Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2433
'il
i'
t
WHtTE
Het speciaal omnlbuschassls, model TE B O, met extra
lange veeren, luchtkoordbanden 36 x 6 of 38 x7. voorzien van
electrisch licht en starter, doet iedereen verbaasd staan.
Prijs concurreerend. ALLE onderdeelen voorradig.
ALLEENVERTEQENWOORDIQINQ VOOR NEDERLAND:
N.V. Gebrs. NEFKENS' Automobiel MaatschapprJ
AMSTERDAM, UTRECHT.
Jacob Obrechtstr. a6, Tel. 29507 Tel. 3061
Motor- on Zeiljachten
TE KOOP, in diverse grootten en prijzen.
Lijst van In commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
B1NGIWI S LUOT
AFD. JACHT AGENTUUR
Slepersv*st 1 Rotterdam
fl.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON 45812
HEMDEN
HAAR HAAI
_. EENIGE SPECIALITEIT KB
g" ^ in ,c i
gg KRlMPVRljE £S
Si GEZONDHEIDS- |S
QNOERGQEDEREN {fg
Nederlandsch Fabrikaat ^g
"" RH
K
B»
Srt
Bk
L'TRICOTHUIS
REG.BREESTRAAT.35
TEL. 5066 N.
SB
B
IBOHDI
CARNAVAL
Gezelschapsreis onder bekwame leiding:
14 dagen NICE 16 en 23 Febr.
4 PARIJS l Maart.
4 BRUSSEL l Maar .
Prosp. en cond. Intern. Verkeers Bureau
Amstetdam Kal verstraat 168?170.
Den Haag Noordeinde 31.
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 10.?per jaar
l
Verschenen:
VERJAARKALENDER!
£
e
geteekend door ,
JO VAN OOSTEN SLINGELAND, |
een juweeltje op het gebied der lithografie. \
= Prijs f f.50 == ;
Verkrijgbaar in eiken boekhandel j
Uitgave van Van Holkema & Warendorf,
AmsterdamBIJKOMSTIGHEDEN
cx
Ik geloof, dat er geen gevoel is, waartegenover
de menschen een zóó verschillende houding aan
nemen als tegenover verdriet. Men beweert zelfs
wel, dat men de waarde van een karakter pas
dan kan taxeeren, als men heeft gezien, hoe het
zien onder de slagen van het lot houdt, maar
ik geloof, dat men die waarde evengoed zou
kunnen meten naar iemands houding bij voor
spoed en geluk, en misschien nog beter bij een
onverwachtsch gevaar. Wanneer het hun goed
gaat, worden de bekrompen naturen hard en
eigengereid, en de oppervlakkigen egoïst en vadsig;
maar de nobelen gaan door het leven met een
stille straling, en ze schijnen, naarmate ze mér
heil ontvangen, den drang te hebben ook altijd
mér weg te geven aan zachtheid, aan belang
stelling, aan aardsche goederen.... Maar bij
een plotselinge schrik, bij een eensklaps opduikende
dreiging dan ziet men misschien het allerbest,
wat iemand waard is. Dan is er geen tijd ons op
onze houding te bezinnen; dan kunnen we niet onze
redelijkheid, onze goede wil, onze opgelegde
meeningen te hulp roepen; wat in dat ne
supreme moment, als ons bestaan op het spel
staat, voor ons beslist en kiest, is de som van
goede en kwade eigenschappen, die we ons door
den loop der jaren hebben vergaderd; is de uit
komst van een leven van strijd of een leven van
laksheid, .... wie in die ne verbijsterende secon
de intuïtief terugtreedt en de hand uitsteekt om een
andere, een kind, een zwakkere te laten voor
gaan hij haalt daarmee den oogst binnen van al
zijn moeilijke dagen en nachten; maar wie, al was
't maar n oogenblik, de anderen op zij heeft
geduwd, en in blinden wil voor zijn eigen redding
alles heeft vergeten, (hij mag zich vlak er na
nog zoo schamen,) hij moet zich niet de minste
illusie maken, dat hij op den weg der ware
menschelijkheid zelfs maar de eerste stappen heeft
gedaan. Maar dit alles slechts tusschen haakjes.
Ik wilde deze week over het verdriet schrijven,
waarvan Romain Rolland heeft verklaard, dat
het de ruggegraat, de spil Van het heelal is, en
het normaalste", dat een mensch kan overkomen.
Inderdaad zullen er velen van ons zijn, die, midden
in hun smart, dat gevoel van rust, van echtheid
over zich hebben voelen komen, omdat hun
leven nu dan tenminste weer op den bodem van
de werkelijkheid stond, omdat ze nu dat beangs
tigend zwevende, dat aan alle menschelijke
vreugde eigen pleegt te zijn, (waarbij men voort
durend weet, dat de daling rnoet volgen,) ten
minste weer kwijt waren, en in een staat waren
gekomen, die duren kon. Ik geloof, dat deze
levenshouding een voorrecht is, en dat we beter
zouden doen elkaar bij feestelijke gelegenheden
kracht en bereidheid om verdriet te dragen toe
te wenschen, dan altijd maar koppig vast te
houden aan dat geluk-wenschen, terwijl we
overal om ons heen zien, dat noch de menschelijke
samenleving, noch het gemiddelde menschelijke
hart op geluk zijn ingericht
Want ach, de armen, die niet weten, hoe ze
verdriet" moeten hanteeren; voor hen wordt
het leven eerst recht een hel. Er zijn er, die
er zich altijd en altijd weer voor verstoppen;
die zich geen rustig oogenblik gunnen, om er
maar niet aan te hoeven denken, en zich liever
opteren in vermoeiende afleidingen;" dan ernstig
neer te zitten, hun lot in het gezicht te zien en
voor zich zelf de rekening op te maken. Hoe
eindeloos veel gelukkiger zijn dan zij, die zich
laten slaan, die zich desnoods laten breken;
maar die dan erna weer kunnen beginnen op
te bouwen uit de ruïnen, want wie zijn smart
op natuurlijke wijze aanvaardt, krijgt ook na
eenigen tijd een natuurlijk herstelvermogen.
En hier komen we dan aan de derde kategorie:
de menschen, die met hun rampen coquetteeren,
en die nog lastiger te genezen zijn, dan zij, die ze
willen ontloopen, omdat deze daarentegen ge
zworen schijnen te hebben de gedachte aan hun
ongeluk tot aan hun dood geen minuut lang
te zullen loslaten. Ze vergallen hun eigen bestaan
en dat van hun omgeving door op elk blij oogen
blik, bij iederen lach met een soort kwaadaardige
somberheid op te merken: Als ik dan denk,
hoe...."; ze nemen iedereen, die het leven
aan kan, dat in zekeren zin kwalijk, en stellen
er een eer in, dat zij met de wereld, den hemel
en hun lot op de allerjammerlijkste wijze over
hoop liggen. Op hen is het woord van Shaw
toepasselijk, dat alle verdriet, dat langer dan
drie weken duurt, niets anders is dan een slecht
aanwensel. U begrijpt, hoe Shaw dit bedoelt:
ook hij zal als ieder heftig mensch, wel bij onder
vinding weten, dat er leed bestaat, waarvoor
zelfs een lang leven niet genoeg is om het te
effenen; maar bij bedoelt, dat na het eerste
laaiende stadium, als we het wezenlijk niet
helpen kunnen, als we onzen medemenschen
tot last zijn, de smart zijn normale plaats vindt
in ons leven, en we weer door onze dagen kunnen
gaan zonder aanstoot te geven of iemand te
hinderen, omdat we dan de uitbarstingen er
van beter kunnen regelen en verbergen. De
menschen, die echt zijn, verrassen ons dan ook
telkens, dat ze, vlak na het hevigste leed, kunnen
denken aan kleinigheden, aan belangen van ande
ren; 217 hebben niet noodig hun verdriet te koes
teren; ze weten dat het hun nooit meer verlaten
zal, dat het hun makker blijft tot hun einde,
en daarom verdiepen ze zich graag in andere
menschen, met een eigenaardige, deernisvolle
zachtheid, alsof ze dachten: o, jullie armen,
die nu nog vrij blijmoedig leeft; als jtólie toch
eens zoo iets afschuwelijks als mij moest treffen !"
En dan zijn er de ongelukkigen, die zich niet
kunnen uiten over hun verdriet, nooit, niet in
de eerste weken, niet na maanden of jaren;
het blijft een open wond, hun gezicht wordt
hard, als het gesprek maar in de verte deze rich
ting neemt, en als iemand er aan raakt, zouden
ze kunnen jammeren van pijn; het bloed vliegt
naar hun wangen; maar ze zeggen een
fel-afwerend woord en de ander waagt het nooit meer;
de fijngevoelige omgeving wacht geduldig, of
ze er zelf over zullen beginnen, maar ze kunnen
niet beginnen; het zwijgen wordt een ziekte en
een straf zonder einde. Tot soms' een argelooze
ziel, die zijn woorden niet wikt, maar die een
voudig uitspreekt, wat hem zelf het hoogst ligt,
zonder het zelf te beseffen den muur van 'ver
eenzaming van jaren doorbreekt, en dedoodelijk
gekwetste op den weg der genezing terug voerr....
A N N I E S A L O M O N S
TURNT Mij. H O L LA H D",
Weesperzijde 94, AMSTERDAM
Telefoon 24271. Tel.-Adres Transport"
VERHUIZINGEN, ook per gesloten auto
verhuiswagens met aanhangwagen. Binnen
een rayon van 8O Km. bespaart men
Hotel kosten.
BEHANGERIJ en STOFFEERDERIJ
Machinale Stofreiniging.
Bewaarplaatsen voor inboedels