Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
2 Doe. '22. - No. 2'S
Concertgebouw-Kamermuziek"
D; Concertgebouw-Kamermuziek" is dit
maal weer een groot succes. Ze trekt steeds
meer publiek, en uit muzikaalst Amsterdam,
zoodat een in hooge mate aanvurende invloed
op de optredenden niet uitblijft. Een wissel
werking, die in de Kleine Zaal" bij zoovele
andere gelegenheden wei zér wordt gemist !
Op den derden avond is Sein Dresden's
Madrigaal-vereeniging" aan 't woord geweest.
Zij had slechts een enkel nieuw nummer op
't program: Diepenbrock's hymne ,,Caelestis
LJrbs Jerusalem"; voor 't overige beoogde deze
uitvoering te doen uitkomen, dat het, dank
zij ijverige ensemble-studie, mogelijk is geweest
het répertoire te handhaven, in weerwil van
het uittreden van niet minder dan drie hél
goede krachten: de sopraan Janna Brandsma,
den tenor Louis van Tulder en den bas Jan
Dekker.
Mevr. Kubbinga heeft nu Mevr. Van Raalte
naast zich gekregen; een nheid is dit sopra
nen-paar nog niet. Van huis uit heeft de stem
van Mevr. Van Raalte een afwijkend timbre,
en bovendien heeft ze in de drukke
operapractijk wel iets scherps gekregen; laat ons
echter niet vergeten, dat rust en een studeeren
met 't oog op klank-productie in geheel andere
verhoudingen dan tot dusver hier veel goeds
kan uitwerken.
Een gunstigen indruk kreeg men van de
wijze, waarop nu reeds de weeke bariton van
Wiliem Ravelli en het ruigere geluid van
Hendrik Kubbinga elkander aanvullen. Bij de
tenoren echter, waar Rudolf van Schaik voor
Van Tulder inde plaats gekomen is, domi
neerde Jacques van Kempen veelal, vooral
in het mezza-voce. Dresden zal zeker niet
verzuimen, hieraan ter dege zijn aandacht te
wijden, te meer, omdat het geluid van Van
Kempen nog altijd op de vertolking van het
droefgeestige gespecialiseerd blijkt.
De hymne van Diepenbrock kenmerkt
zich door rake tekst-uitbeelding en voorname
effecten-aanwending, doch, gelijk dat zich
meer voordoet inde werken van dezen meester,
de hoogtepunten van expressie zijn wat
talrijk, er is te weinig beleid van climax
werking, en de stemvoering verliest zich h;er
en daar in een zekere gezochtheid
Het program was vol afwisseling, ta! van
geliefd geworden nummers kwamen er op
voor, en er was zooveel technisch meester
schap en een zoo veelzijdige muzikaliteit
in de vertolkingen, dat het publiek blijkbaar
gehoor gaf aan een innige behoefte, als het keer
op keer het ensemble hulde bracht in de
persoon van zijn kundigen leider.
De vierde avond: Loevensohn-Mengelberg !
Het is wel hél lang geleden, dat Mengel
berg zich in 't openbaar alspianistdeed hooren.
Vór enkele jaren heeft hij eens in de KJei'ne
Zaal zang-voordrachten van Mevrouw Men
gelberg begeleid, maar dat was in meer be
sloten kring. Om hem aan den vleugel te
zien optreden op 't podium der Oroote Zaal,
hetzij als solist, hetzij als accompagnateur,
moet onze herinnering veel verder in het
verleden teruggaan. Ik weet, eens een zeer
bijzonderen indruk gekregen te hebben van
Mengelberg's piano-begeleiding -- op een
abonnements-concert van 't Gebouw bij de
voordracht van Beethoven's F-dur-romance;
door welken violist, dat is mij ontschoten.
Nu hebben wij dan eindelijk weer eens een
paar accompagnementen van Mengelberg op
den vleugel gehoord. De sensatie was niet
ongelijk aan die van Ravel's piano-begelei
dingen, onlangs op den Zaterdagavond van
het Fransche Muziekfeest. Toen de interes
sante afspiegeling van de op den voorgrond
tredende eigenschappen van Ravel als compo
nist in zijn behandeling van het klavier,
thans vonden we van alles uit Mengelberg's
dirigenten-wezen in zijn opvatting en uitvoe
ring van een paar piano-partijen terug.
Het warende begeleidingen bij Loevensohn's
voordracht van Schumann's ,,Adagio und
Allegro" en Schubert's Arpeggione-sonate."
Bij een bespreking van laatstgenoemd werk
in dit blad, naar aanleiding der succesvolle
introductie ten onzent in September '21 door
Loevensohn en Willem Andriissen, mocht ik
er reeds op wijzen, dat de vermelding der
piano op het titelblad van Jan Mulder's
bewerking voorde violoncel onjuiste verwach
tingen wekt ten aanzien van de rul der piano
in het ensemble. Ze doet in werkelijkheid niet
anders dan begeleiden.
Dat dit eveneens haar taak is in de compo
sitie van Schumann, blijkt al hél duidelijk
hieruit, dat dit stuk oorspronkelijk niet ge
schreven is voor Cello, maar voor Hoorn.
Schiimann's Adagio und Allegro" ontston
den als Opus 70 in'1849, zijn vruchtbaarste
jaar. Hij had ouder meer het plan opgevat,
het een en ander voor blaasinstrumenten te
gaan schrijven, de blaasinstrumenten, waaraan
de literatuur tot dusver zich' al te weinig
had laten gelegen liggen. Achtereenvolgens
werden nu gecomponeerd: de
,,Phantasiestiicke für Pianoforte und Klarinette", later
verschenen als Opus 73, het Adagio und
Allegro für Pianoforte und Horn" (Op. 70),
en het Konzertstück für vier Hörner und
Orchester" (Op. 86). En wat is nu het lot van
deze stukken geweest? De eerste twee werden,
vermoedelijk op uitgeversaandrang, door
Schumann zelf n voor cello, n voor viool
gearrangeerd, en in die bewerking worden ze
zoo nu en dan nog wel eens uitgevoerd
van Scpha Jansen en Jaap Spaanderman
hoorden we deze week nog Opus 73 ,
terwijl de oorspronkelijke zetting ons ver
borgen blijft. Het Concertstuk voor 4 Hoorns
en Orkest schijnt practisch weinig geschikt,
wegens hetTiiterst precaire der le-Hoorn-partij.
Verder trekt ook hier weer de aandacht,
dat de auteur deze composities bestemt voor
Piano n dit of dat ander instrument, terwijl
toch de partij van dat andere instrument
bepaald sterk op den voorgrond treedt, als
gevolg van den duidelijken opzet, om het kun
nen der blaasinstrumenten in alle veelzijdig
heid helder te belichten.
Hoe het zij, ik acht het volkomen begrijpe
lijk, dat Mengelberg, niet alleen in de
Arpeggione"-sonate van Schtibcrt, maar ook in
Schumann's Adagio und Allegro", de piano
partij heeft behandeld als zijnde van secon
dair belang, wat natuurlijk niet btteekent,
dat hij er niet zijn uiterste artistieke zorg aan
zou gegeven hebben. Men was terecht n
en al bewondering voor de fijnheid van aan
slag en de gevoeligheid van rubato", waar
mee deze begeleidingen werden gespeeld.
Wat de stukken zelf betreft, de
Arpeggionesonate" handhaafde zich op de voorname
plaats in Schubert's oeuvre, die we haar bij
de introductie gevoelden te moeten aanwijzen;
ten aanzien van Schumann's werk daarentegen
kwamen we bij alle waardeering er toch niet
toe, het oordeel van Clara Schumann te
onderschrijven, die het prachtig, frisch und
leidenscliaftlicli" vond.
Vór de pauze was het programma veel
belangrijker: daar hadden, op het lofwaardig
initiatief van Loevensohn en als gevolg van
zijn nasporingen van den laatsten tijd in de
bibliotheek van het Brusselsclie Conserva
torium, Luigi Boccherini en Karl Philipp
Emanuel Bach het woord gekregen, wat
hun op onze kamernui/.iekavonden zelden of
nooit te beurt valt.
Wie den naam Boccherini hoort noemen,
neuriet den aanhef van de bekende Menuet,
maar is dan daarmee ook terstond aan 't eind
van zijn wijsheid. En dat, terwijl het hier een
componist betreft van schier ongelooflijke
vruchtbaarheid !
Luigi Boccherini (1743?1805) was een
vermaard violoncellist, en het verwondert
ons dus niet, op de lange lijst zijner composi
ties tal van werken voor cello aan te treffen.
Maar ook kerkmuziek heeft hij geschreven,
en voorts gaf hij niet minder dan 91 strijk
kwartetten uit, 125 strijk-kwintetten, 54
strijk-trio's, 12 klavier-kwintetten, 18 kwin
tetten voor strijk-instrumenten met fluit of
hobo, 16 sextetten, 20 symphonieën", een
serenade voor orkest. En. dan bestaan er
ook nog tal van ongedrukte werken van hem,
over verschillende bibliotheken verspreid.
Karl Philipp Emanuel Bach (1714?1788)
was de tweede der zonen van Johann Sebastian,
die hun vader hebben overleefd. Hij zou in
de rechten gaan studeeren, en daarom maakte
Bach Senior er zich niet al te druk over,
dat deze zoon van hem veel toonde te voelen
voor het galante" genre der Fransche
klavierrnuziek. Evenwel, Karl Philipp Emanuel
begon zijn werkzaamheden als juridisch
student te Frankfort a/O. met de oprichting
van een zangvereeniging, trok in 1738 naar
Berlijn, bekleedde daar een kleine dertig jaar
lang het ambt van kamercembalist" bij
Frederik den roote, wiens fluitspel hij het
dubieus genoegen had te mogen begeleiden,
?- om ten slofte te Hamburg de opvolger te
worden van den ge vierde n Oeorg Philipp
Telemann als directeur der kerkmuziek.
Karl Philipp Emanuel Bach schreef den
bekenden Versuch ber die wahre Art, das
Klavier zu spielen", een werk, dat zijn
beteekenis tot in onzen tijd heeft bewaard.
Coniponeeren deed hij voornamelijk voor
klavier (210 solo-stukken, 52 concerten, vele
sonaten enz.); kerkmuziek schreef hij ook in
respectabele hoeveelheid, doch op dit gebied
heeft hij niet dezelfde hoogte bereikt als op
dat der klaviermuziek. Slechts de rijkdom
zijner harmoniek verraadt de school van
Johann Sebastian, de diepzinnige
polyphonieëii van den grooten vader vindt men bij den
beroemd geworden zoon niet terug; deze
zoekt zijn kracht in het melodisch element,
en staat daarbij, gelijk de neigingen zijner
. jeugd reeds deden verwachten, sterk onder
Franschen invloed.
Zeer lang heeft men in Karl Philipp Emanuel
Bach den grooten renovator van de sonate"
en den sonate-vorm" gezien; nieuwere onder
zoekingen echter hebben uitgewezen, dat zijn'
arbeid op dit gebied, hoe belangrijk overigens,
toch in hoofdzaak niet anders dan een voort
bouwen is geweest op door Johann Stamitz
(1717?1757), den genialen stichter der
Mannheimer School", gelegde grondslagen.
En interessante, doch zeker niet onver
wacht zich opdoende coïncidentie ! het
raadsel, waarvoor allerlei nieuws en
geraffineerds in Boccherini's composities, van de
allereerste af, de musicologen gedurende
langen tijd geplaatst heeft gehouden, heeft
mede zijn oplossing gevonden in de vast
stelling der ware beteekenis van Johann
Stamitz als pionier van den modernen" stijl
der instrumentale muziek. De blijken van
bekendheiüo.m. met de Trio's Op. l van
Stamitz in de eerste werken van den overigens
van individualiteit stellig niet misdeelden
Boccherini zijn onmiskenbaar
We hebben thans het voorrecht gehad,
te mogen kennismaken met een Concerto en
een Sonate van Boccherini, benevens een
Concert in Bes-dur van Karl Philipp Emanuel
Bach, alles voor violoncel, met begeleiding
van kamer-orkest", resp. cembalo" allén.
Boccherini bekoorde door de opgewekte,
populaire" thematiek zijner allegro's en de
verrukkelijke zangerigheid zijner adagio's,
K. Ph. E. Bach vervulde ons van bewondering
voor de kracht zijner rhythmiek en harmonie,
de frischheid en expressiviteit zijner melodiek,
en zijn meesterschap in de kunst van den
opbouw.
In het Ad agio de r sonate van Boccherini trok
een rijkdom van meerendeels gecompliceerde
versieringen de aandacht, die het begrijpelijk
maakt, dat Boccherini's manier" een slechten
naam heeft gekregen in een tijd, die zich vol
weerzin van het alleen-maar-virtuose,
het genre der salon-muziek", afwendde;
hoezeer het echter te betreuren valt, dat dit
aanleiding is geweest, in het werk van den
begaafden Italiaan nu ook maar alles over
n kam te scheren, dat heeft deze
prachtiggeslaagde Concertgebouw-Kamermuziek-avond
wel hél overtuigend doen uitkomen.
Marix Loevensohn was in n woord voor
treffelijk in al zijn soli, Willem Mengelberg
schitterde als improvisator op den tot
cembalo" zoo goed en zoo kwaad als 't gaat
ingerichten Pleyei, die nog altijd wacht op ver
vanging door een instrument als dat van
Wanda Landowska, en het kamer-orkest"
(Helmann--Herbschleb, Betsy Schrik?B.
Meyer, H. Meerloo?J. Kerkhoff, en Van
Goudoever L. H. Meerloo) klonk wel soms
voor de Kleine Zaal iets te sterk, doch ver
vulde overigens zijn rol op de meest ver
dienstelijke wijze.
H. I. o E N HERTOG
iniiHiiiiinii""""""11"
ELECTRISCHE VERWARMING.
BORKUS & LOTZ ? AMSTERDAM
TEL. 6192 N.
KERKSTRAAT 306?308
VOOR SINT NICOLAAS
2000
AKTETASSCHEN
GEGARANDEERD ECHT RUNDLEDER
ZWARE KWALITEIT
LET OP
HET SOLIED
AFGEWERKTE
HANDVAT
PRIJS
LET OP
STALEN BAND
HET
LEEPBEKLEEDINQ
WIJ VESTIGEN IN HET BIJZONDER DE AANDACHT
OP DE KKURIUE EN SOLIDE AFWERKING HET
HANDVAT EN DE ZIJSTUKKEN ZIJN EXTRA VERSTERKT
EN OVER DE VOLLE BREEDTE VAN DE TASCH IS EEN
STALEN B AND MET LEER OVERTROKKEN AANGEBRACHT
Woning- en Bouwbureau
VAN
J. P. KOK,
Raadhuisplcin 22 - SCHOTEN.
Vraagt Inlich fngen omtrent
TE HUUR of TE KOOP zijnd.
HUIZEN en VILLA'S
te SCHOTEN
tjt'j*:^"fï:- v^v'w.y-.- .?? .v'? ' ?'?;???
^ft-i'siMf-W'' -";'
RIJN S
MOSTERD
«OSTERDPOEDER
DE BONT & LEYTEN's
AMAROMA
SURFIJNE CHOCOLADE CROQUET
Alleen verkrijgbaar bij Banketbakkers
SPECIAAL ADRES VOOE
Draaistroommotoren 1-500 tot 5 P. K. en
Electrische Strijkijzers, nieuwste constructie
Ingenieursbureau VAN NISPElf ZWOLLE
J. A. H U SS E R
TECHNISCH HANDELSBUREAU
Prins Hendrikkade 174 - Amsterdam
O T IE IXI
een duurzame plastische ASBEST-COMPOSITIE
voor het maken van Nieuwe Dakbedekkingen en
het repareeren van oude, lekke daken, goten, tanks,
silo's enz. enz. Levering uit voorraad.
Gebr. BREEN
IIEUVEPDIII m. - w. N. m\
mimm 53. ? iel, c. 345
HAJIRLEMMERSTR. 64 ? Tel. C 346
Grootste sorteering Westm. Klok
ken. Pendules. Horloges. Wekkers.
Gouden en Zilveren Werken.
ie Qualiteiten. Lage prijzen
Gouden Ancre Horloges f
65.Zilveren ,,
20.Nikkelen
5.Wekkers van af f 2.?.
C O RH. VAM DER SLUUS
Binnenhuisarchitectuur,
Meubels, Stoffen, enz.
Al loon NOORDEINDE 162* - Tel. 4782 * DEN HAAG
Electrisclie Boekbinderij
OUDWIJK"
FIRMA VAN WIJK &
VAN OEN WIJNGAARD
Otncht-Oufaükorinnstnat 104-110
(voorheen Jansveld 19)
TELEPHOON 2957
PARTICULIER EINDWERK ENZ.
SPECIAAL INGERICHT
VOOR GROOTE OPLAGEN
- LINNEN STEMPELBANDEN
- VOOR H. H. UITGEVERS
Vogelkalender voor 1923
Weekkalender met 52 afbeeldingen in
KOPERDIEPDRUK
naar fotografische opnamen van
den bekenden vogelfotograaf A. BURDET,
voorzien van tekst en toelichting door
DR. JAC. P. THIJSSE.
Kalender met Memorandum
PRIJS F 2.50
Particulier verkrijgbaar bij den boekhandel,
of tegen inzending van postwissel of giro
storting No. 1360 bij de uitgevers
WEENENK & SNEL, DEN HAAG.
Bij dezen kalender leveren wij U een
passend ALBUM tot het verzamelen en
bewaren van de plaatjes ad Fl. 1.50.
Beleefd aanbevelend,
FIRMA WEENENK & SNEL - DEN HAAG
12 zilveren theelepeltjes
met verschillende
bloemsteeltjes
Met etui zonder etui
f28.?. f24.-.
Lengte der lepeltjes lOc.m.
Franco door Nederland.
Bij niet voldoening mogen
de lepeltjes geruild worde n
In Den Silveren Molenbeecker
CORN. SCHOORL
Amsterdam den Haag
KALVERSTRAAT 32
Tei. N. 2149.
HOOGSTRAAT 31
Tel. No. 6890.
Dedemsvaartsche Lange Turfjes"
van L. JONKER, Dedemsvaart
fijn b|j de thee. Practisch verpakt om bf)
nitsts-pjes mede te nemer.
Verkrijgbaar bjj uw«n
ST. NICOLAAS GESCHENKEN
Prismakijkers, tooneelkijkers. Diverse fabrikaten
en prijzen. Luxe barometers, kamer- en venster
thermometers, weertelegrafen, kleine projectie
toestellen, lantaarnplaatjes, enz. enz.