Historisch Archief 1877-1940
JP. 8484
Zaterdag 9 Februari
A°. 1984
f
* ?
*Ui* r
/ ?'
DE AMSTERDAMMER
WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Onder Hoofdredactie van G. W. K E RN KAMP
Redacteuren: H. BRUGMANS, HERMAN HEYERMANS, TOP NAEFF en G. NOLST TRENIT
Secretaris der Redactie: C. P. VAN DAM
UITGEVERS: VAN HOLKEMA & WARENDORF
PrQs per jaargang f
10.bfl vooruitbetaling. Per No. f 0.25
Redactie en Administratie :
Keizersgracht 333, Amsterdam
Advertentiën f 0.75 per regel
Dispositiekosten 20 cent
AMERIKAANSCH CHAUVINISME
In den Amerikaanschen staat Wisconsin is het vorige jaar een
wet aangenomen, die een merkwaardig getuigenis levert van de
?verandering, die er na den wereldoorlog in de gezindheid van vele
burgers der Vereenigde Staten heeft plaats gehad.
Débedoelde wet luidt in hoofdzaak aldus:
Op de. verschillende openbare scholen mogen geen leerboeken
/Voor geschiedenis gebruikt worden, waarin de feiten, die betrek;
icing; hebbenop den Onafhankelijkheidsoorlog en den oorlog van
1812, worden vervalscht, of de stichters van onze natie gesmaad,
of de idealen, waarvoor zij streden, en de zaak, waarvoor zij zich
opofferden, in een verkeerd daglicht gesteld, of propaganda wordt
gemaakt ten gunste van eenige vreemde regeering".
Wanneer vijf burgers een klacht indienen, dat een leerboek iets
van deze verboden waar bevat, moet de superintendent van onder
wijs, of zijn assistent, of een daartoe door hem aangewezen inspec
teur, een openbare zitting houden, waarin de klagers de gelegen
heid krijgen hunne beschuldiging met nadere bewijzen te staven,
en het bestuur van de school en de uitgevers van het boek de aan
klacht kunnen weerleggen.
Binnen tien dagen hierna doet de superintendent uitspraak.
Zoo hij de aanklacht gegrond vindt, laat hij het geincrimineerde
boek schrappen van de lijst van leerboeken, die in Wisconsin
mogen worden aangeschaft, geruild of verkocht. Déschoolcommis
sies hebben te zorgen, dat het niet meer gebruikt wordt op de
onder hun toezicht staande scholen; gebeurt dit toch, dan wordt
aan de school de staatssubsidie onttrokken.
Zooals bij meer wetten het geval is, verschuilt ook bij deze wet
de speciale bedoeling zich achter algemeene termen.
Wanneer men wil, kan men aan de hierboven aangehaalde para
graaf van de wet een doodonschuldige uitlegging geven.
Wie zou goedkeuren, dat historische feiten worden ver
valscht"?, of dat de stichters van de republiek der Vereenigde
Staten worden gesmaad"? of dat hunne motieven in een ver
keerd daglicht worden gesteld"? of dat, in een voor Amerikaansche
scholen bestemd leerboek, propaganda" wordt gemaakt, dus
opzettelijk geijverd voor de belangen van een vreemde regeering?
Vervalschen, smaden, in een verkeerd daglicht stellen, is altijd
£n overal uit den booze; propaganda maken ten behoeve van een
vreemde mogendheid komt in een schoolboek zeker niet te pas:
weg er dus mee l laat ons de jeugd beschermen tegen geestelijke
smetstof!
Maar waarom wordt het vervalschen, smaden enz. alleen ge
straft, wanneer het geschiedt bij de behandeling van bepaalde
episoden uit de Amerikaansche geschiedenis? waarom bekommert
de wetgever zich alleen om de twee oorlogen, die de Amerikanen
tegen Engeland hebben gevoerd: hun onafhankelijkheidsoorlog,
en dien van 1812? waarom spreekt hij niet van den oorlog tegen
Mexico bijv., of dien tegen Spanje?
Omdat het hem niet hierom te doen was, de historische waarheid
in het algemeen te beschermen, maar omdat hij de traditie, die
zich-gevormd heeft over de jeugd van de Amerikaansche republiek,
ongerept wil laten: de historische kritiek mag er niet aan raken.
Wanneer er in de Nederlandsche onderwijswetten een bepaling
werd opgenomen, die het gebruik van schoolboeken verbood, waar
in de feiten uit onzen opstand tegen Spanje werden vervalscht,
en de bedoelingen van Willem van Oranje verdacht gemaakt
dan zou dit een pendant zijn van de wet van Wisconsin; en
wanneer zulk een Nederlandsche wet uit gelijksoortige bedoelingen
voortkwam, zou zij leerboeken willen weren, waarin over den
opstartd tegen Spanje werd geoordeeld, niet van antirevolutionair
of christelijk-historisch, maar van liberaal of katholiek standpunt,
van dat van Bakhuizen van den Brink of van Nuyens.
Dat de wet van Wisconsin inderdaad de bedoeling heeft, de
klok der historie achteruit te zetten en het oordeel der beste
Amerikaansche historici over hun onafhankelijkheidsoorlog weer
te vervangen door de eenzijdige traditie, die daarvan vroeger in
omloop was, wordt ons verzekerd door een ook buiten de Vereenig
de Staten, en met name in Nederland, bekend geschiedschrijver,
door Franklin Jameson.
In The American Historical Review" steekt hij den draak
met de procedure, waardoor de historische leerboeken op hun
zuiverheid in de leer zullen worden beproefd: als aanklagers vijf
burgers, die hun spruiten willen bewaren voor het gevaar, de ge
schiedenis van den onafhankelijkheidsoorlog anders te leeren, dan
hun vaders en grootvaders ze hebben geleerd, en zich hebben
gewapend met uitknipsels uit nationalistische Amerikaansche
couranten; als rechter een inspecteur van het onderwijs, die ver
moedelijk nooit veel aan geschiedenis gedaan heeft". Toch zal
hij uitmaken wat de historische waarheid is !
Maar, afgezien van de uitvoering der wet aan haar bedoeling
valt, volgens Franklin Jameson, niet te twijfelen. Ook kan men
het streven, om historische leerboeken dienstbaar te maken aan
chauvinisme, in andere staten dan Wisconsin opmerken; hij
spreekt zelfs van een beweging", een vertakking op historisch
gebied van den breeden stroom van nationalistische reactie tegen
de idealen van 1918!
Zoo is ook de schoolwet van Wisconsin een teeken van de ver
andering der tijden.
Niet alleen in Amerika, ook in Europa heeft de schroef achteruit
geslagen.
Lees slechts wat er dezer dagen geschreven werd bij het over
lijden van Wilson: een man met hooge idealen, maar het oogenblik
van verwezenlijking daarvan was nog niet aangebroken het
gewone praatje ook van hen, die niet het minste verlangen koeste
ren naar die verwezenlijking; en wie dat wél gevoelen, zij schamen
zich bijna reeds over het enthousiasme, waarmede zij in 1918
Wilson toejubelden !
Want toen was er nog geloof in de toekomst! Toen durfde men
hopen, dat er na den oorlog een betere tijd zou aanbreken, een tijd,
waarin de maatschappelijke tegenstellingen minder scherp zouden
worden en de betrekkingen tusschen de volken onderling niet meer
zouden worden geregeld door het eigenbelang van enkele, maar het
gemeenschappelijk belang van alle. Wilson gaf vorm aan wat
door millioenen vaag werd gedacht en gevoeld; daarom werd hij
met n slag de gevierde man hoe zal hij geschrokken zijn van
die vereering ! want zij zal hem hebben doen begrijpen, wat men
van hem verwachtte, maar tevens: hoezeer hij te kort schoot om
die verwachtingen te vervullen.
Vijf jaren zijn er verloopen en hoe vér zijn wij nu verwijderd
van wat toen als reeds met de vingers te grijpen werd beschouwd !
In het maatschappelijk leven :grooter onrust dan ooit te voren,
meer verbittering ook, zoowel in het eene als in het andere kamp,
het besef van den klassenstrijd ook daar ontwaakt, waar men het
vroeger in slaap had gesust.
In de binnenlandsche politiek: het geloof in de democratie ver
loren, een volslagen lusteloosheid, alleen de toenemende neiging
om vrij baan te laten aan den sterken man, die durft heerschen.
In de buitenlandsche: de nationale belangen scherp tegenover
elkaar gesteld, nieuwe groepeeringen van staten tot elkaar be
dreigende complexen in wording, het nationaliteitsgevoel in vollen
bloei, ook het onkruid van het chauvinisme, dat er tegelijk mee
pleegt op te schieten, zelfs in landen, die bijna nog geen verleden
hebben getuige de wet van Wisconsin !
It is a long way to Tipperary vooral wanneer je achteruit
loopt, in plaats van vooruit.
K E R N K A M P