Historisch Archief 1877-1940
29 April '22. No. 2340
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
iiimiMiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiMiiiiimi ....... iiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiui ....... mi ........ IIMII iiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiini
BERGEN BINNEN. HET HUIS DE HAEMSTEDE"
Telefoon No. 10 1ste rangs Familie-pension
Heerlijk voorjaarsverblijf in de onmiddellijke nabijheid van
boscli en duinen.
ARTHUR SCHNITZLER
Casanova's Terugkeer,
vertaald door ALICE VAN NAHUYS
en ingeleid door J. DE MEESTER.
Prijs ingenaaid f4.25; gebonden f 5 50.
PERSUITTREKSELS:
Zuiverder dan ooit in zijn werk zien wij in dit bock
SCHNITZLER'S persoonlijke ervaringen en'gevoelens gespiegeld en
tot een volmaakt schoon kunstwerk geobjectiveerd. Maar niet alleen
omdat wij hier de eigen smartelijkheid van den dichter x.oo duidelijk
voelen, is dit werk ons zoo lief, maar ook nog andere van de ken
schetsende eigenschappen van zijn werk vinden we hierin terug. De
fijne psychologische analyse van Casanova's karakter, de
prachtigebeschrijving van de schijnbaar zoo prcutsche Marcolina, maken dit
boek tot een meesterwerk, dat een eerste plaats zal innemen in
Schnitzler's oeuvre en dst opnieuw ge tuigt van het buitengewone talent
van dezen dichter. Groot Nederland.
ARTHUR SCHNITZLER heeft de figuur van Casanova gekozen als
de held van een roman en de g route Oostenrijker heeft ook in
Casanova's Terugkeer" weer een weik gegeven, dat tintelt van
geest en sprankelt van vernuft, een boeiend en onderhoudend verhaal
vooral.... Het boek is mooi vertaald en mooi uitgegeven. JOHAN
DE MEESTER schreef ten korte inleiding, w;u.rin nut treffend ge
kozen woorden het wezen van den interessantcn avonturier is belicht.
De Amsterdammer.
l
fl.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
HAAR MAAT
WHITE"
ATTEST:
Amsterdamschc Chinincfabriek
A'dam, 28 Februari 1922.
Mijne Heeren !
Ter beantwoording van Uw
schrijven van den 24en dezerdoen
wij U onderstaand de door U
gevraagde verklaring toekomen.
De 2 ton s vrachtwagen type
WHITE" werd door U in April
1920 geleverd en door ons den
26en April 1920 in gebruik geno
men. Reparatie hebben wij tot op
heden zoo goed als niet gehad.
Naar onze berekening heeft de
wagen circa25.000 K.M. geloopen.
Onderhoud vereischt de wagen
niet veel. Wat betreft e massieve
banden zoo kunnen wij U
inededeelen, dat deze voorloopig nog
niet vernieuwd behoeven te wor
den, daar deze naar onze bere
kening nog we! 13.000 K-M. rijden
kunnen. De wagen voldoet uitste
kend. Hoogachtend
(w.g.) AMSTÜRD. CIIININI:FABKIEK
NI Eebi.KEFKEHS, AUÏOMOBIfL-IYIIJ.
Amsterdam, lacoh Obiechtstr. 26. Tel. 12507
EM. QUERIDO
AMSTERDAM
ENZ.
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam.
,
Motor- en Zeiljachten
TE KOOP, in diverse grootten en prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
BmGHAn & LUGT
AFÜ. JACHT AGENTl.'t'R
Slepersvest 1 Rotterdam
Spoors
wX:s,p o rjr _ C u l je rn bof g
door
HERMAN WOLF
HEBT U REEDS GELEZEN Studies over hedendaagsclie Duitsche Letterkunde
Hierin worden behandeld: HUGO VON HOFFMANSTHAL, STEFAN OEORGE, THOMAS MANN RAINER
M. RILKE, HERMANN BAHR, JAKÜB WASSERMANN, F. VON UNRUH, LEONH FRANK
het Activisme (HEINRICH MANN), het Expressionisme.
Morman Wolf heeft een
De Pers wijst eenstemmig op het groote belang
van dit werk:
Deze bundel lijkt mij over het algemeen een model
voor ieder essayist die wil weten, hoe men over
kunstenaars behoort te schrijven., 't Is daarom te
hopen, dat het boekje succes zal hebben."
J. C. Bloem in De Gids.
Laat ik dus volstaan met te zeggen, dat Herman
Wolf in dezen bundel inderdaad van veel studie en
diepgaand begrip getuigende opstellen heeft gegeven...
en een goed werk heeft gedaan deze bij het
Nederlandsche publiek zoo bekend te maken als /.ij inder
daad verdienen." Het Vaderland.
zeer verdienstelijken
arbeid verricht door eenige studies over
hcdendaagsche letterkunde in een bundel te veremigcn, en ik
hoop hartelijk dat het in om; vaderland tut onthaal
zal vinden dat het verdient... Het was hoognoodig
dat iemand ons aan zulk een kleine hnndk-iding voor
belangstellenden in de moderne Duitsche Litteratuur
liiclp." Frits Lapidoth in de Nieuw? Crl.
Wie k:ts voelt .voor onzen bewogen tijd, moet dit
uitstekend geschreven boekje lezen; het is van groot
cultureel belang en geeft een buitengewoon helder
inzicht."
Dr. K- F. Proost in De Hervorming.
Prijs f3.25, geb. 14.50 Arnhem, N.V. Uitgevers-Maatschappij Van Loghum, Elaterus & Visser
CHENARD&WALCKER
N A S H M. A. N.
Automobielen en Vrachtwagens
N.V. Automobiel Mij, HET CENTRUM"
Parkstraat 91a - 's-Gravanhage
Tel. Haag 3569
m EENIGE SPECIALITEIT
l KRIMPVRIJE
il
GEZONDHEIDSgf ONDERGOEDEREN
KH
BS Nederlandsch Fabrikaat
BsP
HKET
'
na
KA
sa
c u3au \(
rTRICDTHUlS
REG.BREESTRAAT.35
TEL. 5066 N.
Ka
ka
i-a
va
KH
&BBDBBBBBBBBBBBBB
ANTIQUITEITEN
COLLECTIËN
BARON DB SMETH VAN ALPHEN
P. J. B. RTJYS DE PEREZ
BARONESSE ROSENTHAL MAY
O. J. HACKE VAN MIJNDEN
- EN ANDEREN ===
K i i lc H a o- o n ZATERDAG, ZONDAG,
r\IJ l\ U Cl g C II EN M 4 AND AG :-: :-:
FREDERIK MULLER & C°.
(ANT. W. M. MENSING)
DOELENSTRAAT 16-18 - AMSTERDAM
DE VEILING HEEFT PLAATS 2-5 MEI A. S.
l FIAT AUTO'S het BEROEMDE MERK
TORPEDO'S
MACCHIAVELLI TE GENUA
Na den slag bij Mont-Saint-Jean op 18
Juni 1815 vond men in het rijtuig van Na
poleon Bonaparte een klein boekje, voorzien
van kantteekeningen.
De groote massa kent den naam van den
schrijver van dat boekje, eu deze verwekt
een e onaangenaame siddering ais tl e aan
raking van kond, geslepen staal.
Het boekje werd meer gevonden.... en
telkens bij een vorst, wanneer de hand van
het noodlot hem aanwees. .. ,,De Vorst", door
Niecolo Macchiavelli werd gevonden m den
zak van Hendrik III, toen hij vermoord werd
door Jacques Clement.... het was in den
zak van Hendrik IV toen de dolkstoot van
Ravaillac hem trof. ...
De geheimzinnige, sceptische handleiding
voor vorsten en heerschers heeft een
gewelJOODSGHE HEILIGEN
Hot merkwaardige in hè! boek van I'.uber is
vooral dit, dat Christus er nooit in genoemd
wordt, en dat do leezer toch voortdurend aan
Christus denken moet. Ja er zijn gezegden
onmiddellijk uit het Evangelie gonoomon,
woorden van Jezus, zonder dat Jozu? /elf
genoemd wordt.
Zoo wordt verhaald van Rabbi Bnnam, een
leerling van den Johndi. dat hij op oen reis
met andere Chassidim in een herberg do
reinheid van het vleesch voor den maaltijd
besprak, of het dier zonder gebreeken was.
wie de slachter was, of er zorgvuldig gezouten
was. Toen begon oen man met gescheurde
kleederen, die achter de kachel zat en de
wandel-staf nog in de hand had, te spreeken :
Op gij Chassidim! gij maakt veel drukte om
te weeten of hetgeen gij in den mond stookt
wol rein genoeg is, maar wat uw uit den mond
gaat, voor de reinheid daarvan heb; gij geen
zorg !"
Rabbi Bunam wilde antwoorden, maar
de reiziger was al verdweenen, zooals het
Elijas gewoonte is.
Wordt hier de profeet bedoeld? en is het
door Jezus zelf gezegde bijbelwoord 1) hier
door Elija geciteerd, of citeerde Jezus den
profeet?
Ook het volgende verhaal, dat do Zaddik
Israël van Kosnitz betreft, doet ons denken
aan de boete van hot uitverkooren volk, dat
de bloedschuld op zich nam.
Een vrouw kwam schroyond bij den Zaddik
en klaagde hem haar nood. Haar man had zich
van haar afgekeerd on noemde haar Ieelijk.
Misschien ben je ook Ieelijk," zei de Zaddik.
,Rabbe !" riep de vrouw, was ik voor hem
'(jan niet schoon en bekoorlijk onder tien
trouw-heemel? Waarom ben ik nu zwart
ge word en?"
Toen begon do wijze man te boeven en'niet
moeite kon hij de vrouw troosten, door de
belofte voor haar te bidden dat God het hart
van "aar man weer tof haar terug mocht
voere»- E" toen de vrouw was vertr()kken
digen invloed gehad. Kare! V droeg het bij zich
op zijne veldtochten, Catharina de Médicis
het liet aan haar kinderen onderwijzen,
koningin Chrstina van Zweden voegde er
een reeks van cynische kantteekeningen aan
toe, en het was het brevier van allo
zestiendeeenwsche staatslieden, waaronder ook de
hertog vanAlva. Sindsdien he'.'ft het een storm
polemieken ontketend, het is bestreden door
vorsten en verfoeid Coor kanselredenaars.
Telkens, in tijden van groote beroering in
de wereldgeschiedenis, komt Macchiavelli's
scherp en bitter gelaat om den hoek kijken.
De Jacobijnen brengen hom naar voren
zijne meedogcnlooze theorieën over het be
houd der staatsheerschappij zijn de hunne. . . .
Napoleon droeg het bij zich toon hij de ster
van zijn fortuin volgen bleef.... het
boekjedat mor. in zijn verlaten rijtuig vond was het
brevier van don eenzamen heerscher. . . .
Dan is het niet moor het boekje, maar do
naam die loven blijft.... Macchiavelli: de
gewotenlooze. . .. de hoerschor die geen mid
delen ontziet voor de vestiging en het behoud
e ener maatschappij. ledere daad van doel
bewuste ontrouw, van bedn.g of harteloos
geweld brengt den naam van don
Florentijnschen geleerde naar voren. Het wordt ten
slotte een bijvoegelijk naamwoord dat alles
moot uitdrukken, dat herinneringen oproept
aan de Wnedheerschappii van Cosar Boreia.
In de achttiende eeuw, de eeuw der
wereldvrede-utopiën van den abbéde Saint-Pierre,
scheen de satanische ,kr,p van Macchiavelli
als do grijns van de gothische draken van de
Notre Dame door do schemering der tijden te
loeren.
Frederik 11 en V'oltaire traden in zijn geest
door hem te ontkennen.... om daardoor
zelf het volk en de geesten te blijven
beheerschen. Zijn machtstheorieën dienden, de
oenwon door. in dubbelen zin: hui die ze
1) Mattheus XV.
sprak de Zaddik tot God: Hoorder Waereld,
donk aan deeze vrouw ! en donk aan Israël !
Toen Israël op den Sinaïbeloofde wij zullen
doen en vernoemen"" en toen Gij het hebt uit
verkooren on tot U genomen, was het toen niet
schoon on bekoorlijk? Waarom is hot dan nu
zwart geworden?"
Hier hooron wij bij monde van oen van
Israël's wijze en heilige mannen, dat Israël in
ongenade is gevallen bij don Hoer, on hij vraagt
waarom?" Of men nu Christen is of Jood, is
het moogelijk hier niet aan don Christus te
denken?
En men zegt dat terwijl doeze Kosnizer
Maggid in gebed stond, Adam de eerste
mensen tot hom kwam en hom aldus toesprak:
Uw deel aan mijn schuld hebt go ingelost,
wilt go nu ook niet mijn doel inlossen?"
Er koomon zooveel treffende en oedele
woorden on feiten voor in dit boek oover de
Poolseh-joodsche wij/.on, dat hot dwaas zon
zijn als alloen jooden meenden hot recht te
hebbon tot waardeering en bewondering.
Men kan niet nalaten aan de wonderbare
lotgevallen van het joodsehe volk in zijn
ballingschap te donken, en er het wordende
Christendom mee in verband te brengen
ook al ergert dit de streng Joodsehe vroomcn,
die bewoeren dat Jezus niets gezegd heeft
wat voor hen nieuw zou zijn. De Chassidim
spraken !()()() tot 1KOO jaren na Jezus, en wie
zal zeggen welken invloed zij hebben onder
gaan? Maar hot bojk van Buiier is juist daar
om zoo interessant en loozenswaard, omdat het
alles merkwaardig past in de voorstelling
van het wordende Christendom. Deezo wijze
Maggids droegen in zich veel van do verhoeven
zeede-leer die ook Christelijke wijzen be
zielde. Maar zij spreoken als boetelingen, en
zij zoggen niet voor welk misdrijf zij, meer dan
alle andere volken, te booten hebben. Zij
voelen zich in ongenade, en spreeken niet, als
de Christen-heiligen van de heilig-makende
Genade, die n Men wacht, en waartoe iederdie
schuld belijdt, triomfoorend zal stijgen. Zij
noemen do door Jezus geboodon redding niet
aan, l lij geeft hun niets nieuws. En dit is
geheel hun eigen zaak, waaraan geen buiten
staander kan of mag rako'i. Zelfs hei gebed
voor hen zou kunnen prikkelen.
En is hot niet schoon, het lofliedjvan Rabbi
Mendol, die in een dunnen mantel, met ka
potte schoenen, van den oenen voet op den
anderen huppelde om warm te worden en
zong geloofd zij don Heer omdat ik liet koud
heb; geloofd zij don Heer omdat ik honger
heb?"
is dit niet als hot woord van Epictotns:
wat kan ik arme oude slaaf nog doen be
halve Ge.d looven?"
Prachtige dingen zijn ook door Rabbi
Israël van Rizin gezegd. Hij sprak als volgt:
Van den heiligen Zaddik van Spola den
grootvader wordt gezegd, dat hij eens riep:
Messias, waarom komt gij niet? Waar wacht
gij op? Ik zwoer u bij mijn baard, de jooden
zullen geen boete doen"". En ik spreek den
grootvader niet teegen. Maar dit beloof ik u,
Heer der Waereld l als Koning Messias ver
schijnt, dan zullen zij dadelijk boete doen. En
zij hebben oen rechtvaardiging. Want vór wij
gezondigd hebben, bij Uw verbond met
Abraham tnsschen de oftYr-stnkken hebt gij
do vier ballingschanpen oover ons
iiitgesprookeii : zoo moot gij ook ons de verlossing bren
gen, eer wij boete doe1:".
Op een andere koer na den morgen-maaltijd,
legde de Riziiier de vingers van zi|n rechter
hand op de tate! en zeitre: God spreekt tot
Israël: keer u tot Mij, en ik wil Mij tot u
koeren". Toen draaide hij do rechterhand om
on zeieie: Wij kinderen Israë's zeggen echter:
Voer ons terug. Heer! tot u, on wij zullen
omkoeren ; vernieuw onze dagen als te VOOIXM.
Want do zwaro ballingschap rust op ons, on
wij hebben geen kracht ui! oiv: /elven tot u
weer te koeren" toon draaide hij de hand weer
om: Maar de l leil'.ge. Hij zii gezoegend, /egt:
Gij moet u eerst tot mij koeren". Zoo deed do
Riziner viermaal on draaide zijn hand naar
bonven en naar beneeden. Eindelijk zeide hij:
Hot recht is bij de kinderen Israëls, want
waarlijk de watoren dor smart slaan bonven
hen te samen, on zij kunnen hun hart niet
z.ni regeeren, dat het zal omkooren".
Dezelfde wijze sprak: In do drie laatste
waereldniiren zal hot eoven moeyohjk zijn,
aan de Joodschheid trouw te blijven, als aan
een gladden ijswand omhoog te klimmen.
Daarom zegt het gebed : ,, help ons in do drie
uuren,"" dal /ijn de laatste uuren."
Ook dit zei hij, dat als een vrouw zwanger
is en de weeën beginnen in de achtste maand,
dan tracht men de pijn te doen ophouden.
4 oyl., 4 zitpl. type SOI f 5.2OO.
4 6 505 ,, 7.OOO.
6 6 51O ,, 9.OOO.
6 4 Sport ff 11.OOO.
Allo oompleet mot NIICHELIN luchlhanden,
9 f neem b. wielen, reservewiel met band,
Snelheldsmott r.
J. LEONARD LANG :-: Stadhouderskade 114 :-: Amsterdam
een vurig teekcn aan deze wanden die de op
lossing van het groote wereldvraagstuk zon
den moeten vernemen....
Macchiavelli heeft zich plotseling doen
voelen: zijne aanwezigheid heeft zich gemani
festeerd onder de aanwezigen, hoewel niemand
zijn naam heeft uitgesproken.
Zooals de gothische draken grijnzend hebben
neerte/.ieii op de ontwakende
menschelijkheidsidee van de achttiende eeuw, zoo heeft
de sceptische Russische delegatie haar wezen
meedogenloos toepasten, en hen die ze voor
het oog van de juichende menigte
massacreerden.... tot zelfverheffing.
Ook deze tijden brengen Macchiavelli
naar voren. Ze geven ons voorbeelden van
beide gevallen. De aanvang van oen wereld
oorlog, de schending, van de Belgische neutra
liteit, de nuttelooze verwoesting der steden en
de vernietiging van burgers, bieden een voor
beeld van positief toegepast Macchiavellismc.
De heerschappij der Bolsjewisten is er een twee
de voorbeeld' van.... de theorieën van de
bolsjewistische heersthcrs zijn een zuiver
voorbeeld v<m de ontkenning er van tot eigen
verheffing.
In de Genueesche vergaderzaal, de ?.aal van
het havenbestuur, waar vele vreemde sche
pen zijn binnengeloopen, versieren een groot
aantal herinneringsplatcii de wanden.
Daar is er onder andere ook een voor Macchia
velli. . .. ui e men zou kunnen beschouwen als
SPAAHSOH, EHGELSCH.
FRANS G H DUITSGH etc.
Berlitz- School
Heerongf»oht 4Bt H. 3286
Pract Onderwijs door bulten). Leeraren
Maar beginnen zo in do neegende maand zoo
wil men de weeën vermeerderen, opdat de
baring bespoedigd zal worden. Zoo is het ook
met de verlossing. Als men vroeger riep om
verlossing van smart, zoo word do smeekende
verhoord, want de tijd was nog niet ge kim
men. Maar nu, ;iu de tijd nabij is, nu helpt
geen bidden meer, nu wordt smart op smart
gehoopt, opdat de verlossing spoedig zal
gebeuren.
Ging hot ook niet zoo met den gekruisigde?
zijn gebeoden werden alle verhoord - tot
hot einde nabij was. Toon werd zijn gebod
niet moor verhoord, maar smart op smart
gehoopt, om het einde te bespoedigen.
Het volgende is gezegd door Rabbi David
Mosche don zoon van Israël van Rizin tot een
chassid: Gij hebt mijnen vader gekend in
den tijd, toen hij in Sadagora woonde en hot
zwarte kapje droeg en in droefgeestigheid
verkeerde; maar gij hebt hem niet gezien,
toen hij in Rizin woonde en nog hot gouden
kapje droeg".
De Chassid verbaasde zich: Hoe kan dat
zijn, dat do heilige van Rizin in droefgeestig
heid verkeerde? Ik heb toch zelf van hom
gehoord, dat zwaarmoedigheid do laagste toe
stand is".
En toch" zei Rabbi David moest hij,
toen hij de hoogte bereikt had, keer op koor
omlaag dalen, om daar in de diepte do zielen
te verlossen, die er in gevallen waren".
Deeze zeilde gedachte hooft m.j vervuld, on
heb ik herhaaldelijk uitgosprooken. Waartoe
die vreeselijke droefgeestigheid? Waartoe
moet ik in d!e afschuwelijke diepte verkeeren V
En het antwoord kwam en zoide: Als ik zelf
niet in die ellende verkeerd had, wat zon
mijn troostwoord beduiden teegenoovor hen
die door melancholie gefolterd worden? Zij
zouden immers volhouden en zeggen: wacht
maar, tot de weemoed komt, on do akelige
naargoostigheid, dan zal het godsvertrouwen
wel verdwijnen". Maar het is niet verdween on.
(Zie schijn en Weezen II. pg. 34 ,'io).
Ook |aakob Tischak van Lublin zeide:
Neem u in acht voor droefgeestigheid, ze is
erger en verderfelijker dan de zonde. Wat de
Hooze bedoelt als hij de lusten in den monsch
wekt, is niet om hem in de zonde, maar door de
y.nnde in droefgeestigheid te doen vallen".
lïen uitspraak, van Levi Tischak van
Berditschow, wil ik hier woergoeven. Ze is eeven
merkwaardig als diep. Deeze
Berditschower ging eens op straat naar oen man toe, die
oen hoogt- post bekleedde en eeven slecht
als machtig was, vatte hom bij de zoom van
zijn rok on sprak tot hem: Heer ! ik benijd n.
Als gij n tot God bekeert, dan wordt uit elk
uwer vlekken een lichtstraal, on gij zult
gansch tot licht worden. Heer, ik benijd n om
uw groote glans".
Ten slotte on woord van Jaakob van Lublin,
hoewel voelen het niet zullen billijken on niet
zullen verstaan.
In Lublin leefde oen groot zondaar. Zoo
vaak hij echter met den Rabbi Jaakob wilde
spreeken was doezo hem ter wille en sprak
met hem als mot een betrouwbaar en beproefd
persoon. Dit ergerde veole Chassidim en de
een zeide tot den ander: Hoe kan het zijn,
dat de Rabbi, die ieder op 't eerste gezicht zijn
loeven en de afkomst van zijn ziel van hot
voorhoofd afleest, niet ziet dat dooze oen zon
daar is? Fin als hij hot ziet, hoe kan het zijn,
dat hij hem waardig oordeelt mot hom te
verkoeren en te spreoken?" Eindelijk vatten
ze moed om voor don Rabbi te treeden en hom
te vragen. Hij antwoordde hen: Ik noot
hiervan /jo goed als gij. Maar het is u bekend
hoezeer ik de blijdschap liefheb en do droefheid
haat. En doe/e man is zulk oen groot zondaar
anderen voelen berouw zcodra zij gezondigd
hebben, tobben er eonigen tijd oover en
koeren dan weer tot hun dwaasheid terug, maar
hij kont geen spijt en geen verdrietig getob,
maar hij woont in zijn vreugde als in een
tooren. En de glans van zijn blijdschap
ooverwoldigt mijn hart".
Verschillend zal men oover deeze uitspraak
oordeelen, eeven als oover hot gehoele bock.
Maar wie de joodsehe ziel en het joodsehe volk
wil kennen, loeze het. Het is een plechtig en
beminnelijk boek, al ontbreekt voor veelen het
hoogste er in. Hot is bedachtsaam, rijk, en
diep, en geeft oodole gedachten. Wie de gees
telijke eenheid der monschon wenscht, moot
ook deeze wijsheid eerlijk waardeoren.
F K i: n i: R i K v A N E r. D i: N
ittiimiiiiiiiiiiiiiiiiiitifiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
],S.MEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DAM-ÜEN HAAG
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAN