De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 16 februari pagina 23

16 februari 1924 – pagina 23

Dit is een ingescande tekst.

No. 2435 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND LOSSE FANTASIEËN OVER DE AUTO SHOW De tentoonstelling van de Nederlandsche Vurceniging Rijwiel- en Auto mobiel Industrie", behoort niet alleen tot de simpele jaarlijksche gebeurtenissen, die de hoo-fdstad kent, maar is in den loop der jaren geworden een evenement van beteekenis, dat ver uitgaat buiten den kring dergenen, die zich voor een automobiel mteresseeren. Die interesse moge dan voortkomen uit een zekere welgesteldheid gemakkelijke en aangename aanleiding tot het praedicaat antomobielbezitter , zij moge haar oorzaak hebben in het ondoorgrondelijk feit, dat men met of zonder toeval in het automobielvak verzeild is geraakt, deze belangstelling is de toegenegenheid van een soort dichtbije familie of conscientieuse zakenrelatie. Maar de belangstelling voor de automobieltentoonstelling is in de laatste jaren ook gekomen van een geheel andere groep personen wij bedoelen niet de natuurlijke toewijding van adspirant autorijders, maar de belangstelling van een groot publiek, dat er niet aan denkt zich een auto aan te schaffen en niettemin naar de expositie kijken komt. Waarom deze groep zich niet in het bezit stelt van een wagen? Zij heeft bekenc'e redenen, waarvan de meest wegende wel zal zijn het ontbreken van de noodige middelen. Eén argument, dat vroeger een excuus was, is echter grootendeels vervallen. En wel de valsche schaamte. Inderdaad waren er vroeger brave en zeer gegoede Nederlanders, die geen wagen zouden willen hebben al bood men hun deze ten geschenke aan eenvoudig omdat zij vonden, dat men in zijn positie van winkelier, kleine grossier of zoo zich toch niet de allures mocht aanmeten van groote lieden." Wat zou de clientèle?eigenlijk gezegd : clianteele wel zeggen, wanneer zij zag, hoe het immers aan haar verdiende geld werd verbrast in automobilisme, in motorische uitspattingen en benzine-uitbundigheden ! Neen, automobielrijden was geen solide wijze van uitspanning of divertissement. Wie in een auto reed, gaf daardoor blijk, dat hij te veel geld verdiende en als gevolg zou de winkelschel wel eens minder vaak kunnen gaan klingelen.... Deze argumenten hebben afgedaan en ook de verstoktste toonbankheid voelt zich onafhankelijk genoeg om een auto te koopen, wanneer hem de komenij voldoende heeft binnengebracht en hij de behoefte in zich voelt wakker worden om eens andere genoegens te smaken dan uitspanningen, die geborduurde pan toffels en lauwe thee hem tot dien tijd getrouwelijk offreerden. Het onafhankelijkheidsgevoel heeft menigeen tot auto-rijden gebracht. Maar een groote categorie, de grootste gelukkig de grootste", hoor ik den heer Charivarius minzaam zeggen heeft geen auto, omdat bjterham, schoolgeld, belasting en huishuur noodzakelijker zijn dan een wagen en omdat er, als het zoete geld is afgegeven en de kwitanties aan den lias geregen zijn, een pecuniaire afgrond ligt tusschen de laatste betaling en de volgende ont vangsten. Op den zachten bodem van dezen afgrond liggen de illusies aangaande een automobiel te sluimeren. En zij worden gewekt tegen den tijd, dat de heer Lang in het R.A.I. gebouw zijn inleidende rede houdt om een prins of een minister gelegenheid te verstrekken tot het vieren van de belangrijke plechtigheid, die het openen van een auto-show zoo langzamerhand geworden is. Als in het voorjaar de lucht 'n keer wat zoel is, ontwaken de sluimerende lente-illusies; wanneer de kranten den speech van den R.A.I.-voorzitter publiceeren, worden andere begeerten wakker, begeerten naar de mollige auto-kussens, de zachte streeling van de versnellingshandle en de wuftc geuren van benzine. - En zoo komt het dat de automobiel-tentoonstelling in de hoofdstad is geworden een evenement, in het Amsterdamsche leven, een evenement grooter b.v. dan een belangrijke schilderijen-tentoonstelling hoewel men voor minder geld een goede schilderij koopt dan een goede auto, terwijl er toch meer goede auto's dan behoorlijke schilderijen zijn. Een evenement, zoo groot haast als een internationale voetbalwedstrijd, welke gelijk niemand ter wereld zal ontkennen toch voor den Nederlander en zeer zeker voorden Amsterdammer beschouwd kan worden als iets, waarover de publieke belangstelling zich hijgend van aandoening heeft heengebogen. Zóó, en zoo hevig is die belangstelling voor het automobilisme niet gelukkig. Zij is anders. Bij voetbal is het de hartstocht in een vorm, die men gemeenlijk niet in het groot en in het openbaar aantreft. Voor automobilisme lijkt het meer op ernstige, toegewijde genegenheid mogelijk ook zoete, lente-achtige ver liefdheid, en zij uit zich niet in amechtige omarmingen, gelijk bij het voetbal, maar eer in bewondering of stille aanbidding van iets, waarnaar men verlangt, iets, welks bezit men begeert. De jaarlijksche auto-show heeft dus belangstelling. Men gaat naar de tentoon stelling. Men gaat natuurlijk naar de tentoonstelling ? hoewel er geen enkele extra attractie is dan de auto zelf. Maar is dit niet genoeg? Zou men verzuimen eenige zoete uren te verwijlen bij de meest geliefde onder de geliefden zijns harten, omdat zij geen gramofoon, puttertje of jaargangen van De Prins in huis heeft? Is de geliefde zelf niet de groote attractie? En zoo komt het, dat vele duizenden de automobieltentoonstelling bezoeken, ook zonder dat een trapezewerkster boven de Panhard's en Fiat's slingert; zonder dat er op den Citroen-stand gratis kwast wordt gedistribueerd; zonder dat bij R. S. Stokvis de resultaten van braad proeven met een Junker & Ruhfornuis worden rondgediend; verder zonder loterij en zonder dat voor den honderdsten en twee honderdsten bezoeker een Hispano wordt neergezet of een Spijker; ook zonder dat Max van Gelder, een buikspreker of een gedachtenlezer behoeven mee te werken om het aantal bezoekers op te voeren tot de hoogte, waarop het tentoonstellingsbestuurdit aantal zoo graag zou willen zien opgevoerd. Dit gaat alles van zelf. Het gaat alles zonder moeite. Je zet de auto's bij elkaar, maakt de deuren van het gebouw open en het publiek stroomt binnen. Het brengt bezoek aan de liefste van zijn lieven, waar het stil van droomt; waar het verlangend aan denkt; waar het zijn zinnen zoo vlijtig Iaat rusten; waar het zachtkens over mijmert in droomerige stonden; het brengt bezoek aan zijn wachtende liefste lief: de auto.... De automobielen-tentoonstelling in het R.A.I.-gebouw biedt in menig opzicht meer dan de buitenlandsche exposities op automobiel-gebied. Enkele dezer nemen n.l. een exclusieve houding aan ten opzichte van fabrikaten van de landen uit Centraal Europa, terwijl op de Amsterdamsche expositie, waar de deuren openstaan voor inzendingen uit elk land ter wereld, dus producten aanwezig zijn, die men op andere exposities niet vindt. En producten, die er wezen mogen: Mercedes, Benz, Steyr om er maar enkele te noemen. En zoo komt het, dat we hier in Amsterdam een goed beeld krijgen van wat IMPORTEURS: N.Uutoliindelv/hFa,l!IIUKD&Co,Utrecht. TELEPHOON 1886 en 3177 ?????????????????????????????????????????< FISK Autobanden voor Toer- en Vrachtauto's de goedkoopsten per K. M. ALOM VERKRIJGBAAR IMPORTEUR: N.V. R. A. M. I." Rijwiel-, Automobiel-, Motorrijwiel-Industrie v/h Fa. NAUTA LEEUWARDEN - AMSTERDAM Ruiterskwartier 37-45 N. Z. Voorburgwal 75a en 77 UTRECHT Catharijnekade 7. Telef. 1797. ?????????????????????????????????????????t STAND 3. TENTOONSTELLING R.A.I. AMSTERDAM ».Y, AUFOGARAGE ARCHIPEL". '«-G RA VENU A «E. Telef. H. 3063. A.F.I.' All-Wealher P U C H" van de Oesterr. Aulomobil Fakiks A.G. *< conduite inleneure van de Vorm. AuslroFiat'1, Wien. Fuch'-Werke A.G. Graz, % WHITE Het speciaal omnibuschassis, model TEBO, met extra lange veeren, luchtkoprdbanden 36 x 6 of 38 x 7, voor zien van electrisch licht en starter, doet iedereen ver baasd staan. Prijs concurreerend. ALLE onderdeelen voorradig. ALLEENVERTEGENWOORDIGING VOOR NEDERLAND: N.V. Gebrs. N E F K E N S' Automobiel Maatschappij AMSTERDAM, UTRECHT, Jacob Obrechtstr. 26, Tel. 22507 Tel. 3061 , GASPEDAAL VOOR FORD Nieuwe Amerikaansche vinding! Veraangenaamt het rijden ??. Vermindert het benzineverbruik Economisch Billijk in prijs Is zonder eenige verandering in enkele minuten aan te brengen Daarna DUBBELE Gas-contröle Importeur: C. J. RAVELLI Amsterdam, Heerengracht 104, Telefoon 31620

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl