De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1923 10 februari pagina 7

10 februari 1923 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

10 Febr. '23. - No. 2381 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND Op den Economischer) Uitkijk Nijverheid en overheid, II (Slot). Bescherming: bijzonder gunstbetoon van overheidswege, dus onbillijk, omdat daarbij de overheid bijzondere belangen boven het algemeen belang stelt. Zoo ver waren wij laatst. Het is misschien nog wel goed, eens te zeggen, waarin dit bijzonder gunst betoon is gelegen, waarom daarbij het bijzon der belang boven het algemeene wordt gesteld. Laat mij nu vóór alles practisch" rede neeren. Men heeft ook op de middenstandsvergadering den verdediger van het vrijhandelsbeginsel het gewone verwijt van doctrinarisme en getheoretiseer niet bespaard. Ik grijp dan dus nu de zaak van den zuiverstpractischen kant. Men verlangt invoer-verbod of voor 't minst invoerbelemmering. Waartoe? Tot steun van de vaderlandsche nijverheid (b.v. confectie). Deze moet dus worden gesterkt, beschermd in den voor haar te zwaren con currentiestrijd b.v. tegen Duitsche goederen. Men oordeelt, dat invoer-belemmering een daartoe geschikt middel zal zijn. Hoe zal dat middel dan moeten werken om het begeerde doel te bereiken? Er wordt hier door ons, Nederlanders, bij voorkeur goedkoope Duit sche confectie gekocht en wij versmaden de duurdere Nederlandsche goederen. Het be zwaar voor onze nijverheid is dus gelegen in het prijsverschil. Dat bezwaar is alleen te ondervangen door dat prijsverschil op te heffen. Maak het Duitsche goed hier te lande even duur a! het Hollandsche (liefst nog duur der) en alle reden voor de voorkeur van den Hollandschen verbruiker valt weg. Dan vinden onze fabrieken weer afzet voor haar voortbrengselen; de werkloosheid verdwijnt, de welvaart herleeft, do ondernemingen rendeeren weer, enz. Het is, dunkt mij, niet mogelijk, een ande ren gedachtengang dan dezen te onderstellen bij hen, die invoer-belemmeringen bepleiten. Ik zeg niet, dat zij deze consequenties altijd zoo scherp en zoo duidelijk trekken als ik hierboven deed; zij nemen die veeleer stil zwijgend aan als de vanzelf sprekende ge volgen der door hen verdedigde maatregelen. Zij stellen een doel en zij noemen een daartoe strekkend middel en ik kan niet inzien, hoe dat middel tot bereiking van dat doel deug delijk zou zijn, wanneer het niet werkte gelijk ik hierboven aangaf. Ik voor mij geloof ook, dat het zoo werken zou. En ik geloof ook, dat de zaken in onze confectie-nijverheid er dan beter voor zouden staan. Men zou er zeker op vooruitgaan en er een heel stuk mee gebaat zijn. Doch als dit alles zoo is, dan moeten wij het er, dunkt mij, ook daarover eens zijn: dat wij, verbrui kers, hier geen goedkoopere Duitsche confectie meer zouden kunnen koopen, maar Hollandsch goed tegen den (Iaat mij zeggen) kostenden prijs" of Duitsch goed tegen dienzelfden prijs. Was dat laatste niet het geval, bleef dat Duitsche goed op den ouden, lagen prijs, dan had het middel gefaald, dan was de bescher ming" een hersenschim en dan zou het met onze nijverheid ook niet betergaan. Neen, het moet uit zijn met de koopjes"; daar is het om te doen ! Nu weet ik wel, dat door voorstanders van