Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
30 Dec. '22. No. 2375
SYLVESTER-DINER
Teekening voor de Amsterdammer" van Jordaan
Vader Chrenos: (z'n jongsten spruit verorberend):
Hm ! Vroeger smaakten ze naar steenkool tegenwoordig proef je enkel petroleum!"
llllllllllllllllltlllllttlllllllllllllMIIIIIIHIIIIIIIMIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIirilllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
kleine schaal, begonnen en men is bezig,
plannen te ontwerpen voor de consolidatie
en aflossing dier schuld.
^?Frankrijk, zegt Qarett, schijnt bezeten te
zijn door een soort van debiteurenhysterie".
Hoewel Frankrijk nog geen dollar te rug betaald
heeft, en zeer weinig interest, zegt men daar
dat men al het eigen geld reeds aan den
oorlog heeft uitgegeven, of dat men niet kan
betalen tenzij Duitschland betaalt, of dat
men Duitschland niet kan dwingen.
Maar ook in Engeland, hoewel de
Balfournota er niet direct van spreekt, zinspeelt
men op allerlei manieren op kwijtschelding
of gedeeltelijke kwijtschelding der Engelsche
schuld aan Amerika. Zelfs een zoo ernstig
blad als de Economist heeft gezegd dat als
de V.S. betaling van Engeland vroegen, dit
zou beteekenen het heffen van tribuut van
degenen die Kansas en Kentucky voor
Duitsche invasie hebben behoed. Trouwens,
de Balfour-nota zegt dat ten einde de
vreeselijkste rampen van de menschheid" af te
wenden, Engeland bereid zou zijn alle
schulden van de geallieerde landen aan Enge
land, met en benevens Engelands aandeel
in de Duitsche schadevergoeding, ten eenen
male uit te wisschen en kwijt te schelden
maar helaas ! Engeland kan dat niet doen,
want Amerika wil betaald worden. Daarom,
heeft Balfour gezegd, moeten die landen in
ieder geval genoeg aan Engeland betalen
teneinde dat land in staat te stellen zijn
schuld aan Amerika te voldoen.
Nu zegt Engeland wel, bereid te zijn eer)
totaal van 17 milliard dollars (/ 3.400.000.000)
kwijt te schelden, maar daarin zijn be
grepen S 7.250.000.000 Duitsche schade
vergoedingen en die zijn toch oninbaar.
Engeland doet dus zijn edelmoedigheid uit
dijen met een claim zonder waarde, een claim
zooals Amerika er geen bezit. Immers Amerika
bedong geen enkele schadevergoeding voor
zichzelf en kan dus in dit opzicht niet edel
moedig meer zijn, of liever niet edelmoediger
dan het reeds was. De situatie is als volgt:
Engeland is bereid tot
kwijtschelding (de boven
gemelde 8 7.250.000.000 bui
ten beschouwing gelaten)
van S 9.750.000.000
Van Amerika verwacht men
dat het aan Engeland kwijt
zal schelden 4.250.000.000
Netto verlies voor Engeland S 5.500.000.000
Maar Amerika zou in het geheel hebben
kwijt te schelden 10 i milliard, of bijna
tweemaal zooveel, want het kan Engeland
alleen niet loslaten, het moet dan ook aan
Frankrijk en Italië en de overige landen alles
kwijtschelden dat deze laatste jan Amerika
schuldig zijn.
De quaestie kan nu in twee deelen verdeeld
worden:
1. Behoort Europa's schuld aan Amerika
rechtens te worden betaald?
2. Kan zij feitelijk betaald worden?
IIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiii
RECHT EN ONRECHT IN
ATHENE'S BLOEITIJD
K. KUIPER, Recht en Onrecht in Athene's
Bloeitijd. Haarlem, H. D. Tjeenk
Willink en Zoon. 1922.
De redactie van De Amsterdammer"
verzocht mij een artikel te willen schrijven
over het onderwerp van dit boekje en daarin
tevens mijne opmerkingen over dit werk in
te vlechten. Laat ik dan mogen beginnen met
mijn dank te brengen voor de gelegenheid,
die het Weekblad mij biedt, hier openlijk
uit te spreken, wat ik tot mijn overleden
ambtgenoot nitt meer heb kunnen zeggen.
Wakker en werkzaam heeft Kuiper in menig
geschrift zijne opvattingen over het
heileensche geestesleven neergelegd, heeft hij
zooals wij allen doen zijn Hellas geprojec
teerd met de persoonlijke belichting, die aan
elke reconstructie gepaard gaat. In dit werkje
nu komt het licht niet van buiten op de stof
vallen, maar straalt van het centrum uit:
het hart dat voor Hellas klopte wasén vroom
hart en het is den schrijver eene rust geweest,
toen hij meende te mogen uitspreken, dat k
voor de Atheners de oplossing van menschelijk
strijden over recht en onrecht gelegen heeft
in berustend vertrouwen in dien
openbaringsvorm van de hoogste zedelijke wereldorde,
die het onderscheid heeft vastgesteld tusschen
goed en kwaad. Uit deze confessie leert men
Kuiper kennen, rijst ook het beeld van hetgeen
hem in zijne laatste dagen heeft bezig ge
houden, toen meer dan ooit de vraag moest
worden beantwoord: wat is mij die studie
der Oudheid geweest voor het leven, wat is
zij mij voor den dood. Wie in deze 70 pagina's
meent te bespeuren, dat de perioden in sneller
tempo aan het oog voorbijgaan, dan waarin
de auteur anders geneigd was zijne gedachten
te ontwikkelen, hij zal met aandoening het
medeleven, hoe een edele geest vór het
heengaan nog in afgeronden vorm dit resul
taat van lang overpeinzen getracht en gewild
heeft samen te vatten.
Wie dan de lectuur niet zonder devotie be
ëindigd heeft, hij zal zich vragen: houdt deze
beschouwing stand voor de realiteit der feiten
zooals deze zich voordoen aan mijn oog?
Gaan wij dégegevens na. en het antwoord
volgt van zelf.
Van een minder beteekenend stadje ont
wikkelt zich Athene opliet einde der zesde eeuw
tot eene bloeiende gemeente en dankt dezen
opbloei aan een krachtig adellijk geslacht,
dat aan de middeleeuwsche italiaansche
adelsfamiliën denken doet. Daarbuiten
zetelt een boerenstand, die zich conservatief
aan de oud-vaderlijke bijgeloovigheid blijft
vastklemmen ondanks wassenden welstand.
Werpt dan de burgerij te Athene het juk
der tyrannen" af, zoo ontplooit zich een zelf
vertrouwen, dat door het land volk gesteund,
met lan zich op de Perzen stort en de vrijheid
bevecht. Een tijd van daden na lange
periodevan partijstrijd. Geen. tijd van bespiegeling
en zelfbetrachting. De democratische expansie
neemt hand over hand toe, de jonge repu
bliek staat als een leeuw naar het buitenland
gekeerd. Uit een bond van staatjes tegen
den barbaar verheft Athene zich als
heerscheresse met schatplichtige onderworpenen.
Tegenover dezen geldt weldra onomwonden
recht is macht," mededoogen is eene zwak
heid, die geen democratisch imperium op
straffe van eigen ondergang zich mag ver
oorloven. Athene leeft ten koste der omringen
de wereld en schrikt voor de ergste
geweldmiddelen niet terug. Thuis heerscht nog ontzag
voor de ouderen, tucht en eerbied nevens
overgeleverde godsvrucht. Daar wordt nog
recht en onrecht beoordeeld naar de inzetting
der vaderen, bij welker constitutie de wijze
Solon met gematigd beleid was te werk ge
gaan. Groot was de klove tusschen wat recht
heette tegenover den neergeslagen bondge
noot en tegenover den mede-Athener. Doch
daar kwam de verlichting uit het reeds verder
voortgeschreden lonië en lichtelijk vond in
eene burgerij, die tegenover vreemden naar
eigen belang het recht bepaalde, de leer in
gang, dat evenzoo het eigen belang richtsnoer
kon, ja moest, zijn bij de beoordeeling van
onderlinge moraliteit. De massa thuis, die
van daden slechts hoorde, maar de actie der
demagogen zag, werd door rhetorisch
flonkerwerk gevangen voor het sophistisch
proen contra-debat, bij een bestaan zonder arbeid.
De aloude godenveneratie brokkelde af onder
den spot van tooneel en redekunst. De oorlog
met Sparta guerre a outrance sloopte de
kracht, sloopte het vermogen. Een jong ge
slacht ging rond met den touch of eflrontery
op het gelaat en liep de ouderen van het voet
pad. In de families kwam deze verlichting der
zoons tegenover moeders bigotterie en vaders
onervaren ergernis te staan. Bij herhaling wist
de conservatieve levensopvatting in mo
menten van afmatting de verbanning te be
werken van de volksverlichtiers. Maar ver
kondigde de regeering zelf niet, bij monde
van Perikies, van Kleon, dat dwaasheid
slechts den vinger neemt, waar heel de arm
te krijgen is? Werd niet meer dan eenmaal
VRAAGTi
SI-FA-KO
s ia ARE n
Hot voo
De eerste vraag heeft een wettelijke en
een moreele zijde. De eerste zijde is onaan
tastbaar. Maar de tweede? Behalve wat
Amerika aan de geallieerden leende, heeft
het 22 milliard Dollar uitgegeven. (Hierbij
zou men Amerika kunnen doen opmerken
dat de totale som van 32 i milliard dollar
dan toch grootendeels in Amerikaansche
zakken terecht is gekomen uit hoofde van
leveranties, en dat er binnen de V.S. slechts
een verschuiving heeft plaats gehad). Toch
heef t hèt te Versai lies niets ge vraagd als schade
vergoeding. Maar wat deed Engeland? Wilson
was nauwelijks na den wapenstilstand te
Parijs aangekomen, of Lloyd George begon te
spreken over het annulleeren van alle
intergeallieerde schulden door uitgifte van Duitsche
schuldbrieven waarmede men elkander zou
voldoen. Dat zou op hetzelfde neer zijn geko
men als hetgeen men nu vraagt, n.l. dat
Amerika 5 milliard meer zou verliezen dan
eenig ander land.
En terwijl men te Parijs aan het praten was,
leende Engeland nog een half milliard van
de V.S. en ging door met over annulleering
te spreken; Frankrijk en Italië leenden res
pectievelijk nog 750 en 250 millioen dollars.
Dat was wel een zonderlinge wijze van zaken
doen: eerst zeggen dat men het geld maar
niet terug moest vragen en het tegelijk toch
leenen. Doch was Amerika hierin als Shylock?
Maar dat alles zou nog zoo erg niet geweest
zijn, ware het niet, dat terwijl de geallieerden
in Amerika alles op crediet kochten, Amerika
coinptant betaalde voor ai hetgeen het in
Europa kocht. Bovendien liet men de Ameri
kanen huur, havengeld, spoorwegvracht enz.
betalen, ook schadevergoeding voor de wegen
die men in Frankrijk aanlegde, terwijl Ame
rika aan Engeland 90 millioen dollars be
taalde voor den overtocht van een millioen
soldaten. All right, zeiden de Amerikanen
en ze betaalden er maar op los. Maar toen
men hen in Engeland en in het geheele Britsche
Rijk, aparte, hoogere prijzen liet betalen dan
de Britsche regeering zelve betaalde, terwijl
in Amerika de prijzen voor alle regeeringen, de
Amerikaansche incluis, gelijk waren, werd
er een commissie naar Engeland gezonden,
om te protesteeren bijv. tegen den hoogen prijs
van Jute. Dz Eng. regeering, die juist reus
achtige bedragen aan zilver van de V.S. had
ontvangen om den Indischen munttoestand
te redden, bleef maar beweren dat zij niets
over den Jute-prijs te zeggen had, want het
Indische bestuur enz. Toen werd de Commissie
boos, zeggende: Goed, maar dan ook geen
zilver meer. En ziet, plotseling werd het
Indische Bestuur als boter zoo kneedbaar en
de Jutcprijs daalde.
En dan weer waren er allerlei onaangenaam
heden over wol en tin, met plotselinge
prijsverhoogingen. Ook deze artikelen werden
cornptant betaald en buitensporig duur ook.
Ook kocht de Eng. regeering de aandeelen
der Persian Petroleum Company met geleende
looinklijkfl Meubeltransport-Maatschappij
IDEGRUYTER&CO.
DEN HAAG
AMSTERDAM ARNHEM
i Verhuizingen per Auto-Trein
ook buiten oorlogspsychose om het besluit
genomen heel eene gemeenschap uit te roeien,
die zich niet wenschte te laten uitpersen?
Nadat dit met het eiland Melos was gebeurd
en de staatsleider Alcibiades, die tot de
executie had aangedreven, zich uit de als
slavin verkochte burgeressen eene bijzit
had gekozen, heeft wel het publiek tranen
vergoten /';; den schouwburg, waar Euripides
het droeve lot van zulk eene onderworpen stad
op de planken bracht, maar met cynische
rhetorica is dezelfde politiek voortgezet -
eene politiek door denzelfden Alcibiades later
als algemeen erkende krankzinnigheid" ge
kwalificeerd. In eene comedie van 423 traden
Recht en Onrecht voor de toeschouwers en
disputeerden, wie voor de jeugd de
verkieslijkste was. Nadat Onrecht lachende de
oudvaderlandsche /.eden had gehoond, vroeg zij
op den man af aan Recht: uit welke klasse
komen tegenwoordig onze rechtsverdedigers
voort?" Antwoord uit de schandjonkers !"
Bn onze tooneelschrijvers?" Evenzoti !"
En onze volksleiders?" Ook al"! En kijk
nu eens naar het publiek, wat is het
meerendeel?" Mignons ! Zie die daar, en die andere
met zijn mooie haren ! Weet je wat, ik sluit
me aanstonds bij je aan !" En onder gelach
van het publiek loopt Recht naar Onrecht
over.
Het beeld van vijfde-eeuwsch Athene zou
ontstellend zijn, als het slechts deze zijde
vertoonde. Maar cabaret, revue en hoogere"
politiek plegen zelden juiste maatstaf te
zijn voor dt moraliteit van heel een volk en
ook toen beaamden velen de later geformu
leerde gedachte dat een verstandig man zich
slechts noode met gepolitiek" zal inlaten".
Hoeveel ernstiger dan in raadszaal of op de
meeting klonk de toon van de tragedie?
Hoe heeft het treurspel niet geworsteld om te
kunnen antwoorden op de vraag: waarom
zooveel onverklaard leed hier beneden?
Euripides is onder dit zoeken pessimist ge
worden. Geen philosophie bracht bevredigende
tliendicee. Waren de goden niet slechte
bondgenooten voor den mensch, die daarom alleen
in ellende hen aanriep, daar zulks goede toon
was en houding? Hier was pijnigend zoeken,
als in elke periode waarin de menschheid,
naar Tennysons woord, reikhalzend uitziet
naar a new vision of God". De wijsbegeerte
toonde reeds menigvuldige ismen"en isten",
maar was ook toen verlegen wat er vór dien
uitgangsvorm moest worden ingevuld. Onder
hen ..die wetenschap te koop boden" liep toch
meer dan een hoogst respectabel man. wiens
nihilisme of subjectivisme, op zedelijken ernst
dollars op en die Maatschappij verdreef de
Amerikaansche Petroleum uit Egypte !
In een rapport van de Br. regeering aan de
Amerikaansche werd gezegd dat $ 1.682.000.00
geleende dollars uitgegeven waren voor
Cotton and Exchange". Maar hoeveel van
ieder, daar is men nooit achter gekomen,
en men neemt in Amerika aan, dat het
grootste deel, een milliard minstens, ge
bruikt is om het ? sterlingop prijs te houden.
Bovendien kochf de Engelsche regeering in
de V.S. zulke dingen als staal op crediet,
terwijl de Eng. staalfabrieken kalm door
gingen haar staal op de wereldmarkt in
concurrentie met Amerika te verkoopen.
Kortom, er was tusschen Amerika en de
En ten te geen onderlinge band voor het
bekostigen van den oorlog, waarvan toch
aldoor verklaard werd dat hij werd gevoerd
voor een gemeenschappelijk doel.
Maar na den wapenstilstand begonnen
Engeland en Frankrijk (die beide op een
koopje geweldige voorraden voedsel en allerlei
materiaal van Amerika kochten, op crediet
natuurlijk) op de wereldmarkt met Amerika
te concurreeren. En het / Stg. dat als
internationaal betaalmiddel bijna door den
dollar verdrongen was, is dank zij de
dollarleeningen heel wat beter op peil gebleven dan
anders het geval geweest zou zijn. In dit ver
band mag ik er misschien aan herinneren
dat nog in 1820, dus 5 jaren na Waterloo.
het / Stg. heel wat verder beneden pari stond
dan thans.
Nu zeggen de Europeesche mogendheden
dat Europa alleen maar in goederen kan
betalen, maar dat Amerika die goederen door
hooge tarieven weert. Dan moeten zij hun
goederen maar ergens anders verkoopen,
zegt Garett.
En het nieuwste argument is dat van
Mc. Kenna, die in een bankiersvergadering
te New-York met een stalen gezicht ver
klaarde dat het incasseeren van een groote
schuld voor den crediteur aller, aller fataalst
is. Daar had men het geval van Duitsch
land nadat het de Fransche milliarden had
ontvangen ! Zeer ter snede merkt men daar
tegenover in Amerika op, dat volgens die
redeneering, Europa geweldig rijk zou worden
als het Amerika betaalde, en dat Europa
dan verstandig zou doen, dit zoo spoedig
mogelijk te bewerkstelligen.
De waarheid is, dat Amerika uitsluitend
uit drang naar zelfbehoud ten oorlog gegaan
is. Want zoodra het ideëele doel: de Volken
bond, bereikt was, weigerde het toe te treden
en liet Europa in den steek. Om Europa en
derhalve ook Amerika tegen Duitsche
overheersching te beschutten, heeft de En ten te
millioenen menschenlevens ten offer gebracht
tegen Amerika hoogstens vijftig duizend.
De Amerikaansche levens die niet zijn op
geofferd, zijn met vijf milliard dollars of zelfs
met het' dubbele niet te duur gekocht.
H. D L: N L o P
KAMER NACHTWERK
Op 21 Maart l.l
Amerika :
Cuba . ? ?
Tsjecho Slowakije .
Frankrijk . .
Engeland . .
Griekenland . ,
Italië . . . .
Roemenie ....
Rusland .
Zuid Slavië . . .
Oorlogsvoorraden.
Relief administr" .
U.S.GrainCorpor.
. bedroegen d
Hoofdsom
S
347.700.HO )
8.100.000
61.300.000
2 950 80Ü.OO
4.166.300.000
15.000.000
1.648.000.000
23.200.000
187.700.00U
26.200.000
575.000.000
84.000.000
57.000.000
e schulden aan
op 31 Dec. 1921
onbetaalde niet
gekapitaliseerde
S [rente
42.700.000
7.100.000
357.900.000
509.200.000
203.300.000
2.8' 0.000
23.500.000
3.300.000
11.700.000
8.200.000
3.500.000
S 10.150.300.000 S 1.172.200.000
N.B. De Amerikaansche Commissie die met
Engeland over de consolidatie der
Engelsche schulden zal onderhandelen,
is door het Congress gehouden aan een
looptijd van 25 jaren en eene rente van
4.V pCt.
On:c Tweede Kamerboksers
Hebben even door-gepeesd.
Zijn ~e ooit zoo onvermoeibaar
Aan de stemmerij geweest')
Tegen zessen in den morgen
Was 't gezelschap nog present.
De:e taaie worstelingen
Werken voor hun traktement.
Die nog smalen op den ijver
Van ons zwoegend Binnen/wf,
Zullen nu wel moeten komen
Mei \vaardeering en met lof.
i nder schuimende champagne.
Zonder vrouwen, dans en spel
Zaten ze maar door te stemmen
In hun politieke hel.
Hoeden af voor deze braven,
Holland wees er mee tevree.. . .
Gauw 'n lunch om op te knappen,
Bij Royal een knap diner.
Al de honderd hooge lieer en
Waren wel niet bij de hand,
Maar die op hun plaatsen zaten
Zijn de redders van ons land.
Als hardnekkige fascisten
Bleven ze getrouw bijten,
Om een kopje thee te drinken
Sloop er wel 's eentje heen.
Stemmen, stemmen, pitiandorie
Tot den lieven morgenstond,
Arbeid houdt de Kamerleden
Taai, welsprekend en gezond.
Maar wat in de Derde Kamer
Door hun vrouwen wordt geknord.
Vindt men niet in de verslagen
Daar dit niet behandeld wordt.
J. H. S i' E E N n o F F
i ut iiiiiiiimmmiiiimm .iimiiiiiiiiiii iiiuiiiiiiitiiuim
UNIE BANK
voor NEDERLAND en KOLONIËN
AMSTERDAM
en ROTTERDAM
Agentschappen in Nederland:
's-GRAVENHAGE, TILBURG,
LEEUWARDEN, OI8TERWIJK,
DENHOUT, LOCHEMenBORCULO.
Agentschappen in Indië:
BATAVIA, SOERABAYA,
SEMARANG, BANDOENG, MEDAN en
WELTEVREDEN
UMI l IMIIMIIIIMIMIIIIIIHlIIIIIIIMIIHMIIIItlllllllllllllllllllllllllMIIIHIIIIIIIIIII
stond geschoeid. Doch zoo iets werd voor eene
massa, die te veel wijsheid voor haar verstand
kreeg, tot leuze, voor de volksvrienden, die
de ladder op wilden, het betrouwbare koord.
Er is in die dagen te Athene schrikbarend veel
geraisonneerd.
Onderwijl --?en hier kom ik tot eene figuur,
wiens persoonlijke afwezigheid in Kuiper's
schets mij bijkans onverklaarbaar is ging
er te Athene een man rond van wie n de bui
tengewone beteekenis voor ons in puur licht
is opgegaan door het schitterend boek van
Heinrich Maier Sokrates" (Tübingen HH3).
Hier is er n, die midden in een warreling
van begeerten, rustig zijn weg gaat en niet
zich zelf zoekt. Eén, die in het re eek' leven
staande en geen strijd ontwijkend, zonder bezit,
zonder grootheid of eerzucht, blijmoedig en
gelukkig is. Het zijn niet de dingen van hier
namaals, die hem bezig houden :met
zijndoordringend oog kijkt hij dit leven aan en leert
de mogelijkheid iu liet diesseits" de
eudaimonie te bereiken, onbekommerd maar
met goed vertrouwen ten opzichte van wat
wij niet kunnen doorgronden aan gene zijde
van dit bestaan. Dit leert hij niet door pre
diking; zijn persoonlijk leven in strikte recht
vaardigheid, in eenvoud en in dapperheid
tegenover wat men" zegt, wat men" wil,
dat is het betooverende dat van dien
rusteloozen zoeker naar het goede uitgaat. Zeker,
hij disputeert mede in het discussie-lievende
milieu en zijn scherp verstand pakt en
klemt en laat niet los alvorens de gegrepcne
zichzelf belijdt het niet te weten. Zeker, er
gaat ook van hem. ongewild, verkeerde invloed
uit, daar zijne ondervragingsmethode aanste
kelijk werkt op zucht tot nabootsing bij eene
grasgroene jeugd. Maar niet daarom zuilen
de- besten der jongeren verslagen staan aan
zijn doodsbed, niet daarom zal de meest be
kwame onder hen in steeds meer verheerlij
kende trekken zijn geestelijk beeld voor alle
tijden schetsen. Het is, wijl niemand niet
gegrepen wordt door een, die strevende naar
het rechte, zijn eigen leven naar de strengste
rechtsbeginselen richt. Hier is de leer tot
vieescli en bloed geworden en elk opzettelijk
getuigen, elke opdringerigheid, alle oslentatie
is hier verre. Ja, zedelijke autonomie predikt
hij: Geen mensch wil iets anders dan liet goede.
Aan 's niensclien niioir verpoozend nadenken
de taak liet ware goede te vinden, onder
controle van liet nimmer falend geweten. Geen
wetten van niensclien, geen geboden van
hoogere machten, kortom geen heteronomie
- - zelfs niet in den vorm v;:n Sophocies' onge
schreven wetteü- geeft richting aan ocrates'
leven, wél de begripsverheldering, welker
ontluiking door macht van begeerten niet
wordt belemmerd. Het volkomen rechtvaardige
leven is niet alleen het hoogste geluk voor den
mensch, maar het komt hem ook aldus voor,
zoodra zedelijk inzicht in hem is wakker ge
worden. Wie zich afhankelijk stelt van de
aardsche dingen om hem heen, van den waan
en de eerbewijzender massa, hij is verloren. De
weg der bevrijding uit die afhankelijkheid is
tevens de weg tot het hei!. Er is veel leed
dat uit verkeerde schatting van het ons om
ringende geboren is, dat bij verhelderd inzicht
de opgeruimdheid van den wijze niet storen
kan.
Diep gaat de omwenteling, die Socrates
in de zedelijke voorstellingen zijner landslieden
wil brengen. Hij breekt met theonome moraal.
Zedelijkheid, rechtsgevoel, is zaak der nien
sclien, niet der goden. De individueele mensch
is aangewezen op dit doel. Het gaat hier niet
om metaphysica, logica, ethiek, rhetorica,
ook niet om gepopulariseerde wetenschap;
Socrates' wijsbegeerte is het zoeken naar het
persoonlijk eerlijke leven. Zoo hooren wij hem
praten met hoog en met laag om te vinden,
wat het eenig wetenswaardige is, de defi
nitie van het goede". Zijn tijdgenoot
Herodotus moge, als Pascal, deugd noemen
eengeographisch begrip, het als ijzer brekend dia
lectisch vermogen van dezen man des volks.
vergruizelt zulke Blenders tot puin.
Als dan onder het schrikbewind hem de
opdracht wordt gegeven tot eene onrecht
vaardige handeling, wijst hij deze onbevreesd
at'. Hem is de dood geen schrikbeeld; wellicht
de oplossing van menig raadsel, in ieder
geval de rust.
Er ligt iets daemonisch in deze figuur. Tegen
over dit wandelend geweten van .Athene,
tegenover dien buk, die waanwijsheid doet
verstommen, tegenover dezen eenling, die het
uitsprak, dat onrecht lijden verkieslijker is
dan onrecht doen en dat mendankbaarbehoort
te zijn voor de straf der zonde, wijl straffeloos
heid'nederwaarts voert, ligt eene maatschappij
die onderde leuze Recht is Macht uit de hoogste
glorie in ellende is verzonken.
De wederopbouw kon slechts komen langs
de rechtswegen door Sucrates gewezen. Het
heeft Athene aan genoeg mannen van dit
kaliber gefaald.
Wie Recht en Onrecht, in scherp licht,
wederzijds, wil doen uitkomen, hij beschouwd
Athene in haar bloeiperiode tegenover dezen
waarlieidszoeker. Beurtelings vormen zij ei
kanders achtergrond.
Leiden, Dec. "22. J. V H T n i; i vi