Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
9 Dec. '22. - No. 2372
DWAALVOGELTJE
(Uit den cyclus Parijs". Fantomen". 2e deel.)
DOOR FRANQOIS PAUWELS
Schuw vogeltje, gevlogen uit de stegen
tot waar de boulevard glanst rijk en hel,
waart gij het die mij volgde door den regen
langs zooveel straten naar het barsch hotel?..
Ik wil nog wachten en niet binnengaan
ten weedom der gehuurde legerstede,
maar nog wat van Uw zoete taal verstaan:
zoo kom dus in de zijstraat met mij mede !
De speelsche zonde zal ik niet begeeren,
waar gij, arm kind, Uw schaarsch bestaan
mee wint,
ik wil mij enkel tot Uw glimlach keercn
omdat dezelfde eenzaamheid ons bindt,
omdat de zwerfster bij den zwerver hoort,
twee vreemde wezens die elkander raken
en in den droom van een verteederd woord
den bitt'ren weemoed van het afscheid smaken.
Geef mij Uw bleeke, zachte vrouwenhanden,
dat ik ze warme voor het koud getij,
er komt iets lichts in mijn droef hart te bran
den,
de gouden lamp van koestrcnd medelij,
en laat mij blikken op Uw lief gezicht,
ik zie de kussen niet der vreemde monden,
half opgeheven in het trieste licht
is het mij maagdelijk en ongeschonden....
Het blinde lot heeft U niet uitverkoren
af zijt ge jong en mooi kind van Parijs,
voor weelde's dubbelspel zijt ge vuiloren,
ge gaaft te nederig Uw lichaam prijs;
de beker van Uw jeugd was veler lust,
maar laaf'nis reikend bleeft ge zelf ontberen,
ge hebt gesnapt, gelachen en gekust
op zolderkamers met verstelde kleeren,
te zeer verhuld in stille schuchterhedcn,
als een slavin tot haren plicht bereid,
en wist liet rank albast van Uwe leden
niet veil te stellen voor een rijkren tijd !
Hoevele van uw zustren, minder schoon
dan gij, gaan opgesierd en zonder zorgen,
te middag, uit hun welgelegen woon,
warm in hun luie limousin' geborgen,
naar het festijn der flonkrende paleizen
en kiezen zich tot meerdren pronk en dos
wat haar het rad verkoopstertje zal wijzen,
of glijden loom door het Boulogne-bosch,
op gladde, blanke banden rond het meer,
geluidloos langs de luoverrijke lanen,
en ieder brengt ootmoedig lof en eer
den leugenstaat der trotsche courtisanen !..
Manr gij, dwaalvogeltje, zijt vaal gebleven
en fladdert als een straatmusch, her en der,
aan allen moet g' Uw arme lijfje geven
en toch blijft ge van allen even ver,
toch zal er geen, bij 't komen van den dag,
waarop ter schaamie sponde Uw krachten
wijken,
aan Uwe zijde met een teedren lach
den balsem van zijn trouwe vriendschap reiken,
wijl d'anderen, langs vele listigheden
geslopen tot fatsocns belijdenis,
de sporen wisenten van hun bont verleden:
mij zijt ge liever, juist om Uw gemis!....
TOONEEL TE MÜNGHEN;
BRONNEN'S VATERMORD"
door MR. C. P, VAN ROSSEM
iiiiiiiiiiiiiniiiiiii
Bij de première van Bronneii's
Vatermora" te Berlijn, is er furieus gevochten.
Dat is een verblijdend teeken. Het bewijst
dat er nog leven zit in het Duitsche theater
publiek. Bij den eersten burger-oorlog in het
theater Verkade durf ik de eerste waarachtige
geboorte van de Hollandsche dramaturgie
te voorspellen. Helaas, bij ons wordt er niet
gevochten, er wordt slechts gehoest en
gegaapt.
Het is zeer zeker niet het eerste werk
van de Duitsche jongeren" hetwelk ik hier,
in Munchen, op de planken zie, het is echter
het meest typeerende. Telkenmaal dat ik
de Schaubühne of de Kammer-Spiele heb
verlaten, heb ik even het hoofd geschud.
Het jongere Duitsche kunstenaars-gemoed,
de jongere Duitsche kunstenaars-hersenen,
ze wijzen onmiskenbaar op een uiterst
gevaarlijke psychose. Het is de verwarring
van het verstand, de pose van het hart.de
chaos van de persoonlijkheid. Ik weet
niet wat hier het ernstigste is, de verwarring
of de pose. Ziet hier, in het geval Bronnen,
een man met onmiskenbare dramatische
gaven. Hij bouwt een stuk op dat sterker is
dan alle producten van z'n collega's. Hij
geeft tooncel" om van te watertanden,
hij pakt het publiek bij de keel en toovert
een adem-looze stilte in de z:ial. Maar nemen
we het stuk zouals het ons gegeven wordt,
verwerken we op normaal verstandelijke
wijze den ge bode n inhoud, zoo l ach t de schrijver
ons uit en roept ons toe dat we idioten zijn
en er geen syllabe van begrepen hebben.
En eerlijk gezegd zou ik zelf ook geen syllabe
van dezen dieperen inhoud begrepen hebben,
als niet een van Bronnen's jeugdige
bewondunaars me met commentaar had volgestopt.
Als het scherm opgaat zien we een armoedig,
realistisch gestek', interieur. Er is een zoon
des huizes die in deze bedompte
stads-atmosfeer z'n handen uitstrekt naar het bloeiende
gezonde leven van de natuur. Hij wordt
opgevoed voor een intellectueele loopbaan
maar alles in 'm verzet zich tegen de dorheid
van schoolboeken en het hersen-mechanisme
van het schoolsche leeren. Tegenover deze
figuur staat de vader, de kleine beambte,
wiens groote eenige verlangen het is, den
zoon tot een intellectueel, een gestudeerd
man te maken. Deze twee antipoden botsen
op elkaar en verwekken strijd. Als verzoenend
element staat de moeder in het stuk. Tot
nu toe is alles klaar en helder. In een sterk
realistisch drama, geschreven in een krachtigen
maar absoluut on-litterairen dialoog, wordt
de actie tot een verscheurenden orkaan opge
voerd. De zoon wil landbouwer worden, de
vader verzet zich er tegen, de zoon gooit
zijn boeken tegen den grond, de vader dwingt
'm tot z'n boeken terug te keeren. Uit dt
eerste woorden-wisseling vlamt de drift op,
dan de woede, dan de haat; de haat van den
zoon voor den ziel-verdrukkenden vader, de
haat van den vader, telkenmale overwonnen
door de kinder-liefde, voor de mislukking
van z'n ideaal. In den beginne lijkt het ons
alsof de moeder als een vrij neutrale
botgestompte huissloof tusschen de twee proble
men doorgaat. Maarook hier wroeten allerlei
verborgen rancune-sentimenten, gevoelens van
erotische verwaarloozing en levens-wanhoop.
Weldra zien we moeder en zoon in een duo
van haat op den vader afstormen en nog
altijd zijn we in de realistische atmosfeer die
geen enkele bij-gedachte wekt. Een brok
dagelijksch leven van troostelooze tragiek,
voila! Dan echter komt het verwarrende.
Uit de verhouding van moeder en zoon groeit
plotseling voor onze oogen iets
verschrikkelijks: incestus. We beginnen in de leegte
rond te tasten.... Een pathologisch geval,
een moeder-complex,
degencratie-verschijnselen van de vrouw? Neen, we blijken onver
wachts naar de symboliek te /ijn verhuisd.
Deze onsmakelijke erotische vrijerij van moe
der en zoon moet de tegenstellingen
symboliseeren van natuur en zede, jeugd en ouderdom.
Het verlangen van den zoon: naar de natuur
te gaan, boer te worden, is synoniem aan rein
zijn, lichamelijk bloeiend te zijn. De zoondie
naar de moeder grijpt, die Sie sparen" wil,
is de eenzame, de verlaten mensen, die nog
eenmaal in de wereld van verknechting naar
een levens-mogelijkheid zoekt en nu eerst
erkent (in de symbolische daad van overgave)
dat z'n Eros, z'n ethiek, z'n wil om de wereld
naar z'n instincten te zetten 'm hopeloos en
onverzoenlijk los rukt uit de atmosfeer der
ouders.
Dat het ons gegeven wordt dit alles te
bedenken als we een moeder en zoon elkaar
als geliefden zien omhelzen is zeer zeker wat
te veel van onze phantasie gevergd. Wil iemand
aan symboliek doen, soit. Waarom dit echter
in een puzzle te gieten die voor ieder normaal
niensch onoplosbaar is? Het is iets typisch
Duitsch het gemis aan klaarheid aan te vullen
met een dikken gezwollen commentaar. Bron
nen is als een man die een doodgewonen
realistische!! stoel met vier pooten op het
tooneel zet en z'n vrienden laat verkondigen
dat dit niet als stoel is bedoeld maar als sym
bool van het probleem 2x2 4.
En waarachtig, zelfs bij het schrijven schud
OOSTERSCHE TAFEREELEN
Teekening voor ,,de Amsterdammer" van Jan Poortenaar
V. IN HET WATERKASTEKL DjOKJAKARTA
Vervallen grootheid, het waterkasteel van
Sultan Mangkoe Boewono; door een aard
beving uiteengescheurd, dan beschimmeld,
vernield, overwoekerd. In puin liggen de
meeste der bouwseltjes, trappen en gangen;
een vunze lucht stijgt er uit op. En de gids
wijst in de steenen krotten aan: een
'bidkapel van den sultan, een rustbed met
klamboe voor den sultan; een nis voor de
ratoe, ginder een kinderbad. Dan een cirkel
vormig bouwwerk van onbekende bestemming,
vierkante badvijvers, door rijen groote potten
omzoomd, waarin eens weelderig gewas bloeide
en thans onkruid en allerlei wtggewaaid
zaad wortel schiet. Daar moeten boom
gaarden zijn geweest uu een rommel van
palmen, pisangboomen en kamponghokken.
en in de paar vijvers waar nog waterstaat
-dik met kroos bedekt de eene, volgegroeid
mot allerhande planten de andere weer
spiegelt bouwwerk, boom noch hemel.
ik nog altijd angstig het hoofd. Dergelijke
symboliek is niet alleen krankzinnig, het is
erger, het is een kapitale fout. Het visueele,
het plastische van deze inci'stus-lietde is
dermate degoutant, het materieele van deze
liefde als erotische liefde, treedt dermate op
den voorgrond, dat het het symbool met n
slag dood drukt. Ook in een beer-put zit
misschien de adem van God ; toch zal geen
dichter op de gedachte komen dit
ftankinstrument te berijmen, om tot de goddelijk
heid op te stijgen.
Haec fabula docet....? Dat hier een
kostbaar dramatisch talent zich
opzettelijkverdrinkt in een moeras van buitenissige
stankjes. In de wedloop van modern
dramaStemmen komen klinken in de verlatenheid
En ploef, ploef, daar plassen een paar bruine
kleuters met hun kogelronde rijstbuikjes
in den ouden koningsvijver. Een gaat er
zijn waschgoed zeepen en van het
druipendschuimende sop krijgen de badertjes een lik
op hun bolletje. Dan duiken en zwemmen ze
weer, en in het rythrne hunner beweging
hervindt de volksaard zijn nationale rythmiek;
een kleine bengel van een jaar of acht
weet het water zóte plassen dat de
tinkelige watervalgeluiden van den gamelan
opklinken in plttigen cadans. Doet hij het
na,.... of is zoo de gamelan geboren?
IK- dofte plonzen hoe krijgt hij ze zoo diep?
- wisselen af met heldere kletsen met de
vlakke hand, dat het water spat,en springend
en beukend in het water weet hij de midden
tonen te krijgen. En als een fauntje danst
hij daar, de slierten kroos op lijf en haren.
JAN P o o R 'r i; N A A R
MIIIIIIIIHIIIlmlIIIIK '«HIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIllllllHlllmlIIIHIIIII
tische gewildheid, pater Ie bourgeois, je
m'en fichisme, originaliteit a outrance, houdt
Bronnen, hier in Duitschland, zonder twijfel
het record.
Tegenover dit alles past ons m.i. een
houding van ijzig-koud scepticisme. God
dank dat de Duitsche critiek nog altijd
op een verstandig rationeel standpunt staat.
Deze week is het moord op moord; eerst
was het slachtoffer Georg Kaiser's laatste
opus: Kanzlist Krehlcr, een cerebrale
monstruositeit, bloedarm en aanstellerig. Toen
was het Wedekind's Francisca, een chaos
van geestes-verwarring. En daarna moest
Bronnen's Vatcrinord het ontgelden.
Intusschen trekt de incestus volle zalen.
Een
ais KERST-Geschenk
Vulpen
wordt altijd zeer gewaardeerd
Geen andere Vulpenhouder is gccd genoeg
moet een SWAN" zijn ? sterk en betrouwbaar.
Hij is eenvoudig van constructie, bevat de
maximum hoeveelheid inkt, lekt
tiet en vereischt geen
Rondere zorfl
het
Gewoon model . . . vanal f 8.50
Salety, gewoon- en achroelmodsl ,, ,, 10.
* Ze:t?,!ler model ........
10.* Omgekeerd dra.-iRh.iar
Alom verkrijgbaar.
Hoofd-Agentschap :
Import Mij. V. h. OEBR. POLAK, Rotterdam, Groote Markt 10.
WONINGBUREAU
nodin Makelaar U, UltiTMUL
N. Bairnstnat 61 - Baarn
Tel. 244
l
zijn het meast gewild, om
prijs en kwaliteit
Stoomwasscherij Het Zuiden
PIETEB A.ERTSZSTRAAT 68-74
TELEFOON 2385 ZUID
Is Uw ADRES voor het behan
delen uwer wasch, zoowel droog
toegeslagen Is opgemaakt.
Concurreerende prijzen en spoedige
aflevering.?Vraagt prijsopgave.
Aanbevelend MEIDIB& VAN ELVEN.
BAARN
Bouw- en Woningbureau van de
N.V. Woning-bureau v/h J. D. F.VAN
DER VEEN, Kantoor van Vaste
Qoederen.Teding van Berkhoutstr. 3.
te Hudson Super ^ Six
Seven Passenger Sedan
PRIJS FRANCO 's-GRAVENHAGE 8250.- GULDEN.
HOOFDAGETHCHAP VOOR NEDERLAND
N. V. HOLLMAN & SCHELLENS AUTOMOBIEL MAATSCHAPPIJ 's-GRAVENHAGE.
185-187 SPUI. TELEFOON H. 771 TELEGRAM-ADRES CENTRALGARAGE"
VANAF 13 N O V.
bTOT ... 1 7 D E C.
TENTOONSTELLING
VAN WERKEN
VAN DEN SCHILDER
A, W. KORT.
Abonneert u op JE VROUW H M
Geïllustreerd Maandblad onder Redactit
van Mej. E. M. ROGGE.
Prijs per jaargang f 10,?fr. p. post f 10,75
Proefnummer alj do uitgever»VAM HOLKEMA & WAREHOORF, AMSTERDAM
emoeren
(Hollandsch Fabrikaat;
uitsluitend verkrijgbaar bn
Directaursn : JiCS. S. H1ISVISZ i t».
Wagenstraat 167, Dan Haag
Tel. 1119
Deze belegging kan worden
uitgevoerd geheel volgens
teekening van H.H. Architecten
Op aanvrage zenden wij
g r a t i s onze Catalogus
i Hotel Café-Restaurant
Slsn
El
5)
EU
PRIMA KEUKEH
| Dagelijks Diner-Concert In de Witte Zaal
Avond-Concert In den Wintertuin
a
S
3
a