Historisch Archief 1877-1940
20 Oct. '23. - No. 2417
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE AMSTERDAMMER
Weekblad v c o r Nederland
kost slechts f 10.?per jrar
BOUWT IN HET
OOSTERPARR
TE
BILTHOVEN
INLICHTINGEN VERSTREKT DE DIRECTIE
TEL. INT. :?No. 6538
KUNSTHANDEL
G. J. STEGEMAN
OVERTOOM 163
TELEFOON 28292
tingen
STEUNZOLEII(ii£«ü«HOI
MCI OP9TMANOCN tUtTCHftANB
HERSTELT OE/PLATVOrrH
j.A.MESSING. \*
O.Z.VOORBURGWAL
Werken van Marcellus Emants
VERSCHENEN:
ROMANS:
WAAN .... Ingen. f2.50 - In prachtb. f3.50
VIJFTIG ... ,, ,,0.90
OP ZEE. ... ,,090
MENSEN ... ,, ,,4.50 - In pra::htb. f5.50
LIEFDELEVEN, 2e dr. Ing. f 3.90 - IQ prachtb. f 4.90
EEN NAGELATEN BEKENTENIS, 2e druk.
Getonden in Geïllustreerd Omslag f 1.50
TOONEELSTUKKEN:
DOMHEIDSMACHT, 2e druk
JONGE HARTEN, 3e druk .
HAAR ZUSTER
LOKI
OM DE MENSEN . .
HIJ
EEN KRIEZiS
FATSOEN
ONDER ONS
LOEVESTEYN
Prijs f 3 .25
,,1.25
,,0.90
,,0.69
0.90
ARTIEST ,,,,!.
IN DE PRAKTIJK ,, ,,0.75
NIEUWE LEUS ,,
,,!.ALS 'T GETIJ VERLOOPT . . . . ,,0.90
In eiken Boekhandel verkrijgbaar
m&firffelfche Kefmtf i
S «?« ffjarffj*^ jmrj*A&x»i a/f |
l Jffo t/a/-JDffffFt, C ft crm - j
:e biicuita
ev> voedzdc
i Jeindepen.
INSTITUUT OVERTOOM
Uitgaven van VAN HOLKENA & WARENOORF Amsterdam
Amsterdam
Overtoom 57 en 93a
Rotterdam
Kruisstraat 40
Typen-Steno-Talen Boekhouden
lllllllliiHliiiiililiiilil itltiiiiiiltiiiiiliiliilliiiiiiiiiflili iiiuiiim i
IIIIIIMMIIIIIMII minimum
DE SWASTIKA", DE
DUITSCHE ,,KU KLUX KLAN"
dooi' LlLY WlNNER
Adolf Hitler
In het Katho
lieke Beieren is
een beweging
ontstaan,die ver
want schijnt aan
ae Ku Klux Klan
in de Vercenigde
Staten, met Jdit
verschil, dat alle
verbittering en
haat, hoofdzake
lijk van Katho
lieke, maar ook
van
Protestantsche zijde gecon
centreerd is te
gen de Joden.
is Haken Kruis,"
De naam der beweging
met de Swastika ais symbool. Zij heeft een
uitgesproken militaristische organisatie, goed
bewapend, met een speciaal goed geoefend
Stormtroepen"-Corps, onder leiding van
den onbetrouwbaren dwaas Adolf Hitler.
De naam Haken Kruis" is een soort van
lieflijke benaming voor de werkelijke organi
satie, officieel bekend als de Nationaal Socia
listische Duitsche Arbeiderspartij". Ik bracht
het grootste gedeelte van vier dagen in haar
hoofdkwartier door, waar ik kennis maakte
met de leiders der beweging, me op de hoogte
stelde van hun plannen, programma enz. en
het tenslotte zoo ver wist te brengen, dat mij
een onderhoud met Hitler zelf werd toege
staan.
Het was een tijd van groote opwinding,
daar Dr. Von Kahr juist militair dictator van
Beieren was geworden en een van zijn eerste
verordeningen was het verbieden van Hiiler's
bijeenkomsten.
Dat Hitler zijn partij een Socialistische
Arbeiderspartij" noemt, is al heel dwaas. De
partij is evenmin roei 'l'stisch als dat ze uit
arbeiders bestaat.
Haar leden zijn hoofdzakelijk oorlogs
zuchtige jongens, onontwikkelde knapen, zeer
ontvankelijk voor een aanhitsing tot rassen- alsof het
haat, en die noch anaiyseeren noch begrijpen. afhing.
wat er verstaan wordt onder politiek of staat
kunde. Behalve Hitler zag ik slechts n vol
wassen man in uniform en deze bleek geestelijk
al even onrijp als de jongeren. Deze man, een
lang en mager individu van ongeveer 35 jaar,
met een ingevallen gezicht en een ongemakke
lijk humeur, Fritz Henffstangel genaamd, laat
zich erop voorstaan, dat hij 20 jaar in de Ver
een! gd e Staten heeft doorgebracht.
Mijn vragen brachten de merkwaardige
feiten aan het licht, dat hij een vroegere be
woner was van het dorp Greenwich bij New
York en tijdens den wereldoorlog door de
Alien Property Cnstodian" uit zijn zaak in
kunstvoorwerpen was gezet. Hij is Hitler's
rechterhand. Toen ik met verschillende
dagbladcorrespondentcn hierover sprak ver
telden ze mij, dat zijn beweringen en verhalen
niet altijd klopten. Hij zegt dat hij een
graad heeft behaald aan de Harvard
University in Massachusetts en dat hij voetballer is.
Hij vertelde mij, op mijn vraag of hij had mee
gespeeld in een van de elftallen van Harvard,
dat hij veel geroeid had. Ik maakte hem duide
lijk, dat ik begrepen had, dat het speciaal de
voetbalsport was, waarin hij belang stelde,
maar dat ontkende hij en beweerde, dat hij,
omdat hij piano speelde, geen enkel ruw
spel durfde spelen uit vrees zijn handen te
beschadigen. Ik ging op dit punt niet verder
in. Het gevaar voor iemands handen bij het
roeien scheen mij al even groot als bij liet voet
ballen, doch de kwestie was slechts daarom
van belang, om het type van mannen aan te
toonen, die de leiders zijn van deze beweging.
Hitler, de vroegere huisschilder, die zelfs
in den oorlog geen officier is geweest, matigt
zich een Napoleontische houding aan en
spreekt veelbeteekenend over Mnssolini,
hopende eenmaal Miissolini's plaats
inDuitschland in te nemen, zonder echter Mussolini's
persoonlijkheid en bekwaamheden te bezitten.
Hij is een man van omstreeks 35 jaar, met
bruin haar en koude vischachtig blauwe oogen,
het eene kleiner dan het andere, een echt
gedegenereerd type met een zenuwachtigen
trek om zijn mondhoeken wanneer hij spreekt.
Hij dwingt zijn gelaat tot een ernstige, on
vriendelijke uitdrukking als om er de waar
digheid aan te verleenen van een man van
beteekenis. Verder heeft hij een bespottelijk
klein Charlie Chaplin snorretje, spreekt in
korte afgebeten zinnen, met een zware stem,
' " ' heil der wereld van zijn woorden
Zeg aan de Amerikanen" z.eide hij tot mij,
terwijl hij mij strak aankeek en den klemtoon
legde op elk van zijn woorden, dat mijn
boodschap aan hen deze is:
Wanneer gij u niet bevrijdt van nw Joden,
Japaneezeii en Negers, dan zal het reine
hartebloed van de natie bezoedeld worden". Hun
strijdkreet behoort te zijn Amerika voor de
Amerikanen," zooals de mijne is
Duitschland voor de Duitschers".
Zijn hoofdkwartier maakt den indruk van
dat van een legeraanvoerder.
Zijn voornaamste helpers zijn Kapitein
Herrmann Esser, uit het vroegere Duitsche
leger; Majoor Weiss, eveneens uit het leger
en nu trainer van de Stonntroepen" van het
Haken Kruis"; Dietrich Ehrhardt, een derde
rangs cichter en de straks genoemde Fritz
(of Frank) Henffstangel. De eerste drie
mannen zijn allen beneden de 30 jaar.
Ik sprak uitvoerig en op verschillende tijden
met deze vier mannen. Ze schenen z:cl< meer
bezig te houden met hun antisemitische bed rijf
dan met Duitschlands aangelegenheden of
eenige ander phase in de Hakenkruis" be
weging. Was het mij wel bekend, informeerde
Henffstangel statig, dat de Fransche revolutie
was bespoedigd door den Jood" Voltaire?
Neen, ik moest bekennen dat ik altijd ge
dacht had, dat dit niet zoo eenvoudig in zijn
werk was gegaan. De heer Ehrhardt, eveneens
uitweidende over hetzelfde onderwerp, ver
telde me nog andere verrassende historische
z.g. feilen" en een andere man, die
Hantfstangel's assistent scheen te zijn, Rosenberg
genaamd, wat volgens zijn verzekering geen
Joodsche naam was, voegde daar zulke uitge
zochte staaltjes aan toe, als ware onder de
aarts-niisdadigers, n.l. onder de regeerders,
Paus Alexander de Zesde een Jood en Keizer
Wilhelm de Tweede ook met Joodsch bloed in
zijn aderen, evenals Koning Fidward de Zeven
de van Engeland. Op de bewering dat Koning
lulward een Jood was, kon ik een kreet van
verwondering niet weerhonden, doch Rosen
berg verzekerde het nogmaals. Had ik dan
nooit gehoord, dat Koningin Victoria in zeer
intieme verhouding had gestaan tot een
Joodsehen hofarts, Wolff genaamd? Ik moest
ontkennen, dat ik ooit n woord ten n-ideele
van deze dame had gehoord, zelfs-niet in haar
verhouding tot Disraeli. Ah ! Disracli ! wist
ik dan niet dat hij een Jood was? Ik erkende,
dat ik dat wel eens gehoord had. (Wat zou
Ford van ons gesprek genoten hebhen !)
Behalve zijn strijdkreet : Weg met de Jo
den !" heeft Hitler nog een tweede leus:
Weg met de Communisten" '. Toch brengt
een nauwkeurige lezing van het merkwaardige
document, dat hij het programma züner partij
noemt, het hoogstverbazende feit aan den
dag, dat hij de meeste communistische eisenen
van Sovjet-Rnsland heeft gestolen/ Fien paar
voorbeelden laat ik hier volgen:
*Art. 10. De eerste plicht van ieder t5urger
moet zijn werken". Het beroep van/den per
soon mag niet in strijd zijn met de belangen
der gemeenschap, doch moet
inyvereenstemming zijn met en tot heil van het algemeen ;
daarom vragen wij:
Art. 11. Het afschaffen^-van onverdiende
inkomsten.
Het afschaffen van te hooge renten.
Art. 12. Met het oog op de kolossale offers
van bloed en materiaal, welke iederen oorlog
van het menschdom ischt, moet het maken
van oorlogswinst worden beschouwd als een
misdaad tegen de natie. Daarom eisenen wij
de confiscatie van alle oorlogswinst.
Art. 13. Wij eischen de nationalisatie van
alle vennootschappen.
Art. 14. Wij eischen aandeel in de winst
van alle groote ondernemingen.
Art. 22. Wij eischen het afschaffen van
huurtroepeji' en de formatie van een leger van
burgers. /
Art. 25. Wij eischen het welzijn van de
gemeenschap vóór het persoonlijke welzijn en
om dit te bereiken eischen wij het formeeren
van een sterke centrale macht met
onvoorwaardelijken invloed en de formeering van
a/beidsracku?
Het document is vel van nog andere
grootmoedige generalisaties en vele antise
mitische wetten. Het is een opeeuhooping van
inconsequenties en oppervlakkigheden, slechts
geschreven om indruk te maken op de lagere
intellecten.
