Historisch Archief 1877-1940
21 April '23. - No. 2391
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
EEN ONFORTUINLIJK
JUBILEUM
Het is wel een ongelukkige samenloop van
omstandigheden, die de herdenking van het
vijftigjarig bestaan der Holland-Amerika Lijn
doet samenvallen met de aankondiging, dat
de resultaten van het afgeloopen boekjaar
niet tot uitkeering van een dividend in staat
stellen. Reeds eenige tientallen jaren was
men gewoon geraakt aan meestentijds zeer
bevredigende dividenden, welke tijdens de
oorlogsperiode en de jaren, die daarop on
middellijk volgden, zelfs tot groote hoogte
stegen, zoodat het uitblijven van een dividend
declaratie nu wel des te meer te betreuren valt,
waar het halve-eeuwfeest der maatschappij
ongetwijfeld alleszins aanleiding tot verheuge
nis en vreugdebetoon zou hebben gegeven.
Onverwacht is het minder gunstige resul
taat overigens geenszins. Reeds in het Jaar
verslag over 1921 werd er op gewezen dat de
naaste vooruitzichten voor het scheepvaart
bedrijf toen niet bepaald bevredigend waren
te noemen. Een verhooging der vrachtprij
zen werd toen niet tegemoet gezien, zoodat
de rentabiliteit van het bedrijf voornamelijk
afhankelijk was van de wijze, waarop een
vermindering van onkosten kon worden
verkregen. Inderdaad konden dan ook tal van
bezuinigingen in het bedrijf worden aange
bracht, doch daar staat al weder tegenover
dat de stijging in de prijzen van steenkolen
en stookolie den gunstigen invloed der inge
voerde economische verbeteringen voor een
deel deed verloren gaan.
Hierbij komt nog, dat de betaling der in
aanbouw gegeven schepen niet alleen een
belangrijke vermindering van de beschikbare
geldmiddelen heeft ten gevolge gehad, maar
ook oorzaak is geworden, dat de verplichtingen
der vennootschap tegenover derden sterk
toenamen, zoodat reeds werd overgegaan tot
uitgifte van / 30.000.000 6 pCt. Obligatiën,
welke gedeeltelijk in de Vereenigde Staten,
gedeeltelijk hier te lande plaatsing vonden.
De interest-rekening moest dientengevolge wel
een geheel ander beeld vertoonen als in voor
afgaande jaren en inderdaad zien wij dan ook,
dat deze het vorige jaar een nadeelig saldo
van ruim f570.000 opleverde tegen een
voordeelig saldo van meer dan / 2.000.000 in 1921.
Waar de exploitatiewinst zooveel minder
rijkelijk stroomde, werd deze gewijzigde toe
stand in te heviger mate ondervonden en zoo
laat zich dan ook verklaren, dat, terwijl de
exploitatierekening een mindere bate van Gi
millioen gulden opleverde, het voor afschrij
vingen enz. beschikbare bedrag een achter
uitgang van meer dan 9 millioen te zien geeft.
De inkomsten der vennootschap toch be
liepen het vorige jaar / 2.163.000 waaronder
/ 617.000 uit postvervoer, terwijl hiervan
?570.000 wegens te vergoeden interest in
mindering is te brengen. Aldus resteert een
netto-winst van ? 1.593.000 tegen ? 10.754.000
in 1921. Hierbij is echter nog geen rekening
gehouden met de vereischte afschrijvingen,
welke de volgende bedragen vereischten:
? 3.650.000 op materieel, ? 662.327 op vaste
goederen en etablissementen en ?1.565.062
op deelneming i n andere ondernemingen,totaal
dus ?5.877.389. Het batig saldo werd aldus
verkeerd in een verlies van ?4.284.000.
Het vorige jaar was voor afschrijvingen een
kleine twee millioen meer aangewend kunnen
worden, terwijl toen bovendien nog een dotatie
van ? 100.000 aan het fonds ten behoeve van
het personeel had kunnen plaats vinden,
waarna het restant de uitkeering van een divi
dend van 10 pCt. op het kapitaal, groot
?25.000.000, had toegelaten.
De deelneming in andere ondernemingen,
waarop ruim anderhalf millioen werd afge
schreven, betreft in hoofdzaak het belang
van de Holland-Amerika Lijn bij de Vereenig
de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij,
de groote combinatie, die in den zomer van
1920 door de StoomVaartmaatschappij Neder
land, de Koninklijke Nederlandsche Stoom
bootmaatschappij, de Java-China-Japan-Lijn,
de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, de
Holland-Amerika Lijn, de Rotterdamsche
Lloyd, de Stoomvaart-maatschappij de
Maas en Van Nievelt, Ooudriaan Co's
Stoomvaart-maatschappij werd opgericht
met een kapitaal van ?200 millioen, waarvan
? 100 millioen geplaatst. Aan de
HollandAmerika Lijn werd bij die gelegenheid de
Directie van een der lijnen van de Vereenigde
Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, n.l.
de Holland-Britsch Indiëlijn, toevertrouwd.
Buiten hare gewone lijnen heeft de
HollandAmerika Lijn het vorige jaar aldus nog
geregeld een dienst op de Britsch-Indische
West- en Oost- kusthavens onderhouden. De
vrachten waren evenwel als gevolg van gebrek
aan samenwerking tusschen de op deze
havens varende lijnen, tot nu toe niet
loonend.
Wat de Vereenigde Nederlandsche Scheep
vaartmaatschappij overigens betreft, deze
schijnt ook in 1922 nog niet met gunstig
resultaat te hebben kunnen werken, hoewel
hare uitkomsten toch reeds veel minder slecht
waren dan die over 1921. Waar de
HollandAmerika Lijn echter ? 15.000.000 aandeelen
Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart
maatschappij bezit en de vooruitzichten der
vrachtenmarkt nog steeds te wenschen over
laten, daar is het alleszins begrijpelijk, dat
de vennootschap op ruime schaal op dit bezit
heeft willen afschrijven. Overigens behoeft
er nauwelijks aan herinnerd te worden, dat
het aldus aangewende bedrag niet als verloren
moet worden beschouwd, want het ligt
voor de hand, dat het intreden van een beteren
toestand op de vrachtenmarkt ook de waarde
der aandeelen V. N. S. aanmerkelijk zal doen
stijgen, zoodat de verminderde boekwaarde
vanden post aandeelen,die zich in het bezit der
Holland-Amerika Lijn bevindt, alsdan een
aanzienlijke stille reserve zal vertegenwoor
digen.
Het jaarverslag der Holland-Amerika Lijn
vermeldt uitvoerige bijzonderheden aangaande
de ontwikkeling van het verkeer op hare ver
schillende lijnen. Wij kunnen hieraan natuur
lijk slechts enkele bijzonderheden ontleenen
en zoo zij dan vermeld, dat het passagiers- en
vrachtvervoer naar en van New York beperkt
bleef. Vooral het vervoer van derde klasse
passagiers had sterk te lijden onder de immi
gratie-bepalingen, welke de Amerikaansche
regeering heeft ingevoerd, terwijl aan cicn
anderen kant weinig lust om terug te keeren
bestond, nu de arbeidstoestanden in de
Vereenigde Staten zulk een verbetering
ondergingen en de politieke en economische
toestanden in Oost-Europa zoo ongunstig
bleven. In het vorige najaar was eenige op
leving in het vrachtvervoer naar Amerika
merkbaar, doch op de thuisreis was het lading
aanbod onvoldoende; de vrachten op New
York alsmede die op de andere Amerikaan
sche Oostkusthavens bleven zich dan ook op
een ongunstig peil bewegen. De diensten op
Canada en op Savannah werden, wegens gebrek
aan loonende lading, nog niet hervat.
Het passagiersverkeer op Cuba, Mexico en
New Orleans vond in driewekelijksche dien
sten plaats. Een lichtpunt is, dat de
HollandAmerika Lijn zich een belangrijk deel van het
verkeer tusschen de Spaansche havens en Cuba
Mexico heeft weten te verzekeren, zoodat
dit deel van haar bedrijf meer en meer van
beteekenis wordt.
De dienst tusschen Java en New York
(onderhouden in samenwerking met de
Stoomvaart Mij. Nederland" en den
Rotterdamschen Lloyd) leverde geen bevredigende uit
komsten op, daar het aanbod van goederen
van New York zeer gering was en van Java
uit eerst in het najaar met volle lading werd
gevaren.
De dienst op de Westkust-havens van
Amerika, welke tezamen met de Royal Mail
Steam Packet Co. wordt onderhouden, blijft
zich gestadig ontwikkelen: dank zij een tus
schen belanghebbenden getroffen overeen
komst kon in de uitgiande vrachten eenige
verbetering worden gebracht, terwijl de
thuisvrachten, met name die voor
koelruimlading, zich konden handhaven.
Wat de diensten op Zuid-Amerika betreft,
zoo konden de in overeenstemming met Van
Nievelt Ooudriaan & Co's stoomvaart Maat
schappij onderhouden diensten op La Plata
en Braziliëniet loonend worden geëxploi
teerd, niettegenstaande aan de onderlinge
concurrentie met den Koninklijken
Hollandsche Lloyd een einde kwam.
Het gering aantal Poolsche emigranten
was oorzaak, dat de dienst van Dantzig op
Rotterdam beperkt werd. Naar Petrograd
werden ter doorzending van transporten
Russische reizigers eenige reizen gemaakt,
waarbij de vrachtruimte belangeloos ter be
schikkingvan het Nansen-comitéwerd gesteld.
De vloot bestaat thans uit 45
passagiersen vrachtschepen, tezamen circa 500.000 ton
deadweight metende. Na aftrek van de reser
ves, welke na afboeking van het verliessaldo
van 1922, de emissiekosten voor de
obligatieleening en aanwending van ca. ? 12J milli
oen voor afschrijving op de nieuwe schepen
nog ruim ?41 millioen beloopen, is de boek
waarde der vloot op ongeveer ? 100 per ton
deadweight aan te nemen. Zelfs bij de tegen
woordige lage prijzen kan deze boekwaarde
nog alleszins bescheiden worden genoemd.
Aangezien de bouw van de Statendam"
voorloopig is uitgesteld, kan de vloot der
Holland-Amerika Lijn voorhands als voltooid
worden beschouwd, zoodat de financiering
geen verrassingen meer zal opleveren.
Al zijn de resultaten over het afgeloopen
boekjaar niet gunstig geweest, zoo is de Hol
land-Amerika Lijn tochde tweede halve eeuw
van haar bestaan in krachtige positie inge
gaan, daar zij over een machtige vloot be
schikt, hare financieële toestand gezond is en
zij een schitterende organisatie over een groot
deel der wereld bezit. Er bestaat dan ook alles
zins aanleiding voor de verwachting, dat ;le
financieële resultaten der vennootschap bij
een herstel der algemeene economische om
standigheden cok voor hare aandeelhouders
weder reden tot tevredenheid zullen opleveren.
P A u i. SABEL
Teekening voor ,,Dc Amsterdammer"
door B. van Vlijmen.
IIIIIIIIIIMIIII1IMIIIIII1IIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
n ml
(jeachte Redactie.
In de Groene van 31 Maart j.l. behandelt
Mevrouw Henriette Holst-Hendrix de vraag:
,,Is Japan een goed land voor Nederlanders?"
Zij beweert daarbij dat deze vraag pro en con
tra in de Groene behandeld is en dat ik (de
pro-schrijvcr) aan energieke Hollandsche
jongelui den raad gaf zich naar Japan te
begeven, waar ze ongetwijfeld een goede toe
komst tegemoet gingen.
Wie mijn artikelen over het Verre Oosten,
die ik in uw geacht Weekblad mocht schrijven
goed gelezen heeft (dus niet zooals Mevr. Holst)
zal zich herinneren, dat ik aanried het uit
gaan" van energieke Hollanders naar het
Verre Oosten te bevorderen. Japan werd door
mij niet in het bijzonder aanbevolen en als
men het mij vraagt, zal ik dat land in de laat
ste plaats aanwijzen als heilstaat voor ener
gieke Hollandsche jongelui. Onze betrekkingen
met Japan dat gewichtige Rijk in het Verre
Oosten moeten in alle opzichten worden
verbeterd, maar voor energieke jonge Hol
landers is meer te doen in China en Oostelijk
Siberië, als na ernstig overwegen tot uitgaan"
zou worden besloten.
Overigens?het betoog van Mevrouw Holst
HANS MULLER
Hans Muller, schrijver van Vlam", die
Zaterdag j.l. in het Centraal Theater
eene lezing hield.
IIIBIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII ?IIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHII1
is toch waarlijk niet anders dan een lang op
gekropte klacht tegen enkelen van de Neder
landsche Gezanten in Japan. Hoe komt Me
vrouw Holst er bij te beweren dat het (in
oprichting zijnde) Genootschap Het Verre
Oosten, verbetering zou willen brengen in de
omstandigheid dat zulke menschen aan
Gezantschappen zitten en dat hun de belangen
van Hollanders in den vreemde zijn toever
trouwd....?" Het Genootschap, als het er
eenmaal is, zal niet trachten die menschen te
storen, want, waarom te beginnen aan een
niet te volbrengen taak? Als het Nederland
sche Volk, als 'de Staten-Generaal het goed
vinden in het buitenland vertegenwoordigd
te worden door lieden aan wie als eerste eisch
wordt gesteld, niet dat zij hersenen en karak
ter bezitten, maar wel dat het aristo's zijn,
wil men dan een Genootschap daar ver
andering in laten brengen? Kom het Ge
nootschap Het Verre Oosten zal beter werk
kunnen doen. Het zal ons Corps Diplomatique
rustig op de tea's en lunches hun How d'do"
en Enchanté" laten prevelen en
ondertusschen trachten arbeid te verrichten die iets
meer lijkt op den oud-Hollandschen arbeid
van anno 1600.
H. C. BUUR M A N
iiigiitiiiiiiiiiitiiiiiimiiiiiitii. III
iiiiiminiiii
n» uiiiiliili
HUI nu iiiiiiii.iiiiiniiiii
K TWEHTSCHE BAH
Amstirdam, Rotterdam, '»-flrav«nhagt, Dordrecht, Utrecht, Zaandam.
Bittert kapitaal f 35.500.000.?Reserven: circa f 12.000.000.
ten volle aansprakelijk voor verbintenissen van:
B. W. BLIJDENSTEINcSCo., 55-56 Threadneedlestreet London E.C.
B. W. BLIJDENSTEIN Junior, Enschede.
LEDEBOER & Co., Almelo.
Rekening-Courant met Rentevergoeding.
In- en Verkoop Wissels op Binnen- en Buitenl., Vreemde Munt, Coupons.
Incasseering op Binnen- en Buitenland.
Rembou rscredie ten.
In en Verkoop Effecten.
Bewaring.van Waarden. Safe Deposlts.
Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen.
Voorschotten op Fondsen en Goederen.
Credieten aan Handelaren en Industrleelen bij hare afdeeling
CREDIETVEREENIQINO, tenzij tegen borgstelling, crediethypotheek
of andere zekerheid, hetzij In blanco.
Rente voor DEPOSITO'S
Direct opvorderbaar __ ____ |i/2%
Tien dagen opzegging ^jt
Een maand vast , . l op nader overeen te komen
Een maand opzegging J voorwaarden.
Drie maanden opzegging. . . 3 % ] Vanaf den dag der
opZes maanden . . . 3i } zegging wordt } %
Een Jaar . . . 4 ,, j minder rente vergoed.
Voor andere termijnen, zoo mede voor .grootere bedragen
volgens overeenkomst.
ei BETAAUAS
liiBii DoiliDilriil 20-22,
Renteverg. voor gelden a deposito
met l dag opzegging 1^ pCt.
Bedr. tot ?20.000 terst. betaalb.
met 10 dagen opzegging l % pCt.
Voor andere termijnen op nader
overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving
volgens Reglement.
SAfB DEPOSIT INBICBTISO,
greopead :
opWerkd. v.83/4V.m.tot 41/» uurn.m.
op Zaterdagen en
Beursvacantiedagen des morgens v. 83/4 tot l uur.
Loketten van ?2.50 per maand
(? 10.?per Jaar) en hoogerte huur
voor bij de Directie bekende of
geïntroduceerde personen.
MlDe bekende
ALL-RISK-POLIS
van de Excess" geeft de meest
volledige dekking in alle ge
vallen van schade.
Modelpolissen en tarieven
aan te vragen bij:
J. Hem. Sehröder,
lleerengr. 124/128, Amst.
Telefoon N. 329.
IEDEIUIDSC1E UIKL-IUTKUrTII
Gestort Kapitaal f db,000,000.?.
Statutaire Reserre f19,445,211.?.
Buitengewone Reserve ... f 22,660,000.?.
Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentschappen te ROTTERDAM en 't-ORAVENHAOC.
RENTE VOOR DEPOSITO'S:
Direct opvorderbaar
l maand vast ol opzegging .
3 maanden vast of opzegging.
6 H H n n ? . _ . .
12 ... 4Vi %
Voor andere termijnen en groote bedragen nader overeen te komen.
«V, %
. 2 %
3 %
JiYPOTfiEEKBrtNK
voopNEDERiyiND,
V. 462.
Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland
Maatschappelijk Kapitaal f 2.000.000.
Uitstaande Leeningen . . 19.535.900.
Pandbrieven . 18.889.600.
Reserves 1.197.720.
Hoofdkantoor: te 's-O R A VEN H A G E, NASSAULAAN 23.
Bijkantoor: te UTRECHT, BOOTHSTRAAT 15.
De Maatschappij stelt beschikbaar:
4J % en 5 % PMDBilEVEI TEIU BEU1SKOEIS In itukkan m f 1.000,-,
i 600.- en f 101).-, VET EIPLICHTE UiiLIIKSCHE UITLOTIK, iin«in|ifld> 1823.
Dl Oiruti«:Mr. D. VAN HOUTEN. Mr 1. D. TEN BRU98EN C»TE
Levensverzekering Maatschappij
flmbem
Bijkantoren te Weltevreden en te Medan.
Vraagt de nieuwe polisvoorwaarden.
\v;
tegen 98 pCt.
pplich^e jaaplyKS
ROTTERDAM AMSTERDAM
's-GRAVENHAGE
KAPITAALen RESERVEN f111,000,000
Handelscredieten
Voorschotten in Bekening- Courant
Deposito's
Cheque-Bekening met rente- vergoeding
Gelegenheid tot open engeslotenbewaargeving
APE DEPOSIT
Rotliid, Hjpottiiekbaok tooi
Opgericht in 1864
Voltiehend MaatichippelijK Kipltnl f 5.000.006
HAARLEM
5 pCt. PANDBRIEVEN a 95 pCt.
Jaarlijksche uitloting a pari van 4 pCt."
BAARN
Bouw- en Woningbureau van de
Verstrekt geld op eerste hypo
theek. Voor inl. wende men zich tot
het kantoor der Bank Ged Bierha- ^Wonin^a^jTD.'p.'vAN
ven 25 te R'dam of tot hare Agenten DE VEE* Kant0or van Vaste
m de hoofdplaatsen des Rijks. ? '
De Di'r.Mr.W.v.RossuM.Mr.TH.
REEPM'AKER, Mr. N. P. C. v. WIJK. i
Goederen,Tedingvan Berkhoutstr.3.
Utrechtsche Hypotheekbank
UTRECHT
Pandbrloven ruim f 35.OOO.OOO.?.
De Bank stelt beschikbaar:
5'/2 pCt. Pandbrieven a 100' 2 pCt.
In stukkan van fWOO.-, 15OO.- en f WO.-,
met verplichte uitloting a pari in 25 jaren
De D i r e c 1 i e:
Mr. A. J. S. VAN I.lliR. Mr. l'. R.
( A. E. TH. DE BYE DÓLLEMAN
. Mr p FuERI SNETHLAGE.
De Hollandsche Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70
De Bank verstrekt gelden tot
elk bedrag met een minimum van
f 1000.?op zakelijk onderpand
en onder borgtocht, met in
pandgeving eener polis van levensver
zekering van gelijk bedrag, en
verkoopt 6% schuldbrieven in stuk
ken van ? 1000.?, ? 500.?en
? 100.?tegen den koers van 99%.
te ROTTERDAM
Directie.:
Mr.H. H.C. CASTBNDIJK en
I. MOSSELMAN
D e Bank geeft onder contröli
van het Algemeen Admini
stratie- en Trustkantooi
5% Pandbr. tegen 95%.
INCASSO-BANK
Amsterdam Rotterdam Almelo Arnhem - Delft Dordrecht
Eindhoven Enschedé's-Gravenhage Groningen
's-Hertogenbosch Hilversum Leeuwarden Maastricht Nijkerk
Tilburg?Utrecht Wormerveer?Wijk bij Duurstede?Zaandam
Volgestort Kapitaal t 2S.OOO.OOO.-~
~ i
5.6H.7OO.II Vreemd Bankpapier
II Cheques
II Buitenl. Wissels
Effectenorders
Coupons
Prolongaties
UITRUSTING
BIJENKORF
PSI PET E RS-DORDRECHT
FABRIEK VAN
HAARDEN
lllustratiedruk-papier van de Firma C, G. A. CORVEY, Keizersgracht 285, Amsterdam, Tel. W. 1202 en 585