Historisch Archief 1877-1940
23 Dec. '22, No. 2374
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
IN HET KORTST|VAN DE
DAGEN
Als er eens een enquête werd ingesteld over
de voorkeur van winter of zomer,?ik ben er
zeker van, dat zich dan al vast vele duizenden
huisvrouwen aan den zomerkant zouden
scharen.
Trots de bekoring van sneeuwlandschap
en ijsvermaak, is het zoo natuurlijk den winter
als een negatief seizoen te beschouwen,tegen
over de jaargetijden waarin de natuur ons
uitlokt met haar mee te leven. En als 't buiten
woedt, moge het binnen zoet zijn, dat is dan
ook ten koste van heel wat zorg en geld;
winterkou en winterduisternis brengen voor
de vrouw des huizes hunne maar al te bekende
ongeriefelijkheden mee.
Intusschen, de winter behoort nu eenmaal
tot het klimaat, op onzen breedtegraad. Zoo
veel meJischengeslachten vór ons hebben er
zich doorheengeslagen, en ons zal dat ook wel
weer lukken. Wij hebben hem te aanvaarden
als iets wat vanzelf spreekt, en al zijn eigen
aardigheden op den koop toe. Er zijn dames
die nog in December een paar kleumerige
rozeknopjes koesteren. Daartegen staat mijn
herinnering aan een
gewezen-koopvaardijkapitem, cue ofschoon op zijn ouden dag een
ijverig tuinier geworden, placht te zeggen:
zoodra de schorpioen aan 't roer zit, moet
je van bloemen-plukken je hart aftrekken".
Kruimeltjes zijn ook brood; en korte dagen
zijn ook dagen. En ze zijn altijd nog lang ge
noeg om gelegenheid te geven tot het scheppen
en uiten van gezelligheid en hartelijkheid en
verkwikkingen van allerlei aard. En, naarmate
wij ons daartoe moedig inspannen, des te eer
zaïhet lukken het blijmoedig te doen.
GEERTRUIDA CARELSEN
PLASTIEK VOOR KINDEREN
Zooals een blad zich beweegt op het
rythme van den wind, zoo kan een lichaam
zich bewegen op cadans van muziek".
Dit was de gedachte van Isidora Duncan
waarop zij hare plastische dansen baseerde
en waarmee ze ongeveer 20 jaar geledea een
nieuwe kunstuiting in het leven riep.
En deze gedachte gaf zij in haar kunst trouw
weer; iedere mineur-passage werd door
haar uitdrukkingsvolle hchaamslijnen geuit
in weemoed, iedere juichtoon uitgejubeld,
uitgeschaterd in vollen overmoed en haar
eigen hartstocht in vreugde en leed, deelde
zij mee aan het publiek, dat gretig in zich
opnam deze nieuwe uiting van kunst.
* *
*
Kinderen, zijn aardigen echt; hoe jonger hoe
echter. De beweginkjes zijn f gracieus, f
komiek of vierkant, maar met een vierkan
tigheid,die aardig past bij het dikke hummeltje
e.i nooit hinderlijk of leelijk of plomp is. Kijk
eens naar heel-kleine kinderen van 2, 3 jaar;
zijn hun trippelpasjes en gebaartjes niet
mooier dan alle aangeleerde plastiek?
Maar. ... kinderen moeten al heel jong
léren ! en daarvoor moeten ze veel stilzitten
en verder komt fatsoen" en goede toon"
ook een woordje meepraten en dan is het
heelcmaal mis, dan verstijven ze totaal.
Ziehier de 10 geboden der conventie.
l Niet hard loopen, dat is niet netjes.
2 Niet met de armen zwaaien, dat is
ongepast.
3 Niet schreeuwen, dat is ongemanierd.
4 Niet stampen, dat is onbehoorlijk.
5 Niet gezichten trekken, dat is onbeleefd.
Niet liuile.i, dat is laf.
7 Niet hard;lachen, dat staat grof.
8 Niet op je stoel zitten draaien, dat is
hinderlijk.
9 Niet wijzen, dat is onbescheiden.
10 Niet gapen,, dat is oneerbiedig.
En ais ze dit allemaal kennen, dan zijn ze
murw, d.w.z. stijf en harkerig.... en dan
moeten ze weer op dansles of rhythmische
gymnastiek om gratie" te lecreu.
En deden ze nu maar goede
lenighcidsHET KEIENBOEK
Heimans' werk begint vruchten te dragen.
Het is nu een jaar of vijftien geleden, dat hij
tot de overtuiging kwam, hoe noodig het was,
om ons ook bezig te houden met de geologie
van Nederland en wat daarmede samenhangt.
Hij pakte dat dadelijk aan, zooals hij gewoon
was te doen, verschafte zich c'.e beste leer
boeken, zocht en verkreeg aanraking met
bekende geleerden, bezocht onze musea en
bovenal reisde Nederland, België,
Duitschoefeningen en zuivere rhythmiek, dan zou ik
daar niets tegen kunnen hebben, maar ik
ken kinderen van plastieklessen, die me
ongeveer 't volgende vertelden
Ik. Wat is dat: plastisch dansen.
Kind. Wel, dan doe je zóen zóop muziek.
(Ik kreeg een gemanireerd gezwiep van armen
te zien ; geen beweging was echt.)
Ik. Kan je dat op alle muziek doen?
Kind. Ja, maar de juffrouw let wel op
welke muziek. Als die bijv. ernstig is, dan
moet je Smart uitdrukken en dan zak je op
den grond in elkaar, met je hoofd op je handen.
Ik. Hoe meen je? Doe 't eens ! (zonder tijd
noodig te hebben orn zich een drama voor
den geest te roepen, zeeg het voorwerp der
Smart ter aarde.) O juist! En pleizier?.hoe
doe je dat? of heb je dat nooit?
Knul. Jawel ! Je hebt drie soorten van
vreugdesprongen. (ze werden me voorgedaan)
en Wanhoop" is zóen met devotie kniel je
en strek je zóje handen.
Ik. Altijd in elkaar geslagen?
Kind Ja, want als je ze los-van-elkaar
strekt dan beduidt dat afweren
Ik heb eens aan een gewoon kind gevraagd
een, dat geen plastiekles had of ze op
den grond ging liggen als ze met een slecht rap
port thuis kwam of 'n streek had uitgehaald.
waarop wel een uitbrander zou staan maar
ze keek me aan of ik niet wel bij 't hoofd was.
Al dit onware gedoe vind ik gewoon
misdadig. Waarom moeten ernstige gevoelens
als dansmaaieren worden ingepompt?
Wat weet een gewoon kind van Smart en
Wanhoop en devotie? Het effect van deze
studie kan immers niet anders worden, dan
een belachelijk nadoen van groote-menschen,
een gemanireerdheid als slecht surrogaat voor
Kunst" een ongezonde namaak, waar een
eenvoudig, ongekunsteld, gezond kind niets
van begrijpt.
Ik heb veel kinderuitvoeringen geleid van
gewone speelliedjes en andere doodeenvou
dige gegevens, d.w.z. ik regisseer, muziek en
woorden zijn dan al ingestudeerd en
altijd begonnen de kinderen stijf en verlegen,
stil en ernstig, waar vroolijkheid gevraagd
werd. Ze deden me denken aan sprinkhanen
die ik, als kind, in een fleschje opsloot, om
ze na een uur weer los te laten. Ze stapten
eerst moeilijk, door hun gevangenschap het
bewegen ontwend, en wipten dan eerst met
kleine sprongetjes, vór ze den slag weer
beet hadden van hun eigen groote sprongen.
Zoo ook de kinderen, ze durven zich niet
spontaan uite.i. Maar dan ook ineens het
verrassende verschil, zoodra 't me lukt ze los
te krijgen. Ik meen niet door vroolijkheid voor
te doen en maniertjes te leeren, maareenvoudig
door er pret om te hebben en te vragen of ze
met begrafenisgezichten naar een bal gaan en
inslapen als ze een jolige grap vertellen.
Ditzelfde is ook te bereiken met plastisch
dansen.
Kinderen zijn veel origineeler en vinding
rijker dan menschen en ze hebben rijker
fantasie. Ik ga altijd bij de kinderen in de
leer in plaats van me in te beelden, dat ik
't beter weet. Ik maak alleen hun gedachten
pasklaar voor het tooneel en de uitkomst is
meestal voor mij even verrassend als voor
het publiek.
Met pasklaar-maken voor het tooneel"
bedoel ik niet, dat de kinderen alleen moeten
weten wanneer zij opkomen of weggaan; ik
heb natuurlijk vooruit stand, groepeering en
expressie goed overdacht, maar dit weten
de kinderen nauwelijks; wanneer ze op de
aangegeven plaats staan, mogen ze doen wat
hun hart hun ingeeft, bij verkleedpartijen
mogen ze zelf bedenken wat ze aan zullen
trekken, ik zeg alleen dat ze niets moois
mogen koopen en niet bij Ma of Juf hulp
moeten vragen en dan sta ik dikwijls verbaasd
over zooveel humor en fantasie. Maar ze
moeten zich werkelijk ook vrij voelen, hun
bewegingen moeten spontaan zijn en niet
ingepompt worden. De meeste goed-inge
studeerde" kinderuitvoeringen doen me den
ken aan een marioiiettentheater, waar de
touwtjes door onervaren handen iu beweging
worden gebracht; de slecht-verzorgde
Kin
VRUCHTEffKOESJEëi
VAN
SIFEES - HAAB.LËM
zijn voortreffelijk van kwaliteit
en aangenaam van smaak
DE MODE IN DEN VREEMDE
TANZPALAST DE CLOU" TE
BADEN-BADEN
Teekening voor De Amsterdammer"
van Hanna Lamberts
Danstoilet. Zeer dunne zwarte japon niet
zwart borduursel. Sjaal van
lindebloesemkleurige zijden crépestof.
iiiiiiininiHiiitiniiiiiiiiiiiiii
PEGMATIET,*met glimmerplaten en -stangen door het
heele gesteente! Zweefsteen van Amersfoort, (foto Landré)
land en Zwitserland af, om zooveel mogeijk de
werkelijkheid te aanschouwen. In de Levende
Natuur" en in De Groene" heeft hij van die
reizen verteld en bovendien verschenen van
zijn hand twee uitmuntende boekjes: Het
Geologieboekje" en Ons Krijtland" waarop
stellig nog meer gevolgd zouden zijn, indien de
dood hem niet had verrast op zijn laatste
studiereis in oen Eifel.
Maar het doel was bereikt; naast de plan
ten en dieren, begon nu ook de bodem van
Nederland de aandacht te trekken van wande
laars en studeerenden en kregen de studies
van Loriée,n van Baren, Dubuis, Tesch,
Molengraaff, Waterschoot van der Gracht en
anderen ook wat meer beteekenis voor het
groote publiek. De oude Staring kwam weer te
voorschijn en men verwonderde zich er over,
dat een voor zijn lijd zoo voorin: l lelijk en
onderhoudend boek niet reeds dadelijk weer
klank had gevonden bij alle beschaafde Neder
landers. Ons land toch is in geologisch opzicht
al even belangrijk en onderhoudend als voor
de zoölogen en piaiitkundigen.
Hierbij moeten we niet alleen den
ken aan het bergenhoek je in
ZuidLimburg of het rotsrandje in den
Achterhoek van Gelderland, maar
aan alles wat de w.!de wateren
van Rijn en Ma.is hebben ge
wrocht, wat de gletscherstrooinen
van Scandinavië en Finland
hierheen hebben gebracht en wat
er nog dagelijks omgaat langs
stranden en rivieren in de
Waudenzee en in de vectiplassen. In
de laatste jaren breidt de littera
tuur over al deze onderwerpen
zich al meeren meer uit, zoowel
in den vorm van tijdschriftartike
len als in dien van boeken groot
en klein. Van Baren's Bodem van
Nederland nadert zijn voltooiing
en middelerwijl hebben we klei
nere geologieën van Nederland
gekregen van Bernink en Van
der Lijn, van Mulder en van Van
der Steen. Deze laatste heeft ons
dertiitvoeringen zijn doorgaans n onmuzikaal
n rommelig om aan te zien, dus verder geen
bespreking waard. Dit wat gewone spelletjes
betreft.
Met plastisch dansen komt nog een groote
factor meedoen: de muziek.
Want goede muziek heeft een inhoud,
drukt gevoel uit, dat weergegeven moet
worden.
Daarom moet men voor kinder-plastiek
zoo voorzichtig zijn in de keuze der muziek,
omdat kinderen nog niet alles kunnen weer
geven, wil men hen tenminste ongekunsteld
houden, vrij van namaak. Makkelijk is dit
niet in den tegenwoordigen tijd, want op
danslessen, zoo wel op rhythmiek worden veelal
maniertjes geleerd, maar met een eerlijk
willen van den leider is het mogelijk.
Ik nam er de proef van.
Ik maakte op heel eenvoudige balletmuziek
van Glück een feeërie, die ik Lentes Ont
waken" noemde.
Ik leerde de muziek volgens de methode van
E. Jacques?Dalcroze, omdat deze methode
naar mijne meening de eenige is, die beweging
en rhythme tot n harmonisch geheel weet te
maken?en als de kinderen de muziek dan
goed in de beenen" hebben (zooals men haar
met pianospelen in de handen" heeft), dan
begin ik te vertellen : Zooals 't in den winter
net lijkt of alle planten en boomen slapen, zoo
verbeeld ik me, dat er wel een sprookjesland
kan bestaan, waar alle kinderen ook hun
winterslaap doen. Ze liggen overal, hier vór
me, maar ook daar in de verte, waar we ze
dan hieruit niet kunnen zien. 't Is nog guur en
vonker niets gezellig. Maar dan komt, van
uit het warme Zuiden de Lente aan ! Van heel,
heel ver hoort men haar roep over 't Land:
Hallo ! wie slaapt nu nog? En de kinderen
worden wakker; maar met in eens, ze lod
deren nog wat en sommige slapen dadelijk
weer in. Van andere plaatsen komen kinderen
-- die ook de Lente gehoord hebben nieuws
gierig om 't hoekje kijken en langzamerhand
komen ze van overal. Jongens sleepen dorre
takken aan, om die met blaadjes en bloemen
aan te kleeden en als de Lente dan heiisch
komt, wordt ze met gejuich ontvangen en
met n zwaai van haar staf worden alle
takken en struiken vol bloesem en de kinderen
plukken bloemen en probeeren vlinders te
vangen en een draagt een korf bloemen,
die ineens door een ander wordt afgenomen
en dan loopen ze elkaar na om de mand te
krijgen en ze spelen.... spelen.... totdat
de Lente niet langer blijven kan en verder
moet gaan om haar bloemen te brengen en
allen trekken mee, een bloementak in de
hand en helpen orn den winter te verjagen ....
En de kinderen luisteren gaarne en kiezen
zich zelf een ambt van: mag ik slapen en
snurken? Mag ik haar wakker schudden?
Mag ik kapellen vangen? En de jongens
voelen zich de sterkeren, omdat ze takken
moeten sleepen.... in n woord we hebben
pret, allemaal, de kinderen zoowel als ik,
neen, ik 't meest, juist om de kinderen. En
ik studeerde dit in met kinderen, die nog
nooit aan plastisch dansen gedaan hadden,
maar daarom juist ging er een charme van
hen uit, die aanpaste bij den frisschen lente
wind, die over het tooneel moest waaien.
Het is jammer dat er geen goede en een
voudige feeëriën voor kinderen bestaan met
oorspronkelijke muziek. Geleende muziek kan
nooit geheel n zijn met den tekst. Zijn er
geen componisten die *g%noeg van kinderen
houden om hun frissche ongekunstelde me
lodieën te geven? Speelfantasieën zijn altijd
Ie maken en we leven in den tijd van
Plastische dansen !
W. W E s s E L s
illllillliliiillllllllllllllllllllillliimi
DE ROL VAN DE GETROUWDE
VROUW TE OBERAMMERGAU
TIJDENS DE PASSIESPELEN
(Ingezonden)
Met veel belangstelling nam ik kennis
van het stuk, onder bovenstaanden titel,
in een der vorige nummers. Echter is m. i.
niet alles precies juist, wat de schrijfster
mededeelt. Ook ik was dezen zomer in
Zuid-Beieren en logeerde eenige weken in
Partenkirchen. Ik had den hotelhouder
geschveven een plaats in Oberammergau voor
mij voor een bepaalden datum te nemen.
Bij mijn aankomst in Partenkirchen ontving
ik dadelijk van den hotel-portier een soort
cheque (waarop Mk. 135.?? betaald was),
welke inwisselbaar was in het filiaal van de
Bayiïsche Vereinsbank" te Oberammergau
tegen een plaats Ie rang a Mk. 100.?Hierbij
was van gecnerlei geknoei" sprake, want
toen ik op den ochtend voor de voorstelling
bij genoemde bank kwam, waren daar op
zijn minst wel een 500-tal menschen, welke
met hetzelfde doel kwamen als ik. Dat men
dus bepaald genoodzaakt" wordt een of
twee dagen in Oberammergau te wonen om
een plaats voor de, passiespelen te krijgen,
is m. i. niet geheel juist.
Volkomen is het waar, (en ook de
Offizieller Führer" geeft dat aan), dat men wel zoo
veel mogelijk tracht de bezoekers van de
passiespelen voor l of 2 dagen te Oberammer
gau te doen wonen. Het publiek betaalt
voor de plaatsen zelf zeer weinig en de
Gberammergauers willen natuurlijk "gaarne
veel aan de Passiespelen verdienen; welaan,
dat doen ze door van al hunne huizen tijdelijk
pensions te maken. De schrijfster pleit voor
vrijlating der gedwongen pension-nering, e n voor
hoogere entreeprijzen.Hooger|envenweldaneen
zeker bedrag (b.v. Mk. 500.?per plaats) zou
men niet kunnen gaan, willen de spelen ook voor
de Duitschers toegankelijk blijven. Echter
zouden binnenkort dergelijke toegangskaarten
in München verhandeld worden voor Mk.1000,
in Holland voor Mk. 2000.?en hooger en
misschien in Amerika wel voor veel en veel
meer, waardoor de groote winst in de zakken
van anderen dan die van de Gberammergauers
komen. Ik hooide nu reeds van een Engelsche
dame, naast wie ik toevallig in de
sideseeing-car" op de terugreis naar Parten
kirchen zat, dat zij een plaats gekocht had
voor Mk. 800.?bij een hotelportier in
München !
Doch ook nog een ander bezwaar zou zich
voordoen, wanneer niet een groot (naar mijn
schatting ruim de helft) gedeelte weikelijk
en pension voor eenige dagen in
Oberammeigau was. Hoe stelt de geachte schrijfster
zich het voor, dat liet mogelijk zou zijn
al die bezoekers (totaal ± JOOD) te voeden
in de 10 uien, dat men in Oberammergau
moet zijn, (ir.r. 2 uren pauze} als niet
het grootste deel in een bepaalde woning
zijn maaltijd gereed vond? Reeds nu was het
vooi het overige gedeelte der bezoekers
(dus niet loges) al een bijna vechten" om
aan iets te komen en gaf dit soms aanleiding
ZOHEI
EETKAMER
SLAAPKAMER. .
HEERENKAMER
525.
590.
f 515.
Eigen Fabrikaat Speciale Ontwerpen
11 iiiuiiiiii iiiumii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin iiiiiiitiiiiiiiii
tot allesbehalve stichtelijke tooneelen. Neen.
voor Oberammergau, is beslist geen andere
regeling mogelijk dan de tegenwoordige en
als men dat begrijpt, zal men ook begrijpen,
dat de getrouwde vrouw onder geen mogelijk
heid aan de passiespelen kan deelnemen.
Zij toch dient te zorgen voor haar huis met
de dagelijks veranderende gasten.
Dat men overigens in dezelfde streek geen
bezwaar heeft, dat getrouwde vrouwen' op
het gewone tooneel komen, bleek mij in het
Bauern-theater" in Partenkirchen, waar ik
's avonds gehuwde vrouwen zag spelen, welke
men overdag in winkels en andetszins in het
dorp werkzaam zag. Doch m.i. is dat in
Oberammergau waar steeds wtvrfa»gespeeld
wordt (en tijden van tevoren gerepeteerd)
een onmogelijkheid.
Dat niet hetzelfde meisje in Oberammergau
tweemaal voor Maria speelt geloof ik evenwel
gaarne.M.i. heeft dit echter een meer
laag-bijde-grondsche" oorzaak, dan de meer verheven
redenen, welke de schrijfster opgeeft. Mij werd
n.l. in Oberammergau medegedeeld, dat
een Maria" nog al eens huwelijksaanzoeken
krijgt. Dit is zeer begrijpelijk, wanneer men
bedenkt, dat gedurende 5 maanden elke paar
dagen nieuwe gasten uit alle deelen der wereld
in het huis van Maria" vertoeven en het mij
niet als iets bijzonder voorkomt, dat er tal
rijke mannen zijn, die door hun eeloof of
anderszins, gaarne de Maria van Ober
ammergau" tot vrouw hebben. De Maria"
van 1910 is o.a. met een Amerikaan in het
huwelijk getreden. Ik geloof dus zeker, dat
de Maria" van dezen zomer ongetwijfeld ook
wel spoedig in het huwelijk zal tieden of
is getreden en wellicht niet in Ooerammergau
zal of is blijven wonen.
Wat verder de verbinding met de omlig
gende plaatsen betreft, waren groote
automobieluienstenmetde omgeving georganiseerd.
Bovendien kwam in Oberammergau een
halt uur vuur den aanvang der spelen een
extra-trein uit München met taitiJKe bezoe
kers aan. Is de schrijfster misschien in Mei of
begin Juni of na half September (dus in het
niet-drukke reisseizoeti) naai' Oberammergau
geweest?
ammergau
Z.
OVER BOEKEN EN TIJD
SCHRIFTEN
Voorde huisvrouwen brengen de Vereenigde
Drukkerijen Roeloffzen-Hubner eu van
Santen en Gebr. Binger te Amsterdam een
Wcekkalender, uitgegeven door de
Nederlandsclie Verecniging van huisvrouwen, verza
meld door de Afdeeling Amsterdam. Er is
ruimte voor notities, onderaan staan kleine
opmerkingen en raadgevingen betreffende
omgang niet huisgenooten en kinderen, terwijl
de achterkant practische wenken en recepten
geeft.
Er zijn 4 deelen van de Kind en Kunst
Serie in herdruk gekomen bij de uitgevers
Van Holkema en Warendorf, Amsterdam.
Velen zullen dit met genoegen vernemen.
Deel l Bobo, geschiedenis van een aap, door
Mevr. Nan Osselen?Van Delden en Marie
Hildebrandt. Deel II Piet Wipneus, door
Marie Hildebrandt met platen van Benjamin
Rabier. Deel 111 Eppien Toef, door Mevr.
Van Osselen -Van Delden enMirie H
!debrandt. Deel IV. [Je Kleine Kroot door Marie
Hildebrandt met platen van Benjamin Rabier.
De boeken in stevigen kartonnen band zijn
rijk geïllustreerd met koddige platen van de
vele ongeloofelijke kinder-en ditrgevallen, die
zeker allermeest tot de prettige lectuur zullen
bijdragen.
IIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllOIIIIIIHIIII
iiiiiMiimniiiiiii
IIIIIIIIIEII1IIII
ook zijn duinen-dissertatie gegeven,en daar
naast hebben we ooknog die van Vuyek en van
Jeswiet, die echter meer botanisch dan
geologisch zijn opgevat. Over Friesland heb
ben we het aardig boek van Botke, dat ik
hier onlangs besprak en thans heb ik hel
groote genoegen een nieuw boek aan te
kondigen, dat ongetwijfeld zeer veel zal
bijdragen U.t verhooging der belangstelling
voor den Vaderlandschen grond..
Ons diluvium is hierheen gebracht door den
Rijn en de Maas en door hel gletscherijs. De
bewijzen daarvoor liggen letterlijk voor het
grijpen in de keien groot en klein, te vinden
in onze zand- en grmtgronden. De grootste
daarvan treffen we aan in de Hunnebeddcn
van Drente. Eeuwen lang zijn op onze
heidegronden keien geraapt en gedolven voor be
strating en voor ce bekieeding van onze
zeeweringen, zoodat er gewoonweg op de hei
zelve niei Vt_ci meer te vinden is. Maar langs
stramien en onlgravingen lukt het beter. In
dien ge eens wandelt langs de Zuiderzee van
Naaruen tol Huizen, dan kunt ge daar een
zak vol merkwaardige sieenen verzamelen.
Heimans bewerkte bij voorkeur de afzanderij
tiisschen Bnssiun en Hilversum en heeft daar
indertijd uit eigen mio.ueleii een Keienpark"
gepacht, als ik mij niet vergis, ue eerste poging
lot Benoud van Natuurmonumenten in
Nederland. Het Oude Mirduiner klit" is sinds
vele jaren een beroemde vindplaats voor aller
lei siecnen en in den laatsten tijd is de groote
zandafgraverij bij Maarn het Mekka der keien
kloppers en kristal/.oekers.
Het is een spannende bezigheid. Meer dan
veertig jaar geleden deden mijn vriend Willem
Suikeranalyse en ik er al druk aan op de glooi
ingen van den Zuiderzeedijk bij Amsterdam
en ik denk nog met genoegen aan een groot
blok wit graniet met glinsterende granaten
er in, dat wij daar klopten metnogveei andere
granieten en allerlei gesteenten waar wij geen
raad mee wisten. Hadden wij (oen maar dit
nieuwe boek gehad: liet Keienboek van P.
v. d. Lijn, uitgave van W. J. Tilieme en Cie. te
Zutplien, prijs mij onbekend, ik zon zeggen een
gulden of vier, een boek met een toekomst.
Met een verleden trouwens ook, want bij het
doorlezen blijkt telkens, dat de auteur jaren
lang met groote liefde en vlijt ons land Heeft
afgeloopen, zoekend naar keien, en al die
jaren het gemis voelend aan het boek, dat hij
nu zelf heeft gemaakt. Ook heeft hij niet
nagelaten de keienverzamelingen, die reeds in
ons land bestaan, door te werken, daarbij hulp
en voorlichting genietend van bekwame geleer
den zooals prof. Bonnema in Groningen, Dr.
Oostingh te Wageningen. Aan dezen laatste
is het boek opgedragen; het gaat in zee onder
een goede vlag.
Wanneer ge nu ergens in Nederland een
steen vindt die, niet door meiisclien, maar dooi
de natuurkrachten daar gebracht is, dan kunt
ge die met Van der Lijn's boek deterniineeren
net zooals je een bloem determineert met een
flora. D.e determineerlijst vormt hoofdstuk
VIII van het boek en ge kunt haar alleen ge
bruiken wanneer ge eerst de zeven voorafgaande
hoofdstukken hebt doorgewerkt, die u op
onderhoudende maar vooral degelijke wijze
vertellen van den steenenzoeker zelve, van
mineralen en gesteenten en van fossielen. Deze
lectuur wordt u gemakkelijk gemaakt door
duidelijke overzichten, kaarten, teekeiiingen
en reproducties van foto's voor liet allergroot
ste deel naar voorwerpen door van der Lijn
en de zijnen zelf verzameld. De zeer duidelijke
teekeiiingen heeft hij zelf gemaakt, de prach
tige foto's zijn door den heer Landrévervaar
digd en onovertreffelijk gereproduceerd dooi
de firma van Leer. Het is een waar genot, dit
boek ter hand te nemen en ik wensch er van
harte zoowel auteur als uitgever geluk mee.
Ongetwijfeld zullen we nu veel keienver
zamelaars in ons land krijgen en wellicht
zullen er in de toekomst wel meer treinen
moeten stoppen bij Maarn of komt daar een
hiitel voor Keienkloppers. Het zou zelfs te
vreezen zijn, dat er weldra geen kei meer zal
overblijven. Dit is niet lieelemaal overdreven ;
sommige beperkte vindplaatsen zuilen licht
ie lijden krijgen en het zal wel weuschelijk
blijken, om hier of daar bedacht te zijn op het
behoud van mooie profielen of merkwaardige
steenen. In deze richting wordt leeds sinds
eenige jaren gewerkt door de Vereeniging tot
Behoud van Natuurmonumenten, die bij
Maarn een aardig stuk grond ter beschikking
heeft gekregen, waar onder lekür.g van Dr.
Kruizinga de belangrijkste steenen, die bij de
afgravingen van Maarn te voorschijn komen,
worden opgesteld en geëtiketteerd. Over dit
Geologisch Park bij Maarn vindt u bijzonder
heden in de jaarverslagen der Vereeniging tot
Behoud van Natuurmonumenten, die binnen
kort zullen verschijnen. De beteekenis van dat
Park wordt stellig verhoogd door het ver
schijnen van het Keienboek. 't Is nog al aar
dig, dat de auteur van dat boek woont in de
stad-met-de-kei, dat is Amersfoort. Van een
van zijn fraaie steenen geven wij hier de
afbeelding, die in De Levende Natuur" heeft
gestaan; de platen in het boek zelf zijn ge
drukt op kunstdrukpapier en daardoor in
alle détails veel nauwkeuriger en mooier.
Die steenen hebben voor het meerendeel wel
rare namen, maar daaraan wennen we even
goed ais aan Geranium en Fuchsia.
l A e. P. T n i j s s i:
Neoral
oorpijn on innt';1;;)] v.x-AiC'.i on
middellijk lot bed;.Li\m ^fi'raclit
11 u;,M' Sloun's Lniiiru-nt Mondt
'i'.-t in gereed lu: i d hrt voorkomt
uren van foltering en pijn. in
wrijven on noodi;;--- het di mg t
SLOANS
Liniment