Historisch Archief 1877-1940
13 Mei '22. - No. 2342
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
mini iiiiiiiiiii IHII i n u i n umin n muil iiiiiniiiii
I BERGEN BINNEN. HET HUIS DE HAEMSTEDE" I
l Telefoon No. 10 1ste rangs Familie-pension |
f Heerlijk voorjaarsverblijf in de onmiddellijke nabijheid van j
l bosch en duinen. i
llllllllllllllllllllllllllllllllll IIIIIIIMIIIIIIIIIIIMIIIIIMIMMIIIMIMIII IMMII IIIIIH»II imlIIIIIHIIIMIIM.tM..."
EETKAMER IN EIKENHOUT
DRESSOIR UITTREKTAFEL
4 STOELEN 2 ARMSTOELEN
TOTAAL Hu. 720.?.
BIJZETTAFELTJE EIKENHOUT Ei.. 45.?.
DE CLINGHE PRINSENGRACHT 989
HUISINRICIITING LEIDSCH ES l RAAT 71
r W HI TE"
ATTEST:
Amsterdamsche Chininefabriek
A'dam, 28 Februari 1922.
Mijne Heeren!
Ter beantwoording van Uw
schrijven van den 24e n de ze r d oen
wij U onderstaand de door U
gevraagde verklaring toekomen.
Ds 2 tons vrachtwagen type
WHITE" werd door in April
1920 geleverd en door ons den
26en April 1920 in gebruik geno
men. Reparatie hebben wij tot op
heden zoo goed als niet gehad.
Naar onze berekening heeft de
wagen circa25.000K.M.geloopen.
Onderhoud vereischt de wagen
niet veel. Wat betreft de massieve
banden zoo kunnen wij U
mededeelen, dat deze voorloopig nog
niet vernieuwd behoeven te wor
den, daar deze naar onze bere
kening nog we! 15.000 K.M. rijden
kunnen. De wagen voldoet uitste
kend. Hoogachtend
(w.g.) AMSTERD. CHININEFABRIEK
NI hb.lEFIEH AUÏOMOBIEL-MII.
Jtmstenlain,lacobOlirechtstr.26.Tel.Z.2507
OZON-WAAIERS
Fabrikaat Ozonair Ltd, London
Stroomverbruik 60 Watt per uur. Toestellen
zijn verplaatsbaar en in verschillende grootten
verkrijgbaar. De beste wjjze van ventileeren
voor restaurants, vergaderzalen, kamers,
koelpakhuizen, safe?, etc.
Voortdurende verversching van de
Atmospheer, voorkomen bederf van levensmiddelen
en vochtigheid.
Drievoudige schakeling:
VOL-OZON HALP-OZON WAAIER ALLEEN
Inlichtingen en demonstratie bij de
alleenvertegenwoordigers :
Ingenieurs Bureau ECONOOM",
Prinsengracht 967 Amsterdam.
CHENARD&WALCKER
N A S H M. A. N.
Automobielen en Vrachtwagens
N. V. Automobiel Mij. H ET CENTRUM"
Parkstraat 91a - 's-Gravenhage
Tel. Haag 3569
Boeken zijn veel
minder in prijs ge
stegen dan andere
dingen van
dageiijksch gebruik.
af! EENIGE SPECIALITEIT KO
DM
«-i KB
KRIMPVRIJE |g
GEZONDHEIDS- ja
gjONDERGOEDEREN |g
BS Nederlandsch Fabrikaat 'ig
TRlCOTHUlS
REG.BREESTRAAT.35
$a
. 5O6G N.
Spoors
Mosterd
WA spoörjr_«cu(emborq
Motor- en Zeiljachten
TE KOOP, in diverse groottenen prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
BlfiGHAft & LUGT
AFD. JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
Fi.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 6812
HEMDEN
HAAR MAAT
ENZ.
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam.
