Historisch Archief 1877-1940
30 Dec. '22. No. 2375
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
KERSTFEEST IN SOVJET-RUSLAND
Teekenint voor de Amsterdammer" van Joh. Braakensleh
,,De Moskousche bladen berichten, dat een verbod is uitgevaardigd
om de Kerstboomen te versieren met engelenbeeldjes en andere
godsdienstige emblemen".
ijmifiirnmii
imnitnifimii miiiiiiimiiiiijjiiiiiiiiiitiiiiiiiimntliiiiljiiiiiijiiiiliiiiffiiiiijjjniiiiiimiiiiimiiliiiiiiiiiimmiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii]iiiiiiiiifiiif<ijiiiiiiiii]iiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiii
CHARI VARIA
tjïanb, Xeutychlanb ueber 3lUe§!
,,Aan deze combinatie dankt hij
de zeer sterke interesse, die men voor
zijn arbeid opvat." (Tel.)
,,\Vij breken af wanneer meer ur
gente kwesties voorliggen." (O. H. C.)
Firma Lipmann Rosenthal & Co.
neemt interesse bij de Oosten r.
Bodencrtdietanstalt." (HM)
De Leidsche flesschen worden door
een electriseermachine opgeladen."
(Physica)
Een prediker, die de cultuur ernstig
n eemt." (Prakt. Clirist.)
Onze kunstcritici
,,Biahm's Derde klonk des te
gloedvoller en hartelijker van o ver
stroomen d rijke lyriek, des te sappiger
en verzadigder, gestoofder en
gepantserder van kleur, des te milder in zijn
blankrustige sluitingen." (Vad.)
De passivisten
Op deze plaats werd den 10 Juli
1!K)8 door prof. J. Kamerling!! Onnes
voor de eerste maal helium vloeibaar
gemaakt." (Gedenkplaat Phys. Lab.
Leiden)
Oir.e teekenaars
,,In het f-f der malaise zien wij onzen
Kerstboom staan." (Cl. Dmirenbos)
De fnuiters
In de groote zalen staan dinge.: van
uit alle wereldstreken." (Tel.)
In den nacht van 8 op 9 October
werd zij van uit zijn woning vervoerd."
(Tel.)
De zenuw moet van uit de hersenen
een bevel ontvangen." (Tel.)
De Wattws
Neem eens het water wat
hier vandaan halen." (Tel.)
De N. R. C. droomt van een nieuw soort
van woningbouw. Is zeifbedruipende woning
bouw voor arbeiders mogelijk?" peinst het
blad.
Populair? dierkunde
Aan de hand van deze hond toonde
hij de voornaamste eigenschappen
der St. Bernhards aan." (/.. D.)
De w muieren der fotografie
De eerste foto van de aardbeving
in Chili." (Tel.)
Onze adverteer end? liuinoristeti
Knappe slapers gevraagd; 50 et
per nacht met koffie." (N. C. voor
* (W est-Friesland)
IHIIIIH lllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllMIHIIIIIIII
CORRESPONDENTIE
L. te G. Mijn dank. Ja, ,, Vestte gjtelsei en
Verdedigingsplan" is wel heel erg. Te erg
voor mijn rubriek.
«mini iiiinii umi i immuun m mm
GARDE-ROBE SCHETSEN
l
HüT DAAIJSCH CO1.BIÏRTJE
Het begrip colbert heelt, voor zoover ik
heb kunnen nagaan, niets met den grcoten
staatsman te maken, zoomin als demi-saison
iets uitstaande heelt met de demi-monae, of
jaquette met Jean Jacques Rousseau. Maar
dingen, die modieus van aard zijn, die verband
houden met koks, kleermakers en kappers,
hebben behoefte aan een betiteling met
uitheemschen, liefst Fr:m<;cfien k.'ank, en daarom
heett het pakje, waar we dagelijks in loopen,
den titel van colbert, een w.'ord, dat behalve
in de geschiedenis, in Frankrijk niet bekend is.
Aan ent colhertje dan, zijn we een beetje ver
knocht, want we dragen het niet het meeste
gemak, en we voelen er ons het gelukkigst in.
We leggen het met eenigen wrevel af als ae
omstandigheden ons gebieden iets anders aan
te doen. We overwegen in gevallen, die twijfel
toelaten, of we het niet aan zouden kunnen
houden. Toen onlangs bij een voorbereiding
van een dineet je, iemand met het voorstel
kwam, om, ten einde het feest eenvoudig en
intiem te houden, in ons daagsch pakje aan
tafel te gaan, werd dooi alle aanwezigen een
blij gejuich onderdrukt, en ging er een soort
dankbare,opluchtenüezucht door het
vergaderokaal. Alle eerlijke, eenvoudige menschenl
hebben een stille vereering voor hun dageiijksch
col bei t je. Het heeft in de oorlogs- en
naooilogsjar;'ii aan diepe beteekenis gewon
nen. Het is in den beztiinings- en
malaisetijd ons nog veel dierbaarder geworden. We
hebben er trouw aan gezworen tot den
laatsten draad. Wanneer het wat glad en kaal gaat
worden, kijken we er naar met een blik, die
zeggen wil: Ik hoop, dat ik je nog een tijdje
behouden mag, trouwe vriend."
Als hij een opvolger noodig heef t,dan isdateen
tamelijk onaangename uitgave, bij zeer velen
een beetje onoverkomelijk. Vroeger, toen we
het allemaal nog konden doen en kleermakers
de menschen waren, die het royaalst waren
met credieten, hadden we dat groote zwak
voor ons colbertje nog niet. Dan meenden we
al tamelijk gauw, dat het den man van onze
werkvrouw, of onzen tuinbaas, beter zou staan
dan ons, of we lieten een der vele Diassen, den
kleine of den dikke, er een schaamteloos bod op
doen. Maar die roekeloosheid en spilzucht zijn
allengs voorbij. Toen beoordeelden we ook
den totaalindruk, terwijl we nu in détails
treden en constateeren, dat de broek wel wat
dun wordt, maar het jasje nog goed is, en het
vest nog zér goed.
Een der symptomen van deze moeilijke
dagen, is, dat je de menschen iets bonter
gekleed ziet. Je ziet van die twijfelachtige
fantasie combinaties, die wel vroolijk staan,
zooals een ongemotiveerd gekleurd vest, dat
het colbertjes-vest dat open plekken op de
sterk aan slijtage onderhevige pantalondeelen
heeti moeten stoppen op joyeuse wijze ver
vangt. Je ziet, en dat is een belangrijk ver
schijnsel van onzen tijd, nette colbert jasjes,
die ae twee andere onderdeden van net costuüm
glansrijk hebben overleefd, bij zwarte broe
ken, cie afkomstig zijn van kleedingstukken
van hooger orde en deftiger oorsprong, b.v.
van een smoking. Er loopen heel arme men
schen rond, die door hun laatste colbertje
heen zijn, en zich geen nieuw hebben kunnen
aanschaften, in een zwart broekje en een erg
sportief los en nonchalant norfolk jasje, dat
hermetisch gesloten is met knoopen van imi
tatie leer en een ceintuur met een grooten
gesp, kwieke jasjes met opgestikte zakken en
Dreede plooien, aie de aiwezigheid van een
vest verbergen.
We zijn zuinig op cns colbertje,.... want
dat we niet zoo maar een nieuw pak nemen,
dat is nu juist de hoofdzaak van al onze be
zuiniging, dat is in de bezuinigingsactie, het
glansnummer van het programma. Daar para
deeren we en poseeren we een beetje mee in
onze dagelijksche conversatie over dit populaire
onderwerp. Daarin vinden we ons zeif ook
groot en flink en deugdzaam. Zelfs onze vrou
wen, die dit soort zuinigheid zelf niet zoo goed
verstaan, bewonderen ons in deze geste, en
fluisteren tot hare vriendinnen, als zij over
de dure tijden praien, dat haar man eigenlijk
een nieuw pak noodig heeft, maar er niet aan
durft te beginnen, omdat het tegenwoordig
zoo duur is. En zoo komt het, dat een oud
colbert eigenlijk tegenwoordig wel gekleed
en zelfs chi c staat.
Een nieuw pak staat verkwistend, staat
rechtstreeks duur, en maakt den indruk, of
zijn drager niets begrijpt van de eischen van
onzen lijd, van de nooden, die er geleden
worden, van de plichten, uie we ons zelf
moeten opleggen, je loopt er beschaamd mee
rond,en je zou je kennissen bij wijze van excuus
de fiarden, die je hebt afgedankt, wel willen
laten zien. Er wordt ook een beetje naar je
gekeken. Je loopt er meer mee in de gaten
uan met een nieuwe Harley Davidson, of in
een zes cylmder Hispano. Je bent er je figuur
niet goed in meester. Je leest afkeuring in
de oogen van kennissen. Sommigen verhelen
hun nijd en afgunst heelemaal niet en zeggen
hatelijk lachend: ,,Wat heb jij een mooi
pakje aan" of Het schijnt er aan te zitten
Dij je". Het is net of ei ess onwelvoegelijks in
een nieuw pak is. Als de inspecteur van de
belasting je komt bezoeken, vrees je, dat het
je een Jiet'l stuk in je aanslag kan schelen.
Sommige menschen komen met het excuus,
dat ze het in Berlijn of Weenen hebben
laten maken. En dan kan het er nog mee aoor.
Maar anders.... nee, dan gaat er niets
boven een oud, een heel oud colbertje.
ARI
iiiiiimiiiimmtiiiMmiiMtttiiiiiiiiiiMiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii niiiitiiiimiimiiimimiiiii iiiiiiimiiiiiimiiiiiiiiiHiiiMiiiiiiiiiiinimiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijm "" n u ??'" imiiiiiiiiiiimimiii iiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiutiiiiiiiiiiuitf)
TAFREELEN UIT DE LEGENDE VON DER GEBURT DES HEILANDS", DAT IN DEZE WEKEN|WORDT OPGEVOERD DOOR HET MARIONETTEN-THEATER MÜNCHNER KÜNSTLER IN DE SCHOOL
'VOOR VOCAAL-DRAMATISCHE KUNST OP DE WETERINGSCHANS TE AMSTERDAM. Van links naar rechts stellen de foto's voor: De aankondiging van Jezus' geboorte door een engel aan de herders;
de aanbidding van het Kindeke Jezus door de drie koningen uit het Morgenland en de herders en de ontvangst van de drie koningen Melchior, Kaspar en Balthasar door koning Herodes'.
Dit sprookje van de geboorte van Christus is naar oude Duitsche Weihnachtsspiele", vervaardigd door den leider van het Marionetten-Theater, Paul Brann, die ook de geheele ensceneering
verzorgde. Figuren en decor zijn van Professor Josef Wackerle, de costuums zijn ontworpen door Oabriele Brann.
De foto's zijn opgenomen met gebruikmaking van hypergevoelig gemaakte platen. De verlichting van dit miniatuur-tooneel bestond uitsluitend uit gedempt bovenlicht, waaraan de platen
slechts gedurende eenige seconden blootgesteld werden. Nadere bijzonderheden over dit procédégeeft onderstaand artikel.
Mie: alleen, dat geen gebruik werd gemaakt van magnesiumlicht, ook de reproductie van de talrijke kleuren in verschillende tonatie die dit decor en deze costuums bezitten, is tot haar
recht gekonen.
EEN OMWENTELING IN DE
PERSFOTOGRAFIE
De li\fif-^i::^:öilisatic van de fotografische
plaat
In de .-?:,.;::Jtn Juni en Juli van dit jaar
bevatte:) oc nuitcnlandsche foto-tijdschriften
belangrijke r:i:<oi:derheden over de toepassing
van een r>"'i;cde, waarbij de
kleurgevoeligheid van ('?: :'<it'.'grafische plaat aanzienlijk
verhoogt; v,c"d. Het betrof hier de vinding
van de :>.t ;?<:?; Monpillard en Gimpel, twee
Frauschei , ;:;;.? t-eiiige jaren voor den oorlog
zich reeds :;;-; onderzoekingen bezig hielden
en proeve" :';-.men om de gevoeligheid van
autochr'.ixy.ivari-n te verhoogcn. In H>12
gelukte 'r.s.: ;;an Monpillard om aan deze
platen eer. .-iii-voudige gevoeligheid te geven
en een j;i;;- :;:::cr paste hij het procédétoe op
gewone ixa'.t::, waarbij hij o.in. 's-avonds
bij het 'ic:~t van fakkels en lampions een
opname :"a:.kte van het Jeanne 'Arcfeest.
Door ver-.?:.diende omstandigheden kon Mon
pillard zijn vinding niet voleindigen. Het ge
heim van het door hem gevonden procéd
berustte bij de SociétéPhotografie Franchise,
die dit jaar op verzoek van den uitvinder er
toe overging het te publiceeren. Dit vond
in Juli plaats en thans komen van verschil
lende zijden berichten binnen over de resul
taten met het nieuwe procédébereikt. In
ons land wordt het sinds eenige weken door
sommige giï.lustreerde bladen toegepast en,
hoewel het ietwat overdreven lijkt om te
spreken van een omwenteling iu de fotografie,
liet feit, dat men er reeds in geslaagd is om
bij avondverlichting, zonder gebruikmaking
van magnesium, momentopnamen in den
schouwburg te maken, is niettemin van zoo'n
groote beteekenis, dat met zekerheid mag wor
den aangenomen, dat de persfotogruiie binnen
zeer afzieiibaren tijd haar taak overeen nieuw
arbeidsveld moet uitstrekken.
Het geheim van Monpillard'svinding berust
hierop, dat hij aan de gewone kleurstoffen,
pinaverdol, pinachroom en pinaevanol, die
gebruikt worden om de platen voor geel, rood
en groen licht gevoeliger te maken, een kleine
hoeveelheid zilverchloride opgelost in ver
dunde ammoniak toevoegde. Het
sensibilisatiehaüwordt als volgt samengesteld:
A-oplossing Pinaverdol l gram op I liter
W pCt alcohol; B-oplossing Pinacliroom
0,05 gram op l liter W pCt. alcohol;
Coplussing Pinaevanol 0,05 gram op l liter 9(1
pCt. alcohol. Djze drie oplossingen worden
tot een D-oplossing gemengd: 100 cuh. c.M.
van A, 100 cub. cM. van B. en 47 van C.
Aan 40 cuh. c.M. van dit mengsel wordt (il) cub
c.M. 90 pCt. alcohol toegevoegd, waarna de
geconcentreerde sensibilisatie oplossing E
ontstaat. Vervolgens wordt de
chloorzilveroplossing 1:. vervaardigd, bestaande uit een
mengsel van 92 cub. c.M. gedistill. water,
8 cub. c.M. 22 pCt. ammoniak met 0,2 gram
chloorzilver. Wanneer thans een mengsel
gemaakt wordt van de oplossing E 10 cub.
c.M., van F 10 cub. c.M. met toevoeging van
80 cub. c.M. 22,5 pCt. alcohol, is het sensibili
satie bad gereed.
De oplossingen l7, en (i. moeten in volkomen
donker bewaard worden en mogen nimmer,
op straffe van onbruikbaarheid, aan werk
zaam licht worden blootgesteld. Bij het
prepareeren van autuchroomplaten moet de
donkere kamerverlichting bestaan uit een
kooldraadlampje van /eer geringe licht
sterkte (5 kaars), dat door een laagje geel en
twee laagjes groen Viridapapier beschermd
wordt. Voor de behandeling van gewone
platen, die veel gevoeliger zijn dan autochroom
^platen, gebruikte Monpillard een groen
cathedraalglas, dat bovendien nog beschermd
was door de genoemde drie lagen Viridapapier.
Een essentieele voorwaarde voor het
sensibiliseeren der platen is het gebruik van
spoelbakken van glas of porcelein vervaardigd,
die nog voor geen ander doel werden aange
wend.
De platen worden ondergedompeld, zó, dat
de vloeistof er in n golf over been stroomt,
in een 100 cub. c.M. oplossing (j., die in een
bak gegoten is, welke geplaatst is op een
automatische!! schommelaar. waardoor de
vloeistof in voortdurende beweging is. Dit
bad duurt voor autochroomplaten drie minu
ten en voor gewone platen vijf minuten.
Wanneer deze tijdjverstreken is, wordt de
plaat er uitgenomen en geplaatst in een
centrifuge of draaitoestel. dat plm. loon
omwentelingen per minuut moet niake".
Na een minuut is de plaat van de vloeistof
bevrijd en zij wordt in een droogkast ge
plaatst, waarin zich een krachtige electrische
ventilator bevindt. Een kwartier later is de
plaat droog.
Het kleurgevoelig maken der platen is,
zooals uit bovenstaande blijkt, een vrij om
slachtig en tijdroovend werk, hetgeen te
meer ondervonden wordt, waar de aldus
behandelde plaat slechts 21) tot 24 uur haar
sensibiliteit behoudt en na dezen tijd sluier
vertoont. De bewerking zal dus slechts voor
een gering kwantum platen in n keer
kunnen geschieden en bij veelvuldig gebruik
even zoo veel malen herhaald moeten worden.
De autochroomplaat wordt ontwikkeld, na
eerst in een oplossing van phenosafranine
of pinakryptol voor rood licht of zelfs voor
geel licht immuun te zijn gemaakt, in den
gewonen metochinon-ontwikkelaar, doch in
dubbel sterke concentratie en de gewone plaat
in een gewonen metol-hydrochinon ontwik
kelaar.
Bovenstaande foto's zijn met behulp van
dit procédévervaardigd.
l A N' W. BOSCH