Historisch Archief 1877-1940
F
3 Febr. '23. - No. 2380
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
EEN NIEUW PROTEST VAN DE
KONINKLIJKE" TEGEN DE IN
DISCHE BELASTINGPLANNEN
F Reeds herhaaldelijk heeft het Bestuur der
Koninklijke Nederlandsche Petroleum Maat
schappij aanleiding gevonden te protesteeren
tegen de drastische wijze van belastingheffing,"
waaraan haar bedrijf in Nederlandsen-Indi
onderworpen is en bij voortduring dreigt te
worden. Inderdaad is er wel reden voor, dat
de Koninklijke de belastingquaestie als hoogst
belangrijk beschouwt, want reeds thans eischen
de bijdragen van het petroleum-concern
in de Nederlandsch-Indische staatshuishou
ding een groot deel van zijn winst voor zich op.
Over 1921 toch is de Bataafsche Petroleum
Maatschappij zooals men weet, de voor
naamste dochtermaatschappij der
Koninklijke-Shell, meer in het bijzonder met de
exploitatie der petroleumterreinen belast
in Indiëuit verschillenden hoofde voor 25 a
30 millioen gulden belastingplichtig en dat bij
een winst van circa 100 millioen gulden.
Wanneer het hierbij bleef, zou het inderdaad
reeds behoorlijk zijn, maar gelijk bekend ko
men hier nog verschillende belastingen bij.
Vooreerst de hier te lande te betalen dividend
belasting en voorts de tantièmebelasting van
de bestuursleden en de hoofdambtenaren,
om niet te spreken van de inkomstenbelasting,
die door aandeelhouders weder van de divi
denden moet worden betaald. Het Bestuur
der Koninklijke becijfert dan ook, dat meer
dan de helft der geheel» winst in de schatkist
terecht komt.
Dat een'groot, lucratief bedrijf als dat der
Koninklijke in ruime mate tot de kosten der
staatshuishouding moet bijdragen, spreekt
van zelf en het Bestuur der Maatschappij,
waarin zoovele mannen zitting hebben, welke
zoo uitnemend met de aangelegenheden van
staat vertrouwd zijn, weet dat beter dan wie
ook en is daar uiteraard ook niet ongeneigd
toe. Maar de offers, die van zulk een onder
neming gevraagd worden, moeten binnen de
grenzen van het mogelijke en billijke blijven en
niet tot het overdrevene toe worden opge
schroefd. Wat thans bezig is te geschieden
is niets anders dan een reusachtige demon
stratie van de bekende fabel, waarin de kip
geslacht werd, die de gouden eieren legde.
Het is misschien mogelijk, dat de autoriteiten
hiervan zelf nog niet ten volle overtuigd zijn,
of liever, dit is wel zeker, maar dan is het toch
goed, dat zoowel van de zijde der betrokkenen
zelf als ook uit het publiek hier bij herhaling
op gewezen wordt, want alleen op deze wijze
zal misschien kunnen belet worden, dat tot
maatregelen wordt besloten, welke men later
slechts zou kunnen betreuren.
Het feit alleen reeds, dat dergelijke hoog
staande mannen, als in het Bestuur der Ko
ninklijke zitting hebben en waarvan verschei
dene hooge staatsambten hebben bekleed, zoo
met klem tegen de voorgestelde belastingplan
nen protesteeren, geeft voldoende te denken.
Het is toch wel zeker, dat zoodanige,
in nauwe betrekking tot regeeringskringen
staande personen zich niet aan dergelijke pro
testen zouden wagen, indien zulks niet ten
volle door de omstandigheden en feiten ge
rechtvaardigd was. Men mag dan ook als
vaststaand aannemen, dat juist het inzicht,
dat aan onze koloniën een groot blijvend na
deel wordt toegebracht door een der
bloeiendste bedrijven zoodanig te belasten, dat zijn
positie-op de wereldmarkt in gevaar gebracht
wordt, zoodat wellicht overbrenging van een
deel van het bedrijf naar elders overwogen
moet worden, dezen mannen aanleiding heeft
gegeven nogmaals een poging aan te wenden
om het aldus dreigende gevaar af te wenden.
