Historisch Archief 1877-1940
Jjlf,
23 Juni 23. - No. 2400
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOO R N E DE RL AN D
N.V. PAERELS
Meublleering-MI].
AMSTERDAM
COMPLETE
MEUBILEERING
BETIMMERINGEN
Rokln 128 - Tel. 4541 N.
HJASPlBOMMa:
BOEKBINDER
Keizersgracht 772 te A'dam.
TEL. 1751
Ateliers voor Reparatiën.
In den Haag alken Vrijdag Hotel Central,
MET N UTTRUSriNQ
UTT'DC BIJENKORF*
Ml NMUWK CATAUMHM
± MO BLAOZ.
?xusTWATtes, p n A H «o
Spoors
WA spoorjr. Culemborq
WONINGBUREAU
i» dio likilairA.il, Hl 1ETHJIIL
N. Baarmtraat 81 - Baarn
Tel. 244
ZWITSERLAND _
Berner-Oberland, Engadin,
Savo,ye, Wallis.
|Luzern, Interlaken, Montreux,
Cliamonix, Zermatt, St. Moritz,
Pontresina, Schaffhansen.
Duur 9, 10, 11, 12 en 16 dagen.
Tien verschillende reizen.
ELGK WAT WILS."
Vraagt progr. en inl.
LISSONE & ZOON - Atóriam
LEIDSCHESTRAAT 5 DAM 10
KERKSTRAAT»
AMSTH^DAM
WINKELHUIS
Op een der eerste standen van DEN HAAG, wordt
een Winkelhuis geschikt voor alle zaken TE HUUR
of TE KOOP aangeboden. Franco brieven bureau
dezer courant Letter B.
KUNSTHANDEL
G. J. STEGEN AN
OVERTOOM 163
TELEFOON Z. 8292
tingen
GRAND HOTEL DES ARDENNES
Groot park. Terrassen. Tennis.
Pension vanaf 25 francs. Vraagt gratis Prospectus.
Ft. SHOUS
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
HM AR AM47
STOPPAGE
VAN
Dames- en Heerenkleeding
WIY VAtET
FROM LONDON
Beurspassage 14, Tel. Noord 4915
Willemsparkweg 175, Tel. Zuid 333
AMSTERDAM
OMNIBUSSEN
Het 2 tons WHITE chassis:
weegt slechts 1865 K.G.
heeft EEN WERELDREPUTATIE
»
loopt GERUISCHLOOS
veert SCHITTEREND
stuurt GEMAKKELIJK j en is H KT omnibuschassis
Bussen en Chassis voorradig.
N.V. Gebrs. NEFKENS' Automobiel Maatschappij
AMSTERDAM Tel. Zuid 2507
DE KERK IN DEZEN TIJD
Een belangrijk deel der moderne menschen
wil van de kerk" en van een dominee"
niet veel goeds hooren en nog minder zelf
zeggen. In de litteratuur is er een sterke
voorkeur om den predikant in caricatuur te
teekenen, zoodat de indruk wordt gewekt
als ware iedere predikant een caricatuur van
een mensch. En in het leven gaat men de kerk
voorbij. Onverschillig, omdat men voor gods
dienst en zulke zaken niets gevoelt. Maar ook
wel met stille verachting, omdat daar de
geestelijke dood woont en de levende religie
slechts buiten de kerk is te vinden. En het
zijn er tegenwoordig niet weinigen, die de
kerk haten, niet zoozeer omdat zij den gods
dienst verdedigt en draagt, maar omdat zij
gevaarlijk is voor de waarachtige religie.
De grootste vijand van den godsdienst is de
kerk zoo meent men. Want conservatisme,
bekrompenheid, middelmatigheid, ziellooze
braafheid, levenlooze traditie, vormelijkheid,
doode gewoonte en nog veel meer familie van
dit alles huist in de kerk.
Heeft de moderne mensch, die zoo oordeelt,
geheel en al ongelijk? Neen, waarlijk niet.
De kerkelijke werkers begrijpen hem best,
geven zelf in hun hart en ook wel in 't openbaar
even felle critiek. Maar die moderne mensch
vergeet iets. Hij vergeet, dat de eene kerk
heel anders is dan de andere, en dat zijn
spot en tegenzin lang niet altijd gelden kan
de vrijzinnige kerk, die is een vrije organisatie
van godsdienstig gemeenschapsleven. Hij
ver12 cent
12 eer*
CBUITCNOKWOON) si<jatr
geet dat de fouten der kerk de fouten der
menschen zijn, die de kerk vormen. Hij vergeet
dat zooals alle geest en leven vorm en lichaam
noodig heeft om te kunnen bestaan, ook de
godsdienst de kerk behoeft om te kunnen
leven. Was het Friedrich Naumann niet die
de verhouding van godsdienst tot kerk ver
geleek met het verband dat er is tusschen
het klimop en den muur? De moderne
mensch ziet al verder voorbij het onafwend
bare tragische conflict dat altijd is tusschen
wezen en vorm, tusschen geest en gestalte.
Zoodra de religie zich in vormen en organisatie,
in de kerk verwerkelijkt boet zij iets in van
haar zuiverheid en haar geest. Tusschen
godsdienst en kerk blijven altijd spanningen.
Zooals de individu in de gemeenschap altijd
iets moet of f eren,zoo moet de religieuse mensch
in de religieuse gemeenschap altijd iets offeren.
En de religieuse gemeenschap is toch noodig
zoowel voor den enkeling als ook omdat
godsdienst een sociaal verschijnsel is. Aldoor
spanningen. Religie is vloeibaar de kerk
vaste vorm. Religie is innerlijk de kerk
uiterlijk. Religie is mysterie de kerk open
baar en bepaald. Religie is n met alle
andere leven de kerk stelt haar naast
alle andere leven.
Zoo ziet de moderne mensch voorbij, dat
de kerk, de eenig belangrijke draagster van
het godsdienstig leven, noodig is en blijft,
in welke gestalte ook.
In welke gestalte ook.... Maar juist over
haar gestalte is tegenwoordig onder de vrij
zinnigen veel te doen. Men bereidt groote
hervormingen voor. Hiermede bedoel ik niet
zoozeer, dat men bezig is veranderingen aan
te brengen in het werk en de werkwijze der kerk
om haar innerlijk te verhoogen en te verster
ken en haar tot een grootere cultuur kracht
te maken en nu denk ik aan de bewustwor
ding van haar sociale roeping, aan haar wil
zich te bezinnen op haar geestelijke eenheid,
aan haar groeiend verantwoordelijkheidsbesef
.tegenover de jeugd, aan liturgisch streven
tot verrijking van den eeredienst. Maar meer
in het bizonder wil ik wijzen op den grooten
drang naar verbetering van organisatie. Op
het oogenblik is het eigenlijk een chaos, ten
minste een dwaze verdeeldheid. In de groote
Hervormde kerk hebben de vrijzinnigen, als
een minderheid, een strijdend maar ook een
lijdend bestaan. Daarnaast zijn zij georga
niseerd in de kleinere kerkgenootschappen,
die der Lutherschen, Doopsgezinden en Re
monstranten,in den Protestantenbond, die vele
zelfstandige gemeenten heeft gevormd en'in
twee vrije Gemeenten. Terwijl wij toch wel
kunnen spreken van een geestelijke nheid
onder de vrijzinnige christenen, is deze ver
splinterde organisatie, dit naast elkaar leven
der verschillende groepen dwaas, maar ook
schadelijk, wijl het de moderne beweging
als beweging verzwakt. In verschillende plaat
sen waar drie, vier kleine kringen naast elkaar
werken, is de toestand dan ook een cari
catuur van organisatie.
Hierin zijn de kerken nu zelf begonnen
verandering voor te bereiden, door een sterke
nheidsdrang bewogen. De federatie van
vrije religieuze groepen en organisaties", enkele
jaren geleden gesticht, is mislukt, omdat zij
te veel wilde omvatten (kerkelijken en buiten
kerkelijken). Maar haar idee heeft doorgewerkt.
Woensdag en Donderdag 1.1. heeft de Protes
tantenbond een congres gehouden, waar
over de Doelmatigste verbinding tusschen
de georganiseerde vrijzinnige groepen", over
een Vrijzinnigen Kerkenbond is gesproken.
Het resultaat hiervan zal zeker niet dadelijk
tastbaar zijn. Daarvoor zijn de moeilijkheden
te groot. Historische lijnen worden niet zoo
maar in eens verbroken. Men heeft rekening
te houden met de verschillende mentaliteit
in de onderscheiden kerkgenootschappen. En
ook met nieuwe tegenstellingen: naast de
oude tegenstelling rechtzinnig?vrijzinnig zijn
nieuwe gegroeid, antiek-modern,
conservatief
miiiiiiiKiiuiiiiiiiiiiiliuiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiilifiiiiiiiiiiim ??iiiiniiiMim
J.S.MEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DAM-ÜEN HAAG
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
vooruitstrevend in sociaal opzicht. Men
maakt" ook zoo maar niet een nieuwe orga
nisatie. Die moet groeien en voorbereid worden.
Daarom is ook n nieuwe vrijzinnige
Volkskerk, waarin al het bestaande samensmelt,
een illusie. En hoe zal het in de toekomst
gaan met de vrijzinnigen in de Hervormde
Kerk? Zij hebben begin deze maand opeen
groote vergadering uitgesproken, dat het zóó
niet langer gaat. Principieel willen zij in de
kerk blijven, maar niet langer als een verdrukte
minderheid. Zij zullen een modus vivendi"
eischen, waardoor zij zelfstandig komen te
staan in de kerk en dus ook in de groote ste
den, waar zij nu buitengesloten zijn, hun ker
ken en predikanten hebben.
En komt deze modus vivendi" niet in on
geveer een jaar tot stand, dan willen de vrij
zinnigen uit de groote steden andere wegen
gaan, uit de kerk treden en tot nieuwe
kerkvorming overgaan.
Allerwege liggen dus moeilijkheden en com
plicaties. De nheidsdrang die sterk leeft zal
zeker niet zich onmiddellijk kunnen uitdruk
ken in een bepaalden vorm, in een re-organi
satie of een nieuwe organisatie. Maar er is be
weging, het gist en het is duidelijk dat
wij op weg zijn naar de nieuwe gezondere
kerkordening, die zoo hoognoodig is, om der
wille van het werk dat de kerken doen en
doen moeten. In de jongere organisaties, den
V.C.J.B. en den V.C.S.B., die dwars door
de kerkgenootschappen heen hun bonden ge
vormd hebben, is de eerste stap reeds gezet.
Voor de waardeering der Kerk en ook voor
nieuwe kerkvorming is noodig dat men haar
historie kent. Nu is er onlangs ' ik maak
wel mijn verontschuldiging voor de lange
voorafgaande inleiding voor de korte volgende
aankondiging een boekje verschenen van
A. Binnerts over de Kerk", 1) als vijfde
nummer in de reeks Religieuze inwijding' '.
Hierin wordt de kerk in den tegenwoordigen
tijd behandeld met zooveel geschiedenis van
het verleden als noodig is om het heden te
kunnen verstaan. Het zal dengene, die zich
oriënteeren wil, dienst bewijzen. In het bij
zonder voor jongeren geschreven zij het des
ondanks ouderen in het bijzonder aanbevolen.
Voor de rijpere jeugd geeft het wel wat te
veel. Voor den volwassene, die zich wil laten
voorlichten zondereen bepaalde studie
derkerkelijke historie te maken, is het een compact
en knap-geschreven boekje. Na een inleiding
over de Nederlandsche Joden en hun gods
dienst, beschrijft het uitvoerig en in
onderdeelen de Roomsen Katholieke Kerk en het
Protestantisme met zijn voornaamste kerken.
Vervolgens behandelt het enkele secten, om
dan te eindigen met een slotbeschouwing
over Christendom en kerk", Kerk en cul
tuur", en ,,de toekofnst".
Dit boekje, dat het uiterlijk en het innerlijk
der kerken bespreekt, kan het inzicht in de
kerk in dezen tijd ten goede komen. Mis
schien, dat het den lezer ook prikkelt tot arbeid
aan en in de kerk in onzen tijd.
W. M A c K E N 7. i E
1) De Kerk in onzen tijd in Nederland"
door A. Binnerts Sz. Maat.ij van goede en
goedkoppe lectuur. Amsterdam.
III HUI Illlllllllll |l Illlllllllllllllllllllllll
TABAK.
nojg altijd de beste.
IIIIIIIIIIIIIIIIHIIII
VOL AU VENT
VI
Zet de pastei in een . . . (doch dit is
de infernale kracht der gewoonte :
a priori neem ik aan dat U het
thans weet.)
Terwijl ik bij mijn geurigst kopje thee, zelf
be-schonken (thee verbetert me niemand), en
eindelijk weer bij de ouwe pijp Varinas ik
herzeg eindelijk weer, want ik laat mij niet
langer verschrikken door mijn huis-medikus,
die verwoed de angstige gevolgen van Alcohol
en Nicotine bepleit en zelf de eene zwarte
Bismarck na de andere bij Pommerans,
Maag-elixer, Longa Vita of Catz, versrnookt
terwijl ik eindelijk weer in de zoo lang
ontriefde sfeer van 'n damp, die je snijden
kunt, en 'n gouwenaar, die borrelt en pruttelt
als in de beste dagen van wijlen mijn vader,
zit, en me oprechtelijk verkneukel, zij het met
eenige versnellende mate van arteri
'n-verkalking, kijk ik nog even de
waarachtigvermoorde Vijzelstraat in het spionnetje at,
erger me aan de verdwijnende intimiteit
eener buurt, die voordien, vóór de
nutteloosverbreede bruggen, en vóór het dikke ge
raamteder Nederlandsche
Handelmaatschappij", een genot zonder stoornissen was en de
gordijnen neerlatend, steek ik in de stemming,
om mijn gedachten bij lectuur te concentreeren
de lamp op en een nieuwe pijp aan.
Er gaat niets ter wereld boven de besloten
heid van je comfortabele kamer, met het
gesuis van het theewater, het getik van de
pendule en het evenwichtig mee-babbelen van
je pijp. Stilte, die enkel stilte is, is niet dat.
Tweemaal lees ik het goede woord, het woord
ter overdenking", het waardig woord van
opwekking, dat op den Zondagmorgen ernstig
en opbeurend wil zijn",in mijn Handelsblad".
Ik lees het Zondagavond, omdat ik ouder en
misschien verkeerder gewoonte mij Zondag
morgen in het bad begeef, en mij licha
melijk zoodanig en zoolang pleeg te
soigneeren, dat ik met groote vertraging ontbijt.
Het Handelsblad" legt een wel doenden,
bedachtzamen vinger op de wond des Tijds'
de gruwelijke wond van de Koorts, Overhaas
ting en innerlijken Roofbouw. Ik bepeins de
mogelijkheid, om mijn conservatieve
weekindeeling in dezen zin te veranderen, dat
het bad naar den Zaterdagavond verschoven
worde, om den Zondagmorgen" ook waarlijk
Zondagmorgen te gouteeren. Vroeger was de
Van Dag tot Dag een verkwikking. Nu zullen
alle gezindten, in stichtelijk-vrijzinnigen toon,
ten Dage des Heeren, als er maar n
Postbestelling is, en de treinen beperkt loopen,
ernstige en opbeurende hoofdartikelen, die
binnenkort als Handelsbladsche
Zondagmorgentics befaamd zullen worden, kunnen
bemijmeren.'
Het belooft een edelen wedstrijd in verma
ning, opheffing, troost. Dominees, profes
soren in de godgeleerdheid, opvoedkundige
specialiteiten, wijsgeeren, zullen uw ziel in
godsvruchtige, bezonken, vreedzame, zacht
zinnige, hooger strevende windselen heffen.
Tweemaal, gelijk ik reeds zeide, heb ik het
eerste Zondagmorgen! ie overdacht. Ik gevoelde
mij als in de beschermende kom eener vrije
gemeente. Van het Vaderland" sla ik nimmer
de Zondagmorgensche Rust een Weinig over,
en ik verheug mij in den groei dezer nobele
Journalistiek. Weldra let op mijn voor
spelling krijgen we sigaren, merk
Zondagmorgentjes, en eerlang met engeltjes en
madeliefjes geïllustreerde woorden van opwekking,
ernst en opbeuring. Hoe zal, wik ik, bij de
gurgeüng van mijn Varinas, de houding der
overige bladen worden? Zal de Telegraaf"
er het zwijgen toe doen? Zal de Nieuwe
Rotterdammer" er naast zijn voortreffelijk,
zij het een weinig onleesbaar Letterkundig
Bijvoegsel, geen ethische Zondagmorgentjes,
als don gratuit bijlasschen? Ik hoop in verheu
ging van ja. Ofschoon ik aan de andere zijde
voor een te vee! aan woorden-ter-overdenking
bevreesd ben, en dan weer losbandigheid in
kerkelijke organen, om voor afwisseling te
zorgen, zie opduiken.
Wij gaan, als tegenhanger bij de frivoliteit
van deze aan sport en tango gewijde dagen,
gelukkig den weg van Voor lier en Deugd on.
Voorwaar, zooals de oude Boissevain, in zijn
levendigste oogenblikken zeide, voorwaar, in
harmonische richting. Te lang betraden wij
kronkelpaden en zijwegen. Met de
Zondagmorgcnijes daagt zoo niet een nieuwe Lente
een nieuw geluid want welk geluid kan
thans nieuw heeten? - dan toch de lichtende
Schijn eener eervolle Eer en eener deugdlijke
Deugd. Het kan in het organisch verband der
intellektueele verschijnselen, meen ik, geen
louter toeval zijn, dat ongeveer gelijktijdig.
in het Vincentiusgebomv te Den Bosch, een
gecombineerde jaarvergadering van de Bos
sche Dioc. vrouwen- en mannenbonden
Voor Eer en Deugd, onder leiding van dr.
Deckers uit Den Haag, gehouden werd. Het
bleek helaas, dat tr slechts (i7
mannen-aW.eelingen bestaan en dat de Kas in de afgeloopen
twee jaren een tekort aan contanten van rijf
gulden zestien en een halve cent opleverde.
Dit acht ik voor 67 mannen-afdeelingen een
schande. Het hooge woord moet er uit.
Wanneer in elk van deze 07
inannen-afd.eeHngen inderdaad een man ware opgestaan,
en deze man-onder-de-mannen hadde n
dubbeltje of een postzegel van dat bedrag
geofferd, dan was dit penibel tekort onder
de vleugelen der Liefde verbloemd. Ook had
een Kenau Sirrionz. Hasselaar de klinkende
daaübij het bescheiden woord kunnen voegen.
Nu zal het tekort van /5.16J- in de kas van
een voor het Hollandsche volk zoo
broodnoooige Vereeniging als Voor Eer en Deugd"
allicht de belagers van eer en deugd smadelijk
doen meesmuilen.
Ik kan me daar helsch om maken. De schijn
had. tenminste door Vrouwenadel" o!
Volksadel" gered kunnen worden.
Tegenover dit somber verschijnsel, bleken
evenwel ook lichtpunten aanwezig. Voor de
wintercampagne van Voor Eer en Deugd"
werd bijzonder aanbevolen (ik citeer het
verslag uit De Tijd) het organiseeren van
oudersavonden, en deze op smakelijke wijze
wat aantrekkelijk te maken door muziek,
zang, tooneel en lichtbeelden. Hierbij werd
terecht aanbevolen de:c oudersavonden
siandsgewijzc te houden. Ik juich dit van harte toe.
Laat alles in eer en deugd geschieden, maar
in 's Hemelsnaam geen béter-gesitueerde
rozijnen met krenten-van-anderen-stand te
zamen. Een onrijpe dooreenmenging van
standen, op het zoo verfijnd gebied van eer
en deugd, moet vroeg of laat tot onverkwik
kelijke incidenten leiden. Denkt u maar eens
het tragisch conflict, wanneer op zulk een
oudersavond met muziek, zang en tooneel,
een bankdirecteur, man-van-eer, op de jeug
dige schoonmaakster der Bank, vrouw-van
deugd, en zetstcr van de kantoor-koffie voor
het ganschelük personeel, dusdanig verliefd
raakt want Amor is een guit met oneerlijke
streken ! , dat hij zijn ouders zou willen
braveeren, en met overtreding der geboden,
deze zetster-der-kantoorkoffie, tot de
zijnevoor-altijd zou maken. Dit is goed voor een
film, doch nekbrekend voor het
standsg e w ij z e . En hoe sterker klemt dit, als we
lezen, dat het Hoofdbestuur als onderwerp
der bespreking op de congressen, de vijf
gewestelijke te Den Bosch, Tilburg, Waalwijk,
Eindhoven en Nijmegen, zeer categorisch heeft
aangegeven Het Dreigend Gevaar.
Goed zoo, Hoofdbestuur! Te uwer eere
steek ik eene versche pijp op.
Hoe breed beziet gij, mijne heeren : de
gevaren, welke zich nopens eerlijkheid en zede
lijkheid bij den bloempjesverkoop door jeugdige
meisjes op de zoogenaamde bloemendalen,
voordoen." Uit mijn kamer bij de Munt, heb ik
deze gevaren met gefronst voorhoofd opgelet,
en mij ingeleefd in de meer dan schunnige
gesprekken, die oudere en iongere mannen,
de eer van de meisjes büagend, met a e
bloemenverkoopsters, houden of althans kun
nen houden, eer deze godvergeten lieden, tot
den aankoop van een boter- ot Emmabloempje
overgaan. Ja, voorwaar, ik heb hef: met eigen
oogen aanschouwd, dat een zulke
zielenbedervende bloempjes-markt door een Bal in
de overzij-zalen der Burgerwacht, die zich
tot zulke excessen niet moest leenen, gevolgd
werd.
De vergadering van Voor Eer en Deugd"
besloot gelukkig de actie tegen dit
ontredderend gesjagger met spoed nationaal te doen
geschieden, en bij de rondvraag werd groote
aandacht gewijd aan de filmkeuring, het
zedelijkheidsvraagstuk en de slechte
romanlectuur. Onmiddellijk na de.lezing van dit
verslag, dat op zichzelf al een ruim veld opent
voor de Zondagmorgenties van Het Handels
blad, heb ik er een Jaargang van Tooneel
en Bioscoop", weekblad, uitgegeven door het
Hoofdbestuur van Voor Eer en Deugd" te
Rolduc, op nageslagen. In dit orgaan heerscht
tucht.
De Afgod door E. Veterman, afgekeurd.
Malle Gevallen, door Hans Martin, goed voor
volwassenen. Het Recht tot Staken, door Ernest
Hutchinson, goed. Kareltje als Redenaar,
Pathé-film, goed. Het staat geschreven, Path
film, goed, mits coupure van het eerste beeld,
daar bij den ingang van het Opiumhuiseen
onvoldoende gekleede vrouw staat". Het
Kind van een ander, Pathé-film, eindigend
met een algemeenen zelfmoord van de betrok
kenen, natuurlijk absoluut afgekeurd. Slechts
op deze wijze kan het zedelijkheidsvraagstuk
radikaal worden opgelost. De menschheid
heeft in gedemoraliseerde tijden behoefte
aan.... Ik verval echter niet in herhaling,
zie met blijmoedigen ernst de opbeuring en
opwekking der komende Zondagmorgentjes,
deze allergelukkigste vondst van de
Pijpeninarkt tegenmoet.
HANS L n D i F i c o R.
Amsterdam. l(j Juni.