De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 16 februari pagina 17

16 februari 1924 – pagina 17

Dit is een ingescande tekst.

No. 2435 DE AMSTERDAMMER, WËKÊLAD VOOR NEDERLAND 17 BUITENLANDSCH BINDWERK Een tentoonstelling van buitenlandse!! hedendaagsch bindwerk, ingericht door de vereeniging Boekband en Bindkunst" wordt thans gehouden in het Museum Zeestraat te 's-Gravenhage. Zij komt van 16 Februari tot 3 Maart ook in het Amsterdamsch Stedelijk Museum. Al geven de inzendingen der verschillende landen niet altijd een representatief beeld van den stand der bindkunst, toch is er veel belangwekkends te zien. Voor zoover daarover te oorc'eeien valt, wan neer men deze kostbaar gebonden boeken in de vitrines ziet liggen, is het bindwerk superieur. Over de versiering valt echter meer te zeggen. Wanneerde bekende Engelsche theoreticus Dotiglas Cockerell in zijn werk Bookbindin" and the Care nf Bonks het betreurt, dat de drukkers en de binders zoover van elkaar zijn geraakt, dan kan de bezoeker van deze tentoonstelling de gevolgen van die betreurenswaardige omstan digheid gedemonstreerd zien aan het grootste gedeelte der Duitsche inzendingen. Een typografische compositie moet zich, door den aard van het duikmateriaal, schikken binnen zuiver horizontale en verticale lijnen. Binnen deze beperking vond het werk der grootste drukkers de middelen tot het wekken van aesthetische voldoening. Ook het complete boek geeft door zijn nagenoeg rechthoekigen vorm een dui delijke indicatie in deze richting. Bij nagenoeg alle Duitsche binders, hier verte genwoordigd, staat de versiering in geen enkel verband meer tot het boek of de bindtechniek deze is uitsluitend opgevat als vlakversiering, FOTO A. J. M. STEINMBTZ Furo'A. J. M. STEINMETZ Band van Mejuffrouw F. C. BUMBACHER te Zürich: Daumier (no. 185) als object, waarop een min of meer schilderachtig beeld, vrij behandeld, tot uitdrukking gebracht wordt. Zoo is het dan mogelijk, dat een titel in dansende of slierende letters ergens op het plat van den band zweeft, dat lijnen en sterren kreuz und quer" het boek bedekken, kortom: dat in de ver siering elk spoor van architectonischen, orna mentalen bouw ontbreekt. Hoewel ook, bij wat Engeland inzond, wel voorbeelden te vinden zijn van een meer schil derachtige dan decoratieve versiering, hoewel bijv. het fijne plaatje op den band van Jessie King meer getuigt van haar teekentalent, dan van haar begrip van bindkunst, toch ziet men bij deze groep de beste voorbeelden van de gezonde opvatting eener bandversiering. Bijzonder rijk zijn de banden van Mary E. Robinson; schitterend werk, waarin, met eerbiediging der wetten van bindkunst en typo grafie, wel het mooiste van ornamentiek en ver deeling bereikt schijnt, is er te zien van Chs. Mac Leish en van Sangorski tn Sutcliffe, welke laatsten leerlingen zijn van den zooeven genoem den Cockerell. Frankrijk is niet bijzonder gelukkig vertegen woordigd. Veel van het hier tentoongestelde is meer kunstig dan mooi. Verscheidene banden doen ouderwets aan. Wat er te zien is uit België(Berthe van Regemorter) en Denemarken (Anker Kyster) sluit Twee banden van de firma SANGORSKI AND SUTCLIFFE te Londen; links: De Balzac, Maximes (no. 141 van den catalogus); rechts: Mathew Arnold, Essay (no. 144). zich meer aan bij het Engelsche werk. De uit gebreide Tsjecho-Slowaaksche inzending toont o.a. stalen van een ruwe leerbehandeling, welke on getwijfeld een zekere bekoring geeft. Voorbeelden van mooi.eenvoi.digbindwtrktoont Mej. F. C. Bumbacher,een Zwitsersohe. Hier blijkt, dat een krachtige werking bereikt kan worden door het vermijden van alle ornamenten, terwijl de titel op nagenoeg onovertrefbare wijze, een voudig en duidelijk, het strakke karakter van het ongerepte materiaal breekt. Moge het doel der tentoonstelling bereikt wor den en mogen de enkele nuttige wenken, door den inleider van den catalogus, den heer J. van Krimpen, gegeven, een gunstig onthaal vinden bij de Nederlandsche binders en bindsters. TH. W i N K Boekbespreking HENRY VAN DIJKE. Op weg. Vertaling van Meta A. Hugenholz. Amsterdam, Van ? Holkema en Warendorf. Henry van Dijke heeft in deze vertelling een uitbreiding gegeven van het bekende bijbelverhaal van den twaalfjarigen Jezus, opgaande naar den tempel. Het in verhaal-vorm weergeven van de bijbelstof is altijd een moeilijke zaak; zoo licht gaat iets van de wijding verloren, en de epische kunst loopt daarbij, om de geringer mogelijkheid tot stileeren, altijd grooter risico dan de dramati sche. Hollandsche schrijvers zijn op die klip meer malen gestrand; J. B. Ubink's Oolgotha" is als geheel mislukt, ondanks zekere kwaliteiten die toch, naar mijn meening, te weinig opgemerkt zijn en zelfs van Schendel slaagde niet in zijn De mensen van Nazareth". Maar dit boekje is goed. Het is fijn en teer als het leven van een kind, en zoo wijd-omvattend de heiligheid van het bewust-wordende kinderleven, dat daarin plaats was voor de kinderlijke Jezusfigtiur, hoe rnen zich die overigens moge denken. De vertaalster zorgde voor zeer leesbaar Ne derlandsen. HERMAN MIDDENDORP CADILLAC V. 63 De nieuwe CADILLAC V. 63 wedijvert in kwaliteit met het duurste op de markt. K. LANDEWEER - UTRECHT FOTO A. J. M. STEINMETZ Twee banden van OTTO PFAFF te Halle a.S. (Duitschland); links: Dante: Göttliche Komödie (no. 80); rechts: Uhde: Die Freude (no. 79).

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl