Historisch Archief 1877-1940
29 Sept. '23. - No. 2414
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DIERSTUDIES
Teekening voor At Amsterdammer" door H. Verstijnen.
II. Tijdbeeld
Wat den gepensioneerden kolonel overkwam, die den Ober een milliuen mark
fooi wilde geven
Op den Economischer! Uitkijk
Op hoop van zegen !
Mijne lezers weten nu langzamerhand wel,
dat ik met de actualiteit op zeer gespannen
voet verkeer, d.w.z. dikwijls in mijn
14daagsche kronieken bij de feiten van den dag
ten achter ben. Zij moeten mij dus ook nu
maar ten goede houden, wanneer ik thans
eerst kom te spreken over het praeadvies van
den Hoogen Raad van Arbeid over de aan
dat college voorgelegde vraagpunten be
treffende de herziening van de sociale ver
zekering, welk document 6 Augustus 1.1. is
verschenen.
Men zal zich, wellicht, herinneren, dat ik in
de nummers der Groene van 7 en 21 Juli 1.1.
onder het hoofd: Alweer : het departemen
tale plan" eenige beschouwingen aan dit
onderwerp wijdde en meer in het bijzonder
over het concept-praeadvies, door Commissie
XI" uit den H. R. v. A. aan dit college uit
gebracht. Welnu, deze Hooge Raad heeft
dan 26 Juli 1.1. aan de hand" (o, Charivarius !)
van dit concept de vraagpunten bezien en
zijn inzicht daarover vastgesteld.
Laat mij nu allereerst mogen opmerken,
dat het document, waarin dit inzicht dan
vastgelegd is, wat den vorm betreft een zeer
poveren indruk maakt. Men bedenke hierbij
toch wel, wat de zaak is. Aan de orde is een
zoo buitengewoon belangwekkend iets als
de algeheele herziening van onze sociale
verzekering,d.w.z.eene, zoo noodig ingrijpende
wijziging van de op dit stuk reeds bestaande
wetten en in verband daarmede het bepalen
van de richtlijnen voor nog in te voeren ver
zekeringen (ziekengeld-uitkeering en genees
kundige hulp). De vraag is, hoe dit groote
werk tot stand zal moeten worden gebracht
zóó, dat de daaruit voortvloeiende regeling
niet alleen volledig zij, maar ook meer vol
doening schenke dan de huidige; dat door
die regeling verkregen worde eenheid, een
voud en bezuiniging in de uitvoering. Wie
ook maar eenigszins kijk heeft op den
ingewikkelden aard van dit onderwerp, begrijpt
dat een belangrijk, welgegrond oordeel over
de verschillende daarbij rijzende, van aard
zeer onderscheidene vraagpunten niet zoo
maar in een kort bestek is te leveren, tenzij
men apodictisch, d.i. zonder zijn meening
toetelichten of te verdedigen, zonder de
verkieselijkheid van den aangewezen weg in het
licht te stellen door aan te toonen waarom
andere wegen minder goed zijn, enkele
stellingen neerschrijft.
Nu bedenke men voorts, dat hier door den
Minister de meening over deze zoo samen
gestelde vraagstukken werd gevraagd van
den Hoogen Raad van Arbeid, het college,
dat ingesteld is om aan de Regeering juist
over problemen als dit een belangrijk oordeel
te geven, het lichaam, dat bestemd was om
den wetgever bij de voorbereiding van zijn
arbeid zoo veel practischen steun te verleenen
dat straks die arbeid blijken zou deugdelijk
verricht te zijn.
Indien men dit in het oog houdt en dan
ziet, dat het praeadvies van den H. R. v. A.,
als het in de Groene was afgedrukt, waarlijk
niet meer ruimte zou innemen dan een mijner
uitkijkjes", dan begrijpt men toch wel, dat
in zoo kort bestek over een zoo omvangrijk
onderwerp een doorwrocht betoog (of iets
dat daarop lijkt) eenvoudig niet kan worden
geleverd.
Trouwens, hoe is het gegaan? De heeren
hadden het concept-praeadvies gelezen en
kwamen nu bijeen om daaruit hun advies
op te maken. Dat concept was, men herinnert
het zich, een in-en-uit-" stuk, een staalkaart
van meeningen, waarvan per saldo eenige eene
meerderheid (maar niet steeds dezelfde) hadden
verworven. De H. R. v. A. heeft kans gezien
in de vergadering van n dag de zaak af te
doen , daarna is het verslag, be
vattende de uitkomsten der beraadslagingen,
opgesteld. En klaar was men ermee !
Zal ik u nu, al is het beknopt, navertellen
gaan, tot welke slotsommen dit college is
gekomen? Mij dunkt, dit is overbodig. Wel
licht hebt gij in de pers er een en ander destijds
reeds over gelezen. Ik kan niet aannemen
dat gij nu nog belang zoudt stellen in een
uittreksel uit dit reeds zoo bondig praeadvies.
Liever vestig ik uw aandacht (omdat dit punt
ook weer de waarde en beteekenis van dit
praeadvies raakt) op den aanhef. Die luidt
aldus:
Eenige leden betreurden het ten zeerste, dat
in het praeadvies van Commissie XI niet een
meer gedocumenteerde voorlichting was gege
ven Zij achtten het onmisbaar voor den Raad
om zich omtrent de verschillende vragen een
oordeel te vormen, dat een uitvoerig cijfermate
riaal zou zijn overgelegd, waardoor de leden
zich een beeld zouden kunnen vormen van de
administratieve en financieele' gevolgen van de
geopperde denkbeelden. Waar die gegevens ge
heel ontbraken, kon hun antwoord op de ge
stelde vragen slechts op overwegingen van
principieelen aard en niet op de overwegingen,
welke verband houden met de practische gevol
gen, gebaseerd worden.
Het spreekt wel vanzelf, dat de opmerking
dezer leden volkomen juist en ad rem" is.
Zonder cijfermateriaal valt over de adminis
tratieve en financieele gevolgen eenvoudig
niet te oordeelen. En dat cijfermateriaal
ontbrak! Dus kondenslechts principieele over
wegingen gelden. De practische gevolgen"
daar had men, principieel redeneerend, geen
voorstelling van! Volkomen juist. Maar
ik wil dan toch vragen, welke waarde valt
toe te kennen aan een schema voor herziening
van onze sociale verzekering, wanneer zij,
die deze lijnen trekken, daarbij zeggen:
ziet u, dit zijn nu onze principieele overwe
gingen; wat de practische gevolgen van onze
voorstellen zullen zijn, ja, dat weten wij niet!
Opmerkelijk is, dat deze bedenking van
eenige leden" klaarblijkelijk gedeeld werd
door heel den Hoogen Raad. Immers de
volgende alinea van den aanhef luidt:
De Raad stelt er daarom prijs op aan zijn be
antwoording van de vragen het voorbehoud te
verbinden, dat terecht ook door Commissie XI
is gemaakt, dat een definitief oordeel over de
verschillende denkbeelden en omtrent de her
ziening in haar geheel slechts mogelijk zal zijn,
nadat te zijner tijd de voorontwerpen, waarin
de herziening zal zijn belichaamd, aan den Raad
zullen zijn voorgelegd.
De Hooge Raad verklaart hier dus uit
drukkelijk een voorbehoud te maken: ook
wij hadden geen cijfermateriaal, konden dus
de practische gevolgen onzer wenschen niet
nagaan; daarom" is een definitief oordeel
over de vele punten en over het geheel van
ons eerst te wachten, als de voor-ontwerpen
gereed zijn. M.a.w.: gij, minister, kent nu
onze principieele verlangens; ga dus nu maar
aan het werk; als gij alles kjlaar hebt ook
met een toelichting, die tóch zeker het
noodige cijfermateriaal bevatten zal, nu, dan
kunnen wij die voor-ontwerpen bestudeereji
en dan zullen wij ook in staat zijn de practische
gevolgen van een, naar ons advies opgezette
herziening, te overwegen
Maar nu moet men zich hierbij herinneren,
wat Minister Aalberse in de Tweede Kamer
op 19 Juli 1.1. (Handelingen bldz. 2654)
omtrent het, toen nog te wachten, advies
van den H. R. v. A. heeft gezegd. Dit is wat
hij zeide, toen men hem vroeg, hoe hij zijn
werk dacht in te richten en wanneer hij daar
aan zou beginnen: Ik hoop, dat ik het
advies van den Hoogen Raad van Arbeid
half Juli zal krijgen. Men zal toch niet van
mij verlangen, dat ik nu zeg wat ik daarna
J.S.MEUWSEN, Hofl. A'OAM-R'DAH-DBN HAAQ
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
JAC. URLUS
HAVANA l» Gt. SICtAAK bQ
HAIÏIHUCoJenibFandlpIMmjtelstr,
,,zal doen, voordat ik dit advies heb. Ik kan
alleen zeggen wanneer ik dit advies heb, dat
,,van mij ongetwijfeld is te verwachten, dat
,,met den meest mogelijken spoed zal worden
voortgewerkt, voorgewcrkt dus in de eerste
plaats om vast te stellen, wat voor dit
Kabinet zal zijn de basis, waarop zij de
geheele sociale verzekering wenscht op te
bouwen, terwijl onmiddellijk daarna zal
worden begonnen met de uitwerking van
verschillende wetsontwerpen "
Dit was dus duidelijk: de1 Minister kon niets
zeggen, voordat hij dit advies had. Zoodra hij
het had, zou hij daaraan de basis ontteenen,
waarop dit Kabinet de geheele verzekering
opbouwen wilde.
Dus: uit het advies moest hij de gewenschte
basis leeren kennen.
Nu heeft hij het advies. En wat nu?
In dit, den Minister verstrekt advies zegt de
H. R. v. A.: aangezien wij geen cijfermateriaal
hadden en dus de practische gevolgen niet
kunnen nagaan, daarom maken wij het
voorbehoud, dat wij een definitief oordeel
over alles en nog wat slechts geven kunnen
als de voor-ontwerpen ons bereiken.
Uit dit advies met dit voorbehoud moet de
Minister nu de gewenschte basis voor de her
ziening afleiden!
Wat wil dit zeggen? Treden wij even iets
verder terug in de geschiedenis, zooals die
ons uit de.Handelingen der Tweede Kamer
bekend is. Minister Aalberse wilde na de
jongste algemeene verkiezingen om per
soonlijke redenen zijn portefeuille liefst neer
leggen. Hij blijft echter aan, ten einde dit
groote werk der herziening te kunnen volvoe
ren. Staan dan de groote lijnen voor dit werk
bij hem vast? Daarvan blijkt niets. De chef
der Afdeeling Arbeidersverzekering schrijft
over die herziening twee artikelen in de
N. Rott. Crt, welke omgewerkt worden tot
een den Minister voorgelegde nota, uit welke
nota vraagpunten worden afgeleid. En het
is over die vraagpunten, dat de Minister het
oordeel vraagt van den H. R. v. A. Dit
college verlangt een conceptadvies van zijn
Commissie XI", welke, bij gebrek aan cijfer
materiaal, slechts (vrij verwarde en ver
warrende) beschouwingen over
wenschelijkheden levert. De H. R. v. A. stelt nu zijn
advies aan den Minister op, uit daarin ook
wenschelijkheden met alle voorbehoud om
trent de practische toepassing. En deze aldus
geclausuleerde verlanglijst zal nu voor den
Minister de grondslag voor heel dit moeilijk
werk der herziening zijn...
Ziedaar, hoe zoodanige uiterst ingewikkelde,
ook technisch buitengewoon bezwaarlijke
arbeid voorbereid wordt. Is dilettantisme
een te scherp woord voor zulk een bedrijf?
Wat beteekenen principieele verklaringen
omtrent misschien wel nuttige wetswijzigingen
indien men een slag om den arm" houdt
ten aanzien der practische mogelijkheden
en wenschelijkheden? Zoo weinig durft de
H. R. v. A. zelf zijn vijftal bondige uitspraken
aanbevelen als een grondslag, voor welks
degelijkheid men durft instaan, dat men
voorzichtiglijk zegt: wanneer gij op grond
dier uitspraken voor-ontwerpen hebt samen
gesteld, dan eerst zullen wij een definitief
oordeel over de verschillende" (N.B. nu
door ons aanbevolen !) denkbeelden en
onttrent de herziening in haar geheel" kunnen
vellen.
Ga dus nu maar aan 't werk, Minister ! Gij
zocht immers een basis. Nu, hier hebt gij er
een. Een deugdelijke? Dat weten wij niet.
Dat zullen wij zien, wanneer gij op die basis
uw werk hebt verricht. Wellicht zal ons
definitief oordeel" dan luiden dat ver
schillende denkbeelden" toch practisch onjuist
bleken en dat de herziening in haar geheel
toch beter op een andere basis ware gegrond
geweest.
Qni vivra, vcrra ! Op hoop van zegen !
S M I S S A E R T
BENAUWD
Hardop-droomend over nullen,
Met zijn vingers in zijn haar,
Lag daar in zijn rommei-bedje
d'Arme giro-ambtenaar.
Do nder-inge zonden-stukken
Spookten door zijn hersens rond,
Toch nog nette heeren-vloekjes
Sisten uit zijn smartemond.
Achten, zessen, negens, eenen,
Stiet hij nijdig-tartend uit,
Met zijn bleeke penne-vuistjes
Maakte hij een wring-geluid.
Treiterende optel-fouten
Dreunde hij wraakgierig op,
Bij een gil van: Weg die komma !"
Rukt hij haartjes uit zijn kop.
't Is 'n actie, 't is 'n actie !"
Brult hij als zijn vrouw hem wekt,
Maar die zegt: 't Is kwart voor negen",
Kom, de tafel is gedekt!"
?Alles telt hij wat hij aanpakt:
Zakdoek, knoopjes, das en boord,
En deelt alles weer door zeven,
Wat hij ruikt en proeft en hoort.
Hoort hoe hij vermenigvuldigt,
Kopje thee met overschoen,
Hoe hij aftrekt brood min boter,
Suiker nul ik hou 'n zoen.
In de tram telt hij de menschen:
Zestien plus den conducteur,
Zooveel monden, zooveel ooren,
Tachtig keeren schuift de deur.
Honderd drie en zestig stappen,
Tot de deur van zijn kantoor,
Negen honderd veertig klachten,
Telt hem een collega voor.
Krijschend zakt hij in elkander,
Heel zijn reken-lichaam beeft,
Ln de dokter zegt meewarig
Dat hij giro-iti? heeft.
J. H. S P E E N H o F F.
UNIE BANK
voor NEDERLAND en KOLONIËN
AMSTERDAM
en ROTTERDAM
Agentschappen in Nederland:
's-GRAYENHAGE, TILBURG,
LEEUWARDEN. 01 STER WIJK,
UDENHOUT, LOCHEM en BORGULO.
Agentschappen in Indië:
BATAYIA, SOERABATA, BEHA
RING, BANDOENG, MEDAN en
WELTEVREDEN
Avondgedachte
Waar is het lied, dat Moeder zong?
De lach, die eens haar wangen kleurde?
Het bloemken uit haar vollen wrong,
Dat zoeter dan de Meidoorn geurde?
Mijn God, hebt Gij dat al bewaard,
Om 't aan mijn hart terug te geven,
Wanneer ik, scheidende van de aard',
Zal stijgen tot een hooger leven?
Zóó blijft in elke droeve ziel
De Hoop - die biddend op doet staren
Dat God het liefst wat ons ontviel
Voor ons als Erfdeel wil bewaren.
PEEKKE DEN BELG
iiiliimlllllllltl
Illlllllllllllllllllll
HlltlllllllllllltH Illllllllllllllllllll Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllll
OHTTAHG ei BÏTAALKAS
liiiii Diiliiitriil 20-22, lutiidii
Renteverg. voor gelden ft deposito
met l dag opzegging \y^ pCt.
Bedr. tot ? 20.000 tent. betaalb.
met 10 dagen opzegging l % pCt.
Voor andere termijnen op nader
evereen te komen voorwaarden.
Open m gesloten bewaargeving
volgens Reglement.
SAO DEP08IT IHRICBTINft
geopmd t
op Werkd.v.l»/4V .m.tot 47, uura.m.
op Zaterdagen en
Beursvacantiedagen des morgens v. 83/< tot 12 uur.
Loketten van ?2.50 per maand
(? 10.?per Jaar) en hooger te huur
voor bij de Directie bekende of
geïntroduceerde personen.
J.
Assurantiekantoor
Heerengracht 124/128
Amsterdam.
Telefoon 40329.
Verzekering van
kunstvoorwerpen
tegen alle schade.
Billijke premiën.
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 10.?per Jaar.
Levensverzekering Maatschappij
" r^«j'~"'~" » '
rnnem
verzekerd bedrag: ruim 70 millioen gulden
Di Hollandse!» Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70
De Bank verstrekt gelden tot
elk bedrag met een minimum van
t 1000.?op zakelijk onderpand
en onder borgtocht, met in
pandgeving eener polis van levensver
zekering van gelijk bedrag, en
verkoopt 6% schuldbrieven in stuk
ken van ? 1000.?, ? 500.?en
? 100.?tegen den koers van 09%.
te ROTTERDAM
Directie,
?f.H. H.C. CAITINBIJB M
I. MOSSELMAN
De Bank geeft onder eontrOli
van het Algemeen Admini
stratie- en Trustkantooi
5% Pandbr. tegen 95%.
Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland
Maatschappelijk Kapitaal f 2.000.000.
Uitstaande Leeningen. . 19.535.900.
Pandbrieven. 18.889.600
Reserves 1.197.720.
Hoofdkantoor: te 's-O RAVENHAGE, NASSAULAAN 23.
Bijkantoor: te UTRECHT, BOOTHSTRAAT 15.
De Maatschappij stelt beschikbaar:
4J% en 5% PAIDBIIEVEI TEiEI BEUISKDEIS In itukkii m l 1.000.-,
1500.- in f 100-, HET VEIPLICHTE IUILIJKSGHE UITLOTIH, imioiinitt 1021.
Dl DlnctliiMr. D, VAN HOUTEN. Mr. J. D. TEN BRUBSEN CATE.
Residentie Hypotheekbank
's-G R A VEN H AG E Anna Paulownastraat 97.
TKUITII'I IN ACCOUNTANTICONTROLB
5'/27o Hypotheekbrieven tegen 991/2%
Opolmohlt»»f * pari nèIO
Directie: K. E. ABBINO. D. VAN OOKBT.
BinnenL Vaart Risico Sociëteit.
Gevestigd te Amsterdam Heerengracht 260-262.
MAATSCHAPPELI IK KAPITAAL :
VIJF HONDERD DUIZEND GULDEN.
RESERVEKAPITAAL :
EEN HONDERD ZES DUIZEND VIJF HONDERD ULDEN.
VERZEKERINGEN op alle binnenwateren van Nederland, België,
Frankrijk, Duitschland, enz.
Ie. opCASCOen MACHINERIEËNvan Stoomschepen,Schepen,enz.
2e. op GOEDEREN, INBOEDELS enz. per Stoombooten, Schepen,
Spoor, Wagens enz.
3e. op PASSAGIERSGOEDEREN, door de Wereld.
4e. op WASCHGOEDEREN, naaren van deBleekerijeninNedcrland.
5e. op RIJWIELEN in Nederland.
De Binnenlandsche Vaart Risico Sociëteit te Amsterdam en
The Marine Insurance Company Ltd van 1836 gevestigd te Londen,
SLUITF.N VERZEKERINGEN per Post, Luchtpost, Van end
& Loos en andere Expeditiën, op: Geldswaardjge papieren,
Specie en Diamanten door de geheele wereld.
Inlichtingen worden volgaarne door de Directie en de Hoofd
agenten verstrekt.
IEDEIUIISÜ1E HMDEL-MMTSCOitPril
Gestort Kapitaal £80,000,000.?.
Statutaire Reserve f 19,769,180.?.
Buitengewone Reserve ... f 22,660,000.?.
Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentschappen te ROTTERDAM en 'i-GRAVENrlAGC
RENTE VOOR DEPOSITO'S:
Direct opvorderbaar = 'V» %
l maand vast ol opzegging .... 2 %
3 maanden vast ol «pzegging. . . 3 %
8 n » n » ? ? ? 3V, %
12 , ... 4 V, %
Voor andere termijnen en groot» bedragen nader overeen te kom».
lolliri. Uipothiikbank 1001 Ut\\ni
Opgericht In 1864
Wnïmt MuticbippelqX Kipltul f5.DOO.OOt
Verstrekt geld op eerste hypo
theek. Voor inl. wende men zich tot
het kantoor der Bank, Oed. Bierha
ven 25 te R'dam of tot hare Agenten
in de hoofdplaatsen des Rijks.
De Dir.Mr.W.v.RossuM.Mr.TH.
REEPMAKER, Mr. N. P. C. v. WIJK.
De aarlemsche Hypotheekbank
Directie: Mr. A. S. MIEDEMA di P. H. CRAANDIJK
Kapitaal f2.500.000 Reserves f510.239
Hypotheken f24.299.910 Pandbr. f 24.079.300
SpCt. Pandbrienn tigen laalstin Amslerdamsdieo Beurskoin.
In lederen Boekhandel;
Gebonden 11.50 per deel
EEN POLIS bij de
AMSTERDAMSCHE"
GEEFT VOLKOMEN ZEKERHEID
Soliede grondslagen-Voorzichtig beheer.
Qpoofe openbaarheid.
Vï?aagf jaarverslag. - A'dam.N.Spiegeisfraaf17.
Illustratledruk-papier van de Firma C O. A. CORVEY, Keizersgracht 285, Amsterdam, Tel. 41202 en 40555