Historisch Archief 1877-1940
6 Mei '22. No. 2341
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VUUR NEDERLAND
N.V. PAERELS'
Maubllearlng-Ml].
AMSTERDAM
COMPLETE
MEUBILEERING
BETIMMERINGEN
Rokin 128 - Tel. 4541 N.
SIGAREN
OESTERS IMPERIAL.
Lunch, Diner, Souper & la carte.
De salons zfln dagelijks (ook Zon
dags) geopend tot l uur 's nachts.
Gids voor ZWITSERLAND met Kaart f 0.90
Gids voor DEN HARZ met Kaart 0.90
Gids voor PARIJS met Kaart 0.90
Gids voor LONDEN met Kaart ,, 0.90
Gids voor BERLIJN met Kaart ,,0.90
Gids voor KLEEF met Kaart ,, 0.90
Gids voor WEENEN met Kaart ,, 0.90
Gids voor THüRINGEN met Kaart ,, 0.90
Gids voor DE RIVIERA met Kaart ,,0.90
Gids voor den TAUNUS met Kaart 0.90
De Badplaats MONDORF met Kaart ,, 0.90
Franco toezending na ontvangst van postw. door de uitgevers:
TAN HOLKEMA & WABENDOBF - A'DAM
aam 15
w
De N,
i/e zekere Overtuiging
zoowel de fabrikant al5<
ziel) oluVend Verantwoord
lijk Voelen Voor het hootfe peil
onzer instrumenten, moet den muziekliefhebber
bij aankoop een eVoel Van ru5t en Voldoening
^De t>e5te vOaarborébiedt U de naam
onzer bekende 3tc\ndaardmerken, waarin
een JTaaie collectie Piano5 -X/'leuóel^
Player-Pianö5 te^en gematigde prijzen in
rd.
onzer
en gereduceerde
de
SWds
prijzen verdient zeker
Indien rfewenscht.kan de ^inanciëele
op de ,mee5t teéemoetkpmende wijze vtoor
L) ereéeld worden.
In ruil te nemen i^trumenten worden te^en
defioo^stmo^eliike waarde oOerOenom^
o O ?' -^
UTRECHT AMSTERDAM HILVERSUM
CHOORSTRAAT
HEILICEWEG
LANGESTRAAT
F. FEDDEMA
WAGENSTR. 67
DEN HAAG
Telefoon 879
ENZ.
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam.
NIEUWSTE
MODELLEN
Heerenschoeisel vanaf
f 12.50
GHENARD&WALGKER
N A S H M. A. N.
Automobielen en Vrachtwagens
N. V. Automobiel Mij. JET CENTRUM"
Parkstraat 91a - VGravanhage
Tel. Haag 3569
BERGEN BINNEN. HET HUIS DE HAEMSTEDE" l
= Telefoon No. 10 1ste rangs Familie-pension i
f Heerlijk voorjaarsverblijf in de onmiddellijke nabijheid van
l bosch en duinen.
im iiiiiiiiiiimiHiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiMiimiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiinjii
'Snelschtill RlENTS BAL!
Zelfond 99 Cant fr.
In den Boekh. en na
postw. bij RlENTS
BALT, Den Haag,
Daguerrestraat 28.
DEGELIJKE OPLEIDING, mond. en schrift.
aan bovenstaand adres
Bij N. V. UITGEVERS-MAATSCHAPPIJ VAN LOGHUM
SLATERUS & VISSER, ARNHEM, is verschenen:
HET VENTJE VAN
ONZEN-LIEVEN-HEER
DOOR
OAMILLB LBMONNIBR
Naverteld door ANTOON THIRY
HOITTSNEDEN VAN JOZEF CANTK
Uit de Pers:
Zoo bezitten wij thans het meesterwerk van Lemonnier in
liet
Vlaamsen. En de navertellen" heeft zich van zijn taak zoo uitnemend
gekweten, dat het Vlaamsch verhaal.... natuurlijker en eenvoudiger
schijnt geworden te zijn. De Haagsche Post.
Ziehier een buitengemeen profijtelijk bockske, dat je nut weet
van welke zijde het meest te bewonderen.... Ik ben er vele
uren lang gelukkig mee geweest. A. M. de Jong in Het Volk.
Wanneer het leven van dezen tijd U zwaar valt, wanneer de dingen
rondom U drukken en U triestig stemmen, wanneer de wereld
waarin ge als modern uitgerust mensen te leven hebt, U weer
eens tegenstaat in die snel deprimeerende stemmingen van onvol
daanheid, ga dan heen en luister naar het verhaal van Lemonnier,
dat speelt in het oude stedeke Veurne en dat vertelt van het
Ventje van Onzen-Lieven-Heer en zijn goed en voorbeeldig
bestaan". De Hollaiulsche Revue.
Wij vinden in Ivo, in Cordula, in andere figuren de oprechte
vroomheid der eenvoudigen van geest. Voor allen, ook
voor de ruwe kerels.... is het heilige heilig. De N.'gentiendc-eeuvvsche
realist heeft hier als 't ware een nieuwen vorm wilkn geven aan
den hoogen humor, die te vinden is in oude Vlaamsclie ver
halen, naïef en primitief, waarin de vrome zin samengaat met het
alledaagsche leven". De Avond post.
....Een mooi boek, met houtsneden die volmaakt bij den tekst
passen. Een vreugde voor ele uitgevers, dunkt me, n:aar ook een
vreugde voor den lezer. Eenheid.
,,De houtsneden van Jozef Cantréin hun simpele, schier primitieve
lijnen, illustreeren dit boek harmonisch in den naïven toon van deze
Vlaamsclie vertelling, de schoonste sedert jaren en, vermoeden
wij, ook nog voor langen tijd". bc Indische. Cuurant.
PRIJS f3.25; geb. f4.50.
Boeken zijn veel
minder in prip
gestecjen dan andere
dingen van
dagelijKsch qebruiK.
Motor- en Zeiljachten
TE KOOP, in diverse grootten en prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
BINGHAtt & LUGT
AFD. JACHT AGENTUUR
Sleperavest 1 Rotterdam
FIAT AUTO'S n,a<\
WERELDVERMAARDHEID\
Sedart tal van jaren.
LANDAULETS
Type 505 4 cyl. 6 zitplaatsen f 9.OOO.
51O 6 6 11.OOO.
Compleet met HIIGHELIH luchtbanden,
afneembare wielen, reservewiel
met band, snelheidsmeter.
Ij. LEONARD LANG Stadhouderskade 114 Amsterdam!
iiiiiimimiiniiimiii
llllllllllllllllllllillllllllllllMIIIMIIIIIIIIIIMIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItlllllllltMIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIHl Illllllll
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiii
GELOOF EN POËZIE
Geloof is het waarheid-besef dat geen bewijs
voering behoeft.
Men stelt het teegenoover Weeten" maar
dat is geen zuivere teegenstelling.
Wie iets meent te we.eten bedoelt daarmee
dat hij grooter zeekerheid voelt, omtrent
eenig feit, dan wanneer hij zegt iets te
gelooven.
Maar het weeten kan niets vast stellen
zonder geloof.
Men moet bijv. beginnen met het geloof
dat er nog andere menschen zijn, dat de
waereld geen hallucinatie is, dat er n waar
heid is waarvan alle menschen te «overtuigen
zouden zijn, dat logische en wiskunstige uit
komsten voor alle menschen gelden en zoo
voort.
Zonder zulk geloof kan men ook niets
weeten, dan heeft men in 't geheel geen zee
kerheid.
Geloof betreft dus die werkelijkheeden
die men niet nader verlangt te bewijzen, en
waarvan ook geen bewijs, door anderen
wordt geeischt.
Zulke werkelijkheeden zijn gevoelsdingen.
Ze bewijzen, om zoo te zeggen, zichzelf.
Pijn, vreugde, neiging, angst, begeerte en
zoo voort, bewijzen hun eigen bestaan,
zonder verstandelijke hulp.
Het werk van het verstand, het weeten,
is niet anders dan vergelijken van die gevoels
dingen, om daardoor tot nieuwe gevoels
dingen te koomen.
Want wat is het doel, dat wij menschen
allen nastreeven? Het kan niet anders zijn
dan genot, in lager zin, of vreugde in meer
verheeven zin.
Vreugde is datgeene wat wij onmiddellijk
waarnecmen, en waarvan wij steeds meer
willen.
Ons verlangen naar kennis, ons weeten
zelf is een geloof en een genieting.
Maar er zijn duizenderlei vreugden en
genietingen.
Het lage genot bevreedigt niemand. Wij
menschen allen, zonder uitzondering willen
de vreugde die bevreedigt.
Daaraan gelooven wij en dat geloof behoeft
geen bewijs.
Als wij oover het geloof twisten, dan be
doelen we altijd het antwoord o p dee ze vraag:
wat is de vreugde die bevreedigt?
De pret-maker, de genotzoeker meent dat
de vreugde die hij zoekt, hem bevreedigen
zal. Daarin wordt hij steeds teleurgesteld,
want de voldoening van alle hartstocht,
alle begeerte, op n begeerte na
loopt uit in teleurstelling.
Er zijn twee soorten van vreugde, die zich
voordoen als de vreugde die bevreedigt, maar
ten onrechte.
Dat is de vreugde door Kennis, en de
vreugde door Schoonheid.
Dus, in andere termen: de weetenschap
en de kunst.
Zeeker zijn dit vreugden van hooger orde.
Min of meer verhseven vreugden, die in hooge
achting staan.
De vreugden die de hartstochten ons
geeven, het genot van eeten, drinken, en
zinnelijk genieten die bevreedigen nooit.
Een jonge man zeide eens tot een der
kerkvaders, dat hij zijn begeerten wilde
verzadigen, om ze tot rust te brengen.
Doch de heilige voer uit teegen hem : weet
ge dan niet, hellckind! dat geen begeerte
verzadigd kan worden?"
Maar ook de hoogere begeerten bevreedigen
niet. Noch kunst, noch weetenschap. Noch
kennis, noch schoonheid.
Rusteloos zoekt de geleerde naar meer
kennis. Hij wil het verband der gewaar
wordingen steeds dieper en nauwkeuriger
doorgronden. Het afbeeldsel wat hij van
de schepping maakt, wil hij al maar
volleediger en duidelijker voor zich zien.
Hij kan zich door die hartstocht laten
verblinden tot aan zijn dood. Hij zal dan
een betrekkelijk gelukkig leeven leiden,
omdat zijn verlangen eedel en onzelfzuchtig is.
Maar bevreediging kan hij in die vreugde
niet vinden, want hoe verder hij zoekt, hoe
meer hij in onoplosbare raadsels verward
raakt.
En bij het einde van zijn leeven voelt hij
dat al zijn werken vergeefs is geweest. Zijn
geheugen verzwakt, zijn kennis begeeft hem,
door de ouderdom. En hij weet dat de kennis
die hij nalaat ook in zijn opvolgers niet
duurzaam kan zijn. Stoffelijk kan hij de
menschen hebben voortgeholpen, door allerlei
voordeel. Maar hij weet hoe dit alles ver
gankelijk is, en dat noch hij zelven, noch
zijn opvolgers, de vreugde die bevreedigt
kunnen vinden.
De wijze Boeddha kwam daarom tot deeze
slotsom: de begeerte bevreedigt niet, maakt
ons ongelukkig. Dus is er maar n weg,
dat is de weg die leidt tot de totale opheffing
van alle begeerten.
Deeze uitkomst duidde hij aan door het
woord Nirvana", door veelen verstaan als
het Niet". Maar inderdaad kan het niet
anders beteekenen als opheffing aller
btbegeerten." Of die opheffing moogelijk is,
en of er dan werkelijk van vreugde die be
vreedigt kan worden gesprooken, dat is niet
te zeggen. De Boudhisten gelooven het.
En hun geloof kan hun vastheid geeven.
Maar mij is het niet moogelijk uit hun ge
loof iets anders te verstaan als een zeer ver
heeven toestand, dien men zueker niet kan
aanduiden door het woord niets". Niets"
is ondenkbaar. Maareen zeer verheeven,
vreede-volle toestand is denkbaar.
De Christelijke leer nu toont ons aan dat er
wel een begeerte is die vreugde geeft, die
bevreedigt en dat is de vreugde die ons
gegeven wordt door toenadering tot het
Hoogste Weezen, tot God.
Dit wordt niet beweezen, het wordt ge
voeld en getoond.
Vooreerst moet daarom vaststaan dat er
een hoogste Weezen is, en daartoe komen wij
door zelfwaarneeming. Vooreerst door de
gedachte, de ooverweeging, de bespiegeling
dat er zulk een Weezen moet zijn.
Dit is niet geheel reede-neering, want
wen kan deeze oovertuiging krijgen ook
zonder loogisch ooverleg, alleen door wat me n
intuïtie noemt, en wat gcvoels-begrip kan
nee ten. Men voelt dat het niet anders kan.
Maar het is ook niet geheel gevoelsbcgrip
men kan reedeneerende bedenken, dat
al wat wij direct kennen gevoel is, zoo voelt
men dat iets oneindig is, dat ons verstand
en gevoel, ons geestelijk weezen niet het aller
hoogste is, en dat er dus iets hoogers of becte-rs
moet ziin, een hooger en beeter weeze'ii,
en dat noemen wij God, of Heer, of Hoogste
weezen,en wij vragen waar en hoe dat Wee/en
is.
Het punre verstand zegt: waar veele
Weezens zijn die onderling verschillen, daar
is er ook n het Hoogste. Daartecgcn is
niets in te brengen. Die recdcnecring moet
de meest ongeloovige toch toegeeven.
En het daarop volgende besluit is wel dit
dat wij menschen dat Hoogste Weezen
niet zijn. Ook dit is onweersprekelijk, ook
al is het niet verstandelijk strikt bewijsbaar.
Dat een mensen het beste en hoogste weezen
zou zijn dat is voor ieder die eeven nadenkt,
onaanneemelijk.
En nu is de vraag, die ons terstond inihet
werkelijk leeven terug brengt: Wat weeten
wij van dat hoogste Weezen? waaraan her
kennen wij het?"
Wij zien het nooit onniiddelijk, on/e zin
tuigen neemeu het nooit direct waar. En
toch kunnen wij door aandacht en opmerk
zaamheid, door diepe meditatie, tot de be
sliste ((overtuiging koomen dat er achter
alle leevens verschijnselen een hooger en
hoogste weezen gestadig werkzaam is.
Ik zal e J n voorbeeld noemen. Want men
bedenke wel dat, in het bespiegelend leeven,
de eenige taal die gebruikt wordt, de taai
der symbolen moet zijn. Alleen door zinne
beelden kunnen wij elkander on/.e hoogste
gevoelens duidelijk maken.
Zulk een verduidelijking van ons geloof in
een Hooger Weezen, geeft ons het geheim
zinnige schrift van een uitgestorven volk.
Bijv. het Egyptische of Mcxicaansche.
Wie zulk een steen met letterteekens
vindt zal nooit denken dat die teekens er
toevallig, zonder een leidende geest op zijn
gekomen.
l lij vermoedt onmiddellijk: dat hebben
menschen gedaan !" De taal en het volk
mooge geheel verdweenen zijn, die letter
teekens zijn er met een bepaalde bedoeling
op gebracht, welke bedoeling men welligt
kan ontdekken en geheel uitvorschen.
Bewijzen kan men niets, in dit geval.
Niemand kan een absoluut bewijs leevoren,
dat die iettcr-figuuren wat beteekenen.Maar
ieder \oclt, neemt aan en gelooft dat ze
be'te'e'ke-nis hebben en welligt te ontcijferen
ziin.
Zoo is het ook met de verschijnselen van
ons keven, do lotgevallen der volken, ele
gebeurtenissen in de nienschcnziel.
Men kan terstond den indruk krijgen:
hier werkt een hooge leidende Macht. Maar
niemand kan dit bewijzen. Men gelooft het,
of men gelooft het niet.
En nu is dit het gewigtigste in deeze
gelijkenis, dat lul «flouj vooraf moei gaan aan
liet begrip.
Wie1 ck' onbekende letterteekens voor
toevallig ontstaan houdt, die zal ook nooit
hun beteekcnis ontcijferen. Hij vindt niets,
omdat hij niets verwacht. Hij ontvangt geen
kennis, omdat hij geen geloof heeft.
Alleen hij die gelooft, die vór het weeten
reeds vermoedt, die zal de sleutel der
raadselvolle teekens ontdekken en een wonderbare
waereld zien oopen gaan, een geheel volk
in hun stoffelijk en geestelijk leeven waar
neemt n, zooals dat bij de hieroglyphi-n van
het Egyptische volk is gebeurd.
Zoo is het met ons geloof aaneen allerhoogste
Weezen. Zijn bestaan, zijn eigenschappen,
zijn weezen, zijn betrekking tot ons, dat
alles kan of geloochend, of wel geloofd worden.
Te bewijzen valt er niet.
Het kan alles toeval zijn. De ongeloovige
kan tot het uiterste ongeloovig blijven.
Maar die ongeloovige zal dan ook nooit
iets ontdekken, omdat hij niets verwacht.
Als het geloof, het vermoeden, ontbreekt,
dan blijft ook het weeten, de kennis afweezig.
Zoo moet alle kennis voorafgegaan worden
door het geloof. Een onderstelling, een fan
tasie, een denkbeeld moet in ons leevend
zijn, eer wij tot begrip koomen.
En dit vermoogen, dat ons leeven en
beteekenis doet zien, waar anderen volstrekt
blind voor blijven dat vermoogen is het
dichterlijk vermoogen, zulk een geest die- de
koomende waarheid voorziet en haar
beteekenis vast-stelt waar de nuchtere of prozaïsche
mi'iisch loochent en niets waarneemt, zulk
een geest is de dichterlijke geest, c.'n zoo
voert de poëtische kracht den incnsch tot
ontcijferen van het grook- raadselschrift
des leevens.
F R r. u r. K i K v A N F. n n i: N
JWGDriMUYS
MEUBILEEDEPI
DER -won i no
AM5TERDAM
7091113
LEIDSG1E5TRAAT73