Het is voor een grootendeels buiten het
bedrijfsleven staande volksvertegenwoordi
ging natuurlijk geen moeilijke zaak tot in
voering van een of andere belasting, welker
portee bezwaarlijk kan worden ingezien, te
besluiten. Zoo heeft het denkbeeld ook om
een petroleum-raffinage belasting in te
voeren, bij den Indischen Volksraad blijkbaar
op niet veel tegenstand gestuit. Deze belasting
zou dan in de plaats komen van de uitvoerrech
ten, welker opheffing te rekenen van l Januari
1923 af, door den Minister van Koloniën bij
de behandeling van het voorstel tot verhoo
ging der Indische uitvoerrechten met 25 pCt.
in de Eerste Kamer (door wie het verworpen
werd) is toegezegd. Het denkbeeld der
raffinage-bclasting is echter weder spoedig opge
geven, blijkbaar wegens het onbillijke, dat
erin steekt, om olie, die b.v. op
NoordBorneo gewonnen
wordt,maarinNederlandschIndiëgeraffineerd, in laatstgenoemd land te
belasten. Men gevoelt thans dan ook meer
voor een speciale aardolie-belasting, die
blijkens het door den Minister van Koloniën
bij de behandeling van de Indische begrooting
voor 1923 in de Tweede Kamer werd mede
gedeeld, bij gelegenheid van een
aanvullingsbegrooting binnenkort zal worden voorge
steld.
Zeer terecht heeft het Bestuur tegen de
heffing van deze speciale belasting dezer
dagen in een brief aan den Minister van Kolo
niën met klem geprotesteerd. Daarin wordt
o.a. gewezen op het weinig overtuigende van
het argument, dat men in de aardolie-belas
ting een correctief op de extra-winstbelasting
zou hebben te zien, omdat de Indische belas
tingdienst nog niet voldoende geoutilleerd zou
zijn om een juiste toepassing van die
extrawinstbelasting te verzekeren. Medegedeeld
wordt dan, dat het heffingsapparaat, wat de
controle op de aangiften van de Bataafsche
Petroleum Maatschappij betreft, met de aller
uiterste scherpte werkt. Bij de voorgestelde
heffing zullen de kostprijs en de opbrengst
der producten moeten worden vastgesteld.
Volkomen begrijpelijk vraagt het Bestuur
zich af, hoe het mogelijk zal zijn deze beide
vooraf in theorie vast te stellen, indien de
fiscus thans, na inzage van al de boeken en
bescheiden der Maatschappij, nog niet zou
kunnen bepalen, hoe groot de winst over een
bepaald jaar is geweest en dus, hoeveel daar
van als extra-winstbelasting moet worden
betaald.
Het betoog, dat de aardolie-belasting zou
dienen als correctief van de extra-winstbe
lasting, wordt voorts gemakkelijk weerlegd
door de vermelding, dat de opbrengst der
aardolie-belasting op l (i millioen gulden
wordt geraamd (eerst zelfs op 26 millioen
gulden), terwijl blijkens de voorloopige aan
slagen in de inkomstenbelasting over 1921,
waarin toch nog zooveel hoogere prijzen kon
den worden bedongen en de winst dus zooveel
ruimer vloeide, een extra-winstbelasting van
slechts enkele millioenen wordt verwacht.
Het is er dus wel degelijk om te doen
speciaal de Koninklijke te treffen, waarbij men
uitgaat van den bekenden, op zichzelf vol
komen jnisten, maar in de toepassing zoo
uiterst gevaarlijken stelregel, dat het geld
gehaald moet worden, waar het zit. Reeds
thans zijn de gevolgen van de belastingplan
nen duidelijk te bespeuren in het achterwege
laten van uitbreidingen en vernieuwingen, die
anders zeker ten uitvoer waren gelegd. Zelfs
werden verschillende kostbare instellingen
tot liet verwerken van producten, welke
anders zeer stellig in Nederlandsch-Indi
zouden zijn opgericht, reeds in andere gewesten
lot stand gebracht.
Natuurlijk is het volmaakt juist, dat de
petroleum nu eenmaal in Indiëaanwezig is
en dat men die niet naar elders kan over
brengen, zonder dat het Indische gouverne
ment daarvan zijn gerecht deel ontvangt.
Maar er mag toch ook wel eens op gewezen
worden, dat, zoo goed als het thans mogelijk
is ruwe olie van Britsch-Noord-Borneo naar
de raffinaderij te Pangkalan-Brandan op
Sumatra over te brengen,het evenzeer mogelijk
is de productie op Serawak te stimuleeren en
aan de raffinaderij aldaar groote uitbrei
ding te verleenen. Toen in 1921 de verhoogde
uitvoerrechten in Nederlandsch-Indiëin
werking traden en deze ook werden geheven
van de naar Sumatra gebrachte olie van
Serawak, was het niet langer mogelijk deze
in Nederlandsch-Indiëte doen verwerken en
werd besloten tot uitbreiding der opslag
installaties en van de raffinaderij op Serawak.
Binnen niet al te langen tijd beschikt deze
fabriek aldus over het dubbele harer oor
spronkelijke canaciteit, terwijl reeds stappen
tot verdere uitbreiding gedaan zijn. Dit is nu
slechts een voorbeeld van hetgeen aan het
bedrijf der Koninklijke in Indiëte wachten
kan slaan, indien het gouvernement voort
gaat met haar overmatig te belasten.
Niet genoeg kan er voorts de nadruk op
worden gelegd, dat het bedrijf van een
petroleum-maatschappij van gansch anderen aard
is dan b. v. dat van cultuur-maatschappijen,
die op een geregeld terugkeerenden oogst van
hare terreinen mogen rekenen. De ruwe olie,
die uit een concessie wordt verkregen, kan
slechts nmaal verwerkt worden en zoo is
ook de rijkste bron, het overvloedigst voort
brengende petroleumterrein gedoemd eenmaal
uitgeput te geraken. De belasting, die van het
product geheven wordt, drukt dus direct op
het kapitaal, want bij de waardebepaling van
iedere bron, van ieder terrein, zelfs van iedere
installatie en raffinaderij, moet worden
rekening gehouden met het feit, dat deze den
een of anderen dag tot gedeeltelijke of
algeheele waardeloosheid komt te vervallen. Van
daar, dat het gouvernement nog meer reden
heeft de belastingschroeven bij de
petroleumindustrie niet al te krachtig aan te zetten,
want dat zou onherroepelijk op groote teleur
stelling moeten uitloopen.
In het geval van de Koninklijke mag er nog
wel eens op gewezen worden, dat deze reeds
voldoende werk heeft om de eens in tal van
landen verkregen positie naast machtige
concurrenten, waaronder in de eerste plaats
de Standard Oil Co., te handhaven. Het is
dan ook allerminst gewenscht, dat zij daarbij
van de eigen regeering nog eens geduchte
. tegenwerking ondervindt in den vorm van
ondragelijke belastingen.
Ten slotte wat zou het gevolg zijn, indien i|e
Koninklijke eens verschillende concessits
aan het gouvernement terug gaf? Van staats
exploitatie van petroleum-terreinen komt niet
veel, want anders ware men daartoe reeds in
het geval van het Djambi-gebied overgegaan.
Het gouvernement zou dan wellicht
buitenlandsche gegadigden tot Indiëmoeten toe
laten, die men tot dusverre juist uit de Indische
petroleum-industrie heeft willen weren. Wel
licht zouden deze wel geneigd zijn om de zeer
drukkende heffingen te voldoen, die het gou
vernement hun zou opleggen, al ware het
slechts om de Koninklijke afbreuk te doen.
Of men de nationale industrie en onder
nemingsgeest daarmede zou bevorderen, mag
evenwel sterk in twijfel worden getrokken.
P A u i. SABEL
K TWBTSCBE BUK
Amsterdam, Rotterdam, 's-firavenhage, Dordrecht, Utrecht, Zaandam.
B«stort kapitaal f 35.500.000.?Reserven: circa f 12.000.000.
ten volle aansprakelijk voor verbintenissen van:
B. W. BLIJDENSTEIN<SCo., 55-56 Threadneedlestreet London E.C.
B. W. BLIJDENSTEIN Junior, Enschede.
LEDEBOER <£ Co., Almelo.
Rekening-Courant met Rentevergoeding.
In- en Verkoop Wissels op Binnen- en Buitenl., Vreemde Munt, Coupons.
Incasseering op Binnen- en Buitenland.
