Historisch Archief 1877-1940
, _ __
lÜKSfÉRDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2431
E,
!'
COMOEDIA, '< Galgemaal, door Herman Roel
vink.
Het is met de paedagogie in de
kunstcritiek ook al een hachelijke zaak. Terecht zou
Herman Roelvink, metteur-en-scène van opge
wekte Lentewolken en onschuldige
haremdroomen, allen, die hem jarenlang nazaten om
levensinhoud" en hoogere wijsheid, thans kun
nen verwijten: vous l'avez voulu, of wel: ziet
hier uw werk. En dit verwijt zou misschien in
het algemeen doeltreffend kunnen werken wanneer
wij daaruit een les wilden trekken. Want welk een
averechtsche dienstijver is het welbeschouwd altijd
weer wat anders te vragen dan iemand van plan
was te geven, dan iemand nu eenmaal te geven had,
en te geven heeft. Een mensch, en ook een schrijver,
is die hij is, op alle leeftijden, en onder alle omstan
digheden; elk vogeltje zingt gelijk het is gebekt.
En is het dan al niet heel wel, als ieder het zijne
naar vermogen betracht? Roelvink is een van de
weinigen in ons land met hart voor het tooneel,
?doch dit tooneel was hem nimmer middel-tot
uiting, pleisterplaats der gedachte, bron der ver
heffing, hem lokte in het Huis van Arlechino het
?fleurig en kleurig poppenspel, het onwezenlijk ge
val, het fantastisch gebaar. Voor de Comedia
dell' arte" bezit hij gaven, die anderen missen,
wat hij in deze afmetingen op het tooneel maakt,
leeft een eigen leven, het vriendelijk marionetten
spel van den Gelderschen landadel in de sfeer
van oude eiken envfeudale gevoelens (Freuleken)
is een bekoorlijk werkje, dat zijn waarde houdt.
Maar toen kwamen de betweters en vertelden dat
het léven ernstig is, verder strekt dan het deftig
hek van deze buitenplaats, de studentenkamer en
de rodelbaan. En als ontroerend bewijs van den
goeden wil werden wij dan nu onthaald op het
Galgemaal", een spel in zes tafereelen.
Dit stuk heeft inderdaad inhoud", op zijn wijze
is het een ernstig getuigenis van een jongen man
van weelderigen huize, die niet weet waar hij het
zoeken moet en het achter zijn cocktail in het
Casino aan de Promenade des Anglais niet minder
hard heeft dan de bedelaar daarbuiten. Of zulk
een dagdief in wit flanel recht heeft op de litteraire
belangstelling ? Indien Roelvink dit stuk had kun
nen schrijven, zou gebleken zijn: hij, niet minder
dan ieder ander. En nu hij het niet heeft kunnen
schrijven, blijf ik toch nog iets gevoelen voor het
uitgangspunt, de bedoeling. Zonder ons te laten
afleiden door de even grove als magere film dezer
zes tafereelen, zouden we op grond der gedachte"
kunnen toegeven, dat de opgang van het jonge
mensch uit de windselen van het familie-leven naar
de gezegende noodzakelijkheid zelf de handen uit
de mouwen te steken, een dramatische ervaring
is van zekere orde.
De jonge Falk is een tante's kind, zijn zwakke
?gezondheid bestemde hem tot haar prooi. Het
noodigste: zijn vrijheid, wordt hem, onder het
voorwendsel zijner zwakte, niet meer dan aan een
gekooiden vogel gegund. Een dokter verraadt
hem wij aanvaarden nu maar alles wat de schrij
ver van het scenario ons op den mouw wil spelden
dat hij jong zal sterven; hij voorspelt het hem
zelfs zoo nauwkeurig, dat wij gelooven aan de
sterren en het koffiedroes. Nog tien jaren zullen
hem gegeven zijn, mits hij dit kasplantbestaan voor
zichtig voortzet, een half jaar, op den kop af,
indien hij zich aan het jongelui's leven blootstelt.
In het aangezicht van den dood breken in den
geknotten knaap de levensdriften uit en doen zich
gelden met zulk -een kracht, dat hij den korten
termijn," zes maanden leven, verkiest boven nog
tien jaar levend dood-zijn, en de hand van den
?eerste den beste, zijn geroutineerden neef, een
lichtmis, die den onervarene hoopt te exploiteeren,
gretig grijpt. Het ergste dunkt hem en dit ge
voelen wij met hem en met den schrijver mee
als een onwetende te scheiden; om zich met den
dood te verzoenen, moet hij hebben geleefd. En
dan is het de bedoeling ons dit, aan de omstandig
heden afgedwongen,
leven-van-tijdelijke-voldoeningen te doen zien met de oogen van dezen jongen
man van ondanks grove, ongebreidelde be
geerten fijneren aanleg, de weerzin, de walg, die
hem ook hier een outsider" doet zijn. De vloek
van het geld-zonder-meer, dat de deur opent tot
alle genietingen, liefde n vriendschap tot een
roovershol maakt, en het zoogenaamde leven"
tot een strop van verveling" en ontgoocheling,
vervolgt hem tot in de Villa aan de Riviera, waar
van hij zich een paradijs heeft gedroomd. De neef,
ie Falk's kapitaal inmiddels verspeculeerde
Roelvink heeft in dit stuk met de expressionisten
DE WONDEREN DER TECHNIEK
Teikening voor ,,de Amsterdammer" door George van Raemdonck
Rotterdam kwam een vliegtuig aan uit Parijs, met 3 passagiers en 150 K.O.
goederen aan boord, dat den afstand in slechts l uur 55 minuten had
afgelegd. Dit is op dit trajekt een rekord-snelheid. (Dagbladbericht).
Vader Tijd: Als het zoo gaat, kan ik ze niet meer bijhouden!'
gemeen, dat hij met de ftitiliteiten der waarschijn
lijkheid niet rekent brengt ten slotte de ver
lossing, en als ,,tante", de onvervalschte
tooneeltante uit het eerste bedrijf, als reddende engel
uit de Cöte d'Azur" stapt om hem de helft van
haar bezittingen aan te bieden, wijst de reeds iet
wat vermenschelijkte en, tegen het medisch voor
schrift, volledig herstelde Falk dit aanbod af,
om als vrij man naar Amerika te gaan en zich daar
een eigen leven, van schoenpoetser desnoods, te
scheppen. De vrouw van zijn ontrouwen butler"
? een der velen die hem plukten en daarna ver
dwenen zal hem vergezellen. En wat aanvanke
lijk een galgemaal heette te zijn, blijkt ons een me
dicament geweest, heilzaam als de Pinkpiilen.
Helaas, heel dit stuk met levensinhoud valt
onder deze rubriek doch wij, die Roel
vink het dramatisch vel over de ooren haalden,
staan daaraan schuldiger dan hij, en toen ik de
ongenietbare vrouw van den butler in het
vóórlaatste tafereel de moraal hoorde preeken, al onze
wijze praat over den ernst des levens" als het
ware weerkaatste uit haar mond, heb ik den om
vang van deze schuld beseft. Moge Colombine hem
snel terugvoeren op het rechte pad.
Roelvink is een knap metteur-en-scène en een
regisseur van meer beteekenis het is gebleken
bij de opvoering van Pirandello's,,Zes personen op
zoek naar 'n auteur" dan menig acteur, die zich
daarvoor uitgeeft. De eerste had zich doen gelden
bij de schikking van het Parijsch nachtrestaurant
in II en van de villa aan de Riviera in UI; hier was,
in de kleine ruimte van het Centraal Theater en
met eenvoudige middelen, een aardig suggestief
tooneel ontworpen, dat nog beter zou hebben
voldaan wanneer de figuren het niet te zeer hadden
vergrofd. In het eerste bedrijf leek het of Constant
van Kerckhoven stellig niet de teere blonde
knaap, welke den schrijver voor oogen moet
hebben gestaan nochtans iets persoonlijks van
de rol zou maken, een vooze, bolbleeke jongen.
Maar in het tweede bedrijf verviel hij al in zijn
vaste schablonen, met pathetische uithalen en
onnoodige nadrukkelijkheid, terwijl ook het spel
der overige leden van Comoedia niets opmerkelijks
bood en de tekst die, wanneer hij natuurlijker
werd gezegd, niet hinderlijk litterair zou blijken,
tot boekentaal werd gemaakt. Verbeek, in de rol
van den cynischen neef, drijft cynisme op 't too
neel altijd op de spits, maar, mij dunkt, een zekere
charme moet zulk een losbol toch hebben, wil het
ons verklaarbaar voorkomen dat toerekenbare
menschen hem gestadig hun porte-monnaie af
staan. Wie in deze omgeving even een fijnere illusie
wekte was La Chapelle in een bijna zwijgende
rol van aftandschen bon-viveur.
De soort vrouw, die mevrouw van
KerckhovenKling had voor te stellen, heeft in onze verbeelding
ook meer raffinement, zij staat verder van de ordi
naire demi-mondaine En naar verhouding zon
den dan de twee Parijsche dametjes een beetje
kunnen stijgen in haar beroep; met de aanduiding
van deze wereld waren wij tevreden geweest. Of
is het juist dat.... wat het tegenwoordig publiek
trekt? Het is ontstellend om bij te wonen hoe het
gemiddeld peil van beschaving in de schouwburg
zaal met den dag daalt. Op grappen, zooals mevr.
de Gruyter en Verbeek hier te debiteeren hadden,
ligt het succes een duim dik: Onze oorspronkelijke
auteurs schijnen er geen gevaar in te zien en de
spelers mogen zich gelukkig prijzen dat ze niet
alles hoo- ren wat er in loges en stalles tot hun lof
en blaam ten beste wordt gegeven.
TOP N A E F
iRULE BRITANNIA, BRITANNIA, RULE THE WAVES!
Het pathetische in dit geval was, dat de liefde
verzorging en al het goede het kind ten deel waren
gevallen, behalve het eene ding, dat zijn leven zou hebben
kunnen redden." (N.C.R.)
,,Men ziet haar hitting the bal! fnaf het hoofd van
haar broertje." (Revue d. Sp.)
Hotel Rusthoek Bloemendaal, Zondagavond concert.
Bij gunstig weder Dancing." (Adv. O.H.C.)
Hotel Berg en Dal. Ruime kamers, balcon, doubl
rooms." (Adv. N. C.)
Keelpijn
schorheid, pijnen op de borst doen
U lijden. Sloan's Linïment is de
eenigsLe remedie die U
onmiddel1 i j k e verlichting brengt. Voor
alle pijnen. Houdt Sloan's steeds
voor gebruik gereed. Dringt door
zonder inwrijven.
Vci kri jjjhaar bij al Ie Apothekers en Drogisten.
Prijs ? l.