Historisch Archief 1877-1940
13 Mei.'22. No. 2342
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Op den Eonomischen Uitkijk
Invoerverboden. II (Slot).
In het tuighuis der handelspolitiek is
het invoerverbod natuurlijk het felste en
scherpste wapen. Het is volstrekt. Hooge
rechten belemmeren den invoer of bedoelen
althans dat te doen. Prohibitieve" rechten
kunnen feitelijk met een invoerverbod gelijk
staan, maar redden toch altijd nog den schijn.
Het verbod is.... la mort sans phrase: uw
goederen worden geweerd. Aangezien (van
vrijhandels-standpunt) alle wapenen uit dit
tuighuis tot het soort der tweesnijdende
zwaarden behooren, zal dit felste en scherpste
ook het diepst hem verwonden, die het
hanteert. Maar niet daarover wil ik nu
spreken.
Het invoerverbod als mogelijk wapen, in
handen gegeven aan een Regeeering, die aan
een daartoe strekkende wet de bevoegdheid
ontleent, is als dreigement geweldig, omdat
het, toegepast, zulk een fel wapen is. Maar
wie dreigt, moet vooreerst hopen, dat hij
daarmee zijn doel zal bereiken en moet
voorts, als hem dat niet gelukt, zijn dreige
ment ook weten en durven uit te voeren.
Anders Doch nu is het mij niet duidelijk,
wat onze regeering door het dreigement
hier b.v. van Duitschland zou meenen te
kunnen afdwingen. Onze grief, neen, ons
bezwaar is dat de mark zoo laag staat
en daardoor o.a. Duitsch drukwerk in Hol
land zoo goedkoop komt. Natuurlijk is dat
euvel (een euvel ook en vooral voor Duitsch
land en een allerbedenkelijkst symptoom
van zijn economisch verval!)'door geen enkel
dreigement van ons te verhelpen. Maar zou
men dan kunnen hopen, dat Duitsche druk
kers, verschrikt door de kans op een
algeheelen boycot, hun prijzen zógingen opzet
ten, dat hun Nederlandsche collega's voortaan
de mededinging hier zouden kunnen aan
binden? Daar geloof ik niets van; zij zouden
dan voor hen zeer buitensporige,,
Auslandpreise" moeten vaststellen en daarover onder
ling tot overeenstemming moeten geraken,
wat m.i. niet zeer aannemelijk is. Hoe zou
onze fiscus die prijzen, d.i. het werkelijk
gelden van die prijzen, contr leeren?
Maar eigenlijk meen ik toch, dat het invoer
verbod door de voorstanders daarvan meer
bedoeld wordt als een dreigement. Immers
het zou voor n jaar van kracht zijn. En die
trek wijst juist op het karakter van een waar
schuwing, van een indien gij niet....!"
De constructie is deze: het invoerverbod
wordt dan gerekend voer het land, dat daar
door getroffen wordt, een zeer groot kwaad,
een ernstig nadeel te zullen zijn, een straf
op onwil. Doet gij niet wat ik verlang, blijft
gij voortgaan met mij te hinderen, dan zal
ik uw fabrikaat van die of da. soort weren ....
een jaar lang; in dien tijd zult gij wel mores"
leeren, denk ik !....
Doch nu moet men de zaken tcch bezien,
gelijk zij wezenlijk zijn. Het goedkoope
Duitsche drukwerk is uiterst hinderlijk voor
onze typografische ondernemingen. Accoord.
Indien wij nu allen invoer van Duitsch druk
werk voor een jaar gaan verbieden, zal
Duitschland dat dan als een ernstig naueel
gevoelen? Dit rijk zal dien maatregel wel
beschouwen als een verregaande onvriende
lijkheid (wat hij ook is). Doch ik denk niet
dat voor de Duitsche typo's de orders van
hieruit nu zoo'n geweldig deel van hun
productie" uitmaken. Duitschland gaat ge
bukt onder zwaarder zorgen dan de vraag:
hoe men daarginds toch vooral Hollandsche
drukwerk-orders zal kunnen behouden. Indien
wij dan al meenen, dit Rijk daarmee gevoelig
te treffen, wat verwachten wij dan, dat die
straf (na een jaar!) zal uitwerken?
Het is wel kenschetsend voor de mentali
teit der voorstanders en voorstellers van
invoerverboden, dat zij zoo leichten Herzens"
als 't ware, met dit denkbeeld voor het voet
licht treden. Ik zie niet voorbij, dat zij ge
meend hebben de zeer verre strekking van
dat denkbeeld te verzachten door te zeggen,
dat de Regeering, indien haar de bevoegdheid
tot het uitvaardigen van zoodanige verboden
werd verleend, niet dan met de meest moge
lijke omzichtigheid van die bevoegdheid zou
moeten gebruik maken en dat de maatregel
voor den tijdduur tot een jaar zou moeten
worden beperkt. Maar ook al neemt men deze
aan den wensch toegevoegde verzachtingen
in aanmerking, dan nog blijft het uitspreken
van dien wensch een merkwaardig en tee
kenend feit. Men is inderdaad geneigd zich
af te vragen, of deze heeren wel voldoende
doordrongen zijn van wat het door hen
verlangde beteekent. Ik zeide reeds, dat het
OELOF pITROEN
KALVERSTRAAT
Amsterdam
OPGERICHT 185O
TELEFOON 658 N
DEN HAAG - PLAATS 23
firma M. J. 60UDSMIT
PAARLEN. BRILLANTEN
Goud. Zilver en Horloges
U lts uitend eerst* kwaliteit
invoerverbod het felste en scherpste wapen
is uit het arsenaal der handelspolitiek. Men
kan daaraan toevoegen, dat dit wapen
(dan ook) als economisch middel van verweer
tegen concurrentie niet meer gebruikt wordt.
Men zal zich uit de jaren vór den oorlog
herinneren, dat nu en dan België Hollandsch
vee niet ingevoerd wenschte te zien uit vrees
voor overbrenging van hier heerschend mond
en klauwzeer. In die gevallen werd van onze
zijde wel eens er aan getwijfeld of waarlijk
en uitsluitend die vee-hygiënische belangen
het juiste motief waren dan wel een dekmantel
vormden voor bescherming van de belangen
der Belgische vee-houderij. Indien dit laatste
het geval was, dan bewees toch juist het
gebruiken van een voorwendsel, dat men
daarginds niet een invoerverbod als
,,beschermenden" maatregel (in
handels-politischen zin) uitvaardigen wilde. Wat volkomen
begrijpelijk was, want tot een zoo drastischen
maatregel gaat in den modernen tijd eene
Regeering niet tegenover een bevrienden
staat over, tenzij dan (zooals gezegd) hygië
nische belangen daartoe zouden nopen (of:
kunnen geacht worden daartoe te nopen !)
Zulke belangen zijn bij valuta-concurrentie
niet in het spel.
Hebben de heeren misschien van alle
andere afweermaatregelen het zeer bezwaar
lijke der toepassing wel ingezien en stellen
zij nu invoerverboden voor, omdat die leus
zoo simpel en duidelijk is en het middel even
eenvoudig als afdoend schijnt? Laat men dan
er zich toch rekenschap van geven, hoe
buitengewoon bezwaarlijk de toepassing juist
van dezen maatregel zijn zou !
En wat zeggen nu wel de autoriteiten van
dit denkbeeld?
Men zal zich herinneren, dat de
stib-commissie uit de commissie voor de economische
politiek" aan de Regeering de bevoegdheid
tot uitvaardiging van invoerverboden wou
zien toegekend, met de ontnuchterende toe
voeging dat zij zich van dit middel niet veel
voorstelde en die bevoegdheid liever onge
bruikt zag blijven ! In elk geval wilde zij
de toepassing tot bijzondere gevallen" en
tot zekere groepen van goederen (eindpro
ducten) beperkt zien. Over de wenschelijkheid
al of niet staakten de stemmen in de
hooofdcommissie. Een warme aanbeveling is hieruit
kwalijk af te leiden !
En de Regeering?
In haar toelichting tot den memorie-post
op de begrooting van Financiën (midden
Maart d.j.) verwees zij naar.... de confe
rentie te Genua. Daar stond immers het vraag
stuk van in- en uitvcer op de agenda en daar
onze Regeering aan die conferentie zou
deelnemen, achtte zij het raadzaam af te
wachten, welke houding de conferentie in
verband met het algemeen economisch
herstel tegenover in- en uitvoerverboden
zal aannemen".
