Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
7 April '23. - No. 2389
ACADEMISCHE WEEK TE
ELMAU IN BEIEREN
Van 15?22 April za.1 in Elmau in Beieren
een z.g.n. academische week gehouden worden.
In gemeenschappelijke besprekingen worden
dan de volgende themata behandeld: de
enkeling en de gemeenschap op religieus,
zedelijk, sociaal en politiek gebied," waarbij
ook nog andere voor de jeugd actueele pro
blemen besproken kunnen worden. Studenten
uit het buitenland betalen voorzoover zij
Nederlanders zijn, ? l per dag, en tot 10 April
kan men zich bij de Schlossverwaltung
Elman, Post Klais, Oberbayeren" aanmelden.
Men bereikt Schloss Elmaümet het electrisch
treintje, dat van Garrnisch-Partenkirchen naar
Mittenwald voert. Het derde station na
Oarmisch is Klais, en vandaar komt men door
berg- en boscheenzaamheid in een goed uur te
voet naar Elmau.
Ik ben er zeker van dat zoowel het prachtig
gelegen slot Elmau zelf als zijn stichter en
beheerder in Nederland zoo goed als onbekend
zijn. En dit hoewel in het gastenboek van
Elmau sporadisch een naam uit Nederland
staat, een onzer schrijfsters, een leeraar, een
student zijn er geweest. En een der-geschriften
van Dr. Johannes Muller (ik meen dat over
leven en sterven") is voor vele jaren eens in
het Hollandsen vertaald, toch heb ik slechts
Scandinaviërs, vooral Zweden, dezen winter
onder de weinige vreemdelingen op Elmau
gezien. Behalve in Duitschland zelf spreekt
Johannes Muller dan ook geregeld elk jaar
in Zweden en Finland: een poging, door een
Nederlandschen student gedaan, hem in den
afgeloopen winter ook bij ons te doen hooren,
is om verschillende redenen mislukt. Maar juist
daarom en nu er aanleiding bestaat voor een
reis naar Elmau, is het wellicht dienstig iets
over het milieu te vertellen, dat men daar
aantreffen zal.
Een der sterkste krachtcentra van Duitsch
land", heeft Graaf Keyserling, de schrijver
van het j.Reisetagebuch eines Philosophen"
en van vele andere philosophische werken, die
er bij den lezer niet als een roman ingaan zoo
als het meer bekende dagboeK, Elmau eens
.genoemd. De bedoelde kracht is van zuiver
geestelijken aard, en het centrum is een voort
zetting van dat in Slot Mainberg, waar Dr.
Muller tot 1914 leef de en zijn ideeën meedeelde
aan den kring, die zich om hem verzamelde.
Nog juist voor den oorlog werd het groote ge
bouw, dat op een hoogte van duizend meter
aan den voet van den Wetterstein in volko
men eenzaamheid met zijn toren waarlijk
kasteel-achtig daar ligt, betrokken, 's Winters
ligt het temidden van eindelooze
sneeuwvelden, een ideaal terrein voor ski-loopers van
December tot Maart, 's zomers geuren de
bergweiden om zijn muren, en de heerlijkste
Alpenflora bloeit, weelderiger dan overal
elders op de?Almen" rondom. Tot diep in den
herfst, soms nog in November, is er zon, en in
Maart bloeien er al de sneeuwklokjes en de
primula. Maar in den winter is Elmau eenig
in Duitschland. Nergens vindt men op zulk
een hoogte natuur, comfort en heilzame in
vloeden vereenigd als daar. Als de zon schijnt
en boven de meterhooge sneeuw dampwolken
opstijgen, als al dat blinkende levende wit de
zonnestralen weerkaatst en het warm is,
7.00 warm dat wollen kleeding bezwaart, dan
is 't of men de chemische reactie der ultra
violette stralen voelt die hier op het lichaam
werken en hun geneeskracht uitoefenen. Ook
nog bij bewolkten hemel worden gezicht en
handen roodbruin gebrand bij tochten door
de sneeuw. En als men niet of slechts kort
uitgaan kan, dan zijn er de hall en de breede,
verkwistend breed aangelegde gangen, die
aan klooster- en kruisgang herinneren, dan
zijn er de lighal, de bibliotheek, de groote
salons met fresco's van Hildebrand, dan is er
exquise muziek, dan zijn er de dansavonden.
Er is centrale verwarming in de vele, vele
kamers van Elmau, maar geen bel. Er is geen
andere bediening dan die der dertig of veertig
jonge meisjes van goeden huize, die als
iiltiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiilliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinMllliiiitii
NIEUWE GIDSEN VOOR PARIJS
,,helpsters" de kamers schoonhouden en aan
tafel bedienen, maar 's avonds en in haar
vrijen tijd zich onder de gasten bewegen, en
hoe gezocht dit onbetaalde werk is, blijkt uit
het feit dat het aanbod de vraag steeds vele
malen overtreft.
Alle uiterlijke omstandigheden: een groot
scheepsheid die toch weer sober van lijn is,
een toon, die door het gemis aan zichtbaar
personeel met al den aankleve van dien ver
schilt van andere oorden, een vormeloosheid,
die in het minst niet nonchalance, doch reeds
speciale traditie van-wellevendheid is
dit alles is de achtergrond voor wat Elmau te
geven heeft, de voorwaarde voor zijn geestelijk
bestaan.
Wie er niet spreekt met zijn buurman zonder
voorgesteld te zijn, moet zwijgen, want
men wordt er niet voorgesteld. De tafelorde
wisselt dagelijks, met tact wordt men ge
plaatst naast hen, waar de behendige
schikster eenig contact vermoedt en verder moet
men er zelf voor zorgen de relaties aan te
knoopen die men wenscht. Ook titels bestaan
hier niet, en geen privileges van anderen aard
dan die men als inensch onder menschen ver
overen kan.
Elmau is de verwezenlijking van een gees
telijk ideaal, en niet het ideaal zelf. Doch ook
zoo is het belangrijk genoeg. De vorm, niet
het ideaal, heeft, als alles, geleden door oorlog
en revolutie, meer nog door de gevolgen daar
van. Zóó zuiver en onvermengd als Dr. Muller
ze wilde, kan de gemeenschap daar nu niet
meer wezen, nu het verblijf de financieële
mogelijkheden van velen te boven gaat, die
vroeger trouwe gasten waren. Ondanks het
bedoelde en ook toegepaste afweren van sto
rende elementen is dit groote oeconomische
complex met zijn reusachtige uitgaven wel
gedwongen hier en daar menschen te her
bergen, die al mogen zij in staat zijn z.g.n.
Fürstenzimmer" (woon- en slaapkamer met
eigen badgelegenheid) zooals er eenige in het
slot te vinden zijn, te bekostigen toch niet
voor goede Elmauer" aangezien worden.
Het Erlebnis" in Elmau is echter Dr. Mul
ler zelf. Eerst hier is het mogelijk hem geheel
te verstaan. Hier heeft hij zelf het milieu ge
schapen, waar alles meewerkt tot het begrij
pen van wat hij wil. Wie hem hoorde spreken
in groote zalen in Berlijn en onder den indruk
kwam van de groote oprechtheiden levensrea
liteit van dezen man, ziet hem hier pas wer
kelijk, in eigen omgeving, geheel zooals
hij is. Uiterlijk een Beiersche houtvester, bij
de zestig, een man, die zegt dat de laatste
jaren hem moede maakten. Maar bij de
eruptieve kracht, die stroomt uit de Zondags
toespraken tot zijn gasten en huisgenooterTin
de Westzaal van Elmau, denkt men noch aan
leeftijd noch aan moeheid meer, en voelt heel
even dat, wat de figuur van Tagore
menschelijk voor hen die eens in zijn nabijheid waren,
tot een openbaring maken moet: het flu
dum ecner harmonie die als een weldaad
stroomt over ons heen. Dr. Müller's leer" is
niet alleen geen dogma van welken aard ook,
geen ethiek van de gewone soort, geen
philosophie alleen, maar misschien nog het best te
omschrijven als levenskunst in den zin van
levensbegrip en de gevolgen daarvan voor het
innerlijke wezen. Levenskunst is volgens hem
onmogelijk zonder het begrip van de werke
lijkheid. Doch werkelijkheid" kan men niet
omschrijven, daar zij het spinneweb van elke
definitie verscheurt en daar zij veel te diep is.
Diep als een afgrond is elke werkelijkheid, wij
bereiken den bodem niet en kunnen slechts
trachten haar in haar diepte door middel
van ons eigen diepste wezen te beleven. Dit
leven noemt Johannes Muller het onmiddel
lijke". Men kan slechts leeren leven wanneer
men uit den nevel der fladderende gedachten
tot onmiddellijk beleven komt. De kunst
bestaat in het opvatten der werkelijkheid in
ons en buiten ons. Doch daartoe moeten wij
het wachtwoord tot het leven spreken: ja.
Ja tot het lot in eiken vorm. Ook pessimis
tische theorieën dienen slechts als rechtvaar
diging voor de misgrepen van den pessimist.
Gaan wij in op het leven, dan gaat het ook in
Als ge jaren in Parijs hebt gewoond en er
na jaren, onverschillig of ge er ondertusschen
wel of niet weer voor een paar dagen geweest
zijt, aan terugdenkt, dan is het opmerkelijk,
dat juist dat in uwe herinnering van Parijs het
sterkst is nagebleven, hetgeen een vreemdeling
of zelfs de geregelde bezoeker van enkeledagen,
zooals er zoovelen zijn, niet ziet.
En, nog sterker, juist wat deze laatste
voor Parijs" houdt, dat waarover aan den
stamkroeg thuis en onder de vrienden zoo
vaak op-gesneden wordt, dat is voor
den kenner van Parijs slechts een
aangebakken korstje, waar au besoin natuurlijk
ook wel specifiek Parijsche elementen in te
ontdekken zijn, maar waarin toch hoofd
zakelijk het vreemde element overheerschl,
in casti: een aan alle wereldsteden eigen
cosmopolitisme, dat nergens zich bijzonder
door veel eigenheid kernmerkt.
Zoo konden de vele gidsen en gidsjes, welke
over Parijs verschenen zijn, eten werkelijk
Parijsminnenden slechts matig of in het ge
heel niet voldoen, omdat ze teveel die dingen
behandelden, waarvoor de menschen sinds
jaren gewend waren er te komen, en niet of
zeer weinig en oppervlakkig aangaven, wat
deze door de historie en de beschaving
van eeuwen zoo bijzonder met gedenkplaatsen
bevoorrechte stad, wel te toonen had op
dit laatste gebied !
Nu moet werkelijk bij mijn weten, een
goed-doorwerkte gids van alle
beiangrijkheden, alle restcs van oude monumenten en
gebouwen, daar onder anderen inbegrepen
oude gevels en oude huisinterieurs in ele oude
wijken waarvan we bij G. Lenötre zoo vaak
nog de geschiedenis vermeld vinden in
zijn werkenals Vieillesmaisons, vieuxpapiers"
en anderen, van de situatie van pleinen
en straten, zooals deze in vroeger tijden liepen,
en genoemd werden, en van al de zoo belang
rijke restes, welke als zoovele merken der
geschiedenis zijn, nog geschreven worden.
Men zal mij nageven,dat dit alles in een
vreemdelingengids niet thuis behoort. Ik ben het
daar daarom niet mee eens, omdat mijns
inziens het meerendeel van alle gidsen van
alle steden laboureeren aan een gebrek aan
werkelijk interessante gegevens, wat het
noodig maakt op dit gebied eens een veldtocht
te beginnen tegen al die waardelooze en
onbenullige uitgaven, om nog niet te spreken
van dezulken, welke bovendien over hun
onderwerp nog onjuiste gegevens of praatjes
voor de vaak opdisschen. Over de behande
ling van de stof en over den stijl wil ik dan nog
zwijgen.
op ons en uit liet wisselspel tusschen onze
overwinningsmacht en den tegenstand van
menschen en dingen ontstaat overal schepping.
Uit de suizende doellooze vaart door de
fantomen van het leven moeten wij door een
besliste wending der ziel in de vlakte der ware
werkelijkheid komen, leven in het heden en het
oogenblik, het eenige, wat ons van de eeuwig
heid gegeven is. Maar de meeste menschen le
ven in verleden of toekomst. Wie in het oude
leeft valt zelf uiteen. Het is een waan het
verleden vruchtbaar te kunnen maken door
herinneringen. Wij kunnen dat niet, doch het
verleden wordt vanzelf vruchtbaar. Ook
met de toekomst is het zoo. Wij kunnen slechts
bereid" zijn. Dat zijn wij het best wanneer
wij in het heden en in den dicpsten zin van het
woord zonder plan leven.
F)en andere sleutel tot het levensgeheim is,
dat men elk oogenblik met zijn ganschc ziel
bij iets is, niet met gedachten, besluiten en
voornemens ! De menschen gaan meest niet
om met andere mcnschen, doch met hun voor
stelling van deze menschen. Op dezelfde wijze
maken zij gedachtenbeelden van de dingen
inplaats van hun kern aan te voelen en daarnaar
te streven. Een 'hoofdzaak bij de levenskunst
is onmiddellijk te léven uit de zielsbeweging,
die een beleven in ons losmaakt. De daad moet
niet uit gedachten voortkomen, die slechts de
kometenzwermen zijn, die bij de geboorte van
een planeet tegenwoordig zijn. Want het
verstand is slechts de dienaar van het leven
en heeft geen scheppende kracht.
Door een leven dat ja" zegt tot alles wat
komt, bereiken wij levend contact me tden
Geist, der stets bejaht". Alle kinderen zijn
op dit spoor des levens, doch de opvoeding
verwijdert hen daarvan. Daarom moeten onze
tijd, onze beschaving, ons volk ómkeeren om
tot waarachtige beschaving en waarachtig
menschdom te komen.
Doch met nagesproken woorden kan men
slechts een vagen indruk geven van een per
soonlijkheid, die verbluffend cht is zooals
men weinigen vindt, en daarbij zoo spontaan
en diep, dat reeds het besef daarvan werkt
als een openbaring in een tijd, die dit
nauwelijks kent.
Johannes Muller is geen aestheet, en pathos
vindt men niet bij den man, die zijn volk in
barnenden nood allereerst nuchterheid pre
dikt en groote woorden niet anders beschou
wen kan dan als wat zij zijn: schuim, dat ver
gaat. Maar deze nuchterheid heeft den gloed
der waarheid, en dit onpathetische is vol van
de sterke ontroering, die het waarachtige
geeft. En in dézen zin is het moeilijke, en
toch uit diepten omhoogworstelend, geheel
aan de als een taak gevoelde mededeeling
deiIdee overgegeven spreken in vele
oogenblikken als een ploegschaar, die over de harten
gaat.
In zijn Griine Blatter" spreekt hij in
Duitschland en het buitenland tot den kring
die in den loop der jaren om hem is ontstaan.
Het is dezelfde zware, moeilijk zich
loswringende stijl, die vooral, evenmin als hijzelf,
niet iets voorstellen" wil.
Wat wil hij bereiken, ciie noch nationalist,
noch republikein, noch hater, noch aanbidder
is, en toch een Duitsche geest en ziel bezit in
den diepsten zin? Hij heeft geen doel". Doch
de werking die hij desondanks of juist daar
om oefent, wil ik in een citaat uit Keyserling's
Reisetagebuch samenvatten:
Wer je einem Grossen begegnet ist. hat
sich gesagt: den hatae ich immer gekannt.
Freilich hat er das. Hierher riihrtdie nngehcure
Wirkung die das blosse Dasein eines solchen
ausstrahll. Er zeigt den Menschen was alle
sein könnten, alle iin liefsten, ini Gtiste und
in der Wahrheit sind".
A. GE R D E C K- D E W A AI.
«???iiiiiiiliiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiititiiiiiiiimiiiiiiiiiiiimiiiiMMiiiM
HISTORISCHE PORTRETTEN
NOBEL ENTHOUSIASME
Teekening voor de Amsterdammer" door Jordaan
Goddank voor iets waarlijk groots weet Nederland nog geestdrift te vinden
iiiiiiiiMiimiiiiiiliiiiiiimmiii
De bekende firma Ferwerda & Tieman
heeft een zeer leerrijke reclame-uitgave be
dacht, die zij sinds eenigen tijd bezig is uit
te geven.Het is een reeks historische portretten
in prentbriefkaart-formaat. Onderaan staat
telkens de naam van de(n) afgebeelde met
vermelding van de schilderij, teekening of
prent, die er aan ten grondslag ligt. Achterop
staan niet minder nauwkeurig bewerkte
korte biografische notities, blijkbaar van zeer
deskundige hand. Als voorbeeld nemen wij
dat van AnnaRoemer Visscher.Een uitstekende
reproductie aan het procédézijn blijkbaar
geen kosten gespaard heeft haar naam als
onderschrift en daarbij de mededeeling:
teekening van H. Goltzius in het Museum
Fodor te Amsterdam". Achterop staat:
Anna Roemer (1583?1651), dochter van
Roemer Visscher, Wiens vloer betreden wordt,
wiens dorpel is gesleten, Van Schilders,
Kunstenaars, van Sangerscn Poëten," genoot
een zorgvuldige een veelzijdige opvoeding.
Als dichteres minder op den voorgrond tre
dend dan haar nog meer begaafde zuster
Tesselschade, nam zij toch in de letterkundige
kringen van die dagen een niet onbelangrijke
plaats in. Zij was meermalen te gast op het
Muiderslot en werd gevierd ook wegens haar
kunst van glasgraveeren, teekenen en schilde
ren. Evenals haar zuster is zij omstreeks 1640,
dus ongeveer gelijktijdig met Vondel, overge
gaan tot de Katholieke Kerk".
IC Op die manier zijn ook Jacoba van Beyeren,
Floris van Egmond, Rembrandt, Philips de
Goede, Margaretha van Parma, Jacob Cats,
Vondel, M. H. Tromp, Anna van Saksen, Lucas
van Leyden, Willem van Oranje, Jan, Jacob
en Cornelisde Wit, PrinsWillem III, Erasmus,
Coornhert, Joost Buyck, Maria Tesselschade
afgebeeld en besproken. Vooral ook treft de
zeer goede en zorgvuldige keuze, die is gedaan
bij het vaststellen van het te reproduceeren
kunstwerk. j
Zoo is b.v. Willem van Oranje terecht af
gebeeld naar het portret door Key en niet
naar een door Mierevelt, omdat Mierevelt's
beeltnissen den Zwijger lang niet zoo
goed karakteriseeren. Ook de Tromp, naar
de prent van van Dalen, is een veel beter keus
dan wanneer men b.v. een Bol had genomen
als uitgangspunt.
Het is in een woord een zeer welkome
serie. Zij is leerrijk en ze ziet er smakelijk uit.
De firma stelt albums beschikbaar om ze te
bewaren; daarvan zullen wel velen profiteeren.
W. M.
llllllllllllllllimlIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHin "" " n" "' " ""tuint MllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllttlllllllllllllllllllllllllllUIIIII
Nu heeft de Gids voor Parijs van Leo
Faust 1), deze groote deugd, dat ze ziel'
geheel op practisch gebied beweegt. Ge vindt
er veel cijfers in, ge vindt er alle gegevens
waarmede ge uw budget opmaken kunt,
bij een voorgenomen reis naar de Lichtstad.
Ge kunt er de adressen vinden van de uitste
kende eergelegenheden, van hotels en andere
openbare gebouwen, welke ge op uw reis tot
meerdere vreugde en genoegen wenscht te
bezoeken. Ge kunt er een dagplan in vinden,
waarmede ge zeker zult zijn van Parijs interes
sante dingen te zien, en tevens erin vinden,
wat het u kosten zal. Een niet te versmaden
wetenschap in de/,e tijden van finantieele
bekommernis !
Mijn collega Faust heeft hiermede een zeer
nuttigen en een na de, door-den-oorlogsin vloed
zoo-veranderde-toestanden, zeer
noodzakcIijken arbeid verricht. Hij heeft daardoor
zeer aan zich verplicht de menschen, die nu
niet zoo thuis zijn in den chaos van het cos
mopolitisme, die nog wel iets anders willen,
dan er bouche bée tegenover staan, en een
betrouwbare en makkelijk-te-volgen hand
leiding graag aanvaarden, zoo die hun dan ook
iets zien laat en hen niet van de eene
levenskermis naarde andere voert. Hij heeft hen ver
lost van de ingewikkeldheid van Baedeker en
van de wat eenzijdige inlichtingen van den
hetelporticr. Hij heeft hen vrij gemaakt van
vaak dure en vervelende ,,guides",dic toch niet
altijd gaven, wat men van hen verwachtte
en Wiergezelschap nu niet altijd een onverdeeld
genoegen was. En hij heeft hun ten slotte
l)
TUNSPORT Mi.
Weesperzijde 94, AMSTERDAM
Tel. Zuid 4271. Tel.-Adres Transport"
VERHUIZINGEN, ook per gesloten auto
verhuiswagens met aanhangwagen.
Binnen een rayon van 8O Km. bespaart
men Hotelkosten.
BEHANGERIJ en STOFFEERDERIJ
Machinale Stofreiniging.
Be waarplaatse n voor inboedels
een Parijs aangeduid, dat de moeite waard
was om gezien te worden en ook voor den
geest te genieten gaf, zuodat men iets meenam
vanhetechte Parijs. Maardaarin dit materieele
leven de cijfers nog steeds den sterksten indruk
op het gemoed van de menschen maken en
na afloop het verloop van het hudget mede
een groote factor is voor de al- of niet aange
name herinnering aan de reis, vermoed ik,
dat men toch het dankbaarst zal zijn,
voor z'n practisdie gegevens in dit werkje,
aan welker hand men, zelfs in deze tijden van
wisselende waarden, toch bij z'n plannen voor
een bezoek aan Parijs een stevigen houvast
zal hebben.
Het boekje van Charles Henn\ 2) heeft een
heel andere strekking. Is het boekje van
Faust in het Hollandsch geschreven, het
boekje van Henny is een Fransen werkje.
Wat voor het óvergroote deel der bezoekers
van Parijs moeilijk een bezwaar Ie noemen is.
Maar wat mij ook hierin aantrekt: het is
met liefde voor Parijs zelf geschreven, wil
niet den vreemdeling het cosmopolitische
Parijs laten zien, maar hem 't Parijs toonen,
dat de hoofdstad van Frankrijk is. Dit
boekje heeft ook lot doei, staat er in de voor
rede : d'attirer l'attention sur les différeiits
aspects de la ville ; il nous semble, que b:aucoup
de voyageurs oublient, que ceci importe Ie
plus". En verder in de inleiding: ,.Parmi
les grand.es villes, qui u'ont pas cesséu'ét re
Ie centre du ilévtlopptment conomkjuc il e
tuut un peuple, il ne s'en trouve pas beancoup,
qui dient conservéautant que Paris, leur
ca radere pittoresque et traditionnel".
Als hij verder mededeelt, dat voor den
corlug van '70: Paris tait partout bien
fraiic,ais: gai, iutime. Gu n'était pas encore
pressé" enz., dan zien we, waar hij heen
wil. En dit komt volledig uit, waar hij zegt:
L'amede Paris, dunt Ie rayonnenient clatait
d'une luniière si vive, s'était ainsi voilée il
est vrai, (d. w. z. dank zij den meeren meer
overheerscheuden vreeiudelingentrek;) inais
celui, qui y est sensible en sentira toiijours la
décieuse chaleur. Cette dnie ne cessc de se
réiéver dans i aspect des vieilles nies, dans
l'activitécaradcristique de leurs habitants,
etc. etc...."
Dit is wel iemand, die tenminste Parijs
liefheeft pour elle-ménie !"
Maar welkeen taak heeft hij up de schouders
genomen, waarvan hij zich kwijten wil in
de 65 kleine pagina's van het boekje !. . . . Is
het wonder, dat er slechts plaats is voor
aanduidingen en niet voor de uitwerking
daarvan?
Het boekje doorsnuffelend, dat het centrum
van Parijs per arrondissement behandelt,
na eerst een practische uiteenzetting te hebben
gegeven van de wijze, waarop deze arron
dissementenzijn gerangschikt, zien we dat
inderdaad meer dan aanwijzingen niet ge
geven zijn. Echter vinden we de voornaamste
dingen, welke niet algemeen bekend zijn,
wél vermeld. Zoo vinden we op de Rive
Gauche gelukkig het kleine 12eeuwsche
kerkje St. Jnlien-des-Pauvres; we dwalen
aan den anderen oever door 't Quartierdes Ma
rais, en zien de Eglise St. Mem genoemd, en
de Rue Cloitre St. Merri bij de Rue St. Martin,
die zelf een der oudste straten is; natuurlijk
steken we ook de Place des Vosges over, de
oude Place Royal, waar vóór de Faubourg
St. Germain, Frankrijk's grooten woonden.
Welk een schat aan bezienswaardigs levert
alleen dit gedeelte der Marais ! Hier dwaalden
we eens op een avond, van 't eene straatje
in het andere; en stonden we toen niet op een
oogtnblik tegenovereen ouc-e herberg
L'auberge de l'aigle d'or", wier oude behuizinge,
met wenteltrappen en torentjes, als ik me nog
wel herinner, diende tot garage aan verhuis
wagens! Mémoire, que me veux-tu?. . . . Zulke
brokstukken van oude ,,hotels", de huizen
van den vroegeren adel, vindt men er velen.
Maar ook in dit gidsje staat 't: ,,veelal worden
die oude woningen, haast onherkenbaar
verbouwd en verknoeid, door kantoren,
magazijnen, werkplaatsen en fabrieken inge
nomen. Maar menig detail zal de geduldige
zoeker, met eenige kennis van zaken, ont
dekken, zooals wij ze vonden op den hoek van
een straat, of in het fond van een impasse:
eonstructicdetails, of gevclsteenen,de tournure
van een wenteltrap, met fraai beeldhouwwerk
versierd nog, hoewel vaak geschonden, maar
dat toch nog den geest ademde van den tijd,
waarin het ontstond en ons een stukje Parijs uit
den tijd van Margherite de Valois
voortooverde, al was dan ook een hotel de Sens gewor
den tot een fabriek van chemicaliën, of
zoo iets."
Het voornaamste van wat behouden bleef,
vinden we in dit werkje vermeld.
We trekken de 7 arrondissementen door,
die het cen.trumvan Parijs vormen. De overige,
nis zijnde van minder belang, heeft de samen
steller van het boekje achterwege gelaten.
Op een enkel oppervlakkig hoofdstuk over
Montmartre na. Inderdaad vindt men elders
niet die oude, voor de geschiedenis en
het karaktervan Parijs zoo belangrijke over
blijfselen, welke het centrum in zich bergt.
Maar ik zou den Parijs bezoekenden toerist
daarom in geeneii deele ontraden willen daar
heen het stuur ie wenden. Er zijn zeker dingen
nog óverwaard om bezocht en beschteven ie
worden. Echter dil was niet de bedoeling van
den schrijver van het werkje, die met z'n
arbeid allén bedoelde, een in vele gidsen
ontbrekenden factor, van groot belang voor
de waardebepalingen van Parijs als centrum
der beschaving en middelpunt der belang
rijke geschiedenis van Frankrijk, op den voor
grond te stellen, bij wijze van supplement.
Zoo hij zich zoodoende dus alleen gehouden
heeft aan een aanduiding van het voornaamste,
de groote waarde van zijn werk is, dat hij bij
het groote publiek de aandacht heeft gevestigd
op vél, van welks bestaan en beleekenis men
zich slechts zeer oppervlakkig bewust was,
en waaraan dus veel te weinig aandacht ge
schonken werd. Inaien z'n boekje slechts
bereikt, dat men zich daar sterker voor gaat
interesseeren, dan heeft het z'n taak ruim
volbracht. Aan anderen dan, hieraan uit
breiding te geven; misschien is 't ook hier
alleen de kwestie van ,,le premier pas, qui
coïite". ...
In ieder geval: die eerste stap op dezen weg
is thans ook voor het aan geschiedkundige
en kultureele monumenten en resten van
monumenten zoo rijke Parijs gedaan. Ik ken
den heer Henny niet, en weet niet of hij zich
in staat acht z'n werk tot een in alle opzichten
voldoende gedocumenteerd handboek uit te
breiden. Zoo ja, dan zal hij daarmee voor de
stad, welke met zooveel recht z'n liefde heeft,
een schoon werk verrichten.
Menton.
T O M S C H I I. P E R O O U T
1) Leo Faust. Gids voor Parijs. (Uitgave
Meulenhoff, Amsterdam).
2) Paris, Guide abrégé; Aperc,u pratique et
esthétique par Charles Henny. (Librairie
Belinfante Frères, La Have).
iittiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiuitiiiimitiiiiiiiiiiiiMiiimiiiiiitiiMiiiiiiiiiiiiiilii
Rugpijn
Niets bestaat er dat beter is dan
SUran's I^mment, Stilt de pijrt
snel en zeker. Houdt het in
gereedheid voor Rheumatiek,
Neuralgie, Ischias,
Yerstuikinji'en en andere pijnen. Dringt
door zonder inwrijven.
Verkrijgbaar bij alle Apothe
kers en Drogisten.
Prijs, ?? l,
SLOANS
Linimenl