Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
21 Juli '23. - No. 2404
JOZEF VAN LIER f
Stil is hij heengegaan, even stil als hij heeft
geleefd. Men wist nauwelijks dat hij nog leefde.
Af en toe kwam men door 'n enkelen getrouwe
te weten, dat, waar en hoe hij leefde. Verblij
dend was het niet.
Je nam je voor eens te schrijven, iets voor
hem te doen, maar de dagelijksche tredmolen
sleepte je weer mee en je vergat hem opnieuw.
Ook verluidde iets van zijn gekrenkten
trots wanneer in het publiek over zijn eenzaam
leven, over zijn toestand werd gesproken of
geschreven.
En zoo is hij heengegaan zonder dat velen,
die hem wat sympathie, wat dankbaarheid
wilden toonen, dit voornemen uitvoerden !
Wanneer ik aan den tijd denk, dat ik bij de
van Liers geëngageerd was, komen er heel
wat aangename herinneringen voor mijn geest.
Jozef v. Lier is daarmee onafscheidelijk
verbonden.
Die kleine, eenvoudige man, die met
zoo'n ernstig gezicht op den voorgrond zat en
geenerlei gekheid, nonchalance, geen halfheid
duldde ! Die altijd respect wist af te dwingen en
wanneer hij daarin te kort schoot, toch sym
pathiek bleef!
De ingewijden wisten hoe heldhaftig hij
leed en zorgen trachtte te verbergen. Wij allen
steunden hem daarin.
Bij de van Lieis heerschte 'n patriarchale
atmosfeer. Dat waren de resten van 'n wijs en
verstandig beleid, dat eenmaal de oude heer
A. v. Lier gevoerd had. 'n Man die op 'n zeld
zame wijze de kunst van geven en nemen ver
stond en veel tact bezat om met het lastige,
wispelturige tooneelvolkje van toenmaals om
te gaan. Jozef drukte hierin het meest zijn
vaders voetsporen.
Hij was van 'n onkreukbare eerlijkheid.
Die bezorgde hem in moeielijke tijden en
hij beleefde er veel altijd het noodige ver
trouwen. Toen hij in 1896 als regisseur naar
Brussel vertrok, ging hij met 'n ledige kas,
maar met het bewustzijn ieder het zijne te
hebben gegeven.
Als regisseur bezat hij vele verdiensten en
niet het minst een groote routine. Alle
tooncelsterren, fransche en duitsche die in den loop
der tijden in het Qrand-Theatre optraden, had
hij zien spelen en allen hadden iets bij hem
achtergelaten, 'n Mooie tooneelaankleeding
was zijn trots.
Hij had eerlijk en oprecht lief en bewonderde
vol vuur de vrouw zijner keuze. Voor haar
was hem geen offer te zwaar. Haar glorie was
zijn doel. Zijn zoon Albert was voor hem het
lichtpunt in zijn eenzaam bestaan.
In de laatste jaren werd zijn zelfvertrou
wen door velerlei omstandigheden geschokt.
'n Toenemende doofheid droeg daarvan
'n deel de schuld. Hij trok zich van alles terug.
Hij was zijn laatste levensjaren als de wilde
eend, die, eenmaal aangeschoten, zich in het
riet vastbijt en daar eenzaam haar einde ver
beidt.
Ik vermoed dat het einde voor hem een
verlossing was. Hij ruste in vrede.
HERMAN SCHWAB
Leeuwarden 17 Juli '23.
iiiiiiiiuiiii umi
EEN MASSA ARTIKEL
Er is al zoo vaak gesproken onder kunste
naars over het esthetisch uitgevoerde massa
product in tegenstelling met het sinds jaren
op min of meer slordige manier uitgevoerde
slechte massa-artikel door fabrikanten. Deze
zakenlieden verscholen zich meestentijds
achter hun verkeerde meening: een kunstig
ontworpen artikel wordt als handelswaar veel
te duur, vreezend ook het misschien niet
denkbeeldige gevaar dat het verfraaide artikel
niet aan den man gebracht kan worden, wijl
het publiek nog helaas te veel naar banali
teiten vraagt.
Dank zij de medewerking van eenige leden
van onze hofhouding schijnt het zoo zeer be
geerde massa-artikel in aantocht te zijn en men
maakt daarvoor gebruik van het
Regeeringsjubileum, waarmede tevens het gunstigste mo
ment is aangebroken voor een zoo ruim moge
lijk afzetgebied. Of nu een gipsen buste van
H.M. de Koningin geschikt is om als
massaartike dienst te doen, betwijfel ik ten zeerste,
wantl de massa is wel gebaat bij een monumen
taal kunstwerk, dat, in hun midden geplaatst,
dus een gemeenschappelijk bezit is, maarniet
bij een tot in het oneindige gecopiëerde beeld
in verschillende afmetingen, dat bij elke ver
menigvuldiging noodwendig iets van zijn kunst
waarde moet inboeten. Hoe het zij, in ieder ge
val is gips het meest onesthetische materiaal en
zeer ongeschikt, want broos, vóór massa-pro
ductie. Zoo worden we eerstdaags verrast en
overstroomd met een serie gipsen koninginnen
in alle maten en prijzen, met en zonder console,
zooals in Heiligen-beelden-winkels ,,alle soor
ten Heiligen verkrijgbaar zijn met of zonder
glazen stolp". Ik heb mij zelfs eens laten wijs
maken, dat de gevraagde lengte der gipsen
Heiligen verkregen wordt, door
meedoogenloos een middenmoot er uit te zagen, of er
tusschen te plakken.
Over dergelijke banaliteiten te schrijven
zou geen zin hebben, althans vrijwel overbodig
zijn, indien de dame du palais" mevrouw
van Loon-Egidius niet zelf naar een beelden
fabriek te Amsterdam was getogen om bij de
vervaardiging van een K°ning'nne-buste aan
wijzing te geven, luie Hare Majesteits voor
hoofd, wangen en kin, haartooi en dracht er in
werkelijkheid uit zien. Door deze aanwijzingen
is dit product zoo gladjes geveegd en gepoetst,
dat de vraag gerechtigd is of bij deze tweede
hands overgebrachte gelijkenis nog van esthe-,
tiek sprake kan zijn, afgezien nog ervan, of een
dergelijke beeldenfabriek het juiste milieu is
om kunstwerken te doen geboren worden. Bij
deze aanwijzingen is het niet gebleven, de
goedkeuring werd tevens gehecht aan dit
minutieus gepeuter en zoo zullen eerstdaags
deze Koninklijk goedgekeurde producten te
verkrijgen zijn van ?1.15 af, opklimmend in
prijsverschil naar grootte, tot de niet overdre
ven som van /18.?per stuk 1).
Dat uit c'e omgeving van het Staatshoofd,
waar toch een intellectueel milieu verwacht
mag worden, een der dienaressen, waar het
betreft het hoofd vanden Staat te vereeuwigen
in de stof, waar dus een sculpturale schep
pingsdaad verlangd wordt, zich tot een fabriek
wendt, wekt verwondering.
Voor populariseering of als massaproductie
waren andere en betere middelen te vinden,
dan deze leeghoofdige gipsen prullen.
Ware het niet door de herinnering aan de
vereering voor vroegere staatshoofden, die
we nog tegenwoordig zien afgespiegeld in de
bronzen, granieten en marmeren statuen van
Egyptische Koningen en die der Fransche
tijdperken, welke groote kunstenaars hebben
geschapen en die nog overal in honderden m usea
bewonderd kunnen worden, ik zou gezwegen
hebben.
Belichten we even het tijdperk van den
Franschen zonnekoning, Lodewijk XIV.
In zijn dagen werd als het ware de kunst uit
den grond gestampt. ,,De opper-intendant der
gebouwen" Colbert deed zijn uiterste best om
zooveel mogelijk kunstenaars op te leiden,om
ze in dienst van den Koning te stellen.
Honderden origineele Grieksche en
Romeinsche beelden werden aangekocht, maar....
ook honderden levende Fransche kunstenaars
schiepen nieuwe ontwerpen tot versiering
van gebouwen en de uitgestrekte parken van
Versailles. Zoo werd de zonnekoning de
maecenas der kunstenaars. Men liet den
Italiaan Bernini overkomen, den bouw
meester van den Paus. De bouw van het
ontzachlijke Louvrepaleis werd voortgezet.
Een groot aantal bekende kunstenaars uit
die dagenglijden als op een filmbeeld aan onzen
geest voorbij: Colbert, Ch. Le Bruns, Mignard,
Girardon, Coysevox, Mansart, Le Nötres,
Claude Perrault, Poussin, Desjardins, Puget,
Lonvois, Libéral Bruant en vele anderen.
Bekend zijn de marmeren figuren en koppen
van Lodewijk XIV ontworpen door geniale
beeldhouwers als Bernini, Coysevox, Pugct, en
Girardon.'t Lijkt ongeloofelijk, maar er bestaat
zelfs een lieele dictionaire des sculpteiirs
frangais sous Ie règne de Louis XIV", in Parijs
uitgegeven in 1906, van St. Larni.
Doch het Lonvre-paleis scheen te klein te
worden voor den Franschen vorst en hij zocht
in de uitgestrektheid der oerwouden van Ver
sailles verruiming voor zijn beweeglijken geest.
Van 1670 tot 1785, meer dan een eeuw, wer
den alle grootsche kunstwerken van Frank
rijk aan Versailles gewijd.
Uit de hooge vensters der spiegelgalerij
kon de machtige vorst zich verlustigen in de
wcidschheid der onafzienbare parken, bosch
en waterwerken van den wereldvennaardeii
tuinarchitcct, Lc Nötre?, die de Baarde als
EVENWICHTSLIEFDE
Teekening voor ,,de Amsterdammer" door George van Raemdonck
Aan dien kant zou er toch wat af moeten
nllHlllllHUlllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllltllllllllllllllIllllllflflIlllnlIIKlIllllllf^lltltflIlllfl11111""""11"111111"111111111111'1111'''1'1'11
zijn stof scheen te hanteeren en als een god het
licht en de schaduwen verdeelde in den tot
orde en regelmaat ingedeelden tuin, eennieuw
hof van Eden gelijkend, waar de natuur in
ongekende schoonheid harmonisch door den
Ooddelijken Geest eensKunstenaarsherschapen
werd.Van de bouwktinstig geschapen terrassen
uit verliest de blik zich aan den einder
op de schoonheid,gedragen
overdezenwondervollen grootschen aanleg van eindelooze
bloemenvelden, ranjeriëen en rijk versierde
en gebeeldhouwde bronzen fonteinen, waarvan
het kristal-heldere opspuitend en
neerklaterend water op de prachtige patinkleurige
oppervlakten van bronzen zeepaarden, nymfen
en goden de scherpe flitsen en glanzen
doen ontstaan, waarin de boos, stralende
x,on zich zelf weerspiegeld ziet. Terwijl
rt m dit spe! van faunen en nymfen,
stoeiend in vijvers, zwoele romantiek vol
betoovering, bekoring en geheimzinnigheid
der nabije bosschen, dit minnespel schijnt te
willen verbergen. Over enorme helkleurige
grastapijten glijden in snelle vaart de lichten
en schaduwen van zon en wolkenspel en ver
levendigen in wisselende werking van kleur
dit boeiende schouwspel. Zoo vormen deze
begroeide vlakken, op verschillende planhoog
ten aangelegd, met marmeren trappen ver
bonden, in hun kleurrijke en horizontale vlak
heid het evenwicht voor de beweeglijkgol vende
vlakken der beeldhouwkunst.
't Is waar, deheele mise-en-scène geschiedde
op bevel. Maar Colbert's reusachtig doorzet
tingsvermogen dwingt respect af en in de ge
schiedenis teekenen we zijn tijd op als den
noodzakelijken schakel der evolutie. Men mag
over deze verfijnde decadente kunst oordeelen
hoe men wil: zij werd geboren uit de ziel der
iticnschheid als noodwendigheid, met de kracht
van vuurwerk opstuwend en even lichtend in
korte schittering, den omtrek in gloed zet
tend, pralend en overbluffend, ia onvergelijke
lijk in technisch kunnen. Maar dit was het
beeld van zijn eigen tijd.
Welk beeld is het onze?
Het banale massa-artikel? Gipsen busten
van beeldenfabrieken? Schijnschoonheid
van een overbodige of waardelooze productie?
Spiegelt hierin zich het beeld van onzen
tijd? THEO VAN REIJN
1) Dit handelsproduct heeft begrijpelijker
wijze niets te maken met de enkele borst
beelden van H.M. de Koningin, welke aan
bekende beeldhouwers werden opgedragen.
u iiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiui iiwmr'-m<iiii>uuiiimmiiiiiiiiiimiiiiiimiimiimuiit; iiiitiiiiiimmiiimmimiiiiimmmi iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiii
De belangstelling van het publiek voor de machine, die korten tijd geleden 'de reis
Amsterdam?Moscou maakte.
DE NATIONALE VLIEGDAG
' De KoninklijkejJNederlandsche Vereeniging
voor Luchtvaart heeft, met de instelling van
haren Nationalen Vliegdag, voor de aviatiek
een uitstekend propagandistisch werk gedaan.
f'De Vliegdag werd georganiseerd door hare
commissie voor de propaganda in samen
werking met het comit
VlieghavenAmsterdam". Laatstgemeld comitéen de
Kamer van Koophandel ijveren voor de ver
krijging in de nabijheid van Amsterdam van
een goed geoutilleerde vlieghaven voor het
burgerluchtverkeer.
En daar heeft Amsterdam wel recht op,"
hoor ik zeggen. Amsterdam, met zijn handel
en scheepvaart, de hoofdstad van Neder
land, die het eindpunt vormt van de uit
stekend functionneerende internationale
vliegdiensten op de wereldsteden Londen, Brus
sel, Parijs en Berlijn. Ik hoor het zeggen,
en ik lees het ook van tijd tot tijd. Het
zijn gewone burgers, groote handelslui,
scheepvaart- en bankdirecteuren, fabrikanten
of andere vooruitstrevende Nederlanders, die
dat vertellen; en journalisten schrijven het.
Maar de autoriteiten denken er anders over.
In Amsterdam en den Haag ten minste. Zij
Fokker, tweepersoons verkenningsvliegtuig,
type C. IV (Libsrty motor van 400 P.
K-)zien blijkbaar het groote belang in dezen voor
Amsterdam niet en wachten liever tot het te
laat is.
Die autoriteiten, voor wie zeer zeker het
gebeuren op Schiphol van belang was, waren
niet tegenwoordig om|het ferm opgezette pro
pagandistische werk van de Kon. Vereeniging
voor Luchtvaart te zien. Een enkele niet te
na gesproken, maar n zwaluw maakt immers
geen zomer? Door de
slechte samenwer
king van de autori
teiten wordt de bloei
van het luchtverkeer
in Nederland wel zeer
gehandicapt.
De bedoeling van
den Nationalen Vlieg
dag was: het publiek
in de gelegenheio te
stellen kennis te ne
men van de vorde
ringen, die in Neder
land gemaakt zijn op
aviatisch gebied en in
het algemeen, propa
ganda temaken voor
de luchtvaart.
De verschillende
Nederlandsche vlieg
tuig-industrieën en
in Nederland werkende
LuchtverkeerMaatschappijen waren in de gelegenheid
gesteld haar nieuwe producten te
demonstreeren en een overzicht te geven van haren
arbeid. Door de vliegdiensten van Oorlog
en Marine werd,door demonstraties en wed
strijden, de geoefendheid hunner vliegers ge
toond. De bezoekers vonden volop gelegenheid
hunne vlieglusten in korte vluchten te bevre
digen en de piloten van de internationale
luchtlijnen toonden voor de zooveelste keer hun
acuratesse, onder andere ten opzichte van het
op tijd aankomen en vertrekken.
Deze eerste vliegdag is zeer geslaagd; niet
tegenstaande de hitte waren ongeveer 6000
Interieur van een modern
verkeersvliegtuig
bezoekers gekomen, die v> l enlhouprasmc
en met dankbaarheid het gebodene aanvaard
den. Een opsomming van alle avialische
gebeurtenissen past n'.et in dit blad; de dag
bladen hebben de weetgicrigcn hieromtrent
ook reeds voldoende ingelicht. Ken nauwkeu
rig verslag te geven zou mij bovendien niet
mogelijk zijn, daar ik mijn deel van de pro
paganda moest uitvoeren, waardoor ik meer
boven dan op Schiphol
wasHet is gelukkig te constateeren, dat de be
langstelling en het vertrouwen van het publiek
meer en meer toenemen. Het komt zelfs meer
malen voor, dat de beschikbare plaatsen op
de machines van de internationale lijnen over
bezet zijn. Men heeft moeten overgaan tot
vooruitbespreking der plaatsen, en dit ;s een
toestand, die bij het luchtverkeer niet mag
voorkomen; immers de vliegmachine is
het aangewezen voertuig voor het snelle ver
keer. Zij voldoet niet aan de haar gestelde
eischen indien zij zich uitsluitend snel
verDe escadriKe die ons land te Gotlienburg zal vertegenwoordigen.
De groote hitte was niet in staat de belangstelling te verminderen.
plaatst, neen, eerst dan heeft zij reden van
bestaan, indien zij ter beschikking is van
den reiziger, die plotseling over grooten af
stand moet reizen. Hierin is natuurlijk ver
betering te brengen door vcrgrooting van het
aantal machines, waardoor het bedrijf elas
tischer wordt en het publiek de vliegmachine
niet langer blijft zien als een problematisch
mechanisme, maar haar roemt als een
vertrouwbaar middel van verkeer.
Dat daarvoor geldelijke steun noodigis,
zal ieder moeten beamen, die in het vak
rekenen niet te zwak staat. Particuliere
vliegmaatschappijen kunnen zich, op dit
oogenblik jkvan jong 'Javiatisch leven,/on
mogelijk bed rui pen. Daarom is ruime
regeeringssubsidie noodig. Te dezen opzichte heeft
de staat reeds in de beurs getast. Maar niet
diep genoeg, indien Nederland een vooraan
staande plaats in het internationale luchtver
keer wil innemen en indien men aan een
luchtverkeermaatschappij eischen van goed en vlug
personenverkeer, bedoeld zooals boven is
uiteengezet, gaat stellen.
Een goed uitgeruste vlieghaven voor de
hoofdstad des lands,
in korten tijd en op
gemakkelijke wijze uit
het centrum der stad
te bereiken, is een
voo rnameeisch. Schip
hol is ten eenenmale
onvoldoende. De uit
rusting van de vlieg
haven is niet voldoen
de. De toegangswe
gen naar Schiphol
zijn smal en het weg
dek is slecht; de ha
ven ligt te ver van de
stad verwijderd. De
verkeerspolitie heeft
op den Internationa
len -.Vliegdag veel
moeite ondervonden
met het regelen van
het verkeer, hoewel
zij op loffelijke wijze haar taak heeft vol
bracht. Maar hoe zal het in de toekomst
gaan, wanneer het aantal bezoekers op de
komende internationale vliegdagen drie of vier
maal het getal van thans zal bedragen?
De autoriteiten moeten ernstig werken, en
vooral samr/iwerken, om het probleem:
vlieghaven-Amsterdam tot een gezonde en spoe
dige oplossing te brengen.
Het is een groote fout geweest het oude
E. L. T. A.-terrein aan de overzijde van het
I l niet voor Vlieghaven te benutten. Daarop
had onmiddellijk beslag moeten worden ge
legd voor de hoofdstad des lands. Een beter
terrein ware niet te vinden. Gelegen op vijf
minuten afstand van de haven, het brandpunt
van Amsterdam's handel en scheepvaart,
rnet directe aansluiting o p het tram- en wegen
net der hoofdstad en nabij het Centr. Station,
zou het een van de beste en uitstekend ge
legen vlieghavens kunnen zijn geworden.
Doch niet alleen het Eltaterrein is voor
vlieghaven aan de hoofdstad ontgaan, een
tweede eveneens geschikt landencomptex,
bijna even gunstig als het zoo juist genoemde
gelegen, schijnt niet in aanmerking te mogen
komen. Ik bedoel hier de terreinen bij
Schellingwoude. Hier zou een gecombineerde water
en landvlieghaven, overeenkomstig de belang
rijkheid van de eerste stad des lands, kunnen
worden gebouwd. Door gebrek aan samenwer
king tusschen de departementen Marine en
Oorlog, zal ook deze wensch wel tot de vrome
blijven behooren. Dit in dezen tijd van snellen
en grooten vooruitgang der vliegerij te moeten
neerschrijven stemt droef. Als straksNederland
zijn verbinding door de lucht met zijn
koloniën jieeft gevestigd, (waarvoor groote
plannen zon opgezet en waaraan met inspan
ning wordt gearbeid, zoodat waarschijnlijk
in 1924 de eerste Nederlandsche machine
door de lucht Indiëzal bereiken) en daardoor
een eerste plaats in het wereld-vlieg-verkeer
zal innemen, dan bezit de hoofdstad geen
toonbare en bruikbare vlieghaven.
A. H. G. F o K K E R.
Fokker eenpersoons jachtvliegtuig, type D. XI.
(Hispano Suiza motor van 300 P. K-)