De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1922 13 mei pagina 7

13 mei 1922 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

13 Mei.'22. No. 2342 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND Op den Eonomischen Uitkijk Invoerverboden. II (Slot). In het tuighuis der handelspolitiek is het invoerverbod natuurlijk het felste en scherpste wapen. Het is volstrekt. Hooge rechten belemmeren den invoer of bedoelen althans dat te doen. Prohibitieve" rechten kunnen feitelijk met een invoerverbod gelijk staan, maar redden toch altijd nog den schijn. Het verbod is.... la mort sans phrase: uw goederen worden geweerd. Aangezien (van vrijhandels-standpunt) alle wapenen uit dit tuighuis tot het soort der tweesnijdende zwaarden behooren, zal dit felste en scherpste ook het diepst hem verwonden, die het hanteert. Maar niet daarover wil ik nu spreken. Het invoerverbod als mogelijk wapen, in handen gegeven aan een Regeeering, die aan een daartoe strekkende wet de bevoegdheid ontleent, is als dreigement geweldig, omdat het, toegepast, zulk een fel wapen is. Maar wie dreigt, moet vooreerst hopen, dat hij daarmee zijn doel zal bereiken en moet voorts, als hem dat niet gelukt, zijn dreige ment ook weten en durven uit te voeren. Anders Doch nu is het mij niet duidelijk, wat onze regeering door het dreigement hier b.v. van Duitschland zou meenen te kunnen afdwingen. Onze grief, neen, ons bezwaar is dat de mark zoo laag staat en daardoor o.a. Duitsch drukwerk in Hol land zoo goedkoop komt. Natuurlijk is dat euvel (een euvel ook en vooral voor Duitsch land en een allerbedenkelijkst symptoom van zijn economisch verval!)'door geen enkel dreigement van ons te verhelpen. Maar zou men dan kunnen hopen, dat Duitsche druk kers, verschrikt door de kans op een algeheelen boycot, hun prijzen zógingen opzet ten, dat hun Nederlandsche collega's voortaan de mededinging hier zouden kunnen aan binden? Daar geloof ik niets van; zij zouden dan voor hen zeer buitensporige,, Auslandpreise" moeten vaststellen en daarover onder ling tot overeenstemming moeten geraken, wat m.i. niet zeer aannemelijk is. Hoe zou onze fiscus die prijzen, d.i. het werkelijk gelden van die prijzen, contr leeren? Maar eigenlijk meen ik toch, dat het invoer verbod door de voorstanders daarvan meer bedoeld wordt als een dreigement. Immers het zou voor n jaar van kracht zijn. En die trek wijst juist op het karakter van een waar schuwing, van een indien gij niet....!" De constructie is deze: het invoerverbod wordt dan gerekend voer het land, dat daar door getroffen wordt, een zeer groot kwaad, een ernstig nadeel te zullen zijn, een straf op onwil. Doet gij niet wat ik verlang, blijft gij voortgaan met mij te hinderen, dan zal ik uw fabrikaat van die of da. soort weren .... een jaar lang; in dien tijd zult gij wel mores" leeren, denk ik !.... Doch nu moet men de zaken tcch bezien, gelijk zij wezenlijk zijn. Het goedkoope Duitsche drukwerk is uiterst hinderlijk voor onze typografische ondernemingen. Accoord. Indien wij nu allen invoer van Duitsch druk werk voor een jaar gaan verbieden, zal Duitschland dat dan als een ernstig naueel gevoelen? Dit rijk zal dien maatregel wel beschouwen als een verregaande onvriende lijkheid (wat hij ook is). Doch ik denk niet dat voor de Duitsche typo's de orders van hieruit nu zoo'n geweldig deel van hun productie" uitmaken. Duitschland gaat ge bukt onder zwaarder zorgen dan de vraag: hoe men daarginds toch vooral Hollandsche drukwerk-orders zal kunnen behouden. Indien wij dan al meenen, dit Rijk daarmee gevoelig te treffen, wat verwachten wij dan, dat die straf (na een jaar!) zal uitwerken? Het is wel kenschetsend voor de mentali teit der voorstanders en voorstellers van invoerverboden, dat zij zoo leichten Herzens" als 't ware, met dit denkbeeld voor het voet licht treden. Ik zie niet voorbij, dat zij ge meend hebben de zeer verre strekking van dat denkbeeld te verzachten door te zeggen, dat de Regeering, indien haar de bevoegdheid tot het uitvaardigen van zoodanige verboden werd verleend, niet dan met de meest moge lijke omzichtigheid van die bevoegdheid zou moeten gebruik maken en dat de maatregel voor den tijdduur tot een jaar zou moeten worden beperkt. Maar ook al neemt men deze aan den wensch toegevoegde verzachtingen in aanmerking, dan nog blijft het uitspreken van dien wensch een merkwaardig en tee kenend feit. Men is inderdaad geneigd zich af te vragen, of deze heeren wel voldoende doordrongen zijn van wat het door hen verlangde beteekent. Ik zeide reeds, dat het OELOF pITROEN KALVERSTRAAT Amsterdam OPGERICHT 185O TELEFOON 658 N DEN HAAG - PLAATS 23 firma M. J. 60UDSMIT PAARLEN. BRILLANTEN Goud. Zilver en Horloges U lts uitend eerst* kwaliteit invoerverbod het felste en scherpste wapen is uit het arsenaal der handelspolitiek. Men kan daaraan toevoegen, dat dit wapen (dan ook) als economisch middel van verweer tegen concurrentie niet meer gebruikt wordt. Men zal zich uit de jaren vór den oorlog herinneren, dat nu en dan België Hollandsch vee niet ingevoerd wenschte te zien uit vrees voor overbrenging van hier heerschend mond en klauwzeer. In die gevallen werd van onze zijde wel eens er aan getwijfeld of waarlijk en uitsluitend die vee-hygiënische belangen het juiste motief waren dan wel een dekmantel vormden voor bescherming van de belangen der Belgische vee-houderij. Indien dit laatste het geval was, dan bewees toch juist het gebruiken van een voorwendsel, dat men daarginds niet een invoerverbod als ,,beschermenden" maatregel (in handels-politischen zin) uitvaardigen wilde. Wat volkomen begrijpelijk was, want tot een zoo drastischen maatregel gaat in den modernen tijd eene Regeering niet tegenover een bevrienden staat over, tenzij dan (zooals gezegd) hygië nische belangen daartoe zouden nopen (of: kunnen geacht worden daartoe te nopen !) Zulke belangen zijn bij valuta-concurrentie niet in het spel. Hebben de heeren misschien van alle andere afweermaatregelen het zeer bezwaar lijke der toepassing wel ingezien en stellen zij nu invoerverboden voor, omdat die leus zoo simpel en duidelijk is en het middel even eenvoudig als afdoend schijnt? Laat men dan er zich toch rekenschap van geven, hoe buitengewoon bezwaarlijk de toepassing juist van dezen maatregel zijn zou ! En wat zeggen nu wel de autoriteiten van dit denkbeeld? Men zal zich herinneren, dat de stib-commissie uit de commissie voor de economische politiek" aan de Regeering de bevoegdheid tot uitvaardiging van invoerverboden wou zien toegekend, met de ontnuchterende toe voeging dat zij zich van dit middel niet veel voorstelde en die bevoegdheid liever onge bruikt zag blijven ! In elk geval wilde zij de toepassing tot bijzondere gevallen" en tot zekere groepen van goederen (eindpro ducten) beperkt zien. Over de wenschelijkheid al of niet staakten de stemmen in de hooofdcommissie. Een warme aanbeveling is hieruit kwalijk af te leiden ! En de Regeering? In haar toelichting tot den memorie-post op de begrooting van Financiën (midden Maart d.j.) verwees zij naar.... de confe rentie te Genua. Daar stond immers het vraag stuk van in- en uitvcer op de agenda en daar onze Regeering aan die conferentie zou deelnemen, achtte zij het raadzaam af te wachten, welke houding de conferentie in verband met het algemeen economisch herstel tegenover in- en uitvoerverboden zal aannemen". Men ziet: afwachten was de boodschap. .Een sterk, principieel standpunt was dat zeker niet, eerder lichtelijk opportunistisch. Of was het: een kapstok" gebruiken, om de zaak voorloopig aan op te hangen? Of was het (tevens) de verantwoordelijkheid van zich afschuiven en die overwentelen op de meerderheid der hooge confereerende partijen ? Of voorzag onze Regeering (tevens), dat men in Genua toch waarlijk niet de dwaasheid zou begaan, het economisch herstel van Europa te bevorderen door.... invoer verboden !? Hoe het zij, Genua locuta est". In welken zin? De pers berichtte daarom trent eenigen tijd geleden het volgende: De eerste sub-commissie van de econo mische commissie, die onder voorzitterschap van Colrat vergaderd heeft, heeft den volgen den tekst aangenomen, voorgesteld door een commissie van deskundigen, die in de vorige vergadering benoemd was, welke tekst de artikelen 46 en 49 van het rapport der des kundigen te Londen moet vervangen: Welke ook de waarde is van de redenen van economischen of financieelen aard, die eenige staten in de ongewone omstandigheden, waarin zij verkeeren, doen gelden teneinde verbodsbepalingen of beperkende voorschrif ten ten opzichte van invoer of uitvoer te hand haven of in te voeren, men moet erkennen, dat die maatregelen een der ernstigste hinder palen zijn, die in dezen tijd den internationalen handel belemmeren. Bijgevolg moet er niets nagelaten worden om die belemmeringen zoo spoedig mogelijk tot het noodzakelijke minimum terug te brengen. Er bestaat aanleiding rekening te houden met de uitzonderingen op dit beginsel, in het bijzonder in het geval van gemonopoli seerde handelsartikelen of wanneer het betreft de gezondheid, de zedelijkheid en de veilig heid der naties of wanneer dieren en gewassen beschermd moeten worden tegen epidemieën en ziekten, waaraan zij onderhevig zijn. Maar welke ook de motieven zijn ter beperking van in- of uitvoer, die door middel van een stelsel van bapalingen op geheven kan worden, zij belemmeren dus danig den internationelen handel, dat het noodzakelijk is de bezwaren daarvan binnen de grenzen van het mogelijke te beperken door middel van bepalingen, die het den menschen van zaken mogelijk maken bij voorbaat gemakkelijk uit te maken onder welke voor waarden zij opheffing der verbodsbepalingen kunnen verkrijgen. Bijgevolg wordt vastgesteld, dat de voor waarden, waaronder opheffing van een uit voer- of invoer-vérbod verkregen kan worden, openlijk en duidelijk bekend gemaakt moeten worden en dat alle noodzakelijke beschikkin gen getroffen moeten worden opdat de aan vragen tot opheffing, gericht aan de overheid of als bevoegd bekend staande instellingen, spoedig onderzocht worden". In de commissie zelve is, voor zoover ik kon nagaan, deze tekst besproken en geamen deerd, maar de strekking daarvan niet ge wijzigd. Wat de hoofdzaak is. Want die strekking is te betoogen dat invoerverboden uiterst belemmerend en dus onraadzaam zijn. Hetgeen voor onze Regeering zeker houvast genoeg biedt, om, indien de Kamer haar zulk een bevoegdheid mocht opdringen, ze ongebruikt te laten. Intusschen, de kans dat de Kamer deze zaak nog afdoet, is ver keken en de quaestie schijnt daarmee (voorloopig) van de baan. SMISSAERT ii'iiiiMiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiiiii Hotel Duin en Daal BI{J?Volledig pension met kamer v.a. ?7.?p. d. "*""" " ""'"iiimi'iiiiimiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiii iimuiiiimiimiiiiiiiiii,,,. uiinili mui niimnimi Ut l WtN l OUiit BAIK ONTVANf, ffi BETAAIIAS Amsterdam, Rotterdam, 's-Gravenhage, Dordrecht, Utrecht, Zaandam. NilUH DoBlinsIraal 20-22, Amsterdam Bestoi-t kapitaal f35500.000.?Reserven: circa f 12.000.000.?[ Renteverg. voor geiden a deposito .Je?.~?Jl*_l*n?P..raki'W't_Y°?r verbintenissen van: iiliiiMiiiiiiiiinmiiiiiiiiit HUM iiiimtiiliiuiiii x tu., 55-56 Threadneedlestreet London E.C. LEDEBOER « Co, A.mef "'' En8Chede' Rekening-Courant met Rentevergoeding. In- en Verkoop Wissels op Binnen-en Bultenl., Vreemde Munt, Coupons. Incasseering op Binnen- en Buitenland. w«u|iun». Rembourscredleten. In- en Verkoop Effecten. Bewaring van Waarden. Safe Deposlt». Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen. Voorschotten op Fondsen en Goederen. Credleten aan Handelaren en Industrleelen bij hare afdeellne CREDIETVEREENIGINO hetzij tegen borgstelling, credlethypotheek flf andere zekerheid, hetzij in blanco. Rente voor DEPOSITO'S Direct opvorderbaar _ _ _ _ j o/ Tien dagen opzegging _______ _ 2^/0 'Een maand vast . . ) Een maand opztgging } Drie maanden opzegging Zes Maanden Een Jaar op nader overeen te komen " voorwaarden. . . 3* % | Vanaf den dag der op4 zegging wordt J / ??«*?) minder rente vergoed. Voor andere termijnen, zoomede voor groote bedragen, volgens overeenkomst. met l dag opzegging 2 pCt. Bedr. tot ? 20.QOO terst. betaalb. met 10 dagerl opzegging 2% pCt Voor andere termijnen op nadei evereen te komen voorwaarden. Open en gesloten bewtargavlnf velgeni Reglement. SAFE DEPOSIT INRICHTING, geopend: epWerkd.v.8% v.m.tot 4Vt uur n.m. op Zaterdagen en Beursvacantltdagen des morgens v. 8 «i tot 12 uur. Loketten van ? 2.50 per maand [J 10.?per Jaar) en hooger te buur voor bij de Directie bekende ef geïntroduceerde persenen. Assurantie kantoor Billijke premiën voor alle soorten van Verzekering. Heerengracht 124/129, Amsterda m. DE AMSTERDAMMER Weekblad voor Nederland kost slechts f 10.?per Jaar Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland Maatschappelijk Kapitaal f 2.000.000. Uitstaande Leeningen ... 19.312.000. Pandbrieven . 18.644.000. Reserves 1.075.000. Hoofdkantoor: te 'S-G RAVENHAGE, NASSAULAAN Bijkantoor: te UTRECHT, BOOTHSTRAAT 15. De Maatschappij stelt beschikbaar: <4% e" 5 % MIDNIEVEI TEGEN BEURSKOERS in tiükken van f l HO f 500.- en f 100.-, MET VERPLICHTE J1AILIIKSCHE «TUTIII, aan»an(ende 1923 De Dlrictie:Mr. D. VAN HOUTEN. Mr. J. 0. TEN BRU88EN CATE. 23. Voor rekeninghouders zijn op aanvraag kos teloos verkrijgbaar verschillende soorten reclamestrookjes, door de vers oreiding waarvan zij kunnen medewerken om den dienst meer algemeen bekend te maken. De aanvragen om strookjes zijn ongefrankeerd te richten aan de Directie van postcheque en girodient te 's-Gravenhage. Levensverzekering Maatschappij firnbem verzekerd bedrag: ruim 70 millioen gulden " EEN POLIS bij de AMSTERDAMSCHE GEEFT VOLKOMEN ZEKERHEID Söliede grondslagen -Voorzichtig beheer. Qroof e openbaarheid. Vraagt jaarverslag. - A'dam.N.Spiegelsfpöaï'17. NEDEUSCIIE Gestort Kapitaal f 80,000,000.?. Statutaire Reserve f 18,979,250.?. Buitengewone Reserve ... f 22,660,000.?. Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentschappen te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE. RENTE VOOR DEPOSITO'S: Direct opvorderbaar 2V2 % l maand vast of opzegging .... 3 % 3 maanden vast of opzegging. . . 31/2 % 6 ... 4 % 12 ... 4Vi % Voor andere termijnen en groote bedragen nader overeen te komen. HYPOTHEKEN en CREDIETEN C. B EPKER, Administrateur, Gelderschekade 27a, (Beursplein) ROTTERDAM en Mariaweg 3, OOSTERBEEK, belast zich met het bezorgen van HYPOTHEKEN en CREDIETEN. Momenteel kapitalen beschikbaar. Stoomwasscherij Het Zuiden PIETBR AERTSZSTRAAT68 71 TELEFOON 2385 ZUID is Uw ADRES voor het behan delen uwer wasch, zoowel droog toegeslagen is opgemaakt. Concurreerende prijzen en spoedige aflevering.?Vraagt prijsopgave. AanbevelendMElDlB»VAN ELVEN. BAAR Bouw- en Woningbureau, van den Makelaar J. l*. F. VAN DKR VUKN, Kantoor van vaste goederen, Nieuw Baarnstr.59 den Rotterdamsclie Bankvereeniging AMSTERDAM Rokin 29-43, Kapitaal en Reserven f 111.000.000 Deposito-Rente. Dadelijk opvraagbaar . . 2 pCt. Met 10 dagen opzegging 2'/4 VOOR ANDERE TERMIJNEN OP NADER OVEREEN TE KOMEN CONDITIES. Binnenl. Vaart Risico Sociëteit. Telel. N. 1028 N. 7321 Amsterdam, Heerengracht 860. VERZEKERINGEN op alle Binnenwateren van Neder land, België, Duitschland Frankrijk, enz. VERZEKERINGEN op Schepen, Schuiten en Stoom boot e n VERZEKERINGEN op Koopmansgoederen, Huisraad, Inboedels, enz. geladen in Schepen, Booten enz. VERZEKERINGEN te LAND door geheel Europa per spoor, Wagens, enz. VERZEKERINGEN per POST enz. op Effecten, Bankpapieren. Edelgesteenten, enz. door geheeiEuropa, naar en van Amerika, naar en van Oost- en West-Indien, enz. VER7EKERINGEN op PASSAGIERSGOEDEREN. De schade in de Hotels enz. wordt vergoed. De Haarbsche Hypotheekbank Directie : Mr. A. S. MIEDEMA & P. H. CRAANDIJK Kapitaal f2.500.000 Reserves f510239 Hypotheken f24.299.910 Pandbr. f 24.079.300 5 pCl. Pandhrieven legen laatsten Amsleidamschen Beurskoers. De Hollandsche Voorschotbank HAARLEM, KRUISWEG 70 Bijkantoor: Amst., Kelzersgr. 604 Rotterdam, Wijn ha ven 129a, 's-Gravenhage, Ged. Burgw. 38, Maastricht, Stationstraat 36. De Bank verstrekt gelden tot eik bedrag met een minimum van t KOO en verkoopt 4X % schuld brieven In stukken van / 1000, l 900. / 100 tn / 50. Standaard Hypotheekbank te Rotterdam Directie i Mr. H. H. C. CASFBNDIJKen I. MOIIILMAN De Bank geeft onder con trole van het Algemeen Administratie- en Trustkantoor 6% Pandbrieven uit tegen 10O%. Rotter! Hypotheekbank voor Opgtricht In 1864 Volteekend MaatschappelijK Kapitaal (5.000.000 Verstrekt geld op eerste hypo theek. Voor inl. wende men zich tot i het kantoor der Bank, Ged. Blerhai ven 25 te R'damof tot hare Agenten In de hoofdplaatsen des Rljks. De Dtr. Mr. W. v. ROSSEM, Mr. TH. RHPB&KBR, Mr. N. P. C. v. WIJK aderlaodsche

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl