Historisch Archief 1877-1940
24 Juni '22. - No. 2348
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
R, t s T ;&. u fx. 5\ N f,.
PA IDESEHVET
L*Jbr\. JM[A-/C^^^r^.V JL*
PFZnBRANDTPLEIN
EEN BELANGRIJK, ACTUEEL BOEK
iiiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiii
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIHIIIII
[ BERGEN BINNEN. HET HUIS DE HAEMSTEDE" [
l Telefoon No. 10 1ste rangs Familie-pension |
l Heerlijk voorjaarsverblijf in de onmiddellijke nabijheid van |
i bosch en duinen. i
Nieuwe Richtingen in de Zielkunde
(De introspectieve psychologie van FREUD en JUNG)
door J. H. VAN DER HOOP
Het is zeer geschikt voor het groote publiek, ook door de objectiviteit
waarvan het getuigt, al kiest de schrijver dan ook partij. Voor geestelijken,
menschen van het onderwijs van alle trappen, opvoedkundigen, allen die met
levend materiaal" hebben om te gaan, bevelen wij dit boek aan." l
Alg. Handelsblad.
Het hoofdstuk dat over de ontwikkeling van het gevoelsleven spreekt, '
is voor de praktische levenskennis het belangrijkste in dit werk en uit hoofde
daarvan verdient dit boek zeker een kring van lezers, wien het er om te
doen is ook zonder eigen wetenschappelijke scholing, een dieper inzicht te
verwerven van wat in jeugdige gemoederen voorvalt, tot beter begrip van
deze, en vaak ook van eigen verleden ---- Het komt mij voor, dat het
gunstig oogenblik voor een gezond-populaire zielkundige voorlichting is
aangebroken en dat uit dien hoofde een behandeling als in dit hoofdstuk
verschaft wordt, nuttig is." B. de H. in Onze Eeuw. >
Pnjs slechts 1 3,95, geb. f 4.95 N.V, VAN LOCHUM SIATERUS & VISSER, Arnhem.
ENZ.
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam.
CHENARD&WALCKER
NASH M. A. N.
Automobielen en Vrachtwagens
H. V. Automobiel Mij. HET CENTRUM"
Parkstraat 91a - 's-Bravsnbage
Tel. Haag 3569
Spoors
WA s.poórjr_ Culemborq
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 10.?per jaar
Kurhaus Jungborn-Dhonau" te
Sobernheima/dNaheb.Kreuznach.
Volledig pension, alles inbegrepen,
350 mark p. p. p. d. Eigen boer
derij. Uitstekende Keuken. Rus
tige ligging Schitterende omge
ving. Inlichtingen (ook Hollandsen)
bij de Directie.
ssr EENIGE SPECIALITEIT
«H :in
Sjf KRIMPVRIJ
GEZONDHEIDSn*f
B«f
a
Kn
KO
ONDERGOEDEREN ('g
BS N e derlandsch Fabrikaat
g| REG.BREESTRAAT.35
* TEL. 5066 N.
Hs<
BFkïWW.'&'.'lZ'&'KTtt.'X'&.ïiF.&.&. ..
vQBBaBBBBBBBBBBBQQ
IV HIT E
uit voorraad leverbaar.
NIEUWE en GEBRUIKTE 2 TONNERS
-:- beide met volle garantie
-:N.V. Gebr. NEFKENS' Automobiel
AMSTERDAM
UTRECHT
Motor- en Zeiljachten
TE KOOP, In diverse grootten en prijzen.
Lijst van In commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
BlTIGHAn & LUGT
AFD. JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
ft.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 6812
HEMDEN
MAAR MAAT
MICHELIN
RIJWIELBANDEN
HEBBEN EEN
WERELD-REPUTA TIE
Ze daarom
van Uw
Rljwielhandeiaaf
EN LAAT U NIETS ANDERS AANPRATEN
Zij zijn de SNELSTE, SOEPELSTE, STERKSTE
BUITENBAND NIEUW MODEL CABLÉf 6.
BINNENBAND DE ONVERWOESTBARE ROODE 3.2B
?r m m^ m v ^mt a^mmw m w mmm m w
EISCHT
iiiiiiuiiiiiiiiiiitiiiiiiiii
iiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiittiiiiiiniiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiHiiiii
DE PRACTISCHE DOORWER
KING VAN DE ANTITHESE:
EG ONOMISCHE CULTUR EELE
POLITIEK
Evenals de ontwikkeling der omstandig
heden en verhoudingen de antithese
economische-culturccle "politiek" heeft voort
gebracht en naar voren dringt, heeft zij ook
in de politieke partijen zelf en in het poli
tieke leven de heerschapij dezer antithese
op velerlei wijzen voorbereid.
De kerkelijke politiek, in haar wezen een
tot godsdienst en kerk beperkte vorm van
cultureele politiek, is vastgeloopen in deze
hare beperking. Zij heeft de
protestantschkatholieke tegenstellingen verscherpt, en
heeft meer kans, tot een open strijd tusschen
katholieken en protestanten te drijven dan
deze beiden tot samenwerking ter bestrijding
van het materialisme ook in de politiek te
brengen. En zij heeft de vele aanhangers
eener cultureele politiek, die van een zuiver
kerkelijke politiek niet willen weten,
afgestooten. Ook in de kringen der kerkelijke
partijen zijn er daardoor velen gekomen,
die wat graag van de kerkelijke coalitie en
de kerkelijke politiek af zouden willen zijn,
maar die daaraan nog slechts vasthouden,
omdat zij den uiteenval der kerkelijke coalitie
zouden betreuren zoolang daarvoor niet iets
beters in de plaats is gekomen. En onder
die velen zijn er reeds verscheidenen, die
inzien dat dit betere bereikbaar is, indien
men het beperkte godsdienstig-kerkelijke
karakter der kerkelijke coalitie-politiek prijs
geeft en daarvoor in de plaats stelt de
algemeen-cultureele politiek. Het is zeker, dat
zij, die in den godsdienst en de kerk den eenig
toêlaatbaren cultuurvorm zien, en zij, die
meenen dat alle cultuur onderworpen moet
zijn aan de kerk en den godsdienst, tegen een
dergelijke uitbreiding der kerkelijke tot een
algemeen-cultureele politiek bezwaren zullen
hebben; en onder hen zullen er ongetwijfeld
zijn, voor wie deze bezwaren overwegende
waarde hebben. Maar de mislukking der
kerkelijke politiek zal toch ook zeer velen tot
het inzicht moeten gebracht hebben of nog
brengen, dat de weg der kerkelijke politiek
niet leidt en niet leiden kan tot het doel,
dat men daarlangs hoopte te bereiken.
Het opgeven van de beperkte kerkelijk
godsdienstige en het aanvaarden van een
algemeen-cultureele politiek zouden voor de
aanhangers der huidige kerkelijke coalitie
geen belangrijke nadeden maar wel belang
rijke voordeden met zich brengen. De voor
naamste daarvan zouden zijn : dat het moge
lijk zal blijven, zij het ook in een anderen
vorm en op een andere wijze, te strijden
voor de geestelijke, cultureele belangen van
den mensen en tegen de materialiseering
van het leven, dat de steeds scherper
wordende tegenstelling tusschen protestanten
en katholieken, teruggebracht naar het ter
rein zelf van godsdienst en kerk, den
gemeenschappelijketranti-materialistischen strijd voor
en door een algemeen-cultureele politiek
niet langer zal belemmeren, en dat de
samenwerking van alle aanhangers eener
cultureele politiek mogelijk zal worden. Ook
dit wordt in de kringen der kerkelijke coalitie
reeds hier en daar ingezien.
Het is niet mogelijk bij de beperkte ge
gevens, waarover men te dezer zake be
schikken kan, eenigszins' nauwkeurig aan
te geven, tot hoever de omstandigheden
onder de aanhangers der kerkelijke coalitie
reeds de omzetting hunner kerkelijke in een
algemeen-cultureele politiek hebben voor
bereid. Het is waarschijnlijk, dat het daar
mee nog niet ver gevorderd is. Voorde naaste
toekomst is het evenwel van groote beteeke
nis, met den hier geschetsten gang van zaken
rekening te houden, omdat de doorwerking
dezer beweging in een sneller of een minder
snel tempo, afhankelijk van de omstandig
heden, in de richting der ontwikkeling ligt.
De vrijzinnigen of liberalen, die geleidelijk
hun aanhang hebben zien inkrimpen, en, de
verklaring daarvan in verschillende richting
zoekende, zich iu verscheidene groepen heb
ben gesplitst, zijn nog steeds bezig zich te
oriénteeren. Voor verscheidenen onder hen
gaat die oriëntatie in de richting eener alge
meen-cultureele politiek. Telkenmale komt
men personen en uitingen van liberalen
huize tegen, die met ergernis en onrust
spreken van de verwildering van de menschen
en de zeden van onzen tijd en van den
uitsluitenden dienst van het materieele belang,
waaraan menschen, partijen en bestuurs
lichamen zich schuldig maken. Maar hoeveel
het liberalisme ook moge gevoelen voor het
geestelijk leven en hoeveel de liberalen ook
voor de bevordering daarvan mogen gedaan
hebben, de zuiver economische grondslag
van hun partijwezen en van hun politiek
heeft het onmogelijk voor hen gemaakt,
tot een wezenlijk cultureele politiek te komen.
En niet het minst in de laatste jaren en in de
tegenwoordige verkiezingsperiode zijn zij tot
een zuiver materialistische weivaartspolitiek"
teruggevallen, mtusschen zijn velen, die de
oprichting van den Vrijheidsbond toejuichen,
juist door het zuiver economisch materi
alistische streven en ageeren van dezen bond
in twijfel geraakt over de werkelijke waarde
en beteekenis van dezen bond, en klinken er
overal onder hen stemmen, die met vreugde
en instemming het optreden begroeten van
het Comitévoor de verkiezing van onaf
hankelijke Kamerleden en van de cultureele
politiek, door dat comitéverdedigd. Ook
in deze kringen is daarom de aanvaarding
der antithese economische-cultureele politiek
ongetwijfeld reeds in meerdere of mindere
mate in voorbereiding.
In socialistische kringen staat het al niet
anders. De onbevredigdheid met de zuiver
economische materialistische partij-politiek
heeft zich in die kringen reeds op velerlei
wijzen geopenbaard. De Christen-socialisten
hebben zich afgezonderd. De religieuze
socialisten" hebben zich afzonderlijk geor
ganiseerd. De Nieuwe-Gedachte-beweging, die
vooral in verschillende socialistische kringen
haar aanhang heeft, is een zelfstandige
organisatie geworden. De Blijde-Wereld-groep
vormt in de S. D. A. P. een, zij het ook weinig
invloedrijke macht, die de economische
materialistische politiek dezer partij ver
foeit en een ramp acht voor haar toekomst,
en die alleen daarom in de partij blijft, om
dat zij de versnippering der socialisten in
meerdere partijen niet wil bevorderen. En
ten slofte zijn er onder de gemeenschappelijke
leiding van S. D. A. P. en moderne vakbe
weging Comité's voor Arbeidersontwikkeling
en Vereenigingen voor de Kunst aan liet
Volk ontstaan, die uitingen zijn van de be
hoefte aan verzorging van het geestelijke
leven, maar die ook allen zonder onderscheid
ondervinden, dat de materialistische
ecocomische grondslag en geest van de socialis
tische politiek een belemmering van
ontDUITSCHLAND IN DE
TOEKOMST WEDER EEN
MONARCHIE ?
Prof. Kernkamp zegt in zijne bespreking
van het boek van den gewezen Duitschen
kroonprins (in ,,de Amsterdammer" van
10 Juni 1922) o.a.: Het (nml. Duitsche volk)
zal den republikeinschen regeeringsvorm aan
den kapstok hangen, zoodra de tijden rijn
zijn voor het herstel der monarchie. En als
het dan om den kroonprins mocht roepen, zal
hij bereid zijn".
Inderdaad zal het m.i. slechts eene kwestie
van tijd zijn, of Duitschland wordt weder
eene monarchie. Maar of men om den kroon
prins roepen zal, is zeer twijfelachtig.
Eenigen tijd geleden ontmoette ik in Berlijn
een ook in het buitenland zeer bekend histo
ricus, met wien ik ook over deze dingen sprak.
Deze'hoogleeraar meende, dat van de
Hohenzollerns niets meer te hopen was voor de toe
komst. In het geheel waren er, volgens zijn
meening, slechts vier van eenige beteekenis
geweest: de groote keurvorst; de
soldatenkoning Freder'ik Willem I, vader van Frederik
den Groote, terwijl de vader van nog meer
beteekenis was dan de zoon en tenslotte keizer
Wilhelm I. .
Deze had tenminste Bismarck met weg
gestuurd l Maar Wilhelm II bijv. mocht al
een Heiratskünstler zijn (hetgeen ook bleek
uit de huwelijken zijner kinderen), verder
reikte zijn beteekenis niet en ook van zijn na
zaten is niets meer te wachten voor
Duitschland's toekomst. Aldus de professor, die zich
wel verheugde over het prachtig
nationaliteitsgevoel bij de studenten, waarvan het beste
voor de toekomst te hopen viel.
Uit de kringen der Dnitsch-nationalen
mogen velen hun hoop vestigen op een der
zoons van den kroonprins, die door hun moe
der op Charlottcnhof bij Potsdam worden
opgevoed, van den kroonprins zelf verwacht
men ook daar niets meer.
Merkwaardig is het overigens, dat de band
tusschen de kerk en de Hohenzollern-dynastie
nog zoo sterk is.
In verschillende Berlijnsche kerken had den
19 April eene plechtige herdenking plaats van
de bijzetting van de gewezen keizerin Auguste
Victoria in den antieken tempel op Sans Souci.
Maar heel sterk is het wel, dat nog openlijk
voor den keizer en den kroonprins tijdens de
godsdienstoefeningen gebeden wordt.
Zondag 23 April hoorde ik in den
stampvollen Berliner Dom den gewezen
Oberhofprediger Dr. E. von Dryander. In het litur
gisch gebed aan het eind van de godsdienst
oefening door een jong geestelijke vór het
altaar voorgelezen, was ook eene bede inge
voegd voor den keizer en den kroonprins (niet
ex-keizer of ex-kroonprins !) in dem fernen
Lande". En in de preek door Dryander dit
jaar enkele dagen na den verjaardag van den
keiler uitgesproken 1) heet het o.a.: ,,Vor
zwei Tagen hat unscr Kaiser in der
Verbannung seinen einsamen (ïeburtstag gefeiert. Es
ist scine Kirche, in der wir beten, er war ihr
erster Bekenner, ihr oberstes Gemeindcglied.
Dort oben ist sein Platz, auf dem das g;>nze
?königliche Hans Stunden der Weihe erlcbt
hat. Das gibt uns ein besondercs Recht, i hm
unsre Geburtstagsgrüsze zu senden. Wir
können die Ha'nde nicht für ihn aufheben,
aber wir kennen unsre Herzcn emporhebcn
zu Gott und flehen, dasz er ihn troste, trage
und ihn m der Kraft seines Geistes die heilige
Stille erleben lasse, die in je de r dunklen
Stunde der ( efahr die Wogen gla'ttet, bis es
ga n 7. still wird".
Is het niet eigenaardig, dat in de
hedendaagsche republiek Duitschland door den
Staat bezoldigde geestelijken openlijk de ge
dachte aan de monarchie levendig houden?
Nieuw-Helvoet. A. P R i E s r i; K
DEN HAAG EEN NIEUW
STANDBEELD
1) E. ' LUI Dryande
Berlin 1922. S. 8.
Stnrm und
Er bestaat een groots en heerlik plan. om
namelik het in den Haag, op het Buitenhof
staande standbeeld van Koning Willem II,
te doen verdwijnen. Eu daar zal clan iets
nieuws gaan verrijzen, waar heel Holland
van knikkebollen zal.
Een circulaire" wordt al rond gestuurd,
waarin een comité", bestaande uit n
minister, n burgemeester, twégeneraals,
n oud-Majoor, n Kabinets-chef, n
journaliste, n luitcnart, n oud-Resident,
n Bronzer en Vergulder, n oud-Hagenaar,
n Bankier, n Hoofdonderwijzer, n
Gezant van Nederland bij een vreemd hof,
n Kamerheer van H. 'M. de Koningin,
n lid van de Tweede Kamer der
StatenGeneraal, en n Weduwe; waarin dit co
mité" haar beginsel in deze schone aange
legenheid uit-een-zet. Onder een afbeelding
van het nieuwe ruiterbeeld, die aan de
kop van genoemde circulaire" staat, begint
het te verhalen: Sedert jaren heeft het
voornemen bestaan om het standbeeld van
Koning Willem II op het Buitenhof te dezer
stede te vervangen door een ander monu
ment. Als gevolg daarvan is het denkbeeld
geopperd, om het fraaie ruiterstandbeeld,
ontworpen door de Fransche beeldhouwers
Antonin Merciéen Victor Peter, waarvan de
maquette, eigendom van H. M. de Koningin,
zich in het Rijksmuseum te Amsterdam be
vindt, op het 'Buitenhof te doen verrijzen".
Dan volgt er een beschrijving, om onze
estetiese gevoelens te wekken en wat kruimig
te maken. Hoort: Het groote
rniterslandbeekl, waar de aio geliefde Vorst in ridderlijke
zettenden omvang zijn voor het wekkenvan
belangstelling voor geestelijke ontwikkeling.
Intusschen, de genoemde verschijnselen
zijn er als aanwijzingen, dat er ook in deze
kringen personen zijn, die de behoefte gevoe
len aan een cultureele politiek.
Het kenmerkende van deze
anti-materialistische stroomingen in alle politieke partijen
en richtingen is, dat zij, behalve bewegingen
van verzet tegen de materialistische ver
wording van liet politieke leven en den
politieken arbeid, zeer duidelijke
levensuitingen zijn van de menschelijke cultuur.
In de tientallen eeuwen van haar bestaan
heeft de menschheid haar vermogen van
levciiswaanieming, levensuiting en levens
richting onophoudelijk zien groeien en sterker
worden. Ieder nieuw geslacht heeft,
overervende wat vorige geslachten hadden verkre
gen en bereikt, het zijne daaraan toegevoegd.
Het meest zuiver en het meest volledig uit
dit menschheidsvermogen zich door haar
cultuurproducten, die zelf dan weer elementen
worden van verdere ontwikkeling van dat
vermogen. Een verblijdend verschijnsel te
midden van zooveel bedroevends en
ontmoedigends in dezen tijd is het, dat zelfs
in onzen lijd de cultuurkracht en het cul
tuurleven sterk genoeg blijken te zijn, om
overal de aangewezen cultureele reactie
tegen de zuiver economische materialistische
partijpolitiek en het vermaterialiseerde en
vermaterialiseerende politieke partijwezen te
kunnen opwekken. Het is te hopen, dat deze
nieuwe cultureele beweging sterk genoeg
zal worden, om ook op het terrein der politiek
de leiding in handen te nemen.
Een zeer groote verandering in de politieke
praktijk zou daarvan het gevolg zijn. De
politieke partijen zullen daarom uit den aard
der zaak, liet gaat om haar bestaan,
f deze cultureele beweging trachten tegen te
houden f haar trachten in te lijven, zooals
nu reeds, zoo kort na het optreden van onze
cultureele politieke beweging, hier en daar
gepoogd wordt. Maar met deze daden van
vijandschap en zelfbehoud der politieke
partijen zal de opkomende nieuwe antithese
geen rekening kunnen houden; zij wordt
voortgebracht door de ontwikkeling zelve
der omstandigheden en verhoudingen, en
zij gaat volstrekt iu tegen de economische
materialistische strekking van de politiek
der partijen. Zij zal dus zelfstandig haar eigen
weg moeten gaan. Zij zal tot een geheel nieuwe
politieke groepeering moeten voeren.
En daarmee zal gepaard moeten gaan
een groote verandering in de politieke
arbeidspraktijk. Daarover zal in een volgend artikel
nader worden gesproken.
Utrecht.
J. VAN LEEUWEN
Onderschrift. Het soc. dem. Kamerlid,
de heer J. W. Albarda antwoordt in Het
Volk van 20 Juni op mijn artikel aan zijn
adres in De Amsterdammer" van 3 Juni.
Dit antwoord is een volkomen bevestiging
van wat ik omtrent den heerAlbarda opmerkte:
zijn partijmanschap belet hem zuiver waar
te nemen, zuiver te lezen en zuiver te
oordeden, en drijft hem daardoor tot de meest.
belachelijke onjuistheden en ten opzichte
van mij persoonlijk tot een volstrekt onware
omschrijving en qualificatie van mijn mee
ningen en daden.
De heer Albarda somt als de grootste vraag
stukken voor ae politiek op: militarisme of
ontwapening, demokratie of reaktie, ver
betering of verwaarloozing van de volks
huisvesting, vór of tegen socialisatie, im
perialisme of autonomie voor Ned. Indië,
vrijhandel of protektie, loonsverlaging of
lotsverbetering van ambtenaren en werk
lieden, verdeeling van den belastingdruk".
Deze opsomming is reeds een afdoend
bewijs voor het onvermogen van oen partij
man Albarda om te begrijpen, dat er zeer
velen zijn, juist onder hen die de waarde der
cultuur het best kunnen schatten en ook het
hoogst waardeeren, die zich afwenden van
de materialistische politieke bewegingen, voor
wie geen andere vraagstukken bestaan dan
de heer Albarda noemt en ziet.
Het sterkst spreekt evenwel het onver
mogen van den heer Albarda tot beoordeeling
van de groote belangen der cultureele poli
tiek uit zijn opmerking, dat het groote
vraagstuk van de cultureele politiek gestelc.
is in den strijd tusschen de rbeidersklassc
en de reactie, in den strijd voor het socialisme."
Immers, hierbij verwart de heer Albarda
den strijd van de socialistische arbeiders
om maatschappelijke lotsverbete.ing met
het proces van de cultuurontwikkeling der
menschheid als zoodanig.
houding, zooals hij zich vaak te 's-Gravenhagc
vertoonde, staat afgebeeld, zal een monument
zijn van nationale beteekenis".
Natuurlik de zwartkijkers, die zeggen dat
liet niet nationaal is, omdat 't frans is, niet
meegerekend ! Het comité" schrijft verder:
Bovenal echter (sic !) zal door het oprichten
van dit standbeeld waarvan de onthulling
mogelijk zou kunnen plaats hebben op den dag,
waarop H. M. de Koningin haar 25-jarig
Regeeringsjubileum viert hulde gebracht
worden aan den Vorst, die, als Prins van
Oranje, de held van Quatre-Bras is geweest
en zal de band van liefde, trouw en erkente
lijkheid worden versterkt tusschen het
Nederlandsche volk en het beminde Vorstenhuis".
Ook natuurlijk weer niet dezelfde zwart
kijkers meegerekend (want dan zou je wel aan
de gang kunnen blijven), die zeggen : waarvoor
moet ik erkentelijkheid" gevoelen? Omdat
de hagenaars de gelegenheid wordt ontnomen,
eens een hollands beeldhouwwerk in hun
stad te krijgen? En, want dat is begrijpelijk,
ook niet de architekten mee gerekend. Die
zouden er immers toch maar weer een slagje
uit willen slaan, om een plannetje" te maken
voor plaatsing op het plein en tegen een
gevelwand enz. enz. En ook niet de hedendaagse
hollandse beeldhouwers mee gerekend, want
die zijn natuurlik" in hun eer getast. Dat
begrijpt men vanzelf. Ja, en de kunstkenners
en estetici en die soort van mensen natuurlik
allemaal ook niet meegerekend.
Maar de fatsoendelike burger en de echte
vaderlander die hart heeft voor z'n liefde
band van volk en Koningin, die zal glun
deren.
En is dat geen prachtdod?
En: het comitéstelt zich voor die hulde
symbolisch aan te geven, door op het te
vervaardigen voetstuk ( :: 5 M. hoog, ::;
5 M. lang, J 2 M. breed) te doen aanbrengen :
op de eeue lange zijde de voorstelling van den
Oom- den Prins van Oranje aangevoerdcn
aanval bij Quatre-Bras op l (i Juni 1815; op
de aiïdere de borstbeelden (medaillons) van
de bij Quatre-Bras gestreden hebbende
bevelSPAAHSOH, EltGELSOH,
FRANS O H, DUITS OH et o.
Borlitz-School
HeerengraoM 4Ot H. 3286
Pract. Onderwijs door bnitenl. Leeraren
iiiiiiiiiiniitiiiiiiiiii
hebbers der Nederlandschc troepen." De
uitvoering van een en ander wenscht het
comité(toch aardig !) op te dragen aan Neder
landschc beeldhouwers(sters)".
Welnu: Op deze wijze vermeent het
comité, dat het toekomstige ruiterstandbcdd
op waardige wijze zal aanvullen het nationale
gedenkteeken op het Plein 1813, ter herdenking
van de herwinning van Neerland's onafhan
kelijkheid in 1813".
ziet, het zit goed in mekaar. En overigens
kunt u gerust zijn, want onder dit heerlik
stuk proza staat, dat een en ander de lief
hebbers wordt aanbevolen door mannen van
naam en rang, zijnde n generaal, twintig
burgemeesters, een directeur van een N. V.
te Rotterdam, en een dominee.
Heerlik, heerlik. Holland herleve weer !
Ik zie al al die vlaggen door onze lieve stad
op de dag der onthulling. Een luid hoera
zal dan mijn borst ontvliën en eerelik gezegd:
ik hoop maar, dat 't met die prinsjesdag sa
menvalt, want dan kan ik met m'n neeffies,
als ik op de Prinsengracht gedraaid heb en
poffertjes heb gegeten, gelijk naar de ont
hulling gaan kijken.
Heerlik. Maar ik ga natuurlik niet bij
Mendes Da Costa of Zijl of Berlage of zulke
mensen vragen, of die d'r ook niks voor
voelen. Dat doe ik nu niet. Want die gaan zoo
erg diep altijd op zulke zaken in, en dat ligt
niet in de bedoeling van het comité".
O kostdik, nuchter-Holland.
Den Haai;,. Junie 1922.
C. M. v. M o o K s K L P z N.
Architckt.