Historisch Archief 1877-1940
15 Sept. 23. - No. 2412
; ?*
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
N.V. PAERELS'
Meublleering-MI].
AMSTERDAM
OOMPLETE
MEUBILEERING
BETIMMERINGEN
Rokin 128-Tel. 44541
Corsetière
Keizersgracht 772 te A'dam.
TEL. 41751
Ateliers voor Reparatiën.
In dan Haag alken Vrijdag Hotel Central.
K UNSTHAND WEVEN.
Geïllustreerde handleiding ten gebruike van school en huls voor >u>(
aan l eer en der technieken van Kunst- en
Spoelweven op den hand weef stoel,
door ELIS. M. ROGGE en LOOISE H. WILDT
Prtjs, irecart. ? 1.90. Uitgave van VAN HOLKEHA 4 WARINDORP, A'dam
wmn
N.V. Uitg.-Mij. v/h. P. M. WINK - Zalt-Bommel.
Kleine ==
Encyclopaedie
(2e druk)
(De eerste encyclopaedie van na den oorlog)
Ruim 1400 kolommen compressen druk met ongeveer 500 illustraties en
8 gekleurde platen, gebonden in onverslijtbaar sterken band f 7.5O
Geïllustreerde
Encyclopaedie
(2e druk),twee kloeke deelen (ruim 1500 bladz.,1300 illustraties); geef t over
ieder onderwerp zooveel als een (eek noodigkan hebben, ervan te weten.
Prijs in 2 linnen banden f 15.?; in halfleer f 17.5O
wmn
reemde
Woordenboek
(20e?24e duizend)
bevat de vertaling en verklaring van de in ons land gebruikte vreemde
woorden, uitdrukkingen en aanhalingen. 500 Bladz. Prijs geb. f 1.5O
CHARLES
NORDMANN
EINSTEIN EN HET HEELAL
Holl. bewerking van Dr. S. L. VAN OSS. geeft zonder wiskundige
formules een juist begrip van de relativiteitsleer en haar beteekenis
voor de moderne wetenschap.
Prijs ingenaaaid. f3.75; Gebonden l 4.5O
Interessante goedkoope romans:
VIC B,LBS EEN LIEFDE OP DE BALEAREN
300 bladzijden. Prijs ingenaaid f 2.40; gebonden f S8.9O
De Schout van Amsterdam
Prijs ingenaaid f 1.5O; gebonden f *.OO
J. EIBENHUIS
300 bladzijden
N.V. Uitg.-Mij. v/h. P. M. WINK - Zalt-Bommel.
(Postrekening 6737).
'T BINNENHUIS" STRIJDT TEGEN SM AAKMISLEIDING
STIJL" IMITATIE EN AMBACHTSBEDERF
O I» E 1VI I Iff Cr
ZONDAG 23 SEPTEMBER VAN 2-4 UUR
(op werkdagen geopend van 9?5) VAN DE
AFDEELING VAN T BINNENHUIS, STAD
HOUDERSKADE 8OBIJ BECHT&DYSERINCK
TE AMSTERDAM TOT13OCTOBER
TENTOONSTELLING
0 VAN B
MEUBELS: JAC. VAN DEN BOSCH, BEELDHOUW
WERK: STOLTZ, HOUTSNEDfcN: H. VAN DER STOK
EN COR, VISSER; GLAS IN LOOD: JACOBA VAN
HEEMSKERK; BATIKS: L. BOOTMAN; AARDEWERK:
WILLEM BROUWER EN SCARABE", HILDO KROP
E. A.: SCHILDERWERKEN: A. VAN ZEEGEN &
NAALD0 WERK: CHRISTINE VAN ZEEGEN B
EENIGE SPECIALITEIT m
«, KRIMPVRIJËl
S GEZONOHEIDS- *"
ONDERGOEDEREN
B? Nederlandsch Fabrikaat
I'ITRICGTHUISI
g| REG. B REESTRAAT, 35 |g
?»' TEL. 5O66 N. |S
OMNIBUSSEN
loopt
veert
Het 2 tons WHITE chassis:
GERUISCHLOOS
SCHITTEREND
weegt slechts 1865 K.G.
heeft EEN WERELDREPUTATIE
stuurt GEMAKKELIJK j en is H KT omnibuschassis
Bussen en Chassis voorradig.
N.V. Gebrs. NEFKENS' Automobiel Maatschappij
AMSTERDAM Tel. 22507
MiiHiiimmitii
mtmmimntiHiiiiiitiiiiiiiiiiBiiiiii
DB AMSTERDAMMER
Weekblad vtoi Nederland
kost slechts f 10.?per Jaai
KUNSTHANDEL
G. J. STEGEMAN
OVERTOOM 163
TELEFOON 28292
SmaakvolleOmlijstiip
Verschenen:
VOOR DE POORT
door TOP NAEFF - Vijfde druk
In gen. f 4.90 - Gebonden f 5.90
K
Het is een aanwinst voor onze litte
ratuur. Het komt in onze boekenrij
op den plank der romans te staan, die
wel allermeest lof hebben en waarnaar
we af en toe begeerig en liefkozend de
hand nog eens uitstrekken.... Op alle
bladzijden ligt schoonheid in dit boek,
welks verschijning -een vreugde voor
ons was.
FRANS NETSCHER in de Prov. Overijss.
Courant.
Uitgave van
Van Holkema en Warendorf
Amsterdam
Spoors
Mosterd
WA Spoorjr_ Cufemüorg
Fr SINEMUS
20 LEIDSCHESTRAAT 22
A-M S T E R D A M
TELEFOON 45812
HEMDEN
HAAR MAAT
IIIIIHMIIIIIIIIfll
GECHOSLOVAKIJE
Door de redactie werd mij toegezonden een
uitvoerig schrijven van den heer Willem Smit
te Koog a.d. Zaan, naar aanleiding van mijn
bespreking in het nummer van_18 Aug. van
Prof. Van Wijk's boek over de
Cechoslovaaksche republiek. Hoewel deze kritiek zich eigen
lijk meer richt tegen Prof. Van Wijk dan tegen
mij, voldoe ik graag aan het verzoek er op'te
antwoorden.
Het zijn hoofdzakelijk drie punten, waar
tegen de heer Smit zijn aanval richt: de een
heid van den Cechoslovaakschen staat, de
persoon van president Masaryk, en het anta
gonisme tusschen Oostenrijk en Bohemen.
Het gehalte van de argumenten van den heer
S. valt al onmiddellijk op te maken uit zijn
eerste opmerking: ,,is het u bekend, dat de
naam Czecho-Slovakije eene misleiding is?
Er bestaan nam. geen Czecho-Slovaken, dus
kan er ook geen staat zijn, welke dien naam
draagt". Dat er geen Cechoslovaken zijn, zal
wel waar wezen; er zijn Gechen n Slovaken,
maar hoe dit het dus ook geen staat van dien
naam" motiveert, is mij een raadsel. Mag men
soms ook niet van Elzas-Lotharingen, van het
vroegere Oostenrijk-Hongarije, spreken, om
dat er Elzassers n Lotharingers, enz. zijn?
Waar de heer S. zijn argumenten vandaan
haalt, bemerkt de eenigszins terzake kundige
al spoedig uit zijn verwijzingen naar uitingen
van de Slovakische politici Jehlisca, Dvorzak,
Hlinka, door den heer S. aangehaald. De eerste
vraagt een koning, omgeven door den glans
van de apostolische Stefanskroon" de tweede
verzet zich tegen de Óechische hegemonie, en
teekent verzet aan tegen de panslavistische
avonturen van een Masaryk en Kramarsch".
de derde vraagt zelfbestuur van Slovakije, en
kant zich tegen het toezicht van de Czechen,
die het land uitzuigen en berooven". We heb
ben hier blijkbaar uitingen van z.g.
Madjaroonsche zijde, van den kant van
gedenationalizeerdeSlovaken.wierMadjaarsche sympathieën
naar het vroegere koninkrijk Hongarije uit
gaan, waarbij Roomsch-Katholieke actie voor
de apostolische Stefanskroon" geen geringe
rol speelt. Wanneer de heer S. de moeite wil
nemen het boekje van Prof. Van Wijk te lezen
wat hij blijkbaar niet gedaan heeft?zal hij
daar op b!z. 45^52 allerlei over de agitatie
dezer Madjaarsch gezinde minderheid kunnen
vinden. Hij zal daar een en ander aantreffen
overde door den schr. waarlijk niet verbloemde
ontevredenheid in Slovakije", en hij zal die
dan ook naar haar waarde kunnen schatten.
Het zij mij vergund den heer S. te wijzen op
mijn eigen woorden in het door hem niet al te
nauwkeurig gelezen artikei,waar ik het hèb o ver
de moeilijkheden, dat de echoslovaaksche
republiek niet een geheel vormt, maar uit een
viertal min of meer heterogene bestanddeelen
iiiimtiiiiiiitmiiiiiiiiuiiiiiiiiiuiimiiiiiiiiititimmiuittiiittiiniitiHiiiiiiHiiiiiiiiiiii
is te zamen gevoegd", en wa'ar ik de wrijving
der nationaliteiten" niet,heb verzwegen. Laat
mij het, voor dit bijzondere geval, aanvullen
met de woorden van Prof. V. W.: Mogen wij
de afscheiding van Hongarije en de vereniging
met Bohème en Moraviëwel een goede daad
noemen? M. i. is het een experiment, maar
een experiment, dat noodzakelik was en
kans heeft, goede resultaten te hebben .... in
't algemeen heeft de Slovaaksche patriot
sympathie voor de Cechoslovaaksche staat"
(blz. 50).
Te gewagen van de panslavistische
avonturen van een Masaryk" verraadt slechts
onkunde over persoon en werkzaamheid van
den president. Wanneer er n Cech is, die de
panslavistische romantiek heeft geremd en de
verdraagzaamheid heeft aangeprezen, dan is
het Masaryk. Zijn leven ware allicht gemakke
lijker geweest, wanneer hij de chauvinistische
schetterleuzen meer tot de zijne had gemaakt.
Het staat den heer S. niet fraai smalend te
gewagen van ,,den edelen, democratischen uni
versiteitsprofessor",; het zal hem niet gemak
kelijk vallen diens ondersteld tekort aan waren
adeldom en nobele democratie met goede be
wijzen te staven. Want het bakerpraatjc, dat
de afgevaardigde Masaryk bij het begin van
den oorlog den eed op de grondwet van de
voormalige monarchie verbrak, heeft in dit
verband al heel weinig bewijskracht. De heer S.
houdt er nogal van om een parallel te trekken
tusschen keizer Karel en den president, ten
gunste van den eerste. Ik zal hem hierin niet
navolgen; het ware een poovere hulde aan
Masaryk hem te verheffen ten koste van dien
stumperigen Habsburger, die door den heer S.
slechts met het twijfelachtig epitheton keizer
lijke goedzak" wordt vereerd. Anders, hoe
denkt de heer S. over dien illusteren vorst, die
tot tweemaal toe zijn keizerlijk woord brak?
Wat bedoelt de heer S. ten slotte met zijn uit
lating over een tijd, waarin de wereld meer
sympathie voor een edelen, (en vooral) demo
cratischen humaniteitsprofessor gevoelt, dan
voor een keizerlijken goedzak"? De heer S.,
die zoo spoedig bezwaar maakt tegen woord
koppeling, dient te weten, dat het gewagen
van een humaniteitsprofessor" onzin is.
Masaryk is professor geweest, en ik geloof voor
alsnog dat zijn prestaties als zoodanig staan
boven de kritiek van den heer S.; hij heeft óók
zijn leven in dienst gesteld van de humaniteit,
en als zoodanig, ook door zijn bezadigd optre
den in de jongste internationale politiek, beter
verdiend dan smaad en hoon.
Wat eindelijk de verhouding tusschen Cechen
en Oostenrijkers, nader uitgedrukt: tusschen
de Cechen en de vroegere Duitsche macht
hebbers in Bohemen betreft, ik zal de laatste
zijn om te zeggen,dat de tegenwoordigenouding
der vroegere onderdrukten voorbeeldig is. !k
sprak zelf van kleingeestige plagerijen, bron
van nieuwen, tegengestelden wrok";
vermoeDE LUCHTWEG NAAR INDI
lllllfllflfftlfltflfllllfftlftwt f,
Onze groote pers heeft tot nog toe niet die
aandacht aan de toekomst van het Nederland
sche Vliegwezen geschonken, die deze uit
velerlei oogpunten verdient. De tijden.waarin
men korte berichten daarover in de
sportrubriek kon onderbrengen, zijn voorbij, want
vooral het Burgerlijke", naast het militaire
Vliegwezen toont een levenskracht die niet
alleen eerbied afdwingt maar ook de uiterste
aandacht van ons geheele volk vereischt en
daarop ten volle aanspraak heeft.
De groote proef-vlucht van Nederland naar
Batavia immers wordt thans voorbereid door
een comitéwaarin vooraanstaande mannen
zitting hebben genomen, die een degelijke uit
voering na een behoorlijke voorbereiding
waarborgen. .
Het doel van dezen tocht is niet uitsluitend
en zelfs niet in de eerste plaats, het verrichten
van een sportieve daad... het houdt veel meer
verband met het vraagstuk der ontwikkeling
van het wereldluchtverkeer, zooals dat in de
toekomst wordt tegemoet gezien.
Het is niet te ontkennen, dat de tijd voor.een
geregeld luchtverkeer tusschen Nederland en
Indiënog ver is, hoewel reeds thans de
weg voor dat verkeer gebaand moet worden
en de middelen tot stand moeten komen
In Engeland maakt alreeds Ihet tot
stand brengen van de luchtverbinding tusschen
het Moederland en Engelsch-Indiëeen onder
werp van zeer ernstige studie en voorbereiding
uit, voornamelijk van officiëele zijde.
Inderdaad blijkt dit laatste zeer duidelijk
uit het dopr de Britsche regeering verleden
jaar uitgegeven eerste bericht over de Imperial
Air Mail Services, uitgaande van de Civil
Aviation Advisory Board van het Air Ministrv.
Het rapport begint met de vermelding vau
de buitengewone ingewikkeldheid van het
probleem der lucht-postdiensten naar het
voorloopige eindpunt: Britsch-lndië, en ver
klaart dat nationale en rijksbelangen in de
eerstejplaats de aandacht vragen en de zuiver
commércieele zijden van het vraagstuk geheel
in de schaduw stellen. Het instellen van de
luchtpostdiensten, zoo gaat het rapport voort,
is ook daarom van zoo groot gewicht omdat
daarmede een personeel wordt opgeleid en
materieel gebouwd, hetwelk in oorlogstijd een
gewichtige reserve vormt. Ook doet de ge
stadige ontwikkeling der techniek de mogelijk
heid voorzien, alle deelen van het Britsche
Rijk door geregelde luchtlijnen te verbinden.
Reeds deze zeer korte uittreksels uit het
verslag vormen ook voor Nederland een vinger
wijzing. Ook voor ons land moet noch kan op
het oogenblik de commércieele kant den door
slag geven. Ook voor Nederland geldt het een
nationaal en rijksbelang. Ook voor Nederland
is een reserve aan personeel en materieel
noodig voor tijden van gevaar.
ffffljiifiifffiimimiiuiffficmiiifiiffffiffrfii
Het doel waarmede de vliegtocht naar Indi
op touw wordt gezet (voor de waarschijnlijke,
doch nog niet zeker vastgestelde route ver
wijzen wij naar de kaart) is drieledig.
Ten eerste dienen de vliegers en de tech
nici door eigen ervaring geheel op de hoogte
te komen van de te volgen landroutes en van
al de daar heerschende toestanden waarmede
zij te maken hebben. Dat kan niet anders dan
door ervaring. Plannen op het papier hebben
slechts een problematieke theoretische waarde.
Ten tweede zal Nederlandsch-Indiënaar
alle waarschijnlijkheid een schakel vormen in
de keten van de luchtlijnen die Britsch-lndi
en Singapore met Australiëen Nieuw Zeeland
in de toekomst zullen verbinden. Het is daar
om in hooge mate gewenscht dat wij zelven in
ons eigen gebied reeds thans de noodige
vliegterreinen, van al het noodige voorzien, tot
BAM/HA
25OOO
stand brengen. Het behoeft wel geen betoog
dat hiermede, evenzeer als zulks het geval is
met stoomvaartlijnen en havens, een bij uit
stek nationaal belang is gemoeid. Het is moge
lijk dat voor de Bvïtsche lijnen gebruik zal
worden gemaakt van een landingsplaats in
Britsch Noord Borneo. Maar dat land ligt
daarvoor niet zoo gunstig als Mednn, Muntok
en Batavia, omdat langs deze laatste route
alleen de straat van Malakka moet worden
overgestoken en men verder steeds land onder
zich heeft, terwijl bovendien Borneo ver van
de ontwikkeldste streken af ligt, hetwelk
met het oog op passagiersverkrer minder
gewenscht is.
Ten derde is het noodig, in Insulindc zelf,
door een kloeke daad, de publieke opinie en
de authoriteitcn opmerkzaam te maken op het
belang van het Burgerlijke. Vliegwezen voor
Indië. Tot nog toe i's de belangstelling slechts
matig geweest, en door de malaise en de
financieelèmoeilijkheden is het vraagstuk eenigs
zins op den achtergrond geraakt. Niettemin is
een verbetering van e verkeersmiddelen
tusschen Java en de Buitenbezittingen en deze
laatste onderling hoog noodig. De mailbooten
onderhouden op vele plaatsen slechts een
wekelijkschen of veertiendaagschen dienst,
terwijl' kleine plaatsen met nog langer
tusschenpoozen worden aangedaan. Dat is be
grijpelijk bij de groote afstanden in Insulinde,
dat bijkans een werelddeel op zichzelf mag
heeten. Maar het is juist bij groote afstanden
dat de vliegtechniek d"e grootste voordeden
biedt en waarvoor men haar noodig heeft. Ook
kan door geregelde luchtlijnen in Insulinde
-/.elf de centrale regeering haar bijeenhoudend
gezag met veel ineer nadruk uitoefenen dan
thans. Binnen 12 of 24 uren zal zij zich overal
in den Archipel kunnen doen gelden, temeer
wanneer later vliegtuigen beschikbaar komen
voor het snel overzenden van troepen. Voor
de verdediging van Insulinde heeft verder een
goed gevestigd en van geschoold personeel
voorzien burgerlijk Vliegwezen, in Indiëge
vestigd en bestuurd, eenevenzoo groote
waardelijk zou ik den heer S. staaltjes van zulke
plagerij kunnen noemen, waar hij nog ver
baasd over zou zijn. Geen weldenkende, die dat
niet betreurt. Maar nu moet men de zaak niet
gaan omkeeren, en de Duitschers verheerlijken
ten nadeele der Cechen. Wie eenigszins met
de geschiedenis op de hoogte is, weet van on
recht en miskenning van de zijde der Duitsche
heerschers. Eeuwen lang is daar een cultuur,
een nationaliteit, een godsdienst verdrukt.
Het mag dan waar zijn, dat sinds 1894
Czechisch officiëele taal in Praag was" (d.w.z.
naast het Duitsch), dit is waarlijk geen vrucht
van edel gunstbetoon geweest.
Oostenrijksche energie" heeft ongetwijfeld veel in Bo
hemen tot stand gebracht, het heeft er ook
dit in tegenstelling met de meening van den
heer S. ruimschoots van geprofiteerd.
En zij, die, gelijk de heer Smit, zich bedroe
ven over de oplossing der oude Monarchie,
mogen bedenken, dat niet C'echoslovakije en
zijn leiders die uiteenvalling hebben bewerkt,
maar dat zij het resultaat is van een lang en
gecompliceerd, onafwendbaar historisch pro
ces. Thans staan wij voor de taak, niet: te
treuren over wat misschien anders had kun
nen zijn, maar: rekening te houden met de
reëele, levenskrachtige factoren van het heden.
Van die factoren is de jonge Cechoslovaak
sche staat er n, en, ondanks menig tekort,
niet een van de minste !
LINDEBOOM
als in het Britsche rapport t.o.z. van het
Britsche Rijk wordt betoogd.
Overigens is hier voor Nederland, uit een
internationaal oogpunt, eer te behalen, en ook
daarom verdient het plan de aandacht en de
belangstelling van ons volk in zijn geheel.
Groote vliegtochten, met bevredigende resul
taten, zijn nog slechts door enkele
stoutmoedigen afgelegd.
In Mei 1919 vloog Read (Amerikaan) van
Lissabon naar Plymouth in Amerika over den
Atlantischen Oceaan in ongeveer 38| uren.
In Juni 1919 vlogen Alcock en Brown over
den Atlantischen Oceaan van St. John
(NewFoundland) naar Clifden (Ierland) in 15 uren
57 min.
In Nov./Dec. 1919 volbrachten Ross Smith
en Keith Smith in 27 dagen, 20 uren en 20
min. den tocht van Londen naar Fort Darwin
in Australië.
In Februari /Maart 1920 vloog Rijneveld,
de Afrikaander, van Kaapstad naar Rome.
Wegens averij aan de machine en het lange
wachten op een nieuwe (twee keeren) duurde
de reis 45 dagen.
In Februari/Mei 1920 vloog Ferrarin de
Italiaan van Rome naar Tokio. Ook deze reis
duurde lang (107 dagen) wegens averij en lang
wachten op nieuwe machines.
In Maart/Juni 1922 vlogen de Portugeesche
'vliegers Cocadura Cabral en Cago Continho
van Lissabon naar Rio Janeiro, in 79 dagen,
eveneens wegens averij etc.
De lijst der geslaagde vliegtochten is nog
niet lang, er zijn reeksen van allerlei moeilijk
heden te overwinnen. Maar de Nederlandsche
vliegers zijn jongens] van Jan de Witt wien
het allerminst aan moed en koelbloedigheid
ontbreekt. Daarom zullen de hertgrondigste
wenschen van ons volk hen op hun
stoutmoedigen tocht vergezellen.
Den Haag, 11 Sept. 1923.
H.
N L o p