Men ziet: afwachten was de boodschap.
.Een sterk, principieel standpunt was dat
zeker niet, eerder lichtelijk opportunistisch.
Of was het: een kapstok" gebruiken, om de
zaak voorloopig aan op te hangen? Of was
het (tevens) de verantwoordelijkheid van
zich afschuiven en die overwentelen op de
meerderheid der hooge confereerende partijen ?
Of voorzag onze Regeering (tevens), dat men
in Genua toch waarlijk niet de dwaasheid
zou begaan, het economisch herstel van
Europa te bevorderen door.... invoer
verboden !?
Hoe het zij, Genua locuta est".
In welken zin? De pers berichtte daarom
trent eenigen tijd geleden het volgende:
De eerste sub-commissie van de econo
mische commissie, die onder voorzitterschap
van Colrat vergaderd heeft, heeft den volgen
den tekst aangenomen, voorgesteld door een
commissie van deskundigen, die in de vorige
vergadering benoemd was, welke tekst de
artikelen 46 en 49 van het rapport der des
kundigen te Londen moet vervangen:
Welke ook de waarde is van de redenen
van economischen of financieelen aard, die
eenige staten in de ongewone omstandigheden,
waarin zij verkeeren, doen gelden teneinde
verbodsbepalingen of beperkende voorschrif
ten ten opzichte van invoer of uitvoer te hand
haven of in te voeren, men moet erkennen,
dat die maatregelen een der ernstigste hinder
palen zijn, die in dezen tijd den internationalen
handel belemmeren. Bijgevolg moet er niets
nagelaten worden om die belemmeringen zoo
spoedig mogelijk tot het noodzakelijke minimum
terug te brengen.
Er bestaat aanleiding rekening te houden
met de uitzonderingen op dit beginsel, in
het bijzonder in het geval van gemonopoli
seerde handelsartikelen of wanneer het betreft
de gezondheid, de zedelijkheid en de veilig
heid der naties of wanneer dieren en gewassen
beschermd moeten worden tegen epidemieën
en ziekten, waaraan zij onderhevig zijn.
Maar welke ook de motieven zijn ter
beperking van in- of uitvoer, die door
middel van een stelsel van bapalingen op
geheven kan worden, zij belemmeren dus
danig den internationelen handel, dat het
noodzakelijk is de bezwaren daarvan binnen
de grenzen van het mogelijke te beperken
door middel van bepalingen, die het den
menschen van zaken mogelijk maken bij voorbaat
gemakkelijk uit te maken onder welke voor
waarden zij opheffing der verbodsbepalingen
kunnen verkrijgen.
Bijgevolg wordt vastgesteld, dat de voor
waarden, waaronder opheffing van een uit
voer- of invoer-vérbod verkregen kan worden,
openlijk en duidelijk bekend gemaakt moeten
worden en dat alle noodzakelijke beschikkin
gen getroffen moeten worden opdat de aan
vragen tot opheffing, gericht aan de overheid
of als bevoegd bekend staande instellingen,
spoedig onderzocht worden".
In de commissie zelve is, voor zoover ik
kon nagaan, deze tekst besproken en geamen
deerd, maar de strekking daarvan niet ge
wijzigd. Wat de hoofdzaak is. Want die
strekking is te betoogen dat invoerverboden
uiterst belemmerend en dus onraadzaam
zijn. Hetgeen voor onze Regeering zeker
houvast genoeg biedt, om, indien de Kamer
haar zulk een bevoegdheid mocht opdringen,
ze ongebruikt te laten. Intusschen, de kans
dat de Kamer deze zaak nog afdoet, is ver
keken en de quaestie schijnt daarmee
(voorloopig) van de baan.
SMISSAERT
ii'iiiiMiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiiiii
Hotel Duin en Daal
BI{J?Volledig pension met kamer v.a. ?7.?p. d.
"*""" " ""'"iiimi'iiiiimiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiii iimuiiiimiimiiiiiiiiii,,,. uiinili mui niimnimi
Ut l WtN l OUiit BAIK ONTVANf, ffi BETAAIIAS
Amsterdam, Rotterdam, 's-Gravenhage, Dordrecht, Utrecht, Zaandam. NilUH DoBlinsIraal 20-22, Amsterdam
Bestoi-t kapitaal f35500.000.?Reserven: circa f 12.000.000.?[ Renteverg. voor geiden a deposito
.Je?.~?Jl*_l*n?P..raki'W't_Y°?r verbintenissen van:
iiliiiMiiiiiiiiinmiiiiiiiiit HUM
iiiimtiiliiuiiii
x tu., 55-56 Threadneedlestreet London E.C.
LEDEBOER « Co, A.mef "'' En8Chede'
Rekening-Courant met Rentevergoeding.
In- en Verkoop Wissels op Binnen-en Bultenl., Vreemde Munt, Coupons.
Incasseering op Binnen- en Buitenland. w«u|iun».
Rembourscredleten.
In- en Verkoop Effecten.
Bewaring van Waarden. Safe Deposlt».
Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen.
Voorschotten op Fondsen en Goederen.
Credleten aan Handelaren en Industrleelen bij hare afdeellne
CREDIETVEREENIGINO hetzij tegen borgstelling, credlethypotheek
flf andere zekerheid, hetzij in blanco.
Rente voor DEPOSITO'S
Direct opvorderbaar _ _ _ _ j o/
Tien dagen opzegging _______ _ 2^/0
'Een maand vast . . )
Een maand opztgging }
Drie maanden opzegging
Zes Maanden
Een Jaar
op nader overeen te komen "
voorwaarden.
. . 3* % | Vanaf den dag der
op4 zegging wordt J /
??«*?) minder rente vergoed.
Voor andere termijnen, zoomede voor groote bedragen,
volgens overeenkomst.
met l dag opzegging 2 pCt.
Bedr. tot ? 20.QOO terst. betaalb.
met 10 dagerl opzegging 2% pCt
Voor andere termijnen op nadei
evereen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewtargavlnf
velgeni Reglement.
SAFE DEPOSIT INRICHTING,
geopend:
epWerkd.v.8% v.m.tot 4Vt uur n.m.
op Zaterdagen en
Beursvacantltdagen des morgens v. 8 «i tot 12 uur.
Loketten van ? 2.50 per maand
[J 10.?per Jaar) en hooger te buur
voor bij de Directie bekende ef
geïntroduceerde persenen.
Assurantie
kantoor
Billijke premiën
voor alle soorten van
Verzekering.
Heerengracht 124/129,
Amsterda m.
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 10.?per Jaar
Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland
Maatschappelijk Kapitaal f 2.000.000.
Uitstaande Leeningen ... 19.312.000.
Pandbrieven . 18.644.000.
Reserves 1.075.000.
Hoofdkantoor: te 'S-G RAVENHAGE, NASSAULAAN
Bijkantoor: te UTRECHT, BOOTHSTRAAT 15.
De Maatschappij stelt beschikbaar:
<4% e" 5 % MIDNIEVEI TEGEN BEURSKOERS in tiükken van f l HO
f 500.- en f 100.-, MET VERPLICHTE J1AILIIKSCHE «TUTIII, aan»an(ende 1923
De Dlrictie:Mr. D. VAN HOUTEN. Mr. J. 0. TEN BRU88EN CATE.
23.
Voor rekeninghouders zijn op aanvraag kos
teloos verkrijgbaar verschillende soorten
reclamestrookjes, door de vers oreiding waarvan zij kunnen
medewerken om den dienst meer algemeen bekend
te maken. De aanvragen om strookjes zijn
ongefrankeerd te richten aan de Directie van
postcheque en girodient te 's-Gravenhage.
Levensverzekering Maatschappij
firnbem
verzekerd bedrag: ruim 70 millioen gulden
"
EEN POLIS bij de
AMSTERDAMSCHE
GEEFT VOLKOMEN ZEKERHEID
Söliede grondslagen -Voorzichtig beheer.
Qroof e openbaarheid.
Vraagt jaarverslag. - A'dam.N.Spiegelsfpöaï'17.
NEDEUSCIIE
Gestort Kapitaal f 80,000,000.?.
Statutaire Reserve f 18,979,250.?.
Buitengewone Reserve ... f 22,660,000.?.
Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentschappen te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE.
RENTE VOOR DEPOSITO'S:
Direct opvorderbaar 2V2 %
l maand vast of opzegging .... 3 %
3 maanden vast of opzegging. . . 31/2 %
6 ... 4 %
12 ... 4Vi %
Voor andere termijnen en groote bedragen nader overeen te komen.
HYPOTHEKEN en CREDIETEN
C. B EPKER, Administrateur,
Gelderschekade 27a, (Beursplein)
ROTTERDAM en Mariaweg 3,
OOSTERBEEK, belast zich met
het bezorgen van
HYPOTHEKEN en CREDIETEN.
Momenteel kapitalen beschikbaar.
Stoomwasscherij Het Zuiden
PIETBR AERTSZSTRAAT68 71
TELEFOON 2385 ZUID
is Uw ADRES voor het behan
delen uwer wasch, zoowel droog
toegeslagen is opgemaakt.
Concurreerende prijzen en spoedige
aflevering.?Vraagt prijsopgave.
AanbevelendMElDlB»VAN ELVEN.
BAAR
Bouw- en Woningbureau, van
den Makelaar J. l*. F. VAN
DKR VUKN, Kantoor van vaste
goederen, Nieuw Baarnstr.59
den
Rotterdamsclie
Bankvereeniging
AMSTERDAM
Rokin 29-43, Kapitaal en Reserven f 111.000.000
Deposito-Rente.
Dadelijk opvraagbaar . . 2 pCt.
Met 10 dagen opzegging 2'/4
VOOR ANDERE TERMIJNEN OP NADER OVEREEN
TE KOMEN CONDITIES.
Binnenl. Vaart Risico Sociëteit.
Telel. N. 1028 N. 7321 Amsterdam, Heerengracht 860.
VERZEKERINGEN op alle Binnenwateren van Neder
land, België, Duitschland Frankrijk, enz.
VERZEKERINGEN op Schepen, Schuiten en Stoom
boot e n
VERZEKERINGEN op Koopmansgoederen, Huisraad, Inboedels,
enz. geladen in Schepen, Booten enz.
VERZEKERINGEN te LAND door geheel Europa per spoor,
Wagens, enz.
VERZEKERINGEN per POST enz. op Effecten,
Bankpapieren. Edelgesteenten, enz. door geheeiEuropa,
naar en van Amerika, naar en van Oost- en West-Indien, enz.
VER7EKERINGEN op PASSAGIERSGOEDEREN. De schade
in de Hotels enz. wordt vergoed.
De Haarbsche Hypotheekbank
Directie : Mr. A. S. MIEDEMA & P. H. CRAANDIJK
Kapitaal f2.500.000 Reserves f510239
Hypotheken f24.299.910 Pandbr. f 24.079.300
5 pCl. Pandhrieven legen laatsten Amsleidamschen Beurskoers.
De Hollandsche Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70
Bijkantoor: Amst., Kelzersgr. 604
Rotterdam, Wijn ha ven 129a,
's-Gravenhage, Ged. Burgw. 38,
Maastricht, Stationstraat 36.
De Bank verstrekt gelden tot eik
bedrag met een minimum van
t KOO en verkoopt 4X % schuld
brieven In stukken van / 1000,
l 900. / 100 tn / 50.
Standaard Hypotheekbank te Rotterdam
Directie i
Mr. H. H. C. CASFBNDIJKen
I. MOIIILMAN
De Bank geeft onder con
trole van het Algemeen
Administratie- en
Trustkantoor 6% Pandbrieven uit tegen
10O%.
Rotter! Hypotheekbank voor
Opgtricht In 1864
Volteekend MaatschappelijK Kapitaal (5.000.000
Verstrekt geld op eerste hypo
theek. Voor inl. wende men zich tot
i het kantoor der Bank, Ged.
Blerhai ven 25 te R'damof tot hare Agenten
In de hoofdplaatsen des Rljks.
De Dtr. Mr. W. v. ROSSEM, Mr. TH.
RHPB&KBR, Mr. N. P. C. v. WIJK
aderlaodsche