Historisch Archief 1877-1940
11 Nov. '22. No. 2368
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
DE TURKEN IN KONSTANTINOPEL
Teekening voor de Amsterdammer" van Joh. Braakenslek
Uit de Hoogeschool der journalistiek
In 1858 geboren, werd zijn eerste
stuk in 1894 opgevoerd met succes."
(N.v.d. D.)
Pech!
Boekarest, 3 Nov. Bij de ont
ploffing in de mijnen van Lupeny
(Roemenië) zijn slechts zeven arbeiders
gedood. V.D." (Tel.)
eut§chlanb, SeurSchfcmb iteber 3U(e§!
Zoo zijn hierdeverhoudingen."(7W.)
Deze strook is door den afzender
van het formulier af te scheiden en
te bewaren." (Postbewijs)
CORRESPONDENTIE.
K. te H. Gaarne zal ik van U vernemen,
wat taalkundig juist is: ik kan dansen"
of ik ken dansen," enz.
Antw. Kunnen is ergens slag van hebben
en kennen is er 't fijne van af weten, dus
allebei zijn goed. Maar niet goed is uw tweede
woord, zal. Dat moet zou zijn.
HOE WE ONS KLEEDEN
MOETEN
Moeder, ik sta op jouw kasteel !
?flIIIIMMIIIIIIIIIMIHIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIMMIlmlmMIIUMMIMHIIIIIMIIIIM
CHAR1VARIA
(^?Verdrinken aan Zee" luidt het opschrift
van een der bekende medische artikelen in
del O. W.C. ,
' 9 November is blijkbaar de langste dag.
De Burgemeester van Rijswijk maakt bekend
,,dat Maandag 9 November de Kerklaan
van de Julianastraat tot de Kleiweg gedu
rende ongeveer twee weken voor voertuigen
zal zijn afgesloten."
De Raad van Beroep voor de
iivoerrechten heeft nader beslist, dat
voor de berekening der bij invoer aan te
geven waarde uit hiervoor in aanmer
king komende in vreemde munt uit
gedrukte factuurprijzen, waarin een
nader overeengekomen duurtetoeslag
is begrepen, de oorspronkelijke koop
prijs herleid tegen de wisselkoers op
den dag der bestelling (of c.q. onder
bevestiging) moet worden vermeerderd
met den toeslag, herleid tegen den
koers op den datum, waarop de over
eenkomst nopens dien toeslag tot stand
is gekomen." (Hdb.)
Oplossing in ons volgend nummer.
Bijzonderheden uit het particuliere leven
van dr. Thijssc
De bekende natuurkenner en min
naar, Jac. Thijsse." (Wereldkr.)
Men heeft er van afgezien zich
per voet naar het kasteel te Doorn
te begeven, omdat de rijke toiletten
na tien minuten loopen te zeer door
stof en slijk zouden lijden." (N.v.d.D.)
Dus waarschijnlijk te auto. Overigens
is de combinatie van stof en slijk een der
merkwaardigheden van Doorn.
(ÏFEen kleerenmagazijn stuurt me een pros
pectus, waar ik zeer verheugd mee ben. Niet
dat het me ook maar in het minst belang
inboezemt welke prijzen de firma noteert,
noch dat het me iets kan schelen op welke
wijze de stoffen worden bewerkt en de
costumes afgeleverd, en zelfs niet, omdat ik
het belangrijk vind wat de pers" zooal van
dit beroemde magazijn heeft gezegd, maar
enkel en alleen om een hoogst practisch
aanhangsel, het z.g. schema voor kleeding".
Dit is een aardige vinding, volgens welke
men onmiddellijk kan nagaan hoe men zich
in de verschillende omstandigheden des
levens te kleeden heeft. Het systeem is niet
nieuwen berust op dat van de tabellen, waar
op men kan aflezen hoe het staat met voetbal
competities en schaaktournooien, of de
tarieflijsten van stoomtram-maatschappijen,
waar ge onmiddellijk op kunt nagaan, hoe vee l
de vracht van het eene dorp naar het andere
bedraagt.
U vindt bovenaan een rijtje levensomstan
digheden en aan de zijkanten de diverse
kleedingstukken, en verder een lijst hokjes
met kleur en geaardheid, zoodat de snijding
der horizontale en vertikale lijnen u aangeeft,
met onberispelijke juistheid, welk
kleedingstuk ge voor een bepaalde gelegenheid uit
uw kleerenkast moet nemen.
Dit lijstje moet men eigenlijk met punaises
aan den binnenkant van de kleerkast be
vestigen, om nooit meer hulpeloos in néglig
het hoofd te hoeven staan breken, over het
moeilijke vraagstuk der correcte kleeding.
Laat ik u slechts een paar voorbeelden
geven.
Het is Zondag. Gij zijt laat opgestaan en
hebt u gewasschen en staat nu in néglig
voor de kleerkast. Hoe nu verder op den
dag des Heeren? vraagt ge u af. Het lijstje
geeft uitkomst. De boord moet staande zijn,
de das donker met losse knoop, het overhemd
moet wit en stijf zijn, uw jas, jaquet, donker
grijs of zwart", uw broek donker gestreept
kamgaren", uw vest, stof als jas," uw schoe
nen goed gepoetst kalfsleer". Alles is nu in
orde, en als ge uitgaat met de voorgeschreven
zware bruine of lichte grijze handschoenen,
zijt ge de volmaaktste zondagsheer.
Tal van kleine nuttige wenken vindt ge
in deze overzichtelijke lijst. Voor het
buitenleven schrijft het lijstje voor: geen boord,
een rijbroek, een katoenen hoed of pet, gym
nastiek- of wandelschoenen en geen overjas.
In den auto liefst geen boord en geen das.
Deze boordelooze auto-dracht heb ik nog
niet veel gezien, maar hoe zeldzaam zorgeloos
zijn de menschen in het algemeen op hun
kleeding. Eigenlijk tref je deze boordlooze
mode alleen maar aan in volkrijke, niet
welvarende buurten, bij heeren,die als eenige
halsversiering een glimmend overhemds
knoopje hebben, en groote ruige petten
dragen.
Dit lijstje, ik zeide het reeds, is heel aardig
en nuttig, maar het kon uitgebreider, en het
kon ons dan een grooter zekerheid in het
leven geven over de moeilijke kwestie van
de kleeding. Er moest bij behooren een be
knopt overzicht van verschillende combinaties.
Want wat moet je nu doen als je Zondags in
een auto gaat zitten? Moet je dan je boord
en je das uitlaten en toch een jaquette aan
trekken'? Wat moet je doen des Zondags bui ten,
mag je dan een boord aan hebben of niet en
moet je dan al of niet zware bruine of lichte
grijze handschoenen aan? Bij de dagelijksche
kleeding wordt een strikje voorgeschreven,
althans aan dit soort das wordt de voorkeur
verleend. Ook voor het buitenleven? Of is dan
de lange losse geknoopte de rigueur?
Ik zeide u reeds, dat ik zeer in mijn schik
ben met dit schema, maar tegelijk doet zich
nu de behoefte gevoelen aan een uitgebreider,
een dat ons meer zekerheid geeft en in
nog meer gevallen voorziet, gevallen van
dubieusen aard, de gevallen waar het op
aankomt, waarbij we weifelend voor onze
kleerkast staan. Wie helpt ons nu eens aan
een afdoende tabel in dit genre, maar dan
geheel volledig?
A R i
iliiiliiiiiiiiimii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiitiiiiiiin
IIIIMIMIIIII
(London Opinion)
l Illllllllll Illllllllllllllllllllllllil III
IIIIIIIUIIIIIIIIIIllllllllltllllrlllHIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIII
(Passing Show)
(Passing Show)
Boekverkooping
Bij de firma Burgersdijk & Niermans,
Templum Salomonis, Leiden, zullen van 2iJ
Nov. tot 4 Dec. verkocht worden de biblio
theken nagelaten door Mr. W. C. J. A.
Peperkamp, Dr. A. Drost, Ds. H. C. Lohr,
Ds. H. van der Hagt e. a. De boeken zijn
17 en 18 November te bezichtigen.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiimiiiifiiiiiiiiitiiimimiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiimitiiia
(London Opinion)
Ja, meheer, 't is 'n mooi oud kerkhof hier. 'k Hoop
't^nog 's te beleve, dat 'k hier ook begrave mag worre."
Neen. Dit is niet het ontwerp-wapen voor
een socialistische zegelring, 't Zijn twee
verhuisknechts, die even rusten.
Huil nou maar niet, Jantje. Opa komt
Indiaantje met je spelen."
Boe-boe-boe dat ken u niet! U ben al
geskalpeerd ! Boe-boe-boe !"
De nieuwe huisknecht: Verwacht mevrouw
u, meneer?"
De bezoeker: Of ze me verwacht? Maar man, ze
verwachtte me al voordat ik geboren was ??ik ben haar
zoon !"
iiiliiiiimiiiini
Wagenaar-avond
w
Was Johan Wagen aar enkele dagen vroeger
?geboren, dan zou dat nu, in het najaar van
1922, van niet gering voordeel zijn geweest.
Men had dan het Wagenaar?Van Anrooy
Van Goudoever?Pijper-concert op Zondag
:29 October kunnen geven, en het Mozart
-Schubert?Men de Issohn-programma kunnen
bewaren voor het concert van Donderdag
2 November, waarvan bekend was, dat de
Koningin het wenschte bij te wonen. Wat
zou het dan voor de Prinses een heerlijk
eerste avond-uitgaan zijn geworden: ze zou,
bij de in dit geval voor de hand liggende
omzetting van het program, Mendelssohn's
verrrukkelijken Midzomernachtsdroom hebben
gehoord, in een uitvoering, als nog geen prinses
ter wereld ooit heeft mogen beleven.
Evenwel, misschien is juist het feit der
viering van Wagenaar's zestigsten verjaardag
voor de Koningin aanleiding geweest, ditmaal
van het gebruikelijke schouwburgbezoek ^af
te zien, en de voorkeur te geven aan het
Concertgebouw met het aangekondigde
Nederlandsche" programma. Het behoort tot
-de taak der staatshoofden, belangstelling te
toonen in de nationale" kunst, en Prinses
Juliana heeft zich nu alvast eenig idee kunnen
vormen van wat haar op dit belangwekkend
gebied te wachten staat.
De mengeling van toeval en overleg had
haar spel gespeeld, en zoo zagen we nu
.allereerst het podium propvol, want men had
vandaar zoo'n prachtig gezicht op de
koninkijke familie. En wie er niet voor uitkomen
wou, dat dit de reden was voor de plaatskeus,
kon zich gevoeglijk beroepen op het inte
ressante van zoo van nabij niet minder dan
?«drie dirigenten aan 't werk te zie.i.
En wat het applaus betreft, dat richtte zich
aan het eind van den avond naar twee kanten
tegelijk....
Men ge Iberg opende met de
Piet-Hein"rhapsodic, en het was wel te merken, dat dit
stuk zoo maar als répertoire-nummer aan al
het overige was toegevoegd. Het
grapje met hobo en fagot lukte niet
al te best,en sloeg dus ook niet in,over
het geheel lag een zekere matheid, en
vooral de opbouw was zwak. Ziehier
een zeldzame uitzondering op wat wij
in het orkest onder Mengelberg steeds
zoo hoogelijk waardeeren. Over de
keus van dit werk voordeze gelegenheid
valt gansch verschillend te oordeelen;
wie zegt, dat het uit het kadersprong,
heeft gelijk, doch evenmin kan worden
betwist, dat het op dit program, gewijd
niet alleen aan Wagenaar's eigen com
posities, maar ook aan die van zijn
leerlingen, bijzonder goed op zijn
plaats was; immers, een vergelijking
van de Piet Hein"-rhapsodie met het
Allegro Marziale" (bewerking van den
Harde rwijkschen S t uden ten marsen"),
den laatsten satz van Wagenaar's
Sinfonietta, doet duidelijk blijken,
van hoe verstrekkender! invloed in
dit geval de manier van den meester
op die van den leerling is geweest.
Dat Van Goudoever en Pijper ook
leerlingen van Wagenaar zijn, zou men
niet willen gelooven, als het niet bij
alle mogelijke en onmogelijke gelegen
heden werd kond gedaan, en dat nog
wel onder vermelding van het verblij
dend bestaan eener Utrechtsch'e
School". Men heeft het geval aldus
te zien: Van Goudoever en Pijper
hebben van Wagenaar degelijke
vak"lessen gehad, maar daarna hebben
beiden zich gehaast, andere leer
meesters te kiezen. Het is wel eigen
aardig: waar Wagenaar's niet alleen
door-en-door knappe, maar ook
frissche en gezonde, natuurlijk-stroomende
en voortreffelijk-klinkende muziek ter sprake
komt, hoort men 's componisten afhan
kelijkheid van Berlioz, en in nog hooger
mate van Strauss, breed uitmeten, ter
wijl men alle mogelijke vergoelijking klaar
houdt voor de beoordeeling der bewuste
nadoenerijen van de heeren Pijper en Van
Goudoever. Het scheelt maar weinig, of
Pijper is het heele ultra-moderne kringetje
al rond geweest, en de weinige ons bekende
Dr. Johan Wagenaar
werken van Van Goudoever vertoonen ook
een zeer bereidwillig meegaan met de aller
nieuwste toonkunst in haar stoutste ont
wikkeling.
Wat we het liefst onthouden van Van
Goudoever's optreden met zijn Suite" op den
avond van de Koningin en Wagenaar, dat is,
dat hij een uitstekend cellist is. Veel zekerheid
in de behandeling van het instrument, een
mooie toon, u n een onmiskenbare muzika
liteit !
Daarnaast de aaierigheden van het
strijkje" ! Ze typeeren ook het stuk,
waar \veee geuren over hangen en
' waar veel vaische schijn in is.
)k btn er zeker niet blind voor, dat
er ook voorname trekken zijn in deze
muziek, ik heb ook geen bezwaar
11 ge n clt ..Tango"- en
Foxtrot"miitieven, vooral niet, waar deze zoo
discreet zijn te pas gebracht; verder
zijn m L- zekere norspronkelijke ele
menten in de instrumentatie niet
ontuaan; maar toch kan ik dit nieuwe
stuk van Van Goudoever maar matig
waardeeren, nniciat er, evenals in zijn
vurige L'iinposities. te veel en te
duideliike imitatie in zit, en omdat het
zich als geheel laat omlaag-trekken in
de ztekeiijkheden van den tijdgeest.
Wiüem Pijper dirigeerde zelf de al
lereerste uitvoering zijner Tweede
Symphiiiiie, en ieder deskundige zal
met mij eens zijn, dat hij alle directie
talent mist. En het werk, dat hij
nns deed voorspelen, maakte een nog
belangrijk zonderlinger en onbegrij
pelijker indruk en klonk nog aanmer
kelijk slechter, dan velen verwachtten,
dat het doen zou. Aan den oever van
het Lago .Maggiore een dergelijke
muziek m zich te voelen opkomen,
niet velen zullen, dunkt mij, den heer
Pijper erom benijden. Ik twijfel er
niet aan, of men zal bij een opmerk
zaam doorlezen van de partituur dezer
symphonie rede.i vinden, de zorg te
waardeeren, waarmee de componist
zijn gegevens heeft uitgewerkt, maar
men wordt er bij een eerste hooren
bitter weinig van gewaar, en de ge
gevens op zichzelf het rhythmische staat
er wel zeer in op den voorgrond maken
op ons niet den indruk, dien de auteur zich
heeft voorgesteld, dat ze zullen maken. Ons
gaapt in deze muziek de eene leegte na de
andere aan, en uit een oogpunt van klank
vervult zij ons met den diepsten weerzin.
En drie vleugels laat de heer Pijper op het
podium neerzetten,natuurlijk met de bedoeling
er haast niet op te laten spelen! Men zou
zoo zeggen: als ze er dan toch eenmaal
staan, doe er dan ook wat moois, althans
wat origineels mee....
Na de doolzieke schapen, de herder.
Op een enkel stukje na, een fragment uit
de muziek bij een schimmenspel op een
Arabisch onderwerp eenvoudig, vlot en
niet smaakvolle aanduiding van exotische
kleur , was ons alles reeds bekend, wat de
jubilaris ons van zijn werk van vele jaren
kwam laten hooren. Het mag dan zijn
ik denk, dat Wagenaar zelf het niet zal
willen tegenspreken! , dat deze orkest
muziek onder den invloed staat, en hier en
daar zelfs zeer sterk onder den invloed staat
van figurenalsBerlioz en Strauss, er istochook
hél veel als bepaald oorspronkelijk in
tewaardeeren. Wagenaarinstrumenteert meesterlijk,
en hij hanteert ook de meest gecompliceerde
compositie-vormen en -methoden met een
vaardigheid, waarvan dit de groote ver
dienste is, dat zij alles uit desfeer van belang
wekkende, doch dorre theorie opheft tot
een gezonde, bloeiende practijk. Het is
muziek, klinkende en boeiende muziek, die
Wagenaar ons geschonken heeft, en zijn werk
staat, bij alle gemakkelijkheid, waarvan het
getuigt, ver boven het peil van den ,,routinier".
Wel jammer, dat de humorist-parodist
in den zoo ernstig aangelegden en daarte
genover met zulk een oerkrachtigen zin
voor het komische begaafden Wagenaar dit
maal niet tot zijn recht is kunnen komen.
Zoolang men nog niet een aan alle kanten
goede uitvoering van zijn Schipbreuk"
heeft bijgewoond, en zoolang men nog niet
daarbij zijn eigen piano-spel heeft gehoord.
zoolang kent men den completen Wagenaar
nog niet.
De jubilaris gaf zich met volle liefde
aan zijn dirigententaak, en het orkest speelde
met lan.
H. J. DEN HERTOG