Historisch Archief 1877-1940
7 Oct. '22. - No. 2363
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Op den Economisch en Uitkijk
In afwachting (I).
Natuurlijk ben ik met beschouwingen over
sociale en economische zinsneden in de
Troonrede veel te laat; voor het nummer van
23 September was wat mij betreft de tijd te
krap gemeten, doch in dat nimmer hebben
onze lezers reeds kunnen kennis nemen van wat
prof. Kernkamp over de troonrede en de
.Millioenen-nota te zeggen had. Al is het dan
laat, ik wil toch te dezer plaatse nog wel
een en ander in het midden brengen over
enkele, door de Regeering in de Troonrede
aangekondigde voornemens, waarvan de be
langrijkheid immers niet gebonden is aan de
actualiteit der mededeeling. Er zal, integen
deel, naar ik denk nog wel vaak gelegenheid
zijn om daarover te handelen. Wat voor 't
oogenblik het gewichtigst is, schijnt mij toe
het feit te zijn dat de twee door mij bedoelde
aangelegenheden: publiekrechtelijke regeling
van de -arbeidsovereenkomst en vereenvoudiging
van de verzekeringswetgeving als bepaalde
program-punten door deze nieuw-oude of
oudnieuwe Regeering worden genoemd.
Doch voordat ik over deze twee onderwer
pen en hun formuleering inditstaatsstukkom
te spreken, zou ik in het algemeen wel
in aansluiting aan wat prof. Kernkamp in
het No. van 23 September schreef mijn
teleurstelling willen uitspreken n over vorm
en inhoud van de openingsrede" n over het
onbevredigend perspectief"dat de
Millioenennota ons opent. Wat mij allermeest bij dit
alles treft, is wat ik met een huiselijk woord
zou willen noemen het slappe", het volslagen
gemis aan forschheid, aan bewustzijn en uiting
van kracht, misschien moet men zeggen: van
recht diep besef van wat de ernstige nood der
tijden vordert aan flinke, doortastende, recht op
hun doel afgaande maatregelen. Van verschil
lende zijden is reeds opgemerkt, dat de zoo
genaamde 17 pCt. rantsoeneerings-methode
een wel bijster eenvoudige, maar dan toch
zeker ook zeer onbeholpen en onbehouwen
wijze van bezuiniging of versobering moet
heeten. Een gepaste naam daarvoor zou zijn
het Procrustes-systeern". Het bedenkelijke
en onlogische van zulk een stelselloos stelsel
springt het duidelijkst in het oog, wanneer men
ook hierbij een vergelijking maakt tusschen
het huishouden van den Staat en dat van een
persoon. Denk u een man, die tot het inzicht
komt, dat hij op te weelderigen voet leeft, te
veel uitgeeft in verhouding tot zijn inkomsten,
en dus op die uitgaven moet besnocien, het
mes erin moet zetten. Zal zoo'n man naar den
eisen van gezond verstand bij de overweging
van daartoe te treffen maatregelen te werk
gaan, dan zal hij, indien hij dat niet reeds
vroeger gedaan had, zijn jaarlijksche huis
houdelijke uitgaven gaan rangschikken naar
de soorten van behoeften, tot de vervulling
waarvan die uitgaven strekken. Zooveel kost
mij mijn huisvesting, zal hij becijferen, en
zooveel betaal ik aan schoolgeld voor mijn
kinderen; de post kleeding" voor mij en de
mijnen komt op / te staan; laat mij
voorts zien hoeveel de fiscus jaarlijks van
mij vordert en hoeveel minder hij van mij
vorderen zou, indien ik sommige uitgaven
verminderde. Hoeveel kost mij de post
dienstbode(n)"? Welke weelde-uitgaven veroorloven
wij ons? En zoo met rubriceeren" voort
gaande, zal hij een inzicht in het niet- en
desnoods- en volstrekt-misbare krijgen en
naar dat inzicht het snoeimes hanteeren,
forscher al naar gelang de nood eischt. Maar
stel u nu voor, dal die man niet aldus handelt,
doch het 17 percents-?stelsel" aanvaardt en
toepast !
Is, wil ik vragen, in -dit opzicht wijsheid
voor den Staat wat 'dwaasheid is voor den
burger?
Mij dunkt, ook voor den Staat is dwaasheid
hier niet een te groot of te hard woord.
Hoe is men daartoe gekomen?
Niets nieuws zeg ik, maar ik wil het van
mijn kant en te dezer plaatse toch nog eens
zeggen: omdat allen, die het snoeimes han
teeren moesten, daartegen opzagen en elkaar
ontzien wilden en toen afspraken, dat ze
allen in vredesnaam dan maar evenveel zouden
doen. Allen 17 pCt", dat was de fraaie leus,
waarvan de toepassing immers alle animo
siteit tusschen de collega's afsneed. Wie kon
bij zulk een stelsel" klagen? Wat hem door
de anderen werd opgelegd, aanvaardden
immers die anderen ook voor zich ! Gelijke
monniken, gelijke kappen. Het was billijk"..
Maar men verloor ten eenenmale de oude les
uit het oog: dat de ongelijkheid bestaat in de
gelijke behandeling van ongelijke grootheden.
Hoe dit te verklaren?
Ik meen: uit tweeërlei. Vooreerst uit het feit,
dat men behoudens een enkele uitzondering
dezelfde mannen aan het bewind heeft gelaten.
Het is niet onbegrijpelijk, dat die vastgegroeid
zaten in en aan de verschillende
begrootingsposten, aan den heelen opzet van de Staats
huishouding, die zij reeds eenige jaren hadden
bestierd en waarvan zij in die jaren de lijnen
hadden getrokken. Nieuwe menschen zouden
meer onbevangen daartegenover hebben ge
staan. Natuurlijk was ook denkbaar geweest,
dat de nu hun taak voortzettende ministers
in het klaar besef van hun onafwijsbare
roeping de kracht hadden geput om zich te
ontworstelen aan de tradities en vrijgemaakt
van de banden, om als nieuwe mannen zich te
geven aan de taak der sterk ingrijpende en
rationeele versobering van het openbaar
budget.. . . Doch dit is niet aldus geweest.
In de tweede plaats is het verschijnsel te
verklaren uit en bewijst het de afwezig
heid van stevige leiding bij den premier",
ook, dunkt mij, bij den Minister van Finan
ciën, die dit 17 pCt.stelsel voor hun verant
woording nemen en daarin de oplossing van de
moeilijke vraag meenen te hebben gevonden.
Teleurstellend is dit feit slechts voor hen, die
iets beters hadden verwacht, maar bedroe
vend en zorgwekkend is het voor ons allen,
ook voor hen, die hierin slechts hun verwach
tingen bevestigd zien. Want in zoo uiterst
bezwaarlijke tijden als deze is meer dan ooit
wat wij behoeven een krachtige figuur aan
het hoofd der Regeering. Het bewustzijn, dat
zulk een man stond op zulk een plaats, zou
rust en vertrouwen hebben gegeven aan de zeer
velen, die zich blijven afvragen waarheen wij
drijven en die in de onzekerheid daaromtrent
hun onrust en hun wantrouwen in de toekomst
niet van zich af kunnen zetten. Ook in eco
nomische zaken speelt de psychologische
invloed een rol van groote beteekenis. Indien
maar velen onzer uit de Openingsrede en de
Millioenennota de overtuiging hadden kunnen
putten (hoe gaarne hadden zij dit gedaan en
hoezeer zagen zij daarnaar uit !), dat ten aan
zien der centrale leiding van ons staatsbestel
de teugels nu waren in handen van een man,
die zijn ambtgenooten doordrongen had van
de noodzakelijkheid post voor post der begroo
ting zoo te wikken en te wegen, dat het geheel
had getuigd van den ernstigen wil tot
rationeele en ver-doorgevoerde versobering, ja,
dan zou men in de zaken-wereld een zucht van
verlichting hebben geslaakt en dan zou men
daar allicht ontvankelijker geweest zijn voor
zooiets als het blijmoedig vertrouwen, dat
betere dagen over ons zullen gaan lichten. In
dat vertrouwen zou men wat meer durf be
toond hebben en eerder weer iets onderno
men. Nu blijft elk de bedrukte gezichten van
zijn vakgenooten zien en houdt zelf ook den
bedrukten trek op zijn gelaat en wacht af en
bestendigt de malaise....
In afwachting.... van wat nog? Dat er
toch nog meer kracht van deze Regeering zal
uitgaan, dan uit die staatsstukken spreekt?
Het is niet aannemelijk en nauwelijks denk
baar ! Of dat het Parlement, doende wat der
Regeering is, op dieper insnijdende en meer
rationeele versobering zal aandringen dan
van de Volksvertegenwoordiging wordt ver
langd? Maar wij hebben immers reeds sedert
tal van jaren gezien, dat met name de Tweede
Kamer, aan haar historische roeping vol
maakt ontrouw, niet vór alles toezicht houdt
op de beden" en bij het toestaan van gelden
voor den openbaren dienst met zorg tegen
uitzetting van uitgaven waakt, doch integen
deel niet slechts dure wetten voteeft, maar
bovendien tot verzwaring van lasten het hare
bijdraagt ! Kan dan uit de?en hoek de stu
wende kracht worden verwacht, die wij bij de
centrale leiding missen? Afwachten isde bood
schap ook voor wie niet veel hoop heeft.
Zoo staan voor mij en voor zeer velen met
mij de zaken aan het begin van dit nieuwe
tijdperk. Met mij maken zij zich bij die be
schouwing en beoordeeling los van alles wat
zweemt naar politiek", naar voorkeur voor
rechts" of voor links" of voor welke scha
keering ook ter rechter of ter linkerzijde. Zij
zijn eenvoudig lieden, die groot belang stellen
in onze volkswelvaart en in onze staatshuis
houding en die daarom alles, wat daarop
betrekking heeft, met aandacht volgen. Nuch
ter en zonder partij-bril" de zaken beziende,
zeggen zij dat slechts krachtige leiding in
staat is, ons van de noodlottige helling,
waarlangs wij afglijden naar donkere diepten,
terug te voeren naar de hoogten van het licht
en het leven. Deze allen blijven met weinig
hoop in afwachting.
Over de twee door mij afzonderlijk genoem
de onderwerpen een volgend maal.
S AI i s s A E R T
liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiimimiiiiiMM iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiii u" 111 I.IIIIIIIIIIIIIIIIIIIH
H TWDiïSCHE BAIK
Amsterdam, Rotterdam,'s-Bravenhage, Dordrecht, Utrecht, Zaandam.
Bestort kapitaal f 35.500.000.?Reserven: circa f 12 000.000.
ten volle aansprakelijk voor verbintenissen van:
B. W. BLIJDENSTEIN&Co., 55-56 Threadneedlestreet London E.C.
B. W. BLIJDENSTEIN Junior, Enschede.
LEDEBOER & Co., Almelo.
Rekening-Courant met Rentevergoeding.
In- en Verkoop Wissels op Binnen- en Buitenl.., Vreemde Munt, Coupons.
Incasseering op Binnen- en Buitenland.
Rembourscredieten.
In- en Verkoop Effecten.
Bewaring van Waarden. Safe Deposits.
Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen.
Voorschotten op Fondsen en Goederen.
Credieten aan Handelaren en Industrieelen bij hare afdeeling
CRE, DIETVEREENIGING, tenzij tegen borgstelling, crediethypotheek
of andere zekerheid, hetzij in blanco.
Rente voor DEPOSITO'S
Direct opvorderbaar l!/2%
Tien dagen opzegging P/4
Een maand vast , . l op nader overeen te komen
Een maand opzegging J voorwaarden.
Drie maanden opzegging. . . 3J % l Vanaf den dag der
opZes maanden . . . 4 } zegging wordt i %
Een jaar . . . 4J j minder rente vergoed
Voor andere termijnen, zoomede voor grootere bedragen
volgens overeenkomst.
llUIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllkt llllllllllllllllllHIIIIIHltlllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIlllllllllllllllllllll
lüHÏÏANG-snBETAALKAS
NJiuii floilsflstraat 20-22, imtlinlain
i Renteverg. voor gelden a deposito
l met l dag opzegging l pCt.
Bedr. tot ? 20.000 terst. bctaalb.
l met 10 dagen opzegging l1/-! pCt.
Voor andere termijnen op nader
overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving
volgens Reglement.
SAFE DEPOSIT INRICHTING,
geopend:
opWerkd.v.8Y4V.m.tot4'/2uurn.m.
op Zaterdagen en
Beursvacantiedagen des morgens v. 8:!/4 tot 12 uur.
Loketten van ?2.50 per maand
(? 10.?per jaar) en hooger te huur
voor bij de Directie bekende of
geïntroduceerde personen.
Tegen een premie van f ISO.?kan
elke particuliere auto ter waarde
van f 4000.?worden verzekerd
tegen alle schade
met inbegrip van
wettelijke aansprakelijkheid
jegens derden
(met 10 pCt. korting voor leden
van den A.N.W.B.)
bij de EXCESS"
Heerengracht 124/128
Amsterdam. Telefoon N. 329.
Maatschappij voor Hypothecair Credlet In Nederland
Maatschappelijk Kapitaal f 2.000.000.
Uitstaande Leeningen 19.312.000.
Pandbrieven . 18.644.000.
Reserve»1.075.000.
Hoofdkantoor: te 'S-O R A V E N H A O E, NAIIAULAAH 13.
Bijkantoor : te UTRECHT, BOOTHSTRAAT 15.
De Maatschappij stelt beschikbaar:
41% «n 5% PtlDBIIEVEI TEBER BEURSKOERS In itukken vin f 1.000-,
f 500.- au f 100-, MET VERPLICHTE lAAILIIKSCHE UITLOTIK, nnvinienili 1923.
Dl Dlnctli:Mr. D, VAN HOUTEN. Mr. J. D. TEN BRUBBEN CATE.
HYPOTHEEKBANK
voopXEDERlaïND,
Keizersgracht. 482. A'd&m.
t 5% i
PANDBREOSCN
tegen 97 pCt.
Rottord. HjpoHiBBkbanli 1001 Kadsrlaoil
Opgtricht In 1864
V oltsskend MaatsdisppslijK Kapitaal f5.flOO.OOG
Verstrekt geld op eerste hypo
theek. Voor Inl. wende men zich td
het kantoor der Bank, Ged. Blerfai
ven 25 te R'damof tot hare Agentu
in de hoofdplaatsen des Rljki.
De Dir. Mr. W. v. ROSSEM, Mr. TH.
REEPMAKER, Mr. N. P. C. v. WIJK
l De Kollandscbe Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70
Bijkantoor: Amst, Keizersgr. 604
Rotterdam, Wijnhaven 129a,
's-Gravenhage, Ged. Burgw.38,
Maastricht, Stationsstraat 36.
De Bank verstrekt gelden tot elk
bedrag met een minimum van
f 5OO en verkoopt 4i% schuld
brieven in stukken van / 1000,
/ 500 / 100 en / 50.
ROTTERDAM AMSTERDAM!
'B-GRAYENHAQÏ
KAPITAALen RESERVEN f 111,000,0001
Handelsored.1 eten
Voorschotten in Rekening-Courant
Deposito'
Cheque-Rekeningen met ren te-vergoeding
Gelegenheid tot open en gesloten bewaargeving)
SAFE DEPOSIT
Levensverzekering Maatschappij
Jlrnbem
Bijkantoren te Weltevreden en te Medan.
Vraagt de nieuwe polisvoorwaarden.
Hypotheekbank voor Amerika
'S-GRAVENHAGE
60 PauÉieveD 971
l
JO l UIIUUIIUIUII U ff 2 /O
Opeischbaar na 10 jaar a pari.
Nederlandsche Bank voor Zuid-Afrika
London AMSTERDAM
389 Keizersgracht - Telef. Noord 85
Pretoria
CORRESPONDENTEN EN AGENTEN IN ALLE BANKPLAATSEN
IN ZUID-, OOST- EN WEST-AFRIKA
OVERMAKEN YAN GELD PER KABEL EN PER BRIEF
EINANCIEERIN®TAN EXPORT EN ALLE ANDERE BANKZAKEN
!r
YPÖTHEEKBANK
O
D C t.
Pandbrieven
& 101 pOt.
Directie i
Mr.AUG.L.HEIJBROEK
Mr. K. A. NEDERLOF
l
lEDEIUIDSCHE UIEL-IUTSHIffll
Gestort Kapitaal f 80,000,000.?.
Statutaire Reserve f 19,445,211.?.
Buitengewone Reserre ... f 22,660,000.?.
Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentschappen te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE.
RENTE VOOR DEPOSITO'S:
Direct opvorderbaar Ws %
l maand vast ol opzegging .... 2 %
3 maanden vast of opzegging. . . 3 %
fi O ]^ / O /
12 " ),' ',', ',', i .' .' 4i/,2%
Voor andere termijnen en groote bedragen nader overeen te komen.
INCASSO-BANK
Amsterdam Rotterdam Almelo Arnhem Delft Dordrecht
Enschedé's-Gravenhage Groningen 's-Hertogenbosch
Hilversum?Leeuwarden?'Maastricht Nijkerk Tilburg
Utrecht Wormerveer Wijk bij Duurstede Zaandam.
Volgostort Kapitaal f 2S.OOO.OOO.
f 5.361.700.
il Vreemd Bankpapier
II Cheques
Buitenl. Wissels
Effectenorders
Coupons
Prolongaties
Anno 188S
Hypotheekbank
5: % Pandbrieven a 100 % Hypotheken.
Directie: Mr. S. J. VAN ZYST Mr. J. F. VERSTEEVEN
HEERENQRACHT 581, AMSTERDAM.
Opgericht 188S.
Geeft uit
6 puts. PMDBRIETM a 101 pCt.
stukken van f 1000.- en f
eii sluit Leeningen onder Ie Hypothecair verband op
zeer billijke conditiën.
DE DIRECTIE.
Residentie Hypotheekbank
's-GRAVENHAGE Anna Paulownastraat 97.
TRUSTEE'S EN ACCOUNTANTSCONTROLE
Hypotheekbrieven tegen 99 %
Opelschbaap a pari na IO jaren.
Directie: K. E. ABBINQ. D. VAN OORDT.
Utrechtse!»Hypotheekbank
UTRECHT
Pandbrlovon ruim f 34.OOO.OOO.?.
De Bank stelt beschikbaar:
5'/2 pCt. Pandbrieven a 100 pCt.
In stukkan van flOOO.-, fSOO.- an f WO.-,
met verplichte uitloting a pari in 25 jaren
De Directie:
?r. A. J. B. VAN LIER. Mr. 9. R. HOORWEG.
Standaard Hrpotheikbankte Rotterdam
Directie:
Mr.H. H.C. CASFENDIJK en
I. MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle
van het Algemeen Admini
stratie- en Trustkantoor
5% Pandbr. tegen 95% en
voor zoolang de beperkte
voorraad strekt 6% Pand
brieven uit tegen 101%.
5 o/
/
51/ O/
/2 /O
INSULAIRE
HYPOTHEEKBANK te ZIERIKZEE
97 %
100
Vermeerdering Ie half j. 1922
ruim 750 duizend gulden.
Totaal in omloop:
ruim 11 millioen gulden.
(aderlandscliB
DB AMSTERDAMMBK
WMkblad
kost slechts f 10.?per Jaar