Historisch Archief 1877-1940
25 Aug. '23* No> 3409
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE
HOLLAND-ZUID-AFRIKALIJN SLUIT HET JAAR MET
EEN KLEINE WINST AF
De N. V. Nederlandsche Zuid-Afrikaansche
Stoomvaart-Maatschappij
Holland-ZuidAfrika-Lijn" brengt de eerste jaren van haar
. bestaan voorzeker niet onder de gunstigste en
weelderigste omstandigheden door. Zij zou het
trouwens ook niet licht tot een bestaan ge
bracht hebben, indien de hulpvaardige staat
? der Nederlanden niet klaar gestaan had haar
vijf jaren lang met een millioen gulden
's jaars bij te springen ten einde de jongge
borene, naar welker komst reeds zoo lang
zoowel van Zuid-Afrikaansche als van Hol
landsche zijde met ongeduld was uitgezien,
in den strijd om het bestaan te steunen totdat
zij zich zelf krachtig genoeg ontwikkeld zou
hebben om dien verder zonder hulp van buiten
te kunnen voeren.
Het was trouwens niet de eerste keer, dat
onze regeering zoo beschermend tegenover
'«en Nederlandsche scheepvaartonderneming
optrad. Reeds eenige malen tevoren had zij
getoond zich niet star aan het dogma van
vrijhandel te willen binden en althans op
:.scheepvaartgebied het protectionistisch be
ginsel te kunnen aanhangen. Met den steun
aan den Koninklijken Hollandschen Lloyd
en de Java-China-Japan-Lijn verleend zijn
?inderdaad zeer bevredigende resultaten ver
kregen, al valt het te betreuren, dat beide lijnen
niet meer in zoo krachtige omstandigheden
verkeeren als eenige jaren geleden het geval
?was. De vraag doet zich voor of niet juist de
geschiedenis van beide maatschappijen leert,
dat men per saldo toch niets blijvends bereikt
met het verleenen van zulk een steun van
overheidswege, maar hierbij mag toch niet
over het hoofd worden gezien, dat beide maat
schappijen er thans zooal niet schitterend,
maar dan toch lang zoo ongunstig niet zouden
voorstaan, indien niet aan de
uitbreidings; woede ware toegegeven. In dit verband kan
worden opgemerkt, dat een onderneming, die
?van meet af weet uitsluitend op hare eigen
krachten te zijn aangewezen en dus geen steun
van buiten af te verwachten heeft, in den regel
zich meer zal gewennen aan voorzichtigheid
van beheer. In sommige speciale gevallen,
waartoe zonder twijfel zoowel die van den
Koninklijken Hollandschen Lloyd en de
Java? China-Japan-Lijn als de
Holland-Zuid-AfrikaLijn behooren, ligt het echter wel degelijk op
den weg van een regeering om steun te bieden,
wil zij niet, dat de nationale belangen geheel
uit-een bepaald gebied door sterke
buitenlandsche concurrenten geweerd worden.
Mogen de resultaten der pas van 1920 af
dagteekenende Holland-Zuid-Afrika-Lijn nog
niet schitterend zijn, dit wil evenwel geenszins
zeggen, dat men nu reeds dadelijk den moed
20u behoeven op te geven met betrekking
tot de vooruitzichten van deze scheepvaart
lijn, die van zulk een groot nut kan zijn voor
de bevordering van de handels- en cultureele
betrekkingen tusschen ons land en zijn vroegere
kolonie. In ieder geval is het moedgevend,
dat het vorige jaar een kleine bedrijfswinst
heeft afgeworpen n.l. ruim ? 32.000 tegen
een verlies van bijna ? 24.000 in 1921 en een
verliesvan ongeveer ? 170.000 in 1920. Nu moet
hierbij wel in oogenschouw worden genomen,
dathet voorschot van / 1.000.000 's jaars in de
exploitatie-rekening wordt verwerkt, zoodat
het bedrijf een verlies van bijna ? 1.000.000
zou hebben opgeleverd, indien van 's Rijks
wege geen steun werd geboden. Hieruit blijkt,
hoezeer de nieuwe lijn dit subsidie volstrekt
noodig heeft om den concurrentiestrijd tegen
de machtige buitenlandsche ondernemingen
althans eenigszins te kunnen volhouden.
Hierbij kan nog worden opgemerkt, dat de
verleende steun den naam van voorschot
draagt. Dit is natuurlijk volkomen juist, want
aldus wordt in de benaming van den geboden
steun het juiste karakter daarvan uitgedrukt,
n.l. dat de bedragen, die thans aan de lijn
worden verstrekt later, indien de exploitatie
eventueel zal blijken winsten af te werpen,
met de daarop verschuldigde rente moeten
worden terugbetaald. Nu is omtrent de
restitutie der voorgeschoten bedragen plus
rente het volgende bepaald. De aan het
Rijk verschuldigde rente ad 5 pCt. over
het tot 31 December van het afgeloopen
boekjaar ontvangen en nog niet afgelost
voorschot wordt eerst betaald, indien in
een jaar zoodanige winst is behaald, dat er
nog iets overblijft, nadat zoowel houders van
gewone als van preferente aandeelen 6 pCt.
dividend hebben genoten. De daarna nog
resteerende winst zal voor de helft aan het Rijk
bij wijze van aflossing van de bedoelde voor
schotten worden uitgekeerd. Daar voor 6 pCt.
dividend op het geheele kapitaal ruim ? 780.000
benoodigd is zonder nog van afschrijvingen
en reserveeringen te spreken, welkejbeide door
commissarissen worden bepaald, ??, ligt het
voor de hand, dat de financiëele uitkomsten
nog aanzienlijk moeten verbeteren, wil aan
afdoening alleen van de aan het Rijk verschul
digde rente op de reeds ontvangen / 2.500.000
nog maar gedacht worden. Inderdaad is het
dan ook begrijpelijk, dat indertijd bij de be
handeling van het desbetreffend wetsvoorstel,
in de Eerste Kamer de opmerking is gemaakt
of het niet beter ware te spreken van een sub
sidie dan van een voorschot, daar de resti
tutie van de door het Rijk als steun verstrekte
bedragen en de rente daarop eerst zal geschie
den nadat aan het kapitaal een behoorlijke
vergoeding is toegekend en in geval van liqui
datie, nadat aandeelhouders hun kapitaals
deelneming integraal zullen hebben ontvangen.
Hoe begrijpelijk deze redeneering ook moge
zijn, toch doet men beter haar niet te volgen.
Immers valt bij het begrip subsidie de idee
van terugbetaling en van rentevergoeding ge
heel weg, terwijl men bij het begrip voorschot
daaraan gestaag herinnerd wordt. Bovendien
bestaat toch altijd de mogelijkheid, dat de aan
de maatschappij van 's Rijkswege voorgescho
ten bedragen te eenigertijd geheel kunnen
worden terugbetaald met den daarop
verschuldigden interest. Momenteel moge het er niet
naar uitzien, de periode, die achter ons ligt,
heeft voldoende doen zien, in hoe korten tijd
de conjunctuur geheel kan omslaan en voor de
scheepvaart dan een tijd van ongekende win
sten aanbreken. Ook tegenover de mogelijk
heid van terugbetaling der aan den Kon.
Holl. Lloyd en de Java-China-Japan-Lijn
voorgeschoten bedragen hebben velen langen
tijd sceptisch gestaan en het is zeer de vraag
of de Holland-Zuid-Amerika-Lijn in dit opzicht
in ongunstiger omstandigheden verkeert dan
de eerst genoemde ondernemingen indertijd.
Levensvoorwaarde voor de ontwikkeling
dezer lijn is echter, dat zij niet gehinderd wordt
door concurrentie van Hollandsche zijde,
met name van de Holland-Oost-Afrika-lijn,
een afdeeling der Vereenigde Nederlandsche
Scheepvaart Maatschappij. Indertijd werd b.v.
gemeld, dat een boot der
Holland-Zuid-AfrikaLijn groote moeite had in de haven van Durban
vracht te krijgen, daar de agenten van de
Holland-Oost-Afrika-Lijn tot eiken prijs vracht
aannamen om een wachtend groot stoomschip
te vullen. Bovendien behoort laatstgenoemde
lijn tot de Conference, de combinatie van op
Zuid-Afrika varende lijnen, waartegen juist
de Holland-Zuid-Afrika-Lijn de concurrentie
heeft vol te houden. Eenige maanden geleden
werd bericht, dat het tot een fusie tusschen
beide Nederlandsche lijnen in Zuid-Afrika
zou komen. Helaas blijkt dit niet het geval te
zijn geweest, want de desbetreffende onder
handelingen hebben voorloopig nog niet tot
een definitief resultaat geleid.
Waar bedoelde fusie niet tot stand is ge
komen, zal de Holland-Zuid-Afrika-Lijn
er ernstig over moeten denken de boekwaarde
harer schepen meer in overeenstemming te
brengen rnet/de tegenwoordige verkoopwaarde,
JAC. URLUS
HAVANA 18 Ct.
VREEMDELINGEN IN AMSTERDAM II
Teekening voor de Amsterdammer" door Bernard van Vlijmen
RATTINUCoJenbraniItpl.yii»t8iiitr,
iiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiim
hetgeen dan tot een afschrijving op het kapi
taal aanleiding zal moeten geven. De vloot,
bestaande uit 6 schepen met een draagver
mogen van SJ.OOO ton, staat te boek voor bijna
? 18 millioen of ?343 per ton. Hierop zal der
halve een aanzienlijke afschrijving moeten
plaats hebben, wil de boekwaarde aan de
handelswaarde der booten beantwoorden.
Op deze vloot rust een verband van ? 5.500.000,
zijnde het bedrag, dat door credietgevers aan
de maatschappij is verstrekt ten einde den
eigendom der booten te verwerven. Momen
teel is de positie van aandeelhouders dus verre
van sterk, maar dit wordt dan ook voldoende
door den beurskoers der aandeelen tot uit
drukking gebracht.
Een lichtzijde is, dat de bedrijfsresultaten
inderdaad een verbetering toonen en dat er
meer vraag naar vervoerruimte uit
ZuidAfrika komt, waardoor de vrachtprijzen
uiteraard gunstig beïnvloed worden. Boven
dien moet ook de daling in de
Zuid-Afrikaansche kolenprijzen als een gunstige factor
worden beschouwd en zijn ook anderszins
verschillende bezuinigingen verkregen.
Ten slotte kan er niet genoeg de aandacht
op worden gevestigd, dat het zoowel
voorZuidAfrika als voor ons land een eerequaestie is,
dat deze lijn, welker totstandkoming zooveel
moeite gekost heeft, blijft bestaan en het zou
ook overigens zeer te betreuren vallen indien
zij niet gehandhaafd bleef, daar alle teekenen
erop wijzen, dat voor Zuid-Afrika nog een
uitnemende toekomst is weggelegd. Het bezit
van een zelfstandige scheepvaartverbinding
met dit belangrijke gedeelte van den aardbol
is ongetwijfeld het beste hulpmiddel om den
Nederlandschen handel van de ontwikkeling
der handelsbeweging in Zuid-Afrika te doen
profiteeren.
PAUL SABEL
De Westertoren !
MiiiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiilimiimiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiniiiiiiiiiiiiiiii
iliiiiiiiilimnimiiitii
VAN ZON EN SNEEUW
Abnormaal mag dit jaar 1023 voor de stede
lingen heeten, omdat zij Pinksteren als Kerst
mis om het haardvuur vieren moesten en om
de record-hitte van de maand Juli, de boeren
althans hier, wenschen wel altijd zulk
een voorzomer; zij zijn blij en verheugd en even
abnormaal als het jaar. Zij klagen niel, maar
lachen om de oogst, die zoo meevalt. In het
Noorden, het verwoeste land, heeft men twee
zulke zomers noodig en men is remis", geheel
er bovenop; hier, op een hoogte van 1265 M.
vlak onder de blinkende sneeuw en een blau
wen hemel, werkt man, vrouw, oud en jong,
om hethooi binnen te halen van debergweiden.
Zulk hooi heeft men inden polder nog nooit
geroken, zoo geurig als de melk, als de kaas, als
de honing, die men u hier opdient. Dit ruikt
alles even zoet; woorden als aroom en wel
riekend gaan hier leven voor uw verbeelding,
die K te voren alleen bij benadering kende.
Zondag wordt er even hard gewerkt als anders:
de man bindt op de helling het gemaaide gras
samen, tilt een vracht zoo zwaar als hij maar
dragen kan, op zijn nek, sjouwt die naar be
neden en laadt die op een charrettc, een licht
wagentje, heel lang en heel smal; zes vrachten
maken het vol; dan wordt het door den man
getrokken, door de vrouw geduwd, naar de
steenen schuur gebracht, waar de kostbare
lading tot den winter bewaard wordt om de
eigen koeien te voeden. Vraag hem maar of
hij tevreden is, hij antwoordt u met een lach,
terwijl hij even uitblaast en 7. i j n verhitte
voorhoofd afveegt, dat hij heel tevreden is:
zijn vrojuw onderstreept zijn woorden met een
blik van instemming.
De Fransche boer lijkt in zijn uiterlijk niet
heel veel op het ons bekende type; hij is klein
van gestalte, een dikke, zwarte snor geeft zijn
gelaat een norschen, maar krachtigen trek;
scheren doet hij zich eens in de veertien dagen,
gis ik, misschien alleen in dezen oogsttijd
's winters is deze bezigheid allicht een af
leiding, een welkom tijdverdrijf, reden om
eiken dag de stoppels weg te maaien; nu jkt
zijn wang precies het veld van zijn aandacht
en zijn werkzaamheid. Waar hij het doet? Een
barbier heb ik op dit dorp nog niet ontdekt.
Waar dit dorp dan ligt? Twee dingen weet
ge reeds: in Frankrijk en 1265 M. hoog
maar nu kunt ge het nog niet vinden ! 't Is
als met den cirkel, die door drie gegevens be
paald wordt of als met de vergelijkingen; ge
moet meer gegevens hebben om het raadsel op
te lossen. Luister !
Ons hotel heet: Hotel des Voyageurs dit
is een gegeven als de Rustende Jager in de
Noordhollandsche duinstreek. Het is van een
ongekenden eenvoud; de hond en de poes zijn
tegen etenstijd de eerst aanwezige gasten;
tegen den tijd van de kaas komt de haan van
den buurman binnen gestapt: Dinsdag was
hij te vroeg, of wij te laat, toen waren wij
nog aan de kip; dien dag heeft hij bewezen
niet houger te staan dan de verfoeide kanniba
len; hij versmaadde eenige atomen
eigcnsoortgenooten-vleesch geenszins sinds dien
krijgf hij ook geen kaaskorstjes meer, de
snoodaard ! Maar hij komt toch op tijd. Nu weet
ge al meer, maar nog niet genoeg !
Dit dorp is het ideaal voor menschen, die
van intellektueel werk willen uitrusten; men
kan hier niet anders dan loopen; het dal is
hoogstens tweehonderd Meter breed en dan
gaat het steil de hoogten op; watervallen,
tusschen dichte pijnbcsschen onzichtbaar,
ruischen voortdurend uit de verte en voeden
de beek, die dwars door het dal bruischt als
was de zee dichtbij. Waar rle pijnboomen op
houden, iigt even .hooger de sneeuw, die. ook
al brandt de zon nog zoo fel, niet smelt, althans
niet geheel. Het klimmen valt niet mee; de
hoogten zijn steil maar
iis-en-sneemv-gezichten beloonen de volharding van den
werker. En ieder reisgewaacl is geoorloofd.
Men kleedt zich hier niet, ook niet de dames,
men begrijpt me: het is hier we l ten paradijs
maar daarom nog niet Het Paradijs ! en
wie om toiletten te; zien hierheen reist, die
had een uurtje eerder uit de tram moeten
stappen, waar het middelpunt is van de
menschep., die de wijsheid hebben ancierenjvoor
zich te laten werken.
Dat middelpunt heet Chamor.ix. Daar kunt
ge paailen en diamanten midden op den dag
bewonderen en niet achter de vensters van
en bijoiitier ! Daar kunt ge zien, waartoe
vossen en andere pooldieren dienen en «sterven.
Hier komt de ambtenaar, wiens vrouwelijke
gezinsleden het daar zonder moeten doen.
Willen deze een simpel stukje chocolade,
dan doen zij eigenlijk het verstandigst met
twintig minuten naar het Oosten te wandelen:
daar hun chocolade te koopen wanneer zij
althans er niet tegen opzien driemaal zooveel
francs te betalen want daar, in Zwitserland
reeas, betaalt ge Zwitsersche of Fransche
munt, maar dan naar de koers 3:1.
Zeg ik u nu, hoe mijn dorpje heet, dan
doe ik een daad van het hoogste altruïsme.
Baedeker noemt het, uit noodzaak men
moet op dit douane-station overstappen
richting Mjrrtigny hij voegt er bij peu
frequente,,, wat niet wegneemt, dat het hier
stampvol is en dat menigeen zich met een
kamer buiten de hotels dankbaar behelpt.
Help ik den roem van dit plekje met uit
zicht op den Mont Blanc verbreiden, dan kan
ik er het volgend jaar zelf vanwege de verhoog
de prijzen niet meer heen; ik benadeel ook
mijn medegasten, alle fonctionaire.
Toch wil ik het noemen, het heet Vallorcine,
maar, lezer, weet, dat men hier niet fokst en
niet stept, niet one en niet two, en dat deze
brief bij een petroleum-lampje geschreven is.
Electrisch licht heeft alleen het kleine station.
DR. E. SLIJPER
VAN
DAGBOEK VAN EEN
AMSTERDAMMER
DOOR
BARBAROSSA
Daalderseditie deel, 64
Geïllustreerd omslag'tvan
B. VAN VLIJMEN
Prijs in linnen band
met gekleurde kopsnede
f 1.50
Uitgave van VAK HDLKEMA & WARENDORF, A'dam
iiiiiiiiiiiiitiiiiMiiiiiniiiiiiiiiiiin
IlUfllllllllfMIIIIIlllllllfflllHIllllllllllllfllllUlll
iiiiiimmiiii
ff TWHTSOff BJUK
AmiterdaB, Rotterdam,'s-Bravinhagi, Dordrecht, Utrecht, Zaandam.
tuiert kapitaal f 35.500.000.?Reserven: circa f 12.000.000.
ten volle aansprakelijk voor verbintenissen van;
B.W. BLIJDENSTEIN<SCo., 55-56Vhreadneedlestreet London E.C.
B. W. BLIJDENSTEIN Junior, Enschede.
LEDEBOER & Co., Almelo.
Rekening-Courant met Rentevergoeding.
In- en Verkoop Wissels op Binnen- en Bulten!., Vreemdi Kunt, Coupons.
Incasseering op Binnen- en Buitenland.
Rembourscre dieten.
In- en Verkoop Effecten.
?Bewaring van Waarden. Safe Oeposlti.
Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondeen.
Voorschotten op Fondsen en Goederen.
?Credieten aan Handelaren en Industrleelen b IJ hare afdeeling
CREDIETVEREENIG1NQ, tenzij tegen borgstelling, credlethypotheek
?f andere zekerheid, hetzij In blanco.
Rente voor DEPOSITO'S
Direct opvorderbaar ___ ____ p/2%
TIen dagen opzegging -- l3/i
Een maand vast , . l op nader overeen te komen
Een maand opzegging ? voorwaarden.
Drie maanden opzegging. . . 3 % ] Vanaf den dag der
opZes maanden 3J ! zegging wordt i %
Een jaar . . 4 ,, j minder rente vergoed.
Voor anderi termijnen, zoomede voor grootere bedragen
volgens overeenkomst.
OHïAHG-eDBETAAlKAS
liien Doilmtlrul 26-22, AnslnilaB
Renteverg. voor gelden a deposito
met l dag opzegging 1H pCt.
Bedr. tot ? 20.000 terst. betaalb.
met 10 dagen opzegging l % pCt.
Voor andere termijnen op nader
overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving
volgens Reglement.
SAFE DEPOBIT INRICHTING
geopeid s
op Werkd.v.83/4V.m.tot 472 uurn.m.
op Zaterdagen en
Beursvacantledagen des morgens v. 83/4 tot 12 uur.
Loketten van ?2.50 per maand
(? 10.?per Jaar) en hooger te huur
voor bij de Directie bekende of
geïntroduceerde personen.
Assurantiekantoor
J, Hepffl, Schröder,
Heerengracht 124/128
Amsterdam.
Telefoon 40329.
tÉDÉielverzekeriDg
Alle soorten Brand-,
Diefstal- en
TransportVerzekering.
lEDEIUIOSCIE BiNDEL-MMTSCIIIIPFIJ
Gestort Kapitaal f 80,000,000.?.
Statutaire Reserve f 19,769,180.?.
Buitengewone Reserve ... f 22,660,000.?.
Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentechappen te ROTTERDAM en 'e-QRAVENHAOE.
Veitlfincen In NEDERLANDSCH-INDIË, STRAITS-SETTLEMENTS,
BRITSCtMNDIE, CHINA en JAPAN.
In- en Verkoop van Wissels en Telegrafische Transferten.
Inoasseeringen en Pinancieeringen. Schriftelijke en Telegrafische
Credieten. Reisoredietbrieven. Deposito's
Bekeningen-Oourant. Administratie van Effecten en alle andere Bankzaken.
HYPOTüEEKBrtNK
voop/ïEDERt/lND,
Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland
Maatschappelijk Kapitaal f 2.000.000.
Uitstaande Leeningen . . 19.535.900.
Pandbrieven. 18.889.600.
Reserves 1.197.720.
Hoofdkantoor: te 's-0 RAVENHAQE, NASSAULAAN 23.
Bijkantoor: te UTRECHT, BOOTHSTRAAT 15.
Oe Maatschappij stelt beschikbaar:
4J% en 5% PtlDNIEVEI TEEEI BEVISXOEIS In itukkm i» f 1.000.-,
f SU.?u f 100.-, VET VEIPLICHTE IMILIJKSCHE UITLOTIIS, iintiniimJi 1023.
Di Dlmtli.-Mr. O, VAN HOUTEN. Mr. J. D. TEN BRU88EN CATE.
) 5% V
Levensverzekering Maatschappij
flrhbem
Bijkantoren te Weltevreden en te Medan.
Vraagt de nieuwe polisvoorwaarden.
Rottird. Dipolhiikbink 1001 NnUiland
Opgericht In 1864
Voltaikend UutichippilijK Kipltnl f 5.000.000
Verstrekt geld op eerste
hypo:heek. Voor inl. wende men zich tot
het kantoor der Bank, Oed. Bierha
ven 25 te R'dam of tot hare Agenten
n de hoofdplaatsen des Rijks.
De Dir.Mr.W.v.RossuM, Mr.TH.
REEPMAKER, Mr. N. P. C. v. WIJK.
Ufrechtschi Hypotheekbank
UTRECHT
Paadbrlovon pi. m. f 36.5OO.OOO.?.
De Bank stelt beschikbaar:
5y2 pCt. Pandbrieven a 10012 pCt.
In stukken van fWOO.-, f5OO.- en f WO.-,
met verplichte uitloting a pari in 25 jaren
De Directie:
Mr. A. J. S. VAN LIER. Mr. P. R. HOORWEG.
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 1O.?per jaar ^
Illnstrattedruk-papler van de Firma C O. A. CORVEY, Keizersgracht 255, Amsterdam, Tel. 41202 en 40585
INCASSO-BANK
Amsterdam Rotterdam Almelo Arnhem - Delft Dordrecht
Eindhoven Enschedé's-Oravenhage Groningen
's-Hertogenbosch Hilversum Leeuwarden Maastricht Nijkerk
Tilburg?Utrecht Wormerveer Wijk bij Duurstede?Zaandam
Volgestort K» p l taal f 2B.OOO.OOO.-~
R0»0rv« f
3,611.700.Effectenorders
Coupons
Prolongaties
Vreemd Bankpapier
Cheques
Buiten). Wissels
te ROTTERDAM
Directie i
Mi.H. H.C. CASTINBIJI M
I. MOSIHLMAN
De Bankgeeft onder eootrAlt
van het Algemeen Admini
stratie- en Truatkantooi
5% Pandbr. tegen 95%.
De Hollandsche Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70
De Bank verstrekt gelden tot
elk bedrag met een minimum van
I 1000.?op zakelijk onderpand
en onder borgtocht, met in
pandgeving eener polis van levensver
zekering van gelijk bedrag, en
verkoopt 6% schuldbrieven in stuk
ken van ? 1000.?, ? 500.?en
? 100.?tegen den koers van 99%.