De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 16 februari pagina 24

16 februari 1924 – pagina 24

Dit is een ingescande tekst.

24 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2435 er op de wereldmarkt aan aiiUjinuliieleii (c koop is. Natuurlijk is ook de Ainsterdamsche show niet volledig. We missen daar inderdaad nog merken van guede kwalReit, zoowel uit de oude wereld als uit Amerika. Maar iemand, die naar het R.A.I.-gebouw komt met de bedoeling er een wagen te koopen, zal niet zonder auto naar huis terug kunnen gaan om te vertellen, dat hij op de Amsterdamsche tentoonstelling geen keus had. Of hij er zoo in een enkelen morgen een keus kan doen ia een andere vraag ! Een vraag, die wij niet gaarne zonder meer zouden bevestigen. Want daarvoor zijn er te veel wagens in alle soorten, van alle merken, in alle prijzen en voor alle doeleinden ! Inderdaad, wie 's morgens naar deze expositie gaat met 'n vier a vijf duizend gulden in zijn portefeuille en in zijn hart de begeerte om hiervan het grootste gedeelte te besteden aan een wagen, dien hij 's middags als zijn eigendom mee neemt naar Trianon om te lunchen, zal groote moeilijkheden ondervinden ook al gebruikt hij zijn lunch op een tijd, dien een ander bestemt tot het nemen van een apératief vóór het diner. Want in de klasse der midden-prijs-wagens" is een voor den kohier benau wende verscheidenheid. De verkooper behoeft zich nog niet ongerust te maken, blijkens het woord van den grooten Henry Ford, die kort geleden tegen een Amerikaanschen journalist zeide: Het automobilisme staat nog pas in de kinder schoenen" ! Maar de arme kooper heeft aan dit wijze woord geen zier: hij staat te midcfen van een overweldigend hoeveelheid wagens, waarvan hij er slechts n wenscht te bezitten en te betalen met het geld, dat hem in de zak brandt. Ocharm ! hij is wél ongelukkig en wij kunnen hem onmogelijk raden, al kennen wij wel een wagen van om en bij de vier mille, die misschien hoogere kwaliteiten heeft dan een.andere. Maar deze andere heeft weer iets.... en gindsche andere is toch ook weer...., terwijl een andere andere in zijn carrosserie.... En zoo staan wij voor dezelfde moeilijkheid als de beklagenswaardige kooper met dit verschil, dat wij niet voor de zware, benijdenswaardige plicht gesteld worden een wagen te moeten koopen voor een midden-prijs en al vinden wij hier onder vele andere merken een Beaux, Earl, Buick, Hup, N.A.ü., en al draag ik de gansche prijscourant met namen rond door de gangen tusschen het geëxposeerde. De ongelukkige, die tien papiertjes van duizend of meer ter beschikking heeft, is er inmiddels al even erg aan toe. Wat moet hij doen? Hier staat een allerkostelijkste Fiat, waarin de man met het ongelimiteerde bedrag een lang niet slechten indruk zou maken. Daar prijkt een Panhard, die hem niet minder goed zou kleeden, ginds de stoere Spijker tevens chic en elegant.-Iets verder wacht een sublieme Hispano, waarvan hij de hooge kwaliteiten kent, daar de dollarkoning Marmon, die hem bijna noodzaakt tot instappen en wegrijden, ware het niet, dat zijn oog viel op den gesloten Rolls Royce. De prijs is niet zoo'n groot beletsel 33 mille is après tont een uit gaaf, waar je over heenkomt maar zijn blik ontwaart een prachtige Isotta. O, die bescheiden letters I.F. en die schitterende 8 cylinders, welke zoo zeer en ligne" staan, dat je daar alleen al graag duizend pop per stuk voor neer telt. Maar vlak bij den ingang staat nog de brillante Lincoln. Juist, de Lincoln, de groote wagen.... alhoewel ! de two seater is ook meer dan begeerenswaardig. Maar er staan nog charmante conduites, Packard en Cadillac zij kosten geen 33 mille, maar zijn geenszins te versmaden, om er mede over de Promenade des Anglais te rijden. En dan: was er niet ergens een machtig Rochet Schneiderchassis en is er in Holland niet een knap carrossicr te vinden, die daar een aanbiddelijke transformabel op zal tooveren ! Arme, arme a.s. automobilist met het onbeperkt bedrag ! Geef toch uw wagens een nummer, maak toch lootjes en laat simpelweg het stomme geluk u helpen u een wagen te kiezen. Neen, dan hij, die, door het wireldscli noodlot achtervolgd, het niet verder heeft kunnen brengen dan de armzalige twee duizend guldentjes. die lang het onbereikbare ideaal waren van zijp zoetste zij het eenigszins materialistische droomen. Hij stapt blijmoedig met vrouw en mogelijk kroost int lijn 4 en wandelt met een rein geweten, dat den braven huisvader siert en met het opgewekt gezicht van iemand, die het tot 2 mille overgespaard geld gebracht heeft, in de richting van het tentoonstellingsgebouw. De dag is hém. Hij wandelt eenigszins nerveus, verder en passeert de suppoosten. Hij komt een kleinen wagen koopen. De stakkert ! Hij denkt, dat hij een kleinen wagen komt koopen, maar hij weet niet ??wat ik weet: dat hij niet zal slagen en straks weer tramkaartjes zal nemen. Laat hem zijn waan ! Verbitter hem niet zijn zoetste uur ! Spaar'hem de nade rende ontgoocheling ! Nóg is hij gelukkig. ' Maar hij .nadert den Citroenen-stand. Hij dringt door tot in de diepste gehei men van den doorgezaagden wagen; hij beklimt het Sahara-wonderjhij zit achter het stuur van een twee-zitter; hij nestelt zich in het vicr-persoons wagentje. Hij verlaat dezen stand'en benadert een Mathis met een siddering van aan staand genot. Hij streelt den Mathis de voorplecht, de achterdeelen, de balloon tyres; hij begeeft zich achter het stuurwiel des Mathis-tweezitters. Hij bekent vervolgens een Mathis vier persoons en schikt zich de leden boven de Mathis pedalen. Hij stijgt af en begeeft zich doelbewust tot den heer Ceurvorst. Hij monteert zich zelf in een 4 persoons Overland standard touring car van 1695 guldens en berekent het saldo, dat deze 4 persoons standard touring car hem van zijn 2 mille doet overhouden. Hij beroert het versnellingshandle van den standard touring car, dan stapt hij weg en richt zijn schreden naar de Ford-afdeeling. Ziehier de Ford: hij is lager dan vroeger, hij is grijs en heeft geen blikken tree planken. Ford lonkt Hij buigt zich over de Ford-zittingen, hij beademt de Fordlampen, licht den Ford-motorkap op, betuurt, wetend, het geheim van den 4 cylinder Ford-motor en gaat naar den Rover-agent. Deze geeft hem technische explicaties aangaande lucht-oliekoeling; hij knikt technisch terug, begrijpend. Hij ziet smachtend op tot den fraaien two seater met dickey-seat. Jaantje en Gerritje nemen den dickey seat in gebruik, hij-zelf frunnikt aan het versnellings handle van den Rover 8 njet de lucht-oliekoeling. Hij aanschouwt den lucht-oliegekoelden vierzitter, werpt een steelschen blik in den Weymann Saloon en wan delt trillend van emotie naar Renault. Ha ! Renault 6 p.k. Hij beziet Renault 6 p.k., als hadde hij twintig jaar lang een Renault'.6-p.k. op zijn bovenhuis gestald gehad. Hij beziet Renault 6 p.k. met blikken van verstandhouding, hij deponeert vertrouwelijk zijn arm op de schouders van Renault 6 p.k. en legt koesterend een hand op Renaults 6 p k 's wielen. H' '' Stapel's Luxe Auto-Verhuuronderneming SURINAMESTRAAT 