Historisch Archief 1877-1940
19
1P
'
DE MADOERA STOOMTRAM EN
DE INDISCHE ZOUTREGIE
Het is de Madoera Stoomtram-Maatschappij,
die de ontwikkeling van het eiland, dat zij
met een tramwegnet van 233 K.M. en een
stoombootdienst op de tegenover het eiland
gelegen kust van Java bedient, zeer heeft bevor
derd, volstrekt niet altijd naar den vleeze ge
gaan. Opgericht in 1897 moest de vennootschap
reeds in 1904 gereorganiseerd worden, waarbij
?3.000.000 obligatiën en een vordering van de
Nederlandsche Handel-Maatschappij ad ?344.000
geconverteerd werden in 5 pCt. cumulatief prefe
rente aandeden. Voorts werd 10 pCt. op het aan
deelenkapitaal afgeschreven,^, de 300 toenmaals
bestaande Winstbewijzen kwamen te vervallen en
voor de gedekte vorderingen werden 5 pCt. Obli
gatiën uitgereikt, die aan het publiek ter inschrij
ving werden aangeboden. Het kapitaal bestaat
thans uit ?2.700.000 gewone aandeden en
? 3.344.000 5 pC^t. cumulatief preferente aandeden.
Voorts staan drie obligatieleningen uit: een 5-pCt,
i Jeening 1904, welke uit. 1922 ? 575-000 bedroeg,
een 4 1/^pCt.Jeening 1912, waarvanizichj/461.000
op dien daïurh fn mïóop BeVonÖ, en een 7 pCt.
; leehing 1920, waarvan toen ? 460.000 uitstond.
Ook na de reorganisatie van 1904 waren de
financiëele resultaten der vennootschap niet schit
terend. Op de gewone aandeelen kon nimmer eenig
; dividend worden uitgekeerd en het preferente
dividend kon in verreweg de meeste jaren of in het
geheel niet of slechts voor een klein deel'tot uit-'
; -keering worden gebracht. Dientengevolge is ge
leidelijk een achterstand in de betaling van prefe
rente dividenden ontstaan, welke een tijd lang
51 3/4 pCt. bedroeg, maar nu weder iets is terugge
gaan tot 47(1/2 pCt.
Meermalen zijn pogingen gedaan het achter
stallige dividend op de preferente aandeelen te
consolideeren ,hetzij in den vorm van uitgifte
van Óewijzen van Uitgesteld Dividend", hetzij
door uitgifte van preferente winstdeelende aan
deelen B. Succes leverden deze pogingen tot dus
verre niet op, zoodat de maatschappij nog altijd
: mét deze groote achterstallige schuld aan
preferen-te aandeelhouders zit, waardoor de gewone aan
deelen in afzienbaren tijd .niet de minste kans op
een uitkeering hebben. Dit wórdt dan ook tot
uitdrukking gebracht in den koers der gewone
- aandeelen van ca. 12 1/2 pCt., terwijl de preferente
aandeelen op ongeveer 60 pCt. verhandeld worden.
Nu zijn de ontvangsten uit het zoutvervoer voor
de Gouvernements-Zoutregie voor de Madoera
Stoomtram van groote beteekenïs. De vennoot
schap heeft een overeenkomst gesloten met het
Departement-.van Gouvernementsbedrij ven inzake
dit vervoer, welke overeenkomst echter geregeld
herzien wordt. De laatste jaren ontving de maat
schappij een toeslag op in vroegere jaren vervoerd
briket- en los zout, waarvan de vervoerprijs voor
heen bij contract was bepaald, maar blijkbaar
niet voldoende was om de onkosten, aan dat ver
voer verbonden, te dekken. Deze toeslag beliep
Ja 192J. ruim /'50.000, in 1922 zelfs» meer dan
?113.000. Zonder dezen toeslag zou het dan ook
.niet mogelijk zijn geweest over 1922 het volle
- preferente dividend te betalen. Uit een en ander
blijkt, dat de financiëele uitkomsten van, de Ma
doera Stoomtram in hooge mate afhankelijk zijn
van de overeenkomst, die zij met het Indische
Gouvernement betreffende het zoutvervoer kan
aangaan.
? Om deze reden is het alleszins begrijpelijk, dat
de houders van waarden der maatschappij de
laatste weken eenige keeren werden opgeschrikt
door mededeelingen, welke er pp wezen, dat het
Gouvernement van plan zou zijn een minder
cou?lante houding aan te nemen tegenover deze
voor de ontwikkeling van het eiland Madoera
zoo belangrijke onderneming. Eerst was het de
heer J. Sibinga Mulder, wiens beschouwingen in
Economisch-Statistische Berichten", getiteld In
en Om de Indische Begrooting", juist vanwege
de hooge ambtelijke functie, die deze heer voorheen
in Oost-Indiëheeft bekleed, in breede kringen de
aandacht trokken. In die beschouwingen werd
medegedeeld, dat de zoutregie thans onder leiding
van een gewezen zeeofficier staat, die voor het
vervoer van het zout de beschikking over een
eigen vloot zou wenschen te hebben, waardoor
vooral de Kon. Paketvaart Mij., die zich tot dus
verre voornamelijk met het vervoer belastte, ernstig
zou getroffen worden, maar waar toch ook de
Madoera Stoomtram JVlij. de nadeeligejgevoigen
van óndfervirkien zou. Te
recht wijst de heer Sibinga.
Mulder i'n dit verband op
het 'groote belang, "dat
de Stoomtram voor de be
volking van het eiland
heeft, waardoor zelfs ge
wettigd zou zijn het. Ver
voer aan de -onderneming
te blijven toevertrouwen,
ook al zou het vervoer
met eigen prauwen langs
de kust iets goedkooper
mogen zijn. Immers is het
Gouvernement moreel ver
plicht het voor de bevol
king zoo belangrijke ver
voermiddel in stand te
houden.
Daarop was het het
Soerabajasch Handelsblad,dat
vertellen kwam, dat aan
de Madoera Stoomtram
misschien met ingang van
1924 het zoutvervoer zou
worden ontnomen, tenzij
de maatschappij genoegen
zou nemen met een ver
dere verlaging der trans
portkosten. Ook dit blad
wees op de omstandigheid,
dat de leider der zoutregie
er een eigen
Java-zeetransport op na wilde houden.
Indertijd .heeft het Gou
vernement, na een aanval
van " Prof. Treub op
illoyale concurrentie van de
regeering door middel van
dit transport de Kon. Pa
ketvaart Mij. en andere
maatschappijen aange
daan, het vervoer van
goederen en producten door
het Java Zouttransport,
behalve dan natuurlijk
gouvernementszout, verboden.
Dit was echter lang niet naar den zin van de
leiding der Regie, die dientengevolge een belang
rijke bate meest derven. Immers konden voorheen
goederen door het Java Zouttransport tegen
concurreerende vrachtprijzen door den geheelen Ar
chipel worden aangenomen. Wanneer n.l. het zout
was afgeleverd en de schuiten dus leeg terug zouden
hebben moeten varen, konden deze vrachten goed
koop door de Regie worden aangenomen. Door deze
bijverdiensten kon het eigen Zouttransport, dat
met hooge exploitatiekosten te kampen heeft, in
het leven worden gehouden. Nu deze extra-in
komsten zijn weggevallen, schijnt de Zout-Regie
met de Madoera Stoomtram een nieuw contract te
willen aangaan tot voor het Gouvernement gunsti
ger voorwaarden, of anders het vervoer geheel
aan zich te trekken. In beide gevallen zullen de
gevolgen voor de Madoera Stoomtram uiterst
nadeelig zijn. Het vervoer van zout tot nog lagere
tarieven zou voor de maatschappij beteekenen met
verlies te exploiteeren en derhalve de stopzetting
van een deel van den dienst ten gevolge kunnen
hebben. Hierbij dient niet te worden vergeten, dat
de aanleg van een lijn naar de zoutfabriek te
Krampon en naar de zoutbriketteeringsfabriek te
Kalianget, evenals de vorming van een
bootverbinding tusschen Kalianget en Panaroekan
door de maatschappij in het belang van het zout
vervoer voor het Gouvernement hebben plaats
gehad. Speciale zoutwagens werden aangemaakt
en een vrij aanzienlijke vloot van tjoenia-prauwen
werd aangeschaft. Deze lijnen brachten merkbare
toenemende welvaart in de doof haar doorsneden
streken. De bevolking werd daardoor uit haar
isolement gerukt en in de gelegenheid gesteld
betere prijzen voor hare producten te bedingen.
Indien haar het zoutvervoer dan ook ontnomen
werd, doordat de maatschappij de haar thans door
de Zout-Regie geboden condities niet zou kunnen
accepteeren, zou het voortbestaan der onderneming
ernstig in gevaar worden gebracht. Reeds zullen
de uitkomsten over 1923 waarschijnlijk alles be
halve schitterend blijken. De bruto-ontvangsten
zullen vermoedelijk ongeveer / 250.000 beneden
die van 1922 blijven en al zullen wellicht ook de
uitgaven opnieuw een vermindering toonen, zoo
zal deze wel niet opwegen tegen de afneming der
inkomsten.
Het is zeer te wenschen, dat de mededeelingen
van het Soerabajasch Handelsblad eenigszins
voorbarig zullen blijken te zijn geweest. Een wijzi
ging in het vervoercontract met de Madoera
Stoomtram toch zou voor de onderneming de
schromelijkste gevolgen kunnen met zich sleepen,
waartegenover geen andere voordeden te stellen
zijn dan eenige vermeerdering van inkomsten van
het Java Zouttransport. Men kan niet aannemen,
dat het Gouvernement de beteekenis van de Ma
doera Stoomtram zoojaag zou aanslaan, dat^het
DIERSTUDIE
Teekening voor de Amsterdammer" door H. Verstijnen
Da Nederlandsche Leeuw: Driemaal mijn^prooi besprongen en driemaal
mis! En^nu moet ik opjiet oude^karkas blijven kluiven!"
daarvoor het voortbestaan dezer maatschappij in de
waagschaal zou stellen. Met belangstelling zal men
dan ook de verdere berichten, die op dezeaangc
legenheid betrekking hebben, tegemoet mogen zien,
vooral daar de gevolgen nóg veel ernstiger zouden
kunnen worden, indien het Gouvernement een
dergelijk optreden tegenover particuliere onder
nemingen, die zich in hooge mate verdienstelijk
voor de ontwikkeling van groote gedeelten onzer
overzeesche bezittingen hebben gemaakt, tot
systeem verhief.
Men mag echter aannemen, dat het Gouverne
ment dergelijke ondernemingen niet het slachtoffer
laat worden van een averechts begrepen streven
naar bezuiniging, aangezien aldus inderdaad de
zuinigheid de wijsheid bedriegen zoude.
PAUL SABEL
A'dam, 8 Jan. 1924.
Naschrift. Het Alg. Hand." vernam sedert,
dat het Gouvernement het zoutvervoer voor
1924 toch aan de Madoera St. Mij. heeft toe
gewezen. Omtrent de .voorwaarden was nog
niets bekend. P. S.
,,Op de boerderij zit men eerder in de eieren, dan
in het stadstuintje," schrijft het U. D. Maar op
beide plaatsen is het euïneus voor de eieren en
voor de pantalon.
De wonderen der techniek
Na wat liedjes gezongen te hebben, bracht de autobus
de kinderen weer naar huis." (Bred. Ct.)
Verrassende mededeelingen
Firma Denessen, Tegelen, levert Duitsche Hes.
beelden in gewenscllt polychromie, 100 pCt. beneden elke
concurrentie." (Adv. De Bazaar)
De koopkracht daalde met 150 of 145 pCt. (Gr.)
De barometer stond even onder het vriespunt.
Hetgeen tegenwoordig niets bijzonders is. (N, K. C,
Vier schepen kwamen ledig aan. Een dezer schepen
werd in de haven gelost." (N. R. C.)
De accusatief-nominatief constructie
Dat de plaatsen in den schouwburg' gewoonlijk
goed bezet waren, mag men aannemen en blijkt wel uit
het feit, dat, enz." (HW.)
DE KON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT
VERZIN KT.VERLOODT, VERKOPERT
ONAFHANKELIJK VAN VORM EN AFMETING
TEGEN BILLIJKE PRIJZEN.
LOONSCHOOPEERAFDEELING.