Historisch Archief 1877-1940
tf,
25 Kov. '22. - No. 2370
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
BIJKOMSTIGHEDEN
XLVIII
Weer een mooie avond, waarbij ons wér
de gelegenheid werd geboden te constateeren,
dat een zuivere kunstenaar niet een maniak
is, die toevajlig n ding bizonder goed kan;
maar dat er van hem iets uitgaat, dat ons
het gevoel geeft, dat hij in alle opzichten
een persoonlijkheid is van grooter formaat,
dan een gewoon mensch. Deze keer was de
gast Georges Duhamel, en de gastvrouw
de vereeniging Nederland?Frankrijk, die
bij monde van haar secretaresse, mejuffrouw
Nelly Duys, den Franschen chirurg en
literator welkom heette.
Het is geen gemakkelijke taak een,
eenigszins uitvoerig, openingswoord te spreken,
terwijl de zaal in spanning wacht, tot de
beroemde vreemdeling zich zal vertoonen;
we hadden nog pas geleden in een dergelijke
samenkomst meegemaakt, hoe het ongeduld
dan soms niet te bedwingen wordt, en tot
demonstratieve uitingen komt. Maar hoe
wonderlijk is de macht der persoonlijkheid !
Nauwelijks had de melodieuse stem van de
inleidster geklonken, of de toehoorders ver
gaten als het ware, dat ze gekomen waren,
om Duhamel zelf te hoorcn, en gingen geheel
op in aandachtig luisteren, naar wat hun
over hem, over zijn werk, zijn leven, en een
paar lieve herinneringen, van vórdat de
oorlog het aanschijn van de wereld veran
derde, verteld werd, in een zeer zuiver
Fransch, zonder eenige affectie. Zoo hadden
we al iets beleefd, een ontroering ondergaan,
nog vór de spreker zijn gestoelte beklom.
Een stil, bleek gezicht, eer van een geleerde
dan van een dichter; niets dat opviel aan
zijn uiterlijk, noch in haardracht, noch in
kleeding; alleen werden onze oogen telkens
weer getrokken naar de wonderlijk fijne,
bijna vrouwelijk-teergeleede handen. En in
hoeveel bloedende ellende, in hoeveel
menschelijke verminkingen moesten die broze
vingers tpch hebben rondgetast!
Dat deze man van den kant van de werkelijk
heid, van den kant van het meest reëele leven
tot de kunst was gekomen, merkte men in elk
woord van zijn beschouwingen. Hier stond
iemand voor ons, in wiens hoofd het zelfs niet
opkwam, dat zijn tegenwoordigheid alleen
ons al iets brengen kon; een man, geheel
vervuld, van wat hij te zeggen had: een
betoog dat hij systematisch had ingedeeld,
logisch opgebouwd, en dat hij zówilde
uitspreken, dat het ons zoo duidelijk mogelijk
werd, zonderoratprische franje of meesleepende
dictie. Met eerlijken ernst ging hij na, wat
een gewoon mensch in een roman kan vinden:
verrijking van de kennis van zich zelf. Hij
gaf ons dit onder het beeld van den mensch,
die, op het randje van inslapen, in een laatste
lucide oogenblik zijn dag overziet, en toch
voelt, dat hem iets ontgaat, iets van zijn
innerlijkste gedachten, iets van zijn diepste
gevoe.l; iets, waar hij geen naam voor weet
en dat toch het meest essentieele van zijn
wezen is, misschien.... Dat onnoembare,
.niet-te-vattene openbaart ons soms plotseling
de kunstenaar, die, als een ziener, het
menschelijk wezen, ook ons menschelijk wezen, door
grondt.
Een vraag: waarom erkent Duhamel wel,
dat de kunstenaar een intermediaire kan zijn
tusschen ons bewuste en ons verborgen
zelf, en vindt hij het, (als ik zijn bedoeling
juist heb begrepen,) een bewijs van hopelooze
verliteratuurd-heid, dat een man, die de
vreeselijke realiteit van den oorlog zonder
uiterlijke teekenen van ontroering had ver
dragen, een avond zat te schreien in zijn tent
over een boek, dat niets anders dan dien
zelfden oorlog beschreef? Is kunst niet iets
anders dan werkelijkheid-zonder-meer, maar,
la nature, vue d travers un temperament"?
n kunnen het temperament, het hart, de
oogen van den kunstenaar ons hart niet juist
de openbaring geven, die we noodig hadden om
de wereld rond ons begrijpend, meevoelend
te gaan zien? Ik stel me voor, dat die man,
die over zijn oorlogsboek schreide, op dat
oogenblik zijn bevrijding beleefde; dat hij
al die maanden, verstard van ellende, met
verbijstering al het vreeselijke gebeuren
om zich heen had aanschouwd, zonder een
handvat te vinden, waaraan hij het dragen
kon; en dat nu de kunstenaar die booze
betoovering brak, door hem den oorlogshei,
a travers het menschelijke medelijden te
hebben getoond.
En, na de lezing, zal die man met een ander
hart en andere oogen het leed hebben gezien,
en het hebben geleden, zooals eerst de kunste
naar het zag en leed.
Vanwaar deze schijnbare inconsequentie
bij een zoo logischen, Franschen geest? Ik
weet maar n verklaring: het boek, waarover
de man schreide, was van Duhamel zelf.
Zijn schtijvers-bcscheidenheid, die meende,
dat wat hij daar beschreven had, niet 1/1000
van al het lijden weergaf, dat ze iederen dag
aanschouwden; zijn menschelijke bescheiden
heid, die de waaide van zijn eigen tempera
ment" niet schatten kon, koos eens en voor
al partij tegen de tranen van zijn lezer. En
hij kou niet zieii, dat dit speciale geval
buiten het kader van zijn betoog viel. Waar
wij hem te liever om hebben.
Hij heefteen afkeer van den tour d'ivoire",
van de hoogmoedige vereenzaming van den
kunstenaar. L'art est utile", roept hij uit.
Misschien is dit woord opvoedend voor den
van-nature voor schoonheid gevoeligen
Franschman. Voor ons volk, dat, na het lezen
van een diep-gaande zielsanalyse, na het
lezen van een boeiende natuurbeschrijving
toch al gauw vraagt: wat heb je daar nu
eigenlijk aan?"; voor ons volk, dat léft
voor nuttighei d "en leering" is het misschien
betei hier dadelijk de uitspraak van Rumain
Rolland in Jean Christophe naast te leggen:
L'art Ie pms hatit, Ie se u l digne de ce noin
est au-dessus des luis d'un jour: il est une
comète lancée a travers l'infini. 11 se peut que
cette force soit utile, il se peut qu'elle semöle
inutile ou dangereuse dans l'ordre des choses
pratiques; mais elle est la force, elle est lu
mouvement et Ie feu; elle est l'éclair jailli de
ciel; et par la elle est sacrée, par la elle est
bienfaisante. Ses bienfaits psuvent tre
même de l'ordre pratique; mais ses vrais,
ses divins bienfaits, sont, comme la foi, de
l'ordre surnaturel".
Het is aantrekkelijk tegenover de ijdele
pose van den kunstenaar-Übermensch don
eenvoud van den bescheiden arbeider te
stellen; maar het is even noodig bij oen
eigengereid en bekrompe/t-verstandig publiek
het besef levend téhouden, dat bij de kunst
ses viais, ses divins bienfaits sont, comme
la foi, de l'ordre surnaturel".
Wil dit artikeltje nu eigenlijk zeggen,
datik allerlei bezwaren" heb tegen Duhamel's
uitspraken? Als het me daarom te doen was
geweest, zou het voorbarig zijn, omdat
hij (gelukkig !) nog twee keer hier komt
spreken, en allerlei accenten in den loop va,i
zijn vertoog dus nog verlegd kunnen worden.
Het was alleen mijn bedoeling te getuigen,
dat, terwijl wij bij andere lezingen al dankbaar
zijn, als er iets van een sfeer" i,i onze her
innering blijft hangen, hij ons met zijn
eerlijke en overtuigde uiteenzetting de eerste
keer al dadelijk zóna is getreden, dat we
dagen lang zijn meeningen nog met ons
moe dragen,en met hem redenecren, als met
oen wij ze ren" vriend, die voor dezelfde
gedachten leeft als wij zelf; en als het waar is,
dat, zooals hij verzekerde, de invloed van de
literatuur op het leven van do menschen
zógroot is, dat er nog misdaden in den
stijl van Guy de Maupassant" in Parijs
gesignaleerd kunnen worden, dan prijzen
we Frankrijk gelukkig om de kans, dat er
oen geslacht zal opgroeien, dat den stijl van
Duhamel" in zijn bloed meedraagt. Want
hij lijkt me de nobelste, fijnste en soberste
Fraiischman, dien ik nog ooit heb ontmoet.
A N N l E S A L O M O N S
iiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
FRANKRIJK'S GEWONDE
PROVINCIËN
OVEK VKOUWEN AAN VROUWEN
In het aardige theaterzaaltje Feniina in etc
Chanips Elyseés, waar zeker velen onzer
land;:enooten een genoeglijke!! avond hebben
doorgebracht had de algemeene jaarvergade
ring plaats van 't Oeuvre du Secours
d'Urgence dans les régions libérées - - 'n vereeniging
waarover reeds vroeger in dit blad een en
ander is meegedeeld. Tal van vreemden en
belangstellenden hadden aan de uitnooüiging
van het Bestuur gehoor gegeven om de/e
vergadering gepresideerd door den acad
nricien, Robert de Flers, bij te wonen, en ze zullen
y.eker zich niet over hun middag hebben be
klaagd.
De President, M. Fernand Laudet begon
met uiteen te zetten hoe 't Oeuvre de Secours
d' Urgence bij uitstek is 'n werk van vrouwen.
Nu 't vraagstuk der ravitailleering overal
vrijwel geregeld is, kan de secotirs d'urgence
meer en meer zich ontwikkelen tot 'n secours
moral ----- 'n sociaal werk dat vooral uitgaat
naar de belangen van de vrouw en 't kind
welke belangen ongetwijfeld een der meest
vitale quaesties vormen voor den
wederopbloei van 't zwaar gewonde land....
Een werk dus van vrouwen voor vrouwen.
Spreker bracht hulde aan de Eere-Presidemc,
Mme la Maréchale Joffre - aan Mme Rén
Viviane, vice-Presidente, aan de Sécrétaire
Générale Madlle. Marguérite Javal, welke
laatste vooral de dageiijksche leiding van 't
't oeuvre in handen heeft en daaraan met onge
ëvenaarde toewijding en volharding al haar
tijd en krachten geeft. Geen feministe in den
eigenlijken zin van het woord, is hetgeen zij
weet tot stand te brengen wel de beste propa
ganda voor 't werk der vrouwen, en 't meest
sprekende voorbeeld van wat de energie en
't helder inzicht der fransche vrouw ge
paard aan groote toewijding -- vermogen.
Wie de tengere figuur vór zich ziet en die
zachte stem hoort kan nauwelijks zich voor
stellen dat daarvan zooveel onuitputtelijke
kracht kan uitgaan - bezielende kracht ook
voor haar medewerksters die - vol toewijding
te
UIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIl ....... l ..... Illlllllllllllllllll ..... Illlllllll ...... in
EEN PRACHTWERK
Onze vogels in liet wild.
Storooscoopopnamen van vogels in de vrije natuur,
door A. BURDET.
Wij Nederlanders hebben altijd graag iets
voor op de rest van dïwereld.
Vroegergeloofden we,dat het zoo behoorde,later meenden we.
dat we aan dwaze zelfoverschatting leden,
tegenwoordig zien wc, dat andere naties ons
in menig opzicht voor zijn, maar dat wij toch
ook op andere punten wel top-dog uitkomen.
En,om nu maar kort te zijn, ik geloof niet, dat
in eenig land ter wereld zoo'n mooie en volle
dige collectie stereoscoopplaten van de
inheemsche vogels te krijgen is, als die, waarmee
Burdet ons begiftigt. Het werk verschijnt
in twintig reeksen elk van twaalf stereoscoop
platen, echte foto's, keurig afgewerkt, zo:)
scherp, dat de onderzoeker er niet de loupe
nog allerlei bijzonderheden op ontdekken kam
Ik laat hier de plaat van het staartmeesje
afdrukken en die geeft ongetwijfeld wel een
aardige illustratie. Maar zie je dat nu door de
stereoscoop, dan komt er leven en diepte in de
jonge sparretjes en het aardig vogellicliaam
met de keurig geplaatste veertjes vertoont zich
in al zijn ontroerende schoonheid. Misschien
ziet ge op onze illustratie rechts van den vogel
een warreling in de spar niet een wit omlijnd
zwart vlekje er in. Zoek er niet te lang naar.
In de stereoscoop wordt dat het beroemde
staartmeesnest met zijn zoo merkwaardige
uitwendige en inwendige bekleeding en het
zwarte mopje is de open bek van een hongerig
jong, dat vooruitdringt uit den ronden ingang
.-> ,X -l , .
v-in 11 ?:. ;!?;;. Km livriijx «bosdr-tal'reelt je
zooa's trouwens iedereen in de vrije natuur k
zien kan krijgen, als er jnaarji
genoeg gedaan wordt' aan
bosciibjselieniiing en
vogelbescherming en aan een goede
opleiding van de jeugd. 'Daar
om ook kan deze uitgave van.
veel belang worden 'voor dej
opvoeding in school en huis.
Burd:t heeft met zorg en
h'el'de een keus gedaan uit de
'luizenden negatieven, die hij
in de laatste u'jl'tk n jaren in
alle deden van Nederland heeft
weten te verkiijgen en daar
door ki ijgt zijn werk een zeer
bijzondere beteekenis. Hij is
den vogels niet te dicht op
het lijf gegaan en daardoor
komt ook de omgeving be
hoorlijk tot haar recht, zoodal
wij een juist beeld krijgen van
het landschap, waarin de vogel
thuis is. Ik maak dan ook van
Burdet's vogelfoto's dikwijls
een goed gebruik bij het onder
wijs in de plantkunde. Ook
beveel ik ze dikwijls aan tee
kenaars aan, want door den
grooten overvloed van zijn
materiaal was Burdet in staat
om het vogel b?eld te geven op
zijn schoonst en tevens te let
ten op een goede compositie
van zijn prent.
Waar het van belang is,
geeft hij ook afzonderlijke
platen van het nest met de
eieren en ook van de jongen en
zoodoende vormt deze verza
meling een onmisbare aanvul
ling van elk boek over vogels.
f Hot gehecle werk zal, naar
wij hope.i,het volgend jaar com
pleet zijn. Reeds vroeger zijn
verschenen de reeksen
JRoofzelven ? toch volkomen aan haar. leiding zich
toevertrouwen.
Haar streven heeft inden laatstentijd vooral
zich gericht op 't stichten van
dispensairesfoyers. En waar tot nu toe in al die verwoeste
steden en dorpen bij 't begin van den opbouw
3 barakken in de eerste plaats verrezen,
gemeentehuis, kerk en school daar vindt
men nu veelal een 4de er naast de barak
niet foyer-dispensaire van den Secours
d'urgence. Begonnen in 1020 met 'n tweetal
barakken slechts, heeft hun aantal zich uit
gebreid nu tot 24 en ook hier is 't alles 't
werk van vrouwen. Met twee of drie wonen ze
in zoo'n barak bij elkaar en verdeelen den
arbeid. Zelfs de auto wordt bestuurd door een
chauffeuse veelal Engeische of
Amerikaansche -- die niet vergetend hoe vór
eenige jaren nog slechts, op deze zelfde plaat
sen door de mannen van haar land mede ge
streden is -?zij aan zij - voor nzelfde ide
aal ook nu haar aandeel willen hebben aan
't werk van den wederopbouw. De taak van
zoo'n Foyer dispensaire strekt zich uit over
meerdere dorpen en gehuchten en heeft naast
de materieele en lichamelijke verzorging
ook een groote moreele beteekenis. De foyer
vooral heeft tot doel wat vreugde te brengen
in deze tragische levens en de moreele stem
ming der bevolking te helpen opheffen. In het
lichte vroolijke vereenigingslokaal is gelegen
heid tot billard en andere spelen, er is aan
verbonden een bibliotheek, schrijf zaal,
baden, er kan een kop koffie of thee
worden gebruikt. De dames van het oeuvre
vereenigen er de vrouwen om ze te helpen met
knippen en naaien de kinderen worden
onderricht in spel en sport ze loeren kleine
muziek-iiitvoeringen geven of tooneclstukjes
opvoeren, kortom er wordt naast 't physieke
welzijn gewerkt ook voor 't moreele.
Wie die een blik geslagen heeft in deze
rampzalige streken waar alles spreekt nog
van oneindig veel lijden en ontbering, voelt
niet het groote nut van een taak als die welke
door 't oeuvre du secours d'urgence werd
op zich genomen? Vier milioon mensdien,
teruggekeerd naar hun ongelukkig land,
ci.w.z. dus de grootste helft van geheel onze
Nederlandsdie bevolking, wonen daar in
barakken, waar niet zelden 't noodigo ont
breekt, waar 't 's winters bitter koud en 's
zomers brandend heet is, waar veelal schier
onbegaanbare wegen hen niet de buitenwereld
verbinden. En de meeste van hen zaten
vór den oorlog in een eigen huisje met 'n
vruchtbaar stuk grond of op een welvarend
boerderijtje. Ze zijn aan den oorlog volmaakt
onschuldig en toch dragen ze 'hun lijden
moedig en zonder bitterheid. 187.0(10 kinderen
zijn sedert den terugkeer der bevolking in die
barakken geboren, welk een zegen dat
vriendelijke vrouwenoogcii over ze helpen
waken, edelmoedige vrouwenharten ge
voelen wat ze behoeven en zachte vrouwen
handen verzorging brengen waar die noodig is.
Dit alles werd op meesleepentle, nu en
dan geestige dan weer ontroerende wij/e door
M. de Flers uiteengezet, terwijl Mlle Javal
de projecties toelichtte, welke aanschouwelijk
een en ander van 't werk te zien geven. Kr
behoort o.a. nok daar toe 'n kortelings opge
richt Preveiitorium in de Pyreneeën, waar
zwakke, tot tuberculose of andere ziekten voor
bestemde kinderen 'n practische, 'n uiterst
hygiënische verzorging genieten.
Frankrijk's gewonde provinciën. Verpleegsters van 't oeuvre du secours d'urgence, wonende
in woonwagens. Het huis er achter, verwoest in 1018, is bestemd om te worden opgebouwd
-?? *- worden ingericht als Foyer dispensaire.
VRUCHTEN KOEKJES
VAN
SIPKES - HAARLEM
zijn voortreffelijk van kwaliteit
en aangenaam van smaak
llimiiiiiiiiiilllllllIMiillliliiiiitliliilllliliiillllilililiIiiiiiiiiijiiiiiiiiiiiiiiiii
vogels; l'iloii eji nacht zwaluw : \\Vidcvogcls ;
Strand vogels en Sleinljes en Meeuwen.
EETKAMER
SLAAPKAMER. .
HEERENKAMER
525.
590.f 515.
Eigen Fabrikaat Speciale Ontwerpen
Is niet de zorg aan 't kind ook de zorg aan
't ras?
M. de Flers wees op de groote rol (in de
meest edele beteekenis van het woord) door
de Fransche vrouw in dezen rampzaligen
oorlog vervuld -- hij haalde staaltjes aan van
haar schier bovenmenschelijken moreelen
moed hij schetste de fransche vrouw en .
moeder voor wie elke nieuwe tranchée wilde
zeggen een rimpel, een lijdenstrek mér in
't gelaat en die toch dór haar moreelen
moed zoo'n groot aandeel heeft gehad in de
overwinning. En diezelfde fransche vrouw,
zoo vaak verkeerd begrepen omdat ze aan die
groote eigenschappen van ziel paart een vlugge
beweeglijke geest omdat ze niet wil haar
leed naar buiten dragen zoo vaak verkeerd
beoordeeld omdat de fantaisie van roman
schrijvers haar schetste naar 't beeld van een
enkele, of misschien ook naar dat van hunne
verbeelding allén diezelfde vrouw is even
onvermoeid nu waar 't geldt het werk van
den wederopbouw als ze nmaal 't was
voor dat van de overwinning....
Wie die niet gaarne haar daarbij helpen zou.
Er is zoo oneindig veel noodig en sympathie
doet zoo goed bij het volvoeren van eene
moeilijke taak. . . . Zou het niet zijn eene daad
van groote sympathie wanneer
Nederlandsche vrouwen zich wilden vereenigen om haar
te helpen bij het oprichten van nog meerdere
t'oyers-dispensaires. Er is zoo menige streek
nog waar die zouden noodig zijn.
Of wanneer Nederlandsche vrouwen een
bepaald dorpje wilden adopteeren zooals
dat veelal geschiedt door Amerikaansch
particulier initiatief?
Een werk van vrouwen voor vrouwen! Wie
sympathie er voor gevoelt wende zich tot
de vrouw bij uitnemendheid: > Wa,
Mademoiseile Marguérite Javal. 105 Avenue
Henri Marten, Paris.
Zij zal u dankbaar zijn en gij zelve zult een
goed werk doen aan duizenden armen en
ongelukkiger!....
A. L o u i s E v A N B r-: v E K v o o K r> E
V A N R A P I' A K D
VERZOEKE ALLE STUKKEN VOOR DE RUBRIEK
VOOR VROUWEN" IN TE ZENDEN AAN HET
SECRETARIAAT VAN DE AMSTERDAMMER"
KEIZERSGRACHT 333, AMSTERDAM.
gewonde provinciën. De dokter
hem* komen consulken n op 't
te midden rv;:ii moeders met zuigelingen,"
spreekuur in den Foyer dispensaire
?v^.* ?
?..? j* '
V f ?-:
???Cv
Het staartmeesje in de sparren
(Uit Burdet'ïSt
ikt. 1).- reeksen, di
den handel knmui, zijn :
Yink\og-is: l.'-e:nv.-T;k< 11, Piepers
en Kwikst.-'artjcs: MVOZOP eu
'i.imkievcr; Bosdiznigers,
GrasniussclK n en
\\':iiterkcning en De Rielzangers. In
elk dezer groepen komen
verrassonde meesterstukjes voor:
een witte kwi kstaari, met ei n
ongi.-ioof.ijk kwieke en sior.ijke
hoiiihng, een kleine karekiet,
die in het weelderig rietland,
langs een stengel omlaag klau
tert naar zijn nest, vervuld
van een koekoeksiong; liet
boschrietzangcrtje met zijn
nest ii. het hartje v;.n een
praditigen varenpul, m;.n ui
vioiiw tuinfluiter bij liiin nest
in liet jong cikuiioof. m;.n
en vrouw groote karekiet in
een houding van groote span
ning bij hun jongen, het
sierlijke zwartkupje, een
monumentale graspiop'jr: de
wmterkoning in een nieuw
licht. Och. eigenlijk zon ik ze
allemaal moeten noemen.
Wij zien dan ook met ver
langen uit naar de volgende
reeksen, waarvan de negatie
ven al klaar liggen, ei: om een
denkbeeld te geven van de
beteekenis van liet heele werk,
wil ik ze \vel even noemen:
Kraaien, Gaai, Spreeuw en
Wielewaal; Zwaluwen, Vlie
gen vangers 01 Klauwioron;
De Lijsters; De
Nachtegalengroep; De Tapuiton en Goud
haantjes: De Spechten,
Draaihals on Ijsvogels; De Koe
koek; De Eenden; De Fitten.
Verbeeld u eens, een lieele
serie over cle Koekoek in zijn
i'tignre betrekking tot allerlei zangvogels,
een heele reeks over do verschillende lijster
soorten, die hier brt.odon, niet alle aardige
bijzonderheden van hun huiselijk bedrijf. Ik
mag hier echter niet verder over uitweiden.
-^Alleei; nog dit. De uitgave geschiedt ten
voordeelc van de Verecnigingcii tot Behoud
van Natuurmonumenten en tot Bescherming
van Vogels on die hebben een voordeeltje norit
bitterder noodig gehad dan nu niet al die be
zuiniging. Onze Staat geeft helaas het voor
beeld om te bezuinigen op e boste dingen van
het leven en dat voorbeeld wordt maar al
te zeer gevolgd. Juist nu moest natuur
monumenten hot sterkst staan. Denk daar
eens om en indien ge nu door het aankoopen
van een of meer series van liet allerbeste
vogelwerk steun kunt verleenen aan de aller
beste Vereeniging van Nederland, dan moogt
ge dat niet nahten. Hot kantoor der Ver
eeniging is Heerengracht 260. Ik heb er
nog wel over gedacht om u n der seriën
aan te bevelen als de beste, maar ik zit met
J A c. P. T u t j s s E
Rheumatiek.
Prijs./, r.
SLOANS
Liniment