Historisch Archief 1877-1940
29 Dec. '23 No. 2428
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
CHARIVARIA
>eutf<$tanl>;
nebet 8Hle8!
Als Bouwmeester plaats had genomen, begon de
^"'H!g,meye?s''City^agazljn. .Amsterdam, Rot
terdam Den Haag, Utrecht, Nijmegen. £u
Weihnachtm, Ein schwieng*s Problem getost. Ein h
bschesund sehr geëigietes Geschenk fur Herren.
Ein Schönes flaches, prima nickel Etui fur
Streichhivzer anstatt ein »chmutriges Doschen. Die
Strefchflache ist geëignf fur alle Streichhölzer und
dauert jahrelange." (Mv. Hbl.)
Jeugdportret. (dr.,
Op de glibberige paden
De heer Coltoff: Neen, meneer Schaper, het is
Wnegotie in de politiek, opgediend onder een
gods
die"ZSongdef wijie/m d^stem ligt een belofte; een
heïrUike belofte voor de toekomst (met z«oals
andere beloften, voor 'lief verleden Char.) die
den volhardend studeerende nog veel schoons ver
borgen houdt in haren wondepschoot ^ ^ ^
Indien de kabinetsformatie uit het net der
rja'r'tii-intriaues waarir zij soms wel verstikt leek,
?awórden verlost, dm zal ook dit met weinig
bijdragen om de lucht te zuiveren van de gevaren,
?die dreigen." (De nieWreigende gevaren late men
gerust in de lucht. Char.) ? (N. K. C.)
Uit de hoooeschool der journalistiek
Vaak is dit laatste toevlucht nog niet gedaan,
?of'de verslaafde schuwer vond reeds zijn d°.aa.
Twee Fransche legervliegers zijn omgekomen
doordat zij gedurende eene vlucht van Straatsburg
naar Than'n "aldaar verpletterd werden.
( fjtOOl~ "ft c-Vlfll./
De Maas wast snel. De uiterwaarden staan
ree'ds'onder, de andee staan op het inloopetr
Deelwoordenjammei f
...Omdat, de vlootvet aangenomen, daardoor dit
aanvaard, ontkomt men
niét aan deze consettienties." (N. H-c;)
In de dagen van hoogconjuctuur. l Hbl.)
',',Deze heeren kumen het schijnbaar niet al te
best samen vinden." (O. H. C.)
De val van de nark ging snel.' (N. K. L.l
',', Er ontstonden alnormale verhoudingen^. ^
Onze teekenaars
,.0ns iieele land staat in het 0" van de
Jazz
a"onze tijd staat in het ^ van den werkman.',
(Ades aan B. en W. v. Haarlem).
Aaneenlijmsels
De her«tel-schullescher>. De mopperende
Ja'va-collega's. De Dominion wetgever
,,De gansche Parjjs-'erbeelding."
De schepenbedrjvitheid." (Gr.)
(N. R. C.)
De passivisten
Dit is de methode die door mij de juiste wordt
geacht. Deze metrode wordt door mij aldus
.aangeduid." (Wibaut)
Door de kinderen worden nog eenige liedjes
gezongen, en spelletjes gedaan." (U. D.)
, Toen is ook door architect Rutgers getracht
zijii hotelbouw in de juiste verhouding tot de
straatbreedte te brengn." (Hbl.)
Dit was meer, dai aanvankelijk door mij
ge-dacht werd." (N. R.C)
Apeldoorn's oudste inwoner, de heer H. Smit,
herdacht heden den c^g, waarop hij nu 101 jaar
geleden te Amsterdam werd geboren."
(Tel.)
En voor zijn gestesoog rees het beeld
van de vroedvrouw ...
GDFHS8D
Het Amarkwartet
Op het muziekfeest te Salzburg dezen zo
mer had het Amar-kwartet de beste indrukken
achtergelaten, speciaal als vertolkers der mo
derne muziek, ai ook bij zijn optreden in Ne
derland, voor ten Amsterdamschen Kunst
kring Voor Albn" was het in het moderne
werk, dat de spelers van het Amar-kwartet
zich het sterkst toonden. Dit moderne werk
was een kwartit van den 28jarigen altist
van dit ensemKe, Paul Hindemith, een der
meest belovendt Duitsche jongere componis
ten, die de Dutsche MilhaMd lijkt in de
veelHET GRIEKSCHE KAMELEON
heid en de verscheidenheid van zijn reeds
omvangrijk oeuvre: vijf strijkkwartetten,
tallooze sonaten voor verschillende instru
menten, verscheidene kamermuziek en voor
blaasinstrumenten, balletten, dansen, drie
n-acters o.a. van Kokoschka, liederen o.a. de
Marienlieder" van Rilke.
Het door het Amar-kwartet gespeelde werk
van Hindemith, een eerste kennismaking
trouwens met diens oeuvre, heeft ons zeer
geboeid en beziggehouden. Het is niet modern
jusqu' au bout", gebruikt ook de chromatiek,
ie er veel in voorkomt als tonen aer melodie,
niet in atonalen zin, hoewel zijn polyphonie
zich polytonale vrijheid voorbehoudt, doch
houdtden tonale basis,duidelijk als achtergrond
hoorbaar vast. Het werk is bovendien zuiver
Duitsch" geconcipieerd, d.w.z. karakteri
seert zich in modulatie en melodie als een werk
uitDuitschen voor-arbeid voortgezet Strauss,
Manier herkent men in zekere klank-elemen
ten en melodiewendingen doch vermijdt in
zijn expressies op zeer gelukkige wijze de
fouten van het Duitsche muzikale pathos:
lyrische sentimentaliteit en hemelstormende
opgeschroefdheid. Deze schepping heeft iets
onmiddelijks, iets van de zenuw onder de
huid. Zij spreekt tot ons, minder constructief,
maar zich zoo intens mogelijk bedienend van
de zuivere muzikale uitdrukkingsmiddelen,
wier effecten doeltreffend begrepen zijn: de
merkwaardige klank-gewaarwording, die de
hooge ligging van de alt-viool geeft b.v. voor
het uitdrukken van de intenste smartelijke
teederheid, onderstreept, door den lagen klank
van den cello.
Bij het kwartet van Mozart, dat aan deze
uitvoering vooraf ging, leek het wat moeilijk
voor de spelers de stijl te handhaven, die dit
werk ondanks zijn wat capicieus-impro viseerend
karakter toch vereischt en vele détails gingen
verloren; toegegeven dat de spelers ook nog
niet op de ruimte van de Gr. Z. Concertgebouw,
waarin het concert plaats had, waren ingesteld.
Het kwartet van Dvorak klonk tenminste
als geheel van samenspel beter.
Hoe gaarne zouden wij het Arnar-kwartet
nog eens in het openbaarde werken van Sch
nberg en Hindemith hooren spelen, die het nu
voor een particulier gehoor in het
Muzieklyceum uitvoerde. Misschien laat dit eminente
kwartet, dat in zijn pionierswerk naast het
Brusselsche Pro Arte" genoemd moet wor
den, zich daartoe nog overhalen.
Dan Juan"
De Berlijnsche Staatsopera narn met ,,Don
Juan" van Mozart revanche op de Barbier
van Sevilla". Ongetwijfeld is deze Don Juan"
de beste prestatie geworden, die wij van haar
hoorden, temeer daar de hoofdrol Bronsgeest
beter lag dan die der vorige opvoeringen. Al
leen de karakteristiek der presto-melodieën,
die Mozart aan zijn hoofdpersoon meegaf, had
iets meer volgehouden kunnen worden, dunkt
me.
De Duitsche opvoering bracht Don Juan"
ten tooneele met het ernstige slot, d.w.z. met
de hellevaart van Don Juan, een slot, dat
ondanks de vreemdsoortige melodramatiek
van het geval, toch wel spanning geeft en het
drama giojoso tot grouwelijke ernst" maakt.
Toonkunst"
Zaterdagavond jubileerde Mengelberg in de
functie van 25 jaar dirigent van Toonkunst"
Men had voor dien feestavond, behalve de
huldiging met een versierd podium, kransen en
korte toespraken, een programma samenge
steld, dat wel meer in het bijzonder berekend
scheen op glorificatie van het koor en zijn
dirigent dan op de belangrijkheid der uit
gevoerde muziek. Voor het laten uitblinken
Vandaag republikein, morgen royalist
niimmfiiiiiimiiiiiiiiimiHiiiim
van de zeldzame techniek, die
ditToonkunstkoor zich inden loop der jaren verworven heeft,
waren de gezongen werken zeker geschikt.
Die Olocken" van Rachmaninoff, voor so
praan, tenor- en bariton-solo, koor en orkest,
waarmede Mengelberg in Amerika kennis
maakte en dat aan hem en zijn ensemble is
opgedragen is een vlot, vooral technisch vlot
geschreven koorwerk, geïnspireerd op Poe's
The Belts" , doch in een Russisch-Duitsche
bewerking, die van de stemming van het
oorspronkelijke gedicht niet veel meer over
liet dan een traditionale poëzie voor een koor,
en ook de muziek streefde er niet naar iets
anders uit te drukken, dan de effectvolle
crescendo's van massa-geluid, afgewisseld met
door Birgit Engel!, Jacques Urlus en Toni
Denijs naar hun beste vermogens gezongen
solo-partijen.
De tweede helft van het programma werd
gevuld door Taillefer" van Rtchard Strauss,
(reeds in 1906 door Toonkunst" uitgevoerd),
een Ballade voor koor, solo en orkest, die na
b.v. Ein Helderleben" werd geschreven en
dat men vél vroeger gecomponeerd zou
wanen ondanks de realistische s!ag bij Hastings
die aan de bataille dansante" van Ein
Heldenleben" herinnert. Strauss heeft de
Ballade-stijl wat al te grof tot op het
Liedertafel-achtige aangedikt en het werk dat nog
imtHtitiiiiiiiiiiniiiMiiiiiilitii
i mui UMI HUM nu ui in nu in mr n i 111 liiiiini 111 111 "i m '"" i " '" »»»
JBEIEVEN UIT
SOETOEKOEKIANDA
ui
Doe een iikke voile voor, aldus sprak
-de geest van Professor Horace Allbedyll tot
dien van Anjstasia, wij gaan vanavond
samenzweeen.
Wat lekktr eng, zei Anastasia, zijn het
reuzenboeven?
Reuzenboeven? Weineen, kind, zei
Horace. Het zijn de lichtende lichten van
Soetoekoekianda. Zij doen geen kip kwaad.
In dit vreemde land van eindelooze slooten
en eindeloos geleuter, zijn zij de mannen
met daden in den mond. Elk hunner woorden
is een zuiverende daad, vandaar de naam
van zuiveraars, Purgatori. Ga mee !
Ze kwamen in een ietwat duistere provincie
stad en zagen een dozijn schimmen achter
elkaar een somber huis binnensluipen. Op
een bovenkamtr sloegen de schaduwen hun
kragen neer, mkten de diep in de oogen
gedrukte hoeden af, en knipperden in het
volle licht van een olielamp.
Het is net een sprookje, zei Anastasia.
Ja, Aladin met de Wonder-olie-lamp,
antwoordde Horace.
In een der hoeken van de kamer stond een
onaanzienlijk sytiister mannetje, in een bruin
colbertje, en werd door de anderen eerbiedig
begroet. Zij staken den rechterarm recht
voor zich uit, zoodat de uitgestoken wijs
vinger zich ter hoogte van hun neus bevond,
niesten driemaal en bogen diep. En telkens
nieste het kleine synistere mannetje terug.
Zijn ze verkouden? vroeg Anastasia.
Het is een zinnebeeld, zei Horace.
Het teeken, dat in Soetoekoekianda de
toe.standen en de personen verkouden zijn.
Het is hun wachtwoord.
Wie is dat kleine mannetje? vroeg
Anastasia.
Dat is de opperste samenzweerder,
de Soetoekoekiandasche Mussolini. Let op
zijn arendsblikken. Voor duvel noch dood
is ie bang. Zelfs niet voor de mannen die de
Heilige Wetboeken uitleggen. Stil, ze gaan
zitten.
Ze schikten zich aan een lange tafel, waar
midden op een fijn geslepen flacon stond,
gevuld met een geheimzinnig geel vocht.
Het kleine mannetje verhief zich en sprak
met een'licht accent:
Eerbiedwaardige broeders '. Ik heet u
welkom en ben dankbaar dat gij op mijn
roepstem allen verschenen zijt. De tijden
zijn zwaar van gebeuren. De onmacht der
onmachtigen in ait land bewijst zich meer
en meer en elk uur van den dag en van den
nacht. Zij waren zelfs niet in staat een
regeering te vormen (applaus) en wat deed
daarop de Landsvrouwe? Ik verzoek u,
eerbiedwaardige Broeders thans goed op te
letten, want hier werd door Hare Majesteit
geschapen Het Precedent", het kostbaarste
bezit van al wat aan politiek doet! Zij droeg
de vorming van het nieuwe Kabinet op aan
een coalitie van partijen !
Voelt gij wat dat zeggen wil? Dat misschien
over eenige maanden, over eenige weken, wie
weet over eenige uren,onze Bond van Purgatori,
de hoogeopdracht kanontvangen, de regeering
te formeeren. En het is met het oog hierop,
dat ik u verzocht heb hier te komen om
thans reeds onze voorbereidende maatregelen
te treffen. De tijd der gearriveerde mooi
praters, der beroeps-zeteljagers en
volksmisleiders is voorbij. Den Heiligen Mannen
heb ik weerstaan, zou ik dan huiveren voor
den Heiligen Bureaucratius? Wij zullen
hem wegjagen en het volk bevrijden uit
de klauwen van het papieren voorschrift.
Soetoekoekianda lijdt aan staatkundige en
godsdienstige verstopping. Het heeft scheele
hoofdpijn van de socialerigheid; het ziet
sterretjes van de ambtenarij; het heeft
maagbezwaren van de staatsbemoeiing en is
draaierig van den maximum-werkdag en de
minimuin-werk-prestatie. Wij zullen het ge
nezen! Een halve eeuw lang, heeft in dit land
de Meerderheid geregeerd. Het Cijfer was
alles. De partij met de meeste nullen had het
grootste woord. Gij ziet de gevolgen. Het
einde der Meerderheid is gekomen. Wij zullen
het tijdperk der Minderheid inluiden. En hoe
kleiner de Minderheid, hoe sterker zij zijn
zal. Ik heet u allen welkom.
De leiders op elk der intellectueele gebieden,
d ieSoetoekoekianda omhoog stooten in de vaart
der volken, zie ik om me heen geschaard. Hier
aan mijn rechterhand zit de man, die- in
onze grootste havenstad toonde wat een
bekwaam en wilskrachtig man bereiken kan.
Dwars tegen alle schoonheidsbcdervers in.
koos hij uit een stapel plannen, het
allurleelijkstc voor een stadhuis en tiet het bouwen.
En thans steekt het zijn toren tot in de wolken
en roept de slaven aan zijn voet, van wiens
penningen het gebouwd werd, dagelijks toe:
Wijs mij den koekebakkur die mij dit niet
nadoet!" Hier, aan mijn linkerhand, zit de
grootste musicus van heel Soetoekoekianda
en omstreken. Elk nieuw concert, elke nieuwe
repetitie, toont ons welk een geboren dictator
wij in hem rijk zijn. Moeten thans niet reeds,
na elke repetitie, zeventien leden van ons
gevierd orkest met koudwater-stralen worden
bijgemaakt? aat zoo door en na nog twee
seizoenen zal uw orkest geen enkel lid meer
tellen en zult gij de onbetwiste heerscher
zijn, de ideale dictator, het einddoel waarna
wij allen streven.
Ik kijk om mij heen en ik zie daar,
recht tegenover mij, onzen grootsten
tooneelleider zitten. Welk een beerlijken auto
craat begroeten wij in hem. Hij speelt
nog wel niet alle rollen zelf, doch thans
reeds zijn al zijn spelers afgietsels van zijn
eigen voortreffelijk ik, zoowel in stem, in
houding, gebaar als bcenen, zoodat het den
toeschouwer is alsof hij hém en hém alleen
ziet. En in u, grooten politicus, die aan mijn
voeten zit, en straks de teugels van het
staatsros in handen zult nemen, begroet ik de
opgaande zon der Purgatori. Gij zult zuiveren !
Nu reeds krimpt al wat ambtenaar is, te
samen. Soetoekoekianda zal wel drie partijen
en een Ministerie tellen, doch slechts n
Minister. En dat zult gij zijn, door wiens
naam zoo innig heen geweven is de naam
van ons machtigste wapen!
Broederlijk naast u zit de Wethouder onzer
hoofdstad en terecht staat hij bij het
slavenvolk bekend als de Machtige". Regeert hij
niet als een dictator over meer dan zeven
honderd duizend zielen? Hij zegt rood op de
graat" te zijn, doch gelijk men den Rus afkrabt
en den Tartaar vindt, zoo zal men, wanneer
men dezen Marxist afschilt, den Kapitalist
vinden, den zuiveren Purgatoor, die slechts
een omwenteling van het Rad van Politiek
Avontuur heeft af te wachten, om de plaats
in te nemen van den Broeder, dien ik n straks
in al zijn politieke grootheid heb af geschilderd.
Onuitsprekelijk genoegen doet het mij, dat
bescheidenlijk, aan het ondereind aan deze
tafel als een vergeet-mij-nietje tusschen onze
leeuwen,bloeit onzeonverschrokken,dappere en
wakkere vertegenwoordiger van het
Soetoekoekiandaasclie Itger, die, zoo eigenaardig,
door ons volk geheeten wordt met den
naam van Duimpie". Was het niet Klein
Duimpje", die den reus versloeg en zal het
niet ons Duimpie" zijn, de held, die zijn
sterren plukte van den hemel der politieke
vermetelheid, die ons, Purgatori, den weg
zal wijzen door het oerwoud, nadat hij vooraf
de kruimpjes en de kiezelsteentjes van zijn
groote talenten langs het pad heeft gestrooid,
ter herkenning van den weg? Wat onze be
weging vooral van noode heeft, is een man,
die op het beslissende oogenblik een wit ros
zal bestijgen -?laat onze tegenstanders het
desnoods voor een hobbelpaard schelden !
en, met een handjevol wilskrachtige kerels,
zich zal meester maken van de grootste
kletstafel in heel Soetoekoekianda, die in
de groote zaal van onze grootste sociëteit
van onze Hofstad, juist op het oogenblik
van het negende haltje", en aldus met vaste
hand de bron van alle Soetoekoekiandasche
politiek in de gewenschte richting zal weten
te leiden.
En laat men vooral niet zeggen, dat
Soetoekoekianda voor onze beweging nog
niet rijp is. Er is geen grooter volk van
slaven dan de Soetoekoekianders. De bewijzen
iiggen voor het grijpen ! Militairen zijn
menschen zonder ideeën, zooals politici menschen
zijn met ideeën van een ander. Jarenlang
heeft een groepje militairen in onze residentie,
hun ideeën over de verdediging van ons land
het volk laten slikken, alsof het de zuiverste
wonderolie ware. En de slaven hebben elk
jaar harder moeten zwoegen om het geld voor
moeilijk genoeg is om uit te voeren om het
groote apparaat, dat het vordert, heb ik
maar matig kunnen waardeeren.
Wij weten reeds geruimen tijd, en hebben
het Zaterdagavond opnieuw dankbaar er
kend, dat Mengelberg het Toonkunst-koor in
de muzikale uitdrukkingstechniek tot een
ontwikkeling heeft gebracht als slechts bij
weinig andere koren wordt aangetroffen. Laat
daarom de leiding van dit koor er aan blijven
denken, dat er ook een plicht mee te vervullen
staat voor de muziek van onze dagen: Toon
kunst" was in de laatste jaren niet erg ge
lukkig in de keuze van zijn noviteiten.
CONSTANT VAN WESSEM
de verwezenlijking dezer ideeën te kunnen
opbrengen. En hoeveel lange jaren heeft dit
volk van slaven zich niet laten ringelooren
door hun priesters en daarna door hun
politici? Hebben deze niet zeer onlangs nog
het dwangbuis der evenredige vertegen
woordiging ingevoerd, waardoor het laatste
sprankje vrijheid van de kiezende slaven
verloren ging en zij heelemaal in de macht
der partij-bazen kwamen? Het is slechts
lariekoek te beweren, dat het volk van Soe
toekoekianda een volk van vrijheidshelden is.
Hun tegenwoordige vrijheid is de grootste
dwang. De Purgatorische dwang zal de
grootste vrijheid zijn ! ! (langdurig applaus).
En thans heb ik een belangrijke mededeeling
te doen. Onze generaal-majoor heeft in zijn
vrijen tijd, dien de hooge politiek hem laat,
het volkslied der Soetoekoekiandasche Pur
gatori gedicht en ik verzoek onzen grooten
tooneelleider het te willen voordragen.
(Emotie).
De groote tooneelleider verhief zich van
zijn zetel en hapte naar een vlieg. Hij hapte
nog eens. Waarop hij nog eens hapte. Toen
sprak hij met smeltende stem:
Hap ! Menneirr van.... van.... Hap !
van.. Voorzitter.... Hap! Ons volkslied ....
hap.... hap is geïnspireerd op dit
andere.... hap.... begeesterende lied....
dat reeds in onze jeugd onze hap.... harten
in vlam zette. Het tintelende lied, dat begint
met hap:
Schuitje varen, Hap
Theetje drinken, hap
Gij hebt allen den hap text voor u. Laat
ons dus gezamenlijk aanheffen hap:
(zij zingen)
Spuitje geven, olie drinken,
Gaan we naar het Binnenhof
Maken daar een reuzensof,
Reuzensof met krenten
Weg zijn alle centen.
Meegesleept door den Purgatorischen geest
drift, zongen de geesten van Horace Allbedill
en Anastasia Geraniumwitch, ietwat valsch,
doch met onbeklemde borst, het nieuwe
volkslied mede....
B.A RBAROSSA