Historisch Archief 1877-1940
IÊLEFELDZAHLE
. . _
^ï«^ 'ff* ?
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
6 Jan. '23. - No. 2376
Check van de Stadsspaarbank van Bielefeld in drie kleuren: groen, geel en
blauw op zijde gedrukt. (No. l voorkant).
KUNSTIGE ZIJDEN WAARDE
PAPIEREN
Het nieuwe jaar in te mogen gaan met de
herinnering aan een hoopvolle daad uit het
jaar 1922, een daad die ons plotseling uit onze
verdooving en desolatie gewekt heeft, stemt
ons blijmoedig en met vreugde hebben we
van over de grenzen uit Duitschland het
binnenfladderen van eenige kleurrijke op
zijde gedrukte waarde-biljetten van de stads
spaarbank van Bielefeld begroet. Het wil mij
voorkomen of deze geruischlooze lapjes ons
uit den dommel willen wekken, niet alleen
door hun speelsche rake teekening, maar
door te wijzen, ondanks den zwaren nood in
Duitschland, op den moed en het optimisme
van de gemeente Bielefeld door haar stads
spaarbank van zulk kunstig ontworpen
waardepapier te voorzien. Men moet deze op
zijde gedrukte checks in kleur zien, want
zoo alleen komen de door de zilver glanzende
zijde in gloed gezette kleuren volkomen tot
haar recht, verhoogd door het sierlijk
lijnbeweeg en de rijke levendige lettertinteling.
De illustraties zijn velerlei. Op de een het
zevenhonderd-jarige jubileumfeest der stad,
blijkbaar 15 Juli 1221 gesticht, waarop de
geestige teekening opvalt der gebrekkigen
en kreupelen, die in den vijver nieuw leven
terug krijgen, gesymboliseerd in de
volumineuse vrouw, om dan, na deze kuur als
verjongde blije menschen de wereld in te
Check van de Stadsspaarbank van Bielefeld in twee kleuren: blauw en rood
op zijde gedrukt. (No. 2 voorkant).
gaan. Verder omkransen een zinspeling op
prof. Steinach die schitterend door de
Bielefelders werd geslagen e. a. vroolijke toespe
lingen de middengroep en versieren, telkens
op andere wijze ontworpen, cijfers de hoeken
van deze check (een soort gelijk biljet is No.
1). De achterzijde vertoont een geestige re
clame voor de zijde-ververij, welke de onver
woestbaarheid der kleuren bepleit. De kleu
ren zijn, in juiste toonwaarde, blauw en bruin
of groen en geel. Op een ander biljet (No. 2)
staat gedrukt:
Ravensberger hilf mit sorgenderhand
Stütze das Alter im Heimatland.
We zien een paar in zorg verkeerende
menschen, gezeten op een bankje met een
roodfantastischen achtergrond. Een
zak-metgeld, vermoedelijk van deze gemeentelijke
Bank, wordt aangedragen in der, lichtenden
dag en in de avondschemering verdwijnt de
zak-met-zorgen. Aan de achterzijde wordt
nog eens herinnerd aan de voor-oorlogsjaren,
waarin men bijv. in 1914 voor 4 weken
pensiongeld (300 mark) voor dit zelfde geld
nu een das koopt. Of een vest van 450 mark,
waarvoor men vroeger een heel heerenko
stuum kon koopen. Een derde (No. 3) herinnert
aan de oorlogen 1870?'71, waarin Duitsch
land 41,413 dooden en 88,543 gewonden te
betreuren had. In den laatsten oorlog
1,808,555 dooden en 4,246,779 gewonden kon
opteekenen. Echter niemals verzweifeln,
glauben an Deutschland als werkzeug gottes"
met groote letters er boven geplaatst, houdt
den moed erin. In de hoeken moed inspre
kende woorden, zoo noodig voor Duitschland.
Op de achterzijde (No. 4) weer reclame voor
Bielefelders industrie: zijdefabriek en
Fahrrader" van de bekende Oöricke, weverijen,
ververijen en appretuur-bewerking. Dit ont
werp werd diagonaals-gewijze verdeeld, waar
door ruiten en driehoeken ontstaan, waarin
het sierlijk geschreven woord
Stadtsparkasse".
Wanneer onze bankbiljetten eens op soort
gelijke wijze werden ontworpen, ook dooreen
kunstenaar,dan zoumen geen betermiddelaan
de hand kunnen doen, de kunst onder de
massa te brengen, want deze Bielefelder
checks hebben de eigenaardigheid,dat ze
je niet los laten. Telkens wordt de aandacht
geboeid en ontdekt men nieuwe details.
Door deze suggestieve kracht wordt de massa
vastgehouden en van zelfverplicht te zien.Deze
kleurrijke gedetailleerde illustraties houden
n door hun waarde n door het verhalende
den man in the streef" vast. Men ontkomt er
niet aan. De geldswaarde verplicht deze
dingen te bewaren, de suggestieve teekening
dwingt tot nauwlettend bekijken en de
schoonheid, indien aanwezig, kan ongestoord
haar werk doen, bevruchtend de ziel van een
volk.
Zoo spreken deze zacht-soepele kleurrijke
dingskes met hun nicht verzweifeln", ook
ons den moed in te volharden. Met hun rijke
kleurengamma van goed afgestemde blauwen
en rooden, gelen en groenen, zwarten en
bruinen en hun rake gevoelige lijnillustraties
en rijk letterornament zijn zij veelbelovend in
deze sombere winterdagen, waarin het
hemelsche zonnelicht en de klaarheid des geestes
hopeloos schuil gaan. Laten we ons vast
klampen aan deze vreugdebrengende
ontwerpjes, komend van uit een somber land,
maar zoo tintelend van levensvreugde. Iets
van de nieuwe komende schoonheid wordt
mede gedragen als een verfrisschende wind,
die de loomheid uit ons verwaaien kan.
Zoo heeft het jaar 1922, waarin deze
checks werden vervaardigd, ons toch nog
met hoop gestemd, te weten dat we niet
troostom1°''i\.VH *- K- ~-f *~ '«'?
Check van de Stadsspaarbank van Bielefeld in drie kleuren: blauw, orange en
rood op zijde gedrukt. (No. 3 voorkant).
teloos ten onder zullen gaan bij gebrek aan Voor het kunstwerk geldt hetzelfde als
levensverlangen. voor den mensch: negen tiende aa nieg,en
En met het nieuwe jaar 1923 sukkelen we n tiende cultuur.
verder met de hoop in ons hart en vangt ons
pogen en streven op nieuw aan. Arbeiden en , , .. .. . . .... .
niet vertwijfelen De klinstenaar moet ZU» "aieviteit altijd
mei venwijititn.
THEO VAN RE ij N rarium terug te winnen.
APHORISMEN
door
DR. A. ELOESSER
De verkeerde richting in de kunst kenmerkt
zich doordat zij de kunst gemakkelijker
maakt.
Het kunsteiiaarsgeweten van den scluijver
is minder opgeruimd dan dat van den
beeldenden kunstenaar; hij kan bij zijn wei k
niet fluiten, noch donderen.
In lederen schrijver zit hier of daar iets
schuws en bangs verborgen, alsof hij elk
oogenblik betrapt zou kunnen worden.
Het is in onzen tijd een auteur nauwelijks
nog mogelijk zich belachelijk te maken.
Check van de Stadsspaarbank van Bielefe/d in drie kleuren: zwart, blauw
en rood op zijde gedrukt. (No. 4 achterkant).
MiiimiMiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiMiiiiiiiiitimi
iiiiMiiilliiiillliliiiiiItiilliiiiiiMimiiiittiMiiiiiiliiiiiiiiiittiiiimiiiii
imiiimiiiiiiiii
TOONEEL TE BERLIJN
De tooneelstaking, die heel Berlijn in rep
en roer bracht, en zeer veel geestdritt in
stroomen van welsprekendheid en
strooibilletten omzette, is door wederzijdsche uit
putting na ongeveer drie weken geëindigd,
met een tamelijk poover resultaat voor de
tooneelspelers. Hun leider had er zich echter
van overtuigd, dat hooger eischen en langer
spanning inderdaad de ruïne van eenige der
vooraanstaande theaters zouden gaan
beteekenen, waarvan de stakers ten slotte
zelf de slachtoffers zouden zijn. Zoo volgde
dan voor 't oogenblik een groot zwijgen op
de groote drukte; men ploetert verderen
niemand rept meer van de zoo broodnoodig
genoemde reformaties op gezonder basis.
Alles loopt als van ouds; van de zorgen, die
over en weer zich achter de coulissen ophoopen,
merkt het publiek niets; het heeft slechts,
de weer sterk verhoogde toegangsprijzen te
aanvaarden, die echter in geen velden en
wegen kunnen inhalen, wat er in die weken
aan millioenen door de staking is verloren
gegaan.
Vóór ik het over het groote theatersuccès
der laatste dagen in het Deutsdies theater
heb: ? het was het eerste werk van den
24jarigen Bertolt Brecht beschoren, dat
Trommeln in der nacht" heet, en reeds in Miinchen
buitengewone aandacht trok, ? kom ik ditmaal
op?Wedekina"terug, omdat er achterelkaar
merkwaardige en talentvolle opvoeringen van
zijn werk plaats vonden, die als teekenen des
tijds het hare kunnen verkondigen.
Wedekind is op zich zelf ongetwijfeld een
belangwekkende verschijning van onzen tijd,
wiens nerveuse spanning en rhythme hij in zich
droeg. Men moge zich aooi hem aangetrokken
of atgestooten voelen, voorbijzien kan men
hem niet. Het zal moeilijk vallen uit te maken,
in hoeverre er humbug, in hoeverre zuivere
echtheid leefde in dezen man, fanatisch mora
list op zijn manier, en,in dien zeer persoonlijken
zin, met de meestvergenoegde cynische
pervèrsiteit in alle lage instincten wroetend, die
met deze moraal in voortdurenden strijd ple
gen te staan. Innerlijk een eenzaam melancho
licus, en met wellust zelfbcspotter, zich
geeselend en striernend in sadistisch welbehagen..
Vroeger kende en waardeeiae men van
Wedekind niet veel mér dan zijn misschien
zuivejst en edelst gevoelde Prühiing's
Erwachen", en zijn Erdgeist", dit laatste
toentertijd om een niet gering deel, dank zij
de, verbluffende uitbeelding van ertrud
Eyseldt. Marquis von Keith" en Hidalla",
(waarin de schrijver indertijd zelf gaarne de
hoofdrollen placht te vervullen, met een
innerlijk-bedwongen gloeiende demonie, maar
stijf, linksch en schoolsch-pedant in de uit
beelding) werden door de menigte als dwaze
uitingen van een zonderling bespot. Nu
schijnt dan echter de distantie groot genoeg
ara tot intiemer begrip te voeren. Men is aan
Heel wat andere zonderlingheden gewoon
geraakt, sedert Wedekind in 't graf ligt;
de schouwburgbezoeker laat zich eigenlijk door
niets meer pateeren, en het schijnt wel,
alsof het uiteengerafelde, het onevenwichtige,
de groteske tragiek van Wedekind's kunst
de mentaliteit der hedendaagsche, in hunne
voegen kantelende en wankelende menschen
naderbij komt. Groote tooneelspelers ver
diepten zich in zijne karakteriseeringen, speur
den naar de geheimste wortels, en zoo ont
stond er een heel andere Wedekindstijl,
dien hij zelf nooit aanschouwde.
De Tribune" begon dit seizoen reeds met
de twee eenacters: Tod und Teufel" en
Sonnenspectrum". Het eerste is meer ver
toond, het tweede is in de nagelaten werken
gevonden. Deze stukken spelen in een bor
deel. De schrijver mocht zich bij zijne
openbaringen moralist noemen, . de thea
terdirecteur meende hem daarin niet be
hoeven na te volgen, en trok zoodoende
een talrijk en een in het millieu klaarblijke
lijk uiterst belangstellend publiek, voor
namelijk van Berlijn's jongste straatgoedje.
Het was op het tooneel 'wat al te veel kleu
rige meisjeshemden op n avond, en ik wil
liefst over die indrukken heenglijden, alleen
vermelden, dat er goed en naar mogelijkheid
decent gespeeld werd door: Ernst
StahlNachbaur, Emilie Unda en de bekoorlijke
Kate Haack, en dat de regisseur, Emil Geyer,
van Jessner's zwart- en wit-techniek, die we
van uit zijne vroegere merkwaardige Marquis
von Keith"-opvoering kenden, geprofiteerd
bleek te hebben.
Langer zou ik willen stilstaan bij de inte
ressante opvoering van Wedekind's Simson"
drama in het Deutsches Theater, ook,
omdat deze alweer zoo intensief duidelijk
getuigde van den grooten ommekeer in de
duitsche gemoedsgesteldheid.
Tien jaren geleden vermocht het drama zich
in het Lessingtheater onder Barnowsky, met
Friedr. Kaysler en Tilla Durieux in de titel
rollen, eenigen tijd staande te houden.
Toen had men de tragedie ook tragischer
opgevat en, Wedekind's satirischen geest
ten spijt, een atmosfeer trachten te scheppen
waarin de grootsche simpelheid van het
Bijbelsch motief nog zooveel mogelijk vast
gehouden werd. Sedert die tien jaren heeft
de Wedekind-culte nog aanmerkelijk dieper
gegraven; de eenvoud is dus ook hier geschrapt
en de elementen van vlijmenden hoon en
uiténrafelenden psycho-analytischen
speurzin zegevieren met sterken nadruk. Het geheel
werd door den spel-leider Rich. Révy met
in alle Modellen
hulp van den Miinchenschen decoratieschilder
Pilarrsz in eene orientaalsch-phantastieke om
lijsting geplaatst, die de grenzen van het
stout-parodistische bedenkelijk nabij kwam;
onnoodig te zeggen, dat verder in de
karakteruitbeeiding de sadistisch-verfijnde wreed
heid, waarmede Wedekind de vrouw den man
onder haar juk laat dwingen, nog met
extrasterke accenten werd onderstreept.
Dit verschil in vertolking spreekt
boekdeelen aangaande de ontwikkeling der laatste
10 jaren; het kan echter zijn, dat men met de
laatste opvatting Wedekind's innerlijk wezen
zuiverder benadert. Eenmaal het werk als
tragische groteske aanvaard, waren de uit
beeldingen van Heinrich George en van
Agnes Straub in de hoofdrollen bewonderens
waardig van intensiteit en virtuose kunst.
George, door zijne massieve persoonlijkheid
reeds een geloofwaardig Simsontype, gaf de
naief-mannelijke krachtnatuur, met de kin
derlijk-blinde zekerheid van den nooit over
wonnene wiens zelfvertrouwen in even
weligen wasdom staat als zijn hoofdhaar. Elemen
tair als deze vanzelfsprekende
Jung-Siegfriednatuurkracht, uit zich dan als tegenstel
ling het overweldigende der plotselinge ge
brokenheid. De kinderlijk-eerlijke natuur open
baart zich nog in de stamelende klachten over
zijne onbegrijpelijke ellende en in de schier
trouwhartige aanhankelijkheid, als die van een
trouwen hond, tegenover de demonische vrouw
die hem ook nu nog martelt en temt. George
paart sterk temperament aan sterke phantasie,
wist ook aan het slot, als in lompen gehulde
profeet met fladderende grijze haren,
macht en sombere waardigheid te plaatsen,
tegenover de op den troon verheven schaam
teloosheid, die orgiën viert. Nog sterker is
de Delila-uitbeelding van Agnes Straub; de
slang naast den leeuw. Het gebruinde lichaam
vol lokkende elasticiteit, als die eener
orientaalsche danseres, is zij wel de verpersoon
lijking der lachende, narrende Lockung".
Bij haar groeit Delila werkelijk tot een
Wedekindsch oerwezen, tot de Lilith, die den man
ten onheil is. De tooneelen waarin de blinde
tastend en luisterend, in opstand en dan weer
in deemoedige extase, zich nog dronken
drinkt aan den sterken wijn van haar wezen,
zijn wel doortrokken van verbluffend zuiveren
Wedekind's-geest! Als een bontgeteekend roof
dier schrijdt hier bij hem het vrouw-beest over
het wereidtooneel, en de kracht van den man
verbloedt onder het spel harer
wreed-koesterende klauwen.
In hém hebben de gloeiende ijzers, die
het licht der oogen doofden, innerlijk een ander
vuur gewekt. Hij leerde nu het Leed der
Wereld" kennen, de smart der eenzaamheid,
en zingt, in oproer en verslagenheid, het
aangrijpend Lied van dat Leed. Hier voelen
we weer het bloedend meegevoel van de
dichternatuur in Wedekind, en ook de diepere
demonie van het stuk, die in deze voorstelling
misschien meer dan noodig ten onder ging
in de tragische groteske, al getuigde zij
ook van eene intensieve doordachtheid.
Ten slotte zij nog gesproken van de
weer zeer goede uitvoering in het
Staats-Schauspielhaus (waarvanjessner Inten
dant is) van Wedekind's Hidalla, oder die
Macht der Schönheit." Ik kom eerst nog
even op Jessner's vroegere grandiose Marquis
von Keith"-opvoering terug, die toen zoo
uiterst levendig verraste. Waarom? Omdat
Jessner Wedekind om zoo te zeggen overtroefde,
alles op den toon van onwerkelijkheid stemde,
niet meer, ? hoe zal ik het omschrijven ?
den chten Wedekind gaf, die zér au sérieux
wenschte genomen te worden, doch eene
scherpzinnige belichting, eene visie van diens
oer-eigenste wezen.
De voorstelling, twee winters geleden, was
verbluffend; een toppunt van vernuft en stijl.
Wie weet, zou Wedekind, na den eersten
schrik, er niet zelf de puurste essence van zijn
eigen stijl in hebben ontdekt, al bleek hij ook
bij dit geniale experiment min of meer het
scnerpgetroffen doelwit en offer van zijn
eigen spot te zijn geworden .' Want Wedekind's
realistische menschenwereld blijft toch eene
grotesk-phantastische wereld, waarin de men
schen zich zien als in een difformeerenden
lachspiegel. Jessner heeft het toen, . en ook
dit keer in Hidalla", zij het ook in veel
mindere mate, aangedurfd, den afstand
tusschen deze phantaisie en de werkelijkheid
resoluut en zeer aanmerke lijk te vergrooten,
Wedekind's figuren hun eigen leven, dat
iets van marionettenleven heeft ? zelfs hun
eigen typeerende kleeding te geven, ze dus
van ons hedendaagsch menschdom te
distancieeren. In Marquis von Keith" was
alles, gespeeld als het werd in een tempo
razend snel als het wervelwindleven van
den held zelf, nog veel opzettelijker; zóó ge
raffineerd uitgedacht en saamgestemd, dat
het geheel tot een hoogst interessante har
monische disharmonie werd, waarvan sterke
suggestie uitging. Er werd eene phantastische
atmosfeer geschapen, die Wedekind van ons
verwijderde, en hem ons daardoor misschien
juist nader bracht.
Ook in Hidalla" is Jessner aan zijne
grondopvatting tegenover Wedekind's kunst ge
trouw gebleven, al heeft hij haar dit keer ook
op soberder wijze in de daad omgezet. Uit de
zekere overdrijving, waarmede elke figuur ook
hier gekarakteriseerd wordt, openbaart zich de
wezenlijke natuur van deze figuur; met
scherpe contouren wordt elk type omlijnd, en
deze tragisch-groteske marionetten van het
leven bewegen zich voor een klaren neutralen
achtergrond, waarop slechts enkele vlotte
lijnen het karakter van villa, zaal of
mansarde aanduidden.
Hidalla" is wel een van Wedekind's
bloedigste zelfkastijdingen. Toen de schrijver dezen
martelaar van
Schoonheidsculte-met-Vereenigingsparagrafen zelf speelde, als verbeten
oreerende pedant, vermoeide en verveelde
het stuk. Dit keer, met stouten durf aangepakt
als eene tragische parodie, maakte het, al
is het er niet veikwikkelijkei op geworden,
een veel meer levendigen indruk. jDit spreekt
voor het sterke kunnen der vertolkers, die
onder régie van Karlheinz Martin medewerk
ten. Fritz Kortner, ook de vroegere Marquis
von Keith, was een Karl Hetmann uit n
stuk. Verteerd door hartstocht en toch vol
weifeling; mismaakt apostel en martelaar
van zijn schoohheidsdroom, vol teugelloos
fanatisme in de flikkrende oogen en in het
vergeestelijkt gezicht Stellig een inte
ressant kunstenaar, die alleen, het oude
euvel door óverluide accenten nu en dan
het pathos rhetorisch dreigde te maken.
Naast hem vooral weer zeer eigenaardig, ?
reeds in hare lichamelijk schamele uiterlijke
verschijning de begaafde Qerda Muller,
als de naar liefde hongerende en door de natuur
misdeelde vrouw. Uitstekend ook Ernst Legal
als bewegelijke speculant; Leopold v.
Ledebour daarentegen te smakeloos gechargeerd
als grootmeester der imisculeuse mannelijk
heid. Als geheel eene voortreffelijke voor
stelling, waarin, naast de wrange ironie,
waarmede Wedekind, zij 't ook in drama
tisch tamelijk bedenkelijken vorm een in
vooroordeelen verstijfde menschenklasse vol
hoon heeft willen parodieeren, de bittere
tragiek van den eenling tot haar recht kwam.
Een uitbeelding, vervuld van zooveel rhyhtme
en grillige phantasie, dat Hidalla", het
groteske drama van den naar Schoonheid
zoekenden Nar, wien Wedekind stellig van zijn
eigen hartebloed gaf, een belangstellend en
talrijk publiek blijft trekken en klaarblijke
lijk boeien.
C O R N E L I E VAN OOSTERZEE
TUNSPORT Mij. NOLUNO",
Weesperzijde 94, AMSTERDAM
Tel. Zuid 4271. Tel.-Adres Transport"
VERHUIZINGEN, ook per gesloten auto
verhuiswagens met aanhangwagen.
Binnen een rayon van 8O Km. bespaart
men Hotelkosten.
BEHANGERIJ en STOFFEERDERIJ.
Machinale Stofreiniging.
Bewaarplaatsen voor inboedels