Het is niet gemakkelijk bij benadering Hit
ler's positie in Duitsehland vast Ie stellen,
waar op het ougenblik zoovele partijen strij
den om invloed te verkrijgen op een verhonge
rend en wanhopend volk.
In Berlijn waar een bevel tot zijn
inhechtcirsncming is uitgevaardigd en waar zijn in
vloed niet wordt gevoeld, nt.enit men HU Ier
een demagoog, een waanzinnige, een
uiischadelijken politicus, wiens doel het is haat op te
wekken als een zeker er, gemakkelijk middel
om een g'i'ooten aanhang te verkrijgen.
Men spot daar met hem.
Aan den anderen kant wordt hij in Beieren
MARCELLUS EMANTS f
Nu ook deze ongemeene persoonlijkheid
aan de Letteren ontvallen is op
vijfenzeventigjarigen leeftijd, - doch hoe lang zagen wij
den stuggen werker tiréa quatre epingles voor
veel jonger aan dan hij was ! moet onze
eerste gedachte op deze plaats wel zijn: wat
heeft het tooneel voor hem beteekend Ven heeft
het hem, den oogenschijnlijk koelen minnaar,
eigenlijk ooit voor zijn niet-aflatende liefde
beloond? Deden wij, die het tooneelwerk
van dezen scherpen psycholoog niet anders
konden, noch wilden beoordeelen dan naar
den maatstaf, ons door den roman-schrijver
zelf geboden, hem daarmede recht? Of
zouden deze goed-in-elkaar gezette en op
een levendigen dialoog steunende stukken
een beter lot hebben gevonden indien zij
van een veelbelovenden onbekende waren
geweest in plaats van den meester, die
Ben nagelaten bekentenis" schreef? Ik
geloof het niet. Het was de geest, die vaak
wrevel wekte. Ook in zijn novellen toonde
zich Emants wel eens een te kleine Strindberg,
doch reeds de mogelijkheid dezer vergelijking
hief hem op een plan, waartoe de middelmaat
niet reikt. Zoodra hij echter den tooneelvorm
aangreep, scheen hij af te dalen van dit
niveau en bleek zijn enge gebondenheid aan
zekere Flaagsche cöteriêen, waarin hij
-wereldreiziger met zijn verbeelding te
lang had verwijld.
Dan ontbrak hem de fantasie om datgene
wat hem, Door de praatjes" ter oore kwam,
te herleiden tot wat het in de wereld waard
was, dan verbitterde zijn hekel in het bij
zonder jegens de vrouw waar loyale
haat wellicht erkenning /.on hebben gevonden.
En dan was de kritiek hard voor den schrij
ver, wiens ontleedmes niets en niemand
ontzag, wiens trekken, bij zooveel inzicht
en begrip, geen mildere aandoening ooit ver
rieden, en die in zijn geheele oeuvre maar over
llllllllllllllflIlllllllllllimlIIIIIIIIIIM
n zwak menschenkind (?Touia" in Inwij
ding") den mantel der liefde openlijk heeft
gespreid. Achter den roman-schrijver noch
tans bleven wij den mede-levenden, mede
lijdenden mensch vermoeden, eerbied en be
wondering groeiden allengs tot genegenheid;
achter den stukken-schrijver zagen wij slechts
den man, die aan de touwtjes Irekt. Fin toch
bleef Emants, teleurstellingen verkroppend,
schrijven voor het tooneel, zich blootstellen
aan kritiek beneden zijn waarde, waar hem
de bijval van al wie iu de Letteren telt,
verzekerd was, zoodra hij zijn gedachten
uitte in anderen vorm. Fieu psychologisch
probleem, thans aan ons om op te lossen.
Want al zijn we geneigd alles wat ons niet
gelukt en dat we desondanks niet opgeven
onder de rubriek: eerzucht" te rangschikken,
hier vraagt men zich toch af, wat daar voor
dezen koelen, gereserveerden aristocraat voor
begeerlijks kan hebben gelegen in een succes
op de planken, vermits daar niet een felle,
alles idealizecrende liefde voor het tooneel
aan ten grondslag lag, een ingeschapen, on
weerstaanbaar warm gevoel....
Nu wij, met een enkel woord, want aan de
geheele belangrijke figuur van Emants zal
elders in deze courant recht worden gedaan,
hem ook in deze kroniek als dramaturg willen
herdenken, overvalt het ons, in dit eerste
oogenblik, bijna met verteedcnng, dat van
dezen sterke dit nu eigenlijk het zwakke
punt was, de poëzie van zijn, op de
mecdoogculoozc werkelijkheid gespitst bestaan:
de geur der coulissen. . . .
En uit de lange reeks zijner meer en minder,
doch zelden gul gewaardeerde tooneelstukken,
Tijpen we dan dankbaar dat ne, waarmede
minimin! i
grijpen
hij zich wellicht voor zijn leven heeft schade
loos mogen stellen: Domheidsmacht", het
urama, op n lijn met zijn besten epischen
arbeid, het monument der vrouwelijke on
bevangenheid ! Sinds de eerste opvoering,
door het Nederlandselie Tooneel in HXH,
slaat hel in de kleine rij oorspronkelijke
tooneelstukken van waarde, mede vóóraan;
ware het in een andere taal geschreven,
het zou Emants'naam ook als looneelschrijvci'
hebben gevestigd. En de repnse, in HM8 door
de Rotterdammers, die, d nik zij de voortref
felijke uitbeelding der beide hoofdpersonen
(mevrouw van Eysdeu en Nico de Jong) de
iiiiiimmiiimiimiiiiimiimiiii
eerste opvatting wijzigde en de eigenlijke
kracht van het werk, met zijn titel als een
vuistslag, bewees, moet hem, in jaren van
te weinig waardeering, gelukkig hebben ge
maakt. Ons zou het een voldoening zijn,
wanneer een onzer eerste gezelschappen,
Emants' nagedachtenis en zijn liefde voor
het tooneel ter eere.dit, ook als speelslnk,
bloeiend karakterspel ten derde male opnam,
het een plaats veroverde op een blijvend
repertoire.
ll'.'l Tuoiici'lili'Ciir, door J. W. F'. \\'i:ur>
\tr;rs BIIMV;. l'itg.W. L. en J. Brusse
Rotterdam.
Tien aantrekkelijk boekje, dat mei ernst en
overtuiging opkomt voor de rechten van het
tooneel, benaderd, van den ik zeg niet
gaarne dceoraticvcu" kant, wijl dit woord
licht misverstand wekt - maar laten we
zeggen: benaderd uit de stilte, die volgt
nadat men den tekst van een drama ten einde
heeft gelezen. Velen, vooral zij die iu's Blaue
hiuein afgeven op wat al gauw heet: dure
tnonteeringcn," zullen den
zwaar-op-de-handsehen ernst, waartoe dit ingewikkeld, moeilijk
onder woorden te brengen onderwerp leidde.
miskennen, zooals ook het doel der j.l.
theatertentooustelling onder den alarm-kreet:
leve de acteur '. meer als een gevaar is bestre
den, dan als een hulpmiddel werd erkend. Het
tooneel schijnt nu eenmaal hartstochten te
ontketenen, die bij gebrek aan een basis van
inzicht en ontwikkeling allereerst tot uitersten
bereid zijn, en waar, naar mijn meening, liet
werk-zelf nergens zóó onder geleden heeft en
nog lijdt als onder den onrust van hen die
maar-raak praten en inmiddels al het goede,
dat gewonnen werd, met den neus in den wind
voorbijgaan, daar is de poging: in de eerste
plaats dit goede te erkennen, te behouden, en
zooveel mogelijk te verklaren in de evolutie,
oïwellicht den kringloop der idealen, te loven.
Onder hel motlo van Adolph Appia Die
seenisehe Illiision lieg! in der lebciidigrn
gegenwart des Darstellers," laat il e schrijver
in zijn inleiding onmiddellijk volgen: De
hoogste eigenschap van een dramatische op
voering is haar sfeer van eenheid, haar zijn
als een wereld op zichzelf waarin de levende
ruimte, het levende licht en de levende mensch
tezamen onderlinge beteekenis en openbaring
vinden". Fji op blz. 7 lezen wij met alle
inslemming ! - (leen van hen, cue waarlijk
van belang zijn, komt met ultramoderne
knnstI heo-riën als plotseling geiieesni'ddel; een kunst
van het tooneel is zoozeer gebonden aan de
dnizende wortels waarmee de samenleving
het voedt, dal elke haastige verandering
kunstmatig za! blijken. Het gaat niet vóór
alles om een ii'euw" tooneel, om nieuwe"
decors, om een nieuwe" kunst: het gaal om
een sterke, duurzame, eijien uiting \ au de
besten en die uiting zal, waar de tijd veran
der!, een andere vorm van uiting zijn".
Op de belangwekkende Inleiding" volg!
dan: De luiropeesche beweging" en Flel
Nedcrlanusch decor lot 1008", als fundament
voor cl e bespreking c'er voornaamste
cnsceneeringeii bij verschillende onzer gezelschap
pen. De zorg: niemand te-kort te doen, heeft
hier wel een verzameling rijp en groen" in
eng bestek bijeengebracht, en waar ook bij
deze beschrijvingen en afbeeldingen de eigen
lijke Illnsion," die in de levende tegenwoor
digheid van den tooneel-maker ligt, uit den
aard der zaak ontbreekt, daar gevoelen wij
hoe de schrijver, zonder dien ruggesteun, wel
telkens grond ouder t'e voeten moest ver
liezen om dan. in de i ui m t e, waar men hoe lan
ger hoe meer z.ij.len en keerzijden aan een
veronderstelling ontdekt, zijn toevlucht te
zieken in alymccner en positiever uit
spraken dan dit onderwerp vooralsnog lijden
kan. Had hij het motto van Appia volstrekt
tot uitgangspunt genomen. I >arsteller" daar
bij vertaald, niet door acteur", maar, zooals
i k on wil Ie keurig al d eed ,door tooneel-maker".
schcpper-van-het-tooneel-heelal, en zijn ge
heele betoog gebonden aan de herinnering
der levende vertooningen, zooals wij die,
bevolkt eu verlicht, op de plankeu hebbeu
gezien, hij zou hel zich, gemakkelijker hebben
gemaakt. Want zooals het decor op zichzelf
dood is eu dood-hlijti zonder den bezieler"
(den regisseur,) zoo blijft ook elke theorie,
elk pleil in zake tooneelkunst cliod, wanneer
het niet voortdurend wordt getoetst aan de
eene of andere levende vertooning, welke den
vuurdoop ontving van het persoonlijk,
all'cheerschendc temperament.
De illustraties, naar ontwerpen en foto's
der voornaamste medewerkers aan de
miseen Zuid-Duitschland, waar het hem gelukt
is een aanhang te verwerven van ongeveer
400.000 man sterk, door velen gevreesd, door
anderen weder verafschuwd als een opruier
en iemand die van de gelegenheid gebruik
maakt, en neemt men hem meer au sérieux
dan ergens anders.
Het eenige belangrijke in zijn partij is, dat
zij de eenige goed bewapende en geoefende
politieke partij is. Deze militaire organisatie
is Hitler's grootste kracht. Op het moment blijkt
hij op politiek gebied weinig of geen invloed
te hebben. Het is misschien van gewicht, dat
toen Dr. Von Kahr, de iveuwe militaire
dictator in Beieren, zijn ambt aanvaardde,
het een van zijn eerste daden was alle leiders
van de verschillende politieke partijen bij
elkaar te roepen, met het doel zijn staatkundige
inzichten uiteen te zetten en hunne medewer
king te verzoeken. Hitler's partij werd gene
geerd en Hitler werd niet verzocht de bijeen
komst bij te wonen. Hitler zei dat dit gebeur
de, omdat Dr. Von Kahr wel wist waar hij,
Hitler, stond.
Het verbieden van Hitler's bijeenkomsten
werd algemeen beschouwd als een maatregel
van orde zonder eenige politieke beteekenis,
waarbij Hitler en de zijnen als
rustverstoorders werden aangemerkt. Toch is er een ge
weldige macht in de krachtige militaire be
wegingdie hij heeft samengesteld.
Er wordt beweij'cl, dat, wanneer de commu
nisten in Saksen en Noord-Duitschland, waar
zij sterk georganiseerd zijn, een roocle revolu
tie zouden bewerken, Hitler dan eerst naam
zou maken mef*zijn Stormtroepeu. Wanneer
hij en zijn organisatie er volkomen op berekend
zouden blijkeneen rood e om wenteling t e onder
drukken, cian zou voor hem zeker de mogelijk
heid bestaan zich te hullen in het statiekleed
van militair dictator van Duitsehland op de
manier van Mussolini. Doch wanneer men in
aanmerking neemt, wat voor een man hij is
en welk soort mannen hij om zich heen heet l,
is het moeilijk te gelooven dat hij zich ooit
tot een zoodanige hoogte zal kunnen opwerken.
SPAAM8OH, EHOELSOH,
OUIT3OH eto.
Berlitz- School
HoorBngrmoM 4B1 Tel. 43286
Pract. Onderwijl door bultenl. Leeraren
en-scène op ons tooneel, laten zich dan ook
dadelijk onderscheiden al naarmate de ver
tooning waarvan zij een deel hebben uitge
maakt, sterker heeft geleefd en zich in .ons
geheugen heeft geprent. Er zijn er onder, die
ons niet mér zeggen dan ieder ander plaatje,
en er zijn er andere, die plotseling, in licht en
luister van woord en gebaar, een in onze heuge
nis half-vergane wereld weder compleet en
levend in ons wekken. De atmosfeer",
waarop het aankomt bij elke opvoering, is
ondeelbaar; wie een boek wil schrijven over
het decor" kan die atmosfeer alleen voel
baar maken door reconstrnctie-met-de-pen
van het geheele werk, hetzij naar de herin
nering, die het tooneel hem bijbracht, hetzij
naar het vizioen dat aan hém-zelf verscheen.
Dit vooropgesteld, is het begrijpelijk dat
in een handleiding bestemd deel uit te maken
eener serie: toegepaste kunsten", het archi
tectonische in dit illusoir probleem meer den
nadruk kreeg dan de schrijver wellicht
bedoeld heeft en in een werk van andere af
meting had kunnen betrachten. En dat wij,
waar het -zwaartepunt toch telkens vait
op de décorontwikkeling, die mede-leidt
tot den natuurlijken overgang van den eenen
tooneelvorm in den andereu," eenigszins
verrast worden door de conclusie, in den slot
zin vervat, hoe gaarne wij deze onzerzijds ook
onderschrijven.
En wie waf voor de ontwikkeling van het
Nederiandsch tooneeldecor wil doen, doet hel
best een tooneelspel te schrijven of tot opvoe
ring te brengen, dat zich niet al te zeer om
den bestaanden schouwburg bekommert,
en het overige aan zijn medewerkers over te
laten".
Als bijdrage, onvolkomen en aanvechtbaar
in den dramatischen stroom, is dit hoekje,
waarmee de schrijver ook slechts tracht een
weg te banen in den chaos van indrukken,
idealen en vizioenen, dank zij het in de laatste
twintig jaren zoozeer verhoogd pe:l onzer
looneel.kunst, in omloop gebracht, ongetwijfeld
van waarde, en het zal dit des te meer
blijken naarmate de groote loon-.'clpcrioclc,
die achter ons ligt, beier zal worden begrepen
en als zoodanig zal worden erkend.