Historisch Archief 1877-1940
16 Juni '23. - No. 2399
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Nieuwe Engelse
Literatuur
GERALD CUMBERLAND
Set Down in Malice: A Book of
Reminiscences. 8/6 net.
Tales of a Cruel Country.. 7/- net.
Rosalys and Other Poems. 3/6 net.
The Poisoner. 9/- net.
A Lover at Forty. 7/6 net.
Alle: ORANT RICHARDS.
De heer rant Richards neemt in de Engelse
uitgeverswereld 'n eigenaardige plaats in.
Hij heeft 'n mooi fonds, maar dat hebben er
meer, en vergeleken met dat van Macmillan
of Constable of Heinemann valt het zijne
kwantitatief tegen. Hij verstaat de kunst
van reklame-maken, getuige z'n wekelikse
advertentie-brief in The Times Literary Sup
plement, maar dat kunnen Jenkins en
Hodder en Stoughton, onvermoeide jagers
op, en pousseerders van best sellers, nog veel
beter. Hij evenwel is ze allen de baas waar
het geldt flair, de fijne neus voor die boeken
en die auteurs waaraan 'n toekomst beschoren
is. Hij is op letterkundig gebied 'n f aktor die
meetelt. Hij was de vriend van John Davidson,
de merkwaardige, vaak miskende, dichter die
zich in 1909 van kant maakte. Hij is de uit
gever van A Shropshire La<l, de kleine, maar
reeds klassieke dichtbundel van Professor
A. E. Housman; het boekje verscheen bij
'n ander in 1896, en ging niét, vijf jaar later
nam Grant Richards het over en sintsdien
gaat het zoals haast geen enkel dichtbundeltje
gaat, zelfs in Engeland.
In 1918 deed ie weer 'ns zo'n gelukkige
greep, 'n Journalist, Gerald Cumberland,
gewezen muzikaal en dramaties medewerker
van The Manchester Courier en van The
Daily Citizen, maar sedert 1914 soldaat,
had tot tijdverdrijf in loopgraven, tenten en
elders, hoofdzakelik op het Balkan-Schierei
land, herinneringen te boek gesteld, in de
eerste plaats om z'n eigen geheugen op te
frissen, in de tweede, omdat ie voorzag
dat 'n makkelik leesbaar boek met kleine
pikante biezonderheidjes over allerlei uiteen
lopende
grootheden-en-daar-tijdelik-mee-gelijk-gestelden z'n weg wel zou vinden. Grant
Richards dacht dit ook, en in November 1918,
onder de aan Shakespeare ontleende titel
Set Down in Malice (zie 't laatste toneel van
Othello, regel 343) verscheen het, wekte opzien
alsook enige, soms zeer gerechtvaardigde,
ergernis, en werd in Maart 1919 herdrukt,
en sedert nog 'n keer of wat. Aan sommige
figuren aan Bernard Shaw b.v. zijn
afzonderlike hoofdstukken gewijd, maar 't
meeste is jachtschotel, huzarensla en tutti
frutt;; en Mrs. Annie Besant, die nu niet zo
bijster konventioneel is, bevindt zich in de
onmiddellike nabijheid van de zeer
konventionele n-dame-én-heer-én-tuinbank-en-én
kat schilderende Marcus Stone, die op zijn beurt
zich 't gezelschap moet laten welgevallen
van 'n politiek opkomeling als David Lloyd
George. Sir Edward Elgar de komponist
van Kardinaal Newman's Dream of Gerontins
en Granville Bantock vertegenwoordigen
in hoofdzaak de Engelse muziekwereld;
wijlen Sir Herbert Tree het toneel. Hal! Caine
krijgt 'n paar ferme pluimen, niet als schrijver
maar als mens. Wat Herbert Tree betreft,
n bonk aanstellerij en bestudeerdheid (dit
heb ik van eigen observatie).... Gerald
Cumberland had 'n onderhoud met 'm
daartoe door Tree zelf uitgenodigd terwijl
'n voorstelling van 'n dichterlik drama,
Joseph and his Brethren van Charles Wells,
in volle gang was. Elk ogenblik kwam de
piccolo de gevierde toneelspeler weghalen,
midden uit sierlik ingewikkelde volzinnen,
die hij aan Cumberland dikteerde, en na z'n
partij als eerwaardig en ernsthaftig Oosterling
even te hebben geblazen, kwam ie terug en
rondde de zin op volmaakte wijze af. ,, It was
a remarkable feat of memory He gave
me a cautious, inquiring look, as if to discover
if I had noticed his cleverness...."
Sir Herbert is dood, sedert 1914, en kan
niet meer protesteren. Er waren er die 't
konden en sommigen die het ook deden.
Het boek had 'n bescheiden schandaalsucces,
en Grant Richards, aangemoedigd, publi
ceerde in 1919 Tales of a Cruel Country,
waarvan Cumberland het materiaal had op
gedaan in en bij Saloniki; en vlak daarop 'n
deeltje met gedichten, Rosalys and O'.hcr
Poems.
Tales of a Cruel Country" is 'n bundel van
twee-en-twintig korte verhalen. Er zit stijl
in, benevens 'n verscheidenheid van letter
kundige invloeden. Een moordgeschiedenis
had kunnen zijn opgesteld door Edgar Poe
en overgewerkt door Herbert Wells. Een
bordeelhistorie herinnert aan 'n knap schrij
ver, die hier onbekend is: Frank Harris.
'n Paar motieven uit de Bijbel, 'n beetje
Tolstoi en vrij veel gedurfds; en ook wel
maar dat is schrijversrecht 10 pCt. waar
heid vermengd met 90 pCt. verdichting, en
dat alles opgedist als ,,zelf gezien en beleefd".
't Een met het ander gerekend meer'n belofte
dan 'n prestatie.
De gedichten zijn ongelijk van waarde;
Cumberland voldoet het best als impressio
nist, b.v. waar hij 'n Grieks landschap be
schrijft:
The field's alive with butterflies;
The tepid river creeps.
Hiding beneath the sapless grass
A lizard sleeps.
The Judas trees are painted red,
The pear-trees painted white;
The sun swoons in an ashen sky,
Blinded with light.
Eleusis' road winds by the sea,
The stones are soft with dust;
A wrinkled wornan walking by
Eats her black crust.
Then, with a lurch, the sun goes down.
A sudden moon appears,
With regal steps she treads the sky....
Dew falls, like tears.
Mooier nog in z'n'onbevangen sensualisme
is The Bathers. dat iets te lang is om hier aan
te halen; maar anderzijds is de blijkbaar als
piéce de resisiance bedoelde Ballad of the
Lake" te zeer geforceerd en te opvallend
ingegeven door Oscar Wilde's Ballad of
Reading aol" (let op de spelling van 't
laatste woord, zetter !), om blijvende betekenis
te hebben, 't Gaat m.i. moeiïik aan, om van
'n verdronken meisje, dat op de bodem van
'n meertje rust, te verklaren, dat ze nu stof
is (modder zou beter uitkomen) omdat de
rode maan d'r brein deed verroesten....
She was my white-skinned darling once,
But now she is but dust;
For the red moon saw her shining eyes
And turned her brain to rust.
En met deze bundel was Gerald Cumber
land dus ook al weer niet waar ie wezen wou.
Nu volgde in 1921 'n roman, The Poisoner,
met als held 'n musicus, 'n komponist. en als
zodanig geen mislukking, maar iemand wiens
onbetwistbare talenten 'n schone toekomst
schijnen te waarborgen. Martin Stavart even
wel heeft aanvallen, geheimzinnige, onweer
staanbare demoniese aanvallen, van drank
zucht; dan wordt ie der zwijnen evenknie
en wroet zich onder in vieze modder en vtinze
liederlikheid. Met z'n mannelik figuur, en
knap, schrander gezicht wekt ie bij verschil
lende vrouwen die 'm kennen, grote gene
genheid: meer dan een wijdt zich aan 'm, offert
zich op om 'm voor ondergang te vrijwaren,
rnaar 't helpt alles niets. Na iedere escapade
heeft ie minder zedelik weerstandsvermogen
en ten slotte begaat ie. om aan z'n
verdierliking een einde te maken, zelfmoord. Het idee
is niet nieuw. Cumberland heeft het vast
ontleend aan The Shropshire Lad:
Oh you had forethought, you could reason,
And saw your road and wliere it led,
And early wise and brave in season
Put the pistol to your head.
Hight you guessed the rising morrow
And scornt'd to tread the mire you must:
Hust's vuur watjes, son of sorrow,
But men inav coine to worse than dust.
Maar is het idee niet nieuw, de uitwerking
getuigtvan groot talent, en niet alleen wat
betreft stijl of bouw. Ieder weet wat 'n moeite
'n romanschrijver heeft met z'n held",
zodra het ten minste z'n bedoeling is 'n hoofd
persoon te geven wiens meer dan gewone
aanleg om zo te zeggen tastbaar en onmis
kenbaar wordt in en door het verhaal, 'n
Mislukt dichter is 'n treurige held, maar is
gemakkeliker aannemelik te maken dan 'n
echte, tenzij de roman histories is, zodat
er geciteerd kan worden. Zou er met 'n
gefingeerd groot schilder als romanheld waf
aan te vangen zijn? Hoe zou men z'n
kunstenaarsgrootheid doen uitkomen in liet boek?
Bijlagen in den vorm van reproducties zijn
natuurlik buitengesloten en de schrijver zou
zich moeten vergenoegen met te zeggen en
te herhalen, dat het schilderwerk van ?.'n
held mooi was, en dat z'n vrienden Jan en
Piet, en misschien zelfs zijn vijand Kees,
hetzelfde zeiden; 'n oud kunstje en reeds door
Homerus toegepast toen ie de oudsten van
Troje in vervoering deed geraken over de
schoonheid van Helena. En nu 'n musicus?
Er viel niet aan te ontkomen: Homerus
heeft in Cumberland 'n navolger te meer.
Maar dank zij diens enorme kennis en begrip
van mu/iek is de navolging toch
oorspronkelik werk geworden, dat pakt en overtuigt.
Wc geloven in Martin Stavart de komponist.
Het zou ons heel gewoon voorkomen als we
zijn werk zagen liggen in 't winkelraam van
Alsbach en Doyer, tussen dat van andere
meesters, geflankeerd door Beethoven en
Mozart, met Chupin boven z'n hoofd en
Debussy onder z'n voeten. We geloven in Martin
S'tavart, ----- en zijn erg blij, dat ie niet tot
onze kring van kennissen behoort.
Veroordeelt 'm dat niet als
verbeeldingsprodukt? De helden van Thomas Hardy,
wat zouden we ze graag in levenden lijve zien.
Wat zouden we graag met Gabriël Oak 'n
praatje houden over de schapen, met Giles
Winterborne 'n glas cider drinken, met
Diggory Venu, de nienie-verkoper in The Return
of the Nativc, vagabonderen op het sombere
heideveld van Egdon, bezemsnijden en binden
met Clym Yeobright, de gewezen juwelier.
Die heiden, echt-menselik en toch groots.
getuigen voor de grootheid van Thomas
Hardy, kunstenaar en mens. Wat kan men
er uit Dickens of Tnackeray naast stellen?
Is er van eerstgenoemde n',,held" die leeft?
Is er van de tweede n, waarop we in ons
binnenste niet neerzien?
En is nu 't aantal mogelike helden, die
ondanks enkele onvertnijdelike gebreken,
zwakheden, en zelfs dwaasheden, onze leven
digste sympathieën opwekken, uitgeput met
Hardy's rustieke gestalten? We zijn in de
laatste tijd zo vaak te gast gegaan aan de
lotgevallen van verkeerd-geborenen, zou
nu niet weer 'ns 'n succes te behalen zijn met
'n fatsoenlike en redelike hoofdpersoon?
Hij zou koopman kunnen wezen, smid, kapi
tein van 'n sleepboot, officier van justitie,
ja, zelfs 'n kunstenaar. Ook onder de laatste
rubriek immers vindt men personen te over,
die hun medemensen in alles gelijk zijn
uitgenomen 1) dat ene talent?
Men spreekt, schrijft en bazelt vaak over
de veredelende werking der muziek. Er is
niet veel nadenken nodig om tot de slotsom te
komen, dat we hier te doen hebben met 'n
dwaalbegrip. In het rijk der kunst niet
speciaal der muziek zijn vele en velerlei
woningen. En sommige zijn fris en gezond,
goed, dat mensen er in vertoeven, en andere
zijn krotten, met mesthopen, vlak onder 't
groezelige venster, en met stinksloten aan de
achtermuur, broedplaatsen van
malaria-muskieten. Gerald Cumberland, groot
mtiziekkenner, vereerder van Beethoven en Wagner,
waardeerder van kleinere grootheden als
Grieg, had z'n stof kunnen vinden in een van
de menswaardige woningen, had zodoende
tot het aanzien van z'n lievelingskunst kunnen
bijdragen. Hij heeft het niet verkozen te doen,
noch in The Poisoner, noch in z'n tweede
roman, A Lover at Forty. Ik geloof dat ie
daarin afgezien van z'n onloochenbaar
schrijverstalent oncelijk had. Evenals de
wereld van Thackeray bestond uit zwendelaars
en domkoppen, met daartussen, sporadies,
'n eerlik man die toch niet idioot was, zo leeft
Cumberland in z'n wereld van min of meer
beduimelde en aangestoken, vaak drie-kwart
rotte, artiesterigheden, met daartussen 'n
koudbloedig-genietende muziekliefhebber en
n, zegge n edelmoedige en toch niet idiote
mannetjeskerel. En die is gén musicus....
Als ik behoorde tot de broederschap van
vedel en fluit, zou ik Cumberland haten met
'n volkomen haat. Nu ik het niet ben, kan
ik toch z'n onbillikheid betreuren, en hopen
dat ie nog 'ns voor den dag zal komen met
'n kunstenaarsroman waarvan geen neerdruk
kende maar 'n verheffende werking uitgaat.
W i L L E M VAN DOORN
Teekening voor ,,de Amsterdammer"
door O. Roland.
JOANNES REDD1NG1US
wordt 19 Juni a.s. 50 jaar.
1) Geen germanisme. Raadpleeg de
Statenbijbel. Wat ik daarin vind beschouw ik
als goed Nederlands.
iiiniiiiiiiiiiiiiiitiiiMiiiiii iiiiimiiniiii
VERTAALDE BOEKEN
G i; STA v FRENSSEN. De jiredihant van
PH^CS. 2 dln. Leiden z. j. A. W.
Sijtnoff's Uitgevers Mij.
Deze nieuwe roman van Frenssen een
breed opgezet boek van 550 bladzijden is
ongetwijfeld een in veel opzichten merk
waardig boek. Ik heb in dit blad wel vaker
met waardeering over de romans van Frenssen
geschreven; het sferk-eerlijke, hoewel wat
burgerlijk-tendentieuze van boeken als
Hilligenlei en Jörn Uhl is mij lief, en toen ik aan
vankelijk in De predikant van Poggsee die
zelfde qualiteiten ontdekte, was ik heel blij,
omdat ik veronderstelde hier weer een boek
in handen te hebben, dat op dezelfde hoogte
stond.
En nu ben ik ontnuchterd en een beetje
beschaamd ook, omdat ik het gevoel heb of
de schrijver me op een houten kippeboulje
heeft laten bijten. Het eerste deel van dit
boek is mooi, daar gaat niets van af ??Adam
Barfood, de vrijgevochten
plattelancis-dominee, die de held is van dit hoek, is weer een
van die stoere Holsteiners, die Frenssen zoo
goed te teekenen weet. En al is hij in die
teekening dan ook wat stereotiep, en vaneen
wat al te starre eenvormigheid met andere
Holsteinsche figuren, die we van den schrijver
kennen, deze Adam Barfood is toch wel
degelijk een mensch, door den schrijver inge
dacht en aangevoeld, met zijn eigenzinnigheid,
zijn humor, zijn zin voor rhetorische toe
spraken, zijn groote goedheid vooral.
Dan komt de wereldoorlog, die zijn ver
schrikking ook over de Hoisteinsche heide
brengt. En dan wordt het ons hoe langer hoe
meer duidelijk, dat de toespraken en rede
voeringen, die door dominee Barfood ge
houden worden, eigenlijk als de voornaamste
bedoeling van den schrijver opgevat dienen
te worden; dat al het andere, de opgroei
van Barfood's leven en zijn verblijf onder
de Holsteinsche boeren vóór den oorlog
? eigenlijk niet veel meer is dan een lange
aanloop om te komen tot deze stukken bro
chure. En wat daarin staat, men weet eerst
niet recht hoe men het daar mee heeft, maar
in de lange toespraak van dominee Barfood
aan het slot komt de aap uit de mouw. Daar
hooren we een onvervalschte variatie op het
oude Deutschland, Deutschland ber alles!
Een zoo wee-chauvinistische verheerlijking
van het Duitsche volkskarakter, dat ik het
boek op zij geschoven heb met de verdrietige
geachte: dit is geen litteratuur meer; het is
... .ja, wat kan het mij eigenlijk schelen wat
het is; nonsens is het in elk geval.
Zooals deze averechtsche idealist zich het
herstel van Duitschland voorstelt, komt men
tot de veronderstelling dat er nog n blad
zij van het boek ongeschreven bleef: een op
wekking van den auteur aan zijn landgenooten
om zoodra de kans schoon is, opnieuw op
Belgiëen Frankrijk los te trekken. En dan
beter opgepast dan de vorige maal !
*
H E R .M A N M I O D E N D O R l'
IHIIIIIIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllillH,,],,,,,,,,!,,!,,,
DE TWENTSGHE BUIK ffa-ffsa
Amsterdam. Rotterdam, 'i-8rav«nhage, Doriincht, Utrtcbt, Zaandam.
lettert kapitaal f 35.500.000.?fUuwn: circa f !Z 000.000,
ten volle aansprakelijk voor verbintenissen van:
B. W. BLIJDENSTEIN<SCo.,53-56Threadneedlestreet London E.C.
B. W. BLIJDENSTEIN Junior, Enschede.
LEDEBOER & Co., Almelo.
Rekening-Courant met Rentevergoeding.
In- en Verkoop Wissels op Binnen- en Buitenl., Vreemde Munt, Coupons.
Incasseerlng op Binnen- en Buitenland.
Rembourscre dieten.
In- en Verkoop Effecten.
Bewaring van Waarden. Safe Deposlti,
Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen.
Voorschotten op Fondsen en Goederen.
Credleten aan Handelaren en Industrleelen bl] hare afdeellng
CREDIETVEREENIQINO, tenzij tegen borgstelling, crediethypotheek
of andere zekerheid, hetzij In blanco.
Bonte voor DEPOSITO'S
Direct opvorderbaar !'/«%
TIen dagen opzegging !3/4
Een maand vast , . \ op nader overeen te komen
Een maand opzegging ( voorwaarden.
Drie maanden opzegging. . . 3 % j Vanaf den dag der
opZes maanden 3J [ zegging wordt l %
Een jaar ... 4 j minder rente vergoed.
Voor andere termijnen, zoomede voor grootere bedragen
volgens overeenkomst.
Renteverg. voor gelden & deposito
met l dag opzegging 1^ pCt.
l Bedr. tot ? 20.000 terst. betaalb.
met 10 dagen opzegging l % pCt.
Voor andere termijnen op nader
overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving
volgens Reglement.
SAFE DEP08IT INRICHTING
geopend
op We rkd. v. 8 3/4 v .m .tot 4 '/a uu rn .m.
op Zaterdagen en
Beursvacantiedagen des morgens v. 83/4 tot 12 uur.
Loketten van ?2.50 per maand
(? 10.?per Jaar) en hooger te huur
voor bij de Directie bekende of
geïntroduceerde personen.
Assurantiekantoor
J, Kerm. Sehröder.
Verzekering op Contract
voor 12 maanden
op alle soorten goederen
voor transport.
Heerengracht 124/128
AMSTERDAM.
HYPOTfiEEKBrtNK
toot
Opgericht in 1864
VoltB&kend MaatichippelijK Kapltul (5.000.000
Verstrekt geld op eerste
hypotheek. Voor in), wende men zich tot
het kantoor der Bank, Ged.
Bierhaven 25 te R'dam of tot hare Agenten
in de hoofdplaatsen des Rijks.
lEDEILKIDSCIIE UIIEL-IUTHlVni
Gestort Kapitaal ..... f 80,000,000.?.
Statutaire Reserre. .... f 19,445,211.?.
Buitengewone Reserve ... f 22,660,000.?.
Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentschappen te ROTTERDAM en VGRAVENHAGE.
Veitigiafeo la NEDERLANDSCH-IND1Ë, STRAITS-SETTLEMENTS,
BRITSCH-INDIE, CHINA en JAPAN.
In- en Verkoop van Wissels en Telegrafische Transferten.
Inoasseeringen en Finanoieeringen. Schriftelijke en Telegrafische
Credieten. Beisoredietbrieven. Deposito's Rekeningen-Cou
rant. Administratie van Effecten en alle andere Bankzaken.
II.
UB
Maatschappij voor Hypothecair Crediet inNsderland
Maatschappelijk Kapitaal f 2.000.000.
Uitstaande Leeningen . . 19.535.900.
Pandbrieven. 18.889.600.
Reserves 1.197.720.
Hoofdkantoor: te 's-G R A V EN HAG E, NASSAULAAN 23.
Bijkantoor: te UTRECHT, BOOTHSTRAAT 15.
De Maatschappij stelt beschikbaar:
4| % en 5 % PMBBKIEVEI TEitl 8EUISKOEIS In Kuiken fin l 1.000.-,
f500. -n (100.-, VET YEIPLICHTE JUIUJKSCNE ITtflTIIÏ, iinviniindt IOH.
Dl Olnetli:Mr. D. VAN HOUTEN. Mr. J. 0. TEN BRUB8EN C*TE
K. UNSTHA.ND WEVEN
Geïllustreerde handleiding ten gebrulke van school en huls voor het
aanleeren der technieken van Kunst- en
Spoelweven op den handweefstoel,
door ELI8. M. ROGGE en LOTISE H. WILDT
Prtjs, gecart. ? 1.90. Uitgave van VAN HOLKEMA & WABBNDORF, A'dam
HAARLEM, KRUISWEG 70
De Bank verstrekt gelden tot
^ bedrag met een minimum van
De Di'r.Mr.W.v.RossuM.Mr. TH. J 1000.?op zakelijk onderpand
REEPMAKER, Mr. N. P. C. v. WIJK. en onder borgtocht, met in
pand--------------------- geving eener polis van
levensverDB AMSTERDAMMER zekering van gelijk bedrag, en
Weekblad voor Neder.and ^^J^^SS^
kost slechts f 10.?per ]aat ? 100.?tegen den koers van 99%.
Levensverzekering Maatschappij
flrribem
Bijkantoren te Weltevreden en te Medan.
Vraagt de nieuwe polisvoorwaarden.
te ROTTERDAM
Directie:
Mr.H.H.C. CASTBNBIJK en
I. MOSSELMAN
De Bankgeeft onder controli
van het Algemeen Admini
stratie- en Trustkantooi
5% Pandbr. tegen 95%.
NCASSO-BANK
Amsterdam?Rotterdam Almelo Arnhem?Delft?Dordrecht
Eindhoven Enschedé's-Gravenhage Groningen
's-Hertogenbosch Hilversum Leeuwarden Maastricht Nijkerk
Tilburg?Utrecht Wormerveer Wijk bij Duurstede?Zaandam
Volgestort Kapitaal f 2S.OOO.OOO.
Rosorvo f 5.611.700.
n Vreemd Bankpapier
Cheques
Buitenl Wissels
Effecten orders
Coupons
Prolongaties
HAARLEM
5 pCt. PANDBRIEVEN a 95 pCt.
Jaarlijksche uitjoting a pari van 4 pCt."
.( A. E. TH. DE BYE DÓLLEMAN
?. P. FUERI SNETHLAGE.
Utrechtschi Hypotheekbank
UTRECHT
Paudbrlovon ruim 1 35.OOO.OOO.?.
De Bank stelt beschikbaar:
5'/2 pCt. Pandbrieven a 100% pCt.
In stukkan van fWOO.-, f5OO.-on f WO.-,
met verplichte uitloting a pari in 25 jaren
De Directie:
Mr. A. J. S. VAN LIER. Mr. P. R. HOORWEG.
Illustratiedruk-papier van de Firma C G. fl. CORVE~Y, Keizersgracht 255, Amsterdam, Tel. N. 1202 en 555