Historisch Archief 1877-1940
AMSfÉtföAMMER, WEEKBLAD VÓÓR
"'Mi. 2420
BIJKOMSTIGHEDEN
L
,GVI
VOOR EEN OPSTANDIGE
Natuurlijk wil ik uw brief graag in deze rubriek
beantwoorden en trachten u een beetje moed in te
spreken,maareigenlijk ben ik bang, dat iemand,die .
zelf ten einde raad" is, voor de goede raad van
een ander niét erg open zal staan.
Want als we in het laaiende stadium van opstan
digheid en radeloosheid zijn, als we aldoor maar
die ne gedachte op alle manieren herhalen:
mijn leven gaat voorbij, voorbij, en
het" komt niet, dan valt ons niets moei
lijker, dan om rustig te luisteren; alle woorden
gaan onbegrepen aan ons voorbij, tot we opeens
een zinsbrpk hooren, dat we vastgrijpen, en dat we
onmiddellijk zoo dénatureeren, dat we er zonne
klaar uit aantoonen kunnen, dat niemand zóó
zwaardoor het lot is.getroffen, niemand zoo zielig,
zoo verlaten is als wij....
Om wezenlijk iets aan de wijze" woorden van
een ander te kunnen hebben, moet onze eigen ziel
al bijna aan het genezen toe zijn; moet die
allerbedenkelijkste bewustheidsverenging, die ons de
heele wereld doet beschouwen van uit cien hoek
van ons eigen petit bonheur", dat ons dreigt
te ontgaan, ons al bijna hebben vrij gelaten,
zoodat de stem, die tot ons spreekt, dan eigenlijk al
leen dat zegt, wat we over een maand ook wel zelf
zouden hebben uitgevonden. Maar toch wil ik het
natuurlijk wel probeeren u een heel klein duwtje in
de goede richting te geven. Ofschoon wijze woor
den"?
Toen ik uw brief uitgelezen had en hem peinzen dm
en omdraaide, toen daagde er langzaam, en van heel
ver, iets in m'n herinnering: ik zag een tuinkamer,
op een laten Zondagmiddag; vroeg in de lente; een
weeke, wolkige hemel; en zacht gesjilp van vogels;
en hoe een meisje drie, vier keer tevergeefs pro
beerde haar tafelkleed op te vouwen en eindelijk,
in pathetische vertwijfeling mompelde: Je
zult wel alleen door het leven moeten; en je kunt
nog niet eens alleen een kleed opvouwen".
En later, bij het torsen van een te zwaren kof
fer, bij het verdwalen in een station of bij de angst
voor een vreemd bezoek altijd weer diezelfde thea
trale tegenstelling En ochtenden, maanden
achtereen, dat het eerste ontwaken altijd samen
viel met de bittere klacht: Ich tnöchte bittre
Thranen weinen den Tag zu sehn der mir in seinem
Lauf, nicht einen Wunsch crfiilleii wird, nicht
einen".
En de concertavonden, als de rmrziek alles wat
week en bedroefd was, nog weemoediger maakte, en
het zitten tusschen een ouden vader en moeder:
een oud-wordend meisje, braaf bewaakt, als een
bloem, die in de kelder frisch wordt gehouden,
het toppunt van beschamende zieligheid leek....
Ik herinner het me; het steeg voor me op, terwijl ik
de sfeer van uw brief op me inwerken liet, maar
eigenlijk was het al lang diep in me weggezonken;
ik had er in tijden niet meer aan gedacht, en nu
vraag ik me af, in een soort verbazing: wanneer liet
het me los, waarom en hoe? Wanneer, voor het
eerst, kon ik, bij een concert, dankbaar naar mijn
beide zijden kijken en denken: Goddank, nog
met ons drieën, dit jaar". Wanneer kon ik voor
't eerst met echte, blije belangstelling naar de ver
halen van een jonge liefde luisteren en niet on
middellijk eigen verlatenheid er tegenover stellen?
Hoe leerde ik dankbaar en gelukkig te zijn om de
warme, lichte, goeic tehuizen, waar ik als gast mee
aanzitten mocht, en mee mocht genieten van de
fleurende gezelligheid, zonder me te verontrusten
over mijn eigen deel. Hoe kwam ik er van los, om
bij elk niet geslaagd huwelijk te denken: als mij
de kans maar eens gegeven was, de eenige kans, die
ik aannemen kon, wat zou ik het goed hebben
gedaan".
Ik weet het niet, en dit is wel het bewijs,
dat mijn genezing" volkomen is; want wie zich
nog bewust is, dat ze tegenwoordig met kleine
kinderen kan spelen, zonder dat nu erg aandoenlijk
of heroïsch van zich zelf te vinden; wie zich nog
btwust is, dat ze niet jaloersch en nici afgunstig meer
is, wie zich nog nobel voelt, omdat zij zich in de
vreugden van anderen kan verheugen; bij haar is
het herstel nog maar pas begonnen. Want de heele
kunst ligt hierin: onze bewustheid" te verliezen;
zich niet meer te zien leven; niet meer over het
eigen lot en eigen deugd of ondeugd te grübeln;
maar open te staan voor het leven, voor alle be
langrijke dingen, en voor alle mooie dingen, en voor
zielige menschen en voor sterke en frissche
menschen, en daarin .op te gaan en oaardóór van bin
nen weer gaaf te worden.
Groote woorden?" Wat lijken gén groote
woorden, aan wie ze niet toevallig aan den lijve
" heeft ondervonden. Bij elke beschouwing over
het leven kan alleen de eigen ondervinding een
l TENTOONSTELLINGEN
J. H. DE BOIS, Kruisweg 68, Haarlem. 22 Dec. 1923?22 Jan. 1924
Tentoonstelling van de nieuwste werken door Matthieu Wiegman en houtsneden
door H. van der Stok. Geopend werkdagen van 9?5 uur.
Motor- on Zeiljachten
TB KOOP, In diverse groottenen prijzen.
Lijst van In commissie staande vaar
tuigen gratis en francs toegezonden.
B1NGH/W « LUOT
AFD. JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
Ft.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON 45112
HEMDEN
HAAR HAAJ
OLDEHKOTT's
TABAK
os
a*
EENIGE SPECIALITEIT
KB
«O
UB
tttf
S KRIMPVRIJËp
S? GEZONDHEIDS- |5
ff ONDERGOEDEREN {£
B» Nederlandsch Fabrikaat '*g
1'1'TRICOTHUIS?
as
OS
REG.BREESTRAAT.35
TEL. 5066 N.
Spoor's
Mosterd
?«v A Spoorjr. Culernüoro
STEUNZOLEft
MT OPSIMANDCN
HERSTELT
J.A.l _,
O.Z.VOQRÓURGWAL 35
Het Kerstnummer der
Haagsohe Post wordt
smaakvol ingelijst in de
Kunsthandel en
Lijstenfabriek
G. J. STEGEMAN
OVERTOOM 163, TELEFOON 28292
U&A&A&&&&&&&&& ?
DE AMSTERDAMMER *
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 1O,?per jaar
Abonneert
U op:
Geïll.
Maandschrift
onder redactie ian
Mej. ELIS.
M. ROGGE
De prijs is
per jaargang
f 10,?franco
per post
f 10.75, Bui
tenland f
13.
Proefnummers op aan
vraag gratis.
Men abon
neert zich bij
iederen
solieden boekhan
del.
Uitgave van
AMSTERDAM
beteekenis aan de zinnen geven, die
voorbuitenstaanden allicht phrases" lijken. Ieder ploetert
in zijn eigen hoekje, met zijn eigen mogelijk- en
zijn eigen moeilijkheden, en als hij dan tracht van
die dierbaarste zekerheden iets onder woorden
te brengen, dan verbaast hij zich, dat het er zoo
gemeenplaatsig uitziet.
Maar wat u nu moet doen, om dan dien vrede"
te veroveren? Ik ben bang, dat ik hierin een heel
wonderlijke raadgeefster zal zijn, want ik lees altijd
zoo veel van zelfstrijd" en je zelf overwinnen"
en vechten tegen jezelf"; maar ik heb het gevoel,
dat al die heftigheid met en tegen jezelf je toch
altijd mér in dat lastige zelf zal verwarren, waar
van je juist bevrijd wilde worden. Ik zou maar
liever op de manier van Couéte werk gaan: me
rustig houden en blijmoedig vertrouwen. Natuurlijk
gaat dat zoo maar niet; maar al kon u in uw duis
teren nscht van verongelijktheid en verzet nu
alleen maar eens dit vasthouden :,,miliioenen vrou
wen vóór mij hebben er onder geleden, dat ze niet
tot hun recht kwamen op de manier, zooals zij het
bedoelden; millioenen vrouwen na mij zullen er
opstandig over zijn; maar dat is maar een periode
in o;;« leven. Het gaat voorbij, voor de een eerder
dan voor de ander; maar als ik bereid ben, als ik
me niet moedwillig afsluit, neemt het leven mij
opnieuw op in zijn stroom, en toont mij nieuwe
wegen en roept mij tot nieuwe plichten en tot een
ander geluk, waar mijn hart, vóór dien moeilijken
doorgang, niet toegankelijk voor zou zijn geweest".
En dan moet u de Kerstboodschap eens bij u
zelf overwegen, alsof u haar nog nooit gehoord
hadt: Vrede den menschen van goeden wil".
,, Van goeden wil", daarin ligt alles, wat er van ons
verlangd wordt. We hoeven niet sterk en wijs en
moedig te zijn, maar we moeten tenminste niet
dwars of koppig wezen; we moeten niet zeggen:
ik wil alleen dit, en als ik dat niet krijg, doe ik
er niet van"; maar we moeten het woord van
Jacqueline van der Waals leeren beleven: ?
Leer mij willen en niet willen,
Wat Gij wilt of niet en wilt".
ANNIE S ALOMONS