Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
12 Aug. '22. No. 2355
DE KOLONIALE TENTOON
STELLING TE MARSEILLE
Nergens kon een koloniale tentoonstelling
beter op haar plaats zijn dan in Marseille,
de Fransche Poort van het Oosten. De felle
zon van Provence doetvoor die van de warmste
werelddeelen niet onder. De kale bergtoppen
die de stad omringen vragen om het silhouet
van ? een voorbijtrekkende karavaan. De
diepblauwe wateren van de Middellandsche
Zee lijken geschapen om kokos-palmen en
koraal-riffen te weerspiegelen. En de Vieux
Port, die als een diepe inham tot dicht bij de
Cannebière doordringt, geurt heel het jaar
door naar tropische specerijen, die er zich
vermengen met de luchtjes van mosselen
en knoflook.
Die atmosfeer van het Oosten geeft de
onmisbare kleur aan het complex van exo
tische bouwwerken, dat op het oogenblik
in den wónder-tuin van het Prado is bijeen
gebracht. De zon trilt er op de daken van de
neger-hutten en op de krulletjes der pagoden,
en schittert oogverblindend tegen het krijtwit
van koepels en minarets. Zoo doet het geheel
niet aan als een maskerade, maar lijken
al die vreemde gekleurde kerels hier thuis,
op hun gemak en in hun element.
De eerste aanblik is verbijsterend. Alle
rassen van den aardbol schijnen hier op die
paar hectaren bijeengekomen. De trotsche
Marokkaan, in zijn wijden witten mantel,
kruist er den Levantijn onder zijn rooden
fez; de willige koelie trekt er zijn een-persoons
karretje langs dorpen van pikzwarte negers
met wijde monden en ontelbare tanden, langs
de tenten van rijzige Moren met
Jokanaankoppen, langs pagoden, met grijnzende draken
versierd, 't Zou een droom lijken uit Duizend
en-een-nacht als niet de stroom van Wester
lingen den indruk bedierf want ze zijn
lang niet decoratief in hun Zondags-kleeren
of reispakjes, naast die voor het meerendeel
zoo prachtige natuur-menschen ! Langzamer
hand gaat men zich oriënteeren en den weg
vinden tusschen de landen en werelddeelen:
hier Azië, met Indo-China; daar
NoordAfrika, met Marokko, Algerië, Tunis; ginds
Madagascar, verderop Polynesië. En men kan
nu rustiger en systematischer gaan bekijken
en apprecieeren.
Van [de*groote gebouwen, die elk een
afzonderlijke Fransche kolonie herbergen,
is dat van Indo-China wel het best geslaagd.
Het is een zeer verdienstelijke kopie van het
centrale gedeelte van den tempel van
AngkorVat, waarvan de ontdekking en uitgraving
nog niet zoo heel oud is. Te Angkor zelf
en in de musea waar fragmenten van den tem
pel zijn, heeft men nauwkeurige afgietsels
Siameesche danseressen voor d3ii tempel van Angkor
Het neger-paleis van West-Afrika
gemaakt van de belangrijkste onderdeelen,
en met behulp daarvan heeft men in een soort
van stuc", waaraan de grijsbruine kleur van
het origineel gegeven is, den tempel met zijn
torens en zijn overvloed van beeldhouwwerk
nagemaakt. De middelste toren, vijftig meter
hoog, wordt geflankeerd door vier andere
torens van iets geringer afmetingen. Enorme
buitentrappen geleiden naar den ingang, die
zich een tiental meters van den grond bevindt.
In het rond zijn muren en transen geheel
overdekt met het afgegoten beeldhouwwerk,
waarin men overal de motieven van de heilige
Het Paleis van Indo-China
danseressen, de beelden van Vishnoe en
Civa, lotusbloemen en allerlei vreemde dieren
terugvindt. Op de trappen houden aan weers
zijden de hiëratische leeuwen van Indische
architectuur de wacht, en verheffen de af
beeldingen van de heilige slang Naga haar
zeven koppen, waaiervormig uitgespreid.
Kleinere paviljoens in denzelfden stijl strekken
zich in de vier hoofdrichtingen uit, en weerspie
gelen zich in breede stille bassins, waarin
waterlelieën groeien. Het ensemble,
merkwaardig-knap uitgevoerd, maakt een sterken
indruk van ouderdom en echtheid.
Van binnen is dit groote gebouw niet
minder interessant. De bovenverdieping her
bergt de kostbaarste specimina van
IndoChineesche kunst. Men vindt er het
diepglimmende lakwerk, het inlegwerk van kost
baar donker hout en parelmoer, bronzen,
juweelen, snijwerk en zijden stoffen,die de
smaak en het eindelooze geduld van de
Chineesche makers tot voorwerpen van groote
kunstwaarde hebben weten te maken.
Niet minder mooi en karakteristiek in een
geheel ander genre, is de afdeeling die Fransen
West-Afrika vertegenwoordigt, in oppervlak
de grootste Fransche kolonie. Ook hier
heeft de nationale bouwstijl van het land tot
voorbeeld gediend voor het hoofdgebouw.
Het is schijnbaar opgetrokken uit roodachtige
gebakken klei, dezelfde klei waarvan de tem
pels en vestingen worden gebouwd in de stre
ken van Tombouctou en Djénée, maar het is
natuurlijk veel grooter en hooger dan de
grootste en hoogste dezer origineele gebouwen
die zelden de veertig meter halen. Als ver
siering zijn balken en takken in de klei
gestoken, zooals men ook in het Noorde
lijke Niger-gebied de binten die de structuur
vormen als sieraad naar buiten Iaat steken,
en dit geeft iets curieus stekelvarkcnsachtigs
aan het logge, maar machtige bouwwerk.
Zooals bij het paleis van Indo-China een
inlandsche straat gebouwd is, waar men de
handwerkslieden en artisten aan het werk
kan zien, zoo hoort bij het Afrikaansche pa
leis een compleet negerdorp, waar de in-zwarte
Senegaleezen in en om hun hutten bezig zijn.
De vrouwen, haar babies op den rug gebonden,
iHlttiiiiiu'MMlimiimiiiiiiliiliiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiii
TOONEEL
N. V. HET NEDERLANDSCH TOONEEL
De groote Don Juan," tooneelspel
van Leo Ditrichstein en Frederick en
Fanny Hatton.
De criticus zij welwillend. Vooral welwil
lend. Immers waar zou de maatstaf zijn?
In hem zelven en gelukkig toch weer
niet alleen. Er is vergelijking mogelijk, ver
gelijking tusschen het betrekkelijk ideale en
datjwatdit minder is. En dan is hij geneigd te
zeggen: dit is prachtig en dat is slecht, 't
Eene is weer niet prachtig, in vergelijking met
het absoluut ideale, dat niet van deze wereld
is en 't andere is weer niet slecht, in vergelij
king met het heelemaal leelijke, dat evenmin
bestaat.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIMIIIIHIIIIIIIIinttll
J W3DnHUY5
inpiCHTino
VOOR?HET
MEUBILEEREn
EHVEDSIEREn
DER-wonino
AM5TERDAM
ranSTO}- 7091113
LEIDSOfSTOW-E
En waar alles betrekkelijk is, is deze Don
Juan" het ook. En nemen wij het mindere tot
maatstaf, dan staat deze opvoering daar
stellig boven. Zij staat tusschen het mindere
en het (betrekkelijk) ideale in. Deze opvoering
is wel amusant. Wij krijgen wat wij verdienen:
Een beetje grappigheid, een brokje tragiek,
genoeg om noch te schateren, noch te grienen.
Laten wij het dus al is het nog maar Au
gustus beschouwen als Septembcrstuk",
want September haalt het grif. Zelfs zou het
een repertoirestuk kunnen worden als het
beter is ingespeeld, al zal het schellinkje er
niet veel genoegen aan beleven ,omdat deze
opvoering van de Koninklijke Vereeniging liet
Nederlandsch Tooneel" er eene is in het
Duitsch, in het Italiaansch en vooral in het
gebroken Fransch. Het is wel aardig zoo veel
talen te hooren voor een polyglot. Het
jiddisj" ontbrak, wat jammer was, want David
Hermann was er en die verveelde zich. Meer
dan de souffleur; die daar geen tijd voor had.
Henri de Vries, als gast, speelde Don Juan
en had de losse, coulante manieren van den
veroveraar van harten. Louis Oimberg was de
directeur van The Metropolitan Opera" en
wat er op het tooneel in zijn kantoor gebeurde,
zal een afschrikwekkend voorbeeld zijn
voor alle directeuren en voor hen, die mochten
hopen het eens te worden. Gekweld wordt
deze man, gefolterd door de jalousietjes, de
nijdighcidjes, de getrapte eerzuchtjes, de ge
krenkte ijdelheidjes van bariton l, van bari
ton 2, van de lyrische sopraan en van de
Duitsche, voorts van den tenor en van de
prima donna en aardig bracht Gimberg dit
naar buiten. Het is alles ijdelheid hier beneden
en op de planken.... in andere landen, meen
ik, want het stuk speelt in Amerika.
Sophie de Vries was iulia Sabatini, de
prima donna met het booze oog,'' die even
min met Jean Paurei (den Don Juan) wil spelen
als hij 't met haar zou willen doen, want eens
hadden zij eene amourette," die noodlottig
was voor beiden. Op verzoek van den directeur
maakt hij haar toch het hof en zij zullen wél
samen spelen. Een directeur is machtig n
't contract n gages als ze hoog ziin.
Daar ziet Paurei Ethel Warren, n van
de kleintjes". Zij is een sopraantje van den
tweeden rang, dat stellig niet op het program
met den grooten man zal mogen staan. Maar
zij is mooi en dus vraagt Paurei haar of
zij met hem wil soupeeren en ergo blijkt haar
stem heel mooi en moet zij wél op het pro
gramma met hem staan.
Zij is verliefd op Carlo Soninno en hij op
haar, maar de protectie van Paurei zal wégen
en zij wordt verteerd van eerzucht. Sabatini
is jaloersch, omdat zij jaloersch is: L'art
pour l'art, en zij heeft geen geluk gehad. Zij
intrigeert, spreekt met Soninno, noemt het
woord verhouding", ofschoon Ethel de eerste,
ware, reine liefde van Paurei is, die haar wil
... .trouwen.
Intusschen flirt hij met dames uit de groote
wereld, die hem briefjes schrijven, rose brief
jes. Was het bij die briefjes toch gebleven,
want zij verschijnen op de planken en zon
derlinge gedachtenassociaties kan men hebben
ik moest zoo erg denken aan Corrie u.t de
Pijp. Deze dames hoestten om in 's hemels
naam de aandacht toch te trekken van den
Meester. Societyladies flirten anders. Achter
waaiers.
Het loopt met Paurei slecht af. Gedurende
eene opvoering van Don Juan" stokt plot
seling zijn stem en Soninno, die de rol nu op
neemt, heeft meer succes dan hij had in den
laatsten tijd. Evenwel Ethel blijft hem trouw.
Nu juist. Maar daar verschijnt Bianca, een
van Paurei's vroegere geliefden. Zij vertelt
dat Soninno de zoon is van hen beiden en dat
hij 't geluk van dat kind en van Ethel niet in
den weg mag staan. Even zijn wij thans ver
zeild in het melodrama. En Paurei doet afstand
van zijn geluk, van Ethel met gebroken hart en
met gebroken stem, totdat.... de
telephoonbel rinkelt, want n van de societyladies van
zooeven heeft hem opgescheld aan den
anderen kant gelukkig, achter de coulissen
en hij vraagt haar of zij samen uit dineeren
zullen gaan.
Zooals gezegd: Henri de Vries was jeugdig
en vol charme. Hij speelde dit tooneelspel naar
den blijspelkant. Hij en de dokter (Louis v.
Gasteren), die hem aankondigde dat zijne
stem onherroepelijk verloren was, waren meer
ontroerd dan Pau re l zelf. Niet dat ik hem sen
timenteel had willen zien, want hij draagt zijn
lot gelijk een man betaamt. Maar heeft de
groote zanger bij zulk een ramp niets van
verslage n hei d ge voe ld ?
Sophie de Vries zag er mooi" uit: zij droeg
niet gratie haar japonnen en wij waren -?meer
dan daarom blij haar weer in eene belang
rijke rol te zien, waarin zij hare gaven als
comedienne" geven kon. Gaarne hopen wij
stampen er de mais en koken het eten.
Vee! bekijks hebben de dansers, acrobaten
van de eerste soort, mooi gebouwd en onver
moeibaar, en j^die door de woeste muziek
der trommen tot steeds hooger sprongen
en vreemder wentelingen en lichaamsver
draaiingen worden opgezweept.
Schitterend komt wat verderop Marokko
voor den dag. Heel de expositie van dit
land is besloten binnen een uitgestrekte
steenen kasbah, warmgeel van kleur, en waar
van de rijke poort, waarachter een hooge,
elegante minaret verrijst, een kopie is van
de zestien eeuwen oude stadspoort van Chella_
Aan den ingang houden Marokkaansche sol
daten in hun schilderachtig kostuum de wacht.
Het hoofdgebouw vertoont met een overvloed
van cijfers en foto's en statistieken een over
zicht van hetgeen Frankrijk gedaan heeft
voor gezondheid, welvaart, en onderwijs
van het gebied, dat thans definitief aan zijn
zorgen is toevertrouwd. Maar goed van lokale
kleur is vooral de Marokkaansche straat,.
waar de kooplui in hun soukhs neergehurkt
zitten bij hun koopwaar, tasschen van leer,.
gekleurde en bewerkte muilen, kussens,.
dik-wollige tapijten en reukwerk. Uit het
Moorsche caféklinkt het eentonige gezang
der muzikanten,die urenlang eenzelfde melodie
herhalen. De water-verkooper, zijn gevulde
bokkenhuid onder den arm, kondigt met
schelgeklingel zijn komst aan. Het hoekje
Oostersch leven te midden waarvan men zich
aldus eensklaps bevindt lijkt wel
bijzondergeslaagd.
i- Er is nog veel rneer, want er is haast geen
werelddeel waar de Fransche koloniën zich
niet uitstrekken. Algerië, Tunesië, Mada
gascar, Equatoriaal Afrika, de Levant, ze
nebben allemaal eigen gebouwen, waar
overal mooie en interessante dingen te zien
zijn, voor den handelsman zoowel als voor
den liefhebber van het exotische en van
vreemde kunst. Verschillende kleinere koloniën
hebben zich gegroepeerd tot een collectieve
inzending, waar diorama's een beeld geven van
leven en omgeving. De Fransche koloniale
geschiedenis kan men bestudeeren in het
paleis van het Fransche Ministerie van Ko
loniën, de voornaamste uitvoer-artikelen
naar de koloniën in een afzonderlijk
GrandPalais. Speciale machinerieën, automobielen
en vliegtuigen trekken in afzonderlijke ge
bouwen de aandacht van de vakmenschen.
Dit alles geeft een indruk van degelijkheid
en volledigheid, en het maakt de tentoon
stelling belangwekkend zoowel voor den
handelsman en den industrieel als voor den
gewonen belangstellenden toerist.
Dezeexpositie iseensoort van generale repeti
tie voorde internationale koloniale tentoonstel
ling, die over twee jaar hierin Parijs gehouden
zal worden. Mochten we daar, zooals te hopen
is, willen meedoen, dan zou het niet kwaad
zijn reeds nu eens in Marseille te gaan
kijkenWant we moeten dan werkelijk heel goed
voor den dag komen, willen onze inzendingen
niet afsteken bij de waarlijk uitnemende
wijze waarop Frankrijk reeds thans en hier
zijn koloniën tot hun recht weet te doen.
komen.
MR. M. C. M. V o o R B E ij T E L.
De soukhs in de Marokkaansche afdeeling
liiiiiimililiillllliiiMlltMiiiiilllMlliuiuii
haar k weer eens te aanschouwen als
tragédienne".De rol, aan Greta Gijswijt opgelegd,
de rol van Ethel Warren, was voor hare
tengere schouders veel te zwaar. Het was wel
lief" maar het tooneel kon zij niet vullen.
Vooral in het laatste bedrijf was 't wel echt
en dit is ten slotte veel, maar niet genoeg.
Jacques Reule bewoog zich goed en speelde
Soninno met warm timbre en hij had in deze
rol wel de vereischte elegancc.
Julia Cuypers maakte tooneel" in hare
kleine moederrol, terwijl Meyer van Beem
fijn typeerde als Paurei's knecht, die zoo goed
voor zijn meester zorgt.
De regie van Henri de Vries was goed. In
het eerste bedrijf, waar alle dirigenten,
koristen en solozangers en- zangeressen door el
kander liepen en door elkander riepen, viel
dit vooral op.
Onze cindindruk: ecu wel aardige avond, als
wij ten minste niet al te critisch" willen zijn.
E D M o N D VISSER
SCHILDERKUNST-KRONIEK
RHYTIIMISCH POINTILU'; VAN B. CANTER
(Bezuidenhout 13 den Haag). Voor een ach
tergrond, die in verfijnde schakeeringen ver
vloeit, bewegen zich golvende lijnen uit
n centrum of uit meer centra. Deze
lijnen hebben soms iets van spiralen; altijd
komen zij in groepen voor. Ze zijn verschil
lend van klem, en ze zijn in en door die kleur,
dragers van herinneringen, opgewekt door
het zien van landschappen, of ze zijn vertol
kers van een begrip, idee etc, als de droom van
een vliegenier; schoonheid door haat verdrukt
etc. De voorstelling zoudt ge expressionistisch
kunnen noemen, eer dan abstract" in den
zin der moderne schilderkunst. Want zij heeft
toch eenige herinnering aan de natuur aan
zich, zóniet in den vorm, dan in de kleur.
Daartusschen, tusschen die gekleurde,
altoosgolvende lijnen vindt ge soms enkele vormen,
die naturalistischer zijn, die b.v. bloemperken
uitdrukken, of Jan Klaassen's buitentje.
Objectiever naar den vorm is, meer dan de
andere, Win ter vreugd e.
Canter gaf zelf den uitleg van wat hij
wenschle uit te drukken, nadat hij mij eerst door
den verwilderden tuin vol rozen had rondge
leid; me een melati had aangeboden, en zijn
papegaai had vertoond. Het spreekt vanzelf,
dat de uitleg dezer teekeningen (van eigen fac
tuur) duidelijk aantoonde, dat hoe expressio
nistisch" ze zich voordoen (en ge weet, dat
ik onder expressionisme een
ziels-impressionisme versta) er vele litteraire wenschen in
verscholen, of wilt ge het typischer, verdoken
liggen, waardoor hier en daar een storend
element in den bouw van zulk werk moet
optreden. Ge vindt deze inderdaad in sommige
teekeningen. Om de beschrijving van deze
rustig-bedoelde werken te voltooien, dient nog
te worden genoteerd.dat het gamma natuurlijk
mee helpt aan de uitdrukking. Hoe illustree
rend het lijnenspel van Canter kan zijn, bewijst
een teekening als het Waaierspel. «t
Zelf wist Canter niet, of hij verder nog kon
gaan met deze soort van uitdrukking zijner
gevoelens: een gevaar voor monotonie moet
ik bekennen is zeker aanwezig.
Het werk van Canter is een deel van
een verzameling, die niet door eenheid treft;
?e vindt hier aardig ouderwetsch aardewerk,
Oostersche prenten; en verder nog schilder
werk van P. Cornelis de Moor, dat aan som
mige zijner vroegere herinnert, gemengd met
dat uit later tijd, en van dat zijner laatste
expressie. Boot heeft een goeo. grauw stilleven ;
Baak en zijn leerling Sinemus vertoonen de
invloeden der moderne Amsterdammers, ter
wijl Sinemus gevoelig is van uitdrukking
in een Danseres. . . .
Van het moderne werk laat Canter's
rhythmisch pointillédoor zijn eigenaardigheid het
meest een indruk achter; van den middag,
dat ik de tentoonstelling bezocht, begeleid
door Canter's zachte koppige stem, bleven me
de tuin met rozen, en het bijna droge vijvertjt
bij; het was of hier de natuur zelve tot een
herinnering werd, zóeenzaam was haar
schoonheid tusschen de stadshuizen .....
Illlllllllllllllllll ...... Illllll
PLASSCHAERT
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIII
CADILLAC
Hit Meesterstuk der Autotechniek
Importeur: K. LANDEWEER, UTRECHT