Historisch Archief 1877-1940
-m 2432
DE.AMSTERDAMMPR, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE NIEUWE VERORDENING OP DE WINKEL SLUITING
? is het toch wel opmerkelijk hoe bij
JONG-MODERNISME
Teekening voor de Amsterdammer" door Joh. Braakensiek. hen gezonde leyensliefde met echt
religieus verlangen verbonden is.
Altijd was het jongerenleven meer
opstandig dan op zoek naar rust,
meer profetisch dan priesterlijk van
aard ??maar nu kunnen wij toch
zeker spreken van een bewusten
roepings-godsdienst onder hen, die zich
sterk keert tegen eenzijdigen
heilsgodsdient. Het sociaal-religieus leven
is een kenmerkend element van het
Jong-Modernisme. En wilt ge hier
voor een recent teeken, lees dan
dezer dagen hoe de V.C.S.B. en de
V.C.J.B. alle hun bekende
Jeugdorganisaties van binnen- en buiten
land hebben uitgenoodigd om van
3?10 Augustus, wanneer het 10
jaar geleden zal zijn dat de wereld
oorlog uitbrak, een Internationale
Vredesweek voor de Jeugd" te
houden.
De vrijzinnige jongeren weten
in alle natuurlijke en geestelijke ge
zonde levensvreugde op den akker
van het leven te staan en te moeten
ploegen en den grond ontginnen
en den oogst voorbereiden. Sprekend
is dan ook de titel van de sectie
boekjes door den V.C.J.B. uitge
geven, waaraan bekende mannen en
vrouwen medewerkten: ,,Op den
akker", met als ondertitels der tot
nog toe verschenen deeltjes Inden
schoot der aarde" en ,,De rijpende
Velden".
Zoo is de Jongerenbeweging in
het vrijzinnig Protestantisme een ge
meenschap en daarom een be
lofte van beteekenis. Er is eenheid
in. Niet dat zij een eigen dogmatiek
heeft. Zij heeft wel haar beginselen
maar niet haar bindend geloofs
systeem. Zij heeft haar eigen reli
gieuse fundeering maar niet haar
eigendommelijke afgeperkte basis,
Zij heeft een eigen geest en sfeer,
een eigen type. En al groeiende
heeft zij ook een eigen symbool
ge
kregen. Dit symbool is de figuur varr
Parsival.
Dr. L. J. van Holk, secretaris van
den V.C.J.B. heeft hierover onlangs
een boekje geschreven l ).Dit is een ge
schrift, ook voorotideren ontdekkend.
Er is iets rijks, iets prachtigs in dit boek, met
zijn weelderigen stijl, zijn voorname hoogte en
zijn diepgang. Het dringt in de geheimen der
Bode: Hoe moet dat gaan, burgemeester, als we straks ook nog laten dansen?"
schap, in de toekomst zijn zeker niet geringe
beteekenis hebben en nu zijnde teekenen hiervan
ten duidelijkste al zichtbaar. Maarniet minder in
Zondag 27 Januari is een Jeugddag" in zichzelf heeft de Jongerenbeweging zijn groote moderne regieuse ziel in, zij het dan niet op
Nederland. Aan alle vrijzinnige kerken en krin
voor ieder gemakkelijk-aansprekende wijze. In
waarde. Want zij is een gemeenschap. Zeker, het
gen is gevraagd den dag van morgen te wijden individualisme van den modernen mensch verloo- drie hoofdstukken wordt hier de mensch
geteein godsdienstoefening of bijzondere samenkomst chent zich niet in het Jong-Modernisme. Maar toch kend als de Zoekende, de Dienende, deSchouwende.
1 ? ?---'- j - ? ' :-~ :- meer dan een vereeniging, een gemeenschap is " J ' ~: ' '
hier. De buitenstaander zal dit in de maandbladen
van de V. C. J. B. (teekenend Groei" genaamd)
en den V.C.S.B. kunnen bemerken, maar dit
toch meer onmiddellijk kunnen beleven op hun
aan de beteekenis der Jongerenbeweging in
ons land.
En waar deze vraag van de sinds Juni 1.1.
bestaande Centrale Commissie voor het
VrijzinnigProtestantisme" is uitgegaan, is hiermede de
vrijzinnige Jongerenbeweging in ons land als samenkomsten, hun conferenties. Deze dragen
J J J verschillend karakter, er zijn algemeene maar
ook bijzondere conferenties (o.a., paedagogische,
litteraire, politieke en muziek-conferenties) maar
er is toch n geest. Er is een bepaalde sfeer in
zoodanig" gesanctioneerd en gewaardeerd door
de ouderen.
Er is in ons land een beweging die wij
JongModernisme kunnen noemen en die belooft
voortzetting, maar ook vernieuwing van het deze Jeugd-Bonden.
reeds weer oude en niet steeds even sterk-levende
modernisme te zullen zijn. Het zijn vooral de
En deze gemeenschap blijkt ook uit het scheppen
de werk dat zij doen. Vooral moeten wij de kampen
Vrijzinnig Christelijke Studenten Bond en de later voor jongens en meisjes van 15?18 jaar noemen.
geboren, maar niet minder levende en uitteraard Dit is een schepping. Nadat aanvankelijk de
uitgebreidere Vr. Chr. Jongeren-Bond, die den Studentenbond en dejongerenbond ieder afzonder
stoot aan dit Jong-Modernisme hebben gegeven, lijk dit werk hebben gedaan, organiseeren zij nu
of beter, de vleeschwording er van zijn. te zamen vele, vele kampen. En wie iets weet
De Jongerenbewegingen, die in nauw contact van deze zomer-kampen, weet dat zij een geheel
met elkaar staan en sterk verwant zijn, die eigen karakter en bijzondere waarde hebben.
ook n Bondshuis" hebben (het Oolgaardthuis De deelnemers maar ook de ouderen beleven dit
bij Arnhem) hebben een bijzondere verhouding sterk. En hoe zij een levende macht zijn, blijkt
tot de kerk, tot het godsdienstig gemeenschaps- wel uit de kamp-kringen" die het geheele jaar
Als moderne menschen zijn wij zoekenden.
Maar het zoeken tracht naar een hooger vorm
van zelfverwerkelijking en wordt tot Dienen.
En de dienende kan het oogenblik beleven, dat
hij het mysterie van den Eeuwigen Geest ziet,
schouwt. Zoo wordt Parsival verstaan die
zocht, die diende, die eindelijk schouwde en het
Eeuwigheidsmoment beleefde. En in dezen mensch
stelt de jongere een hoopvol symbool van zichzelf.
Zij het dat hij het Boven zich weet.
Het Jong Modernisme léft.
W. M A c K E N z i E
1) Parsival", Een oude verbeelding van mo
dernen geestesgroei. Leidsche Uitg. Mij. 1923. *
leven der ouderen. Zij staan niet onder protec
toraat van de kerk daarvoor zijn zij te zelf
standig, te zeer eigen gemeenschap. Maar zij
'
door gehouden worden, en meer nog uit de Jon
geren-kerken" die organisch uit dit Jeugdwerk
zijn gegroeid. In vele plaatsen van ons land zijn en
zijn ook geenszins vreemd aan de kerk. Zij'weten worden nog telkens Jongeren-kerken opgericht
deels uit haar te zijn voortgekomen. Zij staan
voor een deel in levend verband met de kerk.
door jongens en meisjes van 15 18 jaar. Er is zelfs
dezer dagen een Centrale van Jongeren-kerken
Zij vragen leiding van kerkelijke werkers, predi- gesticht. Deze zijn zelfstandig, leven niet onder
?kanten. Zij weten ook dat zij een roeping hebben de vleugelen der kerkgenootschappen, gaan
tegenover de kerk, die toch nog steeds de eenige dwars over de kerkgenootschappen heen, maar
belangrijke draagster is van het religieuse gemeen
schapsleven. Niet alle ouderen hebben dit even
spoedig en helder ingezien en daardoor hun
verantwoordelijkheid tegenover de jongeren ge
voeld. Daarom is het zoo verheugend dat nu
zijn toch weer niet vreemd aan deze integendeel.
Dit alles was mogelijk, omdat de Jongeren
beweging een gemeenschap is, met,
betrekkelijkerwijze, een eigen religieus type.
Altijd is de jeugd ontvankelijk geweest voor
jaarlijks de kerk haar Jeugddag zal hebben, religie. Maar in deze jaren heeft zij zich toch met
waarop ouderen en jongeren opzettelijk samen zijn
en het zoo noodige verband symbolisch tot
veel minder valsche schaamte dan in een vorig
geslacht, veel intenser en bewuster geïnteresseerd
uiting komt, maar ook bewust wordt gemaakt. voor religieuse waarden.
Het Jong-Modernisme zal voor het vrijzinnig Altijd waren jonge menschen romantisch,
Protestantisme, voor de kerk als levende gemeen- idealistisch en tot mystiek geneigd.JlVlaar nu