Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
4 Nov. '22. No. 2367
Teekening voor ,,De Amsterdammer"
van Bernard van Vlijmen
GERTRUD LEISTIKOW
gaf Dinsdag jl. in den Stadsschouwburg een
dansavond. De teekening geeft haar weer in
Spanische Tanze.
illlMIfIMIIIIfHIIIIIIIMMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItllllllllllll
OVER HET TOONEEL IN
ITALI
Het jonge Italië, dat in zijn kunstuitin
gen als kunstenaar, over het algemeen zeer
ten achter is bij de landen ten noorden van
de Apenijnen, heeft op het gebied van de
kunst van het theater een initiatief genomen,
dat zeker navolging verdient en waarvan
LugnéPoe al met enthusiasme in de Fransche
bladen melding maakte.
Eenige maanden geleden klaagde een
litterator in deze kolommen over de- groote
moeilijkheid, die bij ons een auteur onder
vindt om een stuk,'dat hij geschreven heeft,
zoo al niet gespeeld, dan althans gelezen te
krijgen door een der directeuren van de
tooneelgezelschappen, die bij ons als padde
stoelen uit den grond verrijzen; de Italianen,
die voor het tooneel schrijven, zijn in dezelfde
ongunstige condities, terwijl er ook in Italië,
evenals bij ons, aan goede moderne stukken
groot gebrek is. Worden ze niet geschreven
of kunnen ze niet voor het voetlicht gebracht?
en op die wijze aan het oordeel van het
publiek onderworpen worden? - ziedaar de
vraag waar het om gaat en de vereeniging,
die zich nu hier gevormd heeft, stelt zichten
doel alles te lezen wat haar toegezonden wordt
en het te laten opvoeren, wanneer het hier
voor in aanmerking komt.
Deze vereeniging bestaande uit de beste
schrijvers, critici en acteurs noem tzich:
,,Het Experimenteele tlieater"; het heeft zijn
zetel in de oude universiteitsstad Bologne,
die haar schouwburg gratis tot haar beschik
king stelde. De commissie, die op zich geno
men heeft de ingezonden werken te lezen,
bestaat uit zestig leden; over eiken arbeid
oordeelen drie van hen;onder de namen van
deze beoordeelaars vinden we die van
d'Annunzio, Luigo Pirandello, Eleonora Duse,
Alfred de Sanctis en vele andere, die in Italië
een goeden klank hebben. Elke inzender heeft
het recht der Vereeniging te verzoeken bij
haar keuze uit de zestig lezers drie van hen
om redenen van persoonlijken aard niet in
aanmerking te laten komen. De manuscripten
worden anoniem aan de critici gestuurd en
de beste tooneel-gezelschappen hebben zich
verbonden om de werken, die een gunstig
giudicium verkregen, in Bologne te spelen.
Men vraagt zich af of er van den winter een
nieuwe ster onder de dramaturgen verschijnen
zal. Na den oorlog verlangt Italië, waar
even als in de andere landen een geprikkelde,
nerveuse stemming heerscht, teekenen van
krachtig leven te geven. Wij hebben roemrijk
den oorlog gewonnen, zeggen zij, en ons grond
gebied vergroot,maar nu moeten we op intel
lectueel gebied bewijzen geven een groot en
sterk volk te zijn, dat een gewichtige plaats
onder zijn naburen inneemt.
In deze jaren van omwenteling werden
veel bestaande vormen losgelaten, terwijl een
verlangen naar verinnerlijking van het gees
telijk leven overal voelbaar wordt, daardoor
moet de kunst van het theater wel een
algeheele verandering ondergaan, want ze is
niet veel meer geworden dan een cinema
voorstelling met sprekende menschen, wan
neer er stukken gespeeld worden zooals Dario
Niccodemi ze schrijft, wiens Overschotje"
bij ons ook al veel bijval vond, terwijl zooveel
degelijker stukken van zijn landgenooten niet
de eer van vertalen en opvoeren waardig
werden gekeurd !
De stukken van Niccodemi en consorten
geven niets dan banale gedachten in een
banale atmosfeer en wanneer het theater zich
niet uit dat lage peil opwerkt, dan kan de
modern voelende mensch waarlijk zijn tijd
en geld beter besteden dan zulke avonden
te gaan bijwonen ! Als in een stuk niet de
synthese van het leven gegeven wordt,
zooals een Shakespeare, Calderon of Strindberg
dat vermochten, wie van ons kan dan nog
door zoo'n voorstelling geboeid worden?
Onder de beste werken, die hier in de
laatste vijf-en-twintig jaar geschreven werden,
behooren natuurlijk de drama's van
d'Annunzio, die in zijn heerlijke taal voor la Duse
con Ie mani belle" zijn passioneele liefdes
tragedies schiep. Zonder de vertolking van
een meeslepende actrice echter en overgezet
in een minder mouvante en zoete sprake.
zijn die werken als afgesneden bloemen,
die alleendoor kleuren-weelde en geur ons
enkele uren verkwikken. Toen kwam hier
Sam Bennelli, met zijn Cena delle Beffe",
een stuk dat hem aanstonds beroemd maakte,
want er was veel in, dat de galerij bekoorde,
veel romantisme en mooie costumes maar
deze Benelli werkte in stilte verder en ging
een andere richting uit. In zijn Au" (vleugels)
gaf hij het vorige jaar een sociaal probleem
in de hoofdpersoon van het drama, die
naar hoogere levenswaarden zoekt en nu
wordt onder zijn leiding een nieuw werk
ingestudeerd, waarvan verluidt,dat het geheel
buiten de wereld der realiteit gehouden is.
Een zeer fijn artiest en psycholoog is iacosa,
wiens vrouwendrama's aan silhouetten van
Balzac doen denken; waarom worden die
niet bij ons opgevoerd, inplaats van zoo
menig onbeduidend Eransch stuk of het
mediocre Overschotje"?
De meest belangrijke, meest origineele
onder de dramaturgen is zeker Luig: Piran
dello. van wien reeds in Londen werken zijn
gegeven. Een groot vraagteeken schijnt ons
deze man, een vraagteeken staat aan 't eind
van zijn overpeinzingen en wijsgeerige con
clusies, die toch geen conclusies zijn.
Cosi , se vi pare" heet een van zijn
eouiedies de dingen zijn zooals ge ze ziet."
In dit geestig geschreven stuk, beweren de
personen (achter elkaar's rug natuurlijk) dat
ze lijden aan een bespottelijk idee fixe,
en in zeker opzicht ontoerekenbaar zijn. Als
OILITcUB
DANGE MACABRE
Teekening voor de Amsterdammer" van George van Raemdoncl
het gordijn valt, weten we nog altijd niet
wiens geestvermogens eigentlijk gekrenktzijn.
Wie is er van de kook? Is het de oude vrouw?
de dochter?de man zelf?.. . .of wij misschien
. . . . ? ,,Cosi , se vi pare" ....
Pirandello is een wijsgeer, die niet zonder
bitterheid en met eenige verachting de wereld
aankijkt. Elke creatie van hem wordt met
sympathie en enthusiasme ontvangen, want
de menschen hebben in het geboorteland van
den grooten cynikus Leopardi allerminst een
vroolijken kijk op het leven. Als het scherm
gevallen is, worden de raadsels die Pirandello
weer aan 't publiek opgaf,ijverig besproken:
mooier zien we de wereld zeker niet als we
naar huis gaan, maar deze zeer cerebraal
aangelegde dramaturg geeft ons altijd ,,du
fil a tordre", meer verlangt hij misschien
ook niet, daar hij zelf geen oplossing, geen
uitweg ziet; zijn grootste verdienste is wellicht
dat hij ons nooit in een banale wereld ver
plaatst, maar in eene vol onoplosbare pro
blemen in zijn taal zegt hij wat zijn groote
landgenoot Merardo Rosso ons in zijn ge
boetseerde visioenen en bespiegelingen ver
kondigt, dat in de ruimte alles onstoffelijk
wordt'. Rien n'est matériel dans l'espace".
Noch Rosso, noch Pirandello geven een
vaste basis om een sterk en nieuw
levenshuis op neer te zetten en dit is toch het ver
langen van de nieuwe generatie !
Het Experimenteele" theater in Bologne
geeft de kans aan jonge krachten, te zeggen
wat zij te zeggen hebben. De tijd zal leeren
of zijn bestaan en zijn arbeid tot een regene
ratie van liet tooneel meewerkte, maar in
elk geval is de schrijver hier nu niet meer
aan de genade van den directeur van een gezel
schap overgeleverd, die allereerst vraagt of
hij hier met een dankbare rol voor hemzelf
te doen heeft en of de opvoering geld in 't
laadje brengen zal.... en daarom zou voor
den Hollandschen dramaturg dan ook zoo'n
Experimenteel Theater als dat van Bologne
/eer gewenscht zijn.
Rome. E ?]? 11 A F L v. s.
iiuimiiiiiiinmiiitiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiilMiiiiiiiiiiiiM i
Hotel Duin en Daal
Het geheele jaar geopend. Centr. verwarmd.
NIEUWE HOLLANDSCHE
BEELDHOUWKUNST
De ernorme spankracht, het verbreken en
afbrokkelen van lang verworven denkbeelden,
nu verouderd, afgeleefd, uitgebuit, tot af
sterven gedoemd en de hevige expansies, die
de huidige maatschappij op een vulkaan doet
lijken, hebben ook in Holland de geesten be
roerd en niet het minst die der kunstenaars.
Verwondering baart het geenszins, dat ook
de Hollandsche beeldhouwkunst uit haar
isolement losgeraakt, in haar nieuwen groei
een maatschappelijke kunst schijnt te gaan
worden.
Dr. E. M. Huebner komt de eer toe, het
eerst deze nieuwe sculptuur te begrijpen en
op de juiste waarde te schatten. Met fijn door
dringend speurdersintellect heeft hij de schep
pers en hungeestesproducten,zonrierin dorheid
te vervallen,psychologisch ontleed en bekriti
seerd in zijn boek over Nieuwe H o
11 a n d s e h e B e e l d h o u w kunst, 1)
waarin alk-en de jongeren op het gebied
van sculptuur besproken worden. ..Slechts die
beeldhouwers" zegt Dr. Huebner, ,,zullen
hier voor 't voetlicht worden gebracht, die, in
plaats van naar natuurgetrouwe afbeelding,
naar verhooging der geestelijke
uitdrukkingswaarde in de plastische vormgeving streven".
Dit is verblijdend, want daardoor wordt ver
meden,dat de zuiverheid der nieuwere plastiek
vertroebeld wordt d oor on noodi ge n bij hang van
conventie of dilettantisme. Het is verblijdend
tevens, dat dit hoek van meerdere beteekenis
is gebleken dan het onlangs uitgekomen
en in dit blad door mij besproken Engclsehe
Van Munster's Uitgevers-Maatschappij te
Amsterdam.
N. V. HET SCHOUWTOONEEI.. Het leven
is een droom, dom P. CAI.DKRON DE LA
BARCA.
..Calderon's werk," schrijft Prof. Knaapen,
aan wien wij de fraai-klinkende, wellicht iets
te zwaar-dragende vertaling van Het leven
is een droom," door Het Schouwtooneel''
gebruikt, danken, ,,moet nog bestudeerd
worden naar de fijnere eisenen der moderne
litteratuurbeschouwing". Zouden we bij deze
studie veel winnen, dat ons hart in alle
eeuwen al niet bezat? Het ontzagwekkende
van de groote werken der wereldlitteratuur
is dat ze zich, in hun ovennacht en
onuitputtelijken rijkdom, aanpassen aan de be
hoeften van alle tijden, van alle gezindheden,
van elk individu. Ze komen op ons toe, als
een mensen, in wiens eersten oogopslag wij
- zonder ons nog rekenschap te geven van
zijn mogelijke hoedanigheden de waarde
van het mensch-zijn lezen als in ,,een open
boek". Ze zijn aan al wat groot is in leven en
kunst, en dus ook aan onze diepste idealen,
verwant en vol schoon equivalent. En ze
blijken in hun kern zoo helder en eenvoudig,
dat men eigenlijk kan volstaan met den gang
van het romantisch verhaal na te vertellen
om, zonder commentaar, tot de quintessence
te geraken. In ,,Het groote schouwtooneel
der wereld" -- dat parellel loopt met Het
leven is een droom" stelt de dichter
Calderon de verbeeldingsmacht" tot goddelijk
uitgangspunt aller dingen, en geen moderne
litteratuurbeschouwing kan verder gaan.
Het leven is een droom, dat wil zeggen:
de droom, waarin het wonder van het
menschzijn zich verheft uit den kerker van ruimte en
tijd, is het eigenlijke leven. Wie in de Katho
lieke leer werd opgevoed, zal met Calderon
spreken van De wet der genade", wie op
andere wijze vroom voelt, zal met Strindberg
..het groote medelijden" waarvoor geen wet
bestaat maar wel een diep-menschelijk ver
langen, erkennen als hoogste goed. Essentieel
komt het op hetzelfde neer. En juist Calderon,
bij wien de natuur boven de leer ging, die
goed-katholiek, doch nog beter dichter"
was, bewijst hoe weinig het dogma beteekent
ten opzichte der eeuwige vragen en betrek
kelijke antwoorden in het droomenrijk van
de elementaire machten: hoop, geloof en
liefde, waar de geïnspireerde kunstenaar, de
Schepper-in-het-klein, bij tijden, als (iod's
gelijke, troont. Over Don Pedro Calderon de
la Barca (1600?1681), over zijn omvangrijk
oeuvre, zijn deugden en gebreken, kan men
in alle talen lezen, den moralist en den dichter
beurtelings, al naar eigen behoefte, bewon
deren,doch om tot den mensen Calderon, die
dit alles zoo harmonisch en machtig in zich
vereenigde, te naderen, moet men zich willen
geven aan het werk-zelf, dat ontdaan van
zekere tijdelijke versierselen, een eenvoudig
manifest bevat uit de regionen tussehen hemel
en aarde, tussehen den droom, die eeuwig is,
en het leven, dat elke seconde af kan breken,
qui va disparaitre au moindre soufflé", in
n ademtocht.
In Het leven is een droom," romantisch,
barok, overheerscht het symbool. De jonge
prins Sigismund ontneemt bij zijn geboorte
aan zijn moeder het leven, en deze vreemde
schuld, waarvoor de wereld van het verstand
verontschuldigingen weet aan te voeren, geldt
zwaar in het verband der onbekende machten ;
in Het groote Schouwtooneel" stelt Calderon
zelfs de ongeboren vrucht aansprakelijk l
De Koning, Basilius, zijn vader, leest uit de
sterren wat zijn klein-menschelijk gemoed
vreest: dat deze zoon hem, na dit noodlottig
begin, slechts rampspoed (dat wil in die tijden
altijd zeggen : verlies van rang, eer en rijkdom)
brengen kan. Hij laat hem sluiten in een
rotsspelonk en streng bewaken, als een gevaarlijk
dier. Na twintig jaar begint zijn geweten
te popelen en besluit hij den knaap, omtrent
wien de hemel hem louter kwaads voorspelde,
wij^zijn haatdragende en laffe aard aan geen
goeds gelooven kon, voor n dag te bevrijden,
om hem bij wijze van proef, te heffen op den
troon, waarheen men hem, in kunstmatigen
slaap zal voeren, om hem desgelijks weer
terug te kunnen brengen zoodradeze,,werke
lijkheid" (in 'sKonings oogen bestaat er geen
andere) Sigismund's vooropgestelde onwaar
digheid bewijst. In dat geval za! zijn vaderlijk
geweten gesust zijn, wat tot d u s ver,, wreed hei d "
kon heeien, overmatig gebruik van
mensdienmacht, wordt dan gerechtvaardigde ,,straf".
Hoe mensehelijk is deze koninklijke (!)
gedaditengang !
De jonge Prins kent \an de/e ingewikkelde
wereld niets, hij had alleen de natuur, den
blauwen hemel, waartoe hij zich in zijn
eenzaamheid wendde. Als Kaspar Mauser, als
Simson.... treedt hij uit de spelonk, en
kinderlijk aandoenlijk ishet ootmoedig verwijt,
dat hij tot dien hemel richt. Alles vragender
wijs: 1) ,,O, ciel, je voudrais savoir au moins,
dans moii malheur, quel crime j'ai commis
contre toi en naissant. ..." En met het nede
rigst gedierte, met de bloemen des velds, met
de beek in beur open, geurige bedding verge
lijkt hij zich, hij, een mensch toch, die het
hoogste recht: d'e vrijheid, derft: ,,Et mui,
a vee une vie plus complete, j'ai moins de
liberté. . . . Een vrouw, als jongeling gekleed,
verdoolt nabij zijn schuilplaats, en al wat hij
aan liefde in zich optastte valt vol vertrouwen
deze eerste mensch" toe. Want hij is. dan nog
in den ongerepten, onwezenlijken staat,
waarin de eenzaamheid hem gevangen hield,
hij is dan nog zich-zelf. Het slaapmiddel,
hem door zijn bewaker toegediend, verstoort
dien natuurlijken droom, om hem te wekken
in het menschenrijk, wa'ar men van de natuur
zóver is afgedwaald, dat ook dit bestaan
weder onwezenlijk" schijnt, thans echter
in den slechten zin van: gekunsteld,
vervalscht, het oorspronkelijk wereldbeeld op
zijn kopgesteld"(Strindbere's Droomspel").
En het is het wantrouwen, dit fnuikendst
attribuut der beschaving, dat het goede den
pas afsnijdt, de gerechte drift prikkelt, het
is de algemeene achterdocht, die hem ont
vangt. Is het wonder, dat het ongebreideld
verweer, het oer-instinct van mensch en dier
in den droomcr wordt gewekt? Eerst treedt
zijn oude bewaker, in het kleed van den ho
veling, hem tegen om zijn slachtoffer, thans
wellicht voorbestemd tot heerscher op den
troon, te vleien, en vindt een welverdiend
onthaal: dan zijn neef Astolfus. dien hij be
groet met den wensen, welke voor hem nog de
oorspronkelijke, on versleten heilige beteekenis
heeft: ,.dat (iod u behoede". Astolfus, ge
wend aan begoochelende vleitaal, vindt dezen
diepen eenvoud te gering en op zijn misselijk
verwijt, vat Sigismund, de welmeenende,
vuur. Een schoone vrouw, de Infante, nadert
? hem. Hij vraagt haar de hand temogen kussen.
IIHIIIIIIIIIII
werk van Kineton Parkes, waarin de geheele
wereldsculptuur besproken werd. Dat Dr.
Huebner zijn boek alleen in het Hollandsch
uitgaf, zou als een wellevendheid van dezen
Duitscher opgevat kunnen worden tegenover
de Hollanders, daar deze in de eerste pl.aats
recht hebben op eigen sculptuur, voor hen zoo
onontbeerlijk, van hizonder belang en nood
zaak, hoewel dit geenszins nog voldoende
wordt begrepen. Met fijn intellect is door
dezen eminenten kunstvriend gespeurd naar
wat hij noemt de dragers van de nieuwe
bebeweging in de Hollandsche beeldhouwkunst"
en het is zeer zeker hier de plaats nu eensden
arbeid van Dr. Huebner voor het voetlicht te
brengen. Want deze psycho-analist, als ik
hem zoo eens noemen mag, heeft in ons land
veel sympathie getoond voor al wat jong is.
(Ik herinner hier tevens aan de heide in het
Duitsch geschreven boeken over de nieuwere
schilderkunst). Hoewel blijkbaar de bedoeling
bij de uitgevers voorzat dit boek een tweeledig
doel te geven, n.m.l. de bladen met opgeplakte
foto's met ecu koord te samen te hinden.
/oodat desgewenseht een reproductie eruit te
nemen is en als wand versie ring dienst te laten
doen, lijkt mij dit juist niet geslaagd, want het
bezien der foto's door het dikke grauwe
carton kost verbazend veel moeite, te meer daar
de foto's naardciilinkerbovenhoek afgezwaaid
zijn, waardoor /ij gedeeltelijk schuil gaan.
Ondanks de/e minder gelukkige vinding blijkt
de litteratuur van belang: de afbeeldingen
zijn uitstekend geslaagd, en de uitgave is
verzorgd.
Dit boek krijgt zijn belangrijkheid, omdat
nog nimmer zoo de aandacht gevestigd werd
op een groep beeldhouwwerken der nieuwen.
school, die met een zon juist oordeel en
kennis van zaken besproken werd. De blad
zijden gewijd aan de beeldhouwers Mendes da
Costa en Zijl lijken mij zeer gelukkig, vlot en
overzichtelijk geschreven en geven een juist
denkbeeld van de verschillende geaardheid van
opvatting bij beide voorgangers der nieuwere
school. Dit boek draagt bij tot verhelden n t;
van het begrip: beeldhouwkunst.
We mogen deze uitgave toejuichen, daar zij
de nieuwe beeldhouwkunst steunt en uit haar
isolement rukt, want eeuwen tang leed zij een
anemisch bestaan. De oorzaken zijn velerlei
In een uiterst mocilijken tijd vangt zij haar
leven aan en wellicht daardoor schijnt zij
krachtig op te groeien, l'i! wil geenszins
/.eggen, dat wij haar aan haar lut moeten over
laten, integendeel ; haar groei gaat langzaam..
veel te traag.
T u i-. " \ ?-, \ K' i i i \
CADILLAC
Kil HiulHslik du iilolKiniik
Importur: K. LANDEWEEft, UTRECHT
Haar kuischheid (conventie) weigert. En
eindelijk de Koning, zijn vader, zijn beul, die
eerbied verlangt voor zijn onwaardige grijze
haren. ... Is het wonder, dat de onbedorven,
ongepolijste mensch in dit labyrinth van
halfheid en zelfbedrog blindelings reageert,
en blijkt, naar het beeld dat men zich van hem
schiep, een wezen vol verzet bloeddorstig
en hoovaardig"?, dat hij den minste dezer
vasallen het venster uitwerpt, zooals men een
hinderlijk insect doodslaat? zich bijna ver
grijpt aan de vrouw (Rosanra)die zijn zinnen
prikkelt in dezen staat, en alleen in den nar
Klaroen, welke achter het masker van
onnoozelheid /iju ziel beveiligt, zijn gelijke
erkent?
Teruggevoerd in zijn eigen rijk, waar de
gezonde slaap het evenwicht herstelt, ziet de
arme Sigismund dit leven", dat geen leven,
slechts een nauwe doorgang is, op een afstand,
scherp, maar verkleind. En als eindelijk het
volk hem komt verlossen is hij bereid de hand
te reiken. Hij overziet thans de betrekkelijk
heid, en overzien is het begin van beheerschen:
hij weet dat het tijdelijk is, met eiken adem
tocht kan vergaan; en hij gelooft, omdat het
leven anders geen zin zou hebben, aan het
goede, dat beklijft. Aan onze goede werken"
(Elckerlyc's Deught") aan het groote
medelijden" en aan de wet der genade".
Het goede, dat we kunnen betrachten in
daden (in het leven), het goede, dat we
kunnen bevestigen in onze gedachten (in
den droom). Car on ne perd jamais Ie prix
du bien que l'on a fait, 1néme en rêve. ." En
wij mogen niet sterven -? dit is het laatste
woord van Klaroen vór onzen tijd. Tot
dan, moeten wij leven, een leven geheiligd en
verheven door den droom, waarin de kluis
ters afvallen, en het mysterie wordt tot
werkelijkheid.
De opvoering van dit prachtig werk door
Het Schouwtooneel" is niet geslaagd. Deze
dichterlijke opgave ging ver boven de
portee van dit gezelschap, boven de
visionnaire scheppingskracht van den regisseur van
der Horst. Alle theorieën maakten van
dezebonte estrade,in het Reinhardt's droom-zwart
gedompeld, nog geen droombeeld, en den
gemoede'ijk in het geding geworpen naam
van Velasquez bestierf op de lippen bij den
aanblik van deze, als voor een optocht
uitgedoschte dames en heeren. Op velerlei
wijze had men. in leii smeltoven van toon en
kleur, den diepen, flonkeix-nden gloed kunnen
wekken, die zich als een dronmfloers spreidt
over hoofsche schittering en herhoren vitali
teit, doch ook in nobelen eenvoud, bijna zonder
decors, zou dit, innerlijk MO rijk en
fel-bewogen werk kunnen boeien, znnals voor enkele
jaren de opvoering van ..Het groote schouw
tooneel der wereld" (onder Jos. van der VeldeiO
ondanks zwakte en gebreken, yetioeid heen
Musch heb ik als acteur kunnen bewonde
ren, zijn prachtig geluid en sterke plastiek
zoowel van het woord, al> van houding en
gebaar, hielden de rol op. Maai' was dit sierlijk
en doelzeker spel in overeenstemming met de
gedésiquilibreerdheid. de naïeve verbijstering
van den kinderlijken reu< tussehen hemel
en aarde, tussehen twee dnmnien
bekneld'.Wat deed ons de langzame bewustwording.
de innerlijke strijd, de aan vaaiditiy.de eindelij k
verwonnen wijsheid, die mild is en geen offer
telt, de verzoening met (iod k als schepper
der menschenwereld? Wat -deed ons ten slofte
het oogenblik waarop de schijn-grootc Koning
met zijn witte haren knielde voor zijn in
waarheid grooten want duur zelfinkecr en
loutering bewust-geworden-Z".in. Het weer
woord van den prins (de jongere generatie\
warm en waardig: Seieneur. levez-vous!" .
Waar de geheimzinnige machten, die leidden
tot dit edel vergelijk, den gansenen avond
ontbroken hadden, hoe onbewogen bleet
zelfs dit! Ko van Dijk wa> de Koning. Mis
schien zou hij, die in elk geval meer voor de
figuur in zijn wezen heeft dan Musch, een
Sigismund zijn gew:eest. De vrouwen in dit
stuk zijn als de vrouwen bij Shakespeare.
van een kostbare en fiere lieflijkheid. En de
nar Klaroen is meer dan de traditioneele
tooneelnar, hij is geen klankbord, maar
klaroen", een mensch niet een eigen geluid .
wachter op de grens tussehen de uitersten
van illusie en mogelijkheid.
De waarde van deze
gmotscheepsche-onderneming, en die willen we graag erkennen..
ligt in de verwachting dat de aandacht
wellicht weer eens op het oeuvre van Calderon
gevestigd wordt. Een vertolking als deze
daarbij aanbevelen, mogen we echter niet
T
1) Niet
talint. du-<.
n het bc/ll
ik naai- '.1c
N \ I-:
J-Jolla:id,,:lH
van Hinani