De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1922 4 november pagina 9

4 november 1922 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

4 Nov. '22. No. 2367 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND Op den Economiscben Uitkijk Ter illustratie. LH- Rcgtering heeft eenige weken geleden 'bij de Tweede Kamer een ontwerpje ingediend tut wijziging van eenige artikelen der Onge vallenwet U>21, de zooveelste wijziging in de lange, lange reeks sedert HH)1 en de eerste, zoo ik mij niet vergis, na de belangrijke technische herziening en uitbreiding, die aan deze oude wet een nieuw jaartal schonk. De nu voorgestelde verandering is oogen schijnlijk niet van groote beteekenis, maar zij is in hooge mate kenschetsend voor het taaie leven van regelingen, die op omslachtiger) en kostbaren voet worden getroffen en twintig jaar haar bestaan rekken, totdat eindelijk - ditmaal klaarblijkelijk onder den drang van bezuiniging en versobering iemand er toe komt te betoogen, dat het wel eenvoudiger, vlugger en goedkooper kan ! Het schijnt mij daarom wel de moeite waard hier na te vertellen wat deze wijziging inhoudt; ik meen te mogen aannemen dat de zaak .aan de aandacht van vele couranten-lezers is ontgaan. Men weet, dat van oudsherin de Ongevallen wet aan het bestuur der Rijksverzekeringsbank was opgedragen en opgedragen bleef beslissingen te nemen omtrent aan getroffenen toe te kennen uitkeeringen en schadeloosstellingen. Men weet ook, dat allereerst wordt verleend een tijdelijke uitkeering" van ten hoogste 6 weken en dat daarna bij alsnog bestaande arbeidsongeschikt heid kan besloten worden tot een aanvankelijk voorloopige, later wellicht blijvende rente". Nu schreef de wet voor, dat het bestuur der R. V. B. na ontvangst van elke ongevals aangifte een onderzoek door een der ambte naren van die bank moest doen instellen, d.w.z. ook omtrent die ongevallen, waarvan te voorzien was dat de gevolgen binnen 6 weken weer verdwenen zouden zijn. Daartoe door de wet verplicht, kon het bestuur der R. V. B. natuurlijk niet anders doen dan inderdaad ook een ambtelijk onder zoek van alle ongevallen, die tot een tijdelijke uitkeering zouden leiden, door een agent der R. V. B. te laten instellen: Wat dit in de praktijk beteekende, leeren wij nu eerst recht uit de toelichting, die deze wetswijziging vergezelt. Er komen jaarlijks gemiddeld zoo ongeveer 100.000 ongevalsaangiften in bij de R. V. B. en er hebben dus lOO.OOOambtelijke onderzoeken dour agenten plaats. Deze arbeid is de hoofdzaak en de hoofdtaak voor 100 agenten en 20 controleurs en de kosten van deze onderzoekingen worden geacht zoo om en bij de 5 ton per jaar te zijn. Intusschen zijn er niet minder dan 95 " dier ongevallen, die het niet verder brengen dan tot een tijdelijke uitkeering, doordat de getroffende binnen 43 dagen (de meesten zeer veel binnen dien tijd) weer hersteld zijn. Men heeft hier dus te doen met wat popu lair heet wissewasjes", met kleinigheden: een ongeval, dat eenige dagen, wellicht enkele weken (niet meer dan 6) den man belet zijn gewone werk te verrichten en waarvoor hem dan, niet geneeskundige behandeling, een tijdelijke uitkeering wordt toegekend. En daarmee is de zaak afgedaan. Wanneer men nu vraagt, of het noodig was, dat deze kleinigheden zoo plechtstatiglijk werden behandeld langs den bureaucratischen weg van een ambtelijk onderzoek, dan luidt natuurlijk het antwoord, dat dit eigenlijk heelegaar niet noodig was. Het aangifte-formulier voor ongevallen, gelijk het was vastgesteld,bevatte niet alle gegevens, die het bestuur der R. V. B. voor zijn beslissing noodig had te kennen, en die gegevens ontleende het bestuur dan aan de agenten rapporten. Maar het spreekt immers van zelf: dat men dit ongevalsaangifte-formulier zeer wel wat kon uitbreiden, in dier voege, dat het die bijzonderheden bevatten zou, welke het bestuur der R. V. B. kennen moet. Het kan dan nuttig zijn, dat niet alleen de werkgever, maar ook de getroffene en wellicht ook getuigen dit stuk onderteekenen. Boven dien zal uit het verslag van den behandelenden geneesheer ook nog wel een en ander blijken. In de overgroote meerderheid der gevallen zullen de aldus zonder ambtelijk onderzoek verkregen inlichtingen omtrent minder beteekenende ongevallen juist, betrouwbaar en volledig zijn, dus voldoende voor een beslissing door het R. V. B.-bestuur, dat natuurlijk in cas van twijfel bevoegd moet blijven om er een agent op uit te zenden. Ziedaar nu de heele zaak. Ik zei n reeds, dat zij oogenschijnlijk van niet veel beteekenis is. De Regeering stelt dan thans voor, de zaak te laten loopen, zooals hierboven werd aangegeven: geen wettelijke verplichting meer voor het R. V. B.-bestuur om ten aanzien van alle ongevallen een ambtelijk onderzoek te doen instellen en zich een agenten-rapport te laten voorleggen; uitbreiding van het aangifte-formulier, dat ook door den getrof fene (en ev. getuigen) zal worden onderteekend. De afdoening van deze zeer talrijke en weinig beteekenende zaken zal langs den nieuwen weg natuurlijk veel vlugger gaan dan tot nog toe, waarbij de ongevals-aangifte moest worden toegezonden aan den daartoe aan te wijzen agent, aan wien het onderzoek werd opgedragen en van wien dan het rapport moest worden afgewacht, eer de zaak ten kantore der R. V. B. ,,ter fine van afdoening" in behandeling kon worden genomen. Voortaan zal men dan met de aangifte van het ongeval tevens een opgave van al het wetenswaardige ontvangen en de aangelegenheid dadelijk kunnen ter hand nemen en afdoen. En dit zal zich voordoen bij ± 95.000 van de 100.000 ongevallen en hiermee zal de voornaamste bezigheid van 100 agenten en 20 controleurs worden overbodig gemaakt en dit zal een besparing van rond 1/2 minioen gulden per jaar opleveren. Dit is prachtig. Maar men kan hierover niet juichen zonder tevens te vragen: waarom dit dure, omslachtige, tijdroovende twintig jaar lang gehandhaafd is ! En hier kom ik uit het bijzondere tot het meer algemeene, waarvan dit geval slechts een illustratie is. Allereerst dan de reeds bovcngestelde vraag: waarom noodeloosomslachtige en kostbare regelingen zoo'n taai leven hebben en het zoo lang duurt eer haar vervanging door een eenvoudiger, goed kooper maatregel wordt aan de orde gesteld ? Het antwoord moet natuurlijk luiden, dat de verklaring te vinden is in het stelsel van amb telijke afdoening van aangelegenheden als deze. Daarmee wil ik niets kwaads zeggen aan het adres van ambtenaren persoonlijk, maar het schijnt wel een vaststaand feit, dat een mensen, ambtenaar geworden, niet zoo licht stappen doet tot vereenvoudiging in de wijze der behartiging van hem toever trouwde belangen als een mensen, wien de behartiging in eenig vrij beroep of bedrijf is opgedragen. Het valt ook zoo moeilijk niet, den grond daarvoor aan te geven. Wij allen arbeiden onder de werking van prikkels; sporen die ons niet aan b.v. tot gestadige herziening van onze werk-methode, dan beheerscht ons allicht de wet der traagheid" en gaan wij niet zoo gauw tot een herscheppende daad over. In het vrije bedrijf is die prikkel steeds aanwezig en wordt voortdurend ge scherpt door den concurrentie-strijd, die aanhoudend drijft in de richting van kostenbezuiniging. Deze belangrijke factor doet in de ambtelijke organisatie geen invloed gelden. Ik wees er reeds op, dat men thans tot deze kleine hervorming het initiatief neemt, omdat thans zich wel een prikkel doet gevoelen: de drang naar bezuiniging. Ware die er niet geweest, hoe lang nog zou dan alles bij het oude zijn gebleven? Er komt hier nog bij de alweer niet onver klaarbare tegenzin van ambtenaren om ambteJ.S.MEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DAH-DIN HAA« DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND ???iiiiiiiiiinimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiUHnMiuiniMi naren overbodig te maken. Men behoeft daarbij niet te denken aan een opzettelijke, bewuste zucht van eenig college om zich, wat de Duitschers noemen breit zu machen" en over een groote staf van medewerkers te beschikken. Maar men krijgt den ambtejken plooi" te pakken en acht het natuurlijk, dat een openbaar lichaam als het bestuur der R. V. B., beslissende op stukken", dan ook in die stukken voor zich zal hebben oflicieele bescheiden, afkomstig van daartoe aangesteiden. De onderhavige regeling viel geheel in den lijn van opzet onzer Ongevallen wet 1901, die den werkgever slechts liet betalen en in den arbeider slechts den ge troffene zag; beiden stonden overigens geheel buiten de uitoefening van deze verzeke ring. Was er een ongeval door den werkgever aangemeld, dan moest natuurlijk een agent der R.V.B, alles onderzoeken.... Eerst nu zet men een zeer, zeer bescheiden stapje terug op dien weg. Wanneer de werkgever en de getroffene de noodige inlichtingen verstrekken, nu, dan zou men het ambtelijk rapport bij minder belangrijke ongevallen kunnen missen. In dezen zin is dit wetsontwerpje kenschet send en daarom scheen 'het mij de moeite waard er de aandacht op te vestigen. Meer malen heb ik mij gemengd in het koor van hen, die bezwaren inbrengen tegen bureau cratie en functionarisme en die de daartegen geldende bezwaren als welbekend en wel gegrond aannemen. Hier is nu eens een illustratie, een voorbeeld van een ambtelijke regeling, die den arbeid van 120 man vordert, een half millioen per jaar kost, voor 95 % der betrokken gevallen kan worden gemist en welker vervanging door een eenvoudiger maatregel de afdoening der zaken bespoedigen zal, doch die twintig jaar gehandhaafd bleef omdat nu eerst een prikkel tot wijziging zich deed gevoelen ! S M i s s A E R T imtiiiiiimiiMiimiiuim iiuimimitiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiii iiiuiii itiiiiiiiiiiiiiiiiui miiiiiiiiiiiiiini. iiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiutiiiiiiii K TWOiïSGHE BUIK Amsterdam. Rotterdam, '$-Brav«nhage, Dordrecht, Utrecht, Zaandam. «?stort kapitaal f 35 500.000.?Rosorvon: circa f 12 000.000. ten volle aansprakelijk voor verbintenissen van: B. W. BLIJDENSTEIN&Co., 55-56Threadneedlestreet London E.C. B. W. BLIJDENSTEIN Junior, Enschede. LEDEBOER & Co., Almelo. Rekening-Courant met Rentevergoeding. In- en Verkoop Wissels op Binnen- en Buitenl., Vreemde Munt, Coupons. Incasseering op Binnen- en Buitenland. Rembourscredieten. In- en Verkoop Effecten. Bewaring van Waarden. Safe Deposits. Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen. Voorschotten op Fondsen en Goederen. Credieten aan Handelaren en Industrieelen bij hare afdeeling CREDIETVEREENIGING, tenzij tegen borgstelling, crediethypotheek of andere zekerheid, hetzij in blanco. Rente voor DEPOSITO'S iDirect opvorderbaar l'/2% Tien dagen opzegging l3/1 'Een maand vast , . l op nader overeen te komen Een maand opzegging | voorwaarden. Drie maanden opzegging. . . 3 % l Vanaf den dag der op:Zes maanden ,?... 3J [ zegging wordt J % Een jaar . . . 4 ,, J minder rente vergoed. Voor andere termijnen, zoomede voor grootere bedragen volgens overeenkomst. OHÏÏAM- en BETAALKAS Niiun Doiltnslriit 20-22, imslirdam Renteverg. voor gelden a deposito met l dag opzegging l pCt. Bedr. tot ?20.000 terst. betaalb. met 10 dagen opzegging l V* pCt. Voor andere termijnen op nader overeen te komen voorwaarden. Open en gesloten bewaargeving volgens Reglement. SAFE DEPOSIT INRICHTING, geopend: opWerkd.v.8-V4V.m.tot4V2Uurn.rn. op Zaterdagen en Beursvacantiedagen des morgens v. 83/4 tot 12 uur. Loketten van ?2.50 per maand (f 10.?per jaar) en hooger te huur voor bij de Directie bekende of geïntroduceerde personen. Sluit uw* posten bij The hm In. C}, Lim, By zondere voorwaarden voor alle soorten Brand-, Diefstal- n Transportverzekering. Hoofdagentschap: Heerengracht 124/128 AMSTERDAM. Telefoon M. 389. HYPOTHEEKBANK Keizer.s$i<«cKV. 483. ift'd&m Maatschappij voor Hypothecair Crediet In Nederland Maatschappelijk Kapitaal f S.000.000. Uitstaande Leeningen ... 19.31X000. Pandbrleven. 18.644.000. Reservei 1.075.000. Hoofdkantoor: te 'S-ORAVENHAQB, NAMAUMAI II. Bijkantoor : te UTRECHT, BOOTHITRAAT II. De Maatschappij stelt beschikbaar! 4}% in 9% niBBIIEVEN TEIER BEURSKOERS in ttukken vu l I.BOO.-, f 500- tn f IÓC-, MET VERPLICHTE UUUIKSCHE UITIOTIIK, iinvtnitniU 1823. Dl Dirtctii:Mr. D, VAK HOUTEN, Mr. J. D. TEN BRUB8EN CATE. Hypotheekbank voor Amerika 's-GRAVENHAGE i % Pand b neven 97J°o / *? / Opeischbaar na 10 jaar a pari, Residentie Hypotheekbank 's-G RAVENHAGE Anna Paulownastraat 97. TRUSTEE'»EN ACCOUNTANTSCONTROLB 51/2°/o Hypotheekbrieven tegen 99 % Opelachbaai* a pari na f O jaren* Directie: K. E. ABBINO. D. VAN OORBT. 5 PANDBBICVCM tegen 97 pCt. jaaplyKseK< o/ /o 51/- 0/ /2 /O INSULAIRE HYPOTHEEKBANK teZlERIKZEE 100 97% Vermeerdering 1e half j. 1922 ruim 750 duizend gulden. Totaal in omloop: ruim II millioen gulden. Levensverzekering Maatschappij Bijkantoren te Weltevreden en te Medau. Vraagt de nieuwe polisvoorwaarden. Utrechtsche Hypotheekbank UTRECHT Pandbrlovon ruim f 34.OOO.OOO.?. De Bank stelt beschikbaar: 512 pCt. Pandbrieven a 100 pCt. In stukken van fWOO.-, f5OO.~ en 11OO.-, met verplichte uitloting a pari in 25 jaren Da Directie: Hl. A. J. I. VAN LIER. Mr. f. R. HOORWEG. Nederlandsche Bank voor Zuid-Afrika London AMSTERDAM Pretoria 389 Keizersgracht - Telef. Noord 85 CORRESPONDENTEN EN AGENTEN IN ALLE BANKPLAATSEN IN ZUID-, OOST- EN WEST-AFR1KA OVERMAKEN VAN GELD PER KABEL EN PER BRIEF EINANCIEERING VAN EXPORT EN ALLE ANDERE BANKZAKEN ^ De Nollandsche Voorschotbank ^ HAARLEM, KRUISWEG 70 Bijkantoor: Amst., Keizersgr. 604 Rotterdam, Wijnhaven 129a, 's-Gravenhage,Ged. Burgw.38, Maastricht, Stationsstraat 36. De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag met een minimum van f 5OO en verkoopt 4J% schuld brieven in stukken van / 1000, / 500 / 100 en / 50. Rollerd. Hrpelheekbank TOOI Keteiland Opgericht In 1864 Voltmend MaatschappelijK Kapitaal (5.000.000 j Verstrekt geld op eerste hypo theek. Voor Inl. wende men zich ti( het kantoor der Bank, Ged. Blerbiven 23 te R'dam of tot hare Agente In de hoofdplaatsen des Rljki, DeDir. Mr. W. v. ROSSEM, Mr. TH, REEPMAKER, Mr. N. P. C. v. WIJK lEDEILtlDSCIE lUia-Uinillffll Gestort Kapitaal f 80,000,000.?. Statutaire Reserve f 19,445,211.?. Buitengewone Reserve ... f 22,660,000.?. Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentschappen te ROTTERDAM.en 's-GRAVENHAGr!. RENTE VOOR DEPOSITO'S: Direct opvorderbaar l1/»% l maand vast of opzegging .... 2 % 3 maanden vast of opzegging. . . 3 % 6 ? « ? 3Vs % 12 4V, % Voor andere termijnen en groote bedragen nader overeen te komen. INCASSO-BANK Amsterdam Rotterdam Almelo Arnhem Delft Dordrecht Enschedé's-Gravenhage Groningen 's-Hertogenbosch Hilversum?Leeuwarden Maastricht?Nijkerk Tilburg Utrecht Wormerveer Wijk bij Duurstede Zaandam. Volgostort Kapitaal f 25.OOO.OOO.f5.361.7OO. K Vreemd Bankpapier Cheques Buiten!. Wissels Effectenorders Coupons Prolongaties Standaard HjpothHUanktiR(ttirdn Directie: Mr.H. H.C. CASFENDIJK en I. MOSSELMAN De Bank geef t onder controle van het Algemeen Admini stratie- en Trustkantoor 5% Pandbr. tegen 95% en voor zoolang de beperkte voorraad strekt 6% Pandbrieven uit tegen 101%. HAARLEM 6 pCt. PANDBRIEVEN a 100 pCt. te beginnen 1923 jaarlljksche uitloting van 4 pCt, n;rpr,if( A. E. TH. DE BYE DÓLLEMAN "" "'e'( Mr. P. FUERI SNETHLAGE. HEERENGRACHT 581, AMSTERDAM. Geeft uit 6 puts. PAïTOBRIEVffl a 101 pCt. in stukken van f 1000.- en f 500.en sluit Leeningen onder Ie Hypothecair verband op zeer billijke conditiën. DE DIRECTIE. ZUIDER HYPOTHEEKBANK 6 ! Pandbrieven Directie i Mr.AUG.L.HEIJBROEK Mr. K. A, NEDERLOF YaderlantetiB BOTTEBDAM AM8TEBDA 'B-GRAVENHAGE KAPITAALen RESERVEN f 111,000,000 Handelsoredieten Voorschotten in Rekening-Courant Depoaito'i Cheque-Rekeningen met rente-vergoeding Gelegenheid tot open en gesloten bewaargeving SAFE DBPOSIT

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl