Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
25 Nov. '22. - No. 2370
RUIZE-RIJMEN
DE DOODS-ADVERTENTIE IN
GROOT FORMAAT.
Wie zielloos op de sponde ligt,
Maar extra deftig heet,
Die krijgt een dubbel doodsbericht
Van twee kolommen breed.
De ridder van het blauwe bloed
Is, als hij grafwaarts gaat,
En 't bloed gestold is veel te goed
Voor 't middenstands-formaat.
d'Annonce van den burgerling
(Voor mij al erg genoeg!)
Past riiet voor wie een zegelring
Met aadlijk wapen droeg.
Hoe droef de nabestaand' ook is,
De wanhoop soms nabij,
Hij denkt bij al zijn droefenis
Aan pronk en pralerij.
En toch wat helpt het, hoog te zijn,
Of deftig, groot of rijk?
Het doodskleed maakt ons allen klein,
En allemaal gelijk.
De Dood 't is zonde da 'k het zeg
Is eiglijk een proleet,
Die Magere Hein" eenvoudigweg
Niet Henri maigre" heet.
Wat baat u 't chicste doodsbericht,
O ijdle edelliên?
Als eenmaal 't lijk in d'aarde ligt,
Geen worm, die 't zal ontzien.
Ook heeft de ziel geen schreefje voor
Daarginds, in 't Beetre Land,
Want Onze Lieve Heer, naar 'k hoor,
Die leest geen enkle krant.
CH A R i v AR fu~s
" fo (D fl) ft dl) u fl) ffl /D o
5 $ (J CD /D JD tu *> $ J) (P 0
CHARIVARIA
, cut§cbf.cmb ueber 3Ufe$!
De keizergetrouwe generaals." (Tel.)
De leiding is gevuld met pers
lucht." (Tel.)
hebben de bezorgers dier onderscheidene
drukken loffelijke pogingen gedaan
zijn werk op de hoogte van hun tijd
te brengen." (N.R.C.)
J. H. DE BOIS - PRENTKUNST
HAARLEM, 68 Kruisweg.
Expositie FRANS MASEREELJ
Als spr, dan heeft gewaarschuwd:
spring ook in dit opzicht niet verder
dan uw stok lang is, dan noemt men
De gezondheidstoestand van den dood
Zonder bepaald ziek te zijn duch
langzaam achteruit gaande maakte
de .onverbiddelijke dood een einde
aan zijn zoo nuttig en welbesteed
leven." (O.H.C.)
De bioscoopzaal was ingericht tot
dansvloer." (O.H.C.)
Nog lastiger lijkt het ons de dansvloer na
dat een nieuw geluid ! (Rumoer en afloop van het bal weder tot bioscoopzaal
interrupties)." (Verslag U K.N.R.C.) j?te richten.
Algemeen geniep: ,, |e vergeet de nieuwe
lente ! ! !" '
St. Nicolaasgeschken
Zending franco na ontv. v. Postwissel
REISWEKKERS
SPILLNER
VIJZELSTRAAT.Ns83.ADAM
Verzilverd, Verguld, Emailrood ? 9.?.
|Echt perlemoer Radium 10.?.
SPORTHORLOGES
Taylop stopwatch$s
SPILLNER
VIJZELSTRAAT.t«83. ADAM
NIKKEL- OF STAAL-ANKERWERK
Aanwijzing '/* seconde ? 20.?.
Aanwijzing '/,(, seconde ,,'_25.?.
Gouden Ankerhorloges
met schriftelijke garantie
SPILLNER
VIJZELSTRAAT.N?83.ADAM
MODERNE KASTVORM ?60.?.
NIKKEL ANKER-HORLOGE
Chronomètre Eterna" ? 20.?.
Chronomètre Eterna" Extra plat ? 27.?.
De herdrukte, nagedrnkte bezorgers
Herhaaldelijk herdrukt, nagedrukt,
uitgebreid, vermeerderd en verbeterd
tot in het midden der negentiende eeuw
Nng een langste dag
Vandaag werd het aantal van de
genen, die jaren achtereen onafgebroken
behulpzaam zijn geweest bij liet doen
samenstellen van het Handelsblad
wederom met twee vermeerderd."
(WW.)
iiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiimiiiiiiiiiimiiimiii uu immuun iiiimiimmii
IIIIMIIIIIIIIIII
iiimiiiiiiiimiimiiiiiiiiiiimiii
Overzichtfoto van de Fransche Tentoonstelling.
SCHILDERKUNST-KRONIEK
ons; later aan 't algemeen, en aan die toe
komst
BERLAGE, VAN KONIJNENBURG EN ROLAND
HOLST IN ARTI.
Door twee dingen heeft Berlage mij
altijd getroffen; door zijn volhardende hou
ding als bouwmeester, en door zijn zachte
beschroomdheid, door zijn afkeer van laat
ik zeggen bruuskheden als mensen. Over
deze laatste eigenschap kan ik beter spreken
in een psychologisch, geschreven, portret
ik wil het hier over den bouwmeester hebben.
Berlage is als zoodanig, vol arbeidslust (te
weinig gunnen dwazen hem te verwerkelijken,
wat hij ziet) en vol zuivere stiptheid, die tot
het te theoretische kan gaan. Deze overmaat
van het theoretische vindt ge in zijn meubels
(de Bazel is veel beter meubelbouwer); de
zuiver-gehouden stiptheid vindt ge in zijn
bouwwerk. Hij is met de Bazel, de reeds
klassiek geworden architekt van omen tijd.
Hij staat in soms nuchtere soberheid (zijn
gevoeligheid is niet altijd even groot als zijn
zuiverheid) tegenover de latere, begaafde
of bizarre romantici der architekten. Hij is
de bouwer van gebouwen, aan wiens eerlijkheid
allen wat te danken hebben al willen zij
dat niet altijd erkennen. Hij heeft het noodelooze,
het uitdrukkinglooze doen mijden, hij voelt de
bouwkunst niet als schilderkunst (zooals de
romantici), hij voelt het bouwwerk als de
wanden, die, vol van de noodige waarheid,
een beperkt deel der groote ruimte omsluiten,
en hij wil tevens, dat die muren etc., het doel,
het wezen van die ruimten uitdrukken. Hij
wil dat in soberheid, en wat is anders
-klassiek zijn, of het worden? Natuurlijk
(waarom zou hij niet menschelijk blijven?) is
alles niet even wel gekomen, als we dat in
onze zucht naar voortreffelijkheid altijd
hopen (hij is nu en dan te zwaar, te Duitsch,
zooals in zijn museumontwerp),maar hij nadert
tot grootheid in zijn bouwsel, dat,met zijn voor
hoven van bepeinzingen en andere voorhoven,
vol spiritualiteit is, vol smetteloosheid, zooals
hij tot een blijvend bouwwerk kwam in zijn
Beurs; zooals hij uit leelijks schoons verzon, i
toen hij een viaduct een te loven deel maakte
van een gebouwencomplex, van een stadsdeel;
hij kan klassiek zijn in een kantoor en
hij is klassiek in het moderne
Het is dan ook een durende blaam, die raad
en burgemeesters van steden zal blijven
treffen, wanneer deze lo. uit belachelijken
hoogmoed (zooals te Rotterdam) en 2o. uit
angst om belastingpenningen (zooals in den
Haag) Berlage kansen ontnemen, die geen
kansen moesten kunnen zijn, maar zekerheden.
Feitelijk zijn dit misdaden tegen de gemeen
schap, en tegen de toekomst, en het fel
gericht over deze wandaden is nu reeds aan
Ge vindt hier van Berlage, naast de bouw
kunst, de reisschetsen, schilderkunstig
teekenwerk. In het plotseling uitscheiden van de
geteekende lijn erkent ge wat een mijner
fransche vrienden (hij was wat ironisch) Ie
fameuxcoupde crayon"heette der architekten,
maar te bedenken is eveneens, dat in deze
stadsgezichten uit verschillende steden een
aangenaam talent zichtbaar wordt om het
geval" uit te drukken.
W. VAN KONIJNENBURG.
Wat in het werk van Willem van Konijnen
burg in den latercn tijd zeer zeker tn zeer
sterk te, waardeeren blijkt is de lust tot groot
heid in de figuur, het psychologische steeds, en
een geestelijk element, dat hij (zoo afzonder
lijk !) kan geven aan zijn achtergronden. Van
Konijnenburg is een zielvindend portret
schilder bij uitstek. Hij kan daarin het meest
volhardend zijn werkelijken aard doen blijken,
die, eer dan vinden, verdiepen is, en zich
verdiepen. Het psychologische in het portret
is bij van Konijnenburg altijd van goede,
dikwijls van bizondere hoedanigheid. Hij is
een schilder van figuur, maar van een
figuur vol modelèbij voorkeur. Hij
is daarin een hardnekkig realist in de
détails), terwijl hij in de algemeenheid
der voorstelling neigt (zooals de
renaissance dat deed) tot het heroïsche,
tot het hoogste moment van den
bizonderen aard eener persoonlijkheid ;
in 't kort: hij schildert in Boutens,
den dichter; in van He me Ie den
steilen, ijlen aristokraat. Hij is daardoor
geneigd tot het verwerkelijken van wat
hij ideeën heet, maar dat is zijn
kracht: hij schildert ze, teekent ze;
hij is niet litterair. Hij is voorts een
schilder vol intellectualiteit, en de
oud-eeuwsche d room (we l mogelijkheid!),
die vele vroegere schilders beving: het
mathematische te maken tot drager,
fundeering der voorstelling, heeft ook .
hem bevangen, 't Gevaar daar is de
verstarring, het verstijven, het
levenlooze. Dit kan van Konijnenburg
mijden, doordat hij romantisch-zwocl
genoeg is, en een algemeene, alles
levengevende adem bij hem steeds
te erkennen blijft. Deze romantische
aard, en dat maakt van Konijnenburg
meer complex dan ge zoudt meenen,
is dikwijls feitelijk zinnelijk. Als zoo
danig vindt ge hem in Arti
Ge vindt zijn intellectueel inzicht
in het Christendom in zijn: Het is
volbracht" (uit 1918); zijn zin tot
rhythme en zijn mathematisch-gegevc'n
ondergrond in een krijgsdans (uit 1910);
zijn j/ioot-gehouden vorm (ontstaan uit
ruimschootsche detailkennis), in zijn kraan
vogels; zijn zich herinnerende phantasie
in een werk als Praedestiuatie. Zijn
Heksendans is mij niet vol genoeg, met te
geringe intensiteit, gezien tegenover zijn
Praedestinatie; zijn Noodlot is daaren
tegen wel vol.
Er k ;-.n in van Konijnenburg een
daemonische levendigheid zijn (die bij hem uit de
intelligentie komt); ge vindt die daar. Aarde
en Zee zijn hier als ontwerp. Ze geven de
macht niet van het veel-kleurig schilderij
met de vele perfect-geschilderde détails zij
doen het schilderij niet vergeten, maar eeren.
In den nieuwen Sint Joris (bij van Konijnen
burg een symbool van d'eigen strijd tegenover
zijn weerstanders) is de hoek mij te scherp,
die gevormd wordt, door den ruiter en door
den draak.
Eenvoudig-groot zijn de insecten (twee
boktorren); teeder is Overgave, de schets
voor het groote schilderij.
En, zoo ge vragen zoudt, wat bindt de
deelnemers dezer tentoonstelling? dan is dit:
lust ;t()t het decoratieve op
mathematischen grond, niettegenstaande hun verschei
den natuur, die in Roland Holst het meest
eklektisch is... maar de bespreking daarvan
is voor een ander artikel.
KORT IN HET BINNENHUIS (RAADHUIS
STRAAT).
Niet om de nauwkeurige teekeningen (die
soms aan de fel-detailleerende werken doen
denken van Floris Verster), niet om de
duingezichten (waar Le Beau hem overtrof)
is Kort te waardeeren (en hij is dat soms),maar
om de teekeningen van de cactussen, bloeiend
of niet, van andere vreemde plant, en van
boomen in de sneeuw. Daar is de kleur bij
blijvend, daar zijn de vormen gul en breed
geteekend, daar is Kort, wiens werk ik reeds
kende, meer zekere persoonlijkheid, dan hij
in het overige zijner uitingen u zou kunnen
toeschijnen
DE FRANSCIIE TENTOONSTELLING IN HET
PALEIS VOOR VOLKSVLIJT. Ai.GEMEEN i;
INl.F.IDIMi.
De Fransche kunstnijverheid is een tijd lang
verdrongen geweest door het goedkoope
massa-artikel der Duitschers, of door de
bizarre, zwoele moderniteit dezer Duit
schers. Hi>t is te begrijpen, dat deze over
macht ingewerkt heeft op de fransche kunst
nijverheid (zij moet, en moest concurreeren),
maar het is goed, niettegenstaande dezen
invloed (die te verwerpen is) het hoofd koel te
houden, en niet bijgeloovig zich over te geven
. **' 2* r % '*.?'?' '??: \ '\
/ : :* ?;;??. ";? f. \)
W*TÏ ?'??**. 'l i ' ?.
;."'? v-, / v ' ?> \
T*«'« ^'M;*^ J'"V"
^V-f-V;?'* 'W
v*,v/; ; i" '?<'? '1 ?-! - ? ^
Meeinuuksels
Nog de vorige week heb ik daarover
een grooten twist meegemaakt." (H.D.)
Men moet dat meemaken, als
ingr. Nolens zoo op dreef is als van
middag". (Tel.)
Toen D. dezer dagen naar hun dorp reed",
schrijft de Gooi- en EernL, kwamen zijn
belagers eensklaps te voorschijn en sloegen
hem op een stille plek bont en blauw." Bij
welopgevoede lieden is dit inderdaad een
stille plek.
De Fransche Tentoonstelling. Antieke meubelen.
Monnikendam, Herder uit Ruthenburg.
aan 't prijzen van dezen te bespeuren invloed.
En dan is dadelijk te zeggen : deDuitsche kunst
nijverheid heeft der fransche alles behalve
baat gebracht. Want typisch-franscli is sober
te zijn, tot het nuchtere toe; en typisch-duitsch
is overdreven te zijn, te zwoel, uit
machtsIx'toon.En niets verdraagt minder overdrijving,
zwoelheid, moedwil dan de voorwerpen van
kunstnijverheid die dagelijksche gasten
zijn in onze huishouding; die, meer dan
gasten, dagelijksche huisgenooten zijn ! Een
meubel, een glas, een vaas, een gordijn moet
met alle tact versierd zijn, zoo het dat is, wil
het niet storen; het moet zich nooit opdringen,
want elk opdringen wekt hier onwil en weer
streven. Dat sluit geen rijkdom uit; helsluit
alleen overtolligheid uit, gebrek aan rust,
aan evenwicht
Voor mij zijn op deze tentoonstelling (die
nog niet geheel klaar was, toen ik haar zag)
daarom ook al die dingen te verwerpen, die
niet met kieschheid zijn versierdjdieniet kiesch
zijn van vorm of van kleurensemble; die in
hun rijkdom niet den zeer noodigen smaak
en terughouding vertoonen, die den franschen
geest kcnmerkend-eigen zijn. En deze ver
werping is niet zonder kennis van de ware
gesteldheid in Frankrijk. Het bizarre, Duitsche,
Weensche meubel, of wat daarop geïnspireerd
is in l;r;.nkrijk, vindt ge niet in het zuiver
fransche binnenhuis, (ie vindt.dat bij inter
nationale kunstenaars soms, bij mondainen,
en bij die het maar half zijn; bij
wie een meubel wisselt met den smaak
of het vermogen van een nieuwen
minnaar? (ie vindt het niet in de
provincie; ge vindt het daar niet bij de
intellcctueelui, ge vindt het daar
nooit bij de kunstenaars. Daar vindt
ge het fransche meubel van vroeger
uit de stad of van het land. n
zelf moet ik onmiddellijk bekennen,
dat hoe modern ook gezind en hoe
lovensreêvoor het moderne, ik dat
volkomen begrijp, en volkomen eer
biedig. De meubels uit die tijden
hebben rust aan zich; een durend
blijven vele der moderne meubels
in Duitschland, of onder duitschen
invloed ontstaan, ziet ge in uw kamers
zich gebaren als brute manspersonen,
of kakelbonte liefjes.... van vulgairen
aard
En die interesseeren ons te
nauwernood bij anderen.
P I. A S S C K A E R T
TEEKENINGEN UIT ROTHENBURG
(O.) TAUBER DOOK M. MONNI
KENDAM. (Tentoongesteld bij
Bernard Houthakker, N.Z. Voor
burgwal bij het Spui).
De heer Houthakker heeft zich op
geworpen tot apostel van Monniken
dam. Niet van den geheelen Mon
nikendam, maar van den
stedcschetsenden, den topografisehen. Hij kon een
slechter keus gedaan hebben. Monniken
dam is niet alleen een knap, maar ook
een snel werker. En die snelheid benadeelt
hem niet. Integendeel, als hij voor een week
of zes naar Rothenburg gaat, brengt hij
tientallen aquarellen mee naar huis. Deze
aquarellen beter: teekeningen met krijt
en waterverf -- zijn niet af, zijn geen ver
doorgevoerde kunstwerken; maar het zijn zeer
spontane, zeer montere, zeer vrijmoedige
notities, vrijmoedig van teekening en zeer
vrijmoedig, haast expressionistisch, van kleur:
zonderlinge mengsels van de stille reserve
van het lang vergeten stadje en de bijna
brutale visie van den klnderachtigen
tcekenaar. Wij hebben geen drukker, geen uit
bundiger, geen heviger colorist, geen sneller,
nerveuser, vermeteler teekenaar. Maar deze
eigenschappen worden nog juist in bedwang
gehouden dooreen vaste hand en een geoefend
oog. Hij is nooit saai, nooit duf, nooit vervelend.
Maar hij is meer dan dat. Hij heeft durf,
phantaisie. Hij pakt een stadsgezicht, knipt
het uit, zet het neer holderdebolder, in een
roes. Zijn coloristische luidruchtigheid is
daarbij noch aanstellerig, noch bluf. Er is
een volkomen harmonie tusschen het blauwe
blauw van zijn slagschaduwen en het rood e
rood van zijn daken. Hij ziet anders dan de
meesten, maar hij ziet harmonisch. Verdieping,
verdrooming, verteedering \\il hij niet. Wel
een s te rk,fel,roezemoezigle ven; tegenstellingen,
licht en schaduw, beweging en rust. Ik heb
bijzonder op met zijn stoffage. Nooit aarzelt
hij tegenover de figuur. Al deze snelkieken,
zijn vol van vlug opgezette menschjes,
even aangeveegd, even gekleurd. Ze mogen
wat groot uitvallen, daartegenover staan ze
prachtig op hun plaats, zijn soms van een
fijne humor en een fijne kleur; of van een
oudhollandsche légance zooals die
drievrouwen, groot gezien tegen het stadje op
den achtergrond.
Niet alle teekeningen zijn belangrijk genoeg;
maar de tien of twintig compleetste vormen
een kostelijk bezit, up to date topografie die
de kern geeft, veel laat zien, veel laat raden,
maar altijd de persoonlijke visie blijft van
een licht, druk, bewegelijk, ongegeneerd maar
sterk en eerlijk artiest.
H K N N t' s
12 cent
Surnotra
12 cent
Sigaar