Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17 Juni '22. No. 2347
Scbi derijentenioonst
van
JJ
r
J. H. JURRES
Gedurende twee jaren volgde ik den cursus
van M. O. aan de Academie v. Beeldende
Kunsten in den Haag, en bezocht na de
Middelb. Acte behaald te hebben een jaar de
z.g. model-klasse onder leiding van Frits
Jansen. Daarna gaf ik zelf les op den cursus
voor M.O. in stilleventeekenen .en werkte
verder thuis en studeerde veel naar model,
zoowel naakt als gekleed op onderlinge tee
kenclubjes. In 1903 aanvaardde ik een be
trekking als leerares aan de
Kunstambachtschool voor Meisjes in Amsterdam. De jaren
daar doorgebracht zou ik niet graag gemist
hebben en kan ik eigenlijk ook wel bij mijn
opleiding rekenen, want van den omgang met
mijn verschillende collega's, waaronder zeer
bekende artistieke persoonlijkheden, zoowel
J. H. SPEENHOFF
DANS
RUSTENDE KUITERS
op gebied van schilder- als sier- en beeld
houwkunst, heb ik geestelijk veel geprofiteerd.
In dien tijd illustreerde ik mijn eerste boek,
n.l. Hcidekoninginnetje, Klaviersprookje van
Cath. v. Rennes, dat door vele andere gevolgd
werd. Na mijn huwelijk in 1005 wijdde ik al
mijn beschikbarfti tijd aan het Illustreeren,
in samenwerking met mijn echtgenoot.
Sedert 1914 tceken ik ook met veel
pleizier portretten, bij voorkeur kinder- en
jongmeisjcs-portret, in rood krijt of met
gekleurde potlooden, z.g. waskrijf en in de
laatste jaren leg ik me toe op het schilderen
van miniatuur-portretjes op ivoor.
Ook tot grooteren, decoratieven arbeid voel
ik mij bijzonder aangetrokken. Voor 't eerst
kreeg ik gelegenheid me op dat gebied te
uiten op de Tentoonstelling de Vrouw 1813
1913, waar ik in opdracht van de Vereeniging
Vrede door Recht" decoratieve schilde
ringen aanbracht in de koepelzaal van het
hoofdgebouw. In drie paneelen heb ik getracht
uit te beelden wat de taak van de Vrouw is
in den strijd tegen den oorlog en voor het
verkrijgen van Vrede door Recht".
Het was voor mij een bijzonder welkome
afwisseling, in tegenstelling met 't dikwijls
kleireen geduldige gepriegel aan boekver.iering
en portretjes,nu eens in groote lijnen en vlak
ken mijn gedachten in beeld te brengen en met
een groote kwast en flinke potten met verf die
groote lappen doek van -l. 2bij3M.te vullen!
Heel dikwijls bekruipt mij weer een sterk
verlangennaardergelijken groote'.idccoraticven
arbeid, waaraan ik helaas maar te zeldzaam
kan toegeven. Het lezen in de courant van
bestaande plannen tot bouw van een club
huis voor Vrouwen, wekte de gedachte bij
mij op: hoe zou ik een ^aal in zulk een
gebouw kunnen versieren, gesteld dat mij dat
eens zou worden opgedragen?"
Dit bracht me op 't idee om 4 ontwerpen te
maken, in beeld brengende de vier seizoenen
in het Leven van de Vrouw: De Verwachting,
de Vervulling, de Bezinningen deZelf-inkeer.
(Dit laatste ontwerp, op de tentoonstel
ling aanwezig, betitelde ik m.i. ten onrechte
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiliiii
BIJKOMSTIGHEDEN
XXXI
Wc waren een langen, zonnigen, stoffigen
weg komen affietsen en lagen nu in lange
stoelen onder een licht-dempende marqnise
zalig te bekomen; met thee en cake onderons
bereik, en het gezapige rukken der rood-bruine
koeien aan het zomersche gras als eenig geluid
in de volgestroomde stilte.
Toen zei een lage stem naast me: ,, Ik geloof
niet, dat er ooit menschen zijn geweest, die
zóweinig begrepen, waar het op aan komt in
het leven, als onze generatie Als je dit toch
hebben kunt "
Iedereen was te loom en te voldaan in het
oogenblik om te antwoorden; maar terwijl
mijn oogen een trage, welvarende koe onaf
gebroken bleven aanstaren, dacht ik na over de
wereld, en over waar de tnenschheid in de
verschillende tijden haar geluk had gezocht,
met die vage helderheid, die lichamelijke
vermoeidheid ons geven kan; de geur van een
klimroos woei met golven over ons heen, en
elke g;rf bracht mij een nieuw visioen van
lang-verleden hoop en lang-verleden bedoe
lingen.
....De middeleeuwen waren de tijd van
de vroomheid en de ridderlijkheid; felle
strijdlust, dweepende vrouwendienst; nobele
opofferingsgezindheid, en daarnaast wreedheid,
verraad en onbeteugelden lust. We zien ze als
wit en zwart en rood, heftig van tegengestelde
kleuren zonder tusschentinten.
De renaissance bracht den cultus vin de
schoonheid en van de persoonlijkheid; een
streven naar individueele differeniatc en een
opleving der klassieke harmonie.
Onze tijd, ach welke andere leuzen kan
men in onzen tijd vinden, dan die over rech
ten" en over ontwikkeling". Ik geloof niet,
dat we vooruitgegaan zijn met onze nieuwe
idolen. Wat heb je nog, als je recht hebt tot
staken; tot vergaderen, tot kiezen" zelfs ?
En dan die ontwikkelings"-manie ! Wie
op een avond langs de openbare gebouwen van
een groote stad is komen loopen, moet zich
de Winter met de Rust").
De Herfst, de Bezinning" heb ik uitge
voerd als schoorsteenstuk, op eterniet ge
schilderd met temperaverf en ditjwerd ge
plaatst in een interieur, ontworpen en uitge
voerd door Willem Penaat. De Winter, de
Zelf-inkeer", het vrijwillig zich terugtrekken
in innerlijk leven, voerde ik uit in andere
techniek. Het is hier op de Tentoonstelling
aanwezig; het werd geëtst op eterniet, z
dat de contouren en relief kwamen, en verder
met temperaverf geschilderd. IMt *'>?«*?
Met verschillende ideeën voor dergelijken
decoratieven arbeid loop ik al lang rond,
trachtend geduldig te wachtenftot ik vol
doende gelegenheid heb tot de uitvoering,
die veel tijd en sterke concentratie vergt.
Zoo ben ik al vele jaren vervuld van de con
ceptie van een groot paneel, in. beeld bren
gende den innerlijken strijd van de kunste
nares-Moeder, maar ik vond nog niet den vorm
die mijn gedachte bevredigend uitdrukte.
B. MlDDERIGH-BOKHORST
De beoefenaars van de Beeldende Kunst
zijn op het oogenblik troef.
De groene Amsterdammer houdt een ten
toonstelling van schilderijen. De Koningin
neemt ons mee naar de fjorden. Wij hebben
twee lijsten, een brave en een minuer brave,
voor de a.s. verkiezingen.
Damescomité's worden opgericht om kunst
werken aan te koopen. O Chariteit ! Eens
breiddct gij kruipertjes voor de soldaten in de
loopgraven, toen hielpt gij de Belgische vluch
telingen, die dankbaar en voldaan naar huis
terugkeerden, gij verpleegdet de Weensche
kinderen, voeddet de Russische en nu hebt gij
ons ontdekt: de noodlijdende beeldende kun
stenaars. Teas worden georganiseerd, lootjes
aan den man gebracht,schilderijen aangekocht
Steunt, subsidieert, velen .2ullen het zich
noodgednmgen laten welgevallen, maar hoe
geheel anders waren de helden uit de Scènes
de la Vie de Bohème" van Murger. Wat voor
dolle streken haalden ze niet uit om aan den
UTENIUIE l FOLMEI
n.
S PEC IAL ITE IT:
Verhuizingen onder Garantie
Bergplaatsen voor Inboedel
ontzet en geïmponeerd tegelijk hebben ge
voeld ! In alle zalen brandde licht, en tusschen
elke viermurenzateen ander groepje menschen
zich in iets anders te ontwikkelen".
Als iemand zegt: Ik studeer in dit"; ik
leer dat;" dan vraagt de ander niet eerst
voorzichtig: is dat interessant ?" of: is dat
prettig?" maar hij bewondert onmiddellijk:
Dat is prachtig", omdat de nee Ie wereld op
het oogenblik in den waan bevangen lijkt, dat
leeren op-zich-zelf, dat ontwikkeling an und
fiirsich hèt nobelste goed op di tonde rmaanscnc'
is.
En we vergeten, dat er altijd de bosschen
zijn, waar we zonder iets te weten ons geluk
kig kunnen voelen; we vergeten, dat de zee
altijd bereid is ons op te nemen en alle kwaad
van ons af te wasschen ; we verbeten boven alles
het woord van den grooten Salomo, dat wie
wetenschap vermeerdert, smart vermeerdert";
we grijpen van het eene boek naar het an
dere; en meenen slechts veilig te kunnen
sterven, als we allerlei problemen en theorieën
over het leven hebben uitgestudeerd. Maar zijn
warme adem komt niet tot onzen mond. . . .
Toch gaat[de verkrachting van onzen aan
leg niet zonder een innerlijk, zij het dikwijls
onbewust, verzet. En een bevestiging van
deze stelling is voorzeker op het oogen'nlikde
fanatieke belangstelling voor het Russische
cabaret. Want die is-niet alleen te verklaren
uit het feit dat Tiecherin en zijn kornuiten
sinds enua overal favoriet zijn; en ook niet
uit de zeer zeker artistieke uitrusting van de
onderneming en het gracieuse optreden van
de exécutanten.. . . Ik geloof, dat, als op
warme zomeravonden de zaal toch telkens
weervolstroomt met geanimeerde menschen,
eens sterker motor hen moet drijven, dan ar
tistieke appreciatie bij de groote menigte ooit
vermag te zijn. ?
Maar, heerlijke bevrijding, frissche emotie:
hier bij deze Russen valt er niets te begrijpen.
Men kan niets begrijpen, omdat men de taal
niet verstaat. Men mag maar gezellig dom-weg
zitten genieten van de sterke kleuren, van de
sierlijke voetjes, van de weemoedige muziek
en den fleurigen dans; geen diepzinnige
zielsontledingen, geen psychologische verklaringen;
geen innerlijke conflicten; maar een vroolijk
getrappel v?n stevige boerenvoeten; een jonge
dame, die, zonder gewetenstrijcl, met een
zorgeloozen zwier in de zee wordt gesmeten; een
harembewaarder, die zich omkoopen laat,
zonder dat er eenige zedelijke verontwaardi
ging van ons wordt verlangd; en den heelen
avond : geen ontwikkeling; geen sekonde:
ontwikkeling.
Ai, -?daar valt me weer iets anders in:
er zijn menschen genoei;, die, met zooals ik,
laat bekeerd, \;m den dnolweg der alleen
zaligmakende ontwikkeling zijn teruggekeerd;
E. L. H.WOU TERSE N--?V. DOESBURG 11
BIANCA
kosl te komen en wat waren zij hooghartig en
hadden ten slotte meer medelijden met de
menschen, dan de menschen met hen.
De Kunst gaat vór de menschen uit, de
Ktmst geeft en heeft geen charitcit noodig.
M A K 'l' l N MONNICKKNU A M
MARTIN MONNICKENDAM
U vraagt mij, wat over mijn"werk te willen
vertellen. Wel, het ccnige, dat ik daarover
te zeggen heb, is dat ik er niets over te
vertellen heb ! Een schilderij moet mans
genoeg wezen om voor zichzelf te
spreken,en doet het dat niet, dan zijn alle woorden
van de wereld niet in staat om dat euvel te
verhelpen. Er wordt in onze dagen juist zoo
veel over kunst verteld, ieder isme" heeft
zijn zendelingen en tekstverklaarders mis
schien omdat praten nog altijd goedkoop,
en verf duur is. Als ik nu maar deed" aan
divisionisme, futurisme, cubisme of zoo, zou
ik u (misschien !) kunnen vertellen waarom
dat nu juist het ware was; maar ik geloof in
kunst niet aan n eenig-ware formule. Wat
dus mijn isme" is? Dat ik geen isme"
aanhang.
Ik herinner me eens met den heer de Bazel
over kunst gepraat te hebben ziet u wel
dat we allemaal in de dagen al hebben we niets
te vertellen praten, ook , lang nu al weer
geleden, dat het cubisme dernier cri" was.
Hij maakte toen de opmerking, die menig
schilder van den architect in den zak kan
steken, dat zoo'n isme" maar n factor
vormt van wat een compleet schilderij behoort
tézijn, maar n facet is, dat men niet voor
den heeien diamant moet houden. En dat
bij een gezond kunstwerk al die factoren aan
wezig en met elkaar in evenwicht zijn.
Toch heeft natuurlijk het op den voorgrond
stellen van ieder dier samenstellende deelen
zijn verfrisschende werking, en is op zich zelf
een teeken des tijds, een teeken van onzen
onstandvastigen, wisselenden, tastenden tijd.
En nu mijn loopbaan", zooais dat heet?
Het gewone begin: als jongen teekende en
schilderde ik er maar op los. Mijn eenige di
recte leermeester is Piet van Wijngaerdt toen
een tijd geweest, en als die mijn voorzichtig
en bedeesd gepeuter kwam bekijken en
corrigeeren, dan was het feu sacré, mér feu
sacré" voor en na en dan vlogen de kleuren
DE VKEDE
links en rechts, dat de vonken er af spatten.
Het ontbreken vanf voldoende contanten,
voor een beginnend [schilder een moeilijk
ding, werd een paar jaar verholpen doordat
mijn schilderwerk al gauw de Koninklijke
subsidie kreeg; Willem Maris voelde er nog
al voor en hij zat toe/i in de commissie die de
subsidies rondzegent. Toen begon ik te
probeeren te etsen; dat had mij altijd al aange
trokken om het alchimisterige wat er in zit.
In een oud boekje had ik van de techniek
gelezen en begon daarna maar van allerlei
FELIX HESS
DE ANTIQUAIR
"l IIIIIIIIIIIIIIIIIMMI IIIIIHIM
Huize i. ZOMEIDIJK BUSSINK
Paviljoen VondelparüeL/uid 4190 en 5195
Restaurant a la carte
Lunch-Afternoon-tea,Diners en Soupers
Dagelijks muziek door het Huls-orkest
?MIIIIIH il nu in iiiu n iiiihtiuii luim
maar die die vergissing" nooit hebben
begaan. Die onmiddellijk zijn begonnen met
den bioscoop en de concrete geneugten van
voetbal en gebakken p,.ling, zonder zich ooit
aan onze péchés intcllectuels" te buiten te
gaan.... Ik denk -ian de arbeidersvrouw in
een confievie, die, terwijl ik zuinig stond te
wachten op mijn halve ons lichte"
kattentongeties, met luider stemme een pond
rhumbooiten" bestelde; en mij met een zekere
glorie toevoegde: Ja, nou vreten ir/'/ dip,
en ken jullie toekijken". Is de mensch, vooral
de stadsmensen, sympathiek, als hij zich nooit
iets aan ontwikkeling gelegen laat liggen? Of
is de/.e manie een stadium, waar iedereen
doorheen moet, zooals de mazelen; een niet
heel aantrekkelijk stadium, maar waar je
toch beter uit te voorschijn komt?
Dit alles overdacht ik, terwijl de koe rustig
voortging, met trage schuringen van zijn bleeke
tong, het eene pluikje gras na het andere te
verorberen; en de overtuiging, dat er zeer vele
dw.'Mügt'ii bestaan, maar dat er maar ne
wa.r.'hcid is, daalde ontmoedigend neer over
mijn hart. Hoeveel kanten kon ik niet uit
denken, hoeveel meeningen aanhangen, zonder
ooit die ne, juiste te vinden ! Hoe samenge
steld was IK t leven, waar het weten, het den
ken de zuivere levens/i/xf verlamt, en de, niet
door denkrn gezuiverde, lust den mensch
vergroft en dier laat.
....Maar de koe at zonder ophouden, en
mijn buurman \vas, op zijn wij/.e woord, als
een tevreden knul, in slaap gevallen.
Ik weet zeker, dai /.ij het beste deel hadden
verkozen.
v A N N i L: S A i. o },', o N s
H, BAKU.S, Spaansche Pepcrtjcs, uitg.
Jacob v. Campen, Amsterdam, 1022.
Ronduit gezegd zou 'k niet ar:\i\e Bakels
onder mijn geho'.r in de kerk krijgen. Want
hij heeft de hebbelijkheid om de aangehoorde
predikatie met een aantal geestigheden uiteen
te rafelen en den prediker aan den schand
paal te nagelen. Bij voorkeur echter zoekt hij
zijn slachtoffers onder de groote of de ge
leerde redenaars van orthodoxen huize en in
de buurt van Haarlem. Dat bemoedigt mij,
want nu is mijn persoonlijke kans, om zijn
scherpen, geestigen kop plotseling onder .
mijn toehoorders te ontdekken, gelukkig
gering. Ook in dit zeer gekruide boekje wor
den enkele preekers, zelfs een hooggeleerde, er
tusschen genomen. Helaas moet ik erkennen:
waarschijnlijk verdiend. Wanneer zelfs een
professor aan zijn gehoor zulke absoluut on
belangrijke kost voorkauwt, dan wordt het
begrijpelijk, dat vele kerken vrijwel
leeggeloopen zijn. Het goede in Bakels is, dat hij
zijn collega's onbarmhartig kritiseert.
Ook is zijn ijver om het ongeloof" in God
en in de onsterfelijkheid der ziel te bekampen
prijzenswaardig, al begin ik te twijfelen, of
het veel helpt, wanneer Bakels zoo fel te
keer gaat, als hij doet in dit boekje (ruim 200
blz.) tegen allerlei Iraditioneele vroomheid.
Ernstiger is mijn grief, dat hij op zijn stok
paardjes rijdende telkens zoo doordraaft en
dan heel onrechtvaardig wordt, soms zó.
dat hij mér een karikatuur dan een beeld
geeft van wat andersdenkenden gelooven.
In dit boekje staan een groot aantal blad
zijden, die ik met groote belangstelling las,
maar ook sommige, waaraan ik mij heb ge
ërgerd, omdat ik zijn oordeel onbillijk vond,
zijn scherts grot, zijn conclusie onjuist. De
plaatsruimte laat niet toe met voorbeelden
aan te tonnen welke onbillijkheden hij begaat.
Zijn gevolgtrekkingen uit n tekst uit de
Openbaring van Johannes, iets waarop hij
telkens eenigszins triomfantelijk terugkomt,
schijnen mij toe voort te komen uit gebrekkig
inzicht in de z.g.n. apocalyptische Joodsche
literatuur. Het abundante Oostersche fan
tastische wordt door den nuchteren
Westerschen Bakels niet verstaan. Ook meen ik mij
te moeten verbazen, dat hij als oud-leerling
van wijlen Matthes het boek van Delitz^ch
Die grosse Taüschung zoo bewondert, want
tal van dingen, die deze Duitscher daarin
heeft opgemerkt, heeft Matthes ons een kwart
eeuw geleden op college reeds verhaald, zij
het dan ook in geknischter vorm. Wat Bakels '
voor iets nieuws aanziet, is inderdaad oude ,
kost op andere wijze toebereid.
Dit boekje zal wel koopers vinden en een '
tweeden druk beleven, waarbij dan talrijke
drukfouten kunnen worden verbeterd, en l
ongetwijfeld zullen velen bij de lectuur een
zeker genot smaken. Maar een hoog en fijn
genot is dat niet. Het is eigenlijk jammer, d
er niet een goeüvriend van Bakels is, aan
Levensverzekering Maatschappij
HAARLEM"
Wll»on*pleln 11
DE VOORDEEL10STE TARIEVEN
wien hij zijn copie te lezen geeft om eruit te
schrappen wat over c schreef gaat. Zijn
boekje zon er bij hebben gewonnen, als onge
veer een kwart der bladzijden ongedrukt ware
gebleven.
Iets anders is dit: Bakels schrijft dit om het
ongeloof" te bekampen. Reeds bij een vroeger
verschenen boekje van dien aard heb ik be
twijfeld, of dit veel resultaat hebben zal. Maar
tegenover de mogelijke winst staat ook hei
nadeel, dat de lectuur op eenvoudige vromen
verbijsterend moet werken, omdat de auteur
vrijwel alles van de kerk en van de kerkelijke
praktijk afbreekt. Er is slechts n ding, waar
voor ik hem dankbaar ben, n.l. dat hij m.i.
afdoende betoogd heeft, dat het z.g.n. huis
bezoek" groote nadeden heeft en in groote
gemeenten letterlijk onbegonnen werk is.
Middelstum.
K. Vos
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
.T WODMI1UY5
inPICHTIMO
VOOR?HET
MEUBILEEBEh
EP1 VEPSIEPEn
DER'WOniMG
AM5TEBDAM
WISLTO- 7091113
LEIDSChE: STRAAT 73
TELn-6408-6409