De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1922 24 juni pagina 3

24 juni 1922 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

24 Juni '22. - No. 2348 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND R, t s T ;&. u fx. 5\ N f,. PA IDESEHVET L*Jbr\. JM[A-/C^^^r^.V JL* PFZnBRANDTPLEIN EEN BELANGRIJK, ACTUEEL BOEK iiiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiii IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIHIIIII [ BERGEN BINNEN. HET HUIS DE HAEMSTEDE" [ l Telefoon No. 10 1ste rangs Familie-pension | l Heerlijk voorjaarsverblijf in de onmiddellijke nabijheid van | i bosch en duinen. i Nieuwe Richtingen in de Zielkunde (De introspectieve psychologie van FREUD en JUNG) door J. H. VAN DER HOOP Het is zeer geschikt voor het groote publiek, ook door de objectiviteit waarvan het getuigt, al kiest de schrijver dan ook partij. Voor geestelijken, menschen van het onderwijs van alle trappen, opvoedkundigen, allen die met levend materiaal" hebben om te gaan, bevelen wij dit boek aan." l Alg. Handelsblad. Het hoofdstuk dat over de ontwikkeling van het gevoelsleven spreekt, ' is voor de praktische levenskennis het belangrijkste in dit werk en uit hoofde daarvan verdient dit boek zeker een kring van lezers, wien het er om te doen is ook zonder eigen wetenschappelijke scholing, een dieper inzicht te verwerven van wat in jeugdige gemoederen voorvalt, tot beter begrip van deze, en vaak ook van eigen verleden ---- Het komt mij voor, dat het gunstig oogenblik voor een gezond-populaire zielkundige voorlichting is aangebroken en dat uit dien hoofde een behandeling als in dit hoofdstuk verschaft wordt, nuttig is." B. de H. in Onze Eeuw. > Pnjs slechts 1 3,95, geb. f 4.95 N.V, VAN LOCHUM SIATERUS & VISSER, Arnhem. ENZ. LUXE- EN VRACHTAUTO'S B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam. CHENARD&WALCKER NASH M. A. N. Automobielen en Vrachtwagens H. V. Automobiel Mij. HET CENTRUM" Parkstraat 91a - 's-Bravsnbage Tel. Haag 3569 Spoors WA s.poórjr_ Culemborq DE AMSTERDAMMER Weekblad voor Nederland kost slechts f 10.?per jaar Kurhaus Jungborn-Dhonau" te Sobernheima/dNaheb.Kreuznach. Volledig pension, alles inbegrepen, 350 mark p. p. p. d. Eigen boer derij. Uitstekende Keuken. Rus tige ligging Schitterende omge ving. Inlichtingen (ook Hollandsen) bij de Directie. ssr EENIGE SPECIALITEIT «H :in Sjf KRIMPVRIJ GEZONDHEIDSn*f B«f a Kn KO ONDERGOEDEREN ('g BS N e derlandsch Fabrikaat g| REG.BREESTRAAT.35 * TEL. 5066 N. Hs< BFkïWW.'&'.'lZ'&'KTtt.'X'&.ïiF.&.&. .. vQBBaBBBBBBBBBBBQQ IV HIT E uit voorraad leverbaar. NIEUWE en GEBRUIKTE 2 TONNERS -:- beide met volle garantie -:N.V. Gebr. NEFKENS' Automobiel AMSTERDAM UTRECHT Motor- en Zeiljachten TE KOOP, In diverse grootten en prijzen. Lijst van In commissie staande vaar tuigen gratis en franco toegezonden. BlTIGHAn & LUGT AFD. JACHT AGENTUUR Slepersvest 1 Rotterdam ft. 20 LEIDSCHESTRAAT 22 AMSTERDAM TELEFOON N. 6812 HEMDEN MAAR MAAT MICHELIN RIJWIELBANDEN HEBBEN EEN WERELD-REPUTA TIE Ze daarom van Uw Rljwielhandeiaaf EN LAAT U NIETS ANDERS AANPRATEN Zij zijn de SNELSTE, SOEPELSTE, STERKSTE BUITENBAND NIEUW MODEL CABLÉf 6. BINNENBAND DE ONVERWOESTBARE ROODE 3.2B ?r m m^ m v ^mt a^mmw m w mmm m w EISCHT iiiiiiuiiiiiiiiiiitiiiiiiiii iiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiittiiiiiiniiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiHiiiii DE PRACTISCHE DOORWER KING VAN DE ANTITHESE: EG ONOMISCHE CULTUR EELE POLITIEK Evenals de ontwikkeling der omstandig heden en verhoudingen de antithese economische-culturccle "politiek" heeft voort gebracht en naar voren dringt, heeft zij ook in de politieke partijen zelf en in het poli tieke leven de heerschapij dezer antithese op velerlei wijzen voorbereid. De kerkelijke politiek, in haar wezen een tot godsdienst en kerk beperkte vorm van cultureele politiek, is vastgeloopen in deze hare beperking. Zij heeft de protestantschkatholieke tegenstellingen verscherpt, en heeft meer kans, tot een open strijd tusschen katholieken en protestanten te drijven dan deze beiden tot samenwerking ter bestrijding van het materialisme ook in de politiek te brengen. En zij heeft de vele aanhangers eener cultureele politiek, die van een zuiver kerkelijke politiek niet willen weten, afgestooten. Ook in de kringen der kerkelijke partijen zijn er daardoor velen gekomen, die wat graag van de kerkelijke coalitie en de kerkelijke politiek af zouden willen zijn, maar die daaraan nog slechts vasthouden, omdat zij den uiteenval der kerkelijke coalitie zouden betreuren zoolang daarvoor niet iets beters in de plaats is gekomen. En onder die velen zijn er reeds verscheidenen, die inzien dat dit betere bereikbaar is, indien men het beperkte godsdienstig-kerkelijke karakter der kerkelijke coalitie-politiek prijs geeft en daarvoor in de plaats stelt de algemeen-cultureele politiek. Het is zeker, dat zij, die in den godsdienst en de kerk den eenig toêlaatbaren cultuurvorm zien, en zij, die meenen dat alle cultuur onderworpen moet zijn aan de kerk en den godsdienst, tegen een dergelijke uitbreiding der kerkelijke tot een algemeen-cultureele politiek bezwaren zullen hebben; en onder hen zullen er ongetwijfeld zijn, voor wie deze bezwaren overwegende waarde hebben. Maar de mislukking der kerkelijke politiek zal toch ook zeer velen tot het inzicht moeten gebracht hebben of nog brengen, dat de weg der kerkelijke politiek niet leidt en niet leiden kan tot het doel, dat men daarlangs hoopte te bereiken. Het opgeven van de beperkte kerkelijk godsdienstige en het aanvaarden van een algemeen-cultureele politiek zouden voor de aanhangers der huidige kerkelijke coalitie geen belangrijke nadeden maar wel belang rijke voordeden met zich brengen. De voor naamste daarvan zouden zijn : dat het moge lijk zal blijven, zij het ook in een anderen vorm en op een andere wijze, te strijden voor de geestelijke, cultureele belangen van den mensen en tegen de materialiseering van het leven, dat de steeds scherper wordende tegenstelling tusschen protestanten en katholieken, teruggebracht naar het ter rein zelf van godsdienst en kerk, den gemeenschappelijketranti-materialistischen strijd voor en door een algemeen-cultureele politiek niet langer zal belemmeren, en dat de samenwerking van alle aanhangers eener cultureele politiek mogelijk zal worden. Ook dit wordt in de kringen der kerkelijke coalitie reeds hier en daar ingezien. Het is niet mogelijk bij de beperkte ge gevens, waarover men te dezer zake be schikken kan, eenigszins' nauwkeurig aan te geven, tot hoever de omstandigheden onder de aanhangers der kerkelijke coalitie reeds de omzetting hunner kerkelijke in een algemeen-cultureele politiek hebben voor bereid. Het is waarschijnlijk, dat het daar mee nog niet ver gevorderd is. Voorde naaste toekomst is het evenwel van groote beteeke nis, met den hier geschetsten gang van zaken rekening te houden, omdat de doorwerking dezer beweging in een sneller of een minder snel tempo, afhankelijk van de omstandig heden, in de richting der ontwikkeling ligt. De vrijzinnigen of liberalen, die geleidelijk hun aanhang hebben zien inkrimpen, en, de verklaring daarvan in verschillende richting zoekende, zich iu verscheidene groepen heb ben gesplitst, zijn nog steeds bezig zich te oriénteeren. Voor verscheidenen onder hen gaat die oriëntatie in de richting eener alge meen-cultureele politiek. Telkenmale komt men personen en uitingen van liberalen huize tegen, die met ergernis en onrust spreken van de verwildering van de menschen en de zeden van onzen tijd en van den uitsluitenden dienst van het materieele belang, waaraan menschen, partijen en bestuurs lichamen zich schuldig maken. Maar hoeveel het liberalisme ook moge gevoelen voor het geestelijk leven en hoeveel de liberalen ook voor de bevordering daarvan mogen gedaan hebben, de zuiver economische grondslag van hun partijwezen en van hun politiek heeft het onmogelijk voor hen gemaakt, tot een wezenlijk cultureele politiek te komen. En niet het minst in de laatste jaren en in de tegenwoordige verkiezingsperiode zijn zij tot een zuiver materialistische weivaartspolitiek" teruggevallen, mtusschen zijn velen, die de oprichting van den Vrijheidsbond toejuichen, juist door het zuiver economisch materi alistische streven en ageeren van dezen bond in twijfel geraakt over de werkelijke waarde en beteekenis van dezen bond, en klinken er overal onder hen stemmen, die met vreugde en instemming het optreden begroeten van het Comitévoor de verkiezing van onaf hankelijke Kamerleden en van de cultureele politiek, door dat comitéverdedigd. Ook in deze kringen is daarom de aanvaarding der antithese economische-cultureele politiek ongetwijfeld reeds in meerdere of mindere mate in voorbereiding. In socialistische kringen staat het al niet anders. De onbevredigdheid met de zuiver economische materialistische partij-politiek heeft zich in die kringen reeds op velerlei wijzen geopenbaard. De Christen-socialisten hebben zich afgezonderd. De religieuze socialisten" hebben zich afzonderlijk geor ganiseerd. De Nieuwe-Gedachte-beweging, die vooral in verschillende socialistische kringen haar aanhang heeft, is een zelfstandige organisatie geworden. De Blijde-Wereld-groep vormt in de S. D. A. P. een, zij het ook weinig invloedrijke macht, die de economische materialistische politiek dezer partij ver foeit en een ramp acht voor haar toekomst, en die alleen daarom in de partij blijft, om dat zij de versnippering der socialisten in meerdere partijen niet wil bevorderen. En ten slofte zijn er onder de gemeenschappelijke leiding van S. D. A. P. en moderne vakbe weging Comité's voor Arbeidersontwikkeling en Vereenigingen voor de Kunst aan liet Volk ontstaan, die uitingen zijn van de be hoefte aan verzorging van het geestelijke leven, maar die ook allen zonder onderscheid ondervinden, dat de materialistische ecocomische grondslag en geest van de socialis tische politiek een belemmering van ontDUITSCHLAND IN DE TOEKOMST WEDER EEN MONARCHIE ? Prof. Kernkamp zegt in zijne bespreking van het boek van den gewezen Duitschen kroonprins (in ,,de Amsterdammer" van 10 Juni 1922) o.a.: Het (nml. Duitsche volk) zal den republikeinschen regeeringsvorm aan den kapstok hangen, zoodra de tijden rijn zijn voor het herstel der monarchie. En als het dan om den kroonprins mocht roepen, zal hij bereid zijn". Inderdaad zal het m.i. slechts eene kwestie van tijd zijn, of Duitschland wordt weder eene monarchie. Maar of men om den kroon prins roepen zal, is zeer twijfelachtig. Eenigen tijd geleden ontmoette ik in Berlijn een ook in het buitenland zeer bekend histo ricus, met wien ik ook over deze dingen sprak. Deze'hoogleeraar meende, dat van de Hohenzollerns niets meer te hopen was voor de toe komst. In het geheel waren er, volgens zijn meening, slechts vier van eenige beteekenis geweest: de groote keurvorst; de soldatenkoning Freder'ik Willem I, vader van Frederik den Groote, terwijl de vader van nog meer beteekenis was dan de zoon en tenslotte keizer Wilhelm I. . Deze had tenminste Bismarck met weg gestuurd l Maar Wilhelm II bijv. mocht al een Heiratskünstler zijn (hetgeen ook bleek uit de huwelijken zijner kinderen), verder reikte zijn beteekenis niet en ook van zijn na zaten is niets meer te wachten voor Duitschland's toekomst. Aldus de professor, die zich wel verheugde over het prachtig nationaliteitsgevoel bij de studenten, waarvan het beste voor de toekomst te hopen viel. Uit de kringen der Dnitsch-nationalen mogen velen hun hoop vestigen op een der zoons van den kroonprins, die door hun moe der op Charlottcnhof bij Potsdam worden opgevoed, van den kroonprins zelf verwacht men ook daar niets meer. Merkwaardig is het overigens, dat de band tusschen de kerk en de Hohenzollern-dynastie nog zoo sterk is. In verschillende Berlijnsche kerken had den 19 April eene plechtige herdenking plaats van de bijzetting van de gewezen keizerin Auguste Victoria in den antieken tempel op Sans Souci. Maar heel sterk is het wel, dat nog openlijk voor den keizer en den kroonprins tijdens de godsdienstoefeningen gebeden wordt. Zondag 23 April hoorde ik in den stampvollen Berliner Dom den gewezen Oberhofprediger Dr. E. von Dryander. In het litur gisch gebed aan het eind van de godsdienst oefening door een jong geestelijke vór het altaar voorgelezen, was ook eene bede inge voegd voor den keizer en den kroonprins (niet ex-keizer of ex-kroonprins !) in dem fernen Lande". En in de preek door Dryander dit jaar enkele dagen na den verjaardag van den keiler uitgesproken 1) heet het o.a.: ,,Vor zwei Tagen hat unscr Kaiser in der Verbannung seinen einsamen (ïeburtstag gefeiert. Es ist scine Kirche, in der wir beten, er war ihr erster Bekenner, ihr oberstes Gemeindcglied. Dort oben ist sein Platz, auf dem das g;>nze ?königliche Hans Stunden der Weihe erlcbt hat. Das gibt uns ein besondercs Recht, i hm unsre Geburtstagsgrüsze zu senden. Wir können die Ha'nde nicht für ihn aufheben, aber wir kennen unsre Herzcn emporhebcn zu Gott und flehen, dasz er ihn troste, trage und ihn m der Kraft seines Geistes die heilige Stille erleben lasse, die in je de r dunklen Stunde der ( efahr die Wogen gla'ttet, bis es ga n 7. still wird". Is het niet eigenaardig, dat in de hedendaagsche republiek Duitschland door den Staat bezoldigde geestelijken openlijk de ge dachte aan de monarchie levendig houden? Nieuw-Helvoet. A. P R i E s r i; K DEN HAAG EEN NIEUW STANDBEELD 1) E. ' LUI Dryande Berlin 1922. S. 8. Stnrm und Er bestaat een groots en heerlik plan. om namelik het in den Haag, op het Buitenhof staande standbeeld van Koning Willem II, te doen verdwijnen. Eu daar zal clan iets nieuws gaan verrijzen, waar heel Holland van knikkebollen zal. Een circulaire" wordt al rond gestuurd, waarin een comité", bestaande uit n minister, n burgemeester, twégeneraals, n oud-Majoor, n Kabinets-chef, n journaliste, n luitcnart, n oud-Resident, n Bronzer en Vergulder, n oud-Hagenaar, n Bankier, n Hoofdonderwijzer, n Gezant van Nederland bij een vreemd hof, n Kamerheer van H. 'M. de Koningin, n lid van de Tweede Kamer der StatenGeneraal, en n Weduwe; waarin dit co mité" haar beginsel in deze schone aange legenheid uit-een-zet. Onder een afbeelding van het nieuwe ruiterbeeld, die aan de kop van genoemde circulaire" staat, begint het te verhalen: Sedert jaren heeft het voornemen bestaan om het standbeeld van Koning Willem II op het Buitenhof te dezer stede te vervangen door een ander monu ment. Als gevolg daarvan is het denkbeeld geopperd, om het fraaie ruiterstandbeeld, ontworpen door de Fransche beeldhouwers Antonin Merciéen Victor Peter, waarvan de maquette, eigendom van H. M. de Koningin, zich in het Rijksmuseum te Amsterdam be vindt, op het 'Buitenhof te doen verrijzen". Dan volgt er een beschrijving, om onze estetiese gevoelens te wekken en wat kruimig te maken. Hoort: Het groote rniterslandbeekl, waar de aio geliefde Vorst in ridderlijke zettenden omvang zijn voor het wekkenvan belangstelling voor geestelijke ontwikkeling. Intusschen, de genoemde verschijnselen zijn er als aanwijzingen, dat er ook in deze kringen personen zijn, die de behoefte gevoe len aan een cultureele politiek. Het kenmerkende van deze anti-materialistische stroomingen in alle politieke partijen en richtingen is, dat zij, behalve bewegingen van verzet tegen de materialistische ver wording van liet politieke leven en den politieken arbeid, zeer duidelijke levensuitingen zijn van de menschelijke cultuur. In de tientallen eeuwen van haar bestaan heeft de menschheid haar vermogen van levciiswaanieming, levensuiting en levens richting onophoudelijk zien groeien en sterker worden. Ieder nieuw geslacht heeft, overervende wat vorige geslachten hadden verkre gen en bereikt, het zijne daaraan toegevoegd. Het meest zuiver en het meest volledig uit dit menschheidsvermogen zich door haar cultuurproducten, die zelf dan weer elementen worden van verdere ontwikkeling van dat vermogen. Een verblijdend verschijnsel te midden van zooveel bedroevends en ontmoedigends in dezen tijd is het, dat zelfs in onzen lijd de cultuurkracht en het cul tuurleven sterk genoeg blijken te zijn, om overal de aangewezen cultureele reactie tegen de zuiver economische materialistische partijpolitiek en het vermaterialiseerde en vermaterialiseerende politieke partijwezen te kunnen opwekken. Het is te hopen, dat deze nieuwe cultureele beweging sterk genoeg zal worden, om ook op het terrein der politiek de leiding in handen te nemen. Een zeer groote verandering in de politieke praktijk zou daarvan het gevolg zijn. De politieke partijen zullen daarom uit den aard der zaak, liet gaat om haar bestaan, f deze cultureele beweging trachten tegen te houden f haar trachten in te lijven, zooals nu reeds, zoo kort na het optreden van onze cultureele politieke beweging, hier en daar gepoogd wordt. Maar met deze daden van vijandschap en zelfbehoud der politieke partijen zal de opkomende nieuwe antithese geen rekening kunnen houden; zij wordt voortgebracht door de ontwikkeling zelve der omstandigheden en verhoudingen, en zij gaat volstrekt iu tegen de economische materialistische strekking van de politiek der partijen. Zij zal dus zelfstandig haar eigen weg moeten gaan. Zij zal tot een geheel nieuwe politieke groepeering moeten voeren. En daarmee zal gepaard moeten gaan een groote verandering in de politieke arbeidspraktijk. Daarover zal in een volgend artikel nader worden gesproken. Utrecht. J. VAN LEEUWEN Onderschrift. Het soc. dem. Kamerlid, de heer J. W. Albarda antwoordt in Het Volk van 20 Juni op mijn artikel aan zijn adres in De Amsterdammer" van 3 Juni. Dit antwoord is een volkomen bevestiging van wat ik omtrent den heerAlbarda opmerkte: zijn partijmanschap belet hem zuiver waar te nemen, zuiver te lezen en zuiver te oordeden, en drijft hem daardoor tot de meest. belachelijke onjuistheden en ten opzichte van mij persoonlijk tot een volstrekt onware omschrijving en qualificatie van mijn mee ningen en daden. De heer Albarda somt als de grootste vraag stukken voor ae politiek op: militarisme of ontwapening, demokratie of reaktie, ver betering of verwaarloozing van de volks huisvesting, vór of tegen socialisatie, im perialisme of autonomie voor Ned. Indië, vrijhandel of protektie, loonsverlaging of lotsverbetering van ambtenaren en werk lieden, verdeeling van den belastingdruk". Deze opsomming is reeds een afdoend bewijs voor het onvermogen van oen partij man Albarda om te begrijpen, dat er zeer velen zijn, juist onder hen die de waarde der cultuur het best kunnen schatten en ook het hoogst waardeeren, die zich afwenden van de materialistische politieke bewegingen, voor wie geen andere vraagstukken bestaan dan de heer Albarda noemt en ziet. Het sterkst spreekt evenwel het onver mogen van den heer Albarda tot beoordeeling van de groote belangen der cultureele poli tiek uit zijn opmerking, dat het groote vraagstuk van de cultureele politiek gestelc. is in den strijd tusschen de rbeidersklassc en de reactie, in den strijd voor het socialisme." Immers, hierbij verwart de heer Albarda den strijd van de socialistische arbeiders om maatschappelijke lotsverbete.ing met het proces van de cultuurontwikkeling der menschheid als zoodanig. houding, zooals hij zich vaak te 's-Gravenhagc vertoonde, staat afgebeeld, zal een monument zijn van nationale beteekenis". Natuurlik de zwartkijkers, die zeggen dat liet niet nationaal is, omdat 't frans is, niet meegerekend ! Het comité" schrijft verder: Bovenal echter (sic !) zal door het oprichten van dit standbeeld waarvan de onthulling mogelijk zou kunnen plaats hebben op den dag, waarop H. M. de Koningin haar 25-jarig Regeeringsjubileum viert hulde gebracht worden aan den Vorst, die, als Prins van Oranje, de held van Quatre-Bras is geweest en zal de band van liefde, trouw en erkente lijkheid worden versterkt tusschen het Nederlandsche volk en het beminde Vorstenhuis". Ook natuurlijk weer niet dezelfde zwart kijkers meegerekend (want dan zou je wel aan de gang kunnen blijven), die zeggen : waarvoor moet ik erkentelijkheid" gevoelen? Omdat de hagenaars de gelegenheid wordt ontnomen, eens een hollands beeldhouwwerk in hun stad te krijgen? En, want dat is begrijpelijk, ook niet de architekten mee gerekend. Die zouden er immers toch maar weer een slagje uit willen slaan, om een plannetje" te maken voor plaatsing op het plein en tegen een gevelwand enz. enz. En ook niet de hedendaagse hollandse beeldhouwers mee gerekend, want die zijn natuurlik" in hun eer getast. Dat begrijpt men vanzelf. Ja, en de kunstkenners en estetici en die soort van mensen natuurlik allemaal ook niet meegerekend. Maar de fatsoendelike burger en de echte vaderlander die hart heeft voor z'n liefde band van volk en Koningin, die zal glun deren. En is dat geen prachtdod? En: het comitéstelt zich voor die hulde symbolisch aan te geven, door op het te vervaardigen voetstuk ( :: 5 M. hoog, ::; 5 M. lang, J 2 M. breed) te doen aanbrengen : op de eeue lange zijde de voorstelling van den Oom- den Prins van Oranje aangevoerdcn aanval bij Quatre-Bras op l (i Juni 1815; op de aiïdere de borstbeelden (medaillons) van de bij Quatre-Bras gestreden hebbende bevelSPAAHSOH, EltGELSOH, FRANS O H, DUITS OH et o. Borlitz-School HeerengraoM 4Ot H. 3286 Pract. Onderwijs door bnitenl. Leeraren iiiiiiiiiiniitiiiiiiiiii hebbers der Nederlandschc troepen." De uitvoering van een en ander wenscht het comité(toch aardig !) op te dragen aan Neder landschc beeldhouwers(sters)". Welnu: Op deze wijze vermeent het comité, dat het toekomstige ruiterstandbcdd op waardige wijze zal aanvullen het nationale gedenkteeken op het Plein 1813, ter herdenking van de herwinning van Neerland's onafhan kelijkheid in 1813". ziet, het zit goed in mekaar. En overigens kunt u gerust zijn, want onder dit heerlik stuk proza staat, dat een en ander de lief hebbers wordt aanbevolen door mannen van naam en rang, zijnde n generaal, twintig burgemeesters, een directeur van een N. V. te Rotterdam, en een dominee. Heerlik, heerlik. Holland herleve weer ! Ik zie al al die vlaggen door onze lieve stad op de dag der onthulling. Een luid hoera zal dan mijn borst ontvliën en eerelik gezegd: ik hoop maar, dat 't met die prinsjesdag sa menvalt, want dan kan ik met m'n neeffies, als ik op de Prinsengracht gedraaid heb en poffertjes heb gegeten, gelijk naar de ont hulling gaan kijken. Heerlik. Maar ik ga natuurlik niet bij Mendes Da Costa of Zijl of Berlage of zulke mensen vragen, of die d'r ook niks voor voelen. Dat doe ik nu niet. Want die gaan zoo erg diep altijd op zulke zaken in, en dat ligt niet in de bedoeling van het comité". O kostdik, nuchter-Holland. Den Haai;,. Junie 1922. C. M. v. M o o K s K L P z N. Architckt.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl