Historisch Archief 1877-1940
WO
n *
Zaterdag 24 November
A°. 1988
DE AMSTERDAMMER
WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Onder Hoofdredactie van O. W. K E R N K A M P
Redacteuren i H. BRUGMANS, TOP NAEFF, G. NOLST TRENITÉen H. SALOMONSON
Secretaris der Redactie. C. P. VAN DAM
UITGEVERS: VAN HOLKEMA & WARENDORF
Prijs per jaargang f 10.?bij vooruitbetaling. Per No. f 0.25.
Redactie en Administratie; Keizersgracht 333, Amsterdam
Advertentiën 10.75 per regel plus 20 cent disposïtJekostcn |
INHOUD: 1. Treub's boek over Indië,
door Prof. Dr. G. W. Kernkamp
Tijdgenooten, door Dr. W. G. C. Byvanck 2. De stu
die der economie, door Dr. J. G. van Dillen
Het Darnvraagstuk, door H. J. M. Walen
kamp Czn. Troebel watervisscherij,
teekening door Jordaan?3. Frantzen in memo
riam, door prof. Dr.A.G. van Hamel
Spreekzaal 5. Voor Vrouwen (red. Elis M. Rogge):
Bijkomstighëden, door Annie Salomons
Uit den Vreemde, door Nine Minnema
Borduurmotieven voor St. Nicolaaswerk
Uit de natuur, door Dr. Jac. P. Thijsse, 6.
Tapijten en Aardewerk van Colenbrander,
door A. Plasschaert Schilderwerk van
Conrad Kickert, Veiling, door Mr. M. F. Hennus
Nieuwe Duitsche boeken, door Chr. de
Graaff 7. Bij het raam van Toorop, door
A. Plasschaert Boekbespreking, door Prof
Dr. J. Prinsen en Herman Middendorp 8.
Dirk Schafer, door Constant van Wessem
Tooneeljubileum van Ko van Dijk, door Anna
van Gogh?Kaulbach Kroniek van den
Dans, door J. F. M. Weremeus Buning, met
teekeningen door B. van Vlijmen Fransch
Netscher, door Prof. Dr. J. Prinsen JLzn.
9. Op den Econ. Uitkijk, door Jhr. Mr.
Smissaert Dierstudie, door H. Verstijnen
Muziek in de hoofdstad, door Constant"
van Wessen 10. Prof. Salverda de Grave,
door W. P. Markus?Poels Het
reclamebilet, door J. D. C. van Dokkum Dramatische
Kroniek, door Top Naeff 11. Engeland en
de Vrijhandel, teekening door Joh.
Braakensiek Ruize-Rijm en Charivaria, door
Charivarius Reflexen, door Zig?Zag Boek
drukkunsttentoonstelling, door Joh. W. En
schedé, 12: De Couperus-tentoonstelling, door
A. B. van Tienhoven Indische
glimwormpjes, door H. Veersema Leekenspiegel
Onze Puzzle, Uit het Kladschrift van Jantje,
Buitenl. humor, door Charivarins. Omslag:
Feuileton, door A!ie Smeding.
Bijvoegsel: Een verkiezingsrede van Lloyd
George, teekening door Joh. Braakensiek.
HiiiiiiiiiiiiMtfifliiimiiBnniiiiiimflHiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiii IMIMIIII.
TREUB'S BOEK OVER INDI
NEDERLAND IN DE OOST.
Reisindrukken van Mr M. W. F.
Treub. Haarlem, H. D.
Tj^enk Willink en Zoon. 1923.
Voor iemand, die ongeveer een half
jaar in Indiëgereisd heeft, zou het een
waagstuk zijn, een boek te schrijven
over zijn indrukken van de Oost, tenzij
hij zijn gemis aan bezonken kennis zou
kunnen vergoeden door zijn origineelen
kijk op de dingen.
Aan oorspronkelijkheid van geest
ontbreekt het den heer Treub niet;
hij heeft ,,alevel altijd wat raars",
zooals in de Camera obscura een van
de juffrouwen op het verguldavondje
bij bakker de Groot van de stedenten"
getuigde; ook nu weer, als hij zijn
boek opluistert met een caricatuur
van hem zelf, geteekend door een
buitengewoon knappen snelkunstenaar
te Port-Said, waarin enkele uiterlijke
eigenaardigheden des heeren Treub
allerongenadigst zijn aangedikt.
Maar al behoeft iemand, zoo
ongeIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMMIIMMMIIIIMIIIIIMIIIIIIIIIHIIIMHIIIIMIIIIIIIIMIIIIIIIIUIIII
meen begaafd als hij, voor een taak
waarbij de meesten den nek zouden
breken, niet terug te deinzen, toch zou
ook hij den tour de force om na een
verblijf van nog geen zes maanden in
Indiëer een boek over te schrijven,
dat klinkt als een klok, niet hebben
kunnen verrichten, wanneer hij, be
halve dan hetgeen hij vanhuis uit
medebracht, niet enkele dingen had
voorgehad op een gewoon reiziger.
Als voorzitter van den Indischen
Ondernemersraad had hij zich al
vertrouwd gemaakt met allerlei eco
nomische en politieke vraagstukken,
waarvan een grondige kennis nood
zakelijk is voor iemand, die mede
leiding moet geven aan de gestie
der groote koloniale ondernemingen.
Reeds voordat hij voet aan wal zette
te Priok zal hij, in dit opzicht, meer
van de Oost geweten hebben dan gij
of ik er ooit van zullen vernemen.
Aan diezelfde kwaliteit had hij
het te danken, dat zijn bedje in
Indiëgespreid stond. Na zijn aan
komst is hij de gast van den gou
verneur-generaal; de Sultan van
Djocja geeft een soiree te zijner
eere en laat hem aan zijn linker
zijde plaats nemen; de
Soesoehoenan van Soerakarta noodigt hem
op een diner ter gelegenheid van
den verjaardag van zijn jongste
zijn negen en zeventigste kindje;
de Prangwedono (de van den
Soesoelioenan onafhankelijke vorst van het
Mangkoe-Negarasche rijk) doet een
bedrijf uit een inlandsche opera voor
hem vertoonen en laat zich met hem,
en de dames en heeren van hun ge
zelschap, kieken.
Wat de residenten en de groote
planters hem aan beleefdheden heb
ben bewezen, laat zich nu wel gissen.
Als hij door dit alles den kolder in
den kop had gekregen en voortaan
eiken dag in den Haag ging wandelen
met den stok met gouden knop, dien
de Soesoehoenan hem vereerde en
waarop diens initialen zijn'aangebracht
in robijnen, afgezet met kleine
diamantjes, zou dit niet zoo'n groot
wonder zijn.
Maar Treub heeft er een koel hoofd
bij gehouden. Ondanks alle Oostersche
weelde heeft hij gewerkt als een paard.
De geestelijke arbeid, dien hij daar
ginds verricht heeft, is bewonderens
waardig. Trouwens, ook tegen lichame
lijke vermoeienis zag hij niet op. De
heeren, die hij afgedraafd heeft bij zijn
bezoek aan de inrichtingen der Koninkl.
Paketvaart.-Mij. te Priok, aan haar
hospitaal te Weltevreden en aan haar
nieuwe gebouw op het Koningsplein,
zullen met een zucht terugdenken aan
de praestaties, waartoe deze
Jan-stapallemachtig hen heeft genoodzaakt.
Buitengewoon veel heeft Treub op
zijne reizen door Java, Bali en Sumatra
gezien. Aleer dan verreweg de meeste
Europeanen, die hetzij in
regeeringsdienst, hetzij in dienst van het vrije
bedrijf, jaren lang in Indiëhebben ge
woond, er ooit van te zien krijgen.
In de eerste plaats heeft hij de groote
cultures goed leeren kennen. Immers,
zooals hij zelf vcrkl-aart, het hoofddoel
van mijn studiereis was het
Europeesche grootbedrijf van nabij te zien en
in het algemeen een indruk te krijgen
van de hoofdtrekken van het economi
sche leven in de Oost".
Maar wat heeft deze scherp turende
vogel op zijn vlucht niet al meer waar
genomen !
De opleidingsschool voor inlandsche
artsen te Batavia, de Technische
Hoogeschool te Bandoeng, de Cultuurschool
te Malang, de opleidingsschool van Pro
Juventute te Klakah zijn hem niet
ontgaan.
Van de opium heeft hij niet alleen de
fabricage bekeken in de
Gouvernements Opiumfabriek maar ook het
verbruik, in een opiumkit.
Door den hoofdredacteur van het
orgaan der nationalistische
vereeniging Boecli Otomo heeft Treub zich laten
onderrichten over het streven van
dellllllllllllllllllllllllllllllinilllllllllllillllllllliiiii
i iimiiiitiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiKiitiHiiii
EEN GESPREK VAN OSCAR
WILDE OP DEN BOULEVARD
Het was niet op den Boulevard zelf dat het
rendez-vous was gegeven, maar wel vlak in
de buurt vóór het cafévan een zijstraat die
op de place de iOpéra uitkwam. Het verhaal
van die samenkomst staat in een boekje van
den bekenden Engelschen essayist Laurence
Housman dat hij heeft genoemd: Echo de
Paris,astudyfrom life, enkele bladzijden maar,
en zij waaien waarlijk naar ons over den
weerklank van een zonnigen nazomernamiddag
en van de woorden vol geest en droeve levens
wijsheid gewisseld onder den luifel van La
vieille rose. Zoo heet het café.
De rozentijd was toen voorbij voor Oscar
Wilde. Hij had de dagen gekend dat zijn schip
met vlag en wimpel streefde door de wateren
der wereld wat men zoo de wereld noemt.
Nu was hij een schipbreukeling geworden, en
de bewondering van de menschen was over
gegaan in een soort van wreede belangstelling
hoe hij het zou uithouden te midden der
vijandige golving. Hij was mislukt.
De wereld is ten allen tijde vol geweest van
mislukten en mislukkingen. Laten wij ons
onthouden van alle toepassingen op onzen
eigen tijd. Het kostelijk boekske van Housman
brengt ons in Engelsch gezelschap en wanneer
men daar van een dichter spreekt, die de
kracht miste, toen hij eenmaal was ontdekt
om zich op de been te houden en die door het
toegeven aan zijn neigingen in miserie eindigde
dan is 't het voorbeeld van Robert Burns dat
men aanhaalt, den Schorsenen boerenzoon van
Ayrshire. Hij strekt tot moraal der fabel van
zijn eigen leven.
Lockhart in zijn boek aan Burns gewijd ver
telt een treffende episode uit zijn verblijf in
Dumfries. De dichter was daarheen getrokken
toen zijn verwachtingen van het landleven
waren teleurgesteld; met een nederig ambt
moest hij tevreden wezen. De menschen van
Dumfries zagen op hem neer.
Een heer uit die streek zegt daaromtrent:
Zelden in mijn leven heb ik me meer geër
gerd en me spijtiger gevoeld dan toen ik op
een mooien zomeravond het stadje binnenreed,
van plan om er naar het officieele graafschaps
bal te gaan, en ik Burns in zijn eentje aan den
schaduwkant van de hoofdstraat zag wandelen,
terwijl de andere zijde n leven en
vroolijkheid was van de opvolgende partijtjes heeren
en dames, gekomen voor de
avondfeestelijkheid; niemand daarvan scheen hem te willen
herkennen. Ik stapte af en stelde Burns voor
met mij naar den overkant van de straat te
gaan. Neen, neen, vriendje," zei hij, dat
alles is nu voorbij.", en hij haalde een paar
versregels uit de treurende ballade van Lady
Baillie.
Eens stond hem de muts zoo zwierig op zijn
bol".
Maar het was zijn gewoonte niet om zijn
gevoelens op die manier te toonen, hij herwon
onmiddellijk zijn opgewektheid, nam mij mee
naar huis en hield mij daar prettig bezig tot
de tijd voor het bal sloeg...."
Wanneer Carlyle dit feit memoreert, er
kent hij de gedachte aan het tooneeltje van
den eenzamen Burns niet van zich af te kun
nen schudden. Men zou het een van do mo
tieven van het door Housman te boek gestelde
gesprek op den Boulevard kunnen noemen,
maar geen van de sprekers daar heeft er ge
wag van gemaakt. Ook was er wel een afstand
tusschen den genialen Schot met zijn krachtig
bewustzijn:
A man is a man for a that
en den decadent van het eind der 10de
eeuw, schitterend vooral met zijn paradoxen,
weergaloos als causeur door de zekerheid van
zijn optreden en de ongebroken charme, de
voordracht van zijn woorden
Laurence Housman, een gevoelige natuur,
had hem slech.s een enkele maal bijgewoond op
de hoogte van zijn succes; toen had Oscar
Wilde een vriendelijk woord tot hem gericht
als compliment over een van zijn boeken;
-den gevallen en gevangen artist was hij trouw
gebleven en na zijn ontslag uit het harde huis
van straf had hij hem als hulde een paar
van zijn werkjes gezonden, en daarvoor steeds
als dank eenige gevoelde wel overwogen
woorden terug ontvangen; z.oo was er een
soort van geestelijken band tusschen beide
ontstaan. Van zijn passage door Parijs wilde
hij gebruik maken tot een gezellige samen
komst. Het moest den man in zijn vernede
ring goed doen eenige uren onder bekenden
door te brengen die hem niet als een monster
aanstaarden.
fir hadden een drietal Engelschen voor het
caféplaats genomen, daar kwam spoedig
genoeg van den kant der Place de l'Opéra het
wagentje aan, waaruit, op den hoek bij de
couranten-kiosk Oscar Wilde stapte met den
jongen Franschman die hem vergezelde.
Toch niet te Iaat?" vroeg hij, met zijn
gewichtigen gang op de anderen toeschrijdend.
Hij werd gerustgesteld. Het is uw eigen
schuld, dat het diner wat later zal wezen,om
dat ge er op stondt ortolanen te eten; daarom
is dadelijk getelegrafeerd en nu zijn ze juist
aangekomen.
Als ze nog niet geplukt zijn, laat hen
wegvliegen, opperde O. W. Een vlucht orto
lanen over Parijs, hoe romantisch, hoe
wondervol!"
Och neen," zei de jonge Franschman,
ik heb ze nog nooit gegeten, ik zou ze zoo
graag eens proeven."
Zoo jong en al zoo gretig naar teleurstelling !
Is er dan geen verbeelding meer? vermaande
de wijze Oscar. Het woord ortolaan is veel
mooier dan wanneer het is vleesch geworden.
Waren ze wijs dan leerden de menschen
het leven kennen door gemis aan ervaring.
Dat is het wat het leven zoo heerlijk onver
wacht maakt. Nooit zijn zin te krijgen, dat is
het ware ideaal."
Hoe zoo, zich altoos onbevredigd te ge
voelen, nooit eens te kunnen rusten op eenig
succes!
Zoo is het: men moet een Schot zijn om aan
succes te gelooven. Ik zal niet beweren dat er
in Schotland geen geniën kunnen wezen, maar
een artist en een Schot, dat sluit elkander uit.
zen Bond; zooals hij in een desa
bij Bandoeng een vergadering bij
woonde van een dorpsafdeeling van
Djamibiatoel Hasanah, de
vereeniging, die, in tegenstelling met de
Sarekat Islam, de goede gezindheid van
de inlanders tegenover de blanken
wil bevorderen.
Het spreekt wel van zelf, dat
Treub over Indische toestanden niet
oordeelt als de heer Kleerekoper,
die ergens schreef van dat ploertige
land in de verte, waar teere Ooster
lingen worden vernederd en uitge
mergeld door ruwe Westerlingen, die
den grond n zijne bewoners tot
het rampzalige doel hunner winzucht
hebben uitgekozen".
Maar hij weet zich voor gelijke
smakeloosheid te vrijwaren bij het
verkondigen van meeningen, die lijn
recht ingaan, niet alleen tegen die
van den heer Kleerekoper, maar ook
tegen die van de Indische nieuw
lichters in het algemeen.
Over de ethische politiek" is
Treub slecht te spreken; de vroegere
Gouverneur-Generaal moet menige
veer bij hem laten; den Volksraad
vindt hij een onding; de jonge amb
tenaren uit de ik zal maar zeggen :
Leidsche school, acht hij gevaarlijk.
Ik zal mij wel wachten, over deze
onderwerpen met Treub te gaan
polemiseeren; daarvoor ontbreekt
liet mij ten eenemnale aan de
noodige kennis van Indische toestan
den. Maar evenmin voel ik geneigd
heid zijne meeningen klakkeloos over
te nemen, omdat ik mij bewust ben
in sommige t'undamenteele dingen
anders te denken en te voelen dan
hij. Over wat hij (op blz. 142 en
143) schrijft over het zinledige van
ethische politiek" zal ik graag eens
een woordje met hem wisselen, zoo
dra ik het genoegen heb hem weer te
ontmoeten; er is geen specifiek-Indi
sche kennis voor noodig om hem de uit
spraak, die hij daar doet, te betwisten.
Maar ook de voorvechters van aller
lei meeningen, die Treub bestrijdt en
juist zij zullen goed doen, van zijn
boek kennis te nemen. Want het zal
veel gelezen worden en een grooten in
vloed uitoefenen op de publieke opinie
ten onzent.
Veel gelezen omdat Treub bij
uitstek de kunst verstaat, bevattelijk
te schrijven. Zijn boek Nederland in
oorlogstijd" is door duizenden menschen
gelezen, die nooit eenig boek ter hand
nemen, laat staan een boek over poli
tieke of maatschappelijke aangelegen
heden. Het was de reputatie van den
schrijver, die hen naar dit werk deed
grijpen; het was zijn klare betoogtrant,
die hen deed voortlezen, toen zij een
maal met de lectuur waren begonnen.
Treub's boek over Indiënu is even
bevattelijk als dat vroegere, zelfs in
BERICHT
Hoe kan een man die succes aanziet voor het
doel van het leven een artist zijn? God heeft
het genie van Robert Burns voor de poëzie
gered, toen hij hem door den drank tot een
mislukking maakte. Bedenk eens wat 'n ver
bijsterend figuur in de geschiedenis der let
teren een Burns zou zijn geweest dien het in
't leven goed zou zijn gegaan. Hij was al bezig
om in beschaafd Engelsen gedichten te gaan
schrijven, wat even bespottelijk was als voor
een beschaafd Engelschman te gaan
probeeren om poëzie te schrijven in het dialect van
Burns. Zijn ergerlijk leven en zijn dood hebben
hem voor die laatste vernedering van een glad
welvaren behoed die hem bedreigde."
Maar bedoelt ge dan werkelijk dat geen ar
tist succes kan nebben?
Incidenteel, ja; maar bedoeld als uitslag
van hun pogen, nooit. Wanneer zij 't
hebben blijven ze incompleet. De zending
van den artist hier op aarde is, het com
plete leven te leven; met succes, ja, maar
alleen als episode, want meer kan het niet
zijn, en mislukking als het finaal eind. Ana
lyseer eens wat dood beteekent als ge het woord
tot zijn kleinste onderdeelen herleidt; wat is
het anders dan het te gronde gaan dat zijn
rechten herneemt: het heengaan van alle
vermogens en lusten die ons in het leven heb
ben gehinderd en bedwongen? Het diepste,
nobelste vers van den dichter, het grootste
tooneel van het drama waar alles zich heen
beweegt, hebben altijd te maken met den dood;
omdat het hoogste doel van den artist er in
bestaat om de schoonheid te openbaren van
die mislukking in den kern van het wezen
van den mensen."
Oscar Wilde had hiermee zijn thema ge
vonden. Hij ging voort het in een reeks van
variaties uit te werken.
Hij sprak over Golgotha en St. Helena,
over menschen die hij had gekend, en over
waarden van het leven die tot onwaarde wa
ren geworden, hij sprak over zichzelf, als
had hij alle ervaringen achter zich en stond
op het punt om afscheid te nemen, maar kla
gen deed hij niet....
Om wat meer toon in het gesprek te brengen
vertelde de leider van het gezelschap dat hij
Bij verandering van adres
geHeven de abonnés te vermelden
of de wijziging tijdelijk of blijvend
is, en tevens zoowel het oude als
het nieuwe adres op te geven.
Losse nummers van De Am
sterdammer" worden alleen toe
gezonden wanneer een bedrag
van f 0.31 voor elk exemplaar is
bijgevoegd.
die hoofdstukken, die het ruggemerg
ervan uitmaken, over De groote
cultures", ,,De overige takken van het
grootbedrijf," De arbeidsverhoudin
gen in het Westersche grootbedrijf" en
Bekentenis van de koloniale grooton
derneming". Er is niet de minste ge
leerdheid voor noodig om den schrijver
in al wat hij betoogt te volgen; alleen
gezond verstand en een beetje be
langstelling in andere onderwerpen dan
die van de kostwinning.
Maar Nederland in de Oost" is niet
alleen een voor ieder begrijpelijk, maar
tevens een boeiend boek. Met alle res
pect voor den heer Treub, tot de boei
ende" schrijvers had ik hem tot nog toe
niet gerekend. Maar op het lijstje daar
van komt hij nu te staan.
Hij mag dan al in den aanhef van
zijn boek verklaren, dat hij er alleen
belangstelling door wil wekken voor
Indiëen geen reisbeschrijving wil ge
ven, omdat die in den regel vervelend
zijn, zijn boek is toch voor een groot
deel reisbeschrijving", maar ook
hierin wijkt Treub dan van den regel af
alles behalve vervelend. Hoofdstuk
ken als De zeereis", Eerste indruk
ken", De structuur der Indische maat
schappij" en Mooi Indië" zijn buiten
gewoon onderhoudend, niet alleen om de
voor vele Nederlanders nog altijd vrij,
onbekende onderwerpen, die er in
worden behandeld, maar vooral om de
wijze, waarop dit geschiedt.
Nederland in de Oost" zal door velen
worden gelezen en gewaardeerd. Zoo is
er dus eenige kans, dat de
mededeelingen van den schrijver (op blz. 67?70)
over de draadlooze telegrafische ver
binding met Indiëbij het tot
standbrengen waarvan, volgens hem, en
kele millioenen guldens vrijwel nutte
loos werden besteed" ook de aan
dacht zullen trekken, die zij verdienen.
K E R N K A M P
IIIIIIIIIIIIMI mui iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiii mm»
nog een verrassing in petto had: het waren niet
slechts de ortolanen die het uur van het diner
hadden verlaat, maar ook de vermoedelijke
komst van een nieuwen gast, een jong Engelsen
auteur, den vorigen avond eerst aange
komen, en die met een haastige boodschap
had aangenomen van het diner te zullen zijn.
Hebt ge hem gezegd, wie aan tafel zouden
zijn," vroeg Oscar Wilde eenigszins gespannen.
ik zeide alleen dat wc onder vrienden
waren, was het bescheid.
Duidelijk was het aan het gezicht van den
voornaamste van het gezelschap te zien dat het
nieuws hem aangenaam trof. Hij zette zich op
zijn gemak en een nieuwe ader van zijn wel
bespraaktheid opende zich: hij deed een van de
fantastisch allegorische verhalen waar in deze
latere dagen zijn geest zich op spitste, en zag
een aandachtig gehoor voor zich geheel onder
den indruk.
Opgewekt door het behaalde succes en in
afwachting van de aanstaande verrassing
begon Wilde een nieuw verhaal, maar brak
het dra af met een korte bemerking, waarvan
men niet op eens de aanleiding zag, omdat
iedereen alleen oogen had voor den verteller:
maar deze zelf lette op en zag hoe om den
hoek der straat een nieuwe bezoeker was aan
geland, wonder van jeugdige elegantie om te
aanschouwen, die het gezelschap voor het
caféLa vieille Rose even met een doordringen
den blik monsterde en daarop in een nieuwe
richting verdween.
Wilde's gezicht was gevallen, doodskleur
had zich over zijn trekken verbreid, maar zijn
stem ging toch Weer tot haar resolute zorge
loosheid over als hij aanduidde dat het ver
haal waaraan hij was begonnen hem ontscho
ten was hij had het niet vergeten, maar het
had hem vergeten, daarvoor in plaats gaf hij
een geheel nieuw verhaal en hij vertelde van
den man, die zijn ziel had verkocht. Op 't
eind daar de post aan de couranten kiosk het
laatste nieuws had gebracht, ging hij er op
zijn meest nonchalante manier heen om
een praatje met de verkoopster te maken.
Vrienden, ik heb een beerlijken middag
gehad! Wacht niet op mij maar gaat uwgangi"
Hij kwam niet terug.
W. G. C. B Y v A N1 c K