Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOÜR NEDERLAND
22 Juli '22. - No. 2352
T7IT HIET IEL .A. ID S O Hl IR, I F T "V .A. HST CT A. 3ST T J" IE
llllllllllllllllllllllllllllllltllllllllHlIIIIIIIIIllllllllllIIMIIIi
lllltlllllllllllIIIIIIMMltMMMIIIlIIll
IU1IIIIIIIMMMII1IIIIIIIMHIIIIII llltll Illlllllllllllllllll Illlll IHMIIIIlllllllllllimi IIIMI llllllllllllllllli lini (Illimtltltn ItllllllllltlllltlllllllllllllllIIIEIIIllll
CONFERENTIE-KRABBELS
LEVENSTEEKENEN EN
LETTERKUNDE
Nog ademt, nauw bespeurbaar, de Haagsche
conferentie.
De bulletins worden eveneens kortademig
en geheimzinnig.
Desniettemin zijn er teekenen in de rich
ting eener reprise. Wellicht dat deze binnen
kort geafficheerd zal worden.
Wij stellen bij voorbaat een tekst voor,
luidende:
Op algemeen verlangen
Weder-optreden
met geheel nieuw repertoire
van de 3 RUSSEN,
3 Wereldberoemde Slangenmenschen
in hunne
Halsbrekende Evoluties
op het economische koord
Sensatie ! Sensatie !
Lachen ! Lachen! Lachen!
Met stomme verbazing slaat men de nieuwe
beweging gade.
Er is een nieuw diplomatiek begrip gelan
ceerd in de half-open deur,
Een week lang heeft iedereen gepraat over
de deur.
Heel langzaam ging hij dicht: eerst
halfdicht.... toen iets dichter en eindelijk op
een heel nauw kiertje. Toen haastte iedereen
zich te verklaren, dat de deur nog open was.
Deze politiek heeft een precedent in Ne
derland. Wij spreken hier natuurlijk niet van
de loyaal-open deur van onze koloniale poli
tiek. Neen, wij gaan verder terug in de
Vaderlandsche geschiedenis, en herinneren onze
Amsterdamsche en provinciale lezers aan die
eigenaardige deuren in de wijk van genoegen
en genot, oudtijds genaamd Nes".
Daar waren deuren, die wijd-open gehouden
werden-en vergezichten openden van heerlijke
verleidelijkheid, schitterend van goud en
weelde. De wandelaar hield stil en keek.
Maar dan ging de deur dicht.... heel lang
zaam.... tot op een klein kiertje En,
naarmate de deur dichter ging. werd het beeld
in de voorstelling van den verblindenden
nachtwandelaar schooner en aantrekkelijker.
Dit zeer-menschelijk lokmiddel is ten
onzent jarenlang met groot profijt toegepast
en schijnt thans weer te voorschijn gehaald te
worden.
Trouwens, in nog meerdere opzichten her
innert de toestand a;!n die der ouderwetsche
nachtwandelaars....: 'zij kunnen namelijk
niet uiteengaan, de Haagsche experts.... zij
kunnen den kring niet breken en scheiden.
Talloos zijn de Nederlandsche variaties
ook op dit thema.
Wie heeft niet de nachtelijke stilte hooren
verscheuren door het gezang, het weemoedig
lied, waarvan de tekst begint met:
Wij gaan nog niet naar huis nog
lange niet...."
En wie heeft niet in zijn bed de klacht
vernomen, die als een muzikale snik klinkt,
als het janken van een droevigen, kalen hond:
Wij moeten schei-hei-den....
Adieufaarwel faldera...."
Wie durft, na deze documentatie, nog bewe
ren dat er geen precedenten zijn voor het
bijeenblijven van hen die door den nacht zwer
ven der hedendaagsche economie....?
De letterkunde is er vol van.
Men denke slechts aan het onvergeielijke
lied van:
,,Und.... wenn Sie von einander gehen,
dann bleiben Sie noch lange stehen."
Maar, en hier ligt het groote gevaar.... de
moderne mensch is lichtzinnig geworden en
on-scrupuleus.
De nieuwe generatie en de Russische diplo
matie heeft nog een ander lijflied dan dat
van de klagende scheidenden, qui meurent
un peu " Zij laten zich niet door een schei
ding uit het veld slaan Ach er is
altijd nog wel een vriendje te vinden in deze
wereld, en een afscheid komt de mensch spoe
dig te boven.
Toen de Russen uit Rapallo weggingen
hadden ze een Duitsche relatie opgedaan, en
zongen het Berlijnsche tingel-tangel motief
van:
Man soll nicht weinen wenn man von ein
ander geht....
weil auf der and'ren Ecke schön cin-ander
steht.."
Maar tingel-tangel motieven zijn even spoe
dig vergeten als vrienden, en de nog voor het
Vredes-paleis klittende nacht-zwervers schij
nen nog niet aan het einde van het repertoire
te zijn
-:- J. H. DE BOIS
-:HAARLEM, KRUISWEG 68
Tableaux - Estampes - Editïons D'art
llllllllllllllltlUII
HET DRAMA VAN DE
TOEKOMST
Er wordt tegenwoordig veel geschreven
over de vormen waarin zich onze dramatische
kunst zal ontwikkelen. Het schijnt aat men
zoo langzamerhand wil breken met al die goede
oude dingen die onze voorouders deden lachen
en sidderen. Er moet iets nieuws komen.
Iedereen is het daarover eens. Alleen weet
men nog niet waaruit dat nieuwe precies zal
bestaan.
Welaan hoeveel woorden er dan ook
aan besteed zijn, hoevele bladen er reeds
kolommen aan gewijd hebben, we zijn nog
geen stap verderen DeTwee Weezen"hebben
nog evenveel succes als vroeger Het wach
ten was op den man die ons zou komen ver
lossen uit deze schrikkelijke ongewisheid.
En ziet, thans is hij opgestaan, daarginds,
in het warme Zuiden, waar alle dingen eerder
rijpen dan hier.
De heer F. T. Marinetti presenteert zijn
nieuwe drama.
Zijn systeem bestaat daaruit, dat hij, zoo
veel mogelijk, het drama ontdoet van de
storende aanwezigheid van acteurs op het
tooneel. Acteurs vertroebelen de handeling
maar en leiden den aandachtigen beschouwer
af van het wezenlijk gebeuren. Het tooneel
van den heer Marinetti is een
Voorwerpenhanoeling", en, wanneer hij levende menschen
ten tooneele brengt, dan is dat alleen om hen oe
medespelenae requisieten te laten verplaatsen.
Zijn acteurs zijn dan ook uitsluitend knechten,
zooals dat bijvoorbeeld ook in een circus het
geval is, waar immers omgekeerd ook alle
knechten medespelenden zijn.
Tot goed begrip van hetgeen de heer M.
bedoelt, geven wij hieronder het resum
van zijn tooneelspel: Zij komen er aan",
(voorwerpen-drama).
Het tc'oneel stelt een salon voor. Het licht
brandt. Links, op den achtergrond, is een deur
die toegang geeft naarden tuin. Links staat
voorts een lange rechthoekige tafel langs den
muur met een kleurig kleed erover.
Rechts is een deur, en tegen den
rechterwand staat een hooge leunstoel, waarnaast
ter eene zijde vier stoelen van verschillenoe
vormen staar., en ter andere zijde eveneens
vier stoelen van verschillende vormen. Al
oie stoelen staan met de ruggen naarden muur.
Zoodra het scherm opgaat komen een Mairre
d'hotel en twee knechten op door de tuindeur:
De Maltre d'hotel: ,,Zij komen er aan.
Maakt alles gereed", (af).
De knechts plaatsen de stoelen in een halven
kring, links en rechts van den leunstoel, die,
evenals de tafel, op zijn plaats blijft staan.
Daarna gaan zij naar de tuindeur en blijven
daar eenige oogenblikken staan met den
rug naar het publiek, alsof zij de komenden
bespiedden, voorovergebogen. Eenige oogen
blikken blijft het
uoodstil, dan komt de Maitre
d' hotel ademloos bin
nen snellen.
De Maïtre d'hotel:
Tegen bc vel. . .. ! Zij
zijn allen buitengewoon
vermoeid. Kr ziin (Jus
massa's kussens
nooOig". (af).
De knechten verdwij
nen door de deur rechts
en komen even later te
rug, beladen met kus
sens. Zij plaatsen nu den
leunstoel in het midden
van het vertrek, en de
acht stoelen in een halven
cirkel daar omheen, a Men
met de zittingen naar
den leunstoel gekeerd....
Van de kussens vormen
zij hooge stapels op den
vloer. Daarna gaan de
knechten naar de tuin
deur en blijven onbe
wegelijk naar de gasten
Daarom dus.... Wederoptreden..
enz. * * *
Is het toeval of eene wreede speling der
ironie....? Terwijl de conferentie in
doodsnood ligt en wilde petroleumgeruchten
allerwege uit den grond spuiten, komt daar
de heer Louis Bouwmeester en speelt zijne
,,Shylock"-creatie voor de ademlooze buiten
landers.
Wel nimmer was de figuur van den
schacherenden Venetiaan zoo actueel als thans....
wel nimmer waren Shakespeare's woorden
zoo van pas als dien avond in Scala, het
Haagsche vermaakslokaal.
Tientallen van jaren heeft Bouwmees
ter der wereld doen begrijpen wat de psyche
van den handelenden mensch was.... Thans,
getoetst aan de Haagsche realiteit, krijgen
zijne woorden eene nieuwe beteekenis.
Zin na zin sloeg als openbaring in de confe
rentie-leden ....
....Mag de Christenwereld Rusland
dooden?.... of doodde het zichzelf in den Haag
uit winstbejag?....
En dan nog... , zoo Europa Rusland
dooden mag en het credieten onthouden..., heeft
het dan recht op n enkelen droppel petro
leum. ... bloed wil ik natuurlijk zeggen
Hier viel iets te leeren voor cie Russen....
Hier zagen zij hun beeld, in alle verschrik
kelijke consequenties ervan, voor oogen.
En vooral op dit oogenblik, nu de petro
leum begint door te droppelen in de confe
rentie, ligt er in de advocaten-truc die den
onwrikbaren handelaar tot de middelen der
beschaafde wereld terug brengt, een waar
schuwing die profijtelijk kan worden voor
hen die nog meenen, dat er althans nog wel
een droppeltje concessie uit Rusland te
krijgen is.
Wij schreven, dat de conferentie-stellage
een klap heeft gekregen en dat de Russen
a tout prix ontsnappen wilden aan de commis
sie-driehoek die hen belette zoo op te treden
als ze het aangenaamst achtten.
Ook nu nog, in hunne verzoeningspogingen,
doen ze moeite om een eigen procedure door
te voeren, die in wezen niets anders is dan
eene wijze van werken waarbij Russen en
niet-Russen ongedeeld tegenover elkander
komen te zitten. Op die manier is het heel
wat gemakkelijker om inwilligingen en cre
dieten tegen elkander uit te spelen.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.iiiiiini
uitstaren met den
rug naar het pu
bliek. Stilte.
De Maitre d' ho
tel: (Komt hijgen
de door de tuin
deur binnen hol
len). Tegenorder.
Zij hebben honger.
Dekt de tafel...."
De kn echter
plaatsen de tafel in
het midden van
het vertrek. Zij
plaatsen er oen
leunstoel en de
acht stoelen om
heen. Dan dekken
Zit. Voor een stoel
zetten ze een vaas
bloemen, voor een
anderen een brood, voor een derden weer
acht flesschen wijn, en weer voor andere
alleen een leeg bordje. Een der stoelen wordt
schuin tegen de tafel aangezet ten teeken
dat die plaats besproken is. D..arna gaan
ze naar buiten staren. Twee minuten stilte.
De Muitre d'lwtel: (rent naar binnen en
roept:) Briccatirakamékamé.. . ." (af).
De knechten brengen de tafel \\eerineen
hoek. Zij zetten den leunstoel dwars voor de
deur en daarachter de acht stoelen in een
rechte lijn, diagonaalsgewijze schuin door het
vertrek. Zij doen het licht uit. Het tooneel is
nu nog slechts zwak verlicht door het maan
licht dat door de tuindeur binnenvalt. Een
verborgen reflector, die ergens achter is opge
steld, beweegt een lichtbundel door het ver
trek, die vreemde schaduwen werpt over de
stoelen. De schaduwen der stoelen bewegen
langzaam.
De knechten hurken in een hoek bijeen, en
zij schijnen met groote ontzetting het
oogenblik af te wachten, waarop de acht stoe
len, op een bevel van den leunstoel, het vertrek
zullen verlaten.
DOEK.
Het is mogelijk dat deze tooneelkunst den
argeloozen lezer in den aanvang wa.t vreemd
voorkomt. Maar dat is nu eenmaal zoo met
alle nieuwe dingen. Wij ouderwetsche
nienschen, hechten nog teveel waarde aan het
gesproken woord op het tooneel en aan de
verschijning van menschelijke gestalten.
Wanneer men zich echter een beetje moeite
geelt, ontkomt men wel aan die banden van
een onwaardig sleur-verleden. Ten bewijze
daarvan bieden wij u hierbij een oorspronkelijk
Voorwerpen-drama van onze hand aan, ge
titeld:
DE VREDES?CONFERENTIE
Het tooneul stelt een ruime en kostbare
zaal voor. In de rondte staan vele, onderling
zeer verschillende stoelen van allerlei maat.
Eenige bedienden komen op. Zij dragen een
Hiertegen verzet zich de andere zijde nog.
Het compromis blijft mogelijk door de
fameuse half-open deur, die ondertusschen
leelijk begint te tochten en wel eens met
een harde bons zou kunnen dichtwaaien
Het ongeloofelijke is tenslotte nog geschied :
het lijk leeft.... Wanneer alles gaan zal
zooals de heer Litvinof het mogelijk acht,
dan kunt u thans Russen gaan koopen.
Op dit oogenblik snelt een koerier van den
Haag naar Moscou en weer terug en draagt
wellicht een oplossend schrijven mede.
Woensdag zou de sterfdag van de confe
rentie zijn hij werd een soort
eere-voorstelling voor Litvinof, die voor den goeden
oom speelde en met een breeden glimlach
en tot de verbazing van allen die nog niet
stilletjes ingelicht waren omtrent de verras
sing, zijne verklaring aflegde.
Verre over het lunchuur was de zitting
pas afgeloopen, en de groote zaal van het
Vredespaleis waar, onder afwijking van de
machine-in-drie'en de vergadering was ge
houden, stond blauw van de cigarettenrook,
hetgeen zooveel beteekent als: spanning....
De vertegenwoordiger van een groot,
pessimistisch land stond alleen in de hall
en deelde niet in het algemeene optimisme....
de pers rende af en aan en de telegrafen ratel
den zooals ze het gedurende de geheele con
ferentie nog niet gedaan hebben. L
GOEDKOOP WOHEH
gim. HEEMSTEDE, bultin di
?nnaxatleplinnm?Bouwt op Leeuw en Hooft" d/d Haarlem
merhout gemeente Heemstede Lage belasting,
billijke prijzen. Watersport; uitstekend onder
wijs ; Centrum van 't land, onder den rook
van Amsterdam. Vraagt geil), brochure, die
gratis wordt toegezonden.
Bouwttmlntn LEEUW & HOOFT".
Halte Blauwt Brug. T«!»t**« 28039
fitiftfiiimiftiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiii
En nu gaat men een rustige week afwachten
wat Moscou antwoorden zal. Het is als op een
regenachtigen dag dat de zon eens even door de
wolken schijnt. Maar hij die op zulk een oogen
blik zijn parapluie niet onder den arm houdt
is toch een te-groot optimist.
Laten we dus voorloopig alleen constateeren
dat ^het nu nog droog is en dat we even
naar buiten kunnen om adem te scheppen.
Op dezen zelfden dag bereikt ons het be
richt van het afbreken van de conferentie.
Het beste kan men dit opvatten, als het
profiteeren van alle aanwezigen om van dit
onverwachte zonnestraaltje gebruik te maken
om ten slotte neg allemaal gezamentlijk te
poseeren voor een aardige familiegroep.
j . MELIS STOKE
iiMililiiiiiiiiiiiiimiiiim
mini immuun iiiiiiu miiimiiiiitiiii lui minimum
POCKET EDIHON
f 3.- Old Style
NEW STYLE vanaf / 12.50
OP REIS
is dit voortreffelijk scheerapparaat
ONMISBAAR.
OVERAL VERKRIJGBAAR
GILLETTE SftFETY RAZOR CY ,
Keizersgracht 77 ? Amsterdam
groene tafel en zetten die midden op het too
neel. Dan zetten zij er de stoelen omheen.
Eerst de kleinste aan de ondereinden van de
tafel, en daarna de grootere en grootste in
het midden. Daarna gaan zij weg en keeren
terug met stapels papier, die zij op de tafel
leggen. Zij gaan en keeren met stapels papier
en flesschen. Zij stapelen de papieren en de
champagneflesschen steeds hooger op.
Het licht gaat langzaam uit en men hoort
op den achtergrond de kurken van de cham
pagneflesschen knallen. De bedienden dragen
nog steeds meer papieren aan. Het knallen
der champagne-flesschen wordt steeds luider.
De bedienden rennen af en aan en brengen
karren vol papier binnen die zij in de hoeken
van het vertrek uitstorten.
Achter op het tooneel ontstaat een rood
schijnsel.
Het geknal der champagneflesschen gaat
geleidelijk over in gebulder van zwaai geschut.
De bedienden, (snellen naar binnen) ....
Brand .... brand. ..." (at).
Ken roode gloed en vlammen worden zicht
baar. Het gedreun wordt uorverdoovend.
DO K K
Voor hen die bezwaar mochten maken tegen
dergelijke tendentieus-politieke tooneelkunst,
geven wij tenslotte nog een klein
Voorwerpenspel in n bedrijf dat met veel succes door
dillettanten-gezelschappen opgevoerd kan
worden en dat wij opdragen aan den heer Ma
rinetti:
DE SCHOENEN
& Het tooneel stelt voor de gang in een hotel.
In het midden een ocur. Rechts een deur. Links
een deur waarop Service".
De middendeur gaat half open en een vrou
wenhand zet een paar zware dameslaarzen
buiten.
De rechtsche deur gaat half open, en een
vrouwenhand zet een paar elegante
damesschoentjes buiten.
De deur Service" gaat half open en een
manu en hand zet een paar pantoffels buiten.
De middendeur gaat open en een mannen
band werpt een paar bemodderdc lakschoenen
naar buiten.
Het licht gaat uit.
De klok slaat twaalf maal.
De klok slaat driemaal.
Het licht gaat op.
Voor de rechtsche deur staan de elegante
damesschoentjes naast de bemodderde lak
schoenen.
Voor de middendeur staan de afgetrapte
dameslaarzen. Voor de deur Service" staan
de mannenpantoffels.
Het licht gaat uit.
De klok slaat viermaal.
Het licht gaat op.
Voor de rechtsche deur als voorheen. Voor
de middendeur staan de afgetrapte dames
laarzen en de pantoffels.
Het licht gaat uit.
De klok slaat zevenmaal.
Het licht gaat op.
Voor de rechtsche deur staat niets.
Voor de deur Service" staat niets.
Voor de middendeur staan de afgetrapte
dameslaarzen en de lakschoenen, keurig ge
poetst en blinkend. -^
De middendeur gaat half open. Een vrou
wenhand neemt de laarzen en werpt ze naar
binnen. Men hoort een man kermen van pijn.
DOEK
MELIS STOKE
Typ. Amst. Boek- en Steendrukkerij, voorheen Ellerman, Harms & Co.