Rembourscredieten.
In- en Verkoop Effecten.
Bewaring van Waarden. Safe Deposlts.
Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen.
Voorschotten o.p Fondsen en Goederen.
Credieten aan Handelaren en Industrieelen bij hare afdeeling
CREDIETVEREENIGING, tenzij tegen borgstelling, crediethypotheek
of andere zekerheid, hetzij in blanco.
Rente voor DEPOSITO'S
Direct opvorderbaar P/2%
Tien dagen opzegging l3/4
Een maand vast , . \ op nader overeen te komen
Een maand opzegging ) voorwaarden.
Drie maanden opzegging. . . 3 % | Vanaf den dag der
opZes maanden . . . 3J } zegging wordt l %
Een jaar ... 4 J minder rente vergoed.
Voor andere termijnen, zoomede voor grootere bedragen
volgens overeenkomst.
iiiiiiHtaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimfiingii
iiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
lllllilillllllllllll
ONTVANG- CD BETAALKAS
liiun DoilioitiHl 20-22, imsliiilini
j Renteverg. voor gelden a deposito
l met l dag opzegging 1^ pCt.
Bedr. tot ?20.000 terst. betaalb.
met 10 dagen opzegging l % pCt.
Voor andere termijnen op nader
i overeen te komen voorwaarden.
, Open en gesloten bewaargeving
l volgens Reglement.
SAFE DEPOSIT INRICHTING,
geopend:
opWerkd. v.83/4V.m.tot 4'/2 uurn.m.
op Zaterdagen en
Beursvacantiedagen des morgens v. 83/4 tot 12 uur.
Loketten van ?2.50 per maand
(? 10.?per Jaar) en hoogerte huur
voor bij de Directie bekende of
geïntroduceerde personen.
Maatschappij voor Hypothecair Credlet In Nederland
Maatschappelijk Kapitaal f 1.000.000.
Ultitaandi Leeningen ...» 19.312.000.
Pandbrleven . 18.644.000.
Reserve» 1.073.000.
Hotfdkantoöi: te 'S-O RAVENHAOE, NAUAIUAA» 13.
Bijkantgoi; te UTRECHT, BOOTHITRAAT U.
De Maatschappij stelt beschikbaar)
41% an 5% PilDBlIEVEI TEGEI BEUISKOEIS In (tukken «u f 1.000.-,
f SOU.?» flOO.-, HET VEIFLICHTE 1AA1LIJKSGHE UITLOTHÏ, iinnniendB 1923.
Da Dlractia:Mr. D, VAN HOUTEN. Mr. J. D. TEN BRUBBEN CATE.
De aarlemsche Hypotheekbank
Directie: Mr. A. S. MIEDEMA& P.H. CRAANDIJK
Kapitaal f2.500.000 Reserves f510.239
Hypotheken f 24.299.910 Pandbr. f24.079.300
5 pCt. Pandbfieven tegen laatslen Amslerdamschen Beurskoers.
De bekende
ALL-RISK-POLIS
van de Excess" geeft de meest
Yolledige dekking in alle ge
vallen van schade.
Modelpolissen en tarieven
aan te vragen bij:
J.
.« *JUU.l UUVJL f
Heerengr. 124/128, Amst.
Telefoon N. 329.
NEOEILMDSCHE UIKL-IUTKUmi
Gestort Kapitaal f 80,000,000.?.
Statutaire Resenre* .... f 19,445,211.?.
Buitengewone Reserve ... f 22,660,000.?.
Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentschappen te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE.
Vestigingen in NEDERLANDSCH-INDIË, STRAITS SETTLEMENTS,
ERITSCH-INDIE, CHINA en JAPAN.
In- en Verkoop van Wissels en Telegrafische Transferten.
Incasseeringeu en Financieeringen. Schriftelijke en Telegrafische
Credieten. Reisoredietbrieven. Deposito's
Rekeningen-Oourant. Administratie van Effecten en alle andere Bankzaken,
Levensverzekering Maatschappij
«Arnhem
verzekerd bedrag: ruim 70 miliioin gulden
Roltifd. NpMbank ioor
| Opgericht in 1864
Voltaakend MaattchippelijK Kapitaal f5.OOQ.OOt
Verstrekt geld op eerste hypo
theek. Voor inl. wende men zich tot
het kantoor der Bank, Oed. Bierha
ven 25 te R'dain of tot hare Agenten
in de hoofdplaatsen des Rijks.
De Dir.Mr.W.v.RüSSüM, Mr.Tn.
Rülil'MAKER, Mr. N. P. C. V. Wl|K.
Nederlandsche Bank voor Zoid-Afrika
London AMSTERDAM Pretoria
389 Keizersgracht - Te lef. Noord 85
CORRESPONDENTEN EN AGENTEN IN ALLE BANKPLAATSM
IN ZUID-, OOST- EN WEST AFRIKA
OTERMAKEN TAN GELD PER KABEL EN Pi R BRIEF
EINANCIEERING TAN EXPORT EN ALLE ANDSKE BAKKXAKEN
M
EEN POLI S bij de
AMSTERDAMSCHE
GEEFT VOLKOMEN ZEKERHEID
Söliede grondslagen -Yoorzichfig beheer.
Qroofe openbaarheid.
Yraagf jaarverslag. - A'dam.N.Spiegelsfraaf 17.
HEERENGRACHT 681, AMSTERDAM.
Opgericht 1H8S.
Geeft uit
w aiFTwwjïVj - w*«'jF
5 en 5'/a pCts. PAJDBRIEYEN
JnsMkenvanflOOO.-jSOO.-enflOO.en sluit Leeningen onder Ie Hypothecair verband op
zeer billijke conditiën.
DE DIRECTIE.
1 'fè^J-U
JwSf
Algemeene Hypotheekbank
HEEEENGEACET 416 - TELEFOON 74 N.
5 pCt. FANBBBIEVEN
Met verplichte jaarlijkgche nitloting.
Dt Presldent-Commlssarlii n, n,?,n.. Mr. H. POUW
F. TH. EVE84ÜO ue ulreau- Mr. L. l. Vil TOULON VIN DEI KOOG
Eïypotfa.eekl>a.ïli: .^ïino IS** 3
Hypothecair Kapitaal beschikbaar
Directie: Mr. S. J. VAN ZYST Mr. J. P. VERSTEEVEN
BinnenL Vaart Risico Sociëteit.
5 o/ ? ei/ o/
/O O 12 JO
INSULAIRE
HYPOTHEEKBANK te ZIER1KZEE
97%
100
Vermeerdering Ie halfj. 1922
ruim 750 duizend gulden.
Totaal in omloop:
ruim II millioen gulden.
Telel. H, 1028 N. 1321
am, Hoeresugraölit 360,
VERZEKERINGEN op alle Blnnenwateiin van Neder
land, België, Duitschlan-1 Frankrijk, enz.
VERZEKERINGEN op Schepen, Schuiten en Stoom
boot e n
VERZEKERINGEN op Koopmansgoederen, Huisraad, Inboedels,
enz. geladen in Schepen, Booten enz.
VERZEKERINGEN te LAND door geheel Europa psr spoor,
Wagens, enz.
VERZEKERINGEN per POST enz. op Effecten,
Bankpapieren, Edelgesteenten, enz. door geheelEuropa,
naar en van Amerika, naar en van Oost- en West-lndiën, enz.
VER7EKERINGEN op PASSAOIERSGCEDEREN. De schade
In de Hotels enz. wordt vergoed.
De Hollandsche Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70
De Bank verstrekt gelden tot
elk bedrag met een minimum van
f 1000.?op zakelijk onderpand
en onder borgtocht, met in
pandgeving eener polis van levensver
zekering van gelijk bedrag, en
verkoopt 6% schuldbrieven in stuk
ken van ? 1000.?, ? 500.?en
? 100.?tegen den koers van 99%.
UIDER
YPOTHEEKBANK
pCt.
Pandbrieven
a 99Va pCt.
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTBNDIJK en
I. MOSSELMAN
De Ban k geef t onder controle
van het Algemeen Admini
stratie- en Trustkantooi
5% Pandbr. tegen 95%.
Directie i
Mr.AUG.L.HEIJBROEK
Mr. K. A. NEDERLOF
l
illustratfednik-papler vm de Firma C O. A- CORVEY, Keizersgracht 255f Amsterdam, Tel. M 1202 en 535