Historisch Archief 1877-1940
fe** ?
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
18 Nov. '22. No. 2369
OPERA-MATCH
Teekming voor de Amsterdammer" van Jordaan
¥,*'
Battling?Koopie, of Battling?Broekie....?
iiiiiiiiiiiiiiiiniMiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiitiiiiiiimiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
IMPERIALISME IN HET
MODERNE JAPAN
Het zijn wel zeer verschillende omstandig
heden, waaronder de beoefenaar der
IndoGermaansche talen en die der Japansche
taal werken. De eerste heeft soms moeite
een terrein te zoeken, dat nog niet geheel
en al afgegraasd is, de laatste bevindt zich
bijna voortdurend op onontgonnen bodem,
waar nog alle arbeid te verrichten is. Vindt
men in Europa op iederen vierkanten meter
een paar geschoolde philologen, het aantal
wetenschappelijke Japannologen is nog
zeer schaarsch. En wat heel verwonderlijk
is: er bestaat geen al te groote belangstel
ling voor de taal en litteratuur van een
volk, dat een zoo belangrijke plaats in de
wereld inneemt. Men zou zoo verwachten,
dat aan alle groote universiteiten in Amerika
en Engeland Japansch gedoceerd werd.
Het tegendeel is wiar en als ik me niet vergis
zijn zelfs de leerstoelen in Oxford en
Cambridge op het oogenblik onbezet.
Daarom zijn we dubbel verheugd wanneer
we dan een hoogst enkele maal een degelijke
studie van een Japannoloog in handen krijgen.
Ik aarzel niet het werk van den heer D. C.
Holtom The Political Philosophy of modern
DE VIERDE INTERNATIONALE
ARBEIDSCONFERENTIE
(Teekeningen voor de Amsterdammer" van
B. Petrovic).
Genève, 8 November Ig22.
Een der hoofdbezwaren tegen een krachtige
sociale wetgeving ter verbetering van den
toestand der arbeiders wassteedsiniederland,
dat men daardoor gevaar zou loopen de con
currentie met het buitenland minder goed
te kunnen volhouden. Door de sociale maat
regelen zouden de productiekosten stijgen.
Indien andere landen dan niet het goede
voorbeeld zouden navolgen, zou de industrie
van het de sociale hervormingen toepassende
land ernstig worden benadeeld.
Deze redeneering leidde tot het in het leven
roepen der internationale arbeidsorganisatie,
toen de wereldoorlog was beëindigd. Wij wil
len de Xvereld voor de helden van onzen tijd
bewoonbaar maken," zeide Lloyd George.
Daar de Staten uit angst voor elkanders
concurrentie huiverig waren in het doorvoeren
eener krachtige arbeidswetgeving, moest
men het tot standkomen van een soort
internationale arbeidswetgeving bevorderen,
opdat door de gelijktijdige doorvoering der
gewenschte sociale hervormingen in alle landen
de boven weergegeven redeneering tegen
nationale maatregelen ter verbetering van het
lot der arbeiders haar kracht zou verliezen. Op
internationale Arbeidsconferenties, samenge
steld uit vertegenwoordigers der Regeeringen,
der werkgevers en der arbeiders uit alle tot den
Volkenbond toegetreden landen (plus
Duitschland), zou jaarlijks de tekst worden vastge
steld van internationale conventies ter ver
betering der arbeidsvoorwaarden, die dan
daarna nog slechts de ratificatie der verschil
lende Regeeringen behoefden, omalgemeenin
werking te treden. Geen angst voor
buitenlandsche concurrentie zou voortaan de Re
geeringen behoeven te weerhouden de noodige
sociale hervormingen tot stand te brengen !
Men kan het den arbeiders-gedelegeerden
op de juist te Genève gehouden Vierde Inter
nationale Arbeidsconferentie waarlijk niet
euvel duiden, dat zij bij de algemeene beschou
wingen over het werk van het Internationale
CARLIER,
onder-voorzitter van den Internationalen
Raad van Beheer van het Arbeidsbureau,
gedelegeerde der Belgische werkgevers op
de Arbeidsconferenties, voorzitter van de
werkgeversgroep
LORD BURNHAM,
die evenals in 1921 tot Voorzitter der In
ternationale Arbeidsconferentie werd gekozen
Arbeidsbureau het niet deden ontbreken aan
bittere opmerkingen over het droevige verschil
tusschen wat in 1919 in uitzicht werd gesteld
en de werkelijkheid. Veertien conventies zijn
door de arbeidsconferenties van Washington
(1919), Genua (l920) en Genève (1921) aange
nomen. Indien iedere Staat, die deel der in
ternationale arbeidsorganisatie uitmaakt,
deze zou hebben geratificeerd, zouden dus
ruim 700 ratificaties aan het Arbeidsbureau
moeten zijn medegedeeld. In plaats daarvan
zijn er thans nog slechts 53 ! Van het gretig
aanvaarden van het middel der internationale
conventies, om daardoor de noodige sociale
hervormingen zonder gevaar voor bevorde
ring der buitenlandsche concurrentie te kunnen
doorvoeren, valt niets meer te bespeuren.
