Historisch Archief 1877-1940
10 Nov. '23. - No. 2420
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR. NEDERLAND
Op den Economischen Uitkijk
De tering" en de nering".
Bezuinigen is al wat de klok luidt, verso
bering van overheids-diensten, bezuiniging
op staats-uitgaven, verlaging van ambtenaren
salarissen. Maar bezuinigen" is een niet
zoo gemakkelijk toe te passen leuze; is het
woord eenmaal gesproken, dan blijkt de
daad moeilijk en pijnlijk. Ja, pijnlijk wel
vooral. Want als de overheid gaat bezuinigen,
dan moet zij niet alleen offers brengen,
maar ook slachtoffers maken. Het brengen
van offers gaat niemand licht af, ook een
regeerder niet en het maken van slachtoffers
wekt wrevel en verzet.
Doch natuurlijk kan in die overweging
geen grond gelegen zijn, om dan maar niet
of op kleiner schaal dan waarlijk noodig is,
het mes erin te zetten. Men komt als be
zuiniger niet heel ver, wanneer men zoo
gauw geneigd is, de hand te lichten met
den strengen eisch. Wel echter moet een
pijnlijk en moeilijk werk als dit meer nog dan
eenig ander verricht worden met inachtneming
van de gevolgen der te treffen maatregelen
(ook al zal men die gevolgen moeten aan
vaarden), moet dit werk gedaan worden
niet ruw-weg, niet naar een Schablone" van
zooveel pCt. over heel de lijn, maar wel
overwogen, met inzicht en verstand en
ook 'n beetje met gevoel.
Als men bezuinigen wil, dan komen daar
voor allereerst zeker in aanmerking wat ik zou
willen noemen de te weelderig uitgegroeide
organisaties, die in ons staatsbestel met den
vinger aan te wijzen zijn. Er is nu eenmaal
een stille kracht" werkzaam met name in
publieke en publiekrechtelijke organisaties,
die leidt tot een gestadige uitdijing van
zoodanige lichamen; werkt die stille kracht
onbelemmerd voort, dan groeien btrreaux,
colleges, commissies, instellingen, overheids
bedrijven en -ondernemingen in de breedte
en in de diepte uit tot steeds kostbaarder
apparaten voor de verrichting van sommige
diensten en dan kan het buitengewoon nuttig
zijn, indien de nood der tijden en de berooide
staat der rijks-gelden eindelijk aanleiding is
tot eene grondige herziening. Vallen ook bij
die herziening offers, dan zal men zich dat
moeten getroosten: hier wreekt zich dan een
kwaad, dat te lang reeds ongehinderd heeft
voortgewoekerd.
Maar ook zonder dat de zaken zulk een
loop hebben genomen, zullen zich bij gezet
onderzoek van al wat van overheidswege
wordt gedaan, gevallen openbaren, waarin
geheerscht heeft en nog heerscht wat de
Franschen noemen lamain large",de royale'
opvatting, die uitgaat van de gedachte, dat
de fiscus een breeden rug heeft. Aan de
toepassing van die gedachte paal en perk te
stellen, zal zeker niet gemakkelijk zijn, omdat
men hierbij veelal niet te doen zal hebben
met licht-aanwijsbare of in 't oog loopende
verkwisting, doch met dien geest, die nu een
maal niet op de kleintjes let" wat toch
voor elk zuinig beheer zoo noodig is, aangezien
vele van die kleintjes" n groot" en zelfs
vele grooten" maken. Dien geest zal men
moeten uitroeien en dat is geen lichte taak;
allen, in hoogere en lagere rangen, die van
dien geest zijn doordrongen, zal men moeten
leeren, dat zij, waar het publieke diensten
geldt, naar het grootst mogelijk nuttig
effect voorde geringste kosten moeten streven.
Dat zal een werk zijn van opvoeding, van her
vorming en dus bezwaarlijk. Maar indien
men waarlijk bezuinigen wil, dan zal men
vooral in die lijn zich moeten bewegen.
Zal de overheid bij haar zucht tot bezui
nigen ook haar hand leggen op instellingen
en diensten, die nuttig zijn of noodig? Mij
dunkt, zij zal dit niet kunnen nalaten.
Beperkte zij zich tot hetgeen zonder schade
kan worden opgeruimd, dan zoude zij,
gelet op de mate, waarin uitgaven verminderd
moeten worden, stellig niet genoeg bereiken.
Maar is het niet gruwelijk, wanneer wij het
mes moeten zetten in wat wij toch erkennen
dat nuttig is voor het algemeen belang,
erger nog: in wat wij als noodig, als bijna
onmisbaar gevoelen? Ook wie dit gruwelijk
acht, kan niet ontkomen aan den eisch,
dat de lasten onzer staatshuishouding met
Vele millioenen worden verlicht en hoe kan
men denken, aan dien eisch te kunnen voldoen
indien men voor bezuiniging op het nuttige,
ja zelfs op het noodige terugdeinst?
Wij zullen moeten leeren, met minder
tevreden te zijn en wij moeten offers brengen
ook in dezen zin, dat wij nuttig werk voortaan
wegens de kosten ongedaan laten en zelfs
noodig werk zooveel mogelijk beperken.
Zoo moet immers wel iemand handelen,
die arm is geworden. Welnu, wij zijn arm
geworden niet onlangs eerst, maar eerst
onlangs schijnt het ware besef daarvan
totons te zijn doorgedrongen. De Staat moet
wel zijn helpende hand, zijn steun uit de
schatkist terugtrekken van allerlei instel
lingen en organisaties, die op goede gronden
uit de openbare middelen werden gesubsi
dieerd, omdat zij inderdaad algemeene be
langen bevorderen. Moeten wij het dan aan
zien, dat die organisaties en instellingen
haar zegenrijken arbeid neerleggen? Zij
zullen zeer sterk gesmaldeeld worden in haar
inkomsten, die immers vaak in
soms overwegende mate of zelfs geheel uit
zoodanige overheids-subsidies werden ge
vonden.
Is er dan kans, dat zij een passende vergoe
ding voor het te lijden verlies putten uit
verhoogde bijdragen van particulieren, die
toch niet willen dat dit nuttige (noodige) werk
wordt gestaakt of slechts ten halve gedaan?
Maar die particulieren worden zelf cok ge
smaldeeld" door den fiscus en voelen den druk
der beruchte belasting-schroef zoozeer aan
den lijve, dat zij tot verhooging van dergelijke
bijdragen (hoe sympathiek hun het doel ook
zij) niet kunnen of niet durven besluiten....
Zoodat per saldo tot schade van groote
volksbelangen allerlei zal moeten nagelaten
(of op veel kleiner schaal verricht)? Ja,
inderdaad, ik voorzie, dat wij daaraan niet
zullen kunnen ontkomen. Dit zullen we ons
moeten getroosten als een onafwendbaar ge
volg van de verarming, waaronder wij gebukt
gaan.
Doch moet hier niet een grens aan het stre
ven naar beperking van staats-uitgaven wor
den gesteld? Hier zou het woord kunnen
gelden, dat soms de zuinigheid de wijsheid
bedriegt. Indien wij ter wille der versobering
blijvend nadeel aan onze volkskracht toe
brengen, dan zouden wij daardoor een verlies
kunnen lijden, waarvan toekomstig herstel
(indien al mogelijk) ons op veel meer kosten
kan komen te staan dan wij thans zouden
besparen. Moet er dus niet een grens zijn?
Ook wie wel in die richting voelt, zal erkennen
dat deze grens bezwaarlijk valt te trekken.
Maar mij dunkt, de Regeering moet hierop
letten. Tot haar taak jk erken: zeer zware
taak behoort het, niet rücksichtslos"
TRANSPORT Mij. HOLUND",
Weeiperzljde 94, AMSTERDAM
-HOLLAND -«-.
HOLLAND"^
Telefoon 24271. Tel.-Adres Transport"
VERHUIZINGEN, ook per gesloten auto
verhuiswagens met aanhangwagen.
Binnen een rayon van 8O Km. bespaart
men Hotelkosten.
BEHANGERIJ en STOFFEERDERIJ.
Machinale S t o f r e i n i g i n g.
Be waarp laatsen voor inboedels
het mes er maar in te zetten,
links en rechts te schrap
pen". Ik zei immers reeds,
dat bezuinigeneen moeilijke,
hachelijke besogne is? Wel
nu, ziehier een dier moei
lijkheden. Dit werk mag niet
ruw-weg gedaan worden.
Niet ruw-weg.... Is een
gelijke percentsgewijze ver
laging van ambtenaren
salarissen niet de proeve
eener ruwe methode? Be
hoort hier niet zekere dif
ferentiatie in acht te worden
genomen? De ware gelijk
heid wordt niet bereikt door
het Procrustus-bed, maar
door de «//gelijksoortige be
handeling van ongelijke
grootheden.
Niet daarop alleen heeft
een Regeering te letten, die
het bezuinigingswerk stel
selmatig naar den eisch wil
uitvoeren. Zij moet ook
haar oog niet alleen gericht
houden op hetstaats-budget
en meenen al wonderwat
te hebben bereikt, als zij
haar eigen begrooting heeft
verlicht. Men herinnert zich,
dat het Rijk eenige tien
tallen van jaren ingevolge
de Ongevallenwet?1901 een
deel aer salarissen van de
ambtenaren der
Rijksverzekeringsbank voor zijn re
kening heeft genomen, een
maatregel, waarvoor deug
delijke gronden golden. Met
terzijdeschtüving van die
gronden heeft de wetgever
ter wille van bezuiniging"
dien maatregel ingetrokken,
waardoor 's Rijks budget
met, l millioen werd ont
last. Welk millioen ten laste
kwam der
[administratiekosten van de Rijksverzekeringsbank, dus
opgebracht werd door die instelling en door
de bijzondere risico-dragende organisaties.
Bezuinigd werd hier geen cent; afgeschoven,
op anderen overgewenteld werd een millioen
.... De last werd verplaatst, niet verlicht.
Dit is natuurlijk een al te gemakkelijke
werkwijze: voortaan moet gij het maar be
talen, want il: bezuinig ! Wat hier vóór alles
noodig ware geweest was een onderzoek van
wat tegenwoordig heet de efficiency", de
doelmatigheid der administratie, in welker
kosten men bijdroeg. Maar zoodanig onder
zoek de hoofdzaak bij bezuiniging, welke
dien naam zal verdienen is (alweer !) zeer
bezwaarlijk.
DIERSTUDIE
Teekening voor de Amsterdammer" door H. Verstijnen.
De rechtzinnige juffrouw. Meisjes, bemint slechts
den Heere, Uw Vorst en Uw Vaderland!"
Trots deze bezwaren zal sterk bezuinigd
moeten worden, door elke Regeering, die den
nood der tijden onderkent. Boven de politieke
crisis blijft de donkere wolk van de econo
mische crisis hangen. Elk kabinet zal (einde
lijk !) de tering naar de nering moeten zetten.
S M i s s A E R T
JAC. URLUS
HAVANA l» Ct. SIGAAR bU
HnlIlnUCoJembrandlpIMmstelstf,
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiti mi nu iiimniiiiimi uu minimi uu mMiimmiiimimiiimmmiiimm ......
luimmmrtiiiiu iiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiniiiuiiiiiiitiiiiiiiiiiiiniiiiuiiiiiiiitiiiiiutiiiiiuiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiii
ONTVANG- ei BïTAAlKAS
Nieuwe Doelenstraat 20-22
Kapitaal f 5.000.000.- Reiirvan f
626.000.Renteverg. voor gelden deposito
met n dag opzegging l pGt.
(Bedr. tot ? 20.000.?terst.betaalb.)
met 10 dagen opzegging U/4 pCt. i
Voor andere termijnen op nader
. overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving
volgens reglement.
SAFE DEPÜSIT INRICHTING
Geopend:
opWerkd. v. 8% v.m. tot4V$ u. n.m.
op Zaterdagen en
Beursvacantiedagendesmorgensvan8% tot 12uur
Loketten van ?2.50 per maand
(? 10.?per jaar) en hooger te huur
voor bij de Directie bekende of
geïntroduceerde personen.
ZUIDER
HYPOTHEEKBANK
Maatschappij voor Hypothecair Crediet In Nederland
Maatschappelijk Kapitaal f 2.000.000.
Uitstaande Leeningen. . 19.535.900.
Pandbrieven. 18.889.600.
Reserves , 1.197.720.
Hoofdkantoor: te 's-0 RAVENHAGE, NASSAULAAN 13.
Bijkantoor: te UTRECHT, BOOTHSTRAAT 15.
De Maatschappij stelt beschikbaar:
4% enJ5% PlIBBIIEVEI TEIÉI BEUISKOEIS li ttiiiii m l 1.000-,
1 M.?u \ m.-, HET YEiniCITE IIUUIKSCHE ITUTIII, iinmiidi HU.
Dl DlrMtlüMr. O, VAN HOUTEN. Mr. J. D. TEN BRUB8EN CATE.
Levensverzekering Maatschappij
verzekerd bedrag: ruim 70 millioen gulden
Directie i
MF.AUG.L.HEIJBROEK
Mi. K. A. NEDERLOF
l
BinnenL Vaart Risico Sociëteit.
Gevestigd te Amsterdam Heerengracht 260-262.
MAATSCHAPPELIJK KAPITAAL:
VIJF HONDERD DUIZEND GULDEN.
RESERVEKAPITAAL:
EEN HONDERD ZES DUIZEND VIJF HONDERD GULDEN.
VERZEKERINGEN op alle binnenwateren van Nederland, België,
Frankrijk, Duitschland, enz.
Ie. opCASCOenMACHlNERlEËNvanStoomschepen,Schepen,enz.
2e. op GOEDEREN, INBOEDELS enz. per Stoombooten, Schepen,
Spoor, Wagens enz.
3e. op PASSAGIERSGOEDEREN, door de Wereld.
4e.op WASCHGOEDEREN,naaren van deBleekerijeninNederland.
5e. op RIJWIELEN in Nederland.
De Binnenlandsche Vaart Risico Sociëteit te Amsterdam en
The Marine Insurance Company Ltd van 1836 gevestigd te Londen,
SLUITEN VERZEKERINGEN per Post, Luchtpost, Van Gend
& Loos en andere Expeditiën, op: Geldswaardige papieren,
Specie en Diamanten door de geheele wereld.
Inlichtingen worden volgaarnc door de Directie en de Hoofd
agenten verstrekt.
J ? L
Nederlandsche Bank voor Zuid-Afrika
London AMSTERDAM Pretoria
389 Keizersgracht - Telef. 4O085
CORRESPONDENTEN VS AGENTEN O ALLE BANKPLAATSEN
IN ZUID-, OOST- EN WEST-AFRIKA
OVERMAKEN TAN GELD PER KABEL EN PER BRIEF
FJNANCXEERINa TAN EXPORT EN ALLE ANDERE BANKZAKEN
J ? t
J ? t
Assurantiekantoor
J, Hem. Schrodep,
Heerengracht 124 128
Amsterdam.
Telefoon 40339.
hiel
Alle soorten Brand-,
Diefstal- en
TransportVerzekering.
lotliii lipithiiUink ion
Opgericht in 1864
Viltaeiand MittiahippalijK Kipltiil f 5.000.001
Verstrekt geld op eerste hypo
theek. Voorin!, wende men zich tot
het kantoor der Bank, Ged. Bierha
ven 25 te R'dam of tot hare Agenten
In de hoofdplaatsen des Rijks.
De Dir.Mr.W.v.RossuM.Mr.TH.
REEPMAKER, Mr. N. P. C. v. WIJK.
De Hollandsche Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70
De Bank verstrekt gelden tot
elk bedrag met een minimum van
I 1000.?op zakelijk onderpand
en onder borgtocht, met in pand
geving eener polis van levensver
zekering van gelijk bedrag, er,
verkoopt 6% schuldbrieven in stuk
ken van f 1000.?, f 500.?er
? 100.?tegen den koers van 99%.
Standaard Hypotheekbank
te ROTTERDAM
Directie i
Hi. H. H. C. CAITINIIJR w
I. UOSIILMAM
D ? Ban k geef t on d er eantrOli
ran het Algemeen Admini
stratie- en Trustkantooi
5% Pandbr. tegen 95%.
IEDEIUIISC1E
Gestort Kapitaal ..... f 80,000,000.?.
Statutaire Reserve ..... f 19,769,180.?.
Buitengewone Reserve ... f 22,^60,000.?.
Hoofdkantoor : AMSTERDAM. Agentschappen te ROTTERDAM en 'i-GRAVENHAGE
RENTE VOOR DEPOSITO'S:
Direct opTordcrbur . ....... IV» %
l maand vast of opzegging .... 2 %
S maanden vut ol apzegglng. . . 3 %
? n u n K ? ? ? 31/! %
12 ... 4'/, %
VMI andere termijnen en groote bedragen nader overeen te kom»
De Haarhsche Hypotheekbank
Directie: Mr. A. S.MIEDEMAA P.H. CRAAND1JK
Kapitaal f 2.500.000 Reserves f 510.239
Hypotheken f24.299.910 Pandbr. f 24.079.300
5pCl Pandhiimn tifiin laatstin Amstutamscliin Beuistom.
Residentie Hypotheekbank
's-GRAVENHAGE Anna Paulownastraat 97.
TRUITIB'I IN ACCOUNTANTICONTROLI
Hypotheekbrieven tegen 99'/2%
Opolmohbmmr pmrl né1O Jmron*
Dlrictli: K. E. ABBIN*. D. TAM OOMT.
tf
EEN POLIS bij de
AMSTERDAMSCHE
GEEFT VOLKOMEN ZEKERHEID
Soliede grondslagen -Vborzichffg beheer.
Qpoofe openbaarheid.
Vpoagt jaarverslag. - A'dam.N.SpiegeisfraaflZ
ninstratfednik-papler van de Firma C O. A. C OH VEV. Keizersgracht 255, Amsterdam, Tel. 41202 en 40555