Historisch Archief 1877-1940
15 April '22. No. 2338
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
SpoorS
Mosterd
WA spoörjr_ Culemborg
J. KUHR
Mantelcostuums naar maat
vanaf f
120.HEERENGRACHT 304, AMSTERDAM
fA'dam, 28 Februari 1922.
Firma Gebr. NEFKENS, Amsterdam.
Mijne Heeren!
_ Ter beantwoording van Uw
schrijven van den 24en dezerdoen
wij U onderstaand de door U
gevraagde verklaring toekomen.
De 2 tons vrachtwagen type
WHITE" werd door U in April
1920 geleverd en door ons den
26en April 1920 in gebruik geno
men. Reparatie hebben wij tot op
heden zoo goed als niet gehad.
Naar onze berekening heeft de
wagen circa25.000 K.M. geloopen.
Onderhoud vereischt de wagen
niet veel. Wat betreft de massieve
banden zoo kunnen wij U
mededeelen, dat deze voorloopig nog
niet vernieuwd behoeven te wor
den, daar deze naar onze bere
kening nog we! 15.000 K.M. rijden
kunnen. De wagen voldoet uitste
kend. Hoogachtend
? (w.g.) AMSTERD. CHININEFABRIEK
Motor- on Zeiljachten
TE KOOP,in diverse groottenen prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
BIMGHAn & LUGT
AFD. JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
CHENARD&WALGKER
N A S H M. A. N.
Automobielen en Vrachtwagens
l.V. Automobiel Mij. JET CEHIRUM"
Parkstraat 91a - 's-Gravenhage
Tel. Haag 3569
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 10.?per jaar
ei EENIGE SPECIALITEIT KH
O& ? -të
S| KRlMPVRIjE l
pi GEZONDHEIDS- |S
gf ONDERGOEDEREN g
Bid, Nederlandsch Fabrikaat 'Kg
Ft.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON M. 5812
HEMDEN
HAAR KSAAJ
ENZ.
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam.
"lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll IIMIIIIIIIIIIIinillllllllllMIIIM
I BERGEN BINNEN. HET HUIS DE HAEMSTEDE" |
= Telefoon No. 10 1ste rangs Familie-pension
l Heerlijk voorjaarsverblijf in de onmiddellijke nabijheid van \
l bosch en duinen. =
iinniiiimiitniinnnittiiiiin iiiniimiiiiiiiiiiim
iitimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMimiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiitiiimiiimiii.
ISnilschrillRlEllTSejkLT ~ z
Zelfond. 99 Cant fr. ^~"
0~O~f
In den Boekh. en na .
postw. bij RIËNTS
BALT, Den Haag,
Daguerrestraat 28.
DEGELIJKE OPLEIDING, mond. en schrift.
aan bovenstaand adres
FIAT AUTO'S,,lot
WERELDVERMAARDHEIO
Sedart tal van jaren*
LAN D AU LETS
Type 505 4 cyl. 6 zitplaatsen f 9.OOO.
510 6 6 11.OOO
Compleet met HIIGHELIH luchtbanden,
afneembare wielen, reservewiel
met hand, snelheidsmeter,
| J. LEONARD LANG Stadhouderskade 114 Amsterdam
ZONDER BOORDJE
't Is nog niet lang geleden, dat e ambachts
man naar karwei ging in z'n werkpak. Hij
kon zich in 't zweet, werken; hij mocht zich
bezoedelen; zijn werkpak werd er niet minder
van. En zijn boordje werd niet vuil: hij was
zonder boordje. Zelfs op Zondag, als hij
genoeglik slenterde langs de straat, met de vrouw
of de jongens, in de konfektiebroek en de
hemdsmouwen, ook dan ging hij zonder
boordje. Het boordje was er alleen voor
trouwen en begraven.
In die dagen waren alle idealistiese jonge
mensen rood. De Dageraad der volksbevrijding
gloorde aan de kim:wij hoorden de dreuningder
stappende kohorten van het zich zelf be
vrijdende proletariaat; hand aan hand trokken
wij in gedachte al mee op, de ogen
toekomstzeker omhoog, met onze markante koppen
naar de snit der nieuwe generatie. Aan de
binnenwanden van Diamantstadburcht (Plan
tage, Franse laan), in de bladzijden van de
Nieuwe Geboort', van Berthold Meryan, en
meer van die mooie oude kunst en litteratuur,
daar zijn onze verleden schone verbeeldingen
nog te vinden, dierbaar en uit-dc-tijd als de
lOcent
1O cent
Sumotra C BUITENGEWOON ) Sigaar
JOODSCHE HEILIGEN
II.
De Chassidische beweeging heeft geestelijke
dynastieën die in twee linieën uit een loopeu.
Ze is, volgens Buber, ten onder gegaan door
deeze scheiding. De eene linie zoekt de leering
in de ballingschap, de andere in de oude
volks-gemeenschap. De eenc zoekt de diepste
wijsheid, de ander het staatkundig leven.
Baal-Schem, (Heer van den naam) eigenlijk
gehecten Rabbi Israël ben Elié'ser (1760) is
de stichter der beweeging, hij vereenigde
de twee richtingen.
Onder zijn leerlingen zijn de grootsten en
meest apostolische: Jaakub Josscf van Polnoj,
en Dow (Bar) van Mesritsch, de groote Maggid.
De eerste was een man van schriftuur, de
andere, eeven als Baal-schem, de man der
leevende spraak.
Mendel von Witebsk (1788) was de laatste
onder de Chassidim die in zijn jeugd den
Baalschem nog gekeild heeft. Deeze Menachein
Mendel trok" met driehonderd volgelingen
naar het Land" Palestina.
Schmelke (1778) is de groote Prediker.
De prediking was zijn element, want hij ge
loofde aan de goddelijkheid van het ,,echte"
woord.
Elimelech was de broeder van Sussja. Van
hem wordt gezegd dat hij, als hij op den
Sabbat het gebed der heiliging sprak, van tijd
tot tijd de wijzerplaat van zijn horloge moest
bezien, om zich in den tijd te doen blijven.
Want de woorden die hij sprak trokken hem
met alle macht in de tijdeloosheid.
In het huis van den Zaddik waren dienst
meiden die wel eens kibbelden onder elkaar,
zooals dat gaat. Maar teegen den Sabbat
voelden zij allen iets wat hen er toe bracht,
elkaar om den hals te vallen en te-vragen:
,,Mijn hart ! vergeef mij wat ik je deeze gansene
week heb aangedaan".
Elimelech werd arts der zielen genoemd.
Een andere Rabbi, David van Zelow, had zich
twaalf jaren lang gekastcid, gevast van
Sabbat 'tot Sabbat en allerlei zelfkwelling
bedroeven, doch het gaf hem geen rust. Hij
wist niet wal nog meer te doen. Zoo ging hij
tot Elimelech op Sabbat-avond toen voelen
verbleekte portretten van Groiner-op-de
Nieuwendijk in het vochtig gespikkeld portret
album uit onze kinderjaren. Heorlikc beweging,
die 't socialisme voor ons was l
,,Wit laait, het groote hart des volks: dat vuur
verdampt alle twijfels die nu verlammen,
een nieuwe deugd vernieuwt onze natuur,
als ijzer staal wordt door den doop der vlammen
Onder het wereldkrake' en fel gevaar
komt een gelukswoord op de lippen bloeien:
Broeders, de kloven zijn gedempt"' ....
Toen nam de esdeejapee de zaak ter hand;
wij beleefden de stille nacht, de heilige nacht
van het Comitévan verweer, waarin de spoor
wegstaking zijn einde nam, toen Domela zijn
ontroerende rode hield over stukgeslagcn
eieren voor ommelets; Wat nu!" kreet
Troelstra; de lucht daverde van bezielende
strijdwoorden als kiesrecht, acht uren; en
voor het laatste woord der heilsverwachting:
de grond en de produktiomiddelen," dweep
ten wij menige late avond in de Löwenbrau,
in d' opgang van die blijdschap, in die blos
van jonge broederschap".
Wel 'n ver vreemd verhaal, nu. Wie kijkt
er nog om naar do grond en de
produktiemiddelen"; hot kiesrecht veroverden wij met
gelijk oversteken tegen de vrije school, de
achturendag met de omwenteling.... van
oen glaasje water.
Broeders, do kloven zijn gedempt".
e kloven zijn gedempt. Een enkel
achterlik mens die 't soms nog vergoot. Men
beraadbij den Rabbi waren. Doch deezo groette
allen on reikte hen do hand, alleen van Rabbi
David wendde hij zich af. Deeze dacht dat
hij hom voor een ander aanzag, en kwam don
volgendon dag weer, dos avonds na 't gobod.
Maar do ontvangst was als to vooron. Rabbi
David weende don gansenen nacht, on durfde
dos morgend het gobods-huis van don Zaddik
met moor to botreedon.
Hij wilde naar huis toe; doch op 't laatst
waagdo hij hot toch tot hot venster to sluipen
on to luisteren naar de woorden van do Loer
die do Rabbi sprak op het uur van hot heilige
derde maal: toon hoorde hij dat do Rabbi
zei de, dat vaak monschon tot hom kwamen, dio
zich afsloovoii mot vasten on foltorpijn. Ja
mecnigecn volbrengt do grooto kastijding
on houdt hot twaalf jaren vol. Dan houden zij
zich waardig voor den heiligen Geest on
koomon tot mij, opdat ik dio op hen doo
noodordalon. Het kleine gebrek dat dan nog
in hen ooverblijft moet ik aanvullen. Maar
in waarheid is al hun oefening en gezwoeg
minder dan oen droppel in de zee, on al hun
dienst stijgt niet tot God, maar tot de afgoden
van hun hoogmoed. Zij moeten weerkeeren
tot (iocl mot volkomen afwenden van hun
doen tot dusver. Zij moeten van vooron af
aan don dienst beginnen mot oen oprecht hart".
Toon Rabbi David dii hoorde greep de geest
hom met zooveel geweld, dat hij bijna van
zinnen raakte, sidderend on snikkend stond
hij achter het venster. Toon do Habdala
het Sabbats-einde voleindigd was, ging
hij met ingehouden adem naar do deur on
oopende dio zeer zachtjens on bleef op don
drempel staan. Toen stond Rabbi Elimelocli
op, ging op don roerloozen toe, omhelsde
hem on riep: gezeegond zij de binnen
tredende !" Daarna trok hij hom aan den
tafel on zetto hem naast zich. Toon kon do
zoon van don Zaddik Eleasar, zich niet langer
bedwingen en zoido: Vader! dat is toch de
man dien gij twee-malen hebt afgewoe/en,
daar gij zijn aanblik niet verdragen koudot".
O neon !" antwoordde Rabbi Elimelech
dat was een geheel andere, deeze hier is
onze lieve Rabbi David".
Zijn hier niet diep-christelijke gevoelens?
Het verlangen naar vroomheid, zonder poze
of openbaarheid, zonder vertoon of hoogmoed?
De ware Zaddik schituwt ook do opzettelijke,
do mooijo" vvelsproekoiidlioid Toen men
slaagde ergens in een raadsvergadering.
't Was over reizende kommissies voor
gemeentcrekening. Een burgerlik" raadslid
ragumenteerde vurig en argeloos: Duys had
toch ook gelijk...." Een van de" partij
sprong toornig recht: Meneer Duys asje
blief !", ging weer zitten, en verschikte zijn
uit 't lood geraakt boordje.
In de dagen van illuzie waren wc nog
kameraden". Nu zijn we meneeren asje
blief"; men gaat met gesteven linnengoed
naar zijn werk; bergt or de heer op in de
blauwe mouwvostbroek; na de arbeid ont
bloot men weer de heer, schikt zijn ver
schoven boord recht
Broeders, do kloven zijn gedempt".
Ja dat boordje. Ik had er als jongen van 10
jaar al ruzie over met mijn moeder, 'i Was
over 'n jongeheerekraag, zo'n platte brede; en
die was altijd vuil, dikwijls zook, en zat nooit
recht, boven op mijn hes. Ik heb 't nooit
kunnen vinden met mijn boordjes. Eindclik
ben ik van zo afgekomen, dat heb ik aan de
krisis van ons, de nieuwe armen, te danken.
SPAANSOH, E MG ELS O H,
FRANS G H, DUITS OH 0*0.
Bortitz-Schoot
Heerengrmoht 451 U. 3286
Pract Onderwijs door bnitenl. Leeraren
Gedurende do ergste oorlogsjaren liep ik mot
zo lang mogelike hals, dat mijn boordje minder
gauw vuil werd; (soms maar drie i n twoe weken,
maar dan 'n wollen das en geen boord om op
Zondag). In de was moesten de boordjes ton
slofte toch, on in de was werden ze rafelig; Wat
loefde men toen met dat dure linnengoed in
de wasserijen. Thuis v/assen? Moest mijn arme
vrouw, nog al meer werken. En wat was dat
goed duur, zelfs op uitverkopen! Toon
heb ik raad geschaft: ik liet een kleermakertje
komen en toonde hem oen van mijn oude
Indiese toebocbjassen, met gesloten kraag om
de hals, een officicrsjas van wit koper om zoo
te zeggen. In Oud-Leusden, op do leger-de
kens-uitverkoop kochten wij een lap, ge
schikt voor een pak, daar liet ik mijn kleer
makertje een toebocbjas met broek van maken
met, in de kraag, oen boordje van dun bruin
loer, in do mouwen dunne bruine leren
nianchetjes, bevestigd mot drukknoopjes, nu on
dan af te sponzen. En nu bon ik van mijn hele
fijne was af, mijn brave vrouw is er ook van af;
mijn hals is niet meer zo vermoeiend lang;
de strijd mot de rafeltjes is over, dure dassen
zijn geschrapt van .'t budget; mijn totaalbe
sparing in gold bereken ik op zowat 150 gulden
por jaar.
Broeders, oen nieuwe klove gaapt, 't Spijt
ine. Maar go kunt dio makkelik dompen. Gooit
er met Uw menerigheidjes Uw boordjes in
en Uw linnen hemden. En gaat voortaan, als
ik, met stille trots op onze nieuwe vrijheid
zonder boordje.
E. B o N E B A K K E R
VRAGENRUBRIEK
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
A. G. te A. Hoe kan ik het best onder
zoeken of mijn hond raszuiver is? Bestaat er
een vereeniging die dit onderzoekt?
Een zoodanige vereeniging bestaat niet.
Wanneer U hadt opgegeven tot welk ras
Uwhond behoort, haddon wij U beter kunnen
inlichten tot wien U zich moet wenden, daar
er zooveel verschillende hondenrassen bestaan
dat er wol niemand is dio van allo rassen
verstand heeft. Wij raden U aan U te
wenden tot den hoer G. F. Krebs,
sigarenhandelaar, Kinkerstraat 132 alhier. Deze hoor,
die een zeer bekwaam kynoloog en keur
meester is, zal U wellicht kunnen inlichten, on
zoo hij U zelf niet kan helpen, het adres
willen opgeven van een kenner van het
betreffende ras.
J,S.MEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DAM-ÜEN HAAG
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
i m i i m n n n i i
Rabbi Baruch, den kleinzoon van den Baal
schem, vroeg Laat ons woorden van do
Loer hooron, gij spreekt zoo mooi !" toen
antwoordde hij: oor ik mooi spreek mag ik
stom worden". En hij hield op mot spreckon.
Zoo is hot oprechte deemoed, innigheid en
echtheid die do Zaddiks aan hun Chassidim
loeren. Men herkont do oodclo neigingen van
het oude volk dor profeeten. Helaas ! Zij
wee te n het nu, zij hebben geen profeeten meer.
Geen Zaddik mag zich profeet noemen.
Ooveral komt het licht van den grooten Pro
feet wiens bloed zij op hun hoofd lieten
koomon, door do kieren van hun gebedshuis
schijnen. Hot komt mij voor dat een geloerde
dio hun verband tot den Christus niet zou
kennen, toch zou begrijpen dat hun leer
oovorschaduwd werd door oen donkere schuld,
vol ontzetting en geheim. Daarom zei Buber
ook eens teegen mij in ecu diep gesprok: Er
is geen Christen dio Jezus zoo goed kan ver
staan als oen Jood het kan".
Ik begrijp dit gezegde, on do Loer der Chas
sidim maakt deozo woorden duidelijk. Hooft
do Christus niet juist dit volk uitverkoorcn
om in to loeven on op to groeven V Alleen dit
volk kon do grootste misdaad bedrijven die
ooit bedreevon is, on er do vreesselijke boete
voor doen.
Rabbi Lovi Jischak van Berditschow,
bijgenaamd de Batmhartige, brak eens zijn
gebed af on richte zijn woord tot God: Hoor
der Waoreld !" zoido hij (jij moet Israël zijn
zonden vergeeven Doet gij het, dan is hot
goed. Maar doet gij hot echter niet, dan zal
ik iedereen zeggen dat gij in ongeldige
Tefillin (gebeds-nemen) gaat. Want welke
spreuk is in uw Tefillin beslooten? Do spreuk
van David, uwen gezalfde: Wie is als uw
volk Israël, oen oenig volk op aarde?" Ver
geeft gij echter Israël zijn zonden niet, dan is
hot niet meer oen nig volk, dan is ook die
spreuk onwaar, dan -/ijn ook uw Tefillin niet
geldig".
Een andermaal zei hij: Hoor der Waoreld,
Israël is uw Tefillin van het hoofd. Als oen
geringe Jood zijn Totillin vallen laat, dan
neemt hij zo zorgvuldig op en reinigt on kust
/o. God, uvvTefillin zijn op don grond gevallen."'
Hoe diep is hier do zin van doezen kroot.
God's gebedsriemen zijn in 't stof gevallen.
De diopsto boeto is nog niet diep genoeg.
Maar or is oen ander wooid tot Israël gesproken
Vergeef, Vader, want zo wee te n niet wat
zo doen".
Schnëur Salman van Ladi woonde na zijn
huuwolijk bij zijn schoon-oudors in, volgens
hot gebruik. Maar zijn afgezonderdheid,
zijn wijze van bidden, en a! zijn eorodienst
scheenen niet naar den smaak van zijn
schoon-ouders, zo bewonderden zijn geleerd
heid, maar verachtten hom als oen malle.
Te vergeefs drongen zo er bij hun dochter
op aan dat zo om een schei-brief zou vragen
on hem verlaten. Maar ze moesten zich
tevrooden stellen niet hun schoonzoon to plagen
en hom 't loeven zuur to maken. Hij kroeg
geen kaarsen, zoodat hij bij maanlicht de
Loer moest leezen. En in de winternachten
als hij vaak tot de scheomoring op bleef,
lieten zo hom kou lijden. Alles droeg hij mot
wat wij echt christelijk geduld zouden noemen,
totdat hij op zijn twintigste jaar een
beedevaart dood naar den grooten Maggid te
Mesritsch.
Toon do groote Maggid gestorven was,
bleef Schnëur'Salman nog een jaar in Mesritsch
on de Chassidim kwamen nu tot hem, in
grooten getale. En toen Salman uit het
venster zag en do moenigte zag aankomen,
word hij ontzet, on riep in angst: Wat willen
ze van mij? Waarom komen ze naar mij toe?
Wat zien zo aan mij?" Toon sprak zijn vrouw
tot hem: Stil maar! zo komen niet tot jou,
maar omdat jij in do schaduuw van den hei
ligen Maggid heb gewoond, willen ze van
liom hooron vertellen". Dan is het goed"
zei Salman en stelde zijn hart gerust Ver
tellen ! ja dat wil ik, van hom vertellen".
Maar toen hij begon to vertellen kon hij
de Leer niet langer onbesproken laten.
Eens brak Salman zijn gebed af on sprak
tot don Heer: Ik wil uw Paradijs niet, ik
wil uw toekomstige Waerold niet, ik wil
Uzelvon, Uzelven alleen".
Zou dit ook niet door do H. Marie Therosia
gezegd kunnen zijn?
Het schijnt wel alsof de Zaddiks oen
gezinslooven leidden en geen monniksleovon. Som
migen waren vermoedelijk welvarende burgers,
me't een patriarchale waardigheid en blooyend
bedrijf. Maar or word toch door den waren
Zaddik al niet veel anders oover geld gedacht
als door de christelijke monniken en heiligen.
Rabbi jaakob Tischak vau Zublin had tot
reegel dat hij van do geld-geschenken die
hem in de loop van den dag gebracht werden,
ook niet do kleinste munt behield, en alles vór
don nacht aan de armen uit-doolde.
Deoze Rabbi Jaakob Tischak was eens bij
den kleinzoon van Baalschem te gast. Deezo
laatste, Rabbi Baruch wordt oen trotscho,
geheimzinnige man genoemd, die eens gezegd
had dat hij de aanvoerder der Zaddikim zou
zijn. Een der heilige gebruiken bij do
Ziddikins was het dnikbail" dat dus wol met don
doop dor oudste Christenen te vergelijken
zal zijn. Rabbi Barnen nam zijn gast in een
wagen moe, den dag vór den Sabbat, om
naar het duikbad" te rijden. Rabbi Jaakobs
Tischak werd de Ziener" genoemd, 011
toon zij uit den wagen stoegcn vroeg Rabbi
Baruch aan zijn gast: Wat ziet do Ziener?"
Rabbi Jaakob Tischak antwoordde: do
akkers van het heilige land". Toen zij oover
den heuvel schroodon, die den weg van cie
beek scheidde, vroeg Baruch: Wat ruikt do
Ziener?" Hij antwoordde: do lucht vau don
tompolberg". En toen zij beiden in de beek
dookon, vroeg do kleinzoon van den Baalschem
Wat neemt do ziener waar?" on Rabbi
Jaakob Tischa antwoordde: de balsemvloed
van 't Paradijs".
Er waren ook zwervende Maggids, die van
stad tot stad reisden on preedikten. Een
beroemde onder hen preedikte in een stad,
toon zich het gerucht verbreidde dat do Rabbi
van Lublin, Jaakob Tischak in de stad gekomen
was. Toen liepen alle toehoorders van don
reizonden preediker weg, om den Zaddik
te begroeten. Da preediker, bespeurde, dat
hij alleen gelaten word; hij weifelde oeuigen
tijd, toon ging hij naar de herberg, waar ook
de Lubliner zijn intrek genomen had. De tafel
van doezen was reeds geheel bedekt mot
los-geld" dat smeekolingeu on andere bezoe
kers den Rabbi brachten. Do preediker
vraagde: Hoe gaat dal toe? ik proodik hier
a! sints ettelijke dagen on ik heb nog niets
ontvangen, en u is al dit geld in oen uurtje
tijds toe gevloogonV" Rabbi Jaakob Tischak
antwoordde: liet zal wel aldus zijn, dat ieder
in het hart dor menschen de neiging wakker
roept die hij zelf in zich verbergt. Bij mij is
dat geld-haal, bij u geld-liefde".