47-49, TELEF. H. 257 's-GRAVENHAGE TELEF. H. 1252 HANDEL in AUTOMOBIELEN, OLIE, BANDEN, ENZ. STALLING VOOR AUTOMOBIELEN, ENZ. VAKKUNDIGE -REPARATIE-INRICHTING I 10/15P.K.,4pl. 15feoP.K.6pl. "730P.K.,6pl. f3500.?f5200.?f6200 J. LEONARD LANG, AMSTERDAM Maar hij gaat verder en schiet schichtig af op den Austin seven. Hij bestijgt Austin seven als ging hij nu over tot verovering van een nieuwe wereld. Hij le-gt zich wetenschappelijk neer achter het Austin seven-volant, past enkele hand grepen toe met het versnellingshandle, laat de kap opzetten en gebiedt vrouw en kroost in te komen tot hem en mede te zitten in het gesloten koetswerk uit de Austinfabrieken. Twee minuten later worden hem de technische details meegedeeld van het Salmson chassis. Hij is plotseling opgenomen in de schaar dergenen, die achter het stuurwiel hebben gezeten van den Salmson record-breker en wereldkampioen der kleine, goedkoope wagens. Hij draait ontroerd het stuur en waant zich Salmsonist, wereldkampioen en recordbreker. Maar naast hem staat Amilcar, goedkoop en, gelijk Mathis, Citroen, Renault 6 p.k. en Salmson, ook Fransch. Amilcar ziet hem aan, hij ziet Amilcar aan, hij en Amilcar zien elkaar aan, hij beklimt Amilcar, knuffelt zich zelf in de zetels van Amilcar, trapt Amilcar's debrayage in, zet Amilcar's knalpot open en geeft denkbeeldig gas, veel gas. Hij bezoekt Gray en Chevrolet en keert terug naar Citroen, Mathis, 4 persoons Overland standard touring, Ford, Rover, Renault 6 p.k., Austin Seven, Salmson, Amilcar, Gray en Chevrolet.... Hij gaat naar huis terug met lijn 4, zooals ik u gezegd heb. Moge deze kleine geschiedenis u, lezer, leeren, tevreden te zijn met het lot, dat u niet gesteld heeft voorde noodzakelijkheid in het f?.A. 1.gebouw een wagen te koopen hetzij in den midden-prijs, hetzij voor een ongelimiteerd bedrag, hetzij zelfs voor de bijeengegaarde som, die de tweeduizend gulden niet te boven gaat. A. P. M. M o u s s A u i. T INHOUD: 1. Colijn's tweede bezuinigingsprogramma, door Prof. Dr. G. W. Kernkamp 2. Tijdgenooten door Dr. W. G. C. Byvanck 3. Frankrijk en het Separatisme, teekening door Joh. Braakensiek Labour, door Prof. Dr. H. Brugmans 4. De onderdrukking van een klein volk, door MrJ. v. d. Scheer 5. Amerikaansche brieven, door Dr. H. W. van Loon Nederland/Zuid Afrika, door H. B. 6. Vol au Vent, door H. Sputterlief Dzn. 7. Uit de Natuur, door Dr. Jac. P. Thijsse 8. Bijkomstigheden, door Annie Salomons 9. Spreekzaal 11. Voor Vrouwen, redactrice Elis. M. Rogge 12. Schilderkunstkroniek, door H. Plasschaert en Mr. M. F. Hennus 13. Maskers van Oud-Hellas, door Prof. Dr. J. Vürtheim 15. Boekbespreking, door Prof. Dr. J. Prinsen J.Lzn. 16. Tentoonstelling van bindwerk, door Th. Wink Boekbespreking, door Herman Middendorp 17. Muziek in de hoofdstad, door C. van Wessem 19. Charivari, door Chari varius Op den Economischen Uitkijk, door Jhr. Mr. H. Smissaert Dier studie, teekening door H. Vcrstijnen 20. Van Marionetten en sprookjes, door S. Falkland Macdonald's verzoeningspolitiek, teekening door Jordaan 21. Uit den Gemeenteraad, door Barbarossa, met teekeningen door B. van Vlijmen 22. Italiaansche reisbrieven, door Jo. Zwartendijk. Uit het Klad schrift van Jantje 23. Fantasieën over de automobieltentoonstelling, door A. P. M. Moussault Bijvoegsel: De Amsterdamsche gemeentebegrooting door Provinciale Staten niet goedgekeurd, teekening door Joh. Braakensiek - Typ. Amst. Boek- en Steendrukkerij, voorheen Ellerman, Harms A Co.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl