De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 26 januari pagina 3

26 januari 1924 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

-m 2432 DE.AMSTERDAMMPR, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND DE NIEUWE VERORDENING OP DE WINKEL SLUITING ? is het toch wel opmerkelijk hoe bij JONG-MODERNISME Teekening voor de Amsterdammer" door Joh. Braakensiek. hen gezonde leyensliefde met echt religieus verlangen verbonden is. Altijd was het jongerenleven meer opstandig dan op zoek naar rust, meer profetisch dan priesterlijk van aard ??maar nu kunnen wij toch zeker spreken van een bewusten roepings-godsdienst onder hen, die zich sterk keert tegen eenzijdigen heilsgodsdient. Het sociaal-religieus leven is een kenmerkend element van het Jong-Modernisme. En wilt ge hier voor een recent teeken, lees dan dezer dagen hoe de V.C.S.B. en de V.C.J.B. alle hun bekende Jeugdorganisaties van binnen- en buiten land hebben uitgenoodigd om van 3?10 Augustus, wanneer het 10 jaar geleden zal zijn dat de wereld oorlog uitbrak, een Internationale Vredesweek voor de Jeugd" te houden. De vrijzinnige jongeren weten in alle natuurlijke en geestelijke ge zonde levensvreugde op den akker van het leven te staan en te moeten ploegen en den grond ontginnen en den oogst voorbereiden. Sprekend is dan ook de titel van de sectie boekjes door den V.C.J.B. uitge geven, waaraan bekende mannen en vrouwen medewerkten: ,,Op den akker", met als ondertitels der tot nog toe verschenen deeltjes Inden schoot der aarde" en ,,De rijpende Velden". Zoo is de Jongerenbeweging in het vrijzinnig Protestantisme een ge meenschap en daarom een be lofte van beteekenis. Er is eenheid in. Niet dat zij een eigen dogmatiek heeft. Zij heeft wel haar beginselen maar niet haar bindend geloofs systeem. Zij heeft haar eigen reli gieuse fundeering maar niet haar eigendommelijke afgeperkte basis, Zij heeft een eigen geest en sfeer, een eigen type. En al groeiende heeft zij ook een eigen symbool ge kregen. Dit symbool is de figuur varr Parsival. Dr. L. J. van Holk, secretaris van den V.C.J.B. heeft hierover onlangs een boekje geschreven l ).Dit is een ge schrift, ook voorotideren ontdekkend. Er is iets rijks, iets prachtigs in dit boek, met zijn weelderigen stijl, zijn voorname hoogte en zijn diepgang. Het dringt in de geheimen der Bode: Hoe moet dat gaan, burgemeester, als we straks ook nog laten dansen?" schap, in de toekomst zijn zeker niet geringe beteekenis hebben en nu zijnde teekenen hiervan ten duidelijkste al zichtbaar. Maarniet minder in Zondag 27 Januari is een Jeugddag" in zichzelf heeft de Jongerenbeweging zijn groote moderne regieuse ziel in, zij het dan niet op Nederland. Aan alle vrijzinnige kerken en krin voor ieder gemakkelijk-aansprekende wijze. In waarde. Want zij is een gemeenschap. Zeker, het gen is gevraagd den dag van morgen te wijden individualisme van den modernen mensch verloo- drie hoofdstukken wordt hier de mensch geteein godsdienstoefening of bijzondere samenkomst chent zich niet in het Jong-Modernisme. Maar toch kend als de Zoekende, de Dienende, deSchouwende. 1 ? ?---'- j - ? ' :-~ :- meer dan een vereeniging, een gemeenschap is " J ' ~: ' ' hier. De buitenstaander zal dit in de maandbladen van de V. C. J. B. (teekenend Groei" genaamd) en den V.C.S.B. kunnen bemerken, maar dit toch meer onmiddellijk kunnen beleven op hun aan de beteekenis der Jongerenbeweging in ons land. En waar deze vraag van de sinds Juni 1.1. bestaande Centrale Commissie voor het VrijzinnigProtestantisme" is uitgegaan, is hiermede de vrijzinnige Jongerenbeweging in ons land als samenkomsten, hun conferenties. Deze dragen J J J verschillend karakter, er zijn algemeene maar ook bijzondere conferenties (o.a., paedagogische, litteraire, politieke en muziek-conferenties) maar er is toch n geest. Er is een bepaalde sfeer in zoodanig" gesanctioneerd en gewaardeerd door de ouderen. Er is in ons land een beweging die wij JongModernisme kunnen noemen en die belooft voortzetting, maar ook vernieuwing van het deze Jeugd-Bonden. reeds weer oude en niet steeds even sterk-levende modernisme te zullen zijn. Het zijn vooral de En deze gemeenschap blijkt ook uit het scheppen de werk dat zij doen. Vooral moeten wij de kampen Vrijzinnig Christelijke Studenten Bond en de later voor jongens en meisjes van 15?18 jaar noemen. geboren, maar niet minder levende en uitteraard Dit is een schepping. Nadat aanvankelijk de uitgebreidere Vr. Chr. Jongeren-Bond, die den Studentenbond en dejongerenbond ieder afzonder stoot aan dit Jong-Modernisme hebben gegeven, lijk dit werk hebben gedaan, organiseeren zij nu of beter, de vleeschwording er van zijn. te zamen vele, vele kampen. En wie iets weet De Jongerenbewegingen, die in nauw contact van deze zomer-kampen, weet dat zij een geheel met elkaar staan en sterk verwant zijn, die eigen karakter en bijzondere waarde hebben. ook n Bondshuis" hebben (het Oolgaardthuis De deelnemers maar ook de ouderen beleven dit bij Arnhem) hebben een bijzondere verhouding sterk. En hoe zij een levende macht zijn, blijkt tot de kerk, tot het godsdienstig gemeenschaps- wel uit de kamp-kringen" die het geheele jaar Als moderne menschen zijn wij zoekenden. Maar het zoeken tracht naar een hooger vorm van zelfverwerkelijking en wordt tot Dienen. En de dienende kan het oogenblik beleven, dat hij het mysterie van den Eeuwigen Geest ziet, schouwt. Zoo wordt Parsival verstaan die zocht, die diende, die eindelijk schouwde en het Eeuwigheidsmoment beleefde. En in dezen mensch stelt de jongere een hoopvol symbool van zichzelf. Zij het dat hij het Boven zich weet. Het Jong Modernisme léft. W. M A c K E N z i E 1) Parsival", Een oude verbeelding van mo dernen geestesgroei. Leidsche Uitg. Mij. 1923. * leven der ouderen. Zij staan niet onder protec toraat van de kerk daarvoor zijn zij te zelf standig, te zeer eigen gemeenschap. Maar zij ' door gehouden worden, en meer nog uit de Jon geren-kerken" die organisch uit dit Jeugdwerk zijn gegroeid. In vele plaatsen van ons land zijn en zijn ook geenszins vreemd aan de kerk. Zij'weten worden nog telkens Jongeren-kerken opgericht deels uit haar te zijn voortgekomen. Zij staan voor een deel in levend verband met de kerk. door jongens en meisjes van 15 18 jaar. Er is zelfs dezer dagen een Centrale van Jongeren-kerken Zij vragen leiding van kerkelijke werkers, predi- gesticht. Deze zijn zelfstandig, leven niet onder ?kanten. Zij weten ook dat zij een roeping hebben de vleugelen der kerkgenootschappen, gaan tegenover de kerk, die toch nog steeds de eenige dwars over de kerkgenootschappen heen, maar belangrijke draagster is van het religieuse gemeen schapsleven. Niet alle ouderen hebben dit even spoedig en helder ingezien en daardoor hun verantwoordelijkheid tegenover de jongeren ge voeld. Daarom is het zoo verheugend dat nu zijn toch weer niet vreemd aan deze integendeel. Dit alles was mogelijk, omdat de Jongeren beweging een gemeenschap is, met, betrekkelijkerwijze, een eigen religieus type. Altijd is de jeugd ontvankelijk geweest voor jaarlijks de kerk haar Jeugddag zal hebben, religie. Maar in deze jaren heeft zij zich toch met waarop ouderen en jongeren opzettelijk samen zijn en het zoo noodige verband symbolisch tot veel minder valsche schaamte dan in een vorig geslacht, veel intenser en bewuster geïnteresseerd uiting komt, maar ook bewust wordt gemaakt. voor religieuse waarden. Het Jong-Modernisme zal voor het vrijzinnig Altijd waren jonge menschen romantisch, Protestantisme, voor de kerk als levende gemeen- idealistisch en tot mystiek geneigd.JlVlaar nu

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl