Historisch Archief 1877-1940
4 Nov. '22. No. 2367
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Op den Economiscben Uitkijk
Ter illustratie.
LH- Rcgtering heeft eenige weken geleden
'bij de Tweede Kamer een ontwerpje ingediend
tut wijziging van eenige artikelen der Onge
vallenwet U>21, de zooveelste wijziging in
de lange, lange reeks sedert HH)1 en de eerste,
zoo ik mij niet vergis, na de belangrijke
technische herziening en uitbreiding, die aan
deze oude wet een nieuw jaartal schonk.
De nu voorgestelde verandering is oogen
schijnlijk niet van groote beteekenis, maar zij
is in hooge mate kenschetsend voor het taaie
leven van regelingen, die op omslachtiger)
en kostbaren voet worden getroffen en
twintig jaar haar bestaan rekken, totdat
eindelijk - ditmaal klaarblijkelijk onder den
drang van bezuiniging en versobering
iemand er toe komt te betoogen, dat het wel
eenvoudiger, vlugger en goedkooper kan !
Het schijnt mij daarom wel de moeite waard
hier na te vertellen wat deze wijziging inhoudt;
ik meen te mogen aannemen dat de zaak
.aan de aandacht van vele couranten-lezers
is ontgaan.
Men weet, dat van oudsherin de Ongevallen
wet aan het bestuur der
Rijksverzekeringsbank was opgedragen en opgedragen
bleef beslissingen te nemen omtrent aan
getroffenen toe te kennen uitkeeringen en
schadeloosstellingen. Men weet ook, dat
allereerst wordt verleend een tijdelijke
uitkeering" van ten hoogste 6 weken en dat
daarna bij alsnog bestaande arbeidsongeschikt
heid kan besloten worden tot een aanvankelijk
voorloopige, later wellicht blijvende rente".
Nu schreef de wet voor, dat het bestuur der
R. V. B. na ontvangst van elke ongevals
aangifte een onderzoek door een der ambte
naren van die bank moest doen instellen,
d.w.z. ook omtrent die ongevallen, waarvan
te voorzien was dat de gevolgen binnen
6 weken weer verdwenen zouden zijn.
Daartoe door de wet verplicht, kon het
bestuur der R. V. B. natuurlijk niet anders
doen dan inderdaad ook een ambtelijk onder
zoek van alle ongevallen, die tot een tijdelijke
uitkeering zouden leiden, door een agent der
R. V. B. te laten instellen: Wat dit in de
praktijk beteekende, leeren wij nu eerst recht
uit de toelichting, die deze wetswijziging
vergezelt. Er komen jaarlijks gemiddeld zoo
ongeveer 100.000 ongevalsaangiften in bij
de R. V. B. en er hebben dus lOO.OOOambtelijke
onderzoeken dour agenten plaats. Deze
arbeid is de hoofdzaak en de hoofdtaak
voor 100 agenten en 20 controleurs en de
kosten van deze onderzoekingen worden
geacht zoo om en bij de 5 ton per jaar te
zijn. Intusschen zijn er niet minder dan 95 "
dier ongevallen, die het niet verder brengen
dan tot een tijdelijke uitkeering, doordat de
getroffende binnen 43 dagen (de meesten
zeer veel binnen dien tijd) weer hersteld zijn.
Men heeft hier dus te doen met wat popu
lair heet wissewasjes", met kleinigheden:
een ongeval, dat eenige dagen, wellicht
enkele weken (niet meer dan 6) den man belet
zijn gewone werk te verrichten en waarvoor
hem dan, niet geneeskundige behandeling,
een tijdelijke uitkeering wordt toegekend.
En daarmee is de zaak afgedaan.
Wanneer men nu vraagt, of het noodig
was, dat deze kleinigheden zoo
plechtstatiglijk werden behandeld langs den
bureaucratischen weg van een ambtelijk onderzoek,
dan luidt natuurlijk het antwoord, dat dit
eigenlijk heelegaar niet noodig was. Het
aangifte-formulier voor ongevallen, gelijk
het was vastgesteld,bevatte niet alle gegevens,
die het bestuur der R. V. B. voor zijn beslissing
noodig had te kennen, en die gegevens
ontleende het bestuur dan aan de agenten
rapporten. Maar het spreekt immers van
zelf: dat men dit ongevalsaangifte-formulier
zeer wel wat kon uitbreiden, in dier voege,
dat het die bijzonderheden bevatten zou,
welke het bestuur der R. V. B. kennen moet.
Het kan dan nuttig zijn, dat niet alleen de
werkgever, maar ook de getroffene en wellicht
ook getuigen dit stuk onderteekenen. Boven
dien zal uit het verslag van den behandelenden
geneesheer ook nog wel een en ander blijken.
In de overgroote meerderheid der gevallen
zullen de aldus zonder ambtelijk onderzoek
verkregen inlichtingen omtrent minder
beteekenende ongevallen juist, betrouwbaar
en volledig zijn, dus voldoende voor een
beslissing door het R. V. B.-bestuur, dat
natuurlijk in cas van twijfel bevoegd moet
blijven om er een agent op uit te zenden.
Ziedaar nu de heele zaak. Ik zei n reeds,
dat zij oogenschijnlijk van niet veel beteekenis
is. De Regeering stelt dan thans voor, de
zaak te laten loopen, zooals hierboven werd
aangegeven: geen wettelijke verplichting meer
voor het R. V. B.-bestuur om ten aanzien
van alle ongevallen een ambtelijk onderzoek
te doen instellen en zich een agenten-rapport
te laten voorleggen; uitbreiding van het
aangifte-formulier, dat ook door den getrof
fene (en ev. getuigen) zal worden
onderteekend. De afdoening van deze zeer talrijke en
weinig beteekenende zaken zal langs den
nieuwen weg natuurlijk veel vlugger gaan dan
tot nog toe, waarbij de ongevals-aangifte
moest worden toegezonden aan den daartoe
aan te wijzen agent, aan wien het onderzoek
werd opgedragen en van wien dan het rapport
moest worden afgewacht, eer de zaak ten
kantore der R. V. B. ,,ter fine van afdoening"
in behandeling kon worden genomen. Voortaan
zal men dan met de aangifte van het ongeval
tevens een opgave van al het wetenswaardige
ontvangen en de aangelegenheid dadelijk
kunnen ter hand nemen en afdoen. En dit
zal zich voordoen bij ± 95.000 van de 100.000
ongevallen en hiermee zal de voornaamste
bezigheid van 100 agenten en 20 controleurs
worden overbodig gemaakt en dit zal een
besparing van rond 1/2 minioen gulden per
jaar opleveren.
Dit is prachtig. Maar men kan hierover
niet juichen zonder tevens te vragen: waarom
dit dure, omslachtige, tijdroovende twintig
jaar lang gehandhaafd is !
En hier kom ik uit het bijzondere tot het
meer algemeene, waarvan dit geval slechts
een illustratie is. Allereerst dan de reeds
bovcngestelde vraag: waarom
noodeloosomslachtige en kostbare regelingen zoo'n
taai leven hebben en het zoo lang duurt eer
haar vervanging door een eenvoudiger, goed
kooper maatregel wordt aan de orde gesteld ?
Het antwoord moet natuurlijk luiden, dat de
verklaring te vinden is in het stelsel van amb
telijke afdoening van aangelegenheden als
deze. Daarmee wil ik niets kwaads zeggen
aan het adres van ambtenaren persoonlijk,
maar het schijnt wel een vaststaand feit, dat
een mensen, ambtenaar geworden, niet zoo
licht stappen doet tot vereenvoudiging in
de wijze der behartiging van hem toever
trouwde belangen als een mensen, wien de
behartiging in eenig vrij beroep of bedrijf is
opgedragen. Het valt ook zoo moeilijk niet,
den grond daarvoor aan te geven. Wij allen
arbeiden onder de werking van prikkels;
sporen die ons niet aan b.v. tot gestadige
herziening van onze werk-methode, dan
beheerscht ons allicht de wet der traagheid"
en gaan wij niet zoo gauw tot een herscheppende
daad over. In het vrije bedrijf is die prikkel
steeds aanwezig en wordt voortdurend ge
scherpt door den concurrentie-strijd, die
aanhoudend drijft in de richting van
kostenbezuiniging. Deze belangrijke factor doet
in de ambtelijke organisatie geen invloed
gelden. Ik wees er reeds op, dat men thans
tot deze kleine hervorming het initiatief
neemt, omdat thans zich wel een prikkel
doet gevoelen: de drang naar bezuiniging.
Ware die er niet geweest, hoe lang nog zou
dan alles bij het oude zijn gebleven?
Er komt hier nog bij de alweer niet onver
klaarbare tegenzin van ambtenaren om
ambteJ.S.MEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DAH-DIN HAA«
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
???iiiiiiiiiinimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiUHnMiuiniMi
naren overbodig te maken. Men behoeft
daarbij niet te denken aan een opzettelijke,
bewuste zucht van eenig college om zich,
wat de Duitschers noemen breit zu machen"
en over een groote staf van medewerkers
te beschikken. Maar men krijgt den
ambtejken plooi" te pakken en acht het natuurlijk,
dat een openbaar lichaam als het bestuur
der R. V. B., beslissende op stukken", dan
ook in die stukken voor zich zal hebben
oflicieele bescheiden, afkomstig van daartoe
aangesteiden. De onderhavige regeling viel
geheel in den lijn van opzet onzer Ongevallen
wet 1901, die den werkgever slechts liet
betalen en in den arbeider slechts den ge
troffene zag; beiden stonden overigens
geheel buiten de uitoefening van deze verzeke
ring. Was er een ongeval door den werkgever
aangemeld, dan moest natuurlijk een agent
der R.V.B, alles onderzoeken.... Eerst
nu zet men een zeer, zeer bescheiden stapje
terug op dien weg. Wanneer de werkgever
en de getroffene de noodige inlichtingen
verstrekken, nu, dan zou men het ambtelijk
rapport bij minder belangrijke ongevallen
kunnen missen.
In dezen zin is dit wetsontwerpje kenschet
send en daarom scheen 'het mij de moeite
waard er de aandacht op te vestigen. Meer
malen heb ik mij gemengd in het koor van
hen, die bezwaren inbrengen tegen bureau
cratie en functionarisme en die de daartegen
geldende bezwaren als welbekend en wel
gegrond aannemen. Hier is nu eens een
illustratie, een voorbeeld van een ambtelijke
regeling, die den arbeid van 120 man vordert,
een half millioen per jaar kost, voor 95 %
der betrokken gevallen kan worden gemist
en welker vervanging door een eenvoudiger
maatregel de afdoening der zaken bespoedigen
zal, doch die twintig jaar gehandhaafd bleef
omdat nu eerst een prikkel tot wijziging
zich deed gevoelen !
S M i s s A E R T
imtiiiiiimiiMiimiiuim iiuimimitiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiii iiiuiii itiiiiiiiiiiiiiiiiui miiiiiiiiiiiiiini. iiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiutiiiiiiii
K TWOiïSGHE BUIK
Amsterdam. Rotterdam, '$-Brav«nhage, Dordrecht, Utrecht, Zaandam.
«?stort kapitaal f 35 500.000.?Rosorvon: circa f 12 000.000.
ten volle aansprakelijk voor verbintenissen van:
B. W. BLIJDENSTEIN&Co., 55-56Threadneedlestreet London E.C.
B. W. BLIJDENSTEIN Junior, Enschede.
LEDEBOER & Co., Almelo.
Rekening-Courant met Rentevergoeding.
In- en Verkoop Wissels op Binnen- en Buitenl., Vreemde Munt, Coupons.
Incasseering op Binnen- en Buitenland.
Rembourscredieten.
In- en Verkoop Effecten.
Bewaring van Waarden. Safe Deposits.
Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen.
Voorschotten op Fondsen en Goederen.
Credieten aan Handelaren en Industrieelen bij hare afdeeling
CREDIETVEREENIGING, tenzij tegen borgstelling, crediethypotheek
of andere zekerheid, hetzij in blanco.
Rente voor DEPOSITO'S
iDirect opvorderbaar l'/2%
Tien dagen opzegging l3/1
'Een maand vast , . l op nader overeen te komen
Een maand opzegging | voorwaarden.
Drie maanden opzegging. . . 3 % l Vanaf den dag der
op:Zes maanden ,?... 3J [ zegging wordt J %
Een jaar . . . 4 ,, J minder rente vergoed.
Voor andere termijnen, zoomede voor grootere bedragen
volgens overeenkomst.
OHÏÏAM- en BETAALKAS
Niiun Doiltnslriit 20-22, imslirdam
Renteverg. voor gelden a deposito
met l dag opzegging l pCt.
Bedr. tot ?20.000 terst. betaalb.
met 10 dagen opzegging l V* pCt.
Voor andere termijnen op nader
overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving
volgens Reglement.
SAFE DEPOSIT INRICHTING,
geopend:
opWerkd.v.8-V4V.m.tot4V2Uurn.rn.
op Zaterdagen en
Beursvacantiedagen des morgens v. 83/4 tot 12 uur.
Loketten van ?2.50 per maand
(f 10.?per jaar) en hooger te huur
voor bij de Directie bekende of
geïntroduceerde personen.
Sluit uw* posten bij
The hm In. C}, Lim,
By zondere voorwaarden
voor alle soorten
Brand-, Diefstal- n
Transportverzekering.
Hoofdagentschap:
Heerengracht 124/128
AMSTERDAM.
Telefoon M. 389.
HYPOTHEEKBANK
Keizer.s$i<«cKV. 483. ift'd&m
Maatschappij voor Hypothecair Crediet In Nederland
Maatschappelijk Kapitaal f S.000.000.
Uitstaande Leeningen ... 19.31X000.
Pandbrleven. 18.644.000.
Reservei 1.075.000.
Hoofdkantoor: te 'S-ORAVENHAQB, NAMAUMAI II.
Bijkantoor : te UTRECHT, BOOTHITRAAT II.
De Maatschappij stelt beschikbaar!
4}% in 9% niBBIIEVEN TEIER BEURSKOERS in ttukken vu l I.BOO.-,
f 500- tn f IÓC-, MET VERPLICHTE UUUIKSCHE UITIOTIIK, iinvtnitniU 1823.
Dl Dirtctii:Mr. D, VAK HOUTEN, Mr. J. D. TEN BRUB8EN CATE.
Hypotheekbank voor Amerika
's-GRAVENHAGE
i % Pand b neven 97J°o
/ *? /
Opeischbaar na 10 jaar a pari,
Residentie Hypotheekbank
's-G RAVENHAGE Anna Paulownastraat 97.
TRUSTEE'»EN ACCOUNTANTSCONTROLB
51/2°/o Hypotheekbrieven tegen 99 %
Opelachbaai* a pari na f O jaren*
Directie: K. E. ABBINO. D. VAN OORBT.
5
PANDBBICVCM
tegen 97 pCt.
jaaplyKseK<
o/
/o
51/- 0/
/2 /O
INSULAIRE
HYPOTHEEKBANK teZlERIKZEE
100
97%
Vermeerdering 1e half j. 1922
ruim 750 duizend gulden.
Totaal in omloop:
ruim II millioen gulden.
Levensverzekering Maatschappij
Bijkantoren te Weltevreden en te Medau.
Vraagt de nieuwe polisvoorwaarden.
Utrechtsche Hypotheekbank
UTRECHT
Pandbrlovon ruim f 34.OOO.OOO.?.
De Bank stelt beschikbaar:
512 pCt. Pandbrieven a 100 pCt.
In stukken van fWOO.-, f5OO.~ en 11OO.-,
met verplichte uitloting a pari in 25 jaren
Da Directie:
Hl. A. J. I. VAN LIER. Mr. f. R. HOORWEG.
Nederlandsche Bank voor Zuid-Afrika
London AMSTERDAM Pretoria
389 Keizersgracht - Telef. Noord 85
CORRESPONDENTEN EN AGENTEN IN ALLE BANKPLAATSEN
IN ZUID-, OOST- EN WEST-AFR1KA
OVERMAKEN VAN GELD PER KABEL EN PER BRIEF
EINANCIEERING VAN EXPORT EN ALLE ANDERE BANKZAKEN
^ De Nollandsche Voorschotbank
^ HAARLEM, KRUISWEG 70
Bijkantoor: Amst., Keizersgr. 604
Rotterdam, Wijnhaven 129a,
's-Gravenhage,Ged. Burgw.38,
Maastricht, Stationsstraat 36.
De Bank verstrekt gelden tot elk
bedrag met een minimum van
f 5OO en verkoopt 4J% schuld
brieven in stukken van / 1000,
/ 500 / 100 en / 50.
Rollerd. Hrpelheekbank TOOI Keteiland
Opgericht In 1864
Voltmend MaatschappelijK Kapitaal (5.000.000 j
Verstrekt geld op eerste hypo
theek. Voor Inl. wende men zich ti(
het kantoor der Bank, Ged.
Blerbiven 23 te R'dam of tot hare Agente
In de hoofdplaatsen des Rljki,
DeDir. Mr. W. v. ROSSEM, Mr. TH,
REEPMAKER, Mr. N. P. C. v. WIJK
lEDEILtlDSCIE lUia-Uinillffll
Gestort Kapitaal f 80,000,000.?.
Statutaire Reserve f 19,445,211.?.
Buitengewone Reserve ... f 22,660,000.?.
Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentschappen te ROTTERDAM.en 's-GRAVENHAGr!.
RENTE VOOR DEPOSITO'S:
Direct opvorderbaar l1/»%
l maand vast of opzegging .... 2 %
3 maanden vast of opzegging. . . 3 %
6 ? « ? 3Vs %
12 4V, %
Voor andere termijnen en groote bedragen nader overeen te komen.
INCASSO-BANK
Amsterdam Rotterdam Almelo Arnhem Delft Dordrecht
Enschedé's-Gravenhage Groningen 's-Hertogenbosch
Hilversum?Leeuwarden Maastricht?Nijkerk Tilburg
Utrecht Wormerveer Wijk bij Duurstede Zaandam.
Volgostort Kapitaal f
25.OOO.OOO.f5.361.7OO.
K Vreemd Bankpapier
Cheques
Buiten!. Wissels
Effectenorders
Coupons
Prolongaties
Standaard HjpothHUanktiR(ttirdn
Directie:
Mr.H. H.C. CASFENDIJK en
I. MOSSELMAN
De Bank geef t onder controle
van het Algemeen Admini
stratie- en Trustkantoor
5% Pandbr. tegen 95% en
voor zoolang de beperkte
voorraad strekt 6%
Pandbrieven uit tegen 101%.
HAARLEM
6 pCt. PANDBRIEVEN a 100 pCt.
te beginnen 1923 jaarlljksche uitloting van 4 pCt,
n;rpr,if( A. E. TH. DE BYE DÓLLEMAN
"" "'e'( Mr. P. FUERI SNETHLAGE.
HEERENGRACHT 581, AMSTERDAM.
Geeft uit
6 puts. PAïTOBRIEVffl a 101 pCt.
in stukken van f 1000.- en f
500.en sluit Leeningen onder Ie Hypothecair verband op
zeer billijke conditiën.
DE DIRECTIE.
ZUIDER
HYPOTHEEKBANK
6 !
Pandbrieven
Directie i
Mr.AUG.L.HEIJBROEK
Mr. K. A, NEDERLOF
YaderlantetiB
BOTTEBDAM AM8TEBDA
'B-GRAVENHAGE
KAPITAALen RESERVEN f 111,000,000
Handelsoredieten
Voorschotten in Rekening-Courant
Depoaito'i
Cheque-Rekeningen met rente-vergoeding
Gelegenheid tot open en gesloten bewaargeving
SAFE DBPOSIT