De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1922 16 december pagina 9

16 december 1922 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

16 Dec. '22. - No. 2373 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND Op den Economiscben Uitkijk Ecu bcteekenisvollc verklaring. Uit de Memorie van Antwoord op het 1ste Hoofdstuk (Algemeene Beschouwingen) der Sfaatsbegrootirig voor 1923, in de eerste dagen van November 1.1. verschenen, knip ik de volgende zinnetjes: Het bestaande stelsel van handels politiek zal worden gehandhaafd, ook omdat zonder verlaging van productie kosten duurzaam herstel van het eco nomisch leven niet mogelijk is en dus alles wat deze verlaging onnoodig tegen gaat, moet worden vermeden. Het wets ontwerp tot wijziging van het invoer recht op sigaren doet daaraan geen afbreuk. De voorgenomen technische herziening van het tarief van invoer rechten zal in staat stellen sommige oneffenheden, ook voor de industrie hinderlijk, weg te nemen, terwijl daarbij tevens zal zijn te overwegen, of ,een algemeene bepaling, aan de regeering bevoegdheid gevende tot het nemen in bepaalde gevallen van represaillemaat regelen, uit het oogpunt vooral van de preventieve werking die van zulk een bevoegdheid kan uitgaan, jn de wet ware op te nemen. Tot het uitvaardigen van invoeirveiboden zal niet dan in de allerlaatste plaats en nadat bij een dreigenden noodstand alle andere mid delen zijn uitgeput, behooren te worden overgegaan. Dat het daartoe zal behoeven te komen, is minder waarschijnlijk, nu, wat bijv. de valutaconcurrentie van onze oostelijke buren aangaat, verschillende omstandigheden, waaronder de toennemende credietnood daar télande, een aanwijzing schijnen te zijn dat de grootste druk daarvan zijn einde nadert. Overigens spreekt het vanzelf, dat de bloei van een industrie ook op andere wijze bevorderd kan worden dan door bescherming bij den invoer. Zoo heeft de minister van arbeid, uit overweging dat verlaging van productiekosten noödig is om de concurrentie te kunnen vol houden en dus de werkloosheid te bestrijden, reeds herhaaldelijk over-werkvergunningen toegestaan. ' Het is te betreuren dat daarvan door tegenstand van de arbeiders «enkele malen geen gebruik is gemaakt. Deze meenen, dat wanneer zij langer zullen werken, daardoor de werkloosheid nog zal worden vergroot. Zij zien daarbij over het hoofd, dat wanneer door lagere productiekosten de verkoopprijs wordt verminderd, het bereiken van een grooter afzet mogelijk kan worden, waardoor dus juist de werkloosheid wordt verminderd". Het staatsstuk, waaraan het bovenstaande is ontleend, is alweer zes weken oud, maar het belang daarvan overleeft de actualiteit, omdat dit belang gelegen is in economische beschouwingen, door de Regeering ont wikkeld als richtlijn voor haar doen en laten. Dit staatsstuk is een deel geweest der schrifte lijke gedachtenwisseling tusschen Regeering en Parlement, die aan de openbare beraad slagingen pleegt vooraf te gaan. Aan de beteekenis van die laatste doet men, dunkt mij, niet te kort door toch meer waarde nog toe te kennen aan de rustiger overwogen uiteenzettingen der Ministers in hun memories. En daarom vestig ik de aandacht op wat in de jongste Algemeene Beschouwingen werd opgemerkt over onze handelspolitiek en over wat noödig is om den bloei der nijverheid te bevorderen. In de aangehaalde zinsneden is zeker een en ander, dat ik voor mij liever anders had gelezen: mij was een (nog) meer besliste afwijzing van eiken protectionistischen maat regel meer welkom geweest. Of de ver hooging van het invoerrecht op sigaren geen afbreuk doet aan het ten onzent geldend stel sel van fiscale rechten? Niet ieder zal met den Minister het daarover eens zijn. De ,,te over wegen" represaille-maatregelen worden aan meer dan n voorbehoud vastgekoppeld en vrij stevig geclausuleerd, maar men vindt daarin toch geen voldoende erkenning van het zeer bedenkelijk karakter, aan zulke maat regelen eigen. Invoerverboden worden slechts als alleruiterste middel toelaatbaar geacht, met de verklaring dat men daartoe waarschijn lijk wel niet zijn toevlucht zal behoeven te nemen. Besliste afwijzing uit beginsel mist men noode ook hier. Deze.... ik erken zeer voorzichtig ge stelde zinnetjes, die niet veel in uitzicht stellen van wat door protectionisten verlangd wordt, volgen op de stellige verklaring dat het bestaande stelsel van handelspolitiek zal worden gehandhaafd". Wanneer men nu aan zoo duidelijke bewoordingen als deze haar redelijken zin mag toekennen, dan wil zulk een verklaring, dunkt mij, toch zeggen: dat men bij de bepaling van het invoerrecht niet overwegingen, aan beschermings-denkbeelden ontleend, zal laten gelden, maar den fiscalen grondslag van ons tarief zal behouden. Aldus opgevat en ik herhaal, uat de woorden m.i. elke andere opvatting ten eenenmale uitsluiten heeft die verkla ring bijzonder gewicht. Zij heeft dat op zichzelf als uitspraak in positieven zin omtrent een allerbelangrijkste aangelegenheid. Zij heeft dat ook t genoverden aandrang uit sommige kringen in de richting van invoerverboden, invoerbelemmering of rechtstreeksche bescherming. En zij heeft dat in niet mindere mate tegenover uitingen en uitlatingen van Tweede-Kamer leden. Daar is niet enkel het initiatief voorstel van den heer Fleskens, die invoer verboden het aangewezen wapen acht, waar mede onze nijverheid in haar concurrentie strijd moet worden gesteund. Daar is ook het betoog van een gezaghebbend man als de heer Colijn, die begon met het vrijehandelsverkeer als postulaat te stellen, maar tevens oordeelde, dat de mogelijkheid moet worden opengehouden voor het verleenen van bescherming aan industrieën, voor welke dat nuttig kan zijn", een oordeel, dat steun vond (gelijk ie verwachten was) bij dr. Nolens, die, ook met een buiging voor inter nationalen vrijhandel, er op wees dat bijna overal de invoer wordt belemmerd. Tegenover dat alles ? en er is nog wel een en ander meer in diezelfde lijn heeft eene verklaring des Ministers, dat het bestaande stelsel van handelspolitiek zal worden gehandhaafd, toch ongetwijfeld een zeer bizondere beteekenis. Zij ontleent die m.i. ook, en zelfs in hooge mate, aan de gronden, waarop zij steunde. Voor duurzaam herstel van ons economische leven is verlaging van productiekosten onaf wijsbare eisen en dus moet alles vermeden, wat zoodanige verlaging onnoodig tegengaat. Aldus de Minister, die hiermee duidelijk zegt dat bescherming zou beduiden: belemmering van verlaging der productiekosten. Omdat zoo moet natuurlijk zijn gedachtengang zijn het beschermde artikel op prijs wordt gehouden en dit, over heel de lijn, zich wreekt in een op prijs, op het geldende peil houden van de voortbrengingskosten. Nu, wie dit zegt, die zegt daarmee tevens waarom in dezen tijd van onder-consumptie bescherming verderfelijker zou zijn dan bij welke andere conjunctuur ook en die heeft daarmee tevens gezegd, waarom bescherming allernoodlottigst zou zijn voor de belang rijkste onzer nijverheidstakken, voor die n.l. welke in uitvoer van hun voortbrengselen hun kracht zoeken en vinden moeten tn welker benadeeling de werkloosheid zeer sterk zou doen stijgen. Over de werkloosheid heeft de Minister, gelijk men ziet, in dit verband ook een ver standig woord gesproken. Gij oordeelt ten onrechte, zoo zegt hij tot de arbeiders, dat gij door langer te werken de werkloosheid zult vergrooten; de zaak staat juist andersom: indien gij langer werkt, zullen de productie kosten alen en daarmede ook de verkoop prijzen en dan zal daardoor de afzet van die goedkoopere goederen ruimer kunnen worden, door welkeren minieren afzet (meer vraag naar arbeidskrachten) de werkloosheid zal verminderen. Niet eiken dag treft men in de schriftelijke of mondelinge gedachtenwisselingen tusschen Regeering en Parlement zulke verstandige woorden aan, uitingen van een zoo gezond economisch inzicht als hier zich openbaarde. Ook daarom noem ik dit proza van dezen Minister een beteekenisvolle verklaring. SMISSAERT DE HAUPTMANN-AVOND TE AMSTERDAM Teekening voor ,,de Amsterdammer" van Cornelis Veth iiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiii LEEKENSP1EGEL VRAGENRUBRIEK voor Algemeene Wetenswaardigheden O. M. C. T. te H. Wat beteekent intermitteerende verlichting van een seinpaal bij de spoorwegen? Dit licht wordt alleen toegepast bij som mige voorseinpalen, ter onderscheiding van vele andere lichten in de nabijheid van grooteL steden of om deze seinpalen, die dikwijlsjf heel ver van den bedieningspost zijn ver wijderd, op eenvoudige wijze te verlichten. Dit zoogenaamde flikkerlicht wordt ver kregen door het branden van acetyleengas, waarbij de seinpaal overdag ook verlicht blijft. Het gecomprimeerde gas is in reservoirs in den handel. Een reservoir kan een seinpaal gedurende twee maanden verlichten, waarbij het aantal flikkeringen ongeveer 60 in de minuut is, waarbij per seconde 1/10 licht en 9/10 donker. Behalve op de door U genoemde plaatsen te Haarlem, zult U deze verlichting op meerdere stations aantreffen o.a. Singelgrachtbrug te Amsterdam, Halfweg. H. te A. Wat is dat toch geweest van het fort te Vlissingen tijdens het ministerie Kuyper? Was dat al een strijd tusschen Duitschland en Engeland en België'? Koos onze Regeering toen een der zijden door zich te laten bangmaken? Moet die zaak geheim blijven? Het in 1910, onder het ministerie Heemskerk door de Regeering ingediende Ontwerp van Wet tot instelling van een fonds ter verbe tering van de kustverdediging, waartoe o.a. zou behooren het maken van ee.i fort bij Vlissingen, heeft in de jaren 1910?1912 heel wat stof doen opwaaien en heel wat pannen in beweging gebracht. Het doel van onze Regeering was om voor de handhaving onzer neutraliteit door een fort bij Vlissingen te trachten in oorlogstijd aan vreemde oorlogsschepen het opstoomen of tijdelijk verblijf houden op de Schelde te beletten. Door belgische, fransche, engelsche en duitsche bladen en tijdschriften werden tal rijke artikelen aan dit voornemen gewijd, waarbij de Scheldekwestie, Nederland's in ternationale positie en neutraliteit, Nederland als bufferstaat tusschen Engeland en Duitsch land de hoofdschotel vormden. Onze Regeering heeft geen partij gekozen en zich niet bang laten maken, maar zich gehouden aan de IINIIIHHIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIII bestaande nederlandsche staatkunde gelijk die aanhoudend door de daartoe officieel geroepenen is geformuleerd en door geen ver antwoordelijk man ooit is verloochend: de staatkunde van met ieder der groote naburen op een goeden voet, met geen hunner in een politiek of militair verbond te willen staan. Het bovenbedoelde wetsontwerp is op 23 Juli 1913 wet geworden, Op 18 December 1919 diende de heer K. ter Laan bij de Tweede Kamer een motie in om met den afbouw van dit fort niet door te gaan, welke motie voorloopig werd aange houden. In de laatste jaren worden slechts luttele bedragen voor den afbouw toegestaan. Van eenige geheimzinnigheid in deze zaak is ons niets bekend. l,,,, u Illlllll IIMIIIIIMIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItmlIIIIIMH KALENDERS VOOR 1923 Door Felix P. Abrahamson werd uitgegeven en door Dieperink gedrukt een kalender voor het jaar 1923, ontworpen en uit gevoerd door Leo Visser. De kalender is mooi van kleur en draagt duidelijke datumcijfers; hij bestaat uit vier bladen. Piet van der Hem teekende in den van hem bekenden trant vier bladen van een kalender voor 1923, die door Valkhoff en Co. te Amersfoort en Visser en Co te Weltevreden werd uitgegeven. iiiiiiiiiiiiiiiEiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiii iiiimmmmiiiiimiiimiii iiiiiiii i iiiiiiiniiiiii n iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiui'lllllll .. ,?"'??? "'>"?? ?»""" ' ' ' " "' " """ """"'""""" TWHiïSCHE BJUK Amsterdam, Rotterdam, 's-6ravenhage, Dordrecht, Utrecht, Zaandam. 8estort kapitaal f 35.500.000.?Reserven : circa f 12.000.000. ten volle aansprakelijk voor verbintenissen van : B. W. BLIJDENSTEIN&Co., 55-56 Threadneedlestreet London E.C. B. W. BLIJDENSTEIN Junior, Enschede. LEDEBOER & Co., Almelo. Rekening-Courant met Rentevergoeding. In- en Verkoop Wissels op Binnen- en Buitenl., Vreemde Munt, Coupons. Incasseering op Binnen- en Buitenland. Rembourscredieten. In- en Verkoop Effecten. Bewaring van Waarden. Safe Depusits. Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen. Voorschotten op Fondsen en Goederen. Credieten aan Handelaren en Industrieelen bij hare afdeeling CREDIETVEREENIG1NG, tenzij tegen borgstelling, crediethypotheek of andere zekerheid, hetzij in blanco. Bente voor DEPOSITO'S ONTTANG- en BETAALKAS Kiiun Doelinslrul 20-22, Jnutirdam Renteverg. voor gelden a deposito met l dag opzegging 1^ pCt. Bedr. tot ?20.000 terst. betaalb. met 10 dagen opzegging 1% pCt. Voor andere termijnen op nader overeen te komen voorwaarden. Open en gesloten bewaargeving volgens Reglement. SIF! DEPOSIT INRICHTING, geopend: opWerkd.v.83/4V,m.tot4V2Uurn.m. op Zaterdagen en Beursvacantiedagen des morgens v. 83/i tot 12 uur. Loketten van ?2.50 per maand (? 10.?per jaar) en hoogerte huur voor bij de Directie bekende of geïntroduceerde personen. !P Heerengracht 124-128 Amsterdam Tel. N. 329 Assuradeurs en Assurantiebezorgers VOOR alle soorten Verzekering Direct opvorderbaar Tien dagen opzegging Een maand vast , . Een maand opzegging Drie maanden opzegging. Zes maanden Een jaar l3/4 l op nader overeen te komen ] voorwaarden. Vanaf den dag der op zegging wordt i % minder rente vergoed. HYPOTWEEKBrtNK . 482. Voor andere termijnen, zoomede voor grootere bedragen volgens overeenkomst. Maatschappij voor Hypothecair Crediet In Nederland Maatschappelijk Kapitaal f 3.000.000. Uitstaande Leeningen ... 19.312.000. Pandbrleven . 18.644.000. Reservti 1.075.000. Hoofdkantoor: te 'S-Q R A V E N H A G E, NAMAUI.AAB IJ. Bijkantoor: te UTRECHT, BOOTHSTRAAT 19. De Maatschappij stelt beschikbaar: <1% en 5% PAMBIIEVEH TEGEN BEURSKOERS In itukkan «in f 1.000.-, f 500.- n f 100-, HET VEIPLICHTE I4AHIIIKSCHE UITLOTIIG, unvinienda 1923. Oi Dir.ctie; Mr. D, VAN HOUTEN. Mr. J. D. TEN BRUGBEN CATE. l 5°o [ tegen 971/., pCt. \Vepplich\e jaarlyKscK*/ ier pet ? Holtod. HfpoHiaekbaiik 1001 Opgtrlcht In 1864 Volteekend MaatichippelijK Kipltnl f5.000.OOG Verstrekt geld op eerst»hypo theek. Voor Inl. wende men zich til bet kantoor der Bank, Oed. Blerkiren 19 te R'damof tot hare Agentii 'a de hoofdplaatsen dei Rljki. . DeDir. Mr. W. v. ROSSEM, Mr. TH. REEPMAKER, Mr. N. P. C. v. WIJK ! De HollandschG Voorschotbank HAARLEM, KRUISWEG 70 Bijkantoor: Amst., Keizersgr. 604 Rotterdam, Wijnhaven 129a 's-Gravenhage, Ged. Burgw.38, Maastricht, Stationsstraat 36. De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag met een minimum van f 5OO en verkoopt 4J% schuld brieven in stukken van / 1000 / 500 / 100 en / 50. KEIElLilDSClE UIKL-IUTHUPfll Gestort Kapitaal f 80,000,000.-. Statutaire Reserye f 19,445,211.?. Buitengewone Kekerre ... f 22,660,000.?. Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentschappen te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAQB. RENTE VOOR DEPOSITO'S: Direct opvorderbaar IVs % l maand vast o! opzegging .... 2 % 3 maanden vast ol opzegging. . . 3 % 6 ? ? ? ?* h /o 12 , 41/»% Voor andere termijnen en groote bedragen nader overeen te komen. ROTTERDAM AMSTERDAM VGRAVEHHAGK UtflTMLN StëSERttH f111,000,000 Handelscredietea < Voorschotten in Rekening-C mr%2. t DepOBito'i Caeque-RekeningeB m-st ren to-vergoeding Gelegenheid tot open en gesloten bewaargeving SAFE DEPOSIT Levensverzekering Maatschappij Bijkantoren te Weltevreden en te Medan. Vraagt de nieuwe polisvoorwaarden. Residentie Hypotheekbank 's-GRAVENHAGE Anna Paulownastraat 97. T RUSTEE'S EN ACCOUNTANTSCONTROLE 5!/2°/o Hypotheekbrieven tegen 99 % pari na 10 Japon. Directie: K. E. ABBINO. D. VAN OORBT. HAARLEM 5 pCt. PANDBRIEVEN a 95 pCt. ! Jaarlijksche uitloting a pari van 4 pCt." .( A. E. TH. DE BYE DÓLI.EMAN ' ( Mr. P. FUERI SNETHLAOE. INCASSO-BANK Amsterdam Rotterdam - Almelo Arnhem - Delft Dordrecht Eindhoven Enschedé's-Gravenhage Groningen s-Hertoeenbosch Hilversum Leeuwarden Maastricht Nijkerk Tilburg- Utrecht Wormerveer Wijk bij Duurstede?Zaandam Volaostort Kapitaal f 25.OOO.OOO.-~ Resorvo f 5.361.7OO. Effectenorders II Vreemd Bankpapier Coupons ; Cheques Prolongaties II Buitenl. Wissels Hypotheekbank voor Amerika 's-GRAVENHAGE 6°fo Pandbrieven Opeischbaar na 10 jaar a pari. Utrechtsche Hypotheekbank UTRECHT Pandbrloven ruim f 34.OOO.OOO.?. De Bank stelt beschikbaar: 51, pCt. Pandbrieven a 100 pCt. In stukken van /1000.-, fSOO.- en ffOO.-, met verplichte uitloting a pari in 25 jaren Di D l f e c 111: Hf. A. J. I. VAN LIER. Mr. f. R. HOORWEG. Standaard HjpollueHiank ti Rotteidin Directie: Mr.H. H.C. CASFENDIJK en 1. MOSSELMAN De BankgeeftondercontröU van het Algemeen Admini stratie- en Trustkantoor 5% Pandbr. tegen 95% en voor zoolang de beperkte voorraad strekt 6% Pand brieven uit tegen 101%. ladirlanilsclie lUustratlednik-papier van de Firma C O. A. CORVEY, Keizersgracht 255, Amsterdam, Tel. fl 1202 en 555

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl