Historisch Archief 1877-1940
24
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2435
er op de wereldmarkt aan aiiUjinuliieleii (c koop is. Natuurlijk is ook de
Ainsterdamsche show niet volledig. We missen daar inderdaad nog merken van guede
kwalReit, zoowel uit de oude wereld als uit Amerika. Maar iemand, die naar het
R.A.I.-gebouw komt met de bedoeling er een wagen te koopen, zal niet zonder
auto naar huis terug kunnen gaan om te vertellen, dat hij op de Amsterdamsche
tentoonstelling geen keus had.
Of hij er zoo in een enkelen morgen een keus kan doen ia een andere vraag !
Een vraag, die wij niet gaarne zonder meer zouden bevestigen. Want daarvoor
zijn er te veel wagens in alle soorten, van alle merken, in alle prijzen en voor
alle doeleinden !
Inderdaad, wie 's morgens naar deze expositie gaat met 'n vier a vijf duizend
gulden in zijn portefeuille en in zijn hart de begeerte om hiervan het grootste
gedeelte te besteden aan een wagen, dien hij 's middags als zijn eigendom mee
neemt naar Trianon om te lunchen, zal groote moeilijkheden ondervinden
ook al gebruikt hij zijn lunch op een tijd, dien een ander bestemt tot het nemen
van een apératief vóór het diner.
Want in de klasse der midden-prijs-wagens" is een voor den kohier benau
wende verscheidenheid. De verkooper behoeft zich nog niet ongerust te maken,
blijkens het woord van den grooten Henry Ford, die kort geleden tegen een
Amerikaanschen journalist zeide: Het automobilisme staat nog pas in de kinder
schoenen" !
Maar de arme kooper heeft aan dit wijze woord geen zier: hij staat te midcfen
van een overweldigend hoeveelheid wagens, waarvan hij er slechts n wenscht
te bezitten en te betalen met het geld, dat hem in de zak brandt. Ocharm ! hij
is wél ongelukkig en wij kunnen hem onmogelijk raden, al kennen wij wel een
wagen van om en bij de vier mille, die misschien hoogere kwaliteiten heeft dan
een.andere. Maar deze andere heeft weer iets.... en gindsche andere is toch ook
weer...., terwijl een andere andere in zijn carrosserie.... En zoo staan wij voor
dezelfde moeilijkheid als de beklagenswaardige kooper met dit verschil, dat
wij niet voor de zware, benijdenswaardige plicht gesteld worden een wagen
te moeten koopen voor een midden-prijs en al vinden wij hier onder vele andere
merken een Beaux, Earl, Buick, Hup, N.A.ü., en al draag ik de gansche
prijscourant met namen rond door de gangen tusschen het geëxposeerde.
De ongelukkige, die tien papiertjes van duizend of meer ter beschikking heeft,
is er inmiddels al even erg aan toe.
Wat moet hij doen? Hier staat een allerkostelijkste Fiat, waarin de man met
het ongelimiteerde bedrag een lang niet slechten indruk zou maken. Daar
prijkt een Panhard, die hem niet minder goed zou kleeden, ginds de stoere Spijker
tevens chic en elegant.-Iets verder wacht een sublieme Hispano, waarvan hij de
hooge kwaliteiten kent, daar de dollarkoning Marmon, die hem bijna noodzaakt
tot instappen en wegrijden, ware het niet, dat zijn oog viel op den gesloten
Rolls Royce. De prijs is niet zoo'n groot beletsel 33 mille is après tont een uit
gaaf, waar je over heenkomt maar zijn blik ontwaart een prachtige Isotta.
O, die bescheiden letters I.F. en die schitterende 8 cylinders, welke zoo zeer
en ligne" staan, dat je daar alleen al graag duizend pop per stuk voor neer
telt. Maar vlak bij den ingang staat nog de brillante Lincoln. Juist, de Lincoln,
de groote wagen.... alhoewel ! de two seater is ook meer dan begeerenswaardig.
Maar er staan nog charmante conduites, Packard en Cadillac zij kosten geen
33 mille, maar zijn geenszins te versmaden, om er mede over de Promenade des
Anglais te rijden. En dan: was er niet ergens een machtig Rochet
Schneiderchassis en is er in Holland niet een knap carrossicr te vinden, die daar een
aanbiddelijke transformabel op zal tooveren !
Arme, arme a.s. automobilist met het onbeperkt bedrag ! Geef toch uw wagens
een nummer, maak toch lootjes en laat simpelweg het stomme geluk u helpen u
een wagen te kiezen.
Neen, dan hij, die, door het wireldscli noodlot achtervolgd, het niet verder
heeft kunnen brengen dan de armzalige twee duizend guldentjes. die lang het
onbereikbare ideaal waren van zijp zoetste zij het eenigszins materialistische
droomen. Hij stapt blijmoedig met vrouw en mogelijk kroost int lijn 4 en wandelt
met een rein geweten, dat den braven huisvader siert en met het opgewekt
gezicht van iemand, die het tot 2 mille overgespaard geld gebracht heeft, in de
richting van het tentoonstellingsgebouw.
De dag is hém.
Hij wandelt eenigszins nerveus, verder en passeert de suppoosten.
Hij komt een kleinen wagen koopen.
De stakkert ! Hij denkt, dat hij een kleinen wagen komt koopen, maar hij weet
niet ??wat ik weet: dat hij niet zal slagen en straks weer tramkaartjes zal nemen.
Laat hem zijn waan ! Verbitter hem niet zijn zoetste uur ! Spaar'hem de nade
rende ontgoocheling !
Nóg is hij gelukkig. '
Maar hij .nadert den Citroenen-stand. Hij dringt door tot in de diepste gehei
men van den doorgezaagden wagen; hij beklimt het Sahara-wonderjhij zit achter
het stuur van een twee-zitter; hij nestelt zich in het vicr-persoons wagentje.
Hij verlaat dezen stand'en benadert een Mathis met een siddering van aan
staand genot. Hij streelt den Mathis de voorplecht, de achterdeelen, de balloon
tyres; hij begeeft zich achter het stuurwiel des Mathis-tweezitters. Hij bekent
vervolgens een Mathis vier persoons en schikt zich de leden boven de Mathis
pedalen.
Hij stijgt af en begeeft zich doelbewust tot den heer Ceurvorst. Hij monteert
zich zelf in een 4 persoons Overland standard touring car van 1695 guldens en
berekent het saldo, dat deze 4 persoons standard touring car hem van zijn 2
mille doet overhouden. Hij beroert het versnellingshandle van den standard
touring car, dan stapt hij weg en richt zijn schreden naar de Ford-afdeeling.
Ziehier de Ford: hij is lager dan vroeger, hij is grijs en heeft geen blikken tree
planken. Ford lonkt Hij buigt zich over de Ford-zittingen, hij beademt de
Fordlampen, licht den Ford-motorkap op, betuurt, wetend, het geheim van den
4 cylinder Ford-motor en gaat naar den Rover-agent. Deze geeft hem technische
explicaties aangaande lucht-oliekoeling; hij knikt technisch terug, begrijpend.
Hij ziet smachtend op tot den fraaien two seater met dickey-seat. Jaantje en
Gerritje nemen den dickey seat in gebruik, hij-zelf frunnikt aan het versnellings
handle van den Rover 8 njet de lucht-oliekoeling. Hij aanschouwt den
lucht-oliegekoelden vierzitter, werpt een steelschen blik in den Weymann Saloon en wan
delt trillend van emotie naar Renault.
Ha ! Renault 6 p.k. Hij beziet Renault 6 p.k., als hadde hij twintig jaar lang
een Renault'.6-p.k. op zijn bovenhuis gestald gehad. Hij beziet Renault 6 p.k.
met blikken van verstandhouding, hij deponeert vertrouwelijk zijn arm op
de schouders van Renault 6 p.k. en legt koesterend een hand op Renaults 6 p k 's
wielen. H' ''
Stapel's
Luxe Auto-Verhuuronderneming
SURINAMESTRAAT 47-49, TELEF. H. 257
's-GRAVENHAGE TELEF. H. 1252
HANDEL in AUTOMOBIELEN, OLIE, BANDEN, ENZ.
STALLING VOOR AUTOMOBIELEN, ENZ.
VAKKUNDIGE -REPARATIE-INRICHTING
I
10/15P.K.,4pl. 15feoP.K.6pl. "730P.K.,6pl.
f3500.?f5200.?f6200
J. LEONARD LANG, AMSTERDAM
Maar hij gaat verder en schiet schichtig af op den Austin seven. Hij bestijgt
Austin seven als ging hij nu over tot verovering van een nieuwe wereld. Hij
le-gt zich wetenschappelijk neer achter het Austin seven-volant, past enkele hand
grepen toe met het versnellingshandle, laat de kap opzetten en gebiedt vrouw
en kroost in te komen tot hem en mede te zitten in het gesloten koetswerk uit
de Austinfabrieken.
Twee minuten later worden hem de technische details meegedeeld van het
Salmson chassis. Hij is plotseling opgenomen in de schaar dergenen, die achter
het stuurwiel hebben gezeten van den Salmson record-breker en wereldkampioen
der kleine, goedkoope wagens. Hij draait ontroerd het stuur en waant zich
Salmsonist, wereldkampioen en recordbreker. Maar naast hem staat Amilcar,
goedkoop en, gelijk Mathis, Citroen, Renault 6 p.k. en Salmson, ook Fransch.
Amilcar ziet hem aan, hij ziet Amilcar aan, hij en Amilcar zien elkaar aan,
hij beklimt Amilcar, knuffelt zich zelf in de zetels van Amilcar, trapt Amilcar's
debrayage in, zet Amilcar's knalpot open en geeft denkbeeldig gas, veel gas.
Hij bezoekt Gray en Chevrolet en keert terug naar Citroen, Mathis, 4 persoons
Overland standard touring, Ford, Rover, Renault 6 p.k., Austin Seven, Salmson,
Amilcar, Gray en Chevrolet....
Hij gaat naar huis terug met lijn 4, zooals ik u gezegd heb.
Moge deze kleine geschiedenis u, lezer, leeren, tevreden te zijn met het lot,
dat u niet gesteld heeft voorde noodzakelijkheid in het f?.A. 1.gebouw een wagen
te koopen hetzij in den midden-prijs, hetzij voor een ongelimiteerd bedrag,
hetzij zelfs voor de bijeengegaarde som, die de tweeduizend gulden niet te boven
gaat.
A. P. M. M o u s s A u i. T
INHOUD: 1. Colijn's tweede bezuinigingsprogramma, door Prof. Dr. G. W.
Kernkamp 2. Tijdgenooten door Dr. W. G. C. Byvanck 3. Frankrijk en het
Separatisme, teekening door Joh. Braakensiek Labour, door Prof. Dr.
H. Brugmans 4. De onderdrukking van een klein volk, door
MrJ. v. d. Scheer 5. Amerikaansche brieven, door Dr. H. W. van Loon
Nederland/Zuid Afrika, door H. B. 6. Vol au Vent, door H. Sputterlief
Dzn. 7. Uit de Natuur, door Dr. Jac. P. Thijsse 8. Bijkomstigheden,
door Annie Salomons 9. Spreekzaal 11. Voor Vrouwen, redactrice
Elis. M. Rogge 12. Schilderkunstkroniek, door H. Plasschaert en Mr.
M. F. Hennus 13. Maskers van Oud-Hellas, door Prof. Dr. J. Vürtheim
15. Boekbespreking, door Prof. Dr. J. Prinsen J.Lzn. 16. Tentoonstelling
van bindwerk, door Th. Wink Boekbespreking, door Herman Middendorp
17. Muziek in de hoofdstad, door C. van Wessem 19. Charivari, door
Chari
varius Op den Economischen Uitkijk, door Jhr. Mr. H. Smissaert Dier
studie, teekening door H. Vcrstijnen 20. Van Marionetten en sprookjes,
door S. Falkland Macdonald's verzoeningspolitiek, teekening door Jordaan
21. Uit den Gemeenteraad, door Barbarossa, met teekeningen door B. van
Vlijmen 22. Italiaansche reisbrieven, door Jo. Zwartendijk. Uit het Klad
schrift van Jantje 23. Fantasieën over de automobieltentoonstelling, door
A. P. M. Moussault
Bijvoegsel: De Amsterdamsche gemeentebegrooting door Provinciale Staten
niet goedgekeurd, teekening door Joh. Braakensiek -
Typ. Amst. Boek- en Steendrukkerij, voorheen Ellerman, Harms A Co.