Wat moeten de arbeiders wel denken van het
nut dezer jaarlijksche internationale Arbeids
conferenties, indien de Regeeringen ten slotte
toch niet ratificeeren, wat door de
Regeeringsvertegenwoordigers zelf te Washington, Genua
en enève werd goedgekeurd? Aan deze ge
rechtvaardigde vragen verbonden de arbei
dersleiders, onder wie vooral de Franschmun
Jouhaux en de Belg Mertens op den voorgrond
stonden, een dreigement: indien niet spoedig
blijken zou, dat de arbeidsconferenties inder
daad praktische resultaten weten voort te
brengen, dan zouden ook die groepen uit de
arbeidsbeweging, die in tegenstelling tot de
communistische elementen tot dusverre aan
de internationale arbeidsorganisatie hun ver
trouwen geschonken hebben, zich van Genève
afwenden en tot het inzicht komen, dat niet
samenwerking op internationale conferenties
met Regeeringen en werkgevers, doch de
klassenstrijd allén den arbeiders de nood
zakelijke lotsverbeteringen kan brengen.
De waarschuwende stemmen van de lei
ders van het Internationale Verbond van
Vakvereenigingen verdienen ten volle de aandacht
der beide andere partijen op de internationale
Arbeidsconferenties, Regeeringen en werk
gevers. Waarlijk, de medewerkers en geestver
wanten van Oudegeest hebben zich noch ver
leden jaar, noch dit jaar te enève van een
intransigente zijde doen kennen. Zij hebben
zich bereid verklaard met de moeilijkheden
van den tegenwoordigen toestand rekening
te houden. Zij hebben verleden jaar, toen het
YRAAOTi
SI-FA-KO
S IQ AREN
Hot voofnmmm»t0 Serlonterk
Shinto" onder deze categorie te rangschikken.
Het is een prachtige aanvulling op het groote
werk over den Shinto-godsdienst van Aston
en op de publicatie van onzen Leidschen
hoogleeraar M. W. de Visser. Want beoefende
deze laatste het Shinto in de eerste plaats als
folklorist, Holtom belicht meer den politieken
kant.
Ik geloof, dat beiden de meest interessante
zijden hebben gekozen. Voor den
godsdienstphilosoof zijn er heel wat belangwekkender
problemen dan het Shinto hem te geven ver
mag, maar een godsdienstleer, die zoo diep
in een volk is blijven leven, is een prachtig
studieobject voor den folklorist. En een
godscienst, die tevens een politiek stelsel is
van het Japansche volk, moet onze aandacht
trekken. Wij willen weten, welke ideeën daar
in het verre Oosten uitgebroed worden, we
moeten weten wat er in de hoofden omgaat
van hen, .die misschien samen met ons de
oude cultuur zullen herstellen, mogelijk ook
met of tegen ons de nieuwe cultuur zullen
opbouwen.
Ik zal nu eenige Japansche geleerden aan
het woord laten om te doen uitkomen hoe die
menschen denken over de plaats, die Japan
te midden van de andere mogendheden moet
innemen. Beginnen we met prof. Tanaka,
door velen als de groote autoriteit op dit gebied
erkend.
Ofschoon er van oudtijds vele godsdiensten
in Japan zijn geweest,drukt het Shinto alleen
de wezenlijke ziel van het volk uit. Welke
eigenschappen nemen we nu waar in deze
Japansche ziel, in deze Yamato Damashii?
ten eerste een neiging tot orde en centralisatie,
ten tweede een levendigen emotie-drang, ten
derde een kracht, die naar expansie drijft".
Dit zijn volgens onzen schrijver de drie groote
eigenschappen van het Japansche volk en
alleen in de bedding van het Shinto komen deze
krachten tot hun volle recht. Wel waren en
zijn er andere volkeren,diedeze eigenschappen
ook bezitten, Tanaka spreekt dan over den
ouderzin der Chineezen, over den expansie
drang der Romeinen maar alleen het Ja
pansche volk vermocht een harmonische
synthese te scheppen. Daarom gingen andere
volkeren Romeinen en Grieken tenonder,
daarom voeren de Chineezen een kwijnend
politiek bestaan. En de eenige onuitputtelijke
bron van al deze energie is weer het Shinto,
het heilige eenige eigendom van het Japansche
volk.
De schrijver gaat dus historisch na wat het
Japansche volk al, dank zij dit Shinto, heeft
kunnen presteeren. Voor ons is hij het be
langwekkendst wanneer hij o ver den
ChineeschJapanschen en Japansch-Russischen oorlog
spreekt. A'.s Japanners en vreemdelingen
gelijkwaardig zijn, hoe komt het dan dat
twee zoo machtige rijken het hebben moeten
afleggen tegen het kleine Japan? Het lag niet
in de eerste plaats aan de betere uitrusting der
soldaten, het lag ook niet aan de betere
wapenen, maar wij ontleenden onze kracht aan
den grooten weg, aan het Shinto. Hiervoor
moet zelfs de sterkste natie der wereld
zwichten".
Na deze uitspraken gehoord te hebben,
hoeven we ons over nieis meer te verwonde
ren. We zullen daarom een anderen
Shintogeleerde aan het woord laten en wel Dr.
Kakehi Katsukiko. Dr. Hoitom deelt van
hem de volgende citaten mede: Het absolute
heeft zijn meest volledige uitdrukking gevon
den in het Japansche ras. Buddha, Confucius,
LaoTse en JezusChristus zijn alle voorloopers
van het Shinto. Ofschoon het Christendom
dus een aanvankelijk stadium van het Shinto
is, zijn de Christelijke leerstellingen niet in
strijd met het wezen van de Japansche con
stitutie. Maar het Shinto alleen vermag de
noodzakelijke aanvulling op het Christendom
te geven".
In het centrum van de Shinto-staatsleer
zetelt de keizer en als de Shinto-geleerden
over hem gaan spreken, is Bossuet bij
hen vergeleken een democraat. Zijn persoon
is het centrale punt, waarom heen alle dingen
zich bewegen. De keizer is God in
menschengedaante. De keizersjvan ons landmijn per
sonen met eigenschappen zonder weerga in
de verdere wereld. Zij zijn de pijlers van het
religeus geloof en van de wereldlijke macht".
Ik zou voor dergelijke taal geen belangstel
ling bij mijn lezers vragen, ware zij b.v. door
een Siamees neergeschreven. Maar ik herhaal
wat ik boven reeds zeide: het zijn de geeste
lijke representanten van een machtige natie,
die hier aan het woord zijn; mogelijk zijn ze
na den zelfmoord van Europa in staat deze
uitspraken in daden om te zetten. Caveant
consules. We weten nu al, waar het betoog
of liever gezegd de dithyrambe op uitloopt.
Het centrum van deze wereld der
phenomena is het land van den Mikado. Van dit
centrum uit moeten wij den grooten geest
over de wereld verspreiden. Dai Nihon
Groot Japan is het land van de goden.
Dit is een vaststaand feit. De expansie van
Dai Nihon is een dringende nood van den
tegenwoordigen tijd, het is onze eenige,
onveranderlijke taak dit te bevorderen".
De Japanners zijn dus uitverkoren: zij
zijn in het bezit van een geestelijk goed het
Shinto, waartegenover geen ander volk
iets stellen kan. Wel zijn er ook andere vol
keren, die vermeenen uitverkoren te zijn,
maar dit is slechts waan. Men vergelijke
slechts de positie van de Japanners met die
der Joden en het onderscheid valt in het oog.
Deze verstrooid in de diaspora, gene
saamgestrengeld in een staatsverband, dat ouder is
dan eenig ander ter wereld.
m ,,, , , n. n in i i in iiiiiiiiin i i i minimi iiiiimmii
op de vaststelling van den tekst van nieuwe
conventies aankwam, belangrijke concessies
gedaan, ten einde een aanneming ervan moge
lijk te maken. Niemand kan thans het goede
recht van hun cisch ontkennen, dat ook de
Regeeringen en de werkgevers het werk der
internationale Arbeidsconferenties voor ernst
nemen en dat zij het mogelijke doen, om al
thans eenige praktische gevolgen terstond te
verwezenlijken.
Op een algemeene ratificatie van de be
langrijkste conventie, die van Washington
betreffende den achturigen arbeidsdag, schijnt
voorloopig helaas niet veel kans te zijn. Aan
het einde der algemeene beschouwingen,
waaraan ongeveer dertig Regeerings- en
arbeiders-gedelegeerden hadden deelgenomen,
vroeg eindelijk ook een werkgever het woord,
de Belg Carlier, wiens eerwaardig voorkomen
geheel past bij de langzame plechtstatigheid,
waarmede hij een op schrift gestelde verklaring
voorlas: het was een gemeenschappelijk ant
woord van alle aanwezige werkgevers-gedele
geerden op de arbeidersklachten over onvol
doende ratificaties. De werkgevers zijn van
oordeel, dat de toestanden na 1919 (het tijdstip
der conferentie van Washington) te zeer gewij
zigd zijn, om thans mogelijk te maken, wat
toen algemeen als wenscheiijk erkend werd.
De werkgevers zien zich genoodzaakt te
bukken voor de noodzakelijkheid, die eischt,
dat in het belang van het economisch herstel
der wereld aanzienlijke offers door alle klas
sen der burgers gebracht worden". De in zeer
voorzichtige taal gestelde verklaring komt,
naar liet vrijwel eenstemmige oordeel der
toehoorders, hierop neer, dat de
werkgeversgroep een aandrang tot algemeene ratificatie
der acht-uren-conventie van de hand wijst.
Hierin te berusten, moet het voornaamste
offer zijn, dat de arbeiders hebben te brengen.
DJ directeur van het Internationale Arbeids
bureau, de zeer talentvolle en toegewijde
Albert Thomas, een man, die, zooals de onder
voorzitter der Conferentie, de Cubaan de
Aguero y Bethancourt, verklaarde, voor het
Arbeidsbureau geschapen zou moeten worden,
als hij niet reeds bestond, gaf den arbeiders
gedelegeerden ten slotte den raad in dit non
possumus" der werkgevers voorloopig maar
ALBERT THOMAS,
Directeur van het Internationale Arbeids
bureau
PROF. ADATCI,
Gt'zant van Japan te Brussel, vertegen
woordiger van Japan op de Volkenbonds
vergaderingen en Arbeidsconferenties, Voor
zitter van de belangrijke
,,voorstellen-commissie" op de Vierde Internationale
Arbeidsconferentie
tcjberusten. Doch onder n voorwaarde: dat
de Regeeringen en ook de werkgevers het
hunne deden,om tot een spoedige algemeene
ratificatie te komen althans van de andere
conventies, waartegen niet zoo groote be
zwaren als tegen die over den achturen-dag
op dit tijdstip konden worden aangevoerd.
Laat men op deze wijze ten minste toonen,
dat het denkbeeld eener internationale ar
beidswetgeving nog onder alle groepen
deiarbeidsorganisatie levend is. Dit zal het
wachten op het rijpen van de belangrijkste
vrucht van Washington iets gemakkelijker
maken !
Het heeft wel den schijn, alsof de arbeiders
gedelegeerden onder die voorwaarde den raad
van hun vriend Thomas, wien niemand gebrek
aan warmte voor de arbeidersbelangen kan
verwijten, voorloopig nog zullen opvolgen.
Het gevaar van een breken der arbeidersgroep
met de internationale arbeidsorganisatie
schijnt op het oogenblik weer vermeden. En
ook het gevaar van een andere breuk, die
het vorige jaar dreigende was, is in deze
October-maand te Genève voor waarschijnlijk
langen tijd uit den weg geruimd. Op aandrang
van de niet-Europeesche Staten, die terecht
zich beklaagden over hun onvoldoende ver
tegenwoordiging in den internationalen
Raad van Beheer, waar zij slechts vier
van de 24 zetels hadden, heeft de inter
nationale Arbeidsconferentie dit jaar besloten
over te gaan tot een wijziging van artikel
393 van het Vredesverdrag van Versailles,
dat die samenstelling regelt. Het nieuwe
artikel breidt het aantal leden van 24 uit tot
32, n.l. 16 Regeeringsgedelegeerden, 8 werk
gevers- en 8 arbeiders-vertegenwoordigers.
Daardoor wordt het niet alleen reeds vanzelf
gemakkelijker mér gedelegeerden uit
nietEuropeesche Staten te kiezen, doch bovendien
heeft het gewijzigde artikel uitdrukkelijk voor
geschreven, dat 6
Regeeringsvertegenwoordigers, 2 werkgevers- en 2 arbeiders-gedelegeer
den niet-Europeanen moeten zijn. Door deze
herziening van het Vredesverdrag, die nu nog
door alle Staten, die lid van den Volkenbonds
raad zijn, en in het geheel door 3/4 der
Volkenbondsleden geratificeerd moet worden, is
UNIE BANK
voor NEDERLAND en KOLONIËN
AMSTERDAM
en ROTTERDAM
Agentschappen in Nederland:
's-GRAYENHAÖE, TILBURG,
LEEUWARDEN, OISTERWLTK,
UDENHOUT, LOCHEM en BOBCÜLO.
Agentschappen in Indië:
BATAVIA, SOEBABATA,
SEMABANG, BANDOENG, MEDAN en
WELTEVREDEN
De koninklijke Messias waarop velen nog
wachten is reeds verschenen en is al eeuwen
aanwezig; het is de Japansche keizer met
zijn stamboom, die tot in het duister der
tijden teruggaat. Even als Japan in de Fugi
Yama een berg rijk is, waarmede geen andere
ter wereld vergeleken kan worden, zoo zetelt
ook de Japansche keizer, gestut door de
leer van het Shinto, ver boven alle aardsche
machten, die aan hem ondergeschikt zijn.
Ik geloof genoeg te hebben medegedeeld
om althans een conclusie te mogen trekken.
In het tegenwoordige Japan werken machten,
bijna had ik gesproken van booze geesten, die
een wapen aan het smeden zijn, waarmede
ze uitbreiding van gebied-, om niet te spreken
van wereldheerschappij, hopen te verkrijgen.
Er zijn in den loop der negentiende en twin
tigste eeuw meer zulke fatale invloeden
aan het werken geweest. Ik hoef slechts te
spreken van Jingoïsme, Panslavisme,
Pangermanisme en ieder weet, waar ik op doel.
Laten wij hopen, dat het Japansche volk
bij machte is dezen opkomenden stroom
in te dammen. De Europeesche geschiedenis
van de laatste tien jaren geeft zoo heel veel
te leeren.
S. VAN PRAAG
IloninklijkB MBübBltianspoit-Kaatsthappq
DEGRUYTER&Co.l
DEN HAAQ
AMSTERDAM ARNHEM
Verhuizingen per Auto-Trein
het dreigende conflict tusschen Europa en
nietEuropa op een allen bevredigende wijze
vermeden kunnen worden.
De vierde internationale arbeidsconferentie
heeft zich dit jaar opzettelijk onthouden van
het maken van nieuwe conventies. De achter
stand in de ratificatie der conventies van 1919,
192Üen 1921 is nog zoo groot.... ik wees
boven reeds hierop...., dat men algemeen
van meening was, dat het aanbeveling ver
diende dit jaar den voorraad op ratificatie
wachtende conventies niet te vergrooten,in
de hoop dat de Regeeringen en vooral de
parlementen (want deze zijn nog in veel groo
tere mate dan de Regeeringen aan den be
staanden achterstand schuld) deze rustpooze
benutten zullen, om het achterstallige werk
af te doen. De Arbeidsconferende heeft daar
om deze bijeenkomst vooral gebruikt voor een
uitvoerige principieele discussie, die ik boven
in weinige woorden trachtte weer te geven,
voor een herziening van de voorschriften
omtrent de samenstelling van den Raad van
Beheer en voor het geven van vingerwijzingen
aan de directie met betrekking tot het door
het Arbeidsbureau aangevangen onderzoek
inzake het emigratievraagstuk en dat der
bestrijdingen voorkoming van werkeloosheid.
Ongetwijfeld zullen de volgende jaren leeren,
dat deze studies niet onnut zijn geweest. Wie
zich rekenschap geeft van de werkelijkheid,
van den toestand waarin de vroeger aange
nomen conventies zich nog bevinden, zal het
de Arbeidsconferentie tot een eer aanrekenen,
dat zij zich ditmaal zoo in haar taak heeft
weten te beperken. Het was een reculer
pour mieux sauter". Moge het jaarrapport
van den Directeur Albert Thomas het volgen
de jaar kunnen leeren, dat deze taktiek aan de
verwachtingen heeft beantwoord en moge een
groot aantal tot stand gekomen ratificaties
het internationale parlement voor de arbeids
wetgeving in 1923 den moed geven opnieuw
frisch aan den arbeid te gaan. Alle voorstan
ders van maatschappelijke verbetering door
gemeenschappelijke samenwerking tusschen
landen en klassen, alle tegenstanders van den
verbitterenden klassenstrijd zullen dezen
wensen zeker deelen !
B. DE JONG VAN BEEK EN DONK
JOUHAUX,
lid van den Internationalen Raad van Beheer,
gedelegeerde der Fransche arbeiders, een der
voormannen der arbeidersgroep.