Bij N. V. UITGEVERS-MAATSCHAPPIJ VAN LOQHUM
SLATERUS & VISSER, ARNHEM, is verschenen:
HET VENTJE VAN
ONZEN-LIEVEN-HEER
DOOR
CAMILLE LEMONNIER
Naverteld door ANTOON THIRY
HOUTSNEDEN VAN JOZEF CANTR
Uit de Pers:
Zoo bezitten wij thans het meesterwerk van Lemonnier in het
Vlaamsen. En de ,,naverteller" heeft zich van zijn taak zoo uitnemend
gekweten, dat het Vlaamsch verhaal natuurlijker en eenvoudiger
schijnt geworden te zijn. De Haagsche Post.
Ziehier een buitengemeen profijtelijk boekske, dat je niet weet
van welke zijde het meest te bewonderen Ik ben er vele
uren lang ge l ukki g mee ge wee st. A. M. de Jongin Het Volk.
,,Wanneer het leven van dezen tijd U zwaar valt, wanneer de dingen
rondom U drukken en U triestig stemmen, wanneer de wereld
waarin ge als modern uitgerust mensch te leven hebt, U weer
eens tegenstaat in die snel deprimeerende stemmingen van onvol
daanheid, ga dan heen en luister naar het verhaal van Lemonnier,
dat speelt in het oude stedeke Veurne en dat vertelt van het
Ventje van Onzen-Lieven-Heer en zijn goed en voorbeeldig
bestaan". De Hollandse/ie Revue.
,,Wi; vinden in Ivo, in Cordula, in andere figuren de oprechte
vroomheid der eenvoudiger! van geest. Voor allen, ook
voor de ruwe kerels.... is het heilige heilig. De Negentiende-eeuwsche
realist heeft hier als 't ware een nieuwen vorm willen geven aan
den hoogen humor, die te vinden is in oude Vlaamsche ver
halen, naïef en primitief, waarin de vrome zin samengaat met het
alledaagschc leven". De Avondpost.
.... Een mooi boek, met houtsneden die volmaakt bij den tekst
passen. Een vreugde voor de uitgevers, dunkt me, maar ook een
vreugde voor den lezer. Eenheid.
De houtsneden van Jozef Cantréin hun simpele, schier primitieve
lijnen, illustreeren dit boek harmonisch in den naïven toon van deze
Vlaamsche vertelling, de schoonste sedert jaren ,en, vermoeden
wij, ook nog voor langen tijd". De Indische Courant.
PRIJS f3.25; geb. f4.50.
MICHELIH
RIJWIELBANDEN
HEBBEN EEN
WERELO-REPUTA TIE
Ze daarom
van Uvr
Rijwiel hande 'aar
EN LAAT U NIETS ANDERS AANPRATEN
Zij zijn de SNELST f, SOEPELSTE, STERKSTE
BUITENBAND NIEUW MODEL CABLÉ? 6.
BINNENBAND DE ONVERWOESTBARE ROODE 3.25
w w M w ^w «? m^ w mm w w
EISCHT
'IIHIIII11IIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIMIIIIII
UIUIIIIIIIIIIllllIMIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIlllllllllliiiHiiiiiiiiMiiiiiiiiMMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiuilllllllllllll
GELOOF EN POËZIE
Op deeze wijze koomen wij dan ook tot het
geloof aan od. Eeven als wij stellig zeggen
bij het zien der btterteekens: dit hebben
menschen gedaan, en we! beschaafde maat
schappelijk samenleevende menschen," zoo
zeggen wij ook, bij het ondervinden van onze
gewaarwordingen, bij het zien der natuur
verschijnselen: ,,Hier werkt een ontzachelijk
en machtig Weezen, en wel een Weezen dat
ons beheerscht, dat ons drijft rn den weg
wijst, door onze verlangens en begeerten,
die wij zelf niet gekoozen of geschapen hebben.
Een weezen dat a! wat leeft, wat leeven
schijnt te hebben oovereenkomstig ons lee
ven, al wat bloeit en kleurt en geurt gemaakt
of geschapen moet hebben."
De ongeloovige zegt: dit is alles poëtische
fantasie." Bedoelende dat het alles onwaar
is, en dat hijzelf veiliger gaat en digter bij de
waarheid blijft dan de poëet en de geloovige.
Dit is ook zoo. Wat de ongeloovige zijn
Waarheid noemt, dat is inderdaad betrekkelijk
waar. Hij zal dus beeter weeten dan de dichter
hoe laat het is, welken weg hij moet inslaan
om naar zijn huis of het staiion te koomen,
of zijn schoenen gepoetst zijn en zoo voort.
Maar dat zijn kleine, betrekkelijke
waarheidies, zonder groote waarde.
Hij zal zich in zulke zaken minder spoedig
vergissen dan de dichter, maar zoodra het
Nederl. Munt
Hollands beate IO cent sigaar
oover groote en gewigtige waarheeden gaat,
oover de menschelijke ziel, of het weezen van
het leeven dan vergist de ongeloovige
zich eerder dan de poëet, omdat hijeevenmin
aan een menschelijke ziel of aan de
beteekenis van het leeven gelooft, als aan het
volk dat de letterteekens op den steen
beitelde.
Door zijn ongeloof blijft hij blind en doof
voor juist die verheevcnste zaken, die de
poëet, door zijn geloof en zijn fantasie, on
middellijk heeft vermoed en min of meer
juist heeft voorzien.
Min of meer juist zeg ik. Zelfs zal de on
geloovige bewecrcn dat de dichter zich veel
meer \ergist dan hij zelf. En daarin kan hij
gelijk hebben. Hij zal bijv. veel minder fouten
in zijn kas-boek maken dan de dichter. Hij
kan zelfs zoo ver gaan te beweeren dat hijzelf
zich nooit vergist, en de dichter bijna altijd.
Juist, bijna ! Maar dat bijna" betreft hot
hoogste, nuttigste en gewigtigste van wat
des menschen is. In die hooge waarheid
vergi;,t de ongeloovige zich onvermijdelijk on
altijd, de dichter bijna altijd.
Maar bijna.... dat wil zeggen: hij vergist
zich wel eens niet. En van die enkele koeren
dat hij zich niet vergist daarvan hangt het
heil der menschheid af, dat is de scheenier
der absoluttte waarheid, doorbreekend in
onze duisternis der relativitoiten.
Dat de ongeloovige zich in hoogere dingen
onvermijdelijk en altijd vergist, dat beseft
hij zelf niet omdat hij niet in die dingen ge
looft. Zijn horloge loont gelijk en zijn boek
houding klopt, in zulke dingen vergis', hij
zich niet. Hij begint zich echter terstond
en hoopeloos te vergissen, zoodra hij buiten
zijn eigen kleun.' betrekkelijke waarheidjes
komt. Daar is niets wat hem zijn dwaling kan
doen bemerken want daar is voor hem
heelcmaal niets. Het existeert niet. En daar
hij, blind en doof zijnde, door gebrek aan geloof
en poëzie, niets ontwaart buiten zijn kleine
waarnoemingswaereld zoo kan hij niet
inzien dat zijn waarheid maar een klein en
betrekkelijk waarhoidje is. Hij gelooft maar
aan zijn engen liclit-kring van gewaarwor
dingen." Dat er nog iets van oneindige belang
rijkheid daarbuiten zich bevindt, dat kan hij
niet verstaan.
Voor den vroomon dichter is juist die
geloofde en vermoedde waereld buiten zijn
eigen wnoreld de hoofdzaak en voorwerp
van aanhoudende gedachten.
Ook de waarheid van den dichter is niet ab
soluut, maar be.rekkelijk. Do dichter door
zijn dichterlijke vermoogens weet dit. Maar
hij weet ook' dat er n absolute waarheid
moet zijn, booven alle betrekkelijkheid. En
in voortdurend poogeu en steeds weer te
kort schieten, schept hij verbeeldingen van
die waereld buiten de zijne, en streeft hij
naar het steeds meer benaderen der volstrekt
heid, ondanks zijn weeten dat die voor hem,
als mensch, onbereikbaar dus ook
onbeeldbaar is.
.Aldus is er in de ontwikkeling der menschen
een doelmatige samenhang van poëzie, wee
tenschap en geloof.
De dichter is de mensch die gevoelt, waar
neemt en in verbeeldingen schept, dat wat
nog niet kunnen waarneemen. Daartoe
lij gdoovig zijn. Het geloof licht hem
TftlPLE SEC. MM
Importépar SCHMITZ & CO., Utrecht
vór, en geeft hem moed tot verder gaan.
Zonder geloof is het leeven niet te begrijpen.
De geleerde verzamelt feiten, als materiaal
voor den dichter. Maar zonder geloof is al zijn
kennis dor en waardeloos.
De dichter moet geloovig zijn en zijn ver
beeldingen moeten strekken om het geloof
in den mensch te versterken. Zonder gods
dienstig geloof is ook zijn kunst waardeloos.
Hij zoekt en bepaalt het geloof en het levens
doel voor alle menschen.
De geloovige en vrooine moet ook dichter
lijk zijn, en de schoonheid en waarheid van
den dichter leeren.
De bij uitstek geloovige, de priester, de
gewijde mensch, moet samenwerken met den
dichter, omdat hij de feiten van het
boovennatuurlijk leeven het leeven dat het
bereik onzer zintuigen te booven gaat - het
beste kent en begrijpt.
De dichter deelt' dit aan alle geluovigen
meede, door de macht van zijn woord.
De geleerde zoekt en verzamelt de stoffe
lijk waarneembare feiten en geeft die aan den
dichter en den priester ter verklaring. Zonder
geloof en zonder poëzie is de geleerde machte
loos en zijn werk misleidend.
De weetenschap van onzen tijd heeft
zich zelf aanmatigend verhoeven, als bezitter
van het monopool der Waarheid. Daardoor
is de meenigte aan 't dooien geraakt. En
ook de samenwerking met geloof en poëzie,
waarboovcn de geleerde zich dorst stellen,
is verlooren gegaan. Dit werd oorzaak van
hoogmoed, van stoffelijke oovermacht, van
materialisme, genotzucht, machtdorst en mis
daad. Het geloof werd geloochend en verzwakt.
Teogenoover deeze onvermoed!ge
weetenscliap, door znn treurige uitkomst beschaamd,
.staat de kerk als een machtige burcht van
geloof.
En het is opmerkelijk dat ook die geleerden
die de verschijnselen van het leeven het diepst
beschouwden en het best begreepen, de
geloovigen waren.
Daar reken ik toe de twee grootste biologen
van onzen tijd, Pasteur en Mendel.
Pasteur heeft de superioriteit van de kerk
erkend, en is gestorven als een vroom ka
tholiek.
Mendel, de geduldige en bescheiden zoeker
der erfelijkheids verschijnselen, dat is: der
leevens verschijnselen, was een vroom ka
tholiek priester.
Aan deeze groote namen, voeg ik nog toe
die van H. Trance die in zijn machtig, fi
losofisch standaardwerk das Leben des
Pflanze" zich een dichter en een geloovige
toont.
Geen geleerde, hoe kundig ook, behoeft
zich te schamen als hij het spoor deezer
grooten volgt.
l" R E D E K l K VAN E E D E N
uiiiiiiiiiiiiitiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimmiitiiiiiiitiiiiiii
SPAAMSOH, ENGELSOH,
FR A MS OH, DUITS OH etc.
Borlitz-School
Heoi-ongraoht 45* H. 3286
Pract. Onderwijs door buitenl. Leeraren