Historisch Archief 1877-1940
17 Maart. '23. - No. 2385
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Op den Economischer! Uitkijk
Schoenen !
Van economie" gesproken, Minister
Aalberse heeft half Februari een
wetsvoordracht ingediend, waarvan hij als uitvloeisel
prijsopdrijving van schoenwerk in Nederland
voorziet, een wetsontwerp, waarin maatrege
len zijn opgenomen om tegen te gaan wat
Minister Aalberse in zijn Memorie van Toe
lichting noodelooze prijsopdrijving" noemt.
Deze toevoeging beduidt, dat er een zekere
noodzakelijke prijsverhooging zijn zal; dit is
het natuurlijk gevolg en de bedoeling der
regeling, maar als de beschermde
Nederlandsche schoenfabikanten in die richting te ver
gaan, dan zal de Regeering de prijzen contro
leeren." Zij zal dus uitmaken, met hoeveel
winst een beschermde Nederlandsche schoen
fabrikant tevreden moet zijn....
Na het vele, dat reeds over
valuta-concurrentie en over bescherming als mogelijk
middel daartegen is gesproken en geschreven,
hebben wij hier nu eens, bij wijze van hou
vast" een ontwerpje in de
protectionnistische lijn, eene regeling, die een zeer bijzondere
uitzonderingspositie wil toekennen aan n
Nederlandsch bedrijf, het voorstel tot tijde
lijke invoerbeperking van schoenwerk. Wij
behoeven nu niet verder in de ruimte" over
het vraagstuk" te redeneeren, maar wij
kunnen nu deze afzonderlijke proeve be
schouwen en, als onverhoopt dit ontwerp wet
mocht worden, dan kunnen wij in de praktijk
de werking van zulk een stelsel nagaan en
beoordeelen.
De zaak is, natuurlijk, heel eenvoudig.
Zij komt hierop neer, dat hier zeer veel Duitsch
schoenwerk wordt ingevoerd, aan onze
grens slechts met 5 pCt. der waarde belast;
over 1922 was dit meer dan 3/4 van onzen
totalen invoer. De verkoopsprijs van dit
buitenlandsch goed ligt hier te lande tusschen
?3.20 en ?5. De binnenlandsche" kostprijs
van zulk schoenwerk is ? 6.50 a ? 7.50. De
Hollandsche verbruikers juichen; de
NoordBrabantsche fabrikanten klagen. Wat doet
nu Mr. Aalberse om deze laatsten te helpen?
Hij maakt een regeling, die tot l Januari 1924
(niet langer) zal gelden en waardoor men niet
langer Duitsch (of ander buitenlandsch)
schoenwerk in onbepaalde hoeveelheden zal
kunnen invoeren. Die regeling houdt slechts
dit in: dat de Kroon invoer van schoenwerk
verbieden kan tenzij aan bepaalde voorwaar
den wordt voldaan". Wat die voorwaarden
ztülen inhouden? De invoerder zal moeten op
geven hoeveel hij, in normalen tijd en ge
durende de laatste jaren" importeerde en
hoeveel hij bij Nederlandsche fabrieken
bestelde. Blijkt dan, dat de man niet gewoon
was ook binnenlandsch fabrikaat tot een
behoorlijke hoeveelheid te betrekken, dan
krijgt hij geen invoer-consent. Is dit niet
al Ier-eenvoudigst?
Laat ons nu over eenige dingen maar niet
spreken. De Minister zegt in zijn M. v. T.: ik
wil liever niet in de wet invoer verbieden en
dan beperkten invoer onder bepaalde voor
waarden toestaan, want in dien tusschentijd
zou ik geen middel hebben om prijsstijging te
gen te gaan; ik wil over die voorwaarden het
advies hebben eener commissie van deskun
digen" en ik wil de mogelijkheid hebben (ook
al hebben die deskundigen mij geadviseerd !)
de voorwaarden zoo spoedig mogelijk weer te
wijzigen aan de hand van de ervaring", die
met de toepassing wordt opgedaan Laat
ons nu maar niet zeggen: de Minister vraagt
aan de Kamer eene bevoegdheid en weet nog
niet hoe hij die gebruiken zal; hij deinst terug
voor vastlegging van voorwaarden in de wet;
hij verlangt advies; hij voorziet de noodzaak
van onverwijlde wijziging zoodra de regeling
maar even heeft gewerkt; dit alles duidt op
proc.Y.cr.ingen, op een althans nu nog onvaste
of liever onbekende lijn. Maar laat ons aanne
men dat de zaak loopen zal, gelijk de Minister
zich voorstelt dat zij behoort te loopen.
Laat ons ook aannemen dat hij noode
looze" prijsopdrijving metterdaad zal,
kunnen tegengaan. Hu laat ons aannemen
dat de Minister ook niet zal behoeven over te
gaan tot de wanhoopsdaad, die hij gebeurlijk
acht, aangezien hij zelf immers in zijn M. v. T.
daarover spreekt en daarvoor zelfs in zijn ont
werp een achterdeurtje openzet: de wet zal
tot l Januari '24 gelden, maar zij kan eerder te
niet gedaan worden door het invoerverbod
weer in te trekken en dit, zegt de Minister,
zou ik doen mochten onverhoopt de noodige
gegevens niet kunnen worden verkregen of
inderdaad prijsopdrijving het gevolg zijn".
Dit zou dan een mislukkig beteekenèn; laat
ons aannemen dat zich dit niet zal voordoen.
En laat ons, ten slotte, ook aannemen, dat
deze nieuwe toepassing van het uit oorlogstijd
bekende consenten-stelsel niet (weer) tot
consenten-handel zal leiden.
Houden wij ons dus, wat de uitvoering be
treft, hoezeer er reden is tot twijfel, aan de
gunstigste onderstelling, n.l. dat de geheele
regeling, zooals de Minister die zich heeft ge
dacht, werken zal zoo vlot en goed en glad
als hij maar hopen kan. Wat dan?
Nu, zooals gezegd, de praktijk zal dan zijn
(gelijk de M. v. T. zegt): dat iedereen, die
eene bepaalde voorwaarde vervult, b.v. wat
betreft aankoop van eene bepaalde hoeveel
heid schoenwerk in het binnenland, in eene
vastgestelde verhouding tot de te importee
ren hoeveelheid, invoervergunning kan krij
gen". M. a. w.: de man, die tot nu toe vrijelijk
b.v. 20.000 K-G- Duitsch schoenwerk hier kon
invoeren, zal straks misschien niets meer
mogen importeeren, als hij niet aantoont, dat
hij ook 10.000 K.g. of minder in de Langstraat
placht te bestellen. En, als hij dat aantoont,
zal hij wellicht een consent krijgen voor 1000
K.G. Duitsch goed. Gevolg: koopdwang ten
aanzien van Nederlandsch fabrikaat voor den
Nederlandschen verbruiker....
Maar laat ons mi even nagaan, hoe dit wer
ken moet. Er zijn in ons land waarschijnlijk
zeer belangrijke voorraden buitenlandsch
schoenwerk. Nu wordt dit ontwerp ingediend.
Gij begrijpt toch wel wat een niet al te
onnoozel importeur onmiddellijk doet? De voorra
den zooveel mogelijk versterken ! Zoolang
deze wet niet in werking is getreden, kan
niemand u beletten, als ge maar uw 5 pCt.
over de waarde aan den fiscus offert, zooveel
duizenden K-G. schoenen uit Duitschland of
Tsjecho-SIowakye, of vanwaar ook, hier in te
voeren en op te slaan als u maar lust. Voor
raden voor maanden en maanden.... Wan
neer over een poosje de wet voorwaarden"
aan uw invoer gaat stellen, dan blijft gij in de
lijn van het vak, wanneer gij, aan de popu
laire beeldspraak indachtig, deze wettelijke
regeling aan uw laars lapt": even voordat
de deur dicht ging of op een kier werd gezet,
hebt gij het noodige binnengebracht. Wanneer
nu een prijsverhooging als gevolg der wet ont
staat, nu, dan wordt gij daar niet slechter
van; gij zult dan, toch nog onder den
binnenlandschen prijs blijvend, meer winst maken dan
voorheen en "verder de zaken afwachten....
Want l Januari '24 rnoet dit uit zijn en zal
de invoer weer onbeperkt worden.
Wat ik niet begrijp, is: hoe Minister Aal
berse duurzame verbetering" van de
inlandsche schoenenfabricage verwachten kan
van dit middel. Ik haast mij erbij te voegen,
dat hij natuurlijk beter ingelicht is dan ik,
die maar een leek in dit vak ben, terwijl hij
zeker wel deskundigen" heeft geraadpleegd.
Maar ik kan mij niet voorstellen, dat beperking
van invoer tusschen de a.s. inwerkingtreding
van deze wet en Oudejaarsavond in voldoende
mate het verkoüpen van buitenlandsch schoen
werk hier belemmeren en dus den koopdwang
van Nederlandsch fabrikaat bevorderen zou,
in zoo voldoende mate, dat de door den Mi
nister met schrille kleuren geschilderde moei
lijkheden van onze nijverheid hierdoor over
wonnen zouden zijn. Ik zou willen weten,
hoeveel buitenlandsch schoenwerk hier ('s
als de deur dichtgaat en voor hoelang die
voorraad strekken kan.
Wat zal de TweedeJ Kamer met dit ont
werpje doen? Die vraag is wellicht reeds be
antwoord, wanneer zij onder de oogen mijner
lezers komt. Zoo juist las ik een voorloopig
bericht, meldend dat de ontvangst niet zeer
gunstig geweest was en ook het
niet-katholieke deel der rechterzijde ingrijpende wijzi
gingen noodig achtte. Ook las ik dat uit den
kring van confectie-fabrikanten de vraag tot
de Regeering is gericht in dezelfde positie te
worden gebracht als de mannen der
schoenindustrie. En bekend is, dat belanghebbenden
bij de Ieder-bereiding er op aandringen, niet
achtergesteld te worden bij hen, die het leder
JAC. URLUS
HAVANA 12 Ct. SIttAAR bij
HAÏIHU Ce., Rembrandtpl. h,A ntibtr,
bewerken; deze laatsten hebben hun reeds
steun in die richting toegezegd. Wie zullen
meer nog volgen? Het is het gewone verschijn
sel: wanneer de wetgever de helpende hand
toesteekt aan eene groep, melden zich dade
lijk andere groepen aan om gelijke hulp.
Hoe zoudt gij mij onthouden, wat gij hem
geeft?" Welke houding zal de Regeering tegen
over die vragers aannemen? Dit alles moeten
wij afwachten. Geeft zij aan dien aandrang toe
en verveelvuldigt zij de uitzonderingsbepa
lingen, dan kan zij welhaast een streep halen
door de stellige betuigingen, die nog in deze
'M. v. T. voorkomen, omtrent de belangrijke
nadeelen, die ook naar Minister Aalberse's in
zicht aan invoerbeperking zijn verbonden.
Zoo zijn allerlei moeilijkheden te voorzien.
De grootste lijkt mij, waarop ik hierboven
reeds wees: de mogelijkheid, dat de ontworpen
maatregel niet doeltreffend blijkt. Mij dunkt,
de ontwerper zelf kan die mogelijkheid niet
uitgesloten achten: zijn M. v. T. geeft op het
stuk der te stellen voorwaarden geen zeker
geluid en wij zagen immers dat de Minister
eene intrekking van zijn invoerverbod reeds
vóór l Januari '24 wegens onge wensen te
werking zóó denkbaar acht, dat hij er uit
drukkelijk op wijst zich dien weg te hebben
opengehouden.
Het zal belangwekkend zijn het lot van dit
ontwerpje te volgen 1).
S M i s s A E R T
1) Een telegram aan de N. Rott. Crt
uit Frankfort a/M (3 Maart) berichtte dat de
Duitsche Regeering den uitvoer van schoenen
naar Nederland aanzienlijk beperkte: de
Duitsche productie-prijzen zijn dermate ge
stegen, dat de binnenlandsche prijzen in
Duitschland reeds honger dan die
uitvoerprijzen zijn. Als dat waar is, zou dan het
ontwerp overbodig zijn? En zou de regeling
dan alleen op de aanwezige voorraden be
trekking hebben?
HllllllllllllllllllllllllllllllllllflIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIHI lllllllllllllllllllllltlMIMIIHIMIIIIMmMIMMlMIIMIMUmlIllllllllimlIMIHIIIIIMHIIIIIimllm Illl 11111111111
mlllllllllllMlimillMIIIIIIMMIIIlmlIIIIIIIMIIMlllmlIIIIUIIIIIIMIIIMIIIIIIMIIIIUIIllllllll 1111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111 «l lMlM«fllllmtvlllf
K TWDiïSCUE MIK
Amsterdam, Rotterdam, 's-flravenhage, Dordrecht, Utrecht, Zaandam.
Bestort kapitaal f35.500.000.?Reserven: circa f 12 000.000.
ten volle aansprakelijk voor verbintenissen van: j
B. W. BLIJDENSTEIN<SCo., 55-56 Threadneedlestreet London E.C.
B. W. BLIJDENSTEIN Junior, Enschede.
LEDEBOER & Co., Almelo.
Rekening-Courant met Rentevergoeding.
In- en Verkoop Wissels op Binnen- en Bultenl., Vreemde Munt, Coupuns.
Incasseering op Binnen- en Buitenland.
Rembourscredieten.
In- en Verkoop Effecten.
Bewaring van Waarden. Safe Deposlts.
Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen.
Voorschotten op Fondsen en Goederen.
Credieten aan Handelaren en Industrieelen bij hare afdeellng
CREDIETVEREEN1GING, tenzij tegen borgstelling, crediethypotheek
of andere zekerheid, hetzij in blanco.
Rente voor DEPOSITO'S
Direct opvorderbaar 1V2%
Tien dagen opzegging
op nader overeen te komen
611BETAALKAS
liion Doilinilrial 20-22, imslinJam
Renteverg. voor gelden a deposito
met l dag opzegging \y% pCt.
Bedr. tot ?20.000 terst. betaalb.
met 10 dagen opzegging l % pCt.
Voor andere termijnen op nader
overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving
volgens Reglement.
8AFS DEFOSIT INRICHTEN,
geopend:
opWerkd.v.83/4V.m.tot4V2Uurn.m.
op Zaterdagen en
Beursvacantiedagen des morgens v. 83/4 tot 12 uur.
Loketten van ?2.50 per maand
(? 10.?per Jaar) en hooger te huur
voor bij de Directie bekende of
geïntroduceerde personen.
Een maand vast
voorwaarden.
o/
/o
Een maand opzegging
Drie-maanden opzegging.
Zes maanden
Een jaar
Voor andere termijnen, zoomede voor grootere bedragen
volgens overeenkomst.
3
31
4
Vanaf den dag der op
zegging wordt J %
minder rente vergoed.
Maatschappij voor Hypothecair Crediet inHederland
Maatschappelijk Kapitaal f 2.000.000.
Uitstaande Leeningen . . ,, 19.535.900.
Pandbrieven . 18.889.600.
Reserves 1.197.720.
Hoofdkantoor: te 's-GRAVENHAGE, NASSAULAAN 23.
Bijkantoor: te UTRECHT, BOOTIISTRAAT 15.
De Maatschappij stelt beschikbaar:
4i % en 5 % PAIDBIIEVEI Tilt» BEURSKOERS lifitukkan m f 1.000'.?,
f bOl).- in f IDU.-, HET VERPLICHTE IAAILI1KSCHE UITLOTIIE, iinfinitnda 1923,
Dl Dlraetle:Mr. D. VAN HOUTEN. Mr. J. D. TEN BRUBBEN CATE.
Assurantie
kantoor
Billijke premiën
voor alle soort e a van
Verzekering.
Heerengracht 124 128,
Amsterdam.
Levensverzekering Maatschappij
firribem
verzekerd bedrag: ruim 70 millioen gulden
De Haarlemsche Hypotheekbank
Directie: Mr. A. S. MIEDEMA & P. H. CRAANDIJK
Kapitaal f 2.500.000 Reserves f 510.239
Hypotheken f24.299.910 Pandbr. f 24.079.300
S pCl. Pandbiienn logen laatsteo imsleidamschen Beurskoers.
Residentie Hypotheekbank
's-GRAVENHAGE Anna Paulownastraat 97.
TRUSTEE'I EN ACCOUNTANTSCONTROLE
Binnenl. Vpart Risico Sociëteit.
Tilil. N. 1028 N. 7321 Amsterdam, Heerengracht 260.
VERZEKERINGEN op alle Binnenwateren van Neder
land, België, Duitschland Frankrijk, enz.
VERZEKERINGEN op Schepen, Schuiten en Stoom
boot en
VERZEKERINGEN op Koopmansgoederen, Huisraad, Inboedels,
enz. geladen in Schepen, Booten enz.
VERZEKERINGEN te LAND door geheel Europa per spoor,
Wagens, enz.
VERZEKERINGEN per POST enz. op E f f eet en, B ank
papieren, Edelgesteenten, enz. door geheelEuropa,
naar en van Amerika, naar en van Oost-en West-Indien, enz.
VERZEKERINGEN op PASSAGIERSGOEDEREN. De schade
In de Hotels enz. wordt vergoed.
«MNDSCIt
Gestort Kapitaal ..... f 80,000,000.?.
Statutaire Reserve ..... f 19,445,211.?.
Buitengewone Reaerre ... f 22,660,000.?.
Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentschappen (e ROTTERDAM en 'i-GKAVENHAGE
Veitleinfen in NEDERLANDSCH-INDIË, STRAITS SETTLEMENTS,
BRITSCH-INDIE, CHINA en JAPAN.
In- en Verkoop van Wissels en Telegrafische Transferten.
Inoasseeringen en Finanoieeringen. Schriftelijke en Telegrafische
Credieten. Reisoredietbrieven. Deposito's
Rekeningen-Oourant. Administratie van Effecten en alle andere Bankzaken.
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTBNDIJK en
I. MOSSELMAN
De Bankgeeft onder controli
van het Algemeen Admini
stratie- en Trustkantooi
5% Pandbr, tegen 95%.
Hypotheekbrieven tegen 99 V
OpelfChbaaf A pari na 1O jaren,
Directie: K. E. ABBINQ. D. VAN OOKBT.
99
EEN POLIS bij de
AMSTERDAMSCHE
GEEFT VOLKOMEN ZEKERHEID
Soliede grondslagen -Yoorzïchfig beheer.
Qpoofe openbaarheid.
Yraagf jaarverslag. - A'dam.N.Spiegelsfraaf 17.
De Hollandsche Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70
De Bank verstrekt gelden tot
elk bedrag met een minimum van
f 1000.?op zakelijk onderpand
en onder borgtocht, met in
pandgeving eener polis van levensver
zekering van gelijk bedrag, en
verkoopt 6% schuldbrieven in stuk
ken van ? 1000.?, ? 500.?en
? 100.?tegen den koers van 99%.
Rotteid. HTpolhiikbani 1001 Nederlani!
Opgericht in 1864
Voltgekenil MaattchippalijK Kipltiil (5.000.006
Verstrekt geld op eerste hypo
theek. Voor inl. wende men zich tot
het kantoor der Bank, Ged. Bierha
ven 25 te R'dam of tot hare Agenten
in de hoofdplaatsen des Rijks.
De Dir. Mr.W.v.RossuM, Mr. TH.
REEPMAKER, Mr. N. P. C. v. WIJK.
MAGGI55 Soepen
worden uitsluitend van eerste klas
grondstoffen bereid; vandaar hun uit
stekende kwaliteit.
A
Lunchroom Franken"
Groote Houtstraat bij de Markt
= HAARLEM ==
Koldewey & Corbière
Leidschsstraat 30, Amsterdam
Specialiteit In 3
6QOSEK&
SWA6ERMAN
Piano's Orgels
Rotterdamsche
Bankvereeniging
AMSTERDAM
Rokin 29-43, Kapitaal en Reserven f Hl.000.000
Deposito-Rente.
Dadelijk opvraagbaar . . 2 pCt.
Met 10 dagen opzegging 2%
VOOR ANDERE TERMIJNEN OP NADER OVEREEN
TE KOMEN CONDITIES.
Hypotheekbank voor Amerika
's-GRAVENHAGE
6°0 Pandbrieven
Opeischbaar na 10 jaar a pari.
POLLEN's Oude Genever
Fijne Likeuren en Punch
M. P. POLLEN & ZOOH - Rotterdam
VAN RIJrTS
MOSTERD
MOSTERDPOEDER
Illustratiedruk-papier van de Firma C G. R. CORVEY, Keizersgracht 285, Amsterdam, Tel. M. 1202
en 585