invoerbelemmering wordt gezegd: door de wederzijdsche mededinging van de (inlandsche) fabrikanten zullen de prijzen niet stijgen. Maar ik weet ook, wat men te denken heeft van een prijs-drukkende werking van weder zijdsche concurrentie in beschermende landen achter den tariefmuur. En, van practische gezichtspunten gesproken, op dit stuk is er wel zoowat eenige ervaring in protectionisti sche Rijken. Laat ons dus de zaken zien, zooals zij zijn, zooals zij zullen zijn. Wij zullen voor de door invoerbelemmering beschermde goederen den "Nederlandschen kostprijs moeten betalen. Daar is het om te doen en dat doel zal ook worden bereikt. Deze staat van zaken zal dan heel welkom zijn aan hen, wier belangen rechtstreeks zijn verbonden aan de fabricage van die goederen. Maar aan anderen"? Die anderen zullen gezamenlijk het profijt be talen, dat de wetgever den beschermden fabrikanten toekent. En nu rijst de vraag: of dit te achten is overeenkomstig het algemeen belang te zijn? Een ruimere vraag is: of men, laat ons zeggen aan alle belastingbetalende burgers den last zou mogen opleggen mede te werken tot in standhouding van een of anderen nijverheids tak door bijdragen uit de publieke middelen? Ik zou mij kunnen denken, dat het voortbe staan van dezen of genen nijverheidstak in ons land werd gerekend een zaak van alge meen belang te zijn, zoodat men offers uit de schatkist tot dat doel rechtmatig en ge rechtvaardigd vond. Indien het gold een tijdelijke bedreiging van eene industrie, welker ondergang een publieke ramp zou zijn, dan kan men zich voorstellen dat met aller instemming de fiscus geld beschikbaar stelde om dien ondergang te verhoeden: de fabrieken zouden dan allicht gesloten moeten worden, maar men zou het tenietgaan der zaak" door steun of subsidie kunnen voorkomen en den arbeiders zou men een werkloosheids-uitkeering kunnen toe kennen, alles tot tijd en wijle de bedreiging week en de zaken weer aan zichzelf konden worden overgelaten. Iedereen gevoelt wel, JAC. URLUS HAVANA 18 Ct. SI6AAR bJJ HATTINÜCo Jembrandtpl. Umstelslr, iiiiiiiiiiitiiimimiiiiiiimiiiiiii niniiiiiiiiiii dat tegen zoodanige kunstmatige, al was het dan tijdelijke, instandhouding van een indu strie een en ander zou zijn in te brengen.... Maar de eerstgestelde vraag is beperkter. Is een algemeen belang betrokken bij de be staansmogelijkheid, ook in moeilijke tijden, van b.v. confectie-fabrieken? Wij wenschen allen, dat in Nederland óók de fabrieksnijver heid een bron van volkswelvaart zij, maar wij weten ook uit de geschiedenis, dat onze fabrieksnijverheid haar ups" en downs" heeft gekend, ik bedoel niet: tijdperken van algemeenen vooruitgang of teruggang onzer industrie in het algemeen, maar tijden, waarin deze nijverheidstak bloeide, gene zijn hoogtepunt bereikt had, een andere ten val nijgde, een vierde verdween. Een staag wisse lend beeld, waarvan de eigenaardige trekken op zeker tijdstip worden bepaald door heel een samenstel van factoren: vooruitgang van techniek, vraag-en-aanbod, gewijzigde be hoefte, mode, concurrentie binnen of buiten de landsgrenzen, algemeene conjunctuur-invloe den, bemoeilijking door den wetgever, ver dringing van het product door een gansch ander, voorkeur,voor surrogaten, enz. Onder al die wisselingen blijft de nijverheid ten onzent in stand niet alleen, doch breidde zich uit, won in kracht en beteekenis. Wat uit eigen kracht niet staande kon blijven in ons vrijhandclsland, dat viel en daarvoor schoot weer wat anders op. Onze (tarief-) wetgever greep niet in (sinds het midden der vorige eeuw); onze wetgever zag toe, schiep algemeene gunstige ontwikkelingsvoorwaarden, bereidde den bodem, doch mengde zich niet in den strijd om den survival of the fittest". Hij beschouwde het als een zaak van algemeen belang, dat hier nijverheid zou kunnen gedijen, niet: dat nu juist deze of gene nijverheidstak zou kunnen bestaan en ook onder tegenspoed zou kunnen blijven bestaan. En tlians is er een. thans zijn er eenige nijverheidstakken in het gedrang geraakt. Moeten wij die handhaven? Het klinkt hard, te zeggen: wat niet kan blijven staan, moet maar vallen; wij steken er geen vinger naar uit. Maar --?keeren wij tot den bij uitstek practischen kant der zaak terug: wat zou het beduiden, als wij den vinger uitstaken, gelijk van ons wordt verlangd? Om bij het gekozen voorbeeld te blijven: dat alle Nederlandsche verbruikers van de beschermde confectiegoederen die tegen den Nederlandschen kost prijs zouden moeten koopen. En nog eens: is dit een algemeen" belang? Welvaart is, dunkt mij, ongeveer zoo te omschrijven: dat zooveel mogelijk lieden ieder met een minimum offer hunnerzijds daarvoor de maximale vervulling van hunne behoeften kunnen verkrijgen. Dit nu is alleen bereikbaar, als wij die goederen voortbrengen, die wij goedkooper dan een ander produceeren kunnen en waarvoor wij dus op de markt den besten prijs kunnen bedingen, terwijl wij voor dien prijs van onzen arbeid koopen wat van elders ons het goedkoopst kan worden aange boden. Doch dit alles is alleen bij open grens te bereiken. Gaan wij dezen of genen nijver heidstak beschermen, dan houden wij hier te lande fabricage in stand van goederen, die wij elders voor minder prijs verkrijgen kunnen en wij handhaven een dure fabricage. Ziedaar het bijzonder gunstbetoon; ziedaar de bevordering van het bijzondere belang (dat van den beschermden nijverheidstak) en ziedaar de botsing met het algemeen be lang. Want dit laatste' wordt door dure fabricage benadeeld. Nu zegge men niet, dat dit alles zoo erg niet is, want dat het hierbij alleen te doen is om steun aan zeer enkele nijverheidstak ken en een tijdelijke tegemoetkoming. Voorloopig hoort men de luidste klachten uit den hoek der sigaren-, der confectie- en der schoennijverheid. Hebben die eenmaal den verlangden steun ontvangen, dan zal men zien hoezeer de begeerigheid van anderen daardoor opgewekt wordt en hoe luide klachten uit Levensverzekering Maatschappij H A A R L B M" Wllsonsplelo 11 DE VOORDBELIOSTE TARIEVEN andere hoeken opklinken. Tijdelijke tege moetkoming? Tot hoelang? Leert dan niet de praktijk der handelspolitiek hoe uiterst be zwaarlijk het valt, eenmaal verleende be scherming weer te verminderen of af te schaf fen? De nijverheid richt zich aanstonds op den haar verleenden steun; dreigt die weg te vallen, dan ontzinkt haar de grondslag, waarop ze haar bedrijf heeft gevestigd. De pers verspreidde onlangs geruchten over steun-maatregelen, die de Regeering ten aan zien van enkele industrieën zou toepassen. Men behoort meer daarvan te