Historisch Archief 1877-1940
'17 Juni '22. - No. 2347
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
N.V. PAERELS'
Meubileerlng-Mq.
AMSTERDAM '
COMPLETE
MEUBILEERING
BETIMMERINGEN
Rokin128-Tel.4541N.
Kurhaus Jungborn-Dhonau" te
Sobernheima/dNaheb.Kreuznach.
Volledig pension, alles inbegrepen,
350 mark p. p. p. d. Eigen boer
derij. Uitstekende Keuken. Rus
tige ligging Schitterende omge
ving. Inlichtingen (ook Hollandsen)
bij de Directie. i
CHENARD&WALCKER
NASH M. A. N.
Automobielen en Vrachtwagens
U Automobiel Hij, JET CEM"
Parkstraat 91a - 's-Bravtnbage
Tel. Haag 3569
Illll Illlllllllllllllllllllllll HUI
f BERGEN BINNEN. HET HUIS DE HAEMSTEDE" I
| Telefoon No. 10 1ste rangs Familie-pension l
l Heerlijk voorjaarsverblijf in de onmiddellijke nabijheid van [
| bosch en duinen. [
Fiiiiniiiiiimm iiiiiiiiiu,iiiiiiimi imiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiinimi u ,?, ,?ij
ENZ.
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
BENZ & Cis., Amsteldijk 10, Amsterdam.
iiitiiiimiiiiiiii
Bij iederen boekhandelaar verkrijgbaar:
De goodkoope ui f gave van
De groote denkers der Eeuwen.
Algemeene Bibliotheek van Wijsbegeerte.
Het boek voor dezen t ij d.
In deze serie zijn nog voorhanden:
I. Dr. M. VAN DER HOEK. PI at o, Overzicht van zijn
philosophie. De Staat.
II. A. TH. C. THOMPSON. D a n t e's verhouding tot het hu
manisme en zijn staatkunde.
III. H. C. DIFÈRÉE Herbert Spence r en zijn tijd.
IV. C. VAN GELDER Rousseau m zijn brieven, naar
Fr. Kirchersen
V. Dr. O. HOFSTEDE Al exander von H urn bo ld t,'
naar Paul Schettler.
Wie belangstelt in een degelijke, heldere uiteenzetting van den
geleidelijken ontwikkelingsgang van het menschelijke zoeken, denken
en weten, vindt hier een onuitputtelijken goudmijn geheel nig in
zijn soort; een vraagbaak, welke nergens het antwoord schuldig
blijft; een kundigen gids, op wien men zich met het volste vertrouwen
kan verlaten.
Het boek is de universiteit
onzer dagen.
Elk deel is fraai gebonden.
Bandteekening van AndréVlaanderen.
P f Ijs pei* deel in prachlband f 19O.
Uitgaven van VAN HOLKEMA & WARENDORF, Amsterdam.
F. FEDDEMA
WAGENSTR. 67
DEN HAAG
Telefoon 879
NIEUWSTE
MODELLEN
Heerenschoeisel vanaf
f 12.50
?SIGAREN
Motor- en Zeiljachten
TE KOOP, In diverse groottenen prijzen.
Lijst van In commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
ft LUGT
AFD. JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
FIAT AUTO'S n,ot
WERELD VERMAARDHE l D \
Sedort tal van jaren.
LANDAULETS
Type SOS 4 oyl. 6 zitplaatsen f 0.000.
51O 6 6 fl.OOO*
Oompleet met MIGHELIH luchtbanden,
afneembare wielen, reservewiel
met band, snelheidsmeter*
Ij. LEONARD LANG Stadhouderskade U4 Amsterdam
iiiitniiiiiiiiiiiiiitiiiiiii
IIIIIIIIIIIIIIIMIIllmillltllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIflIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
gewaagd dan de constructie van de
opereerende afdeelingen en hun samenhang wél ver
oorloofde; toen herinnerde men zich dat er
nog zooiets bestond als tactische voorberei
ding op de kaart, en het denkbeeld van over
leg tusschen experts kreeg iets
dubbel-verleidelijks door de roezige sfeer en de verwar
ring waarin het geboren werd.
De eigenaardige qualificatie van onze re
sidentie, geboren uit het verlangen naar een
plekje van de wereld waar ae zon nog schijnt
om er zich in te koesteren en de boomen groei
en om schaduw te geven, bedoelde tegelijker
tijd te zijn eene verklaring naar de overzijde
van den Oceaan, dat men het ditmaal eens
zoeken zou buiten het warrelende wegen-net
van de politiek, maar op zuiver practischen
grondslag wanneer ge wilt misschien nog
zelfs met een aureooltje van
historisch-internationaal-pacifisme.
En zoo wachtte den Haag dan zijn conferen
tie opinie-loos wanneer ge wilt, maar dan
met de beleefdheids-onzijdigheid van een
gastheer, die voor de moeilijke taak staat van
de receptie van een aantal onderling
min-ofmeer-gebrouilleerde gasten, die hij ontvangt
uit piëteit voor de nagedachtenis van zijne bij
uitstek gastvrije en breed-denkende ouders.
Zoo zijn dan de Hagenaars aan het werk
getogen om het nestje van de zooveelste inter
nationale conferentie te bereiden. Daarbij
stond het deugdelijk principe op den voor
grond, dat de gastheeren niet zouden optreden
met vooralsnog ongemotiveerde fanfares, en
dat de feestelijkheden voorloopig gespaard
zouden blijven voor een eventueel cotillon
aan het einde, wanneer dat er tenminste
aanleiding toe zal geven om te juichen en
champagne te drinken.
Men heeft zich dus beperkt tot een reeks
practische maatregelen tot voorbereiding der
werkzaamheden; en de ervaring van
onzestaatslieden en journalisten, opgedaan bij de laatste
twee door hen meegemaakte internationale
conferenties, heeft daarbij goede diensten
bewezen.
In de eerste plaats is dan diplomatieke gast
vrijheid toegezegd aan de verschillende dele
gaties, die der Russen natuurlijk in de eerste
plaats, in verband met de explosiviteit, die
hunne aanwezigheid zelfs aan een hutje op de
heide zou dreigen te geven.
Bij informatie te Genua moet gebleken zijn
dat niet minder dan vierduizend gendarmes
hebben dienst gedaan tot beveiliging van de
diplomatiek-bezette zone langs de
Middellandsche Zee. Maar men vergete niet dat onze
Scheveningsche hötelboulevard aanmerkelijk
korter is dan de veertig kilometer van de
Italiaansche riviera, en dat een betrekkelijk
gering aantal Hollandsche gewapenden vol
doende is om den vleugel van het Hotel,
dat door de Russen op 26 Juni aanstaande
betrokken zal worden, met een n-opzichtig
cordon te beveiligen.
De overige delegaties zijn reeds omstreeks
den veertienden aangekomen in de diverse
Haagsche hotels, wier directies een roffelvuur
van nationale waarschuwingen ondergaan
hebben ter bezwering van de ten onzent he
laas altijd latent dreigende overvragingsmanie.
Omtrent de samenstelling van die delegaties
isophet oogenblikniet veel meer te zeggen dan
dat men ze duidelijk in drie groepen kan
verdeelen: ten eerste ae delegaties, uit wier sa
menstelling blijkt, dat men zich heeft inge
steld op een zuiver-economische conferentie,
ten tweede die welke men zou kunnen verge
lijken met draadloos bestuurde luchtschepen,
daar ze niet anders zijn dan de plaatselijke
spreektrompetten van een achterwaarts ge
legen politiek centrum, en ten derde die, waar
aan ontegenzeggelijk een politieke kleur te
bekennen is en die dit niet camoufleeren door
vooruitgeschoven experts.
Op de helft van deze maand zullen al deze
afgevaardigden de strenge controle van den
poortwachter van het Vredespaleis te passee
ren hebben, en, aan de andere zijde van het
hek, zullen ze niets vinden dat hun commissie
vergaderingen storen kan .... zelfs, dank zij
de voorzorgen van onze autoriteiten, waar
schijnlijk geen journalist, die een onoverwogen
woord in de wereld zou kunnen brengen en
daardoor deze werk-conferentie schade doen.
Het vredespaleis ligt rustig en wat
terugvan-het-verkeer in zijn glooiende tuinen, en
het ziet er bijna uit, zooals een Fransch col
lega opmerkte, alsof het niet uit baksteen
maar vari illusies opgetrokken was.
Naast de commissies voor de Russische
aangelegenheden vergadert c-r, toevallige om
standigheid, het Permanente Hof met zijn
Amerikaansch lid.
Amerika kiest voorloopig wélde academische
zijde, maar behoudt zich zorgvuldig elke
practische inmenging op de andere tage
van het gebouw voor.... Is het niet wonder
lijk als symboliek voor het mouerne Amerika
dat ons professor Wilson zond om de wereld te
straffen met den studeerkamer-vrede van
Versailles?
Minder achteraf, midden in het hart van den
Haag, ligt het persgebouw. Door zijn ligging
demonstreert het zijn karakter van bemidde
lingsorgaan met het roezige verkeer van the
men in the stteet.
En toch is er ook aan dat persgebouw iets
van het kalme cachet van deze conferentie.
Wanneer cle buitenlandsche journalisten du
steenen wenteltrapjes opgaan naar de gra
felijke zalen, en ze uitkijken door de smalle
venstertjes op het statige Binnenhof, waar
een stuk historie schijnt voort te droomen, dan
zijn ze verrast. Zulke milieux heeft hun werk
kring minder opgeleverd wel dan statige
moderne ge bouwen en i niposan t e Palace-Ho te Is.
In de lage, steen-overwelfde
benedenvertrekken zijn tien glimmende nieuwe telefoon
cellen opgesteld. Tien telefoonlijnen verbinden
dit wonderlijk verblijf vol verrassende erkertjes
en trapjes en oude kale steenen muren met
breede voegen, met cle centra van leven en
strijd van de wereld.
Boven zijn hooge, eerbiedwaardige zalen
ingericht tot werk- en conferentiegelegenheid,
en de zonnestralen vallen, gekleurd door oude
glasruiten, op blinkende schrijfmachines en
telefoontoestellen.
Er zijn tien tafels, met groene stof bekleed,
en er staan tachtig stoelen met hooge rechte
leuningen omheen.
Het zijn, o degelijke Hollandsche zuinig
heid, de'tafels die gediend hebben voorde
eerste vredesconferentie en die een kwart
eeuw opgeborgen gestaan hebben binnen de
vier wanden van het bovenvertrek waar Van
Oldeubarnevelt de laatste uren voor de vol
trekking van zijn doodvonnis heeft doorge
bracht.
Wij staan nog nader aan onze historie dan
wij in deze dagen van emoties en snel wisse
lende aspecten wel denken....
De vestiging van onzen vrijen staat. ... de
vestiging van het vredeswerk op ons onaf
hankelijk grondgebied en, thans, de terug
keer tot dien weg van het menschelijk stre
ven naar gelukkiger levensvoorwaarden, ge
ografisch althans, nu, na dien langen
ommetocht sinds den overwinningsvrede, de oude en
de nieuwe wereld rond, naar den Haag...
Kijk. gezien van dat standpunt is er iets
moois in de woorden waarin Lloyd Qeorge die
stad het recht ontzegt een opinie te hebben.
Hij heeft het bedoeld als een hulde aan den
Haag, als conservator van een oud en onver
vreemdbaar goed: de pacifistische traditie
in haar beste en meest vrije beteekenis.
Zooals hij, wiens woning een nationaal
monument is van den eersten rang, moreel
gesproken, het recht mist daar anderen den
toegang te ontzeggen, zoo mist den Haag het
recht om hen, die toegang eisenen tot het
monument van oprecht menschelijk streven
naar vrede, daarin te dwarsboomen uit
particularistische overwegingen.
En, indien die toegang isopgeeischt in naam
van een oprecht principe, en, niet met een
half oogje naar de politieke galerie",.. wel
aan, dan kunnen we trotsch zijn op deze
conferentie.
Maar, zooals gezegd, dat weten wij niet, en,
met wijs Hollandsen voorbehoud, wachten
wij nog op het einde om den bazuin te steken ..
of wel.... den gek
HEKMAN S A L o M o N s o N
llilimiiilimilllllimiiltiliiii
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllllllllllllllitlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
iiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
SCHEPPING
ni
,,Alles Geschaffene,
sei es noch so gross und
gut, besteht eine Zeit,
erjüllt seinen Zweel:,
und geht voriiber".
De cursiveering is van mij. In het gecursi
veerde ligt de kracht van boovenstaand woord.
Alles gaat voorbij, maar alles heeft ook een
doel, dat vervuld wordt. En bij schijnbare
mislukking is het nog niet geheel doelloos.
Omdat God uit alle kwaad het goede voort
brengt.
Nu is het leerrijk, na te gaan, hoe deeze
loop der geslachten zich voltrekt. Misschien
begrijpen wij dan iets meer van het werk van
den oppersten Bouwmeester1. Het spreekt van
zelve, dat alles wat Hij bouwt en afbreekt in
de hoogste mate bewonderens-waardig is. Wij
hebben er geen woord voor, sterk genoeg om
onzen eerbied, ons ontzag, onze bewondering
uit te drukken.
Maar er zijn ook dingen, die gelijken op
proefneemingen, op mislukkingen. Hoe moe
ten wij hieroover denken? Wat moeten wij
antwoorden als de godloochenaar ons vraagt,
hoe een alwijs en almachtig Weezen gebrekkige
dingen schept, Zijn doel schijnbaar mist?
Ik heb reedj in Het Roode Lampje voorbeel
den genoemd van zulke niet-geslaagde poo
gingen.
Vroeger was mijn verklaring deeze, dat de
opperste Macht, de Aanbiddelijke
Drieëenheid, vrij-leevende weezens schiep die dan
hun vrijheid gebruikten of misbruikten, naar
hun eigen onvolmaaktheid, en die daardoor
als gebrekkige schepselen de oorzaak
waren voor al wat er leelijks of
onvolkoomens in de schepping was. Ik sprak van
plantengeesten en dieren-geesten, die naar hun
beperkte wijsheid en ingeschapen driften
elk de eigen macht wilden bevorderen en in
alle onschuld deeden wat voor menschen
zonde is.
Maar ik heb ingezien, dat dit zoo niet is.
De opperste Bouwheer schept onmiddellijk,
zonder tusschenpersoonen. De schijnbare
proefneemingen zijn van Hem, hij heeft het
groote scheppingsplan ontworpen en in dat
plan is het kwaad, het lijden en de zonde
begreepen. Hun oorsprong is geheim en moet
voor ons geheim blijven, totdat wij
deelneemen in Gods wijsheid. Hij speelt het groote
spel der Schepping, waarin Hij de ontwerper
is en wij de speelers zijn naar Zijn reegelen en
wetten. De vrijmaking van den mensch en de
terugkeer van de menschffuziel tot de oerziel,
door ingrijpen van de tweede pers «in der
Drie-eenheid, dat is het einde van het spel,
het laatste accoord van de
scheppingssyn'fonie. Daarheen is al het scheppingswerk
gericht. Daarom vinden wij in de kleinste
leevende ncellige weezens die op aarde voor
milhoenen jaren geschapen zijn, reeds de
aanleg van den bouw van 't menschelijk li
chaam uit milliarden en billioenen cellen. Uit
.slijk, da-t is, uit de grove materie, is de mensch
op eenmaal geschapen, door Gods hand.
Maar bij die schepping is gebruik gemaakt
van ontelbare plant- en diergeslachten, die
zijn voorafgegaan, een tijd hebben bestaan,
hun plicht vervuld hebben en zijn onderge
gaan.Zij moesten dienen om aan het
menschenlijf, waarin de menschen ziel kwam woon en,
het verblijf op aarde moogelijk te maken.
Daarvoor leefden de amoeben, de week
dieren in de zee, en leefden later de groote
monsters, de sauriers met hun geweldig en
afschuwelijk lijf en vreesselijke wapenen, op
het drooge en halfdrooge land. In allen vindt
men oovereenkomst met den bouw van 't
menschenlijf. De ei-cel van het laagst-staande
dier toont dezelfde bizonderheeden als die van
den mensch. Men vindt er in de kern, de
chromo-sonien, hef celvlies, de deeling. Het embryo
van een weekdier en van den mensch is in
zijn eerste dagen uiterlijk geheel hetzelfde.
Maar wat de natuur-onderzoeker door zijn
microscoop waarneemt, is niet meer dan een
klein deel van het scheppings-werk en wel dat
deel wat in het natuurlijk leeven valt. Wat in
het booven-natuurlijk leeven geschiedt, dat
is oneindig veel grooter en voor ons onwaar
neembaar en onbegrijpelijk. Dat is het deel
van den ijsberg, dat onder de oppervlakte
der zee verborgen is. De natuuronderzoeker,
die het ontwikkeiings-proces der leevende
weezens tracht te volgen, van ncellige wee
zens tot den stoffelijken mensch, houdt meest
al geen reekening met het onzichtbare
scheppingswerk, waarvan de cellen en hun
voortplanting maar een zeer klein, door onze
zintuigen waarneembaar deel zijn.
Wie dit niet voortdurend m 't oog houdt,
kan ook het zichtbare gebeuren nooit vol
doende begrijpen. Hij doet onrcedelijke vragen
en verwacht onn.oogelijke antwoorden.
Zulk een onreedelijke, ja, dwaze vraag is b.v.
deeze: of de mensch vap de dieren afstamt.
Het antwoord hierop moet absoluut negatief
zijn.
De mensch is nooit een dier geweest, maar
als mensch door een onmiddellijke wilsdaad
van God geschapen. En toch is het waar, dat,
zoowel in het stoffelijke lijf der menschen, als
in zijn instincten, dingen zijn op te merken,
i'i e overeenkomst hebben met het leeven.
en den vorm uer vór-menschelijke weezens,
zoowel planten als dieren.
Zulk een feit bijvoorbeeld is dit: dat de
pasgebooren menschelijke zuigeling in handen
en armen een buitengewoone kracht kan
ontwikkelen, en dat die kracht zijn beteekenis
vindt in den noodzaak om zich aan de moeder
vast te klemmen wanneer dee/e moet vluch
ten voor r1 reieend gevaar. Voor die beteekenis
is dan ook de onderstelling noodig, dat de
primitieve mensch een ditrt-behaarde huid
heeft gehad.
Zeeker geleek de prae-historisclie mensch,
waarvan de ooverblijfselen zijn gevonden,
mér op een dier dan de teegenwoordige
mensch.
Toch is die primitieve mensch op eenmaal
geschapen, toegerust met menschelijke eigen
schappen die hem terstond van het dier onder
scheidden. De teekeningen, door den
praehLUorischen mensch nagelaten, op de wanden
van de woongrotten, waarin hij verblijf hield,
zijn er een bewijs van. Die teekeningen zijn
geniaal", in den vollen zin van dit woord.
Ze duiden op een echt menschelijke kunst
vaardigheid, die nooit een dier kon bezitten.
En het wonder der schepping ligt in de buiten
gewoon snelle ontwikkeling van den primi
tieven mensch tot cultuur-mensch. Uit de
vondsten in Mesopotamië en Egypte zou men
opmaken, dat het scheppings-proces van den
mensch niet meer dan eenige eeuwen heeft
geduurd. De oudste historische menschen
waren de meest kunstvaardige. De
kurstwerken van het oude Egypte, vór de eerste dy
nastie, zijn nooit door die van later dynastieën
oovertroffen. De eerste Egyptenaars, die
dus het eerst den primitieven mensch opvolg
den, waren ook de menschen, waaronder de
meest volkoomen individuen hebben geleefd,
reuzen in kracht en schoonheid, met
ongeloofelijke kunstvaardigheid. Hun koppen, in
't harde graniet of basalt gebeiteld, spreeken
duidelijker tot ons dan al het werk hunner
epigoonen. Zij kunnen de naaste afstamme
lingen der paradijs-bewooners zijn. In licha
melijke volmaaktheid zijn zij nooit oover
troffen. Als elementen eener koomende maat
schappelijke cultuur zijn zij voor dertig of
veertig eeuwen reeds compleet. Wat hen ont
brak is de sociale organisatie, zooals wij die
nu begeeren eu zoeken. In zyeken en wecten
zijn wij ontzachlijk vooruitgegaan, maar als
stoffelijke individuen weinig gevorderd, sinds
God den eersten mensch schiep. Ook hadden
de oudste cultuur-mensclien reefls dadelijk
het besef van God's macht en voorzorg, aan
welk besef onze Heiland de bestendigheid en
de richting heeft gegceven, door Zijn oproep,
be/eegeld door Zijn bloedig offer.
In onbegrijpelijk korten tijd moet de eerste
cultuur-periode zich hebben gevormd, met
taal en schrift, met bouw- en beeldhouwwerk.
Daarna koonicn weer veele eeuwen van stil
stand en verzwakking,tot de komst van Chris
tus. Thans leeven we weer in een miraculeuze
tijd van gisting, verbinding en ineen-smelïing
Er is een zoeken. mei steeds weer misluk
ken?naaide universeele samenhang, naar
de volkoomen bewoonde aarde, liet Godsrijk
als voorhof des Heemels.
En hierin is een oovereenkomst op te merken
van den gang aller geschapen geslachten, met
de ontwikkelings-wijze der menschelijke cul
tuur.
De oudste leevende weezens waarvan de
nakoomelingen zich nog steeds geduldig voort
planten in de diepte der zee -- leefden als
eenlingen, en vermeenigvuldigden zich door
afsnoering. Maar toen het eigenlijk spel der
geslachten aanving, op een bewoonbare aarde,
toen vormden zich uit die eenlingen groepen.
En zoo was het begin der schepping van het
leevende. Want die groepen waren cellen
met een fijnen samenhang, en een sterken
neiging om hun soort, de groep waartoe zij
behoorden, uit te breiden. Dat geschiedde
dan door eeling en voeding. De eéne cel
splitste zich tot twee, welke twee zich niet
afscheidden, maar zich weeder deelden en
bleeven samenwoonen en samenwerken. Zoo
ontstonden de geslachten. Elk vormend een
staat, het ras zoo goed als liet individu. Van
scheiding in mannelijk en vrouwelijk is daar
bij nog geen spoor. Na veele eeuwen dreigen
die geslachten onder te gaan. Hun creatieve
kracht verzwakt. Het hun bij hun schepping
meegegeevene bloeit uit. Dan komt de split
sing in mannelijk en vrouwelijk, en de
sexueele wisselwerking. Het gevolg daarvan is
opleeving, hernieuwde bloei van verzwakte
geslachten, met veel ingewikkelder organi
satie en samenhang der elementen.
Dan volgt een lange reeks van hooger ont
wikkelde dieren, waarbij het geestelijke steeds
meer gaat beduiden. Het voor licht gevoelige
oog, hersenen en scheedel-ruimte ontwikkelen
.zich meer en meer. Ook het psychisch leeven,
het onderling samenleeven, neemt in belang
rijkheid toe. De olifant is het schranderste dier,
ei ook hetzacht-aardigste, leevend in groepen,
en duidelijk schaamte-gevoeiens toonend.
Toch is het olifantenras nog't naast verwant
aan dieren uit den verschrikkelijke!! tijd der
Monsters.
De woeste en wreede geslachten zijn na
veele eeuwen uitgestorven. Alle dieren en
planten tooaen de neiging tot degeneratie, en
wel door zoogenaamde inteelt". De geslachte
lijke voortplanting brengt ontaarding, wan
neer de parende individuen te digt bij elkander
behooren.
In het sterke Egyptische ras werd de dege
neratie het minst gevreesd. Iji het huuwelijk
van broer en zuster werd geen gevaar en geen
zonde gezien. De oer-mensch leefde groeps
gewijs, aanvankelijk als familie, later als volk
en natie. Teevens verhoogde zich het psychi
sche leeven, het erkennen van od's Vader
schap, het schaamte-gevoel bij alles wat de
voortplanting betreft. In het menscheuras be
gint het gevoel van solidariteit met al het
leevende te ontwaken. Steeds grooter worden
de groepen, de rijken, de staatsmachten.
Eindelijk, door de komst van Jezus,
oopenbaart zich het eenheidsbesef van alle menschen
als kinderen Gods, de gansche aarde ver
vullend.
Maar ook in dit hoogtepunt der schepping
blijft de degeneratie, de ontaarding, duidelijk
dreigen. De menschheid, als stoffelijk geheel,
voelt zich digt bij het eindpunt. Dat beteekent
volkoomen bloei, met onvermijdelijke!! onder
gang in 't verschiet. De bloesem-knop gaat
oopen, de (.yclus nadert zijn voltooying. De
door God uitgezonden zielen worden tot
Hem teruggeroepen. Er komt een jongste Dag,
een dag des oordeels. De aarde en zijn
bewooners gaan den stoffelijken ondergang,
maar ook eten geestelijken triomf tegemoet.
Door lijden en ellende, door ouderdom, ziekte
en dood wordt het blijvend geluk gewonnen
eu den weg naar 't Vaderhuis teruggevonden.
F K u D E R i
VAN EEDE