Historisch Archief 1877-1940
20 Mei '22. No. 2343
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
DE CANDIDAATSSTELLING VOOR DE TWEEDE KAMER
Teekenlng voor ,4e Amsterdammer" van Joh. Braakensieb
Gillette
VEILIGHEIDSSCI1CERMES
PPUSVERIAGIHG
VERBETERDE APPARATEN van f 15, voor f 12.50
DE Jllllir 3.50 .,
lOVERAL VERKRIJGBAAR
Gillette Safety Razor Cy., Keizersgracht 77.
Amsterdam.
Nieuwe Boeken.
(S Bij J. A. S l e e s w ij k te Bussum ver
scheen een kaart van Nederlandsch Oost-Indi
op een schaal van l :5000000. Bij de kaart be
hoort een plaatsregister in boekvorm.
De Maatschappij vór Goede en Goedkoope
lectuur gaf uit: Emerich Madach, De tragedie
van den mensch, uit het Hongaarsch door
A. S. C. Wallis.
Be Nederl. Maagd: Jammer dat het snoeimes er niet in is gezet, nu zullen zij elkaar verstikken"
IIIIIIMIIIMMMIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIMIIIIIHlIlIIIIIIIIIIIIIIIlIUtlllllllllllIlIllllllllllIIIIIII
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIimilllllllllltlMHIIIIIIIIII IIMIimilliKIIIIIIIIHIHIII
RIJM KRONYCK
REISPLANNEN.
EEN DIALOOG.
Zij:
Het is de tijd voor zomerplannen,
en 'k had zoo bij me-zelf gedacht
dat.... Als w'eens naar Ostende gingen?
Hij:
De franc sta^t twee-en-twintig-acht.
MIIIIIIIIIIIIItlllMMHIIIIIIMIIIIMIIimillimillMIIIIIIMIIIimiItlllllimiimill
Zij:
OF naar de Schotsche Meren, Hendrik \
Ik hoorde laatst nog van Marie
dat 't daar zoo rustig en zoo mooi is
Hij:
Het pond staat ongeveer pari....
Zij:
Of Zwitserland.... De berglucht sterkt me
en jij wordt wel een beetje stijf
Dan kan je gletscher-toeren maken
Hij:
De franc staat een-en-vijftig-vijf.
Zij:
'k Zou ook naar Denemarken willen....
Daarheen trekt al zoo lang mijn hart
Het graf van Hamlet, Hendrik l denk eens \
Hij:
Hm.... zes-en-vijftig-drie-drie-kwart..
,JWe moeten werkelijk decideeren,
... .kom.... wees nu eens een lieve vent
en zeg: cie Italiaansche meren....?
Hij:
Ik^ben niet gek \ Vandaag noteeren
de lires al weer veertien cent \
Zij:
Wat wil je dan ? ik moet toch schrijven . .
't Is overal vol in het seizoen....
Of wou je hier in Holland blijven?
Hij:
Eerst zien wat of de Marken doen '.
M E i. i s S T o K E
FONGERS-Rijwieleii
De berijder van een
FONOE&S ondervindt,
dat de werkelijke
waarde van dit rijwiel
hoog is ia verhouding
tot den prijs.
Eigen Filialen te AMSTERDAM, Nassaukade 500;
Arnhem, Groningen, Den Haag, Leiden, Middel
burg, Rotterdam en Utrecht.
Agentschappen over het geheele land verspreid.
iiiililllllllllilllllllliillllllllMlliiiiilMMlliiiiiilllllilliiiillllliilniiililiiliiiilliii minimum
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIMIItlllllllllMlllllllltltllllllllllllllllllllllllflIIIIIIMIII
EEN THEATERDIRECTEUR
Met teekeningen voor De Amsterdammer"
van /s. van Mens
Het is leerzaam en nuttig voor ons, om te
vernemen op welke wijze de besten onder ons
geslaagd zijn in de wereld.
Wij zijn maar al te geneigd om bewonderend
«n afgunstig op te zien naar hen die zich een
invloedrijke en belangrijke posiite in de maat
schappij veroverd hebben. En daarbij ver
geten wij maar al te vaak dat ook voor ons
een nieuw veld van arbeid open ligt.
Ieder onzer kan een groot man worden.
Het allereerste wat daartoe noodig is is
zelfvertrouwen. Wij kunnen dit aankweeken
door het ernstig bestudeeren van de
biogra?fiën van hen die ons zijn voorgegaan op het
pad van roem en welstand. Alle menschen
die wij beschouwen als uitverkorenen van
?fortuna hebben moeten werken, hard werken.
De fortuin verspilt harógaven niet aan
onwaardigen.
De heer Adriaan Draver is een van hen die
men een gunsteling der fortuin zou willen
noemen. Hij staat aan het hoofd van een
druk bezocht theater en hij heeft zijn relaties
over de geheele wereld.
Toch werd hij geboren onder zeer bescheiden
omstandigheden, om niet te zeggen in ar
moede.
Zijn vader oefende het bescheiden,
weinigwinstgevende, hoewel fatsoenlijke beroep uit
van hoogleeraar aan een rijks-universiteit, en
daar deze, noch zijne echtgenoote over eenig
?particulier fortuin beschikte, moest de jonge
Adriaan al spoedig hard werken om later in
.staat te zijn in zijn eigen onderhoud te voor
dien.
Op den leeftijd dat andere kinderen, geboren
.in een omgeving die meer begunstigd wordt
?door de gemeenschap, op straat spelen,
rooken en uitstapjes maken, zat Adriaan
Drayer achter boeken en dictionnaires in de
studeerkamer van zijn vader, en werkte hard.
Wanneer hij uit school kwam en hij zag de
jeugdige zorgelooze kinderen, die in de na
burige wasscherij werkzaam waren, huis
waarts keeren, dan vergeleek hij wel eens
hun lot bij het zijne.... hun vrije avonden
bij de lange «ren van ingespannen arbeid die
hem wachtten.... Reeds in de tijden van
Adriaan Dravers jeugd begon men neer te
zien op den intellectueelen arbeid, en onwille
keurig voelde hij zich klein, wanneer hij die
andere werkers huiswaarts keeren zag.
Wanneer op den eersten Mei zijn onderwijzer
vrij-af had, en hij met zijne klasgenooten
achterbleef onder de bewaking van een e
liberale onderwijzeres, dan voelde hij zich
ellendig en klein. Van buiten klonk het gezang
van de blij-optrekkende scharen, en hun
geroep van acht-uur" acht-unr" deed hem
droomen1 over zijn werk....
O. ... acht uur werk op een dag. . . . het
was ie schoon \
Door een toeval kwam aan het licht dat
er mér in den kleinen Adriaan stak. . . . dat
hij voorbestemd was tot grooter dingen dan
een geminacht en zorgelijk bestaan in het leger,
de rechterlijke macht of bij het onderwijs.
Op zekeren dag smeet hij zijn onderwijzer
een boek naar het hoofd en weigerde hij dezen
te gehoorzamen. Hij uitte daarbij een reeks
van de meest gepeperde verwenschingen
en toonde zich een uiterst begaafd en veel
zijdig vloeker.
Dit vestigde plotseling de aandacht op zijne
bijzondere qualiteiten als klassenstrijder.
Kort daarna wist hij de leerlingen der
jongste klasse over te halen tot school
verzuim, en hij ging zoover dat hij,
aangemoedigd door deze eerste successen, een vol
komen organisatie der leerlingen stichtte,
die op zekeren dag de eisch van drie vrije
middagen aan het schoolhoofd presenteerde.
Toen bleek het niet langer mogelijk den
jongen Drayer gevangen te houden in den
dwang van het schoolleven.
Hoewel hij pas in de derde klasse zat, liet
men hem vrij, en kon hij zijne merkwaardige
gaven thans in de maatschappij gaan toe
passen. Zijn oiiüers waren verbaasd en
ve,heugd toen het schoolhoofd hun schriftelijke
O.. : acht uur werken op een dag ....
Smeet den onderwijzer. . . .
bevestiging V;MI dit besluit toezond.
En zoo geschiede e het, c.at reeds op vijftien
jarigen leeitijd Adriaan Drayer de banden
met zijnevroegereklasse, die derintellectueelen,
verbrak, en als bestuurder van eene onder
neming optrad.
Weliswaar bestuurde hij slechts een onder
deel van de onderneming, die geen andere was
dan het gemeentelijk trambedrijf, en wel, om
nauwkeurig te zijn, een motorwagen van lijn 8,
maar desniettemin was hij thans voldaan
reeds aanstonds in staat te zijn eene kleine
volksmenigte te kunnen leiden.
Trouwens, men moet daar niet te gering over
denken, over deze bestuurderstaak, aangezien
de tramwagen 32 menschen binnen kon be
vatten, zeven op elk der balcons en 12 a
56 aan de lussen.
Maar ook deze betrekking kon Adriaan'::
eerzucht op den duur niet bevredigen. Na een
mislukte poging om het stadsbestuur te
dwingen tt,t eene vereenvoudiging der sa
larissen, verliet hij op zekeren dag, gevolgden
voorafgegaan door eenige politie-agenten, het
dienstgebouw en werd hem van staatswege
voor eenige maanden woning, voedsel, licht,
verwarming en kleeding aangeboden';
Het is niet mogelijk Adriaan's carrière op
den voet te volgen. Genoeg zij het te vermel
den, dat in den loop der jaren de staat nog
herhaaldelijk zijne verdiensten erkende en
hem het zorgeloos bestaan verschafte waar
naar zijne ouders zoovele jaren lang tever
geefs gesmacht hadden.
In het leven van iederen mensch komt de
crisis; dat is het oogenblik waarop plotseling
een schakel gelegd wordt, een verbinding
tot stand komt, die de richting van zijn verder
leven bepaalt.
Voor Adriaan kwam dat oogenblik op zijn
t wee-en-dertigste jaar, en de schakel kwam
tot stand tusschen hem en eene bejaarde
weduwe, die door haren ontslapen echtge
noot, een gezien en bekend kellner, was
achtergelaten met eenige duizenden guldens.
Met behulp van dit geld kocht Adriaan
Drayer een klein theater in het centrum der
stad....
O, het was maar een kleine schouwburg,
maar het werd de hoeksteen van de grootsche
instelling op dramatisch en vocaal gebied,
waarvan hij zich thans aan het hoofd bevindt.
Oorspronkelijk traden in het theater van
Drayer, dat velen onzer lezers zich nog zullen
herinneren, meerendeels onbekende krachten
op. De voorstelling werd begeleid door een
ouden melkboer die piano kon spelen.
Drayer zelf stond aan de controle en de
weduwe controleerde de kas.
Langzaam maar zeker steeg het theater in
aanzien: de acteurs,meerendeels buitenlanders,
stelden zeer matige eischen en het publiek
nog lagere. Bovendien had de kellnersweduwe
geprofiteerd van de ervaringen van haren
echtgenoot zaliger en deze toegepast op een
buffet dat niet onder medische controle stond.
Reeds na enkele jaren werd een grooteren
schouwburg betrokken.
Er werden nu stukken met eene grootere
bezetting gespeeld en het orkest werd uitge
breid tot 3 man, te weten : de melkboer en
twee zijner zonen,welke laatste respectievelijk
de handharmonica en de klarinet bespeelden.
Toen de weduwe hem door haren dood tot
den weduwnaarsstaat bracht en hij het volle
beheer der geldmiddelen verkreeg, sloeg hij
zijne vleugels eerst breed uit.
Zijn ouders, die soms hunne avondwande
ling langs zijn nieuwe theater maakten, ston
den bedremmeld aan de overzijde der straat
en lazen - bescheiden lieden -- vol eerbied
hun naam op het monumentale gebouw.
De zaken gingen snel vooruit.
Op zekeren dag gelukte het Adriaan Draver
den Amerikaanschen President en den koning
van Engeland op denzelfden avond in zijn
schouwburg te laten optreden.... weliswaar
slechts voor enkele minuten, maar staats
hoofden, al onderwerpen zij zich ook aan
den geest des tijds, hebben nog zoovele
representatieve verplichtingen, dat dit reeds
een mooi resultaat genoemd mag worden.
.|hi| verliet deze betrekkinl
r i
hij zelf stond aan de controle ....
Enkele dagen daarna breidde hij ook het
muzikale gedeelte van zijn onderneming uit
tot een volledig orkest van over de honderd
musici.
De postbode bracht hem het geheele orkest
van de Metropolitan Opera te New
Yorkonder leiding van een beroemden
Hongaarschen dirigent, en per aangeteekenden
brief ontving hij Caruso, die, hoewel kortelings
overleden, nog op zou treden in het theater
van Adriaan Drayer.
De zaken namen nu een enorme vlucht.
Achtereenvolgens bestelde hij Sarah Bernard
uit Parijs, Bassermann uit Berlijn en tele
grafisch den president der Fransche republiek
om op te treden voor zijn publiek.
Ongevraagd zond men hem den Paus en
den Duitschen Rijks-president toe, die beiden
het publiek vriendelijk toelachten van zijn
tooneel en met de hand wuifden.
Nu was Adriaan Drayer aangeland op de
plek waartoe zijne talenten hem hadden aan
gewezen.
Het eene succesnummer volgde op het ande
re: moorden, diefstallen en echtbreuken
werden op de meest realistische wijze door
hem vertoond.
Het publiek rilde en genoot. Het stroomde
toe en werd door lakeien in bedwang gehouden.
De couranten gewaagden vol lof over zijne
instelling die op haar beurt de pers overstroom
de met kostbare annonces.
Op zekeren dag liet hij Einstein uit
Berlijn komen, en werd diens relativiteits
theorie in zijn theater toegelicht.
Bij die gelegenheid zond hij twee vrij
kaart jes aan zijne ouders.
De oude professor Drayer werd aldus in
de gelegenheid gesteld door zijn zoon met den
beroemden collega kennis te maken.... en
hij kwam, met de schroom die den eenvoudigen
geleerde past tegenover hen, die deze samen
leving regeeren door hun verstand en hun
inzicht in hetgeen de menschen noodig
hebben om gelukkig en welgedaan te zijn.
MELIS STOK E