Historisch Archief 1877-1940
*«ÏV *' V.K' f:\
AMSTERD^
No. 2433
MAURICE BARRÈS
III
Meende hij 't oprecht, of was het een aangeno
men houding om de bourgeois in verwarring te
brengen?
Zoo is de vraag geweest die men zich omtrent
de geheele persoon van Barrès stelde, toen hij in
1889 te Nancy de candidatuur aannam voor de
kamer der Afgevaardigden en op hem als volge
ling van den generaal Boulanger inderdaad de
keus viel.
Er was een vergelijking te maken, en ze is ge
maakt geworden, tusschen hem en den jongen
Benjamin Disraëli, toen deze met zijn opzichtige
manieren, na zijn schetterenden roman, een eigen
politieke lijn wou volgen te midden van de def
tige Whig wereld van de eerste helft der vorige
«euw. Wie is hij? wat wil hij? waar komt hij van
d aan? en waar gaat hij naar toe? vroeg men, en
men prees den tijd van voorheen toen de narren in
hun eigïn bonte pakjes over straat gingen: zij
waren uadelijk te, herkennen.
Andere dagen, andere modes, Disraëli heeft
den weg gevonden, wij kunnen getroost hem dien
laten opgaan. Dat alles is lang geleden en
afgeloopen.
Maar op dit oogenblik begeleiden wij Maurice
Barrès in zijn loopbaan: het zijn gemengde ge
voelens, zooals men het parlementair uitdrukt,
jdie ons bezielen
Het enthousiasme vóór Bouiangef Was een
stroo"vuurtje dal spoedig weer in de kou liet; overieiden
uit de sfeer der gedachten-extase tot de wereld
van actie, dat vermocht de Boulanger-anecdote
niet, en het boek met zijn uitdagenden titel Sous
^l'oeil </es Barbares liep gevaar als een curiositeit
Héworden vergeten. Geen bedroevender gezicht
dan een vuurwerk dat niet wil branden !
Ik zal niet zeggeixdat Barrès zijn pogen zou
hebben opgegeven, daarvoor was zijn nerveuze
aard veel te eerzuchtig en te rusteloos; hij had,
reeds vóór zijn eerste boek was verschenen, een
tweede in zicht; maar hij voelde het toch als een
groot geluk en in zekeren zin als een redding, toen
in een van de groote Parijsche dagbladen een
hoofdartikel verscheen over de Barbaren,
onderteekend: Paul Bourget. Daarmee stond zijn werk
op zijn plaats in de wereld, het kon niet worden
genegeerd.
Het was hem een verrassing, toen hij op reis
in Italiëhij was daar voor zijn gezondheid
heengegaan de beoordeeling las van zijn roman,
die geen roman was, door den eersten romancier
van Frankrijk.
De roman die geen roman was !
Wij moeten even onze aandacht schenken aan
den inhoud van Barrès' eerstlingwerk. Hij zelf
vertelt ons dat de kern waaruit het boek zich heeft
?ontwikkeld, het verhaal is van de priesteres van
Athene in haar tempelburcht te Alexandriëdie
omlegerd werd door de monnikenbende van Egypte,
'hoe zij van haar hoogte afdalend de fanatieke
schaar tegemoet tredend, onder de oogen van de
Romeinsche bezettingstroepen, die kalm toekeken,
,door het wilde monnikengrauw wordt vertrapt en
verplet. Zoo is het symbool waaronder Barrès
in zijn jeugd het geestelijk leven bedreigd en tot
tegenstand geroepen ziet. (Te onzent is het ver
haal bekend geworden door de vertaling van
Kingsley's roman Hypathia). **?
Verschenen eerst in Barrès' tijdschrift, is
hetlosweg opgenomen in zijn boek en vormt daar een
van de tafereelen en beschouwingen wier
oogenschijnlijke onsamenhangende volgorde onsde
zielenbeelden moet geven van den drang eener uitge
lezen, vari zichzelf bewuste menschenontwikkeling.
De wijsheid is daar nogmaals voorgesteld
onder het symbool van een ouden man die zijn
levensleer aan den discipel meedeelt en hem wil
toonen hoe hij in zijn innerlijk een macht bezit om
zich een eigen wereld te scheppen, een vermogen
dat hem onafhankelijk maakt van het uiterlijk
bestaan en hem de1 gelegenheid verschaft om
zonder zelf zich aan iets te hechten, alle genot
van de wereld te hebben dat zij in staat is op te
leveren....
Er zijn in het boek ook vrouwenfiguren, soms
als schimmen in de verte, soms lokkend, dan weer
vermaand en verjaagd; en er is de jonge man, de
held van den roman, nu nonchalant opgewonden
in zijn droomen over de heerlijkheid zijner triom
fante gedachten, dan nonchalant neerslachtig
wanneer de extase vervliegt en hem dof ontmoedigd
achterlaat.
O bezieling voor een nieuw leven! Zoo is de
heimweekreet die het boek besluit.
Gezichten van menschen zijn er niet in Sous
l'oeil des Barbares; zelfs de hoofdpersoon blijft
met geen trek in het geheugen
Ja toch, in n passage is hij levend en ondanks
zijn nonchalance heeft hij een instinctief gebaar.
Het is daar waar hij in een definitief onderhoud met
den ouden wijzen man X op eenmaal zijn humeur
niet meer meester is en
Want die levensleeraar heeft in het symbolisch
fresco al meer en meer de trekken aangenomen van
Renan op zijn ouden dag, den eigen Renan dien
Barrès als zijn leermeester erkent, maar dien hij
met de jaren de energie van zijn gedachten heeft
zien missen, en op wien hij zich heeft boos gemaakt
omdat hij in hem niet meer een profeet maar een
caricatuur heeft gevonden van zijn levensideaal,
en staat er te lezen: il passa tout d'un trot
les bornes jusqu'a soudain administrer a ce
vieillard compliquéune volée de coups de canne".
Zooals men weet, had Barrès niet lang geleden
in een kranten boutade Huit jours chez Monsieur
Renan, uiterst geestig, maar zeer oneerbiediglijk
zijn spot over de vlakke eigenaardigheden uitgestort
van den man wien Frankrijk geestelijk zoo veel
licht had te danken, en die het zijn modernen stijl
en houding had gegeven.
In Sous l'oeil des Barbares onderstreept Barrès
dus nog eens zijn bui van slechte gezindheid je
gens den wijzen man, hij legt den nadruk op de
scheiding; het is voor hem een noodzakelijke af
straffing geweest, niet een opkomende gril om
't even wat er de gevolgen van mochten zijn.
Hoe moeten wij dit opvatten?
' Barrès, heb ik reeds gezegd, was dadelijk voort
gegaan met het bijeen brengen van de stof voor
zijn tweede groote boek: U n homme libre; het
moest aansluiten bij zijn eerste. Daar zou hij niet
blijven te midden van zijn schimmen-symbolen,
maar overal grijpen naar concrete gevallen en
ervaringen om er het weten van het leven uit te
putten.
Men treft er tusschen veel andere dingen, een
studie van Sainte Beuve aan die zeer diep gaat.
Hij ontdekt ons een Sainte Beuve avant la lettre
aan wien hij zich zeer na verwant gevoelt, en aan
de trilling van zijn woorden merkt men de emotie
van den man die zijn eigen geheim onthult, ter
wijl hij spreekt over den hartegrond van een ander.
Is het niet of hij over de stemming in eigen eerste
boek spreekt? Hij wou liever de wendingen volgen
van zijn eigen aandoening, dan zijn best doen om
anderen te overtuigen; hij had niets op met de
gevoelens die men kan meêdeelen en die daardoor
maar overblijven als een dorre kennis. Hij wist dat
alleen God, die de harten kent, kan oordeelen over
de oprechtheid. Menschen van mijn eigen soort,
zijn die zelfs wel in staat over den gloed van het
gevoel te oordeelen, waaruit deze lauwe overpein
zing is voortgekomen?"
Bedenkt toch, wil hij zeggen, wat 'n pijn er
schuilt achter de Barbaren!
Na zulk een inleiding men beoordeele haar
niet alleen naar deze afkorting en vertaling
overpeinst hij met dien jongen Sainte Beuve
mee hoeveel verdriet en teleurstelling hij heeft
ondervonden van zijn omgang met menschen, en
welk een ontevredenheid hem beving over zijn
eigen houding tegenover hem.
Het waren degenen die zich de meerderen, de
meesters noemden en dachten, een Cousin, (lees
Renan) een Victor Hugo. Ik begrijp, zegt hij tot
Sainte Beuve, dat gij hem in de intimiteit van uw
hart hebt gehaat, niet met een gemeenen, maar
met een edelen haat, totdat er een oogenblik is
gekomen, dat gij moe waart en het u noodig
scheen samen te gaan met die personen waarvan
gij leedt. Gij hebt u moeten volgen naar den
algemeenen regel. Ik kan u begrijpen, wondere
geest, maar hoe bedroevend zou het zijn wan
neer ik (hier komt Barrès in eigen persoon voor
den dag) bij gebrek aan een onuitputtelijk ge
voelsleven, eenmaal een afstand doen van het
excessieve en bovenmatige zou navolgen. De
wrijving met het leven in zijn diepten en het
ongeluk houdt de emotie in haar rechte waarde.
De blijvende haat, de edele, is ook een levens
kracht.
Hij wil dus Saint Beuve niet volgen in het zoe
ken van rust, waar het te doen is om de betrekkin
gen met menschen, hij vermijdt dat excessieve niet,
hij wil niet de wanverhouding vergoelijken tusschen
zijn aard en het leven, men mag dan over hem
denken hoe men wil.
Maar die hoogste machten van wijsheid en
wetenschap en beschaving in het beschaafde leven
hebben een middel ter hand om hem, die zich on
eerbiedig toont, machteloos te maken; zij kunnen
Hotel DUIN EN DAAL
CENTR. VERW. PRIVÉBADKAMERS
VASTE WASCHTAFELS
hem dood zwijgen, als hij zich niet naar hen wil
schikken.
In dit opzicht heeft Paul Bourget hem gered.
Iedereen kon zeggen dat zijn boek onbegrijpelijk
was, en er kop noch staart aan was te vinden en
dat het op zijn zachtst uitgedrukt onder de cate
gorie der snakerijen was te rangschikken, maar
Bourget had het erkend en niemand zou beweren
dat op literair en psychologisch gebied, de roman
schrijver geen fijrien, vooruitzienden smaak bezat.
Sous l'oeil des Barbares was toch noch een boek
van schoonheid, noch een handig boek dat een
waarde voorstelde in het verkeer, het was schraal
en duister van ledematen en van bewegingen, en
een constant geluid hoorde men er niet.... Het
was een bewijs van edelmoedigheid in den criti
cus dat hij er de verholen passie in ontdekte en
hier en daar den natuurtoon. Want het aan te
zien voor een tegenhanger van Dante's Vita nuova,
zooals Barrès misschien wel had gehoopt, dat ging
toch moeilijk aan. Het boek leeft door zijn titel,
door niet veel meer.
Wat is de grond van het misverstand tusschen
Barrès en zijn publiek? Hij heeft het zelf zeer
goed ingezien, toen hij in zijn lofrede op Deroulède
dien hij in 1914 als voorzitter der Patriottenliga
opvolgde, de menschen prees die n waren, bij
wie persoon en woord en houding en gebaar tot
n uitdrukking samenwerken. In zulke menschen
is niets dat niet dadelijk aangeeft wat het wil.
Menschen daarentegen wier qualiteiten niet
geassocieerd zijn, maar gedissocieerd, die naast
hun wil hun verstand hebben dat een anderen weg
opwijst, en naast hun verstand hun gevoel dat
zich niet wil onderwerpen, die hebben een harden
stand te bestaan eer zij de harmonie van hun
eigenschappen hebben bereikt. En tot die men
schen wier leven op verschillende plans verloopt
waarvan er geen wil worden achtergesteld, behoor
de Maurice Barrès. Hij had zijn humor: en Barba
ren hebben, wat zij ook willen zeggen, geen gevoel
voor humor.
W. G. C. B Y v A N c K
UTENBUIG i F1LMEI
Dm HMD ? Huiipensnark II
SPECIALITE IT:
Verhuizingen onder Garantie
Bergplaats in voor Inboedels