weten, om een oordeel daarover te vellen. Maar moge de Regeering toch voorzichtig zijn en indachtig blijven aan de beteekenisvolle verklaring" (gelijk ik haar in het No. van 16 December noemde), welke Minister de Geer over het bedenkelijke van bescherming aflegde. SMISSAERT IIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItlllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItlllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllMIIII Gillette BU UITNEMENDHEID CEN.Gtllctte'SAfETrRAZOH IAAT l V NIMMER IN DEN STEEK; EEN SCHEERRIEM is OVERBODIG; eu BEHOEFT OOK NIET TE WACHTEN TOT UW ; SCHEERMES VAN DEN CAR.BIER, BIJ WICN V MET AANZtTTEN.TERtGKONT DU TOOI SCHEERT V ZICH ALTIJD ONBC RISPELUK6IAP. SNEL EN MET VEEL conronr GILLETTE SAFCfY RAZO AMSTERDAM lllllHllllllllllilliilllillllilllllllltiliiiiiiiillllllllllllllllllllilllinillllllii uiiiitiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiimiiiiiii Miiiiiiiiiiifliiiiii'iiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiii K TWERTSCflE BAIIK Amsterdam, Rotterdam, 's-8ravenhag«, Bordmht, tftwht, Zaandam. Bistort kapitaal f 35.500.000.?RMOTM: circa f 12.000.000. ten volle aansprakelijk voor verbintenissen van: B. W. BLIJDENSTEIN&Co., 55-56 Threadneedlestreet London E.C. B. W. BLIJDENSTEIN Junior, Enschede. LEDEBOER & Co., Almelo. Rekening-Courant met Rentevergoeding. In- en Verkoop Wissels op Binnen- en Bultenl., Vreemde Munt, Coupons. Incasseering op Binnen- en Buitenland. Rembourscredieten. In en Verkoop Effecten. Bewaring van Waarden. Safe Depuslts. Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen. Voorschotten op Fondsen en Goederen. Credieten aan Handelaren en Industrieelen bij hare afdeeling CREDIETVEREENIQINQ, tenzij tegen borgstelling, crediethypotheek of andere zekerheid, hetzij in blanco. Rente voor DEPOSITO'S Direct opvorderbaar ____-_?._ _ n/2% Tien dagen opzegging !3/4 Een maand vast , . l op nader overeen te komen Een maand opzegging ? voorwaarden. Drie maanden opzegging. . . 3 % | Vanaf den dag der opZes maanden . . . 3i [ zegging wordt i % Een Jaar ... 4 J minder rente vergoed. Voor andere termijnen, zoomede voor grootere bedragen volgens overeenkomst. OHTVASG- 811BSTAALKAS Kiiun Doilinilr»! 20-22, inslinJam ^ Renteverg. voor gelden a deposito met l dag opzegging 1^ pCt. Bedr. tot ? 20.000 terst. betaalb. met 10 dagen opzegging l % pCt. Voor andere termijnen op nader overeen te komen voorwaarden. Open en gesloten bewaargeving volgens Reglement. SAFK DKPOS1T INRICHTDfe, geopend: op Werkd. v.83/4V.m.tot 41/* uurn.m. op Zaterdagen en Beursvacantiedagen des morgens v. 83/j tot 12 uur Loketten van ?2.50 per maand (? 10.?per jaar) en hooger te huur voor bij de Directie bekende of geintroduceerde personen. J. Assurantiekantoor Heerengraótt 124/128 Amsterdam. Telefoon N. 339. Verzekering van kunstYOorwerpen tegen alle schade. Billijke pmniën Maatschappij voor Hypothecair Credlet In Nederland Maatschappelijk Kapitaal f 1.000.000. Uitstaande Leeningen ... 19.3U.OOO. Pandbrieven . 18.644.000. Reserves 1.075.000. HottdkMtoor: te 'S-Q RAVENHAOE, NftiiAUkAAi U. Bijkantooi: te UTRECHT, BOOTHITRAAT II. De Maatschappij stelt beschikbaar! 4*% m 5% PMDBIIEVEN TEEEI BEURSKOEIS In ttukkin vin f 1.000.-, f 500.- H f 100.-, HET VEIPLICHTE UAILUKSGHE UITLOTI», iin«in|inde 1923. Dl Directie Hr. O, VAN HOUTEN. Mr. J. D. TEN BRUBBEH GATE. HYPOTüEEKBrtNK tegen 971/* pCt. Verplichte jaaplyKschc Hottird. HjpQtfiaakbank 1001 Madam! Opgericht in 1864 Voltitkend Maatschappelijk Kagltnl f5.000.00t Verstrekt geld op eerste hypo theek. Voor inl. wende men zich tot het kantoor der Bank, Ged. Bierha ven 25 te R'dam of tot hare Agenten in de hoofdplaatsen des Rijks. De Dir. Mr.W.v.RossuM, Mr. TH. REEPMAKER, Mr. N. P. C. v. WIJK. lEgEIUtlDSCHE UIKL-IUntUffll Gestort Kapitaal ..... f 80,OQQ,000.?. Statutaire Reserre ..... f 19,445,211.?. Buitengewone Reterre ... f 22,660,000.?. Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentschappen te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE. RENTE VOOR DEPOSITO'S: Direct opvorderbaar ..... . l maand vast ot opzegging .. 3 maanden vast oi opzegging. 6 » » it ii ? 12 . 2 % 3 % 3Vs % 4Vi % Voor andere termijnen en groote bedragen nader overeen te komen. Abonneert u op DE VROUW EN HAAR Geïllustreerd Maandblad onder Redactie van Mej. E. M. ROBGE. Prijs par Jaargang f 10,?fr. p. post f 10,76 Proefnummer hij do uitgever* VAH HOL*EM* A WAREHOORF, AMSTERDAM Residentie Hypotheekbank 's-GRAVEHHAGE Anna Paulownastraat 97. TRUSTEE'» EN ACCOUNTANTSCONTROLE 5'/20/o Hypotheekbrieven tegen 99 % Oael*chaaar a pari na W Jaren* Directie: K. E. ABBINO. D. VAN OORBT. DE AMSTERDAMMER Weekblad voor Nederland kost slechts f 10.?per jaar. Utrechtse!» Hypotheekbank UTRECHT Pandbrlovon ruim f 34.OOO.OOO.?. De Bank stelt beschikbaar: 512 pCt. Pandbrieven a 100 pCt. In stukken van 11OOQ.-, fSOO.- en flOO.-f met verplichte uitloting a pari in 25 jaren De Dlitotli: ?t. A. J. I. VAK LIER. Mf. 9. R. HOORWEG. INCASSO-BANK Amsterdam Rotterdam Almelo Arnhem?Delft Dordrecht Eindhoven Enschedé's-Gravenhage Groningen 's-Hertogenbosch Hilversum Leeuwarden Maastricht Nijkerk Tilburg Utrecht Wormerveer Wijk bij Duurstede?Zaandam Volgostort Kapitaal f 25.OOO.OOO.-~ f 5.361.7OO.Vreemd Bankpapier Cheques Buiten). Wissels Effectenorders Coupons Prolongaties Levensverzekering Maatschappij Hypotheekbank voor Amerika 's-GRAVENHAGE 6 Pandbrieven Opeischbaar na 10 jaar & pari, Bijkantoren te Weltevreden eu te Medan. Vraagt de nieuwe polisvoorwaarden. HAARLEM 5 pCt. PANDBRIEVEN a 95 pCt. Jaarlijksche uitloting a pari van 4 pCt." A- E- TH- DE BYËDÓLLEMAN SNETHLAGE. De Koilandsche Voorschotbank HAARLEM, KRUISWEG 70 De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag met een minimum van f 1000.?op zakelijk onderpand en onder borgtocht, met in pandgeving eener polis van levensver zekering van gelijk bedrag, en verkoopt 6% schuldbrieven in stuk ken van ? 1000.?, ? 500.?en ? 100.?tegen den koers van 99%. Standaard Hypotheekbank te ROTTERDAM Directie: Mr.H. H.C. CASTBNDIJK en I. MOSSELMAN De Bankgeeft onder controle van het Algemeen Admini stratie- en Trustkantooi 5% Pandbr. tegen 95%. ROTTERDAM AMSTERDAM] 's-GBAVENHAGE KAPITAALen RESERVEH f 111,000,000 Handelscredieten Voorschotten in Bekening Courant Deposito's Cheque-Rekening met rente-vergoeding Gelegenheid tot open engeslotenbewaargeving SAFE DBPOSIT Illustrattednik-papler vm de Firma C O. A, CORVEY, Keizersflracht 255, Amsterdam, Tel. H 1202 en 555

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